کد خبر 353346
تاریخ انتشار: ۱۹ مهر ۱۳۹۳ - ۲۳:۲۷

روزنامه جوان نوشت: «فرمول رتبه‌بندی یارانه مطبوعات، تضعیف جناح مؤمن فرهنگی است».

به گزارش مشرق، روزنامه جوان در واکنش به رویکرد وزارت ارشاد در پرداخت یارانه نوشت: در روزهای اخیر، انتشار فهرست 10 روزنامه که بیشترین یارانه را در سه ماه نخست سال دریافت کرده‌اند در سطح  برخی رسانه‌ها و خبرگزاری‌ها همهمه‌ای به پا کرده است. دراین فهرست اسامی روزنامه‌هایی چون دنیای اقتصاد، شرق، اعتماد و آرمان امروز به چشم می‌خورد. این موضوع در کنار جای خالی روزنامه‌های ارزشمدار در این فهرست منجر به بروز سوءتفاهم‌های جدی در حوزه سیاست‌های حمایتی وزارت ارشاد و نیز ایجاد این شبهه شده است که چرا با تغییر دولت‌ها یارانه مطبوعاتی به سمت و سوی روزنامه‌های طرفدار و حامی همان دولت‌ها سرازیر می‌شود؟! اگرچه به ظاهر فرمولی هم برای این پرداخت‌ها ساخته می‌شود. این 10 روزنامه به ترتیب عبارتند از: دنیای اقتصاد با 618 میلیون تومان، خبر ورزشی با 532میلیون و 100 هزار تومان، خبر جنوب با 480میلیون و 100 هزار تومان، هفت صبح با 276 میلیون و 700 هزار تومان، جمهوری اسلامی با 203میلیون و 300 هزار تومان، شرق با 163میلیون و 700 هزار تومان، آرمان امروز با 156میلیون و 900 هزار تومان، اعتماد با 112 میلیون تومان، عصر ایرانیان  با 112میلیون و 200هزار تومان و عصر مردم با 109 میلیون و 400 هزار تومان. با انتشار این لیست ناخودآگاه بسیاری از خود می‌پرسند که معیار معاونت مطبوعاتی برای اختصاص بیشترین سهم یارانه به این روزنامه‌ها چیست و برای مثال چرا نباید نام روزنامه‌های دیگری چون «وطن امروز» یا کیهان و غیره هم در این لیست باشد. به طور مثال تفاوت کیهان با جمهوری اسلامی در چیست؟

جوان افزود: در این لیست نام دو نشریه خبر جنوب و خبر ورزشی به چشم می‌خورد که متعلق به «موسسه خبر» ]وابسته به معاون مطبوعاتی[ است! اینکه چطور یک نشریه شهرستانی چون «خبر جنوب» توانسته در لیست بیشترین دریافت کنندگان یارانه مطبوعات در رتبه سوم قرار بگیرد جای پرسش است. روزنامه مذکور درحالی در صدر یارانه‌بگیران مطبوعاتی کشور قرار گرفته‌ است که مشخص و شفاف نشده که آیا به واقع این نشریات از کلیه منابع مالی دیگر و از بودجه عمومی ارگان‌ها، نهادها و سازمان‌هایی غیر از وزارت ارشاد هم بی‌بهره بوده‌اند یا خیر.

جوان نوشت: در لیست روزنامه‌هایی که در صدر فهرست یارانه قرار گرفته‌اند جای خالی روزنامه‌های اثرگذار جبهه انقلاب خالی است، رسانه‌هایی که در بزنگاه‌ها و بحران‌های اجتماعی و سیاسی خدمت‌رسان نظام و اثرگذار در بهبود و آرامش کشور بوده‌اند. تاکید مستقیم مقام معظم رهبری به دولت که «جناح مومن» و «کسانی که در حوادث سینه سپر می‌کنند» در اولویت فرهنگ باشند دراین تدابیر دیده نمی‌شود.

یادآور می‌شود برخی از روزنامه‌های سوگلی وزارت ارشاد در فهرست مذکور از یک سو تیراژ زیر 10هزار دارند و در واقع نقض غرض فرمول وزارت ارشاد در زمینه اختصاص یارانه به تیراژهای بالا قرار دارند و از طرف دیگرحلیم بیگانگان را هم می‌زنند و در طیف رسانه‌های حامی گروهک‌ها قرار می‌گیرند و ترویج کنند‌گان  گروهک‌هایی نظیر نهضت‌آزادی و... هستند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس