سرانجام پس از گذشت یک سال از عمر دولت یازدهم، یکی از برنامه های دولت برای خانه دار کردن مردم مشخص شد: پرداخت وام خرید مسکن تا سقف 80 میلیون تومان.

100 میلیون پول نقد + اقساط ماهانه یک میلیون تومانی
گروه اقتصادی مشرق -حسین عبده‌تبریزی مشاور وزیر راه و شهرسازی که نقش محوری در سیاست های دولت یازدهم در بخش مسکن را دارد، درباره جزئیات این طرح گفته است: دولت تدبیر و امید قصد دارد نزدیک به 50 درصد خرید مسکن را از طریق تسهیلات بانکی با نرخ سود مناسب در اختیار متقاضیان قرار دهد.

عبده‌تبریزی اظهار داشته است: با مذاکراتی که با بانک مرکزی داشتیم، با ایجاد صندوق پس‌انداز وام مسکن موافقت شد تا به متقاضیان واجد شرایط، حداکثر 80 میلیون تومان تسهیلات پرداخت شود. وی افزود: البته اکنون این مبلغ سقف نهایی است، اما در صورت رونق بازار، امکان افزایش این تسهیلات نیز وجود دارد.
 
هرچند درباره اثرات تورمی این طرح، نامعلوم بودن توان بانک ها برای پرداخت وام های 80 میلیونی و ابهام در توان دولت برای پرداخت یارانه سود آن، ابهاماتی جدی مطرح است؛ اما در این مطلب به جنبه دیگر این طرح نگاه می اندازیم: آیا ساکنان کلان شهرهایی مانند تهران و اصفهان و ....که فاقد مسکن ملکی هستند و مجبور به اجاره نشینی شده اند و علی القاعده باید جامعه هدف دولت در طرح های مسکن باشند، قادر به استفاده از چنین وام هایی هستند؟

طبق گزارش مرکز آمار، متوسط قیمت فروش هر مترمربع زیربنای مسکونی در شهر تهران در زمستان سال 1392 بیش از 3 میلیون و 650 هزار تومان بوده است.

بر این اساس، یک خانواده اجاره نشین به طور فرضی برای خرید یک واحد آپارتمان 50 متری، باید بیش از 182 میلیون تومان هزینه کند. از آنجا که به گفته عبده تبریزی، حداکثر وام خرید مسکن در طرح پیشنهادی دولت یازدهم، 80 میلیون تومان است، بنابراین خانواده مذکور باید بیش از 100 میلیون تومان پول نقد هم داشته باشد.

نکته دوم درباره طرح دولت، اقساط وام 80 میلیون تومانی است. هم اینک بانک مسکن برای وام 20 میلیون تومانی خرید مسکن با بازپرداخت حداکثری یعنی 15 ساله و با نرخ سود 15 درصد، اقساط ماهانه ای بیش از 250 هزار تومان دریافت می کند.

بنابراین یک محاسبه سرانگشتی نشان می دهد که اقساط وام 80 میلیون تومانی، با همان نرخ سود (با فرض این که دولت مابه التفاوت نرخ سود تا 15 درصد را هم کاملا پرداخت کند) و با همان دوره بازپرداخت 15 ساله، بیش از یک میلیون تومان خواهد بود.

طبق این محاسبات، خانوارهای اجاره نشین در تهران برای خانه دار شدن طبق طرح دولت یازدهم، باید علاوه بر 100 میلیون تومان پول نقد، توان پرداخت ماهانه یک میلیون تومان قسط وام را نیز داشته باشند.

بدیهی است اکثر اقشار فاقد مسکن ملکی، فاقد شرایط فوق هستند و عملا طرح دولت یازدهم سودی به حال این اقشار ندارد. از یاد نبرده ایم که مسئولان وزارت راه و شهرسازی دولت یازدهم بارها گفته اند که حجم زیادی از واحدهای مسکونی مهر به علت ناتوانی متقاضیان برای تامین همه سهم نقدی خود، با مشکل روبرو شده است.

این در حالی است که سهم نقدی متقاضیان مسکن مهر، کمتر از 30 میلیون تومان بوده است. حال چطور می توان انتظار داشت این اقشار بتوانند نزدیک به 100 میلیون تومان پول نقدی فراهم کنند.

از سوی دیگر، دولت دهم به دلیل عدم توانایی متقاضیان مسکن مهر در پرداخت اقساط حدودا 250 هزار تومانی آن، به فکر کاهش رقم این اقساط افتاده بود؛ حال چگونه این اقشار بتوانند اقساط یک میلیونی پرداخت کنند.

ضمنا اکثر افراد فاقد ملک مسکونی در کشور، کارگران هستند که به ندرت در میان آنها می توان فردی را یافت که حقوق بالایی داشته باشد که بتواند ماهانه یک میلیون تومان هم برای پرداخت اقساط وام مسکن کنار بگذارد؛ بنابراین عملا در طرح دولت یازدهم برای خانه دار شدن مردم، کارگران کنار گذاشته شده اند.

در طرف دیگر ماجرا، گروهی که از اجرایی شدن این تصمیم سود می برند، انبوه سازانی هستند که در سالیان گذشته واحدهای مسکونی در سطح متوسط به بالا در سطح تهران ساخته اند و به علت نبود تقاضا، این واحدها روی دستشان مانده است و اینک با پرداخت وام های 80 میلیونی آنها امیدوار شده اند تا خانه های خود را بفروشند.

از سخنان عبده تبریزی مشخص است که دولت هم به این موضوع آگاهی دارد. مشاور وزیر راه و شهرسازی با بیان این‌که هدف نخست دولت، پرداخت تسهیلات به افرادی است که توان پرداخت اجاره یا قسط را دارند، گفته است: افرادی در کشور هستند که توان پرداخت اجاره و قسط را ندارند از این‌رو باید با همکاری و حمایت شهرداری‌ها، خیران و دولت برای این بخش از جامعه نیز مسکن اجتماعی ساخته شود.

همچنین عبده تبریزی توضیح نداده که چطور دولت وظیفه اصلی خود در بخش مسکن که در ارتباط با اقشار متوسط به پایین است را به عهده شهرداری ها و خیران انداخته است؟

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 39
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 4
  • حسین ۱۴:۴۲ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۲
    0 0
    واقعا کککککککککککککککککککککککککککککککککه
  • ناشناس ۱۴:۴۹ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۲
    0 0
    افزایش وام مسکن باعث تورم در این بخش خواهد شد درست مثل زمان خاتمی که بانکهای خصوصی تا سقف 50 میلیون وام خرید میدادند و قیمت مسکن چند برابر شد.
  • ناشناس ۱۴:۴۹ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۲
    0 0
    افزایش وام مسکن باعث تورم در این بخش خواهد شد درست مثل زمان خاتمی که بانکهای خصوصی تا سقف 50 میلیون وام خرید میدادند و قیمت مسکن چند برابر شد.
  • ناشناس ۱۵:۰۰ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۲
    0 0
    آن مرد که مسکن مهر میساخت و به فکر خانه دار شدن اقشار کم درآمد بود دیگر رفته است .
  • ۱۶:۴۹ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۲
    0 0
    خوب این ١٠٠ میلیون را مشابه یا نزدیک به نوع بچه ژیگولها می توانند تهیه کنند در حالیکه قشر متوسط و آسیب پذیر همچنان آسیب پذیر میماند.
  • ایرانی ۱۷:۱۹ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۲
    0 0
    ایا در شهری که زمین متری 8 میلیون است می توان خانه خرید مرک بر مسببین گران کردن خانه ها
  • دوست ۱۷:۲۲ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۲
    0 0
    بیشتر به جوک میمانه اگر 70 میلیون داشتم تا حالا خونه خریده بودم
  • ۱۷:۴۲ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۲
    0 0
    مردم نباید منتظر دولت بمانند. این شمال شهریها هرگز درد بی خانه ها و مستضعفان را نمی فهمند. از همین جا به همه خیران بزرگاری که دستشان به خیر است و در حال مدرسه سازی و مسجد سازی و یا دادن جهیزه هستند خواهش می کنم خانه دار کردن مردم محروم را هم مد نظر قرار دهند و با روحیه جهادی نهضت خیران مسکن ساز را به راه بیندازند. مردم ! منتظر دولت نمانید.
  • ۱۷:۵۶ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۲
    0 0
    ربا حرام است قرآن
  • ۱۷:۵۸ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۲
    0 0
    اینها با این طرح های مسخره شان موجب گرانی مسکن شده و عملا تاثیر افزایش وام مسکن از بین میرود.
  • ۱۸:۱۱ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۲
    0 0
    اتفاقا اگه وام به دست اقشار هدف برسه طرح خوبيه باعث گروني هم نميشه يعني وام نرسه به دست بساز و بفروش ها براي يك وام 45 ميليوني 32 درصد بانك هاي خصوصي سود ميگيرن اقساطش هم در ماه 2 ميليون تومن ميشه همينم بايد خداروشكر ركرد دستشون درد نكنه
  • mor ۱۸:۴۲ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۲
    0 0
    اینا طرفدار مردم نیستند و طرفدار سرمایه دارها هستند ، نکنه یادتون رفته که دولتی بر سر کاره که طرفدار سرمایهدارهاست و خودش با حمایت سرمایه دارهای کلان بر سر کار اومده !
  • ۱۹:۰۹ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۲
    0 0
    تحویل بگیرید ملت گر امی
  • ۱۹:۴۲ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۲
    0 0
    با 100 میلیون مگه میشه خونه خرید مضخرف ترین جا تهران که همسایت ارازل اباش باشه و مواد پخش کن 200 تومنه احمدی نژاد 3 سال دیگه بیا خونه دارم کن
  • احمد ۱۹:۵۰ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۲
    0 0
    گروهی از ....، سرمایه گذاری سنگینی برای ساخت خانه هایی کرده اند که اکنون نمی توانند آنها را به قیمت های مورد نظر خود بفروشند. همۀ این طرح ها، چاره جویی برای رساندن آنها به سرمایه و سود خودشان است و بس. وگرنه کیست که نداند، این طرح موجب گرانی مسکن و در نهایت به ضرر خریداران خواهد شد و جز فروشندگان مسکن های خالی، کسی از آن بهره مند نخواهد گردید. حتی تورم را دامن خواهد زد که دولت شعار کنترل آن را می دهد.
  • مطهر اراک ۲۰:۳۰ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۲
    0 0
    ربا در قران حرام است نه در ایران
  • ۲۰:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۲
    0 0
    خدا رحم کنه
  • ۲۱:۳۶ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۲
    0 0
    روحانی جون زیاد تدبیر به خرج نده!!!!
  • حاج رضا ۲۱:۴۲ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۲
    0 0
    آقای وزیر فکری به حال افزایش درآمد مردم وتولید ثروت برای آنان باشید خودشون راه خونه دار شدنو پیدا میکنند وا ینقدر طرحهای قدیمی مثل مسکن حمایتی ،اجتماعی سال 79) و ایجاد صندوقهای پس انداز مسکن را که قبلا" امتحانشونو پس دادند مطرح نکنید.
  • مانی ۲۱:۵۰ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۲
    0 0
    ان مرد که ظرف یک سال اخر زمام داری اش قیمت مسکن دوبرابر کرد رفت
  • ساسان ۲۲:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۲
    0 0
    اگر اجاره نشین ها ماهی یک میلیون داشتن که میرفتن یه خونه اجاره میکردن با ماهی 600 تومن 400 تومنشم باقی خرجها
  • امير ۲۳:۱۴ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۲
    0 0
    صندوق هاي پس انداز مسكن روش شناخته شده و معمول در بسياري از كشورها مي باشد و براي طبقه متوسط راه حل ديگري وجود ندارد البته بديهي است كه اقشار ضعيفتر نياز به حمايتهاي ديگري دارند
  • راداش ۲۳:۵۹ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۲
    0 0
    سری قبل وام مسکنو کردن 35 میلیون خونه 50میلیون گرون شد تازه برا 35 م وام مسکن 10میلیون باید اوراق مشارکت بخری واقعا مسخره اس
  • سعيد ۰۰:۱۱ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۳
    0 0
    اين وام حتي در شهرهاي کوچک هم جوابگو نخواهد بود.
  • جواد ۰۰:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۳
    0 0
    عزیزان دل ما جونها که نه کار داریم نه پول نه آینده دیگه ناراحت چی هستین ما تحت هر شرایطی نمی تونم خونه کرایه کنیم جه برسه خرید پس بی خیال
  • محمد ۰۷:۱۷ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۳
    0 0
    اصلا طرح خوبی نیست .
  • ناشناس ۰۸:۰۷ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۳
    0 0
    خداروشکر ولی ما که تو پرداخت اقساط مسکن مهرهم موندیم چون مجبور شدیم برای پرداخت پولهای مورد مطالبه شان تا خرخره زیر بار قرض رفتیم.
  • ۰۹:۱۳ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۳
    0 0
    حالا کدوم قشر متوسط می تونه ماهی یه میلیون وام رو بده!؟
  • ۰۹:۳۹ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۳
    0 0
    این وام فقط به درد دلالان وبسازبفروشان و پولدارها می خورد. آین آقایان اگردرمیان مردم طبقه فرودست زندگی می کردند این طرحهای مزخرف را نمی دانند.
  • ۰۹:۳۹ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۳
    0 0
    اره شما که راست میگی!!1 دوره خاتمی قیمت مسکن چند برابر شد دوره عمو محمودتون قیمت ثابت بود. مرد حسابی 8 سال ریسس جمهور بود قیمت خونه 10 برابر شد.
  • ۱۰:۰۹ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۳
    0 0
    فكر كرده اي كه به فكر مستضعفين بي خانه است ؟! .... والسلام
  • ۱۰:۱۳ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۳
    0 0
    اميرخان نياز به اختراع راه جديد نيست چون قبلا" يك مرد كاري آن را انجام داده است اگر اين وزير همان مسكن مهرهاي نزديك به اتمام دولت قبل را كه آماده تحويل است تمام كند . بسياري از بي مسكن هاي بدبخت اين اجتماع . صاحب خانه اي با يك چهارم پولي كه اين جناب پروفسور به مردم مي دهد . مي شوند و ديگر نيازي به اين ترهات ناشدني ايشان نيست !!!
  • ۱۰:۱۵ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۳
    0 0
    جواد جان خب اين طرح كه مال شما جوانهاي بيكار و بي پول نيست اين طرحي براي فروش خانه هاي فروش نرفته دوستان است تا وضعيت آن بيچارگان تريلياردر را بهبود ببحشد !!! هههههههههههههههههه
  • ۱۱:۴۰ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۳
    0 0
    آن مرد که وام مسکن با سود چهار درصد میداد یکسالیست رفته .
  • ۱۱:۴۳ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۳
    0 0
    آمریکایی ها وقتی از پس پرداخت اقساط خانه شان برنمیاند روی سر در خانه شون همچین تابلویی رو نصب می کنند " for sale "
  • ديجي ۱۲:۴۲ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۳
    0 0
    همش دروغه وبه جز تبليغ بي خودي نيست
  • عجبا ۱۵:۲۸ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۳
    0 0
    واقعا جالبه شش سال است در طرح تعاونی مسکن فرهنگیان امتیاز گرفتیم و تا الان بیش از صد میلیون پول دادیم ولی برای نازک کاری هم باز پول می خواهند کلی بدهکاریم. با حقوق کارمندی و کلی صرفه جویی وام هم قرار بود به نام مسکن مهر 12 درصد به مبلغ 25 میلیون بدهند که هنوز از دوران احمدی نژاد تا الان خبری نیست. اونوقت برای خانه اولی ها الان 80 میلیون می خواهند وام بدهند!!!!! ما چه گناهی کردیم که به اسم مسکن مهر در انبوه سازی مانده ایم؟ ما هم هنوز اجاره نشینیم. خانه اولی ها هم آقازاده های خودشان هستند ... احمدی نژاد ایده خوبی داد ولی اجرایی نبود. دولت جدید هم فقط دل ما بی پول ها را می سوزاند. باید صبر کنیم ارث پدری برسد تا خانه دار شویم. من خانه ای که پدرم زنده نباشد نمی خواهم. من با تلاش خودم می خواهم خانه بخرم.... تازه می گویند مسکن مهری ها 30 تومان هم نداشته اند...مرد حسابی 45 تومان پول سفت کاری و 80 تومان نازک کاری تا الان داده ایم . پدرمان در امده.
  • عجبا ۱۵:۳۱ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۳
    0 0
    واقعا جالبه شش سال است در طرح تعاونی مسکن فرهنگیان امتیاز گرفتیم و تا الان بیش از صد میلیون پول دادیم ولی برای نازک کاری هم باز پول می خواهند کلی بدهکاریم. با حقوق کارمندی و کلی صرفه جویی وام هم قرار بود به نام مسکن مهر 12 درصد به مبلغ 25 میلیون بدهند که هنوز از دوران احمدی نژاد تا الان خبری نیست. اونوقت برای خانه اولی ها الان 80 میلیون می خواهند وام بدهند!!!!! ما چه گناهی کردیم که به اسم مسکن مهر در انبوه سازی مانده ایم؟ ما هم هنوز اجاره نشینیم. خانه اولی ها هم آقازاده های خودشان هستند ... احمدی نژاد ایده خوبی داد ولی اجرایی نبود. دولت جدید هم فقط دل ما بی پول ها را می سوزاند. باید صبر کنیم ارث پدری برسد تا خانه دار شویم. من خانه ای که پدرم زنده نباشد نمی خواهم. من با تلاش خودم می خواهم خانه بخرم.... تازه می گویند مسکن مهری ها 30 تومان هم نداشته اند...مرد حسابی 45 تومان پول سفت کاری و 80 تومان نازک کاری تا الان داده ایم . پدرمان در امده.
  • حجت ۱۶:۲۲ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۳
    0 0
    "این کارمزد است جانم." کارشناسان مثلا اسلامی!!!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس