وزارت خارجه آمریکا با همکاری دانشگاه کالیفرنیای جنوبی پروژه‌ای به نام جشنواره فیلم آمریکایی به راه انداخته است که مستندسازان آمریکایی را برای نمایش فیلم‌های مستند و معرفی فرهنگ این کشور به اقصی نقاط جهان می‌فرستد.

گروه جنگ نرم مشرق- پروژه مشترک وزارت خارجه آمریکا و دانشگاه کالیفرنیای جنوبی با هدف استفاده از ظرفیت فیلم‌های مستند برای اشاعه فرهنگ آمریکایی در سراسر جهان، وارد سومین سال خود شد.

این پروژه که با اعتبار 3/3 میلیون دلاری وزارت خارجه آمریکا و توسط دانشگاه کالیفرنیای جنوبی اجرا می‌شود، به اصطلاح «جشنواره فیلم آمریکایی» نامگذاری شده که طی آن، مستندسازان آمریکایی به کشورهای مختلف جهان اعزام می‌شوند تا با نمایش مستندهایشان در کشورهای مقصد، ابعاد کمتر گفته شده از جامعه و فرهنگ آمریکا را به نمایش بگذارند.

انتخاب دانشگاه کالیفرنیای جنوبی برای اجرای این پروژه از آن جهت اهمیت دارد که این دانشگاه بیشترین تعداد دانشجویان خارجی را در میان سایر دانشگاه‌های آمریکایی در اختیار دارد.

طراحی این پروژه در دوره وزارت هیلاری کلینتون و بر مبنای ایده «دیپلماسی هوشمند نرم» انجام شد. کلینتون اعتقاد داشت که باید از تمامی ابزارهای دیپلماتیک همچون فیلم برای پیشبرد سیاست‌های آمریکا استفاده کرد.

آلن بیکر معاون دانشکده هنرهای سینمایی دانشگاه کالیفرنیای جنوبی درباره این جشنواره می‌گوید: در این جشنواره، تعدادی از بهترین مستندهایی که طی چند سال اخیر ساخته شده، برای مردم سایر کشورها به نمایش گذاشته می‌شود و هدف اصلی آن آموزش و اگر هم شد تغییر اذهان است.

فیلم‌هایی که برای این جشنواره انتخاب می‌شوند باید دارای سوژه‌های خاص همچون حقوق بشر، مهاجرت، محیط زیست، آزادی رسانه‌ها، پرداختن به معلولان یا خشونت جوانان در جامعه آمریکا باشند تا بینندگان را به بحث و چالش بکشانند.

در طول این جشنواره، تیم‌هایی از فیلم‌سازان، منتقدان و کارکنان دانشگاه کالیفرنیای جنوبی به مدت 7 تا 10 روز به کشورهای منتخب سفر می‌کنند. در آن کشورها طبق برنامه‌هایی که سفارت آمریکا تدوین کرده، فیلم‌سازان و منتقدان پس از نمایش فیلم‌ها به بحث و گفتگو با بینندگان می‌پردازند. آنها همچنین در این سفر کارگاه‌های مختلفی درباره تولید فیلم، نویسندگی و سایر مسائل مربوط به فیلم‌سازی برگزار می‌کنند.

این سفرها معمولا به شهرهای بزرگ و پایتخت‌های کشورهای مقصد منحصر نیست و گروه اعزامی آمریکایی به شهرهای کوچک و روستاها نیز می‌روند و فیلم‌های خود را برای مردم آن مناطق به نمایش می‌گذارند.

دیپلماسی آمریکایی فیلم‌های مستند

کشورهای مقصد فیلم‌های مستند آمریکایی در سال جاری

دیپلماسی آمریکایی فیلم‌های مستند

تصویری از کارگاه فیلم‌سازی مستندسازان آمریکایی در پاکستان در سال 2013


نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • بهرنگ ۲۲:۲۸ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۴
    0 0
    خیلی خوب بود
  • ۱۳:۳۳ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۵
    0 0
    ایران هم میان؟ اصلاح طلبها برای ورودشون لَه لَه میزنند.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس