امروز کاملا آشکار شده است این خیانت بود که داعش توانست بدون شلیک حتی یک گلوله وارد موصل شود. به همین دلیل سرعت پیشروی داعش نشان دهنده قدرت آن‌ها نیست، بلکه بخاطر خیانت برخی افراد است.

گروه بین‌الملل مشرق، خبرنگار اعزامی به عراق - در دومین روز سفر به عراق، به سراغ نماینده نجف در مجلس شورای ملی عراق رفتیم تا بیشتر در جریان تحولات هفته‌های اخیر این کشور قرار بگیریم. 

آن چیزی که در بدو ورود "صادق اللبان" نماینده مردم نجف در مجلس عراق توجه ما را جلب کرد، حضور وی با لباس نظامی بود. از این رو گفت‌وگو با وی را با همین سوژه آغاز کردیم:

آقای اللبان؛ شما یک سیاست‌مدار و نماینده مجلس هستید. چرا لباس نظامی بر تن کرده‌اید؟

برای لبیک گفتن به ندای مرجعیت و دفاع از وطن لباس نظامی بر تن کردم و این لباس نشان می‌دهد که آمادگی کامل برای دفاع از عراق را داریم و خود را همانند یکی از سربازان کشور می‌دانیم که در صف اول نبرد حضور دارند، چه با سلاحمان و چه با کلاممان.

موصل تسلیم خیانت‌ها شد/ نیازی به حضور نیروهای ایران در عراق نیست/ عراق قبرستان تروریست‌های داعش خواهد شد/شیعه و سنی و کرد در برابر داعش متحد شده‌اند

در شهر شایعه شده است که مردم موصل با شاخه‌های گل از تروریست‌های داعش استقبال کردند. آیا این صحت دارد؟

متاسفانه در مناطقی که تحت تصرف تروریست‌ها قرار گرفت افرادی هستند که خیانت پیشه کردند و برای تروریست‌ها شرایطی را فراهم می‌کنند که به فعالیت‌های تروریستی‌شان ادامه بدهند. به نظرم افرادی که در موصل به استقبال داعش رفتند بخش اندکی از مردم موصل و از خانواده‌هایی هستند که از وضعیت سیاسی جدید حاکم در عراق متضرر شدند و بیشتر آنان از یاران صدام بودند و از حرکت سیاسی جدید شکل گرفته در عراق ترس و واهمه دارند. ولی این حرکت سیاسی باعث نجات افرادی شد که در فضای ظالمانه زندگی می‌کردند و ظلم را لمس را طی سالیان حکومت دیکتاتور عراق لمس کرده بودند. وقتی این ظلم پایان یافت، با ورود داعش مردم بار دیگر احساس خطر کرده و به کردستان گریختند و نگرانی خود از ورود داعش را نشان دادند و امروز همین افراد درخواست کمک دارند.

شاید این سوالی تکراری باشد اما دوست دارم از نماینده مردم نجف در مجلس عراق بپرسم آیا جنگ در عراق جنگ میان سنی و شیعه است یا جنگ میان مردم عراق از هر قوم و مذهبی با دشمنانشان؟

قطعا این جنگ، جنگ میان مردم و داعش است و الان تنها داعش دشمن مردم عراق نیست. اکنون گروه‌های کوچک دیگری هم به داعش پیوسته‌اند که می‌توان به بعثی‌ها هم اشاره کرد و همه دشمنان حرکت سیاسی جدید در عراق، در این نبرد حضور دارند. به همین دلیل است که بسیاری از قبایل عراق به کمک ارتش عراق آمده‌اند. همانطور که برخی گروه‌ها هم به حمایت از داعش برخاسته‌اند.

خیلی از مردم ایران و حتی خارج از ایران که بحران عراق را دنبال می‌کنند برایشان این سوال پیش می‌آید که چه چیزی باعث می‌شود یک گروهک تروریستی به این سرعت بخش‌هایی از عراق را اشغال کند؟

این یک حقیقت آشکار است که داعش از خیانت برخی افسران ارتش استفاده کرده و بعثی‌ها با خریدن بسیاری از درجه‌داران نظامی که در نظام قبلی نیز در ارتش بودند توانسته است به این سرعت پیشروی کند. آن‌ها در نظام جدید سیاسی نمی‌خواستند همه نیروهای دولت قبل را تصفیه کنند به همین دلیل این افراد در ارتش به فعالیت خود ادامه دادند. این خیانت بود که داعش توانست بدون شلیک حتی یک گلوله وارد موصل شود. به همین دلیل سرعت پیشروی داعش نشان دهنده قدرت آن‌ها نیست، بلکه بخاطر خیانت برخی افراد است.

موصل تسلیم خیانت‌ها شد/ نیازی به حضور نیروهای ایران در عراق نیست/ عراق قبرستان تروریست‌های داعش خواهد شد/شیعه و سنی و کرد در برابر داعش متحد شده‌اند

حمایت مالی و لجستیک و اطلاعاتی نیروهای داعش از کجا تأمین می‌شود؟

هم اکنون کاملا مشخص است که داعش از برخی کشورهای منطقه حمایت مالی می‌شود و آمریکا برای مقابله با نظام سوریه به برخی گروه‌ها مانند ارتش آزاد کمک می‌کرده که داعش نیز از آن‌ها سوء استفاده کرده است. بدین ترتیب از سوی آمریکا، کشورهای خلیج فارس و ترکیه کمک‌هایی رسیده و متاسفانه با مسلح کردن افراد و گروه‌های تروریستی و گروه‌هایی که با کشورهای عراق و سوریه مشکل داشتند و مسلح کردن آن‌ها، داعش تشکیل شد. در واقع داعش همانند یک شرکت پیمانکار است که دستورات را اجرا می‌کند.

صحبت‌های زیادی درباره داعش شده است اما هنوز مشخص نیست انگیزه اصلی نیروهای داعش از حضور و پیشروی در عراق چیست. به نظر شما چه انگیزه‌هایی برای ورود داعش به عراق وجود دارد؟

به نظر می‌رسد آمریکایی‌ها داعش را وارد خاک عراق کردند تا اینجا قبرستان آن‌ها شود. بدلیل فقدان هوش و درک کافی در میان نیروهای داعش، سرویس‌های امنیتی برای آن‌ها برنامه‌ریزی می‌کنند. آن‌ها میخواهند ایران را تهدید کنند و با نزدیک شدن به مرزهای ایران، امنیت این کشور را از بین ببرند و به همین دلیل به سمت دیاله رفتند. البته این هدف آن‌ها دست نیافتنی خواهد بود چرا که قبل از رسیدن به ایران، کار آن ها یکسره خواهد شد. به نظر من سلاح داعش از سوی عربستان و قطر تأمین می‌شود و احتمال همکاری ترکیه نیز وجود دارد.

بعد از آغاز پیشروی نیروهای داعش در عراق، یکی از سوژه‌هایی که رسانه‌های غربی به آن پرداختند، حضور نیروهای ایرانی در عراق بود. لطفا به عنوان یک نماینده مجلس که بر اوضاع عراق اشراف دارد بفرمایید آیا اصولا با توجه به فتوای آیت الله سیستانی، نیازی به حضور نیروهای ایرانی در عراق هست؟

باید صراحتا بگویم که حتی یک نظامی ایرانی در عراق حضور ندارد. متاسفانه رسانه‌های غربی قبل از شروع این درگیری‌ها ما را متهم به ایرانی بودن و تابعیت از ایران می‌کردند و این تهمت زدن‌ها همچنان ادامه خواهد داشت و دلیل آن هم نداشتن آگاهی از اوضاع عراق است. ما به ایران احترام می‌گذاریم و با مردم ایران برادریم. ایران کشوری برادر برای عراق است ولی ایران هیچ دخالتی در امور عراق نداشته است. نه ایران می‌خواهد در عراق دخالت کند و نه ما علاقه‌ای به مداخله در امور کشورمان داریم.

موصل تسلیم خیانت‌ها شد/ نیازی به حضور نیروهای ایران در عراق نیست/ عراق قبرستان تروریست‌های داعش خواهد شد/شیعه و سنی و کرد در برابر داعش متحد شده‌اند

بفرمائید که در حال حاضر وضعیت عراق به چه صورت هست. ظاهرا نیروهای داعش به نزدیکی بغداد رسیده‌اند. وضعیت عراق چگونه است و برنامه دولت عراق برای مقابله با گروهک تروریستی داعش چیست؟

درحال حاضر عملیات دور کردن داعش از مناطق شهری آغاز شده است. قبل از داعش گروه‌های تروریستی در خیابان‌های شهر فعالیت می‌کردند و برخی خیابان‌های بغداد به دو بخش طرفداران و مخالفان داعش تقسیم می‌شد. قتل و ذبح مردم در خیابان‌های بغداد رخ می‌داد. اما اکنون داعش در اطراف بغداد است. اگر ما توانستیم خیابان‌های شهر بغداد را از وجود آن‌ها پاک کنیم، حتما می‌توانیم آن‌ها را از اطراف شهر نیز دور کنیم. همه مناطق تحت سیطره داعش در اطراف بغداد هم اکنون از سوی ارتش مورد تهدید قرار گرفته است و مردم خواهند دید که داعش همانطور که وارد شد، همانطور هم به پایان کار خود خواهد رسید.


نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 18
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 3
  • ۱۳:۵۰ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۹
    0 0
    اینجاس که شاعر میگه: عدو شود سبب خیر اگر خدا خواهد. ....
  • رهگذر ۱۳:۵۱ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۹
    0 0
    اينجا متوجه مي‌شويم كه تسويه‌هاي اوايل انقلاب ما چقدر لازم بود. گرچه اوايل انقلاب ضربه‌هايي از جانب آنهايي كه تسويه نشده بودند هم خورديم. (مثل معزي، كلاهي و ...) اما وضع به بدي مساله عراق نشد. ان شاء الله كه برادران عراقي هر چه زودتر بر اوضاع مسلط شوند و امنيت مردم را تامين كنند.
  • مهلقا ۱۵:۲۳ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۹
    0 0
    بر اساس روایات ظهور ایران تا قیام سفیانی که اون هم وارد خوزستان میشه هیچ حمله ای به ایران نخواهد کرد
  • ۱۸:۰۴ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۹
    0 0
    داعش بترس از این همه گرد و غبارها اصلاً به تو نیامده این گونه کارها داعش بترس رحم به حالت نمی کنیم داعش بترس از عجم از نیزه دارها سید علی اشاره کند حمله می کنیم با لشکر پیاده نظام و سوارها کرب و بلا گرفتنت اصلاً جدید نیست کهنه شده است بر همه این ابتکارها سر می زنیم با "لک لبیک یا حسین " سر می زنیم نعره زنان با شعارها سر می دهیم پای حسین و برادرش سر می دهیم مثل همه سر به دارها از ما بترس چون پسر شیر خیبریم طوفان کنیم با دو سر ذوالفقارها "وقت عمل رسیده زمان نظاره نیست در کار خیر حاجت هیچ استخاره نیست"
  • ۱۹:۵۳ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۹
    0 0
    خبرنگارتون همونی که دشداشه پوشیده؟ چه زود خودمونی میشه؟
  • ۲۰:۱۵ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۹
    0 0
    مرگ بر آمریکا.همه چیز زیر سر همین آمریکاست
  • علی خوی ۲۱:۳۹ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۹
    0 0
    خیانت کی بود مانند دیدن
  • ایرانی ۲۲:۴۲ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۹
    0 0
    در عراق اتفاقی که افتاده از پیش تعریف شده و الان اجرا میشود.اگر قرار است که به تحولات نگاه مذهبی شود چرا میگویند شیعه و سنی و کرد؟مگر کرد مذهب است؟؟؟در میان کردها شیعیان بسیار وجود دارند.اگر میگویند کرد و عرب چرا میگویند شیعه و سنی؟؟؟اگر نگاه مذهبی است پس چرا نام اقوام پیش می آید و اگر نگاه قومی است پس چرا نام مذاهب را پیش میکشند؟؟؟این نتیجه تعاریفی است که به ما تحمیل کردند.در عراق کرد شیعه و سنی.
  • هادی ۲۳:۲۸ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۹
    0 0
    خدا کنه که این ملت دست از تفرقه بردارند
  • گمنام ۲۳:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۹
    1 1
    بچه های ما کاملا آمده هستن که برند عراق و از حرم ارباب دفاع کنند سید علی جان ازتویک اشاره ازما به سر دمیدن لبیک یا حسین
  • ۰۰:۰۴ - ۱۳۹۳/۰۳/۳۰
    0 0
    آفرین. این فرمولی بود که آمریکا برای تجزیه عراق اختراع کرد و متاسفانه بعضی از مردم ما هم طوطی وار آن را تکرار می کنند. مذهب کرد؟!!
  • عرفان ۰۶:۱۶ - ۱۳۹۳/۰۳/۳۰
    0 0
    سلام/ به قول رهبر ما پشت دستکش مخملی امریکا که برای دوستی دراز میکند دست آهنین پنهان شده. هیچ وقت آمریکا منافع خود رو در دوستی با ایران و شیعان و مقاومت نخواهد دید پس اعتماد به امریکا و غرب مفهومی نخواهد داست. به نظر بنده تا چند وقت دیگه غرب نه تنها به دولت عراق کمک نخواهد کرد بلکه قطع نامه هایی هم بر ضد دولت نوری مالکی صادر خواهد کرد یا منطقه پرواز ممنوع ایجاد خواهد شد. والسلام
  • ۱۰:۴۲ - ۱۳۹۳/۰۳/۳۰
    0 0
    میخواهم با همین دستام همه داعشی ها را تکه تکه کنم مخصوصا اون زنانی را که جهاد نکاح کرده‌اند ای خدا مگه تو نمی بینی این جنایتها را، واقعا عاشورا اینجاست وقتی عکسها را میبینم نمی تونم غذا بخورم
  • علی ۱۴:۰۱ - ۱۳۹۳/۰۳/۳۰
    0 0
    باید درارزیابی اخباردقت کرد!چراگفته میشودامریکا سران کودن داعش راواداربه امدن به عراق وتهدیدبه حمله به ایران کرده است؟ایا بازشدن کوچه برای هدایت داعش به منظوردرتله قراردادن صحت دارد؟به عنوان کسی که برخوردمستقیم با وقایع حمله امریکا به افغانستان واغازنبردامریکاباطالبان رادارم،میگویم که درست مثل بلایی که درافغانستان برسرطالب امد ودرمزارشریف به شکل دسته جمعی توسط ارتش امریکا قتل عام شدند،داعش نیز درتله گرفتارواکثر نیروهایش راازدست خواهدداد!تاریخ مصرف داعش تمام شده ودیگر برای ابرقدرتها کارایی لازم رانداردولذابایدنابودشوند!به اخباراین روزهای سوریه توجه کرده اید؟چرااخبارجنگ سوریه کمرنگ شده ودرعوض اخبارعراق جای ان راگرفته است؟امریکا بازی رادرسوریه واگذارکردوبرای فراراز اخبارکسل کننده وابروریزشکست،توجه مخاطبان رااز سوریه منحرف وبه عراق کشانده است تا اثارپرداختن به زمین خوردن یک ابرقدرت مدعی کمتربه چشم اید!!!!!
  • ابوذر ۰۹:۵۹ - ۱۳۹۳/۰۳/۳۱
    0 0
    این یه برنامه کار شده‌ست که حداقل عربستان و ترکیه و اسراییل با هماهنگی ازینجا ، وآمریکا و انگلیسم از دور دارن کنترلش میکنن . بارزانیم داره از آب گل آلود ماهی میگیره ...اینهمه قتل و کشتار این وحوشم کارکرد تبلیغاتی داره ...ببینید چه فیلمای دقیقی و با کیفیتی از جنایتاشون میگیرن و آپلود میکنن.... این جریان از همون وقت که تو سوریه به بن بست خوردن افتتاح شده ....هدفشم اینه که یا از ایران و شیعیان تو عراق امتیازهای بزرگ بگیرند ....یا اینکه پای ایران رو به این مخمصه بکشونند ...فرمانده‌های ما هوشیارند شکرخدا . با احساسی شدن هیچی رو نمیشه درست کرد ...اینا میخوان که ما احساسی بشیم ....اونجا عراقه ....این شلوغ بازیا رو میبینید !؟ آدمرو یاد مسلم و مسجد کوفه میندازه ....رو شور و هیجان عراقیا نمیشه حساب کرد ...باید عاقل باشیم تا تو تله این بیشرفها نیفتیم...!
  • رضا ۱۱:۲۵ - ۱۳۹۳/۰۳/۳۱
    0 0
    داعشی ها اصلا عرضه ندارند.
  • عزیز ۱۵:۰۰ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۴
    0 0
    هم وطنان عزیزم هوشیار باشید با القابی همانند شیعه،سنی،فارس،کرد،اذری،لر،عرب،بلوچ و . . .برای هم مرز و تفکیک نزارید و در دام جهالتی ک عراق را در بر گرفته نیفتید ما مردمان ایران زمین همه با هر دین و مذهب و ریشه قومی برابر و برادریم و اجازه نخواهیم داد پای این درنده خوهای انسان نما به وجبی از خاک میهنمان برسد.مخلص غیرت و اراده تک تک شما
  • روح الله ۱۴:۳۱ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۰
    0 0
    من هم با نظر عزیز موافقم

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس