کد خبر 305542
تاریخ انتشار: ۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۱۰:۰۸

اما چنانچه هر دوي شما از معيارهاي لازم براي ازدواجي مطلوب برخورداريد و تنها مشکل شما جلب توافق خانواده دختر خصوصا پدر وي است به راهکارهايي که ارائه مي شود توجه کنيد:

به گزارش گروه اجتماعی مشرق، پسري هستم 34 ساله، حدود 2 ماه پيش به خواستگاري دختر خانمي رفتم. پدرش با ازدواج ما مخالفت مي کند. با اين که چند مرتبه بزرگ ترها را نزداو فرستاديم باز هم مخالف است. آيا بهتر نيست خودم با پدرش صحبت کنم. لطفا راهنمايي ام کنيد.

مليحه شهرستاني- کارشناس ارشد مشاوره خانواده:

در هر ازدواجي، مشکلاتي وجود دارد. يکي از شايع ترين مشکلات جوانان قبل از ازدواج، مخالفت خانواده يکي از طرفين يا هر دوي آن ها در شکل گيري امر ازدواج است و چنانچه اين دسته از مشکلات قبل از ازدواج رفع نشود مي تواند در آينده اي نه چندان دور به فاجعه اي عميق تبديل شود.

يقينا پذيرش اين نکته رمز موفقيت شماست که اگر نتوانيد نظر والدين طرف مقابل را تغيير دهيد، ياد بگيريد چطور خودتان را با اين قضيه وفق دهيد اما آنچه در اين ميان حائز اهميت است صرفا تلاش شما براي جلب رضايت پدر دختر نيست بلکه اطمينان از اين که هم شما و هم دختر خانم از معيارهاي لازم براي ازدواجي پايدار برخورداريد نيز به تامل و دقت زياد نياز دارد. در اين خصوص برخي اهميت انتخاب همسر را به راه رفتن در ميدان مين تشبيه مي کنند که اولين اشتباه فرد آخرين اشتباه اوست!

(درباره معيارهاي انتخاب همسر تاکنون مطالب زيادي در صفحه خانواده و مشاوره منتشر کرده ايم.)

اما چنانچه هر دوي شما از معيارهاي لازم براي ازدواجي مطلوب برخورداريد و تنها مشکل شما جلب توافق خانواده دختر خصوصا پدر وي است به راهکارهايي که ارائه مي شود توجه کنيد:

در قدم نخست، دليل واقعي مخالفت پدر دختر را دريابيد: معمولا در اين مرحله با دو دسته از افراد روبه رو هستيم؛ افرادي که براي پاسخ منفي شان فاکتورهاي «منطقي و قانع کننده» را برمي شمارند نظير تفاوت هاي ارزشي شما با خانواده دختر، تفاوت سني زياد، فاصله طبقاتي، کم سن و سال بودن دختر، نداشتن شغلي که به واسطه آن بتوان حداقل هاي زندگي را فراهم کرد و... . دسته ديگرافرادي هستند که براي دادن پاسخ منفي به شما دلايل «غيرمنطقي» بيان مي کنند.

اين دسته از افراد يا به فرزندشان وابستگي زيادي دارند و يا تصور از دست دادن او زمينه نگراني و رنجش آن ها را فراهم مي کند، يا به دلايلي دست به لجبازي با شما زده اند و يا سخت گيري هاي غيرمنطقي مي کنند چون اعتقاد دارند نبايد سريعا به خواستگارها جواب مثبت داد بلکه خانواده پسر براي رسيدن به دختر بايد مسير سختي را طي کنند تا قدر و ارزش او را بيشتر بدانند.

چنانچه دلايل مخالفت پدر «منطقي» بود:

بهتر است به علائم خطري که وي هم به آن اشاره مي کند دقت کنيد و تفاوت هاي طبقاتي، فرهنگي و ارزشي بين دو خانواده را ناديده نگيريد بلکه به فردي هم کفو خودتان بينديشيد و يا اگر ايمان داريد که قادر به تامين شرايط مطلوب براي دختر وي هستيد «تضمين» هاي لازم را در خصوص نگراني هاي پدر ارائه کنيد تا موفق شويد رضايت خانواده را جلب کنيد.

همچنين سوال هايي که ذکر مي کنيم را از خود بپرسيد و در صورتي که پاسخي قانع کننده براي اين دو سوال پيدا نکرديد، اصراري بر اين ازدواج نداشته باشيد. ۱ - آيا مخالفت پدر را بجا و از روي انديشه و محصول دورانديشي او مي دانيد يا نه؟

آيا پاسخي منطقي و صادقانه براي مخالفت آن ها داريد يا نه؟

چنانچه دلايل مخالفت «غيرمنطقي و سطحي» بود:

* گفت و گو کنيد و به پدر او بفهمانيد که نگراني هايش برايتان قابل درک است: تقريبا مشکلي در دنيا نيست که با گفت و گو حل نشود. حفظ آرامش، رفتار مناسب و آرام در يک زمان مناسب بهترين راه حل است. توجه داشته باشيد بايد صحبت خود را با اين مضمون شروع کنيد که او و نگراني هايش را درک مي کنيد و به پدر ايشان بقبولانيد که کاملا تمام احساسات او را مي فهميد تا راه را براي گفت و گو باز کنيد.

* سعي کنيد اعتماد و رضايت وي را به مرور و در «طول زمان» جلب کنيد: معمولا در بيشتر موارد وقتي به افرادي که مخالف ازدواجند زمان داده مي شود و از راه هايي استفاده مي شود که اعتماد آنها جلب شود به مرور والدين راضي مي شوند.

چنانچه در اولين برخورد، پدر دختر با شما رفتار نامناسبي داشت نااميد نشويد بلکه با درايت و صبوري تحمل کنيد تا زمان مناسب براي حرف زدن دوباره فرا برسد. اگر روي انتخاب خود مصمم هستيد بايد در دوره هاي زماني مختلف براي تحصيل رضايت پدر به وي مراجعه کنيد. اين گذشت زمان به شما کمک مي کند تا هم از انتخاب خود اطمينان پيدا کنيد و هم بفهميد آيا با توجه به سطح مخالفت وي صلاح است ادامه دهيد يا نه؟

* کم کم از افرادي که روي پدر دختر مورد علاقه تان، نفوذ دارند کمک بگيريد: چنانچه بتوانيد اطلاعاتي کسب کنيد که چه کساني از بستگان نزديک خانواده دختر و يا از بستگان خود شما مي توانند روي تغيير نظر وي تاثيرگذار باشند، حتما از ميانجيگري و وساطت اين افراد در مراحل بعدي پيگيري تان بهره مند شويد.

* جلسات گفت و گو را تا حد امکان با حضور دختر خانم برگزار کنيد: اگر پدر راضي نشد و يک طرفه از سمت دختر هم در حال تصميم گيري است مي توانيد اين جلسات گفت وگو را با حضور دختر خانم برگزار کنيد تا در شرايطي منطقي، والدين هر دوي شما را محک بزنند و حرف هاي تان را بشنوند و به شما اعتماد پيدا کنند.

* چنانچه با وجود تلاش فراوان مخالفت ها با همان شدت قبلي ادامه يافت، اصراري بر ازدواج نکنيد: مواقعي پيش مي آيد که شما با وجود آن که از هيچ تلاشي براي جلب نظر خانواده دختر فروگذار نکرده ايد اما مخالفت ها با همان شدت قبلي ادامه مي يابد.

در چنين حالتي اصرار زياد شما نه تنها برابر با اتلاف وقت و عمرتان است بلکه احتمال دارد براي خانواده دختر اين سوال و سوءتفاهم پيش بيايد که «با وجود مخالفت شديد ما دليل اين همه اصرار چيست»؟ «آيا اين خانواده نقشه خاصي براي ما دارند»؟ از طرفي گاهي پدر دختر خانم بهتر از هرفردي به روحيات دخترش واقف است و مي داند که روحيات و تيپ شخصيتي دخترش هرگز با تيپ شخصيتي شما هماهنگ و همخوان نخواهد شد و يا اصلا فرزندش آمادگي لازم براي ازدواج را ندارد.

در نتيجه غيرمستقيم و از طريق مخالفت هايش در صدد است تا شما را آگاه کند که آينده روشني براي اين ازدواج پيش بيني نمي کند. در هر حال گفت و گوي شما با پدر دختر باعث مي شود که پاسخ سوال تان را مبني بر اين که به چه دليل پاسخ منفي مي دهند دريافت کنيد.


مخاطبان محترم گروه اجتماعی مشرق می توانند اخبار، مقالات و تصاویر اجتماعی خود را به آدرس shoma@mashreghnews.irارسال کنند تا در سریع ترین زمان ممکن به نام خودشان و به عنوان یکی از مطالب ویژه مشرق منتشر شود. در ضمن گروه اجتماعی مشرق در صدد است با پیگیری مشکلات ارسالی شما از طریق کارشناسان و مشاوران مجرب پاسخی برای ابهامات مخاطبان عزیز بیابد.

منبع: خراسان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 2
  • غیر قابل انتشار: 1
  • ۱۸:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۰
    0 0
    برو یه جای دیگه مکه قحطی دختره؟آیا حق شما اینس؟ ایا در بخارست دختر وجود ندارد؟

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس