کد خبر 329287
تاریخ انتشار: ۳۰ تیر ۱۳۹۳ - ۱۴:۳۸

یک روانشناس گفت: خواب و خوراک نامناسب، آلودگی هوا، ترافیک و حتی پارک نامناسب خودرو همسایه جلوی در، استرس ایجاد می‌کند اما داشتن 7 ساعت خواب می‌تواند فشار روانی فرد را از بین ببرد.

به گزارش گروه اجتماعی مشرق، امیرمحمد شهسوارانی روانشناس، با بیان اینکه هر عاملی که منجر به تغییر در تعادل درونی فرد شود استرس است اظهار داشت: تمام موجودات زنده در حالت استرس تلاش می‌کنند تا به تعادل قبلی بازگردند زیرا عدم تعادل در آنها تنش ایجاد می‌کند.

وی افزود: عوامل مختلفی می‌تواند در فرد استرس ایجاد کند که از جمله آنها می‌توان به خواب و بیداری، نوع تغذیه، پارک کردن نامناسب خودرو همسایه، عدم رسیدن به موقع اتوبوس و وسایل نقلیه عمومی، ترافیک، آلودگی هوا و حتی شوخی‌ همکاران درباره ظاهر فرد اشاره کرد.

وی ادامه داد: دو کنش اصلی چرخه زندگی، خواب و بیداری و تغذیه است، هسته خواب بین حدود 11 شب تا 4 بامداد است و اگر هر عاملی موجب شود تا فرد در این ساعات از خواب محروم بماند در او تنش و فشار روانی ایجاد می‌کند. همچنین عدم رعایت بهداشت خواب می‌تواند به اختلال در شغل فرد منجر شود که استرس مضاعفی را ایجاد می‌کند، شرکت در مهمانی‌ها و حضور مهمان در خانه باید به گونه‌ای تنظیم شود که بعد از ساعت 10:30 دقیق فرد فرد خود را برای استراحت آماده کند.

این متخصص حوزه بهداشت روان گفت: توصیه می‌شود افراد برای کاهش استرس حداقل 7 ساعت بخوابند زیرا این مدت استراحت، استرس فرد را از بین می‌برد.

وی افزود: استرس آثار زیادی بر جسم و روان فرد می‌گذارد که از جمله آن می‌توان چین و چروک پوست به ویژه در بانوان، قرمز شدن پوست و جوش‌های صورت را ناشی از استرس و عدم رعایت خواب و تغذیه دانست.

این روانشناس تصریح کرد: متأسفانه در ایران مصرف مواد آرایشی و جراحی‌های زیبایی بالا است که نشان می‌دهد فرد استرس زیادی دارد.

همچنین مواد آرایشی به ویژه آنهایی که حاوی سرب هستند استرس فرد را بیشتر می‌کند، علاوه بر این باید گفت مواد آرایشی از رسیدن اکسیژن کافی به پوست جلوگیری می‌کند به همین علت است که استحمام موجب تنفسی پوستی و احساس رفع تنش روانی می‌شود.

وی ادامه داد: دمای هوا نیز جزو عواملی است که فشار روانی ایجاد می‌کند. در محیط‌های گرم استرس زیستی بالا می‌رود و فرد دچار عصبانیت می‌شود،‌ آلودگی هوا نیز به دلیل کاهش اکسیژن به طور غیرمستقیم فرد را دچار استرس می‌کند.

شهسوارانی گفت: تغذیه نادرست موجب می‌شود تا سطح ذخایر قندی خون پایین آمده و بدن دچار ادراک قحطی شود،چیزی که در رژیم غذایی دیده می‌شود و می‌تواند موجب استرس فرد گردد.

این متخصص حوزه بهداشت روان تصریح کرد: مصرف میان وعده سالم مانند قهوه، شیر یا چای در ساعت 11 که افت شدید قند و اوج استرس شغلی وجود دارد می‌تواند به کاهش تنش کمک کند. با توجه به ایام ماه مبارک رمضان توصیه می‌شود در این ساعت افراد به مدت 15 دقیقه به استراحت بپردازند.

وی ادامه داد: همچنین استرس با هوشیاری رابطه دارد و وقتی افراد گرسنه هستند کتاب را کباب می‌خوانند و قادر به تمرکز نیستند.

* استرس چه واکنش‌هایی در بدن ایجاد می‌کند

این روانشناس تأکید کرد: نخستین پیامد استرس این است که فرد تحریک‌پذیر می‌شود و احساس ناامنی می‌کند. از دست دادن اشتها نیز یکی دیگر از علائم استرس است به طور کلی افراد در مواجهه با استرس دو واکنش خوردن را نشان می‌دهند یا به پرخوری روی می‌آورند یا کاهش شدید اشتها دارند، فردی که استرس دارد احساس می‌کند سنگ در معده‌اش است. افسردگی و حملات وحشتزدگی نیز در پاسخ به فشار روانی است.

وی خاطر نشان کرد: تغییر چرخه قاعدگی، حملات میگرن‌، آلودگی‌های هوا و صوتی، اختلال صرع از نتایج تأثیر استرس بر بدن است. به طور کلی کاهش استرس‌های اجتماعی می‌تواند علاوه بر تعادل فرد موجب کاهش ابتلا به اختلالات جسمی و روانی شود.


مخاطبان محترم گروه اجتماعی مشرق می توانند اخبار، مقالات و تصاویر اجتماعی خود را به آدرس shoma@mashreghnews.ir ارسال کنند تا در سریع ترین زمان ممکن به نام خودشان و به عنوان یکی از مطالب ویژه مشرق منتشر شود. در ضمن گروه اجتماعی مشرق در صدد است با پیگیری مشکلات ارسالی شما از طریق کارشناسان و مشاوران مجرب پاسخی برای ابهامات مخاطبان عزیز بیابد.
منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس