کد خبر 310399
تاریخ انتشار: ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۱۹:۳۸

رئیس بنیاد حفظ آثار گفت: یکی از کارهای خوب در حوزه دفاع مقدس انتقال ارزش‌های دفاع مقدس به نسل امروز است و در ایام آزادسازی خرمشهر، شهدای دانش‌آموز بهنام محمدی و سهام خیام معرفی می‌شوند.

به گزارش مشرق، سردار بهمن کارگر در نشست خبری که ظهر امروز در ساختمان ستاد مرکزی راهیان نور برگزار شد، اظهار داشت: سوم خرداد و سالروز آزادسازی خرمشهر به عنوان روز ملی یاد شده است؛ این واقعه به قدری عظیم است که حضرت امام خمینی(ره) درباره آن فرمودند: «ما نباید فتح‌های بزرگ مثل فتح خرمشهر را از یاد ببریم».
 
وی ادامه داد: این عملیات در 10 اردیبهشت 1361 آغاز شد و رزمندگان اسلام طی 24 روز توانستند خرمشهر را آزاد کنند؛ خرمشهری که 575 روز در اشغال دشمن بود. در این برهه از زمان با اینکه رزمندگان تازه عملیات فتح مبین را به سرانجام رسانده بودند، روحیه خوبی برای باز پس گیری خرمشهر از دست اشغالگران بعثی داشتند لذا با یاری خداوند و تلاش نیروهای ارتش، سپاه، بسیج، جهاد و به ویژه نیروهای مردمی و زنان توانستیم خرمشهر را آزاد کنیم.
 
رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خاطرنشان کرد: در این عملیات 19 هزار تن از نیروهای عراقی به اسارت رزمندگان اسلام درآمدند و 16 هزار نفر نیز از نیروهای دشمن کشته شدند. با اینکه در بحث تجهیزات و امکانات محدودیت‌ داشتیم، رزمندگان اسلام با توکل بر خدا توانستند پیروز شوند که در این مسیر 6 هزار نفر از نیروهای ما به شهادت رسیدند. لذا در راستای بزرگداشت این پیروزی بزرگ برنامه‌هایی در سراسر کشور و از سوی نهادهای مختلف برگزار می‌شود.
 
وی افزود: برگزاری مراسم شکرگزاری و نثار گل به مرقد مطهر حضرت امام خمینی(ره) در روز سوم خرداد، برگزاری صبحگاه مشترک سالروز آزادسازی خرمشهر با سخنرانی پیشکسوتان دفاع مقدس در خصوص عملیات بیت‌المقدس، تجلیل و قدردانی از خانواده‌های محترم شهدا، جانبازان و آزادگان عملیات بیت‌المقدس، هماهنگی با صدا و سیما برای پخش مستندهای دفاع مقدس در این ایام و دعوت از فرماندهان نظامی استان جهت سخنرانی و بیان خاطرات در صدا و سیمای مرکز استان بخشی از این برنامه‌ها خواهد بود.
 
سردار کارگر بیان داشت: یکی دیگر از برنامه‌ها به صدا درآمدن زنگ پیروزی خرمشهر در ساعت اعلام پیروزی در سال 61 در مساجد، مدارس، دانشگاه‌ها، کشتی‌ها، قطارها، کلیساها، سازمان‌ها، ادارات دولتی و اعلام آن در تمام شبکه‌های رادیویی و تلویزیونی صدا و سیما در داخل و خارج از کشور است که به صورت همزمان ساعت 11 صبح روز سوم خرداد انجام می‌گیرد.
 
وی گفت: برگزاری ششمین جشنواره شعر دفاع مقدس همزمان با سوم خرداد، توزیع نرم‌افزار چند رسانه‌ای خرمشهر، با نام «شهر دوم همه مردم ایران»، سخنرانی یکی از فرماندهان دفاع مقدس در پیش از خطبه‌های نماز جمعه سراسر کشور، ساخت برنامه‌های تحلیلی بر عملیات الی بیت‌المقدس و چگونگی آزادسازی خرمشهر با حضور فرماندهان و پیشکسوتان دفاع مقدس در شبکه استانی و رادیویی از دیگر برنامه‌ها به شمار می‌رود.
 
رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس یادآور شد: در ادامه برنامه‌ها اجرای سه شب برنامه زنده در شهر خرمشهر (زیر پل قدیم) را خواهیم داشت؛ همچنین نشست بصیرتی با محوریت منویات مقام معظم رهبری در حوزه فرهنگ، اقتصاد مقاومتی و مسائل روز با دعوت از نخبگان کشوری و استانی برگزار خواهد شد.
 
وی گفت: فعال‌سازی قرارگاه‌های مجازی در سطح شهرستان استان تهران، فراخوان مقاله با موضوع «درس‌ها و عبرت‌ها از اشغال تا آزادسازی خرمشهر»، برگزاری همایش سراسری «نخل‌های سرافراز»، برگزاری نشست‌های هم‌اندیشی، همایش و کرسی‌های آزاداندیشی در جامعه دانشگاهی با موضوع آزادسازی خرمشهر و استکبارستیزی، تبیین و تحلیل عوامل شکست دشمن در شرایط تحریم جهانی در حماسه فتح خرمشهر برای دانش‌آموزان و معلمین از طریق تبلیغات محیطی در این ایام اجرا خواهد شد.
 
سردار کارگر بیان داشت: برنامه‌های «پلاک عاشقی» در قالب برنامه تولیدی به طور سراسری با موضوع ترویج فرهنگ دینی ایثار و شهادت و پایداری، «پله پله تا ملکوت» با پخش زنده به طور سراسری با موضوع ارج نهادن به شهدای عملیات بیت‌المقدس، «مصلای عشق» در قالب برنامه تولیدی در سراسر کشور با موضوع نماز و اهمیت ویژه شرکت در نماز جمعه نیز در این ایام پخش می‌شود.
 
وی گفت: برنامه موسیقی حماسی با نام «هفت اقلیم» به طور سراسری و با پخش زنده با موضوع موسیقی‌های حماسی ویژه دفاع مقدس است که پخش خواهد شد؛ پخش زنده برنامه «گفتار فرهنگی» به طور سراسری با موضوع بررسی، توصیف و تحلیل رویدادهای دفاع مقدس به ویژه آزادسازی خرمشهر، پخش زنده برنامه «بامداد فرهنگی» به طور سراسری با موضوع اطلاع‌رسانی مراسم ویژه حماسه سوم خرداد، ایجاد پنجره‌ای با نام «آزادی خرمشهر از اسارت» در سایت خبری و تصویری مرکز مقاومت بسیج و امور ایثارگران ویژه برنامه‌های ایام آزادسازی خرمشهر است.
 
رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس اظهار داشت: یکی دیگر از ابعاد جنگ تحمیلی عراق علیه ایران نگاه ارتش عراق به پیروزی‌های رزمندگان ایرانی بود که در این زمینه شناسایی و جمع‌آوری تصاویر و مطالب مرتبط با ارتش عراق از آزادسازی خرمشهر و هماهنگی با نمایندگی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در عراق و همکاری بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس را خواهیم داشت.
 
وی با اشاره به رونمایی کتاب در این ایام گفت: 10 عنوان کتاب از جمله کتاب‌های خرمشهر نمی‌میرد، یک لحظه شوکه شدن، سرو سپید، صورت‌های خاکی، خط به خط در زمینه آزادسازی خرمشهر چاپ شده که رونمایی خواهد شد.
 
سردار کارگر به دیگر برنامه‌های اشاره کرد و افزود: برگزاری مراسم «شب شعر و تجلیل از شاعران» حماسه‌سرای سوم خرداد، همکاری در برگزاری یادمان زنان مقاوم شهر خرمشهر در شهرستان اهواز، دیدار با خانواده‌های معظم شهدا، جانبازان، آزادگان عملیات بیت‌المقدس جهت سایر دستگاه‌ها و نهادها، حضور یگان‌های نمونه نیروهای مسلح در نماز جمعه 2 خردادماه، تجلیل از رزمندگان شرکت‌کننده در عملیات بیت‌المقدس اعم از بسیج، سپاه، ارتش، جهاد نیز برگزار می‌شود.
 
وی با تأکید بر معرفی شهدای عملیات الی بیت‌المقدس بیان داشت: سردیس شهید صفدر اسکندری کوچکترین شهید استان چهارمحال و بختیاری که در عملیات آزادسازی خرمشهر به شهادت رسید، در این ایام رونمایی خواهد شد.
 
 
 
رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس گفت: عطرافشانی قبور مطهر شهدا به ویژه شهدای ارتش جمهوری اسلامی ایران با حضور فرماندهان و کارکنان ارتش در گلزار شهدای سراسر کشور، برپایی نمایشگاه فرهنگی و هنری کتاب، عکس، نقاشی کودکان، آثار حجمی و صنایع دستی، برگزاری مسابقات قرآن، سرود، خطاطی، نقاشی و ورزشی، برگزاری مسابقه ویلچررانی جانبازان دفاع مقدس نیروهای مسلح به صورت همزمان (ساعت آزاد شدن خرمشهر) در سطح کشور، برگزاری اردوی یک روزه کوهنوردی جهت ایثارگران وزارت ورزش و جوانان همراه با خانواده‌های آنان، دیدار با خانواده‌های شهدای ورزشکار و شهدای عملیات بیت‌المقدس، از دیگر برنامه‌ها است.
 
 
 
وی یادآور شد: یکی از کارهای خوب در حوزه دفاع مقدس انتقال ارزش‌های دفاع مقدس به نسل امروز است؛ در این راستا اقداماتی انجام گرفته که می‌توان به انتخاب موضوع امتحانی برخی دروس مانند انشاء، املاء، هنر و... به حماسه آزادسازی شهر خرمشهر اشاره کرد علاوه بر این شهید دانش‌آموز بهنام محمدی و سهام خیام و برخی از شهدای دانش‌آموز که در ایام اشغال شهرهای خرمشهر و هویزه به شهادت رسیدند معرفی خواهند شد.
 
سردار کارگر بیان داشت: دفاع مقدس را باید با هنر به نسل‌های منتقل کرد؛ همان طور که شاهد هستیم، پر تیراژترین کتاب‌ها و پرمخاطب‌ترین فیلم‌ها درباره دفاع مقدس است؛ لذا باید تلاش بیشتری در این زمینه صورت گیرد.
 
وی به نقش زنان در دفاع مقدس اشاره کرد و گفت: در این راستا سازمانی در بنیاد تشکیل شده است که به نقش و مشارکت زنان در دفاع مقدس می‌پردازد؛ زنان در این زمینه باید ورود پیدا کنند و شاهد هستیم که هر گاه ورود پیدا کردند، موفق هم شدند.
 
وی در ادامه در پاسخ به سؤال خبرنگاران به حفظ آثار دفاع مقدس اشاره کرد و گفت: در این راستا به دنبال نقطه‌گذاری موقعیت نفوذ ارتش بعث عراق در برخی از مناطق هستیم.
منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس