به دنبال انتشار گزارشی در مشرق با عنوان «كدام مشاور دولتي عضو هيأت‌مديره 38 شركت است»، مشاور وزیر راه و شهرسازی، جوابیه ای ارسال کرده و خواستار انتشار آن در مشرق شده است.

گروه اقتصادی مشرق -هرچند جوابیه آقای عبده تبریزی بیش از 3 برابر مطلب مشرق است و طبق قانون مطبوعات، سایت مشرق موظف به انتشار 2 برابر متن اصلی است، با این حال کل جوابیه وی را منتشر می کنیم و در انتها توضیحاتی به این جوابیه می دهیم.

عبده تبريزي: در بیشتر از 38 شرکت عضو بودم، دیگر نیستم* متن جوابیه:

سايت مشرق نيوز مطلبي با عنوان «كدام مشاور دولتي عضو هيأت‌مديره 38 شركت است»، همراه با دو عكس اين‌جانب در تيتر اول خبر روز 21 ارديبهشت 1393 سايت خود منتشر كرده است. برخي رسانه‌هاي ديگر به‌نقل از مشرق نيوز اين خبر را انعكاس داده‌اند. معمول نيست اين‌جانب به اين نوع خبرها كه اهداف خاصي را دنبال مي‌كنند، پاسخ دهم. اما چون نگارندة خبر در پايان آن از بنده دعوت مي‌كند تا اگر خبر نادرست است آن را اصلاح كنم و نيز از آنجا كه به‌نظر مي‌رسد هدف از انتشار اين خبر صدمه‌زدن به دولت بوده است، وظيفه دانستم از سايت مشرق نيوز بخواهم طبق قانون مطبوعات، پاسخ اين‌جانب را عيناً و با تيتر مشخص شده در صفحه اول خود منتشر كند.

1. متن مطلب «مشرق» درصدد القاي اين ادعا به مخاطب است كه يكي از اعضاي دولت، مشاوري دارد كه همزمان در 38 شركت عضو هيأت‌مديره است. طراحان خبر كه تيتر 38 شركت را در عنوان خبر خود آورده‌اند، آن‌قدر براي بزرگ‌نمايي و جعل خود عجله داشته‌اند كه حتي تعداد شركت‌هاي جدول را كه 36 شركت است، به‌درستي شمارش نكرده‌اند و به‌جاي 36 شركت جدول خود، ادعاي 38 شركت كرده‌اند. نتيجه‌گيري ضمني كساني كه در اين حد براي توليد دروغ عجله دارند آن است كه اينجانب در 38 شركت مالكيت دارم.

طراح ادعا بدنبال جا انداختن اين تفكر نزد مخاطبان است كه دولت يازدهم از كساني به‌عنوان مشاور استفاده مي‌كند كه مالك و ثروتمندند و دغدغة مردم را ندارند و از اين رو، مسير سياست‌گذاري‌ها را به سمتي سوق مي‌دهند كه مغاير منافع اقشار آسيب‌پذير است. اين نگارنده با ثروت و مالكيت مشروع هيچ‌كس مخالف نيستم و عضويت در هيأت‌مديره افراد را نشانة تلاش و دغدغة آنان براي پيشرفت مي‌دانم، اما به همان ميزان هم به پيشگيري از تحت فشار قرارگرفتن غير‌منطقي اقشار آسيب‌پذير بر اثر تدوين و اجراي سياست¬هاي غيركارشناسي، حساسيت و جديت دارم.

2.علي‌الاصول فعاليت رسانه‌اي «متعهد» و «اخلاق‌مدار» ايجاب مي‌كرد، قبل‌از طرح تهمت‌ها، همه اطلاعات مرتبط با سمت¬هاي اينجانب در سايت «روزنامه رسمي» مورد بررسي كامل قرار مي‌گرفت تا تصويري واقعي از مشاغل من به مخاطبان ارايه شود. اما سفارش‌دهندگان و تهيه‌كنندگان متن «مشرق نيوز»، با هدف تخريب، فقط بخشي از اطلاعات «روزنامة رسمي» را مورد استفاده و استناد قرار داده‌اند كه حاوي اطلاعات مربوط به اعضاي مؤسس شركت‌هاست، و زحمت بررسي اطلاعات ساير بخش‌هاي روزنامه رسمي و سايت‌هاي اطلاعاتي را بر خود هموار نكرده‌اند و يا ترجيح داده‌اند اين بخش‌ها را به دليل برباد دادن ادعاهايشان ناديده انگارند و حذف كنند. كنكاشي ساده در سايت «روزنامه رسمي» و سايت بورس توسط هر فرد علاقه‌مندي ـ حتي غيررسانه‌اي ـ جستجوگر را با اين واقعيت مواجه مي‌كند كه هرچند سابقه عضويت در 36 شركت جدول و شركت‌هاي بيش‌تري در كارنامه‌‌ام ثبت شده است، اما با تغيير مسئوليت در شركت‌ها و حركت از شركتي به شركت ديگر، هم‌اكنون، فقط عضو هيأت‌مديره دو شركت هستم.

بديهي است، «نديدن» يا «چشم‌بستن» بر خروج اينجانب از آن شركت‌ها و اين‌كه در طول زمان از مديريت شركتي به شركت ديگر رفته‌ام و گنجاندن آن‌ها در فهرست مشاغل فعلي‌ام، در خوش‌بينانه‌ترين حالت، خطايي است فاحش و در فرض بدبينانه، نشانگر توسل سفارش‌دهندگان و تهيه‌كنندگان متن، به هر وسيله‌اي است براي رسيدن به اهداف تخريبي و مغرضانه.

3.    در فهرست ادعايي با شركت سرمايه‌گذاري ساختمان ايران شروع كنيم. اين‌جانب آن شركت را در سال 1375 به‌عنوان اولين شركت سهامي عام بخش ساختمان با ‌همراهي 57000سهام‌دار تأسيس كرده‌ام و اولين مديرعامل آن بوده‌ام. اينجانب تعداد زيادي شركت سهامي عام مشابه نيز تأسيس كرده‌ام كه هرگز در آن‌ها سهمي نداشته‌ام و امروزه بسياري از آن‌ها به شركت‌هاي معتبر كشور تبديل شده‌اند.

پشتيباني اوراق سرمايه‌گذاري ساختمان، عمران و مسكن‌سازان ايران، تأمين مسكن جوانان، نوسازي و ساختمان تهران، ساختمان نوين، مجتمع‌هاي توريستي و رفاهي آبادگران و شركت سرمايه‌گذاري توسعه و عمران كرمان همه در دوره‌اي از زمان در زمره شركت‌هاي تابعه يا وابسته به شركت ساختمان ايران بوده‌اند.

اينجانب تا سال 1380 مديرعامل شركت ساختمان بوده‌ام و در 7 شركت وابسته آن يا مؤسس بوده و يا به‌ خاطر مديريت عامل شركت مادر، در آن شركت‌ها عضو هيأت‌مديره بوده‌ام. البته، سال‌هاست از آن 8 شركت خارج شده‌ام. نه يك ريال در آن‌ها سهام داشته يا دارم و نه يك دهه است كه عضو هيأت‌مديره هيچ‌كدام از آن‌ها هستم.

شركت كنترل كيفيت ساختمان ايرانيان از مجموعة شركت ساختمان نيز در اين فهرست آمده است كه نه در گذشته و نه امروز بنده عضو هيأت‌مديره آن نبوده‌ام. بنابراين، ادعاي متن درباره عضويت اينجانب در آن 8 شركت و اين يك شركت، دروغ آشكار است.

4.در فهرست شركت‌هايي كه ادعا مي‌شود عضو هيأت‌مديره آن‌ها هستم به نام دو مؤسسه توسعه صنعت سرمايه‌گذاري ايران و كانون نهادهاي سرمايه‌گذاري ايران برمي‌خوريم. اولاً، اين دو مؤسسه شركت تجاري نيستند، بلكه دو مؤسسه صنفي سرمايه‌گذاران در بورس‌اند؛

مثل هر تشكل صنفي، وظيفه آن‌ها حمايت از حقوق صنفي اعضاي خود است. در تأسيس هر دو مؤسسه، اين‌جانب نقش تعيين‌كننده‌اي داشته‌ام. چندين سال است كانون نهادهاي سرمايه‌گذاري ايران جايگزين مؤسسه توسعه صنعت سرمايه‌گذاري ايران شده و مؤسسه اخير اكنون به‌عنوان نماينده صنف ديگر وجود خارجي ندارد. كانون نهادهاي سرمايه‌گذاري ايران امروزه فعال است و در يك زمان اين‌جانب رئيس هيأت‌مديره آن بوده‌ام، اما سال‌هاست هيچ عضويتي در هيأت‌مديره آن ندارم. بنابراين، ادعاي متن درباره اين‌كه در حال حاضر عضو هيأت‌مديره كانون هستم نيز از ديگر دروغ‌هاي واضح است.

5. در فهرست ادعايي دو شركت عمران استاني وجود دارد: شركت توسعه عمران لرستان و شركت توسعه و عمران خراسان شمالي. اين دو شركت از آخرين شركت‌هاي استاني است كه به‌عنوان مؤسس در شكل‌گيري آن‌ها نقش داشته‌ام. تشكيل شركت‌هاي استاني يكي از افتخارات زندگي اينجانب است كه براي توسعه فرهنگ شركت‌هاي سهامي عام افتخار داشته‌ام در تشكيل آن‌ها در تمامي استان‌هاي كشور از مشهد، شيراز، اصفهان، كرمان، خوزستان، ... گرفته تا اين اواخر كرمانشاه، قزوين، خراسان شمالي و لرستان شركت داشته باشم.

اين شركت‌ها با همكاري مقامات استاني و معتمدين استان تأسيس شده و در بسياري از آن‌ها با دعوت افراد محلي براي دوره كوتاهي عضو هيأت‌مديره بوده‌ام و در هيچ‌كدام از اين شركت‌ها حتي يك سهم نداشته‌ام. هدف من در توسعه شركت‌هاي استاني هم‌چون تأسيس تالارهاي استاني بورس‌ها، توسعه فرهنگ سرمايه‌گذاري بوده است. اما اكنون چندين سال است عضو هيأت‌مديره هيچ‌كدام از اين شركت‌ها و از جمله دو شركت مورد اشاره نيستم. در واقع، اين بخش از ادعاي متن هم از مصاديق بارز دروغ مي‌باشد.

6.شركت ليزينگ بانك اقتصاد نوين نيز در فهرست آمده است. اين‌جانب نه‌تنها مؤسس اين شركت ليزينگ بوده‌ام، بلكه در شكل‌گيري شركت‌هاي ليزينگ متعددي نقش داشته‌ام و در بعضي از آن‌ها نيز مدتي عضو هيأت‌مديره يا رئيس هيأت‌مديره بوده‌ام. دو شركت راهبرد صنعت و آرين زيرمجموعه اين ليزينگ بوده‌اند. مالكان عمدة اين ليزينگ‌ها در ايران، و از جمله ليزينگ اقتصاد نوين، بانك‌ها و شركت‌هاي سهامي عام بوده‌اند. در هيچ‌كدام از اين شركت‌ها حتي يك سهم نداشته‌ام. اينجا هم ادعاي متن درباره اين‌كه در حال حاضر عضو هيأت‌مديره ليزينگ بانك اقتصاد نوين و دو شركت يادشده هستم از ديگر دروغ‌هاي منتشر شده است، زيرا سال‌هاست بنده هيچ نقشي در اين شركت ندارم.

7.شركت تأمين سرمايه نوين شركت ديگري است كه مؤسس، مديرعامل و عضو هيأت‌مديره آن بوده‌ام. هم‌چون بسياري از نهادهاي مالي كشور كه در شكل‌گيري آن‌ها نقش داشته‌ام، در تأسيس تأمين سرمايه نوين به‌عنوان اولين شركت تأمين سرمايه كشور مؤسس بوده‌ام. 16 شركت در فهرست اسامي شامل هم‌افزا دانا، توس جاودان، كادوس كيش، عمران توسعة صدر، كادوس ري، ماتريس پارس، سرمايه، آب، فولاد نوين جاودان، آلتون، توسعه بازرگاني شكر سرخ،‌ سرمايه هم‌افزا پارس امين، گلدايران نوين، صبا برق، پيام كارآفرينان، كنترل كيفيت و بهشت پويا همه شركت‌هايي است كه به تأمين سرمايه نوين مربوط‌ اند: يا براي تأمين مالي پروژه‌ها به‌عنوان شركت واسط با همكاري تأمين سرمايه شكل گرفته‌اند، يا شركت‌هايي هستند كه تأمين سرمايه آن‌ها را تأمين مالي كرده است. اين‌جانب از سال 1388 تا امروز مديرعامل يا عضو هيأت‌مديره شركت تأمين سرمايه نوين و شركت‌هاي تابعه يا وابسته به آن نبوده‌ام.

به‌دليل مطالبات شركت تأمين سرمايه نوين در دو شركت در اين فهرست با درخواست مديرعامل وقت تأمين سرمايه، تا پايان سال 1392 عضو هيأت‌مديره بوده‌ام و در پايان سال 1392 كه مطالبات وصول‌شده و مأموريت اين‌جانب به پايان رسيده، از آن دو شركت هم جدا شده‌ام. بنابراين، واضح است بر اين ادعاي متن كه تاكنون در اين 17 شركت عضو هيأت‌مديره‌ام، نام ديگري جز دروغ نمي‌توان نهاد.

8.    اين‌جانب بدون داشتن حتي يك سهم، مشاور تأسيس و مؤسس شركت سرمايه‌گذاري تاژ نيز بوده‌ام، اما دروغ است گفته شود امروز عضو هيأت‌مديره آن هستم؛ سال‌هاست هيچ رابطه‌اي با آن شركت ندارم. هدف از تشكيل مؤسسه مطالعات حقوق مالي و اقتصادي كاوش‌خرد كه يك شركت حقوقي با سرمايه يك ميليون تومان است، كمك به توسعه رشته حقوق مالي (كه به بازار سرمايه مربوط مي‌شود) در كشور بوده است. در اين شركت نه سهمي داشته‌ام و نه هرگز اين شركت فعال شده است. بنابراين، دروغ بودن ادعاي متن كه بر عضويت كنوني اينجانب در هيأت‌مديره دو شركت يادشده دلالت دارد، نياز به اثبات ندارد.

9. آن‌چه در اين فهرست مي‌ماند دو شركت تابان خرد و خردپايه است: اولي شركتي آموزشي است كه با مشاركت عده‌اي از استادان اقتصاد و مالي تأسيس كرده‌ام و دوره‌هاي آموزشي مالي و بانكداري برگزار مي‌كند و تاكنون نزديك به 150 دورة آموزشي ارائه كرده است؛ دومي شركت مشاوره‌اي است كه در زمينة تأمين مالي، گزارش‌هاي مالي تهيه مي‌كند. اين تنها دو شركتي است كه هنوز در هيأت‌مديرة آن‌ها عضويت دارم.

10.ملاحظه مي‌كنيد كه طرح عنوان «كدام مشاور دولتي عضو هيأت‌مديرة 38 شركت است» و القاي اين مطلب كه يكي از اعضاي كابينه دولت مشاوري دارد كه در 38 شركت مالك و مدير است، چه‌قدر از واقعيت و انصاف دور است. در «جعل» واقعيت نيز اندكي از آن‌چه در ساختار متن منتشر شده مي‌يابيم بايد محتاط‌ تر و هوشمندتر بود. حتي براي تخريب شخص يا دولت هم بايستي متني سفارش داد و تهيه كرد كه اگر ادعاهاي متن تكذيب شد، نگارندگان آشكار و پنهان آن بتوانند، حداقل «توجيهي» براي ادعاهاي خويش داشته باشند و نزد افكار عمومي بابت دروغ‌هاي آشكارشان شرمنده نشوند.

11عبده تبريزي: در بیشتر از 38 شرکت عضو بودم، دیگر نیستم.اينجانب كاملا با مالكيت افراد و تلاش آنان براي كسب مديريت موافق هستم. همين امروز اگر سايت مشرق نيوز جستجوي مشابهي با نام مديران حرفه‌اي ديگر انجام دهد، اسامي هزاران نفر را پيدا مي‌كند كه در طول عمرشان در صدها شركت نقش داشته‌اند. مثلاً، شركت سرمايه‌گذاري ساختمان ايران، بانك اقتصاد نوين، شركت عمران و مسكن‌سازان به‌همراه شركت تأمين سرمايه كه بنده در گذشته در تأسيس آن‌ها نقش داشته‌ام، روي هم شايد امروز بيش از 200 شركت وابسته در مجموعة خود دارند. مديران حرفه‌اي كشور در طول عمر حرفه‌اي خود صدها شركت به ثبت رسانده‌اند و البته در طي زمان از شركتي به شركت ديگر رفته‌اند و در زماني واحد در همة آن‌ شركت‌ها عضو هيأت‌مديره نبوده‌اند. حال اگر عده¬اي از اين هزاران نفر بخواهند به‌عنوان مشاور افتخاري در خدمت اعضاي كابينه يا دولت باشند، و به كشور خود كمك كنند، البته دولت و علاقه‌مندان به كشور از حضور آنان استقبال خواهند كرد.



12.    اگر احترام و اعتباري نزد فرهيختگان، دانشگاهيان و مديران دارم، مديون اين نكته است كه تمامي تلاش‌هاي اينجانب در طول عمر كاري 40 ساله شفاف، ثبت‌شده و روشن بوده است، و همه‌جا با اسم خود حضور يافته‌ام و به مصداق «آن را كه حساب پاك است / از محاسبه چه باك است»، همواره، اتهامات، خبرسازي‌ها و شايعه‌پراكني‌هاي معدودي كژانديش و مغرض را با ارائة بيلان و آمار پاسخ داده‌ام تا مردم خود بتوانند سره را از ناسره و تخريب را از انتقاد تشخيص دهند. مردمي كه عشق و علاقه به آنان، يگانه انگيزة تكاپو و تلاش من در طي اين 40 سال بوده است.

13.    هرچند بهترين داور را وجدان آگاه هم‌ميهنان گرانقدرم مي‌دانم، اما براي پيشگيري از رواج اتهام‌زني و دروغ‌پردازي بي‌مجازات در برخي رسانه‌هاي مغرض، وظيفة خود مي‌دانم تا متن ادعايي «مشرق نيوز» را موضوع شكايت و پيگيري حقوقي قرار دهم تا نتيجة پرونده، سفارش‌دهندگان و تهيه‌كنندگان متن و امثال آنان در معدودي رسانه‌هاي ديگر را به اين تجربه برساند كه انتشار «دروغ بي‌محابا»، امكان پذيراست اما بدون «تاوان» نيست. شايد، اين تجربه موجب شود تا ديگراني چون من كه در فهرست تخريب نارواي آقايان قرار گرفته‌اند، از تيررس رگبار اتهامات دروغ خارج شوند يا آماج حملات لجام‌گسيخته و كينه‌توزانة كمتري قرار گيرند.

حسين عبده تبريزي
27 ارديبهشت 1393


***
توضیحات گروه اقتصادی مشرق


1-    آقای عبده تبریزی مدعی شده که «هدف از انتشار اين خبر صدمه‌زدن به دولت بوده است». مطمئنیم مشاور وزیر دولت یازدهم سندی برای اثبات این اتهام خود ندارد. متاسفانه این رویه دولت یازدهم است که هر گونه نقدی را به منزله اخلال در دولت تلقی می کند و هنوز بی سواد خواندن منتقدان توافق ژنو از سوی رئیس دولت، از اذهان نرفته است که مشاور وزیر راه دولت، مطلب یک سایت خبری درباره سابقه حضور وی در بیش از 30 شرکت تجاری و ساختمانی را با هدف صدمه زدن به دولت تلقی می کند.

2-عبده نوشته است: «طراحان خبر كه تيتر 38 شركت را در عنوان خبر خود آورده‌اند، آن‌قدر براي بزرگ‌نمايي و جعل خود عجله داشته‌اند كه حتي تعداد شركت‌هاي جدول را كه 36 شركت است، به‌درستي شمارش نكرده‌اند و به‌جاي 36 شركت جدول خود، ادعاي 38 شركت كرده‌اند.»

این در حالی است که تیتر انتخابی از سخنان حسینعلی حاجی دلیگانی -نماینده مردم شاهین شهر- گرفته شده بود که در جلسه سوال از وزیر راه و شهرسازی گفته بود: «مردم از نبود مسکن، بالا رفتن قیمت مسکن و افزایش رهن و اجاره گلایه دارند چه پاسخی باید به آنها بدهیم. می دانید وام 35 میلیون تومانی که اعلام کردید چه بر سر قیمت مسکن آورده است، قیمت مسکن را بالا برده و رکود بوجود آورده است. فردی که در 38 شرکت مدیر یا سهامدار است نمی تواند به فکر بی خانمان ها باشد.» به دنبال این اظهارنظر نماینده مجلس، خبرنگار مشرق با یک جستجوی ساده در روزنامه رسمی تلاش کرد شرکت هایی که عبده تبریزی در آنها عضو بوده یا هست را پیدا کند که به جدول منتشره منتهی شد و اصراری بر تحقق عدد 38 وجود نداشت. اساسا نیز تفاوتی نمی کند مشاور وزیر دولت 36 شرکت داشته باشد یا 38 شرکت، مهم رویکرد خطرناکی است که در دولت کنونی در حال شکل گیری است و آن نفوذ برخی ذی نفعان شرکت های تجاری در مراکز تصمیم گیری دولت است که علاوه بر وزارت راه، نمونه بارز آن در وزارت صنعت و وزارت نفت رسانه ای شده است.

3- وی نوشته است: «نتيجه‌گيري ضمني كساني كه در اين حد براي توليد دروغ عجله دارند آن است كه اينجانب در 38 شركت مالكيت دارم. طراح ادعا بدنبال جا انداختن اين تفكر نزد مخاطبان است كه دولت يازدهم از كساني به‌عنوان مشاور استفاده مي‌كند كه مالك و ثروتمندند و دغدغة مردم را ندارند و از اين رو، مسير سياست‌گذاري‌ها را به سمتي سوق مي‌دهند كه مغاير منافع اقشار آسيب‌پذير است.»

اتفاقا اساس نقدهای جریان های ارزشی به دولت فعلی نیز همین مطلبی است که عبده اشاره کرده است. در متن منتشره نیز به طور مصداقی به یکی از اقدامات زیان بار عبده تبریزی اشاره شد که وی به آن پاسخی نداده است: «افزایش وام خرید مسکن مهمترین اقدامی بود که با طراحی عبده تبریزی در ماه های اخیر اجرا شد و اکنون با افزایش شدید قیمت اوراق حق تقدم خرید مسکن، اثرات سوء آن بر بازار مسکن در حال پدیدار شدن است. عبده تبریزی از دیر باز اعتقاد داشته که تنها راه خانه دار شدن مردم، پس انداز و استفاده از وام خرید مسکن است؛ نه اعطای وام برای ساخت مسکن همچون طرح مسکن مهر. این در حالی است که با توجه به قیمت کنونی مسکن در سطح کشور، اقشار فاقد مسکن که عمدتا کارگران هستند، آنقدر درآمد ندارند که بتوانند هم پس انداز کنند و هم در بانک سپرده گذاری کنند، تا بعدها بتوانند وام بگیرند و اقساط آن را بپردازند. در عمل نیز اشتباه بودن تفکرات اقتصادی عبده تبریزی در حال عیان شدن است به طوری که نرخ هر برگ 500 هزار تومانی اوراق حق تقدم استفاده از تسهیلات مسکن در حال حاضر نسبت به 4 ماه قبل- پیش از ابلاغ مصوبه افزایش وام خرید مسکن به 35 میلیون تومان- 121 درصد افزایش قیمت داشته است و خانه دار شدن مردم را دشوارتر ساخته است.»

4-    عبده تبریزی از وجود سفارش دهندگانی برای تهیه این گزارش با هدف تخریب وی خبر داده، در حالی که این هم اتهام دروغی است و خبرنگار مشرق از جایی دستوری نگرفته و بر حسب تکلیف شرعی مبنی بر جلوگیری از نفوذ ذی نفعان شرکت های تجاری به مراکز تصمیم گیری دولتی که مفسده های پیدا و پنهان فراوانی دارد، این سوژه را پیگیری کرده و انشاءالله ادامه خواهد داد.

5-    در ادامه عبده تبریزی به شرکت هایی اشاره کرده که قبلا عضو هیئت مدیره یا موسس آنها بوده اما الان نیست؛ اما در این بخش به طور مصداقی به چند مورد از پاسخ های نادرست عبده تبریزی به عنوان مشت نمونه خروار اشاره می کنیم:

6-    عبده درباره شركت ساختمانی و 7 شركت وابستة آن، ابتدا گفته که قبلا عضو هیئت مدیره آنها بوده اما الان نیست؛ چند خط پایین تر نیز اظهار داشته که هیچ گاه در آنها سهام نداشته است. این در حالی است که مگر می شود بدون داشتن سهام، عضو هیئت مدیره شرکت سهامی شد؟ طبیعتا یا باید به نمایندگی از یک سهامدار عضو هیئت مدیره یک شرکت شد یا به عنوان مستقیم سهامدار.

7-    یکی از اشتباهات عجیب عبده تبریزی تکذیب حضور در شرکت کنترل کیفیت ساختمان است. وی نوشته است: «شركت كنترل كيفيت ساختمان ايرانيان از مجموعة شركت ساختمان نيز در اين فهرست آمده است كه نه در گذشته و نه امروز بنده عضو هيأت‌مديرة آن نبوده‌ام. بنابراين، ادعاي متن درباره عضويت اينجانب در آن 8 شركت و اين يك شركت، دروغ آشكار است.»


وی در حالی حضور خود در هیئت مدیره این شرکت را تکذیب کرده که اسناد نشان می دهد او در این شرکت عضو هیئت مدیره بوده است، اما گویا حضور در ده ها شرکت تو در تو، سبب فراموشکاری وی شده است. برای یادآوری به عبده تبریزی، وی را به متن آگهی تاسیس شركت كنترل كيفيت ساختمان ايرانيان ارجاع می دهیم. این شرکت در سال 1385 تاسیس شده و عبده تبریزی نایب رئیس هیئت مدیره آن بوده اند.

عبده تبريزي: در بیشتر از 38 شرکت عضو بودم، دیگر نیستم

8-    در حالی که عبده تبریزی در بند 3 صریحا عضویت خود در هیئت مدیره شرکت کنترل کیفیت ساختمان را تکذیب کرده که غیرواقعی بودن آن را در بالا شرح دادیم، در بند 7 جوابیه، با فراموشکاری به عضویت در شرکت کنترل کیفیت اشاره کرده و آن را به علت آن که زیرمجموعه شرکت تامین سرمایه نوین بوده، مربوط دانسته است.

9-    در نمونه دیگر از اشتباهات عبده، او درباره شركت سرمايه‌گذاري تاژ گفته است که بدون داشتن حتي يك سهم، مشاور تأسيس این شرکت بوده است. اما در این مورد هم اسناد نشان می دهد وی عضو هیئت مدیره شرکت بوده، نه مشاور تاسیس.

عبده تبريزي: در بیشتر از 38 شرکت عضو بودم، دیگر نیستم



در پایان ذکر چند نکته دیگر نیز ضروری است:

- خبر عضویت عبده تبریزی در بیش از 38 شرکت، خبر تازه ای نیست که مشرق آن را منتشر کرده باشد. همانطور که ذکر شد یک نماینده مجلس در جلسه علنی مجلس به آن اشاره کرد. شهریور سال گذشته نیز سایت خبری رجانیوز نیز مطلب مشابهی منتشر کرد که در آن تعداد شرکت های وابسته به عبده تبریزی بیش از 40 شرکت بود.

بنابراین این سوال مطرح می شود که چرا وی آن موقع اعتراض نکرد؟ آیا جز این است که با طرح این بحث در صحن علنی مجلس در هفته های اخیر، مشاور مالی وزیر راه، احساس خطر کرده است؟ شاید هم آن زمان چون تعداد شرکت هایی که وی در آنها عضو رسمی بود بیشتر بوده، ترجیح داده بود جواب ندهد.

-    در پایان متن منتشره در مشرق ذکر کردیم که «جدول بالا از جستجو در روزنامه رسمی به دست آمده است و ممکن است آقای عبده تبریزی از همکاری با شرکت های ذیل انصراف داده باشد اما به روزنامه رسمی اعلام نشده باشد که مشرق آمادگی اصلاح این جدول را دارد.» بنابراین خود را عاری از اشتباه نمی دانیم اما مطمئنا صفاتی که عبده تبریزی نثار نویسندگان مشرق کرده (همچون مغرض، دروغگو و کینه توز) را در شآن یک مقام مسئول در دولت راستگویان نمی دانیم.

-    با ذکر چند اشتباه فاحش از جوابیه عبده تبریزی مشخص است که گویا او بوده که برای پاسخ دادن خیلی «عجله» داشته و حقایق را وارونه جلوه داده است.

-    عبده تبریزی وانمود کرده که با خروج از هیئت مدیره این شرکت ها و شرکت های زیرمجموعه آنها که در بخشی از جوابیه تعداد آنها را بیش از 200 شرکت عنوان می کند، دیگر هیچ گونه رابطه ای با آنها ندارد.


اما حقیقت آن است که نگاهی به شرکت هایی که عبده تبریزی در آنها نقش داشته نشان می دهد اکثر آنها شرکت های ساخت و ساز و سرمایه گذاری هستند که فعالیت گسترده ای در بساز و بفروشی دارند اما در یکی دو سال اخیر از رکود خرید و فروش مسکن، با کمبود مشتری مواجه شده و زیان دیده اند. آیا تصمیم اخیر دولت یازدهم در تحریک تقاضا از طریق افزایش وام خرید مسکن، بیشترین نفع را به این شرکت ها نرسانده است؟

-عبده تبریزی با چرتکه انداختن بر تعداد شرکت های نسبت داده شده به وی در مشرق تلاش کرده به اصل نقد مطلب ما به تفکراتش، پاسخ ندهد.

همانطور که ذکر کردیم در عمل نیز اشتباه بودن تفکرات اقتصادی عبده تبریزی در افزایش وام خرید مسکن در حال عیان شدن است به طوری که نرخ هر برگ 500 هزار تومانی اوراق حق تقدم استفاده از تسهیلات مسکن در حال حاضر نسبت به 4 ماه قبل- پیش از ابلاغ مصوبه افزایش وام خرید مسکن به 35 میلیون تومان- 121 درصد افزایش قیمت داشته است و خانه دار شدن مردم را دشوارتر ساخته است. بار دیگر تاکید داریم که علت تفکرات افرادی چون عبده تبریزی را باید در سطح زندگی و کاری آنان دانست که آنقدر در مباحث تجاری و شرکت های تو در تو و درآمدهای هنگفت، درگیر شده اند که از واقعیات زندگی مردم به دور مانده اند.

- تاکنون که تمام جهت گیری ها و مشاوره های عبده تبریزی در وزارت راه، به نفع بخش سرمایه داری و بانک ها و به زیان مردم عادی بوده است؛ اما از آنجا که او در متن جوابیه مدعی شده که هوای مردم را دارد، عملکرد او که به صورت افتخاری مشغول خدمت به مردم است ،از این پس را نیز پیگیری خواهیم کرد تا مشخص شود آیا او همچنان هوای سرمایه دارها را دارد یا مردم را.

-درباره تعجب نخبگان از انتصاب عبده تبریزی به عنوان عضو شورای عالی بورس در دولت یازدهم با وجود عملکرد اسف بار وی در بورس تهران در اواخر دولت اصلاحات و ابهاماتی که درباره واگذاری های آن دوره که او هم زمان مشاور رئیس سازمان خصوصی سازی بود و همچنین عملکرد سیاسی وی در آینده سخن خواهیم گفت.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 39
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 22
  • ریاستی ۱۵:۵۱ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۹
    2 1
    با این توضیحات قانع شدم که ایشان جزو واجدین دریافت یارانه میباشند
  • محسن زمان ۱۶:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۹
    0 1
    بابا صلوات بفرستید! سر سفره که کسی با کسی دعوا نمی کنه. سفره برکت خداست
  • عبدالله ۱۶:۱۹ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۹
    0 1
    یکی دست این عبد عبده را بگیره نخوره زمین
  • منوچهر ۱۶:۲۵ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۹
    0 1
    آفرین مشرق جوابیه ای خوبی بود منتظر پاسخ جناب عبده تبریزی که فقط عضو دو هیات مدیره است می نشینیم
  • ۱۶:۳۱ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۹
    0 0
    مشرق جان این حواشی ها و کارهای مردم را با اهداف خاص تیتر زدن در شان شما نیست ! ایا کارهایی که نام بردید اگر هم راست باشد خلاف قانون که نیست ؟ پس چرا بزرگش می کنید ؟ آیا حقظ و اخترام آبروی مردم نباید اصل باشد؟ آیا در دین ما به حفظ آبروی انسانها سفارش نشده است ؟ پس چرا بخاطر دنیا ؟ آخرتمان را براحتی به حراج می گذاریم ؟!!!
  • مستاجر ايراني ۱۶:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۹
    0 0
    مشرق جان به اين قسمت از متن توجه كنيد: "به‌دليل مطالبات شركت تأمين سرمايه نوين در دو شركت در اين فهرست با درخواست مديرعامل وقت تأمين سرمايه، تا پايان سال 1392 عضو هيأت‌مديره بوده‌ام و در پايان سال92 كه مطالبات وصول‌شده و مأموريت اين‌جانب به پايان رسيده، از آن دو شركت هم جدا شده‌ام.""" پس معلوم شده چرا در شهريورماه سال 1392 جواب مطلب اول رجانيوز رو نداده بودن!!! چرا كه اون موقع ايشون به اعتراف خودشان عضو هيدت مديره خيلي از شركت ها بوده اند و صلاح نبوده شهريور 92 جواب بدن گذاشتن ارديبهشت 93 جواب بدن!!!!!!!!!!!!
  • ۱۷:۳۴ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۹
    0 0
    حالا مگه مشرق چن تا خواننده داره که خودتون واسش خسته کردین جوابش دادین فوقش ده دوازده نفرحالا اگه تابناک,فرارو,انتخاب ,باشگاه خبرنگاران بودن ,باز یه چیزی
  • ۱۷:۳۹ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۹
    0 0
    با سلام اين كه اين بابا عضو چندتاهیات مدیره بوده و هست خلاف قانون نیست ،اما این که بیاد مشاور وزیر بشه و بخواد از طریق وزارت خونه برای اون شرکت ها و در راستای منافع اونها قدم برداره قطعا خلافه. کاش مشرق از این بنده خدا می پرسید که چند میلیاردتومن سرمایه در بخش مسکن داره و چقدر سهام شرکت های مسکن سازی رو با واسطه یا بی واسطه داره ؟این طور شاید میشد عملکردش رو چک کرد.
  • ۱۸:۲۶ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۹
    0 0
    اولا تعداد مهم نیست کیفیت مهمه دوما کسی که مشرق بخونه دیگه نیازی نیست تابناک و فراررو بخونه چون خبرهای حساس اونجا اینجا نقد میشه و ما از کم و کیفش باخبر میشیم . سوما کیفیت خبرهای تابناک انقدر بالا! هست که شما وقت کردی اومدی دنبال خبر در سایتهای دیگه:د آخرشم این که مشرق وابسته به شخص خاص سیاسی نیست که وقتی تخلفی کرد با رانت دبیر تشخیص مصلحت نظام از منجلاب خارج بشه
  • محمد ۱۸:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۹
    0 0
    دو جای حرف شما با هم مشکل داره! اگر این کار ایشون مشکل نداره پس دیگه چه آبرو ریزی یا حفظ آبرویی؟! چون اگر همه عالم هم بفهمند مشکلی نداره دیگه! اگرم کار ایشون مشکل داره که باید این مشکل حل بشه
  • مدیر مسئول ۰۰:۱۴ - ۱۳۹۳/۰۲/۳۰
    0 0
    با اهداء سلام و" تبریک" به خبرنگاران فرهیخته مشرق نیوز متن خبر هرچند طولانی بود ولیکن شهامت ایستادگی مشرق نیوز و دفاع از حق مردم که توسط برخی غافلانان از رسالت اصلی خود ضایع می شود و همچنین پاسخ کوبنده مشرق نیوز ،منو به وجد اورد. امیدوارم مجموعه کاری مشرق نیوز الگو ما خبرنگاران و مدیر مسئولان سایت ها قرار بگیرند ،بر خود لازم دانستم ،از این شهامت بزرگ تجلیل کنم ، سرافزار و همیشه پیروز باشید وثوقی-مدیر مسئول پایگاه خبری تحلیلی پیام بشرویه
  • ایرانی ۰۰:۲۴ - ۱۳۹۳/۰۲/۳۰
    0 0
    بابا چقدر خدمت به خلق خدا ایول فدایی داری!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
  • حامد ۰۵:۳۶ - ۱۳۹۳/۰۲/۳۰
    0 0
    یه سوال اینجاهست که چرا جناب عبده اینهمه شرکت تاسیس نموده و بعد از مدتی از آن خارج شده اند ؟؟ هدف چه بوده و علت آن چیست ؟؟
  • ۰۸:۰۳ - ۱۳۹۳/۰۲/۳۰
    0 0
    تقوی خوب چیزبه !!!!!!!!!!!!!!!!!!!
  • ۰۹:۱۹ - ۱۳۹۳/۰۲/۳۰
    0 0
    چه خوب شد اقای عبد خدایی جواب دادندوچه خوب شد مشرق تسنادراچاپ کرد!حال اگر ابهامی هست ،مدعی ازخوددفاع کندومطمین باشندمردم قاضی صادقی هستند!بگویندتاسیه رو شودهرکه دراو غش باشد!!!!!کاش بقیه دولتمردان سرمایه دارهم امارمیدادندتامردم خودقضاوت کنند!
  • محمد ۰۹:۲۵ - ۱۳۹۳/۰۲/۳۰
    0 0
    یک سوال از شما دارم الان ایشان عضو هیات مدیره چند شرکت هستند؟ 36 - 38 یا دو شرکت؟ اینقدر دنبال گاف نباشید یک ادعای دروغی کردید اون بنده خدا هم جواب داد
  • ۱۰:۰۰ - ۱۳۹۳/۰۲/۳۰
    0 0
    مشرق به رسالت رسانه ای اش ادامه دهد.بخصوص پیشنهادات ایشان به وزارت راه وشهرسازی رارصدونقدکند
  • شجاع ۱۱:۵۹ - ۱۳۹۳/۰۲/۳۰
    0 0
    ایشان قبل ازانقلاب استادبنده بود مردی متفکر کاردان خلاق وکارآفرین هستندبرای تاسیس وراه اندازی شرکتها نیاز به آدم متخصص مثل ایشان است
  • رضا ۱۳:۰۷ - ۱۳۹۳/۰۲/۳۰
    0 0
    دمت گم مشرق، هم اصل خبرت عالي بود هم توضيحاتت برا جوابيه، جوابيه اين بنده خدا ام بيشتر حرفاي شما رو تاييد ميكنه
  • ۱۳:۲۰ - ۱۳۹۳/۰۲/۳۰
    0 0
    میشه بگی کجای جوابیه این بنده خدا، تایید حرف ایشون بود؟
  • محمد110 ۱۴:۰۲ - ۱۳۹۳/۰۲/۳۰
    0 0
    سلام اولاً آفرین و احسنت به این کار رسانه ای و با شهامتتون برای دلگرمی و ادامه کارتون فرمایش آقا در فرمان 8 ماده ای را به یاد آورید که با شروع مبارزه با مفاسد اقتصادی نعره هائی بهصدا در خواهد آمد .... مسئولین که نتوانستند این نعره ها را به صدا در آورند شاید شما لبیک گوی آقا باشید ثالثاً لطفاً در کارتان عجله نکنید و مفصل تر و با اسناد بیشتر مطلبتان را به اثبات برسانید تا خدای نکرده به کسی تهمت ناروا زده نشود و خواننده یقین کند حرف شما عین واقعیت است . بازم دمتون گرم
  • غزنوی ۱۵:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۲/۳۰
    0 0
    آدمی با سواد که مدیریت مالی بلده همیشه براش کارهست و بخاظرسوادش اینهمه مشاور و موسس شرکته
  • ۱۶:۳۲ - ۱۳۹۳/۰۲/۳۰
    0 0
    آقای مشرق نیوز عملکرد وی در فتنه 88 و دستگیری نزدیکانش چی؟
  • ۱۶:۴۴ - ۱۳۹۳/۰۲/۳۰
    0 0
    شل جواب دادی مشرق طرف در حد این صحبتها نیست پرونده اش خرابتر از این حرفهاست
  • ۱۶:۴۶ - ۱۳۹۳/۰۲/۳۰
    0 0
    عبده تبریزی برو توبه کن از رفتارت تو فتنه 88 نه این که طلبکار بیای هم حقوق مزایای دولتی کلان بگیری هم تصمیم گیر سیاست مسکن کشور بشی هم رفقای مسکن باز را سرویس بدی
  • ۱۶:۴۹ - ۱۳۹۳/۰۲/۳۰
    0 0
    عبده تبریزی جون مادر و پسر گلت که خارجه و کلی باید براش پول بریزی بیخیال خدمت به ما جماعت مسکن مهری، مستاجر جماعت شو ما راضی به زحمت نیستیم هم باید واسه 38 شرکتی که نماینده مجلس گفت کار کنی هم واسه رفقای مسکن باز هم واسه نظام هم فعالیتهای سیاسی سال 88 ات هم هست به سرانجام میخواهی برسونی والله ما راضی به این همه زحمت نیستیم عزیزم به خدا راضی نیستیم اینقدر منت دارت بشیم برو خونه از دولت و نظامی که سال 88 بدشون را میگفتی استعفا بده برو برس به کار خصوصیت به خدا میترسم مریض بشی سن و سالت بالاست احسان هم خرج داره
  • ۱۶:۵۰ - ۱۳۹۳/۰۲/۳۰
    0 0
    خوب چرا چسبیده به بخش دولتی؟ بره همون شرکتها مشاوره بده هیدت مدیره باشه چرا ؟ چرا؟ واسه رانته واسه رانته
  • ۱۶:۵۲ - ۱۳۹۳/۰۲/۳۰
    0 0
    خانواده عبده تبریزی پس از 4 ماه با فرزندشان دیدار کردند آفتاب: بعد از گذشت بیش از 4 ماه از دستگیری احسان عبده تبریزی، فرزند حسین عبده تبریزی (دبیرکل اسبق بورس تهران و همچنین مدیرمسئول روزنامه توقیف شده سرمایه) خانواده وی موفق شدند که پنج‌شنبه گذشته با او ملاقات داشته باشند. روز پنج شنبه ۱۶ اردیبهشت ماه عبده تبریزی و همسرش موفق شدند که فرزندشان را پس از 4 ماه از نزدیک ببینند. به گزارش برخی از سایت‌های خبری این دیدار از پشت شیشه‌های کابین سالن ملاقات زندان صورت گرفت. بیش از چهار ماه پیش احسان عبده تبریزی دانشجوی دکترای علوم سیاسی دانشگاه دورهام انگلستان زمانی که خواستار استفاده از فرصت تعطیلات کریسمس برای دیدار خانواده خود بود و به ایران بازگشت، در فرودگاه امام خمینی(ره) پاسپورتش توقیف و سپس بازداشت شد. حسین عبده تبریزی پدر احسان یکی از منتقدان سیاست‌های اقتصادی دولت احمدی‌نژاد است و بارها با نقدهایی در روزنامه سرمایه واکنش‌های دولت را برانگیخته بود. او از جمله ۷۰ اقتصاد‌دانی بود که در نامه‌هایی سرگشاده رفتار و عملکرد اقتصادی دولت را به نقد کشیده بودند. http://aftabnews.ir/fa/news/98995
  • ۱۷:۱۶ - ۱۳۹۳/۰۲/۳۰
    0 1
    عبده تبریزی ای پی من مشخصه بیا از من شکایت کن من از تو بدم می اید یک مستاجر فوق لیسانس هستم تمام مقالات و سابقه کاریت مشخصه تو به سوداگری مالی در مسکن معتقدی نه تولید مسکن
  • ناشناس ۱۸:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۲/۳۰
    0 0
    انتقاد حق هر کسی است. تهمت و بهتان است که عملی ناپسند است. اگر می خواهید آقای دکتر عبده را بشناسید باید به جامعه دانشگاهی و فرهیخته کشور مراجعه کنید. برخی تحلیل های شما در همان بندها توسط خودتان رد شده. لطفا اندکی کادر اقتصادی مشرق را تقویت کنید تا حداق به گونه ای انتقاد نمایند تا کسانی را که اقتصاد را هم می فهمند راضی کند.
  • سامان ۰۳:۰۹ - ۱۳۹۳/۰۲/۳۱
    0 0
    شرکت های بساز بنداز صحیح تره
  • ۰۹:۰۶ - ۱۳۹۳/۰۲/۳۱
    0 0
    عزیز اقتصاد دان خدمتت عرض کنم که مسکن دو جنبه مالی و نیاز اساسی دارد، در ایران جنبه سوداگری مالی ان حتی از امریکا هم ازادتر است و تمام نظریات اقتصادی مطرح از جمله عبده تبریزی هم روی این موضوع است و همه شکست خورده و میخورد تا مسکن از کالای تجاری خارج نشود و طبق اصل 143 به صورت نیاز اساسی به ان توجه نشود مسکن بازی پر رونق است . الان هم دغدغه وزارت مسکن پولهای بلوکه شده بساز بفروشهاست و میخواهد پولهای سایر بخشها مثل بورس را بکشاند سمت مسکن تا مسکن سازها از بلوکه شدن پولهای خود نجات پیدا کنند و سود چند صد در صدی خود را نقد کنند
  • ۰۹:۲۴ - ۱۳۹۳/۰۲/۳۱
    0 0
    اصل 43 قانون اساسي شنبه, 09/06/1389 - 15:14 — noori گروه: قانون اساسي براي‏ تامين‏ استقلال‏ اقتصادي‏ جامعه‏ و ريشه‏ كن‏ كردن‏ فقر و محروميت‏ و برآوردن‏ نيازهاي‏ انسان‏ در جريان‏ رشد، با حفظ آزادگي‏ او، اقتصاد جمهوري‏ اسلامي‏ ايران‏ بر اساس‏ ضوابط زير استوار مي‏ شود: 1 - تامين‏ نيازهاي‏ اساسي‏: مسكن‏، خوراك‏، پوشاك‏، بهداشت‏، درمان‏، آموزش‏ و پرورش‏ و امكانات‏ لازم‏ براي‏ تشكيل‏ خانواده‏ براي‏ همه‏.
  • ۰۹:۳۶ - ۱۳۹۳/۰۲/۳۱
    0 0
    :)) ----- نام مقاله : طرح هدفمندكردن یارانه‌ها و تأثیر آن بر كسب‌وكار انبوه‌سازان نام مؤلف : حسین عبده تبریزی نام مترجم : - تاريخ‌ انتشار : فروردین 1391 اول‌بار چاپ ‌شده در نشريه : - | دانلود مقاله
  • خسروی ۰۹:۵۳ - ۱۳۹۳/۰۲/۳۱
    0 0
    خبری مشرق نیوز در حد وظیفه رسانه ای و جنجال آفرینی خوبه ولی کاش با انصاف و عدالت هم همراه باشد آیا افزایش نرخ اوراق مسکن به عضویت ایشان در شرکتهای متعدد بستگی دارد ؟ به عنوان کسی که دانشجوی ایشان بوده ام باید عرض کنم بسیاری از افراد و مسئولان بازار پول و سرمایه که به قول عزیزی اکنون به دست مدیری جوان سپرده شده است از شاگردان ایشان محسوب می شوند و اگر کسی از نزدیک با ایشان حشر و نشر داشته باشد و نه از طریق جستجوی اینترنتی در اسناد روزنامه های رسمی بدون دقت تاریخ عضویت ایشان نمی تواند این حرفها را باور نماید. مشرق نیوز کاش در این 8 سال دلواپسی ات در همین حد بود. خداوند به همه ما انصاف در نقد را عنایت فرماید
  • ۱۰:۴۴ - ۱۳۹۳/۰۲/۳۱
    0 0
    دوست گرامی تعلق خاطر بین استاد و دانشجو هست ولی توصیه من به شما این است که احساس را در کار و قضاوت تداخل ندهید همین خاوری بانک ملی هم رفتاری بسیار عاطفی و دلسوزانه داشت ضمنا نظریه پردازی اقتصادی در عمل است که رد یا قبول میشود و باید قبول کنید اقای عبده تبریزی یکی از افرادی بوده که نه تنها نظریه پردازی کرده بلکه عملا نظریات خود را به یمن داشتن مسئولیت در بورس و مسکن پیاده کرده و در وضعیت امروز قطعا مقصر و سهیم است. بحث ما این است این نمیشود هم استاد دانشگاه باشی هم سیاستگذار دولتی هم فعال بخش خصوصی قطعا انسان باید خیلی خاص باشد که بتواند بین این تعلقات خود تعادل برقرار کند اما در مورد نظریات ایشان در مسکن باید گفت نظریات وی و دیدگاه وی بلیه ای است که بر مسکن ایران حاکم است این اساتید اقتصادی به جنبه مالی و تجاری مسکن معتقدند و از بازار مسکن امریکا الگو گرفته اند ولی حتی با مکانیزمهای کنترلی امریکا درمسکن نظیر مالیات بر ارزش افزوده مالیات بر مسکن مازاد و خالی هم مخالفند و این تنها دلیلش مزه کردن کسب ثروت بی حد و حساب از ازادی بی حد و حساب بازار مسکن در ایران است به نظر من هر گونه نظریه اقتصادی مسکن ایشان باز هم به شکست میخورد ان گونه که قبلا هم خورد توصیه دوستانه من به ایشان خروج از کار دولتی و نقد ارا و نظریات شکست خورده عملی خود است.
  • ۱۰:۵۹ - ۱۳۹۳/۰۲/۳۱
    0 0
    محمد جون فقط خط اول جوابیه رو خوندی نه؟ دقیقا خود عبده گاف رو به تمام و کمال معنا کرده
  • ۱۱:۰۴ - ۱۳۹۳/۰۲/۳۱
    0 0
    اصلاحطلبها خسته نمیشید از این که میگید کاش 8 سال پیش هم به این فکر بودی بابا کل اختلاسها و فسادهای سه هزار میلیاردی و سوال از رییس جمهور و ... توسط بدنه نمایندگان و رسانه های اصولگرا اعلام و پیگیری شد! خوبه سوابق مشعشع مدیران فعلی و مورد حمایت شما افزایش ثروتشان در این 8 سال گذشته هم هست و شما ساکتید به خدا دست بردارید از پیاده نظام بی جیره و مواجب بودن برای سرانتون حداقل ازشون جیره و مواجب در خور بگیرید
  • میترا1 ۱۱:۵۵ - ۱۳۹۳/۰۲/۳۱
    0 0
    امان از انگلیس و انگلیس رفتگان و انگلیس نشینان و .........

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس