رئیس فرهنگستان علوم ایران معتقد است تکنیک اولین و مهم‌ترین جایی که تسخیر کرده، اقتصاد است و نمی‌توان از فرمان تکنیک سرپیچی کرد.

به گزارش مشرق، بخش دوم همایش ملی فرهنگ و تکنولوژی با حضور رضا داوری اردکانی رئیس فرهنگستان علوم ایران و حجت الاسلام حمید پارسانیا نویسنده، پژوهشگر و عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در تالار جابربن حیان دانشگاه صنعتی شریف برگزار شد.  
 
بنا بر این گزارش، در این مراسم، داوری اردکانی در سخنانی گفت: موضوع تکنیک هم آسان و هم مشکل است و من ترجیح می‌دهم که درباره آینده تکنیک سخن بگویم. آینده، آینده تکنیک است یعنی در زمانی که ما در آن هستیم، چنان قهری دارد که تکلیف همه چیز را معین می‌کند.
 
وی ادامه داد: تکنیک وسیله‌ای در اختیار ما نیست که هر وقت خواستیم از آن اعراض کنیم و هرطور که خواستیم از آن بهره‌برداری کنیم. تکنیک سلطان است در تاریخ جدید نه فقط معنای تکنیک بلکه ذات تکنیک تغییر کرده است. تکنیک صنعت نیست.
 
وی تصریح کرد: ممکن است تصور شود من تکنیک را بد می‌دانم، اینکه تکنیک بد است یا خوب، نمی‌دانم. آنچه می‌دانم این است که تکنیک در مقیاس با استانداردها خوب یا بد می‌شود. و ملاک آن استانداردها و دانشگاه‌ها هستند. معنای بد بودن به معنای بد توبید کردن یا نادانی در رعایت قواعد است اما تکنیک ما بد است. ما از خودمان می‌پرسیم  چرا توجه نمی‌کنیم که امسال از پارسال بدتر می‌شود. ما از نظر تکنیک بهره نمی بریم.
 
این فیلسوف و پژوهشگر افزود: تکنیک زمان و وقت دارد. ما تکنیک را عاریه گرفته‌ایم. درباره تکنیک بحث نمی‌کنیم، یعنی تکنیک اجازه بحث نمی‌دهد. پیشرفت خاص تکنیک است تا وقتی پیشرفت بوده، تکنیک هم بوده است. اما پیشرفت به معنای تاریخی که فردا وضعی نسبت به امروز پیدا کرده نیست. این یک امر تاریخی و متعلق به دوران جدید است که پیش از این هرگز در تاریخ نبوده است. این به آن معنا نیست که تکنیک را دوست نداریم. تکنیک اولین و مهم‌ترین جایی که تسخیر کرده، اقتصاد است و نمی‌توان از فرمان تکنیک سرپیچی کرد.
 
در ادامه این مراسم حجت‌الاسلام پارسانیا نیز در سخنانی گفت: وجود ما در مقایسه با انسان، احکامی را در حقیقت ایجاد می‌کند. علم با حیات انسانی آغاز می‌شود و ملاصدرا به نتیجه‌ای می‌رسد که علم و قدرت اراده حیات به صفات و اسماء آنهاست. غفلت زدایی در این عالم وظیفه ما نیست.
منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس