کد خبر 32179
تاریخ انتشار: ۹ اسفند ۱۳۸۹ - ۱۲:۲۵

سخنگوي هيئت رئيسه مجلس با تأکيد بر اينکه اراده اين هيئت بر اين است که بررسي بودجه 90 تا پايان سال جاري تمام شود، از برگزاري همزمان جلسات علني و کميسيون تلفيق مجلس براي بررسي اين لايحه خبر داد.

به گزارش مشرق به نقل از فارس، محسن کوهکن نماينده لنجان و سخنگوي هيئت رئيسه مجلس شوراي اسلامي صبح امروز دوشنبه در نشستي خبري به تشريح تصميمات هيئت متبوعش در خصوص نحوه بررسي لايحه بودجه 1390 کل کشور پرداخت و گفت: در شرايط عادي زمان مورد نياز براي بررسي لوايح بودجه 45 روز است.

وي افزود: نمايندگان 10 روز از زمان چاپ و تکثير لايحه بودجه فرصت دارند پيشنهادات خود را ارائه دهند و کميسيون‌هاي تخصصي نيز 15 روز فرصت دارند مصوبات کميسيون در خصوص لايحه بودجه و پيشنهادات کميسيون را تقديم کنند و همچنين کميسيون تلفيق لايحه بودجه به عنوان کميسيون تخصصي لايحه 15 روز فرصت بررسي بودجه را دارد که اين زمان مي‌تواند تمديد شود.

کوهکن با بيان اينکه نمايندگان ملت در جلسات علني مجلس هم مي‌توانند در دو يا سه شيفت کاري طي چند روز بررسي لايحه بودجه را انجام دهند، تصريح کرد: پس از اتمام کار بررسي لوايح بودجه در مجلس، اين لايحه براي تطبيق با قانون اساسي و شرع به شوراي نگهبان ارسال مي‌شود که اگر همه اين مراحل به سرعت انجام شود، 45 روز وقت نياز است.

عضو هيئت رئيسه مجلس گفت: دولت از آنجا که بايد بودجه سال آينده را بر اساس قانون برنامه پنجم توسعه تدوين مي کرد، به همين دليل اين لايحه را با تأخير به مجلس تقديم کرد و از زمان تکليف دولت براي ارائه بودجه به مجلس که 15 آذرماه بود، گذشت.

کوهکن در بخش ديگري از سخنان خود با بيان اينکه هيئت رئيسه مجلس در دو جلسه نحوه بررسي لايحه بودجه 90 را مورد بررسي قرار داد، اظهار داشت: جلسات هيئت رئيسه با محوريت آئين‌نامه داخلي مجلس برگزار شد و هيئت دو تصميم را براي بررسي لايحه بودجه 90 اتخاذ کرد.

وي بر همين اساس متذکر شد: هيئت رئيسه مجلس تصميم گرفت وکلاي ملت در نهاد قانونگذاري که معمولا در ماه پاياني سال براي آخرين جمع‌بندي‌هاي کاري به حوزه‌هاي انتخابيه مي‌رفتند و مردم نيز چنين انتظاري از آنها داشتند، امسال با حضور در مجلس به بررسي لايحه بودجه 90 بپردازند؛ چرا که لايحه بودجه سند دخل و خرج کشور است و نمايندگان ملت بايد در اين خصوص با همکاري و تعامل بررسي بودجه را انجام دهند.

کوهکن دومين تصميم هيئت رئيسه مجلس را در اين زمينه لغو تمام مأموريت‌ها و مرخصي‌هاي نمايندگان تا پايان سال جاري عنوان کرد و گفت: از امروز کار بررسي لايحه بودجه در کميسيون‌هاي تخصصي و کميسيون تلفيق آغاز مي‌شود و از آنجا که دو نفر از همکاران ما به دولت پيوستند و آيت‌الله فاکر و آقاي حياتي نيز به ديار باقي شتافتند، عملا آمار نمايندگان مجلس 286 نفر رسيد و استعداد اعضاي کميسيون تلفيق نيز 51 نفر است.

وي خاطرنشان کرد که مقرر شد کميسيون تلفيق مصوبات خود را براي استفاده حداکثري از زمان باقي‎مانده تا پايان سال به صورت جزء به جزء به صحن علني ارائه دهد تا مجلسي‌ها با تشکيل جلسات علني کار بررسي لايحه بودجه را همزمان با کميسيون تلفيق آغاز کنند.

کوهکن گفت که جلسات علني مجلس با دوسوم تعداد نمايندگان رسمي مي‌شود و اگر يک نفر هم کمتر باشد، نمي‌توان جلسه علني برگزار کرد و به همين دليل از همکاران خود که درخواست مرخصي کرده بودند يا بنا به دلايلي قرار بود به مأموريت بروند، عذرخواهي و ابراز اميدواري کرد در سال همت و کار مضاعف بتوان از زمان باقي‎مانده تا پايان سال با استفاده از حداکثر فرصت، رسيدگي به لايحه بودجه 1390 پايان يابد.

سخنگوي هيئت رئيسه مجلس در بخش ديگري از سخنانش اظهار داشت: براي مطرح شدن يک پيشنهاد در خصوص لايحه بودجه هم پيشنهاددهنده اصرار دارد و هم موافقان و مخالفان مي‌خواهند صحبت کنند و همين‏طور نماينده کميسيون تلفيق و نماينده دولت و هيئت رئيسه مجلس تدابيري انديشيده تا ان‎شاءالله دولت در سال 90 با مشکلي در خصوص پرداخت‌ها و دريافت‌ها مواجه نشود.

وي همچنين در خصوص تصويب بودجه چنددوازدهم براي سال 90 نيز گفت: خود قانون پيش‌بيني‌هايي براي بودجه چنددوازدهم کرده است اما تاکنون پيش نيامده که بودجه چنددوازدهم بررسي و تصويب شود و با تدابيري که هيئت رئيسه انديشيده، اگر زمان اجازه دهد و دولت همکاري کند، کار بررسي لايحه بودجه را تا پايان سال به اتمام مي‌رسانيم.

کوهکن ادامه داد: اگر اجماع و تفاهم بين نمايندگان مجلس وجود داشته باشد و نمايندگان پيشنهادات خود را ظرف 7 روز ارائه دهند و کميسيون‌ها نيز در کوتاه‌ترين زمان گزارشات خود را ارائه دهند و چند روز در زمان در نظر گرفته شده صرفه‌جويي شود، شايد بتوانيم اختلاف زماني را که وجود دارد، پر کنيم و بررسي بودجه را به پايان ببريم.

وي در عين حال توضيح داد: البته اگر کار بررسي لايحه بودجه 90 تا پايان سال به اتمام نرسد، ساز و کاري پيش‌بيني شده و اين موضوع نبايد به عدم تعامل مجلس و دولت تلقي شود و آنچه مسلم است، اين است که ما نخواهيم گذاشت دولت در سال آينده از نظر درآمدها و پرداخت‌ها با عدم وجود قانون و تکاليف قانوني مواجه شود.

به گفته اين نماينده ملت، با وضعيت و شرايط موجود اگر همراهي و اجماع نظر وجود داشته باشد، پيش‌بيني مي‌ شود که هفته آخر اسفند ماه هفته آخر بررسي لايحه بودجه 90 خواهد بود و اگر زمان اجازه ندهد، بودجه چنددوازدهم تصويب خواهد شد.

کوهکن با بيان اينکه در بررسي لايحه بودجه 90 پيشنهاداتي از سوي نمايندگان به هيئت رئيسه مجلس ارائه شده است، گفت: پيشنهاداتي داده شده که از وقت باقي‎مانده بيشترين استفاده را ببريم و يا قانون سال 89 را در مواردي که با برنامه پنجم تطبيق ندارد، حذف کنيم و درآمدهايي را که در لايحه بودجه 90 بين بخش‌هاي مختلف ديده شده، تصويب کنيم يا در يک زمان کوتاه قانون بودجه را با اهداف برنامه پنجم تطبيق دهيم.

وي با بيان اينکه با رأي نمايندگان مجلس افزايش جلسات علني امکان‌پذير است،‌ در پاسخ به سؤالي مبني بر اينکه آيا بررسي سريع بودجه در مجلس موجب عادي شدن ارائه ديرهنگام لوايح بودجه براي دولت نمي شود، گفت: ما بايد هميشه در قضاوت‌ها قانون را در نظر بگيريم اما واقعيات هم بايد در نظر گرفته شود.

کوهکن افزود: از طرفي سال آينده اولين سال اجراي قانون برنامه پنجم توسعه است و مورد قبول نبود که بودجه 90 بدون توجه به احکام برنامه پنجم نوشته شود و به همين دليل دولت تا اتمام کار بررسي قانون برنامه نمي توانست تدوين لايحه بودجه را به اتمام رسانده و آن را به مجلس ارائه دهد.

سخنگوي هيئت رئيسه مجلس در پايان خاطرنشان کرد: اراده هيئت رئيسه مجلس بر اين است که کار بررسي لايحه بودجه 90 تا پايان سال 89 به اتمام برسد و همچنين کار بررسي اين لايحه خلاف آئين‌نامه داخلي نباشد و نمايندگان ملت همکاري کنند تا از زمان باقي‎مانده تا پايان سال جاري حداکثر استفاده را ببريم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس