حمله گروه تروریستی «داعش» به شمال عراق، روز چهارشنبه وارد نهمین روز خود شد. همزمان با آمادگی ارتش برای آغاز عملیات در موصل، وزیر خارجه این کشور از درخواست رسمی بغداد از آمریکا برای کمک خبر داد و گفت که از عربستان خواسته‌ است تا فتوایی در حرمت شرکت در اقدامات تروریستی در عراق صادر کند.

مالکی: به‌زودی مردم را از واقعیت‌ها مطلع می‌کنم/15 تبعه دیگر ترکیه در اسارت داعش/

به گزارش گروه بین الملل مشرق، ارتش عراق در دو روز گذشته توانست توقف پیشروی‌های گروه تروریستی «داعش» و عناصر رژیم سابق این کشور را متوقف کند. در همین حال رهبران سیاسی عراق از جمله «نوری المالکی» نخست‌وزیر و «اسامه نجیفی» رئیس پارلمان در نشستی که با حضور نمایندگان جناح‌های مختلف در دفتر «ابراهیم جعفری» برگزار شد، بر لزوم اتحاد ملی برای مقابله تروریست‌ها تأکید کردند.

از طریق این خبر، قادرید‌ تمام اخبار مرتبط با تحولات عراق را دنبال کنید. در صورت تمایل به دیدن مشروح اخبار روی لینک خبر کلیک کنید. این خبر در حال به روز رسانی است. همچنین اخبار روز گذشته در ایـنـجــا قابل دسترسی است.


*** *** *** *** *** ***

12 زخمی در حمله خمپاره‌ای به شهر سامرا/اصابت خمپاره به نزدیکی حرم

شفق نیوز، نوشت: حملات خمپاره‌ای تروریست‌ها به مناطق مختلف شهر سامرا باعث زخمی شدن 7 پلیس و 5 شهروند عراقی زخمی شدند.

یکی از خمپاره‌ها به خیابان الشواف در مرکز شهر و نزدیک حرم عسگریین(ع) اصابت کرد و یکی از خمپاره‌ها نیز به ساختمانی امنیتی در سامرا اصابت کرد.

 لوموند: رویکرد داعش در عراق کشتار مردم است
پایگاه خبری روزنامه فرانسوی لوموند امروز چهارشنبه نوشت: رویکرد نیروهای داعش در عراق همانند رفتارهای این گروه در سوریه است یعنی کشتار مردم و ایجاد ترس.

 شبکه‌های ماهواره‌ای "البغدادیه" و "الرافدین" تعطیل شدند

شبکه العراقیه، شورای رسانه و ارتباطات عراق با هماهنگی مقامات مصری و سفارت عراق در قاهره، دو شبکه "البغدادیه و الرافدین" در مصر را به دلیل اقدامات طایفه گرایانه و تهدید امنیت ملی عراق تعطیل کردند.

 مسعود بارزانی نیروهای پیشمرگه بازنشسته را به خدمت فراخواند

خبرگزاری فرانسه، "مسعود بارزانی" رئیس اقلیم کردستان عراق تمامی نیروهای پیشمرگه بازنشسته را برای پیوستن به یگان‌های نظامی و آمادگی برای تمامی احتمالات فراخواند.
بارزانی در بیانیه‌ای اعلام کرد: با توجه به اوضاع به وجود آمده در مرزهای اقلیم کردستان و عراق و در راستای دفاع از جان و مال هموطنان از تمامی طرف‌ها می‌خواهم که مسئولیت‌های خود را شناخته و از نیروهای پیشمرگه و آسایش در اقلیم کردستان حمایت کنند.
وی افزود: از تمامی افراد پیشمرگه که بازنشسته شدند می‌خواهم که به یگان‌هایی که در آنها به ملت و وطنشان خدمت می‌کردند بازگردند و این در راستای حمایت از نیروها و آمادگی برای تمامی احتمالات است.

بارزانی از تمامی ساکنان اقلیم خواست تا پشتوانه‌ای برای نیروهای پیشمرگه باشند. وی این نیروها را آماده برای دفاع کامل از کردستان توصیف کرد.

نیروهای پیشمرگه و پس از عقب‌نشینی ارتش عراق از مناطق شمالی, سیطره کامل خود بر شهر مورد اختلاف کرکوک را که شهر نفتی شمال عراق به شمار می‌آید گسترش دادند.

دیدار عمار حکیم و مقتدا صدر/تاکید بر تقویت وحدت و هماهنگی تلاش‌ها

 سومریه نیوز نوشت: سید عمار حکیم رئیس مجلس اعلای عراق در دیدار با مقتدا صدر رئیس جریان صدر و محمد یعقوبی از مراجع تقلید بر اهمیت هماهنگی تلاش‌ها و وحدت مواضع طرفین برای خروج از بحران کنونی تاکید کرد.

شب گذشته نیز رهبران سیاسی عراق از جمله اسامه النجیفی و نوری المالکی رئیس پارلمان و نخست وزیر این کشور در دفتر ابراهیم جعفری دیدار کردند.


تروریست‌ها مرقد حضرت شیت و یونس(ع) را غارت کردند

 المیادین  نوشت: گروه تروریستی داعش مرقد حضرت شیت و یونس(ع) در استان نینوا را تحت کنترل درآوردند و اموال قیمتی در آنجا را غارت کردند.

پیش از این نیز تروریست‌های داعشی آرمگاه ابن اثیر و چندین کلیسا را در شهر موصل نابود کردند.

تخلیه پالایشگاه بیجی از کارگران

المیادین خبر داد که 10 عراقی در شهر السعدیه در منطقه خانقین در استان دیالی ربوده شدند.

همچنین تعدادی از تروریست‌ها در حمله هوایی ارتش به مراکز تجمعشان در تلعفر کشته شدند.

در حال حاضر بخش اعظم شهر تلعفر در کنترل ارتش عراق است.

همچنین سومریه نیوز هم خبر داد که 200 نیروی شاغل در پالایشگاه بیجی تخلیه شدند تا از حملات خمپاره‌ای و تیراندازی داعشی‌ها در امان باشند.

استقرار نیروهای ویژه در بغداد/ورود ناگهانی معاون دبیر کل اتحادیه میهنی به کرکوک

سمیر الشویلی مشاور رسانه ای دستگاه مبارزه با تروریسم از استقرار نیروهای ویژه مبارزه با تروریسم در بغداد پایتخت عراق برای مقابله و دفع هر اقدام یا حمله تروریستی خبر داد.

وی افزود: این نیروها در خارج از کشور آموزش دیده اند و اخیرا به عراق بازگشته اند. این نیروها وظیفه تامین امنیت بغداد در برابر تهاجمات تروریستی را بر عهده خواهند داشت. تعداد دیگری از این گروهها در استانهای عراق سرگرم نبرد با تروریسم هستند.

عقب نشینی کامل تروریست‌ها از موصل
رسانه‌های عراقی از عقب نشینی کامل عناصر گروه تروریستی-بعثی از شهر موصل خبر دادند.
به گزارش مشرق، خبرگزاری المسله عراق لحظاتی پیش در خبری فوری گزارش داد: تمامی عناصر گروه تروریستی-بعثی از خیابان‌های شهر موصل عقب نشینی کردند.
 
در همین حال سازمان مبارزه با تروریسم عراق اعلام کرد "ابوعبدالله الرزاق" و "ابوزینه اللیبی" دو نفر از فرماندهان گروه تروریستی تکفیری بعثی، در درگیری با نیروهای ارتش عراق در اطراف پالایشگاه بیجی کشته شدند.


رد قطعیت مداخله آمریکا در عراق


برخی مقام های رسمی کاخ سفید نیز روزچهار شنبه در گفتگو با شبکه خبری سی بی اس خبر قطعیت چنین تصمیمی از سوی اوباما را رد کردند و گفتند گرچه استفاده از پهبادها برای حمله به مواضع داعش یکی از گزینه های روی میز است اما چنین تصمیمی هنوز قطعی نیست.

میجر گارت وابسته ارشد شبکه خبری سی بی اس در کاخ سفید بابیان اینکه اوباما از ابتدا اعزام هرگونه نیرویی برای مقابله با نیروهای داعش در عراق را با قاطعیت رد کرده بود گفت بهب نظر می سد رییس جمهور آمریکا حالا به این نتیجه رسیده است که برای مقابله با این بحران روبه گسترش به حضور کماندو های ویژه آمریکایی در خاک عراق نیاز خواهد داشت.


واکنش السیسی به تحرکات داعش

«عبدالفتاح السیسی» رئیس جمهور مصر در دیدار با نمایندگان پارلمان کشورهای عربی برخی از تحولات اخیر منطقه را مورد بررسی قرار داد.

السیسی در این دیدار که با حضور «احمد محمد الجروان» رئیس پارلمان کشورهای عربی برگزار شده بود از هجوم تروریست‌های داعش به عراق انتقاد کرد.

رئیس جمهور مصر همچنین با اشاره به حملات مشابه تروریست‌های تکفیری در سومالی خواستار مقابله با این گروه‌های تندرو شد و تأکید کرد که این گروه‌ها اقدامات ویرانگر خود را در پوشش دین و مذهب انجام می‌دهند.

السیسی پافشاری کرد که آموزش و رویکرد مذهبی در روشن ساختن مفاهیمی که دچار مغالطه شده‌اند و انتشار ارزش‌ها و باورهای مسامحه نقش بسزایی دارد.


۴۰ کارگر ساختمانی هندی توسط داعش در عراق ربوده شدند

وزارت خارجه هند اعلام کرد که ۴۰ کارگر هندی شاغل در عراق توسط نیروهای داعش ربوده شدند.

ارتش عراق برای عملیات گسترده در موصل آماده می‌شود

ارتش عراق خود را برای انجام یک عملیات گسترده علیه داعش در شهر موصل و پاکسازی کامل این شهر آماده می‌کند.

سلاحهای اسرائیلی دردستان تروریستهای داعش

شبکه العراقیه گزارش داد: نیروهای عراق در درگیری با گروه داعش در الاسحاقی میزان زیادی اسلحه و تجهیزات ساخت رژیم صهیونیستی به دست آوردند.

تاکید رهبران شیعه و سنی عراق بر حفظ وحدت ملی

رهبران سیاسی شیعه و سنی عراق روز سه شنبه پس از نشستی در پشت درهای بسته ، در بیانیه ای مشترک وحدت ملی در این کشور را خواستار شدند.

این نشست پس از یک هفته خشونت قومی در عراق و تصرف برخی شهرهای شمالی این کشور به دست جنگجویان سنی برگزار شد.

به گزارش رویترز از بغداد ، این رهبران سنی و شیعه ازجمله نوری مالکی نخست وزیر شیعه عراق و اسامه النجیفی رئیس سنی پارلمان عراق در این نشست حضور داشتند. ابراهیم جعفری نخست وزیر سابق عراق در این نشست دفاع از کشور و محافظت از حق حاکمیت و شان آن را خواستار شد.

وزیر خارجه آلمان:نباید خطر داعش را دست کم گرفت

وزیر امور خارجه آلمان گفت:خطر پیشروی های داعش در عراق را نباید دست کم گرفت.

به گزارش مونیتورینگ اخبار خارجی واحد مرکزی خبرفرانک والتر اشتاینمایر گفت:ما نباید خطر ناشی از پیشروی های گروه داعش در عراق را دست کم بگیریم.سرعت پیشروی های آنها ما را غافلگیر کرده است و شاید نبود مقاومت در عراق عامل پیشروی های این گروه در این کشور باشد.

150 افسر اطلاعاتی عربستان در استان نینوا بر جنایات داعش نظارت می کنند

منابع امنیتی عراقی فاش کردند دهها افسر اطلاعاتی عربستان سعودی با استقرار در استان نینوا و موصل از گروهک تروریستی دولت اسلامی عراق و شام (داعش) و دیگر گروههای تروریستی حمایت و برجنایات آنان نظارت می کنند.

به گزارش شبکه تلویزیونی سوریه،ارتش عراق تعدادی از مناطقی را که داعش به آنها در دیاله ، صلاح الدین ، نینوا و الانبار حمله کرده بود از وجود تروریستها آزاد کرد.

منابع امنیتی عراقی فاش کردند افسران اطلاعاتی عربستان وارد استان نینوا شده اند و بر حملات و جنایات تروریستها در این استان نظارت دارند.

نادیه عبیدی خبرنگار شبکه سوریه در بغداد در گزارشی گفت: نیروهای مسلح عراق و نیروهای موازی آنها یعنی «ارتش کمیته های مردمی» مناطق عظیم در دیاله و قادسیه و محله صقور در صلاح الدین و تلعفر و محله هفدهم ژوئیه در موصل و مناطق قائم ، عبرت ، جزیره و دور الاسکان در الانبار را از وجود تروریستها پاکسازی کردند.

دفتر کل فرمانده نیروهای مسلح عراق اعلام کرد 365 تروریست در مناطق مختلف از جمله ابو ایمن و ابو عمر موصلی از فرماندهان گروهک ارتش طریقت نقشبندی و ابو ایوب سومالی از اتباع سومالی به هلاکت رسیدند.

۲۵۰ عضو «داعش» به دست نیروهای امنیتی عراق کشته شدند

پایگاه الاخباریه نوشت: نیروهای امنیتی عراق ضمن بازپسگیری منطقه الصقلاویه واقع در شمال فلوجه 250 عنصر داعش را کشتند.

 آمادگی نیروهای ویژه جنگ خیابانی عراق برای پاکسازی موصل در ساعات آینده

 پایگاه المسله نوشت: یک منبع امنیتی اعلام کرد: نیروهای ویژه جنگ‌های خیابانی آماده یورش به موصل ظرف ساعات آینده و پاکسازی آن از لوث داعش هستند.

این منبع که خواست نامش فاش نشود افزود: این نیروها از آموزش و توان بالایی برخوردار هستند و علمیات پاکسازی شهر موصل با حمایت نیروی هوایی خواهد بود.

شایان ذکر است که تروریست‌های گروه موسوم به دولت اسلامی عراق و شام با حمایت برخی کشورهای منطقه و همسویی استاندار نینوی آثیل النجیفی و خیانت برخی فرماندهی موصل را به اشغال خود در آورد.


تشکیل گروهان‌های مردمی دفاع از عراق در ۹ استان کشور

«السومریة نیوز» نوشت: قبیله «المراشدة» در عراق امروز اعلام کرد که در پاسخ به حکم جهاد مرجعیت گروهانهایی را برای دفاع مردمی در 9 استان عراقی تشکیل می‌دهد.

 بر اساس این گزارش، در این گردانها هزاران داوطلب جنگ با داعش ثبت نام می‌شوند.

بر اساس این گزارش‌ها این 9 استان عبارتند از: بغداد، نجف، کربلا، حلة، ناصریه، المثنی، بصره، دیوانیه و واسط.


نقشه مناطق تمرکز داعش درسوریه و عراق
منابع امنیتی با اشاره به تحرکات اخیر داعش در برخی نقاط سوریه و عراق ، نقشه مناطق تمرکز تروریستهای تکفیری در این دو کشور را منتشر کرده اند.

 حمله خمپاره‌ای تروریست‌های داعش به پالایشگاه بیجی

رویترز نوشت: نیروهای امنیتی و کارکنان پالایشگاه بیجی در شمال تکریت واقع در استان صلاح‌الدین عراق از حمله خمپاره‌ای تروریست‌های داعش به این پالایشگاه خبر دادند.

این منابع اعلام کردند که نیروهای مهاجم همچنین با اسلحه‌های خودکار به سمت پالایشگاه بیجی شلیک می‌کردند.

مسئولان بزرگ ترین پالایشگاه نفتی در بیجی در جنوب تکریت روز گذشته اعلام کردند که این پالایشگاه بزرگ نفتی عراق بسته است.

دیدار پسر اردوغان با ۲ عضو ارشد داعش

رجب طیب اردوغان نخست‌وزیر ترکیه و پسرش با گروه تروریستی داعش روابط صمیمانه‌ای دارند و به عناصر داعش اجازه تردد آسان از طریق خاک این کشور به عراق را می‌دهند.

 حمله عناصر داعش به کلیساها در موصل

منابع عراقی به نقل از ساکنان شهر موصل در شمال عراق تأکید کردند كه عناصر گروه تروريستي موسوم به "دولت اسلامي در عراق و شام" عمليات تخريب و تعرض به زيارتگاههاي ديني، كليساها و مقبره هاي مسيحيان را در اين شهر آغاز كردند.

بر اساس این گزارش، گروهی از عناصر داعش به تعدادي از كليساها حمله كرده و صليب ها و مجسمه هاي حضرت مريم و حضرت مسيح (ع) را تخريب، كتابخانه و آثار تاريخي موجود در آنها را ويران و به مقبره هاي مسيحيان نيز تعرض كردند.

 آمریکا عناصر داعش را در اردن آموزش داده است

 منابع اردنی تأکید کردند که ده ها تن از اعضای گروه تروریستی داعش در یکی از پایگاه های نظامی این کشور آموزش دیده اند، و این اقدام بخشی از کمک های پنهانی آمریکا به گروه های مسلح مخالف سوریه صورت گرفته است.
سایت خبری "ایلاف" به نقل از برخی مسؤولان اردنی آگاه اعلام کرد، که  مربیان و نظامیان آمریکایی سال 2012 اعضای داعش را در یکی از پایگاه های مخفی در اردن آموزش داده اند.
به گفته این مسؤولان، اعضای داعش که در این دوره های آموزشی حضور داشتند. البته آنها مدعی شدند که آمریکایی ها این تروریستها را قبل از آموزش ارزیابی کرده بودند تا هیچ گونه ارتباطی با گروه های تندرو مانند القاعده نداشته باشند.

بازداشت 4 فرانسوی به اتهام استخدام افراد برای جنگ در سوریه

روزنامه فرانسوی فیگارو نوشت: 4 فرانسوی از جمله دو مرد که در سوریه زندگی می‌کردند، روز گذشته به اتهام توطئه برای انجام اقدامات تروریستی، در جنوب شرقی فرانسه شناسایی شده و توسط پلیس بازداشت شدند.

بنابر اعلام وزارت کشور فرانسه، افراد بازداشت شده که در رده سنی  20 تا 32 قرار دارند، پس از بازداشت مورد بازجویی قرار گرفتند.

طبق اطلاعات موجود، 3 نفر از این افراد شامل یک زن و دو مرد در شهر نیم فرانسه بازداشت شدند.


کلینتون: مشکل اصلی عراق مالکی است
وزیر خارجه سابق آمریکا با بیان اینکه بحران عراق ممکن است به ترکیه و ایران نیز سرایت کند، تصریح کرد: مشکل اصلی عراق نوری مالکی است.

فیلم/ تروریست‌های‌خارجی در داعش+18


طرح استراتژیک برای دفاع از دیالی
رئیس شورای استان دیالی از اتخاذ طرح استراتژیکی برای حفاظت از این استان در برابر حملات ویرانگر گروه موسوم به دولت اسلامی عراق و شام خبر داد.

مالکی: "به‌زودی مردم را از واقعیت‌ها مطلع می‌کنم"
نخست‌وزیر عراق با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که در نظر دارد مردم این کشور را از واقعیت‌ها درباره رویدادهای موصل مطلع کند.


داعش 15تبعه ترکیه را گروگان گرفت
رسانه‌های ترکیه‌ای گزارش داده‌اند که گروه تروریستی داعش 15 تبعه دیگر این کشور را در خاک عراق به گروگان گرفته است.

سعودی ها به دنبال کودتا در عراق
دولت عراق در پاسخ به سعوی ها، با بیان اینکه عربستان از گروه های تروریستی در عراق حمایت مالی می کند، تاکید کرد که ریاض مسئول بحران کنونی در عراق است.


نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 10
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • حسین ۱۱:۵۰ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۸
    0 0
    ای کاش عراق آسمانش را روی ایران باز میکرد ،عقاب‌های نیروی هوایی‌ یک تمرینی روی اهداف زنده انجام می‌دادند و این اراذل داعش را خاکستر میکردند. اگر اخبار رسانه‌‌های انگلیس را حدود ۲ ماه قبل برسی‌ کرده باشید میشد حدس زد یک تحولاتی در شرف وقوع هست ،ببینید الان انگلیس چطور بی‌ سر صدا واساده و داره نظارت و هدایت میکنه این فتنه را.تو این قضایا اخیر مقصر اصلی‌ و طرح و برنامه از جانب انگلیس بوده.
  • سیب کال ۱۵:۴۶ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۸
    0 0
    انشاالله نوبت آل سعود خائن هم میرسه . به وقتش.
  • ۱۵:۵۰ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۸
    0 0
    paniz
  • ۱۶:۰۱ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۸
    0 0
    چجوری میشه رفت عراق ..
  • سربازحاج قاسم ۲۰:۰۴ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۸
    0 0
    عراق راگورستانتان خواهیم کردبه فضل ابالفضل ع
  • محسن ۲۱:۳۳ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۸
    0 0
    اندکی صبر سحر نزدیک است.
  • ۲۱:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۸
    0 0
    چه دنیای مضحکی شده که مدعیان دین تیشه به ریشه های ایمان میزنند و امثال السیسی باید دین و ایمان مردم را از شر مقدس مآبان شیطان صفت حفظ کنند! اوضاع دین گریه دار است.
  • ۲۳:۴۷ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۸
    0 0
    برادر میخای با این خبرا به ارتش پوکیده مالکی روحیه بدی!!!!! چرا نمی نویسی که مالکی دست به دامان آمریکا شده!! آخر سر هم تا ایران مداخله نکنه؛ امیدی به مالکی نداشته باش... اگه مردی چاپش کن
  • رسول ۰۰:۰۹ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۹
    0 0
    علی رضا نوری زاده خائن وطن فروش داره با العربیه مصاحبه میکنه.
  • محمد ۱۵:۳۶ - ۱۳۹۳/۰۳/۳۱
    0 0
    مرگ بر هوس -مرگ بر قفس- مرگ بر آمریکا

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس