کد خبر 306973
تاریخ انتشار: ۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۱۱:۲۱

پژوهش ها نشان داده است که چنانچه کودکان در سن مناسب، به مهدکودکي با شرايط مطلوب فرستاده شوند مي توانند از مزاياي گوناگون آن بهره مند شوند.

به گزارش گروه اجتماعی مشرق، سلام من شاغل هستم و پسري 4 ساله دارم مي خواهم او را به مهدکودک بفرستم اما کمي ترديد دارم. لطفا درباره مهدکودک و مسائل مربوط به آن راهنمايي ام کنيد.

پژوهش ها نشان داده است که چنانچه کودکان در سن مناسب، به مهدکودکي با شرايط مطلوب فرستاده شوند مي توانند از مزاياي گوناگون آن بهره مند شوند.

اين نتايج در زمينه هاي مختلف رسش و تحول شناختي و اجتماعي کودک قابل توجه است. در زمينه هاي تحصيلي اين کودکان از پيشرفت بهتري برخوردارند و آمادگي ذهني و اجتماعي بيشتري براي بهره مندي از مدرسه دارند. به همين علت مشکلات تحصيلي از قبيل تکرار پايه يا ترک تحصيل در کودکاني که به مهدکودک رفته اند کمتر مشاهده مي شود.

علاوه بر اين کودکان به آموزش هايي که در مهد انجام مي گيرد پايبندتر هستند و اصولي را که والدين مدت ها تلاش مي کنند تا به کودک بياموزند بسيار سريع تر و به نحوي تخصصي تر فرا مي گيرند.

علاوه بر اين، فرستادن کودک به مهد، زماني را براي او فراهم مي آورد تا تعاملات اجتماعي خود را گسترش دهد و تجربه هايي را در اين زمينه کسب کند. همچنين حضور کودک در مهد باعث مي شود تا او از ديگر امکانات تخصصي که در اين فضا ارائه مي شود بهره مند شود و در کنار اين مزايا از بازي و تعامل با هم سالان لذت ببرد، از سويي ديگر والدين مي توانند از مدت زماني که کودک در مهد حضور دارد استفاده کنند و به فعاليت هاي مورد نظر خود بپردازند و براي پرورش کودک تجديد قوا کنند.

سن و زمان مناسب

بيشتر پژوهشگران معتقدند که در صورت وجود مهدکودکي مناسب، کودکان از 3 سالگي آمادگي ورود به اين محيط را دارند. با اين حال پذيرش ورود به مهدکودک گاه براي کودک آن قدرها نيز آسان نيست.

وابستگي کودک به والدين از يک سو و نگراني يا حتي احساس گناه والدين از فرستادن کودک به مهد از سوي ديگر، فرآيند فرستادن کودک به مهد را دشوار مي کند. با اين حال، واکنش کودکان به اين موقعيت هم يکسان نيست پس بايد شرايط کودک و جو خانوادگي را نيز مد نظر داشت.

برخي از متخصصان اين حوزه اعتقاد دارند که بهتر است در صورت وابسته بودن بيش از حد کودک، او را کمي زودتر از موعد مقرر به مهد فرستاد؛ به عنوان مثال در هنگام تابستان که کلاس ها خلوت تر است و مربي ها قادرند فرصت بيشتري را به هر کودک اختصاص دهند زمان مناسبي است.

ايجاد رغبت در کودک

پيش از زمان فرستادن کودک به مهد بايد مقدمات آن را فراهم کنيد به عنوان مثال، داستان هايي از رفتن شخصيت هاي مورد توجه کودک به مهدکودک بگوييد مثلاً يکي از شخصيت هاي کارتوني و سعي کنيد تا از اين طريق، کودک با آن شخصيت همانندسازي کند. همچنين مي توانيد در اين داستان ها از مزاياي حضور در مهد براي او بگوييد و اشتياق خود را براي قدم گذاشتن او به اين مرحله توصيف کنيد.

در ضمن مي توانيد با او به خريد برويد و وسايل مورد نياز براي رفتن به مهد را با او و به سليقه خودش تهيه کنيد. همچنين قراردادهايي را با کودک تنظيم کنيد مانند تعيين پاداش هايي در مقابل رعايت هر مرحله از خواسته هاي شما، به عنوان مثال براي بيدار شدن به موقع، با آرامش جدا شدن از مادر و... البته ضروري است که تمام اين رفتارها با ملايمت و در عين حال با قاطعيت انجام شود تا کودک از رفتن به مهد دلسرد نشود.

ثبات داشتن

کودک بايد رفتن به مهدکودک را يک قانون بدون تغيير بداند نه موضوعي که با کمي اصرار مي تواند آن را مطابق ميل خود تغيير دهد بنابراين والدين بايد به گونه اي رفتار کنند که کودک دريابد نمي تواند هر وقت که دوست داشت از رفتن به مهدکودک امتناع کند. اين پايبندي و ثبات در رفتار خصوصاً در نخستين روزهاي ورود کودک به مهد الزامي است.

تنظيم خواب

اغلب والدين در روزهاي آغازين مهد با مشکل بيدار کردن کودک مواجه هستند بدين منظور بهتر است پيش از شروع فرآيند بردن کودک به مهد، ساعات خواب و بيداري کودک را تنظيم کنيد. به عنوان مثال، شب ها او را زودتر بخوابانيد تا صبح زودتر از خواب بيدار شود. براي اين کار از مدتي قبل هر چند شب او را 15 دقيقه زودتر براي خوابيدن آماده سازيد و صبح نيز 15 دقيقه زودتر بيدارش کنيد تا به مرور زمان به ساعت مورد نظر برسد.

دو نکته

* انتخاب مهدکودک مناسب از اهميت بسيار ويژه اي برخوردار است ، بسياري از مادران شاغل تنها دو ملاک نزديکي به منزل يا محل کار و شهريه ارزان را در انتخاب مهدکودک مد نظر قرار مي دهند، در حالي که نحوه و نوع آموزش هايي که توسط مربيان به کودک ارائه مي شود از اهميت بيشتري برخوردار است.

متاسفانه برنامه هاي برخي مهدهاي کودک تنها جنبه سرگرمي دارد و عاري از هرگونه نکته آموزشي است، حتي در پاره اي از موارد بعضي از برنامه ها و بازي هاي مهد مغاير با ارزش هاي خانواده است. بهتر است حتما به صحبت هايي که کودکتان درباره مهدکودک و مربيان خود مي کند توجه کنيد و از او بخواهيد آنچه را در مهد آموزش ديده براي شما اجرا کند.

* ذکر اين نکته هم خالي از لطف نيست که بهترين مربي براي تربيت کودک، «مادر» است و بهترين محل تربيت، کانون خانواده است. البته در شرايطي که شاغل بودن مادر ضرورت دارد و امکان نگهداري کودک براي او و بستگان نزديک وجود ندارد، سپردن کودک به مهد شايد تنها گزينه موجود باشد.


مخاطبان محترم گروه اجتماعی مشرق می توانند اخبار، مقالات و تصاویر اجتماعی خود را به آدرس shoma@mashreghnews.irارسال کنند تا در سریع ترین زمان ممکن به نام خودشان و به عنوان یکی از مطالب ویژه مشرق منتشر شود. در ضمن گروه اجتماعی مشرق در صدد است با پیگیری مشکلات ارسالی شما از طریق کارشناسان و مشاوران مجرب پاسخی برای ابهامات مخاطبان عزیز بیابد.

منبع: خراسان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس