موسوی بجنوردی بر خلاف فتوای مشهور فقیهان می گوید: تعدد زوجات در صدر اسلام برای مسائل شهوت رانی نبوده است، بلکه تماما ازدواج های سیاسی بوده است و از هر قبیله ای یک همسر اختیار می کردند آن هم بخاطر حمایت آن قبیله از ایشان.

به گزارش مشرق به نقل از جماران، آیت الله موسوی بجنوردی پدر همسر سید حسن خمینی و مدیرگروه فقه و حقوق پژوهشکده امام خمینی و انقلاب اسلامی در گفت و گویی، مشروعیت همسر دوم را در شرایط امروز به گونه ای جدی زیر سوال می برد و با تأکید بر این که همسر دوم مصداق شکنجه همسر اول است؛ دیدگاهی بر خلاف فتوای مشهور فقیهان را در این باره مطرح می کند.

سوال: در استنباط شما از آیات و روایات با در نظر گرفتن عنصر زمان، بر اساس شرایط امروز آیا همسر دوم از منظر فقهی و شرعی می تواند مشروعیت داشته باشد؛ به طور کلی دیدگاه شما درباره راه حل های رعایت حقوق زنان در قوانین مرتبط با ازدواج چیست؟


موسوی بجنوردی: قباله های 12 شرطی ازدواج را من درست کردم. یکی از آن شروط را از کانون انگلستان – آمریکا گرفتیم، آن هم مبنی بر این که اگر مردی زنش را طلاق داد، باید نصف دارایی خود را به زن بدهد. دراروپا این طوری است که اگر زن طلاق داد، زن باید نصف دارایی خود را به مرد بدهد و اگر هم مرد طلاق دهد، او باید نصف داراییش را به زن بدهد که ما آمدیم و تنها بخش دوم آن را گرفتیم. یعنی اگر مردی زن خود را بدون عذر موجهی طلاق داد باید نصف دارایی خود را که در زمان زناشویی تحصیل کرده است را به زن بدهد. یادم است آیت الله صافی گلپایگانی به ما گفتند، این چه قانونی است که شما وضع کردید؟ این کار باعث می شود تا خانم ها کیسه بدوزند.

ما در جواب گفتیم هدف ما از این کار، ابتدا کاهش آمار طلاق است و دوم این که زن خانه بعد از چند سال زندگی اگر طلاق بگیرد باید جایی برای زندگی داشته باشد. خوشبختانه آمارهای بعدی نشان داد که این کار ما سبب شد تا طلاق کاهش چشم گیری پیدا کند.

مرحوم آقای گلپایگانی فرمود که بگذارید تا نصف. یعنی این که تا نصف دارایی خود را بدهد. الان هم اگر در پیش نویس های موجود نگاه کنید می بینید اون "تا" هست و کمی هم رنگش با باقی کلمات جمله فرق می کند.

مجلس قصد تصویب قانونی را داشت که با توجه به آن، مرد برای ازدواج دوم، دیگر نیاز به اجازه همسر اولش نداشت. من شدیدا با این قانون مخالفت کردم و گفتم، این کار برای همسر اول مصداق شکنجه است و شبهه شرعی هم دارد. قرآن می فرماید: در صورت برقراری عدالت می توانید همسر دیگری اختیار کنید. حال من از شما می پرسم مرد 50 ساله ای که زن 20 ساله می گیرد، می تواند بین این دو عدالت برقرار کند؟

ببینید ما وقتی که از حقوق زن در اسلام سخن می گوییم، حرف هایی جدی داریم. من معتقدم که هیچ مردی نمی تواند دو تا زن بگیرد. این تعدد زوجات برای سرپرستان یتیمان است. قرآن می فرماید، «شما سرپرستان یتیمان مبادا کالای خوب را برای خودتان بردارید و کالای بد را برای یتیمان بگذارید و در ادامه نیز می فرماید، ای سرپرستان یتیمان اگر خوف دارید و مى ترسید از اینکه (به هنگام ازدواج با دختران یتیم ) عدالت را رعایت نکنید، (از ازدواج با آنان ، چشم پوشى کنید و) با زنان پاک (دیگر) ازدواج نمایید، دو یا سه یا چهار همسر، و اگر مى ترسید عدالت را (درباره همسران متعدد) رعایت نکنید تنها یک همسر بگیرید...»

اما باید توجه کنید که این اصلا به ماها ربطی ندارد که بتوانیم دو، سه یا چهار تا زن بگیریم. این تعدد زوجات مربوط به سرپرستان مال یتیمان است. فراموش نکنیم که باز هم در ادامه همان آیه خداوند می فرمایند، اگر در مورد آن ها هم نمی توانید عادل باشید، یکی بیشتر نمی توانید بگیرید. ببینید اگر دومی را گرفتید، اولی باطل است چون در مقام حکم وضعی تعریف می شود و نه حکم تکلیفی. به خدا قسم اسلام غریب است. متاسفانه با شهوات خودمان تفسیر به رای می کنیم و همین سبب پیدایش اشکالات می شود.

اما موضوع تعدد زوجات بهانه ای به دست برخی داده؛ تا تعدد زوجات را امری مذهبی توصیف کنند.

تعدد زوجات در صدر اسلام برای مسائل شهوت رانی نبوده است، بلکه تماما ازدواج های سیاسی بوده است و از هر قبیله ای یک همسر اختیار می کردند آن هم بخاطر حمایت آن قبیله از ایشان. چون درعرب رسم است که هر کس از قبیله شان همسر بگیرد از او حمایت می کنند. اگر پیامبر(ص) این کار را نمی کرد همان اول شهید می شد. پیامبر برای حفظ جانش از 9 قبیله زن گرفت.

اما تنها همسری که پیامبر نامش را به زبان می آورد و اشک می ریخت، حضرت خدیجه (س) بود. حضرت خدیجه 80 هزار شتر برای حمل کالا داشت و تمام تجارت شبه جزیره عرب را حضرت خدیجه انجام می داد. ایشان تمام اموالشان را در راه اسلام دادند و وقتی فوت کردند، کفن نداشتند. این را بدانید که اگر اموال حضرت خدیجه نبود، اسلام شکل نمی گرفت. بنده به صراحت به شما بگویم که اسلام بر پایه شمشیر حضرت علی (ع) و اموال حضرت خدیجه (س) بنا شد.

اجازه بدهید در ستایش حضرت خدیجه یک روایت کاملا صحیح به شما بگویم. هر وقت جبرئیل حامل وحی برای پیغمبر بود، حامل سلام هم از طرف خداوند برای خدیجه بود. شما نمی دانید این که خداوند به حضرت خدیجه سلام می رساند، چه مقامی است. این همسر پیامبر بود، باقی تماما ازدواج های سیاسی محسوب می شد.

ریشه افزایش آمار طلاق به چه عواملی بر می گردد؟


فقر و مشکلات جنسی، دو عامل اصلی افزایش طلاق ها به شمار می روند. به گفته کارشناسان ناتوانی جنسی مردان و عدم اشباع غریزه زنان، به درگیری های خانوادگی دامن می زند که یکی از مهمترین عوامل افزایش طلاق است. بالا رفتن انتظارات مالی نیز یکی از علل فروپاشی زندگی محسوب می شود و به طور کلی بخش عمده ای از طلاق ها در جامعه امروز ما به مسائل مالی برمی گردد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 303
  • در انتظار بررسی: 89
  • غیر قابل انتشار: 120
  • مهدی ۲۲:۱۶ - ۱۳۹۳/۰۱/۳۱
    65 58
    سلام جناب اقای موسوی بجنوردی ایا پیامبر همه همسران شون رو برای دفاع قبایل گرفتند؟تاریخ رو برای چه کسی نوشتند؟ ایا میدونید همیشه تعداد زنان از مردان در جامعه بیشتر هست؟ ایا می دونید این قوانین مسخره غربی که وارد کرده ایید چه لطماتی به ازدواج زده اند؟ بر اساس کدام شرع مرد باید نصف اموال خود را به همسرش بدهد؟ایا این امر باعث طلاق های عدیده نمی شود؟ ایا میدانید مفسر شهیر قران حضرت علامه طباطبایی وضع قوانینی اضافه بر قوانین الهی را مصداق طغیان علیه خدا دانسته اند؟
    • پریسا IR ۱۷:۵۴ - ۱۳۹۷/۱۲/۱۵
      39 39
      اینقد چرت نگو فعلا که تعداد مردا بیشتره
    • IR ۰۲:۵۰ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۴
      14 11
      چرا سعی میکنید نظر اسلامو دراین مورد به سخره بگیرید بله تمام ازدواجها دلیل داشتند وپیامبر هیچ ازدواجیشون همینجوری نبود هرکدوم دلیل محکمی داشت دراین مورد منابع معتبری هست که به تفصیل درمورد این این ازدواجها و شرایط اون زمان صحبت شده.
    • بنده خدا IR ۲۰:۲۴ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۵
      23 10
      والا مردم تو یک زنش هم موندن ،ولی خداییش درست میگه خدا خیرش بده که حرف حق زد ، من دیدم چقدر زن اول و بچه های زن اول رنج میکشن ، اجرش با امام زمان که حرف حق زد
    • IR ۰۲:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۷
      2 1
      باشه هرچندتا که تونستی بگیر
  • ۲۲:۲۲ - ۱۳۹۳/۰۱/۳۱
    30 33
    این دیگه کیه ؟ از کجا دراومده؟
    • پارساعبدی IR ۱۲:۲۷ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۳
      13 10
      بی شخصیت بی ادب
  • ۲۲:۲۳ - ۱۳۹۳/۰۱/۳۱
    16 33
    یعنی دیگه نمی تونم 4تازن داشته باشم!!!!حاجی چی میگییییییی
    • ناشناس IR ۱۵:۳۱ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۷
      13 4
      خیلی دوست داری ۴ تا زن داشته باشی؟؟؟؟
  • ۲۲:۲۸ - ۱۳۹۳/۰۱/۳۱
    18 21
    حاج آقا این بود چشمه ای از علم بیکران شما؟
  • رهگذر ۲۲:۲۸ - ۱۳۹۳/۰۱/۳۱
    33 49
    قصد توهین ندارم. ولی آقای بجنوردی از امام زمانت خجالت بکش و قرآن را تفسیر به رای نکن. چون روحانی هستی، دلیل نمی‌شه هر چی به کله‌ت رسید در مورد دین بگی! ما از خود ائمه مخصوصاً امام صادق (علیه السلام) داریم اگر روایات اهل بیت با قرآن منافات داشت آن را به دیوار بزنید. شما دیگه جای خود داری. واگذارت می‌کنم به امام زمان که خودش تو را سر جایت بنشاند.
    • زکیه IR ۱۶:۱۴ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۸
      1 1
      شما چیزی سرت نمیشه حرف نزن
    • ۰۹:۳۴ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۹
      0 0
      چیه مجوز نداد زن بیشتر بگیری ناراحتی. خاک تو سر مذهبی هایی که میگن نه اجازه داده خدا زن بیشتر بگیریم صیغه کنیم و از این گند کاریا خاک تو سرشون
  • ۲۲:۳۱ - ۱۳۹۳/۰۱/۳۱
    32 23
    این حرفها بیشتر سیاسی است و برای بدست آوردن دل غرب زده ها
  • ۲۲:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۱/۳۱
    58 37
    بسيار منطقي و صحيح بود خدا خيرش بده
    • سعید IR ۰۶:۱۸ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۲
      3 2
      تا منطق شما چی باشه؟
  • بهمن ۲۲:۴۶ - ۱۳۹۳/۰۱/۳۱
    45 17
    حرف های ایشون نکته بدی نداشت، حالا مسائل فقهی رو اطلاح ندارم ولی با مقتضیات زمان ما منطبق بود
  • ۲۲:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۱/۳۱
    28 44
    پس مردا برن روابط گناه آلود و مخفیانه برقرار کنن.میخوای جمعیت کم بشه.فساد بیشتر شه
  • امیر تبریز اوغلی ۲۲:۴۹ - ۱۳۹۳/۰۱/۳۱
    36 5
    ما هنوز تو همسر اولش موندیم
  • بی سبد ۲۲:۵۰ - ۱۳۹۳/۰۱/۳۱
    6 9
    دیگه بحر العلوم است؟
  • ۲۲:۵۰ - ۱۳۹۳/۰۱/۳۱
    5 7
    ش رو بردار
  • ۲۲:۵۶ - ۱۳۹۳/۰۱/۳۱
    6 14
    کدام خدا؟ایزیس یا اوزیریس
  • ۲۲:۵۹ - ۱۳۹۳/۰۱/۳۱
    18 20
    راستی احتمالا شما جزو لیست «مجتهدان مصلح و مبتکر» نیستید؟با این اوضاع بنظرم دنبال آوردن دین جدید و قرآن جدیدی هم هستید
  • ۲۳:۰۰ - ۱۳۹۳/۰۱/۳۱
    24 27
    اینهمه امام معصوم و عالم فاضل و کامل از صدر اسلام تا بحال نفهمیدند شما فهمیدید ؟ اونم تنهایی ؟ فکر نکنم اشاعه این سخنان اشکالش کمتر از بیانش باشد . جناب موسوی مواظب باش از طرف اجدادت عاق والدین نشوی خدا بهت رحم کنه
  • ۲۳:۰۱ - ۱۳۹۳/۰۱/۳۱
    15 24
    اولا علماء مسحیت هم که طلاق را حرام اعلام کردند کاملا مخلصا تلاش داشتند بنیان خانواده را تحکیم کنند و آمار طلاق را کاهش دهند و اتفاقا هم در ابتدای کار همین اتفاق افتاد ولی در عرض جند قرن بچه های حرام زاده در اروپا فراگیر شد و نتیجه اش این شد که الان در اروپا هم جنس بازی و بی بندباری جزء حقوق بشر است ثانیا ، لطفا کمی قرآن و تفسیر مطالعه کنید بعد نظر بدهید قرآن در دو آیه شریفه تصریح دارد که مرد می تواند تا چهار همسر اختیار کند به شرط آنکه در امور مادی عدالت را اجرا کند و البته در قرآن تصریح شده است که مرد اگر بخواهد هم نمی تواند از نظر عاطفی عدالت برقرار کند ( و لن تستطیعوا ان تعدلو بین النساء و لو حرصتم ) بنابراین مرد 50 ساله فرقی نمی کند زن 20 ساله بگیرد یا 90 ساله چون مهم عدالت مادی است که کاملا قابل اجراست ثالثا ائمه معصومین هم از قبائل مختلف و برای امور سیاسی زن می گرفتند ؟ ایشان که در مصدر امور نبودند؟ رابعا تقوا هم چیز خوبی است لطفا به خدا و دین خدا افترا نبندید
  • جواد ۲۳:۰۳ - ۱۳۹۳/۰۱/۳۱
    11 34
    شرمنده بی پرده حرف میزنم مرق خواهشا درجش کن مثل اینکه جناب موسوی بجنوردی از فلسفه ی 4 زن و تعدد زنان خبر ندارن در زمان جاهلیت اعراب ........زن اکثریت ینی 75 درصد احتمال دختر شدن فرزند بود اعراب به این فکر می افتن که چی کار کنن مجبور می شن دخترایی رو که به دنیا می آن زنده به گور کنن پیامبر هم اومد بهشون گفت به جای اینکه بیاین زنده به گور کنین نفری چهار زن بگیرین
  • ۲۳:۰۹ - ۱۳۹۳/۰۱/۳۱
    52 20
    به نظر من حرف ایشون صحیح چون اصلا چند همسری در فرهنگ ایرانی وجود نداره واینکه در قرآن آمده بایددر مورد اعراب باشد شما اگر تفسیر قرآن را بخولنید میبیبنید در جای جای قرآن آیاتی آمده که مختص به زمان وشرایط اعراب است وهیچ ربطی به سایر ملل ندارد در ضمن اگر لحظه ای خود را جای خانمی بگذاریم که سال ها در خانه مردی جان کنده حالا که گرد پیری روی صورتش نشسته بگوییم براساس حکم اسلام چند همسری ایرادی ندارد ! بسیاری از قتل های خانوادگی ناشی از همین ازدواج های پنهانیست . به هر حال فرهنگ ایرانی چند همسری را بر نمی تابد .
  • ۲۳:۰۹ - ۱۳۹۳/۰۱/۳۱
    27 6
    فدایییی داری.
  • محسن ۲۳:۱۰ - ۱۳۹۳/۰۱/۳۱
    13 16
    "یکی از آن شروط را از کانون انگلستان – آمریکا گرفتیم" شرع ما به اندازه ی کافی اصول و فروع دارد و باب اجتهاد باز است بنا براین اگر این شرط مبنای شرعی دارد که هیچ والا باید کنار گذاشته شود و یا از باب شرط ضمن عقد در صورت پذیرش طرفین جاری شود به هر حال انگلیسی و آمریکایی بودن محل تامل است خوشبختانه آمارهای بعدی نشان داد که این کار ما سبب شد تا طلاق کاهش چشم گیری پیدا کند. این موضوع متأسفانه قابل قبول نیست و جریان طلاق به دلایل مختلف و بر اساس آمار مستند بسیار افزایش داشته است من از شما می پرسم مرد 50 ساله ای که زن 20 ساله می گیرد، می تواند بین این دو عدالت برقرار کند؟ بنده پاسخ می دهم چرا نتواند ؟ شما مگر علم غیب دارید یا شارع مقدس هستید ؟ این اصلا به ماها ربطی ندارد که بتوانیم دو، سه یا چهار تا زن بگیریم. این تعدد زوجات مربوط به سرپرستان مال یتیمان است. فراموش نکنیم که باز هم در ادامه همان آیه خداوند می فرمایند، اگر در مورد آن ها هم نمی توانید عادل باشید، یکی بیشتر نمی توانید بگیرید در آیه 127 نسا ابتدا عموم افراد ذکر شده و سپس سرپرستان ایتام و در ضمن مگر ائمه و علما و افراد متشرع در قدیم که بیش از یک همسر داشتند همه سرپرست ایتام بودند ؟ لکه تماما ازدواج های سیاسی بوده است و از هر قبیله ای یک همسر اختیار می کردند آن هم بخاطر حمایت آن قبیله از ایشان در آیه شریفه 50 سوره احزاب می فرماید پیامبر با چه زنانی میتواند ازدواج کند ود تفسیر آن مصادیقی ذکر شده که بعضی سیاسی و بعضی اجتماعی ودر صدد زدودن خرافات و تعصبات بوده و برخی هم صدور احکام بتابر این سیاسی بودن همه آنها محل تأمل است
  • دانشجو ۲۳:۱۳ - ۱۳۹۳/۰۱/۳۱
    30 9
    سلام حرف حاج آقا کاملا منطقی ست. پیامبر(ص) تا زمان حضرت خدیجه که بودند هیچ زن دیگری اختیار نکردند. زن های بعدی هم که گرفتند بعضی به حکم خدا بوده مثل زینب بنت جهش؛ و زنان دیگر هم برای اینکه سرپرست زنان بی پناه باشه آنان رو به عنوان همسر برگزیدند. در این زمینه تفسیر سوره احزاب را بخوانید.
  • ۲۳:۱۳ - ۱۳۹۳/۰۱/۳۱
    7 24
    اینهمه امام معصوم و عالم فاضل و کامل از صدر اسلام تا بحال نفهمیدند شما فهمیدید ؟ اونم تنهایی ؟ فکر نکنم اشاعه این سخنان اشکالش کمتر از بیانش باشد . جناب موسوی مواظب باش از طرف اجدادت عاق والدین نشوی خدا بهت رحم کنه
  • ۲۳:۱۸ - ۱۳۹۳/۰۱/۳۱
    24 20
    ماهم میگیم که مهریه مصداق شکنجه مرد است و شبهه شرعی دارد!
    • زهرا IR ۲۰:۴۱ - ۱۳۹۹/۰۲/۳۱
      4 6
      سلام..مگه نمی گن تعدادزنان ودختران بیشتر از مرده..نظرمالی بماند روحی هم بماند ایا این زنان نیاز جنسی ندارن...ایا اسلام دراین مورد چیزی نگفته..من بعنوان یه زن راضی هستم حداقل دو زن را درایران ازاد کنن
  • ۲۳:۲۳ - ۱۳۹۳/۰۱/۳۱
    5 8
    اولا علماء مسحیت هم که طلاق را حرام اعلام کردند کاملا مخلصا تلاش داشتند بنیان خانواده را تحکیم کنند و آمار طلاق را کاهش دهند و اتفاقا هم در ابتدای کار همین اتفاق افتاد ولی در عرض جند قرن بچه های حرام زاده در اروپا فراگیر شد و نتیجه اش این شد که الان در اروپا هم جنس بازی و بی بندباری جزء حقوق بشر است ثانیا ، لطفا کمی قرآن و تفسیر مطالعه کنید بعد نظر بدهید قرآن در دو آیه شریفه تصریح دارد که مرد می تواند تا چهار همسر اختیار کند به شرط آنکه در امور مادی عدالت را اجرا کند و البته در قرآن تصریح شده است که مرد اگر بخواهد هم نمی تواند از نظر عاطفی عدالت برقرار کند ( و لن تستطیعوا ان تعدلو بین النساء و لو حرصتم ) بنابراین مرد 50 ساله فرقی نمی کند زن 20 ساله بگیرد یا 90 ساله چون مهم عدالت مادی است که کاملا قابل اجراست ثالثا ائمه معصومین هم از قبائل مختلف و برای امور سیاسی زن می گرفتند ؟ ایشان که در مصدر امور نبودند؟ رابعا تقوا هم چیز خوبی است لطفا به خدا و دین خدا افترا نبندید
  • نرجس ۲۳:۲۵ - ۱۳۹۳/۰۱/۳۱
    2 2
    با سلام امروز برای عیادت یکی از بستگان به بیمارستان سرخه حصار (شهید لواسانی) رفته بودم متاسفانه با موردی مواجه شدم که واقعاً متاثر شدم و آن م این بود که مردی در حال گریه کردن در گوشه حیاط بیمارستان بود ! موضوع زا که از افراد حاضر و خودش جویا شدم متوجه شدک که همسر جوان آن شخص به بیماری ((ام اس)) گرفنار بود و آن مرد هم میخواست همسر خود را به بیمارستان امام حسین ع ببرد ولی بدلیل بیکاری و عدم داشتن ریالی پول حتی کرایه ماشین نداشت تا همسر خود را به بیمارستان امام حسین ع انتقال دهد!! بنده کمی در توانم بود بهش کمک کردم و از شما مردم خیّر خواهشمندم در کار خیّر شریک شوید و در صورتی که می توانید بهش کمک کنید حالا هر کمکی که می توانید فقط یک شماره موبایل از اون مرد گرفته ام و در اختیار شما مردم میگذارم تا در صورت امکان کمکش کنید : 09363976909 البته خودش هیچ درخواستی از کسی نداشت. لذا اگر نمی توانید کمک مالی کنید ، دعا کنید تا خدا این مریض و همه مریض ها را شفا دهد. انشاالله
  • ۲۳:۲۶ - ۱۳۹۳/۰۱/۳۱
    1 4
    ظاهرا ایشان همان کسیست که به لقب بحرالعلوم توسط یک پیشگو ملقب گردیده
  • ۲۳:۲۸ - ۱۳۹۳/۰۱/۳۱
    9 16
    منم با اون بخش که گفته مرد باید نصف داراییشو ببخشه مخالفم حضرت آیت الله از قوانین انگلیس و آمریکا اقتباس کرده خیلی جالبه
  • میثم ۲۳:۳۲ - ۱۳۹۳/۰۱/۳۱
    8 8
    علمی که پایان نداشته باشد ،فوران می کند ووقتی فوران کرد هم جامعه را به بی راه می برد وهم صاحبش را غرق می کند و این حکایت این اقاست .
  • میترا1 ۲۳:۴۲ - ۱۳۹۳/۰۱/۳۱
    10 16
    با این تفاسیر عامه پسند و رای جمع کن از اسلام ایا چیزی از اسلام میماند ؟؟؟!! حدییثی را بخاطر بیاورید که فرمود وقتی حجت ما عج الله ظهور میکند بعضی فکر میکنند که دین جدیدی امده !
  • مهدی ۲۳:۴۲ - ۱۳۹۳/۰۱/۳۱
    5 11
    ایضا: اولا که خدا خودش حافظ جان پیامبر بود و اون همه مسلمونه صدر اسلام نمرده بودن که پیامبر بخواد اینجوری جونشو حفظ کنه! ثانیا این قبایل عرب بودن که به لطایف الحیل متوسل میشدن تا یه دختر به پیغمبر بدن تا به خیال خام خودشون جانشین پیامبر از نسل اونا باشه! ثالثا بهتره یکم مطالعه تاریخی هم این جناب پرفسور انجام بدن بعدش افاضات بفرمایند!
  • میترا1 ۲۳:۴۳ - ۱۳۹۳/۰۱/۳۱
    9 20
    اسلام با طعم امریکا و انگلیس !
  • رضا ۲۳:۴۴ - ۱۳۹۳/۰۱/۳۱
    7 11
    این از کجا زد بیرون. شهر که شلوغ میشه ...
  • میترا1 ۲۳:۴۴ - ۱۳۹۳/۰۱/۳۱
    0 8
    احسنت ناشناس از فدراسیون روسیه !
  • ۲۳:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۱/۳۱
    8 6
    سوره : النساء آیه : 3 وَإِنْ خِفْتُمْ أَلاَّ تُقْسِطُواْ فِي الْيَتَامَى فَانكِحُواْ مَا طَابَ لَكُم مِّنَ النِّسَاء مَثْنَى وَثُلاَثَ وَرُبَاعَ فَإِنْ خِفْتُمْ أَلاَّ تَعْدِلُواْ فَوَاحِدَةً أَوْ مَا مَلَكَتْ أَيْمَانُكُمْ ذَلِكَ أَدْنَى أَلاَّ تَعُولُواْ و اگر بيم آن داريد كه در باره‏ى [ازدواج‏] با دختران يتيم انصاف نكنيد، از ديگر زنان هر چه خوش داريد، دو يا سه و يا چهار زن را به همسرى درآوريد. پس اگر بيم آن داريد كه عدالت را رعايت نكنيد، به يك همسر و يا به آنچه مالك آنيد (كنيز) بسنده كنيد كه اين راه
  • ۲۳:۴۶ - ۱۳۹۳/۰۱/۳۱
    6 4
    نه فقط يه ليوانش بود تو خاطرات بعدي بقيه شم نقل ميشه!
  • ۲۳:۵۱ - ۱۳۹۳/۰۱/۳۱
    6 5
    در مورد شیوع ارتباطات نا سالم که مترتب بر رعایت و عمل به اینگونه اظهار نظرهاست چه میفرمایید ؟ !!!
  • ۲۳:۵۲ - ۱۳۹۳/۰۱/۳۱
    6 10
    حالا شما که یک درس فقه نخوانده اید از فردی که عمری فقه و اصول خوانده ایراد بگیرید چون نظر ایشان بابب طبع شما نیست ... الله اکبر آخر الزمان شده
  • ۲۳:۵۲ - ۱۳۹۳/۰۱/۳۱
    8 9
    ببینید تو سایت اصولگرا چطور به سید فقیه توهین میشه خدایا ما رو گرفتار قوم ظالم نکن
  • ۲۳:۵۳ - ۱۳۹۳/۰۱/۳۱
    9 2
    حالا اگر یک همچین نظری از یک نویسنده ضد انقلاب و در روزنامه های اصلاح طلبان منتشر میشد همین مشرق شمشیر را از رو می بست
  • علی ۲۳:۵۶ - ۱۳۹۳/۰۱/۳۱
    4 6
    آقا ما تو یکیش هم موندیم و شما از چند تا می گید. جان من جوانان را دریابید به جای این حرفا. حالا که سیاست مد شده منم میخوام فقط به دلایل سیاسی زن بگیرم!
  • فاطمه ۲۳:۵۹ - ۱۳۹۳/۰۱/۳۱
    9 15
    انگار هنره قباله ازدواجی رو که همه علما و عروس داماد ها باهاش مشکل دارن رو بیان بگن من نوشتم. اتفاقا این قباله الانی که دست همه ماهاست کپی قباله ای هست که در دوران پهلوی نوشته شده به اضافه اندکی تغییرات. اتفاقا نظر امام خمینی هست که تنها شرطی که موقع ازدواج مشروعیت نداره اینه که زن برای مرد شرط بزاره که مرد حین ازدواج نره زن دوم بگیره. امام میگن این شرط از اساس باطله. واقعا متاسفم برای یه همچین مردانی که از روی ... یه همچین چیزهایی میگن. اگر رضایت زن در امور زندگی خیلی مهمه پس مرد به مادرش اهمیت نده و مهربانی نکنه چون زن آزار میبینه و زجر میکشه. این که نشد حرف آخه! اتفاقا این رضایتی رو که توی قباله آوردن باعث شده مردانی که تمایل به ازدواج دوم دارن، برن و یواشکی ازدواج دوم کنن که هم آسیب روحی به همراه داره و هم آسیب اجتماعی! متاسفم واقعا
  • فاطمه ۰۰:۰۰ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۱
    12 10
    حرف های فمینسیتی هیچوقت منطقی نیستن. بهتره حاج آقا برای خودی نشون دادن جلوی فمینیستهای دولت اعتدال برن و برای رضای خدا صحبت کنن.
  • علی ۰۰:۰۱ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۱
    0 3
    نویسنده ضد انقلاب که عاشق این مجالسه پس چرا منتشر کنه؟
  • علی ۰۰:۰۶ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۱
    3 3
    آقا ما تو یکیش هم موندیم و شما از چند تا می گید. جان من جوانان را دریابید به جای این حرفا. حالا که سیاست مد شده منم میخوام فقط به دلایل سیاسی زن بگیرم!
  • عاطفه ۰۰:۱۵ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۱
    11 11
    احسنت بر ايشان كه حرف حق ودرست را زده اند بازهم ممنون از شجاعت ايشان
    • علی IR ۰۸:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۹
      0 0
      هه هه
  • حکایت ۰۰:۲۰ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۱
    5 4
    ناشناس عزیز قبل از اسلام در فرهنگ ایران قدیم چند همسری رواج داشته و زنان جزء اموال مردان بودند و هیچ اختیاری نداشتند و حتی بعضی وقتها کسانی که چند زن داشتند یکی از همسران خود را به مرد دیگری می دادند و جالب اینکه اگر فرزندی بوجود می آمد مال شوهر اول بود!!!و زنان حق اعتراض نداشتند!! اگر منظور شما در حال حاضر است که متاسفانه زن ذلیلی حاکم شده!!!شما ارتباط غیر شرعی بین زن و مرد را تحمل می کنید!! ولی ارتباط شرعی !! غیر فرهنگی و... است!!
  • دیپلمات ۰۰:۲۳ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۱
    4 6
    سلام علیکم .به این حضرا آیت الله بگویید مسائل شرعی و فقهی را با احساسات توام نکنند. بهتر بود حضرت آیت الله این مبحث را در جمع مراجع معظم بیان میکرد و جواب میگرفت.
  • طبری ۰۰:۲۹ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۱
    8 1
    طبق منویات حضرتعالی پس اگر جمعیت مردها بیشتر شد باید چند شوهری مرسوم بشه درسته؟
  • طبری ۰۰:۳۰ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۱
    8 2
    برادر من هیچ کس نمی تونه عدالت رو در مورد همسران اجرا کنه
  • طبری ۰۰:۳۲ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۱
    11 1
    همه شماها که دارید سنگ چند همسری رو به سینه می زنید برید بیبنم می تونید از ترس زن اولتون یه زن دیگه بگیرید یا نه...؟
  • سید حمیدرضا نورانی ۰۰:۳۳ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۱
    2 7
    همین فردا پس فرداست که یه جایزه صلحی،ساخاروفی،ماکاروفی چیزی بدن به ایشون...
  • ۰۰:۳۴ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۱
    5 0
    اگر قوانین اونا اینقدر ضد ازواج و زندگیه چرا نرخ طلاق در کشور ما از اونا بیشتره؟ اگه میتونینن یه جواب "منطقی" بدین
  • ۰۰:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۱
    0 4
    مرگ بر روسیه
  • محمد ۰۰:۳۸ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۱
    0 1
    در تکمیل نظر آقا جواد: مهم ترین عامل این بود که در زمان اعراب جاهلی خیلی ها از غارت قبیله دیگر زندگی میگذروندن که در نتیجه موجب میشد مردا بیشتر کشته بشن که بعد از این موضوع یه وضع اسف باری اتفاق میوفته که به جای این که مردا برن سراغ زن ها برعکس میشه و تازه مردا برای رابطه نامشروع خودشون منتم سره طرف میذاشتن!
  • علی اصغر کوثری ۰۰:۳۹ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۱
    3 0
    ما دو مقام داریم مقام استباط که وظیفه فقیه عادل و جامع است و دوم مقام تطبیق و عمل. اگر در مقام عمل مشکلاتی بود نباید عقب نشینی کرد بلکه باید بسترسازی و فرهنگ سازی نمود و الا با هر عنوانی احکام را تعطیل کنیم چیزی از احکام باقی نمی ماند. البته جریان نظرات بدون تحقیقات تام نظری، کتابخانه ای و میدانی ممکن نیست.
  • محمد ۰۰:۴۳ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۱
    1 0
    آقا چرا به ائمه و پیامبر توهین می کنید؟! همه میدونیم که پیامبر فرمودن علم حضرت علی (ع) بی کران است و همون بحث که شتر ها در حال حرکت بودن و ... هستش! ایشون حالا یه چیزی گفتن علم بی پایان کجا بود؟ امثال ما جاهلی بی پایان دارن تا علم بی پایان!
  • میلاد ۰۰:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۱
    0 0
    والله
  • ۰۰:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۱
    1 6
    راستی آن چندهزارنفری که مدرک جعلی دانشگاه هاوایی گرفتندبه یاددارید/سرچ کنید ببینیداسم ایشان داخل آن لیست نیست؟
  • ۰۰:۵۴ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۱
    5 3
    یه حکمی تو دین اومده برای کسی که شرایطش رو داره تا تو آمپاس گیر نکنه، نگفتن که همه برن 4تا 4تا زن بگیرن
  • ایرانی ۰۰:۵۴ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۱
    25 7
    متاسفانه از زمانی که بحث تعددزوجات به میان آمد من به چشم دیدم که چه زندگی ها از هم پاشید و فرزندانی قربانی شدندو مهریه ها به اجرا گذاشته شد و پرده عصمت و وفا در بین همسران از هم گسسته شد .من با نظر ایشان موافقم
    • GB ۱۲:۵۹ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۹
      8 1
      دقیقا منم موافقم
  • محمد ۰۰:۵۵ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۱
    3 6
    چه استدلال بی مغزی! "اما باید توجه کنید که این اصلا به ماها ربطی ندارد که بتوانیم دو، سه یا چهار تا زن بگیریم. این تعدد زوجات مربوط به سرپرستان مال یتیمان است." یعنی اگر یکی فرزند یتیم داشت میتونه بره 4 تا زن بگیره ولی اگر نداشت نه خیر!!!!! این که بدتره تازه اگر بخوایم یه ذره درست فکر کنیم برعکسش بهتره که! کسی که فرزند یتیم داره عدالت خیلی مهم تره اون وقت اون نباید بیشتر از یکی زن بگیره! خدا مارو نجات بده از دست غرب زدگی که همش نگاه فمینیستی دارن کار رو به جایی رسوندن که میان رسول خدا رو به خاطره این قانون 4 زنی مسخره می کنن (خانوم نعیمه اشراقی)
  • ۰۰:۵۶ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۱
    3 2
    البته مهریه ای که مقدارش اون قدر زیاده که کل خاندان مرد نمیتونن بپردازن و به قول معروف "کی داده و کی گرفته" صحت عقد رو زیر سوال میبره و اشکال داره
  • ناشناس ۰۰:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۱
    6 3
    " ایا میدونید همیشه تعداد زنان از مردان در جامعه بیشتر هست؟ " این دیگر چه حرفی است؟ تعداد زنان و مردان در همه جوامع امروزی با هم برابر است. در زمان قدیم بود که مردان در جنگ ها کشته می شدند و تعادل جمعیتی از بین می رفت.
  • ۰۱:۰۲ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۱
    3 1
    من جدا به این میترا شک دارم! این فرد یا خانم نیست( که تقریبا مطمئنم نیست) یا اینکه مشکل روحی روانی داره یا اینکه فرا جنسیه! مشرق خواهشا چاپ کن!
  • ۰۱:۰۴ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۱
    3 2
    هشتاد هزار شتر .علوفه اشان در یک منطقه سرسبز مثل شمال ایران به سختی فراهم میشود وتا برسد در منطقه خشک حجاز که اب خوردن هم نداشتند احتمالا هشتاد شتر صحیح تر باشد
  • حسینی ۰۱:۱۰ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۱
    4 3
    درلاطایلاتش افاضله کرده اسلام غریب است من هم با این نکته موافقم چون اگرغریب نبود امثال او ادعای کارشناسیش رنمی کردندار
  • زاپاتا ۰۱:۳۹ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۱
    1 1
    ازدواج, زن اول .دوم وشرط وشروطش دیگه چیه?بزارین جوانان آزاد باشن واززندگی لذت ببرن
  • ۰۲:۰۵ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۱
    3 1
    خدایا این شادی رو از ما نگیر!!! خخخخخخخ
  • ۰۲:۰۶ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۱
    2 3
    این همونیه که یک پیشگو بهش گفته بود علمش پایانی نداره!!! فکر کنم اون پیشگو شیطان بوده! خخخخ
  • ۰۲:۰۷ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۱
    3 6
    ملا شدن چه آسان آدم شدن چه مشکل
  • طلبه ۰۲:۰۹ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۱
    4 8
    متأسفانه أيشان بويي إز فقه نبرده اند وكر نه روايات متعدد ما دربا ره مساله تعدد زوجات بسيار روشن و كوياست و فقيه مبتدئ كه يك نكاه سطحي به وسائل الشيعة بيفكند اين مطلب را به روشني در ميابد تفسير خنده أور أيشان إز إيه هم كه جاي خود دارد حكمتهاي بي شمار ان نيز در كتب متعدد بحث شده است
  • ۰۲:۱۱ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۱
    3 5
    مرد پشت پرده اصلاح طلباس(افسادطلبان)
  • ۰۲:۱۱ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۱
    2 1
    حاج آقا یک دوره آموزش اشباع غریزه زنان برای ما جوانان برگزار می کنید تا مشکل طلاق برطرف گردد و یک در آخرت و صد در دنیا نصیبتان گردد!!!!
  • ۰۲:۱۲ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۱
    3 4
    حاجی گرینف!
  • ۰۲:۱۳ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۱
    1 3
    لپ لپ!
  • ۰۲:۱۳ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۱
    1 1
    تازه کجاهاش رو دیدی؟!! خخخخخخ
  • ۰۲:۱۳ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۱
    4 4
    فقط 1 سند ذکر کن براخزعبلاتت!!!! فقط یکی
    • حاجی IR ۰۸:۵۱ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۶
      2 4
      به نام اسلام به حکم دل به قانون امریکا انگلیس فکر کردن نداره قانونمان بوی انگلیس و آمریکا میده نیاز به اصلاح قانونگذار هست.
    • حاجی IR ۰۸:۵۱ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۶
      1 4
      به نام اسلام به حکم دل به قانون امریکا انگلیس فکر کردن نداره قانونمان بوی انگلیس و آمریکا میده نیاز به اصلاح قانونگذار هست.
  • ۰۲:۱۴ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۱
    4 2
    منطقی!!!! خخخخخخخخ
  • ۰۲:۱۵ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۱
    2 1
    مطلب رو نگرفتی بهمن جون! حرف هاشون اصلاً نکته ای نداشت که حالا بخواد خوب باشه یا بد!
  • ۰۲:۱۵ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۱
    5 2
    مثلا قران گفته کلوا من الطیبات: غذای پاک بخورید... برای عرباس!!! ما فارسا باید بریم نجاسات و کثافات بخوریم پس!!!! سواد چیز خوبیه ها!!!!
  • ۰۲:۱۵ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۱
    1 3
    آره.آمریکا واسراییل
  • ۰۲:۱۶ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۱
    1 1
    این چند همسری ها واسه جوون های بیکاری مثل من و شما نیست که آخرش هم به دلیل مشکل جنسی طلاق بگیریم. برای امثال حاج آقاست پسرم!
  • ۰۲:۱۷ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۱
    1 3
    خامسا حاج آقا موجب ادخال سرور قلوب مؤمنین هستند!!! خداوند این شادی را از ما نگیرد.
  • ۰۲:۱۸ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۱
    0 3
    چشات مشکل داره
  • ۰۲:۱۸ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۱
    1 2
    بلا به دور حاج آقا خودش چیه که فداییش چی باشه!!!
  • ۰۲:۱۹ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۱
    4 2
    محسن جان. یکی از موارد جدید برای اجتهاد، کانون انگلستان - آمریکا است. خبر نداشتی؟! یعنی قبلاً مثلاً میگفتن قرآن و حدیث و سنت و عقل و ... این رو هم اضاف کن شما!
  • ۰۲:۲۰ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۱
    2 1
    ایشون علم غیب ندارند، ولی علم بی پایان دارند!!!!
  • ۰۲:۲۱ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۱
    3 5
    این حاج آقا هم مصداق شکنجه مؤمنین است و شبهه شرعی دارد!!!
  • ۰۲:۲۵ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۱
    4 5
    خخخخخ مگه هر کی 4 کیلو پنبه گذاشت رو کلش شد سید فقیه؟!!! سید فقیه شیخ مفید و شیخ انصاری بودند. سید فقیه خمینی بود. سید فقیه خامنه ای است.
  • ۰۲:۲۶ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۱
    2 2
    جایزه علم بی پایان رو میدن به ایشون!!!
  • ۰۳:۱۴ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۱
    4 2
    با آمدن قباله های 12 شرطی انقدر آمار طلاق اومد پایین که دیگه همون پایین داره پدر ازدواج رو درمیاره !!!
  • ۰۳:۳۹ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۱
    0 2
    اخه بابا به تعداد شتر چکار داری شما صحبت در مورد تعداد زن بود
  • ۰۴:۱۳ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۱
    2 4
    حلال محمدص حلال الی یوم القیامه وحرامها حرام الی یوم القیامه هربدعتی دراتش است
  • عرفان ۰۵:۳۳ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۱
    1 3
    سلام / در ازجواب به ناشناش(00.34) در اروپا ازدواج خیلی کمتر از کشور ما هست به همین خاطر نباید امار طلاق رو با این گونه گشورها سنجید بلکه با کشورهای دیگر مسلمان مقایسه کرد. در کشورهای غربی به خاطر آزادی ... روابط خیابانی و دوستی های نا مشروع زن و مرد ازدواج رو عملا از دور خارج کرده. در جواب ناشناس با پرچم امریکا جناب مهدی درست فرمودند تعداد خانمها بیشتر از آقایون با کمی بررسی اماری متوجه خواهید شد.
  • عرفان ۰۵:۳۶ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۱
    0 1
    جواد!!!
  • عرفان ۰۵:۳۷ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۱
    1 2
    منفی داری
  • رحمن ۰۶:۴۹ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۱
    1 2
    جناب بجنوردی اگر در آمریکا نصف دارایی مرد را در هنگام جدایی به زن می دهند برای این است که آنها مهریه ندارند الآن که خانمها مهریه چند صد تایی می زنند و حتی چند هزار تایی .جوانها هم که ببو هستند و می زنند.
  • رحمن ۰۶:۵۲ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۱
    2 4
    برادر دروغ که حناق نیست بگذار بگوید هر چه دروغ گنده تر تقویت دین و مریدان بیشتر .خدا یا هدایت بفرما
  • قسمتی از کتاب حقوق زن در اسلام شهیدمطهری ۰۷:۰۰ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۱
    3 8
    ویل دورانت در لذات فلسفه صفحه ۹۱ پس از آن که شرحی درباره آشفتگیهای اخلاقی امروز از نظر امور جنسی می‏دهد،می‏گوید: «بی شک بسیاری از آن،نتیجه علاقه‏«اصلاح ناپذیری‏»است که به تنوع داریم و طبیعت‏به یک زن بسنده نمی‏کند» هم او می‏گوید: «مرد ذاتا طبیعت چند همسری دارد و فقط نیرومندترین قیود اخلاقی،میزان مناسبی از فقر و کار سخت و نظارت دائمی زوجه می‏تواند تک همسری را به او تحمیل کند.» در شماره ۱۱۲ مجله زن روز تحت عنوان‏«آیا مرد طبیعتا خیانتکار است؟»نوشته است: «پروفسور اشمید آلمانی« گفته است:…در طول تاریخ،مرد همیشه خیانتکار بوده و زن دنباله‏ رو خیانت.حتی در قرون وسطی نیز برابر شواهد موجود ۹۰ درصد از جوانان به دفعات رفیقه عوض می‏کردند و ۵۰ درصد از مردان زندار به همسرانشان خیانت می‏ورزیدند.رابرت کینزی،محقق معروف امریکایی در گزارشش-که به کینزی راپورت مشهور شده-نوشته است:مردان و زنان امریکایی در بی‏وفایی و خیانت دست‏سایر ملل دنیا را از پشت‏بسته‏اند…کینزی در قسمت دیگر گزارشش آورده است:«زن بر خلاف مرد از تنوع‏جویی در عشق و لذت بیزار است. به همین دلیل بعضی اوقات از رفتار مرد سر در نمی‏آورد.ولی مرد تنوع جویی را نوعی ماجراجویی تلقی می‏کند،آسان از راه بدر می‏رود و به نظر او آنچه مهم است لذت جسمی است نه لذت عاطفی و روحی.تظاهر به تماس عاطفی و روحی در مرد فقط تا وقتی است که فرصتی برای درک لذت جسمی پیش نیامده است.روزی پزشک مشهوری به من گفت:«پولیگام‏»بودن مرد(تنوع دوستی و تعدد خواهی) و«منو گام‏»بودن زن(انحصار خواهی و یکه شناسی)یک امر بدیهی است،زیرا در مرد میلیونها سلول‏«اسپرم‏»تولید می‏شود در حالی که زن در دوران آمادگی جز یک تخم از تخمدان تولید نمی‏کند.صرف نظر از فرضیه کینزی،بد نیست از خودمان بپرسیم:آیا وفادار بودن برای مرد مشکل است؟ هانری دومنترلان فرانسوی در پاسخ این سؤال نوشته است:وفادار بودن برای مرد مشکل نیست‏بلکه غیر ممکن است.یک زن برای یک مرد آفریده شده است و یک مرد برای زندگی و همه زنها.مرد اگر به تاریکی می‏پرد و به زنش خیانت می‏کند تقصیر خودش نیست،تقصیر خلقت و طبیعت است که همه عوامل خیانت را در او به وجود آورده است. » در شماره ۱۲۰ همین مجله تحت عنوان‏«عشق و ازدواج به سبک فرانسوی‏» چنین می‏نویسد:«زن و شوهر فرانسوی مساله بی‏وفایی را بین خودشان حل کرده و برای آن قاعده و قانون و حد و حدودی قائل شده‏اند.اگر مرد از مرز این قاعده و قانون تجاوز نکند پرش به تاریکی‏اش بی‏اهمیت است.آیا اصولا یک مرد بعد از دو سال زندگی زناشویی می‏تواند وفادار بماند؟به طور یقین نه،زیرا این خلاف طبیعتش است.اما در مورد زنان تا اندازه‏ای تفاوت می‏کند و خوشبختانه آنها به این تفاوت واقفند.در فرانسه اگر شوهری مرتکب خیانت‏شود زنش احساس نارضایی نمی‏کند یا عصبانی نمی‏شود،زیرا به خودش دلداری می‏دهد:او فقط جسمش را با خودش نزد دیگری برده نه روح و احساساتش را،روح و احساساتش مال من است.» در چند سال پیش نظریه یک پروفسور زیست‏شناس به نام دکتر راسل لی در همین زمینه در روزنامه کیهان منتشر شد و مدتی مورد بحث و گفتگوی نویسندگان ایرانی بود.به عقیده دکتر راسل لی قناعت مرد به یک زن خیانت‏به نسل است،نه از نظر کمیت‏بلکه از نظر کیفیت;زیرا بسنده کردن مرد به یک زن نسل او را ضعیف می‏کند.نسل در چند همسری قوی و نیرومند می‏گردد. … البته ما مدعی نیستیم که زن و مرد از لحاظ زیست‏ شناسی و روانشناسی وضع مشابهی دارند.بر عکس،معتقدیم زیست‏ شناسی و روانشناسی مرد و زن متفاوت است و خلقت از این تفاوت هدف داشته است،و به همین جهت نباید تساوی حقوق انسانی زن و مرد را بهانه برای تشابه و یکنواختی حقوق آنها قرار داد.از نظر روحیه تک همسری نیز قطعا زن و مرد روحیه‏ های متفاوتی دارند.زن طبعا تک شوهر است; چند شوهری بر ضد روحیه اوست.نوع تمنیات زن از شوهر با چند شوهری سازگار نیست.اما مرد طبعا تک همسر نیست،به این معنی که چند زنی بر ضد روحیه او نیست. چند زنی با نوع تمنیاتی که مرد از وجود زن دارد ناسازگار نیست.اما ما با آن عقیده که روحیه مرد با تک همسری ناسازگار است مخالفیم…ما با این عقیده مخالفیم که وفاداری برای مرد غیر ممکن است و یک زن برای یک مرد آفریده شده و یک مرد برای همه زنها.به عقیده ما عوامل خیانت را محیطهای اجتماعی در مرد به وجود می‏آورد نه خلقت و طبیعت.مسؤول خیانت مرد خلقت نیست،محیط اجتماعی است.عوامل خیانت را محیطی به وجود می‏آورد که از یک طرف زن را تشویق می‏کند تمام فنون اغوا و انحراف را برای مرد بیگانه به کار ببرد،هزار و یک نیرنگ برای از راه بیرون رفتن او بسازد;و از طرف دیگر به بهانه اینکه یگانه صورت قانونی ازدواج تک همسری است، صدها هزار بلکه میلیونها زن آماده و نیازمند به ازدواج را از حق زناشویی محروم می‏کند و آنها را برای اغوای مرد روانه اجتماع می‏سازد.چهره واقعی بحث گمان می‏کنم وقت آن رسیده است که خواننده محترم درک کند که مساله‏ای که از لحاظ چند همسری برای بشر مطرح بوده و هست چیست.مساله این نیست که آیا تک همسری بهتر است‏ یا چند همسری…آن دو راهی که بشر بر سر آن قرار گرفته این نیست که از میان تک همسری و چند همسری کدامیک را انتخاب کند.مساله‏ای که از این لحاظ برای بشر مطرح است این است که به واسطه ضرورتهای اجتماعی،مخصوصا فزونی نسبی عده زنان نیازمند به ازدواج بر مردان نیازمند،تک همسری مطلق عملا در خطر افتاده است.تک همسری مطلق که شامل تمام خانواده‏ها بشود افسانه‏ای بیش نیست.یکی از دو راه در پیش است:یا رسمیت‏یافتن تعدد زوجات و یا رواج معشوقه بازی;به عبارت دیگر یا چند همسر شدن معدودی از مردان متاهل-که حتما از ۱۰ درصد تجاوز نخواهد کرد-و سر و سامان یافتن و خانه و زندگی پیدا کردن زنان بی‏شوهر،و یا باز گذاشتن راه معشوقه‏بازی;و چون در صورت دوم هر معشوقه‏ای می‏تواند با چندین مرد ارتباط داشته باشد، اکثریت قریب به اتفاق مردان متاهل عملا چند همسر خواهند بود. آری،این است صورت صحیح طرح مساله چند همسری.اما مبلغان شیوه‏های غربی حاضر نیستند صورت صحیح مساله را طرح کنند;حاضر نیستند حقیقت را آشکارا بگویند.آنها واقعا مدافع مترس بازی و معشوقه‏گیری هستند،زن شرعی و قانونی را سربار و مزاحم می‏دانند و یکی‏اش را هم زیاد می‏دانند چه رسد به دو زن و سه زن و چهار زن،لذت را در آزادی از قیود ازدواج می‏شناسند،اما در گفته‏های خود برای ساده‏دلان چنین وانمود می‏کنند که ما مدافع تک همسری هستیم;با لحنی معصومانه می‏گویند ما طرفدار آنیم که مرد تک همسر و باوفا باشد نه چند همسر و بی‏وفا!
  • لطفا ۰۷:۰۴ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۱
    3 3
    امام موسی کاظم علیه السلام نزدیک به 40 فرزند از تعداد زیادی همسر بزرگوار داشتند . ایشان برای دفع فتنه ی اسماعیلی ها همسران زیادی رو اختیار کردند ، بخاطر اینکه فرزندان زیادی داشته باشند تا حافظ مسیر حقیقی امامت و یاور امام رضا باشند تا اسماعیلی ها به ایشون آسیبی نزنند . با این وجود علامه اعلم جناب بجنوردی ایشون رو شکنجه گر یا هوسران می دونند ؟ --------- امام علی چطور ؟ که بعد از حضرت زهرا چند همسر بزرگوار اختیار کردند و فرزندانی از ایشان متولد شد که تعدادی ازشون در کربلا حاضر و یاور حضرت سید الشهدا بودند؟ حتما امام علی هم مسایل شرعی رو نمی دونسته و جناب بجنوردی بهتر از ایشون می فهمن ؟ اگر حرف جناب بجنوردی مسایل فرهنگیه و آداب و رسوم ایرانه ، اون یه چیز دیگس که ممکنه 99 درصد مردا حتی فکر همسر دوم هم به ذهنشان خطور نکرده باشه . اما آقای بجنوردی باید به صراحت بگن که مسئلشون ایران قرن بیست و یکه و الکی براش کلاه شرعی برا مسایل عرف و فرهنگ مردم امروز ایران ندوزن لـــــــــــــــــــــطفا .
  • رحمن ۰۷:۴۳ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۱
    1 3
    برادر عزیز آقای بجنوردی اولا در مورد قانون آمریکا و اروپا باید بدانید آنها مهریه ندارند و این حمایت شاید لازم باشد ولی در اسلام مهریه هست و عندالمطالبه هم هست و الآن هم مهریه ها یا چند صد تایی هستند و یا چند هزارتایی و در مورد همسران پیامبر عظیم الشاءن اسلام هر چه انجام گرفته است بین خدا و او بوده و وقتی خدا راضی هست دیگر موضوع تمام است و با دیده منت می پذیریم .آما در مورد گفته شما باید بگویم در مورد ازدواجهای حضرت رسول تنها مسایل سیاسی و حکومتی دخیل نبوده است و خود شما حتما به آن واقف هستید من چند ایه را ذکر می کنم تا معلوم شود که حسن جمال یکی از دلایل این ازدواحها بوده است .و چون قانونی بوده و مرضای خداوند بوده هیچ عیبی محسوب نمی شود سوره احزاب آیه 52لا يَحِلُّ لَكَ النِّساءُ مِنْ بَعْدُ وَ لا أَنْ تَبَدَّلَ بِهِنَّ مِنْ أَزْواجٍ وَ لَوْ أَعْجَبَكَ حُسْنُهُنَّ إِلاّ ما مَلَكَتْ يَمينُكَ وَ كانَ اللّهُ عَلى كُلِّ شَيْ‏ءٍ رَقيبًا و یا سوره احزاب آیه37وَ إِذْ تَقُولُ لِلَّذي أَنْعَمَ اللّهُ عَلَيْهِ وَ أَنْعَمْتَ عَلَيْهِ أَمْسِكْ عَلَيْكَ زَوْجَكَ وَ اتَّقِ اللّهَ وَ تُخْفي في نَفْسِكَ مَا اللّهُ مُبْديهِ وَ تَخْشَى النّاسَ وَ اللّهُ أَحَقُّ أَنْ تَخْشاهُ فَلَمّا قَضى زَيْدٌ مِنْها وَطَرًا زَوَّجْناكَها لِكَيْ لا يَكُونَ عَلَى الْمُؤْمِنينَ حَرَجٌ في أَزْواجِ أَدْعِيائِهِمْ إِذا قَضَوْا مِنْهُنَّ وَطَرًا وَ كانَ أَمْرُ اللّهِ مَفْعُولاً خوب برادر در مورد همسر زید که از زیبایی وی حضرت کلمه و تبارک الله احسن الخالقین فرمود و آیه 37 نازل شد برای چه بود برای حسن و جمال همسر زید نبود ؟.خداوند تبارک و تعالی با کسی تعارف ندارد امرش جاری است و همه با حکمت متعالی همراه است و درس قران هم عبرت است و هم دانستن حقایق تاریخ کما خداوند می فرمایدتِلْكَ الْقُرى نَقُصُّ عَلَيْكَ مِنْ أَنْبائِها وَ لَقَدْ جاءَتْهُمْ رُسُلُهُمْ بِالْبَيِّناتِ فَما كانُوا لِيُؤْمِنُوا بِما كَذَّبُوا مِنْ قَبْلُ كَذلِكَ يَطْبَعُ اللّهُ عَلى قُلُوبِ الْكافِرينَ.والحمدالله رب العالمین
  • مير مهنا ۰۸:۰۳ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۱
    0 0
    كاكو ما به حكم مرجع خودمون عمل مي كنيم...راحت چكار به اين آقا داريم اصلا؟!!
  • حجت ۰۸:۱۵ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۱
    0 0
    این کیه با دستو روی نشسته و خواب آلود اومده کامنت گذاشته نصفه شبی!!
  • حجت ۰۸:۱۶ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۱
    1 0
    گفته تو قران "ای اعراب زمان پیغمبر" یا گفته "فقط اعراب اونم زمان پیغمبر" که همچین نتیجه ای گرفتی
  • ۰۸:۱۸ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۱
    0 2
    مردها تقوا پیشه کنند...
  • ۰۸:۲۱ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۱
    5 2
    کاش دوستان به نظر همدیگه احترام بذارن و توهین نکنن برای حرفاتون سندومنطق داشته باشین بهتره کمی عقلانی فکرکنین وخودتون جای یک زن بذارید وبعددراین مورد تحقیق کنید نتیجه مطمءنم بااین تفکرات فرق خواهدداشت
  • ۰۸:۲۳ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۱
    4 1
    کاش دوستان به نظر همدیگه احترام بذارن و توهین نکنن برای حرفاتون سندومنطق داشته باشین بهتره کمی عقلانی فکرکنین وخودتون جای یک زن بذارید وبعددراین مورد تحقیق کنید نتیجه مطمءنم بااین تفکرات فرق خواهدداشت
  • ۰۸:۲۵ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۱
    3 3
    هشدار جدی به مشرق. این آقایی را که آورده اید، معلوم نیست چه قدر درس خوانده و با چه مبانی ای درس خوانده و آمده نظر اجماعی فقهای سلف و حاضر را تفسیر به رای و ناشی از شهوت رانی می داند («متاسفانه با شهوات خودمان تفسیر به رای می کنیم و همین سبب پیدایش اشکالات می شود.») این آقا که فرق حکم و حکم ثانوی را و حکم موضوع و حکم را نمی داند آورده اید و با او مصاحبه می کنید، اگر یک نفر را در این راه به اضلال بکشانید (که مصداقش حرام کردن حلال خداست) شرعا مسئولید. و این مسئولیت شما بدترین نوع حق الناس است. چون ایمان مردم را زایل می کنید.
  • ۰۸:۳۲ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۱
    2 5
    خدايا شر بلعم باعوراها را از سر مردم ما دفع گردان! دقيقا بعد از دستكاري جاهلانه اسناد ازدواج كه خودشان نيز اقرار به اعتراض علما نظير ايت الله گلپايگاني دارند آمار طلاق روز افزون شد به سايت رسمي آمار مراجعه كنيد تا ببينيد چه خيانتي كردند اين دايه هاي از مادر مهربان تر كه به جاي پياده كردن حكم الله با افتخار ميگويد از احكام انگليس و آمريكا اقتباس نموديم! اين همان اسلام آمريكايي است كه امام بارها هشدار مي دادند! آقاي بجنوردي آيا ميدانيد حداقل ٦ميليون زن مطلقه و بي سرپرست داريم؟ افلا تعقلون؟!
  • مجتبی ۰۸:۳۳ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۱
    3 3
    اتفاقا به عکس. ۱) هیچ رشته ی منطقی در کلامش نبود خوبه یه بار دیگه متنو بخونید در جواب سوالی که استنباط از آیات و روایات می خواهد حرف از قوانین انگلیس و اروپا می زند. بعد هم ناگهان خاطره از‌ آیت الله گلپایگانی می گوید آخرش هم از فضیلت از حضرت خدیجه می گوید. ۲) ایشون یه آیه رو برداشته اند و جهد تمام کرده اند که بگن این آیه دلالت بر حلیت چهار زن ندارد. بنده ی خدا آیات دیگر و روایات را چی می گی؟ ۳) حرف ایشون کوچک ترین قرابتی با مبانی تعریف شده ی استنتاج و فقاهت ندارد. مثل این که کسی بخواهد مسئلهی ریاضی را با نقاشی کشیدن و شعر گفتن حل کند. نه تنها طرح مسئله و سیر حرکت علمی نیست. بلکه هیچ یک از عناصر استنتاج هم درش یافت نمی شود. مثل بررسی سند، آیات و روایات معارض، نظرات علمای سلف، سیره معصومین، ... ۴) ایشون ادعا های فراوانی می کند که اگر نگوییم نقض پذیر است اثبات پذیر نیست. مثل این که تمام ازدواج های همه ی ائمه و شیعیان موید ایشان همه از اغراض سیاسی بوده.
  • مهدی ۰۸:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۱
    3 5
    بسیار شیوا و زیبا گفتید ای کاش در مورد بی حرمتی به سایر همسران پیامبر گرامی نیز همچین استدلالات و روایاتی می آوردید که اشخاص به اصطلاح افراطی به خود اجازه ندهند به آنها خصوصا بانو عایشه بی احترامی کنند
  • حجت ۰۸:۳۹ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۱
    4 2
    حضرت علی(ع)میگه اگر عمر ازدواج موقت رو حرام نمیکرد زنا رواج پیدا نمیکرد.من خودم ازدواج کردم و نیازی به ازدواج دوم ندارم،چون توان برقراری عدات رو ندارم.اما اگر قرار بود زن اول یا مجلس برای ازدواج دوم مرد تصمیم بگیره(ومرد نتونه خودش تشخیص صحیحی داشته باشه)اسلام از همون اول میگفت مثل دختر که به اجازه پدر نیاز داره،پسر هم باید اجازه بگیره)دوما همیشه تعداد مرگ ومیر بین مردان بیشتر از زنان بوده
  • منیره ۰۸:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۱
    2 4
    نزدیک انتخابات خبرگان که میشه برخی به اصطلاح علما برای جلب رای بانوان حتی احکام الهی رو هم تحریف میکنند عطش مقام و قدرت هر کسی را دچار انحراف میکند حتی...
  • مجيد هاشمي ۰۸:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۱
    0 3
    سلام/متاسفانه فاش نمودن سخنان شبهه ناك تاثير منفي بر اعتقادات عامه مردم دارد. مشرق جان بيشتر مراقبت كنيد. در مطالبي كه نظرات متعدد فقهي وجود دارد براي ارايه حتما بايد يك تيم تخصصي نظرات قوي را بررسي و تعدادي از اين نظرات را در كنار يكديگر به نمايش بگذارد. در غير اينصورت شاهد نظرات مردم عوام نسبت به احكام شرعي خواهيم بود و اين يعني بي اعتنا شدن نسبت به احكام شرعي. گرچه نظر اين حقير سطحي نگر نيز موافق گفتار جناب موسوي نيست. و السلام
  • ۰۸:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۱
    0 0
    ناشناس جان از کجات در آوردی نرخ طلاق ما از اونا بیشتره؟ بعد نرخ طلاق ما چند وقته بالا رفته؟ مال اونا چند وقته؟
  • ۰۸:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۱
    0 0
    نوش جونت
  • ۰۸:۵۰ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۱
    0 0
    البته بهترذ بود از این مجتهد محترم درباره "طلا" و بقیه موارد هم سوال میکردن تا معلوم بشه این فتواها رو برای دلخوشی مردم میدن یا خودشون هم بهش معتقدن
  • ۰۸:۵۲ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۱
    0 0
    ناشناس جان چون مطابق میل تو حرف نمیزنه مجوز داری بهش توهین کنی نه؟
  • ۰۸:۵۳ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۱
    0 1
    حضرت طبری پس خدا بدون علم نعوذبالله آیه وحی کرده دیگه نه؟ یا نعوذ بالله میخواسته ملت مومن رو بذاره سر کار؟
  • ۰۸:۵۴ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۱
    0 0
    سید بودن و درس خوندن برای عدالت کافیه؟ این آقا قبل از اینکه فتوای عامه پسند بده لطفا درباره عملکرد خودش در این موراد شفاف سازی کنه
  • ۰۸:۵۶ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۱
    1 1
    ربطی نداره اصلا مساله حکم صریح خداست که بنا به میل افراد تغییرش میدن فردا اگه حضرت فقیه خدای نکرده از چیز دیگه ای خوشش اومد حلالش میکنه خوشش نیومد حرامش میکنه عملکرد خودش هم در این مواردی که دربارش فتوا میده اصلا مهم نیست و کسی دربارش صحبت نمیکنه.........
  • ۰۸:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۱
    0 1
    ظاهرا خدا هم در قرآن با نظر شما مخالف است
  • سمیرا ۰۹:۱۰ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۱
    3 0
    متاسفانه برخی از آقایون همسرشون رو بدون دلیل طلاق می دادند در حالیکه اون زن سالها در خانه مرد زحمت کشیده بنابراین وجود چنین قوانینی لازمه .چقدر زنانی هستند که به خاطر اعتیاد و...مرد مجبور شدند حتی مهریه اش رو ببخشه و با بچه به خونه پدر برگرده
  • ۰۹:۲۰ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۱
    1 1
    هر کلامی که با قرآن کریم در تعارض باشد نباید به آن اعتنا کرد
  • رضا ۰۹:۲۶ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۱
    0 3
    یعنی با این حرفت فاتحه اسلام و قرآن رو خوندی (البته واسه خودت تنها خوندی). در قرآن هیچ حکمی که فقط مخصوص اعراب باشه وجود نداره. اگه هست مثال بزن. بترس از خدا و قیامت. تفکرات ملی گرایی تا کی؟ تو قبر از دینت و کتابت میپرسن نه از ملیتت
  • سمیرا ۰۹:۳۳ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۱
    4 2
    چند همسری قبل از پیامبر مرسوم بوده و تازه قرآن این مسئله رو محدود به4تا کرده بنابراین پیامبر بانی چند همسری نیست .ضمنا در عرف ایرانی ها چند همسری چندان پسندیده نیست مگر در موارد خاص مثل نازا بودن زن .اگر ائمه هم چند تا زن می گرفتند طبق عرف جامعه خود رفتار می کردند
  • ۰۹:۳۹ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۱
    0 0
    اره راس میگی خدا دیشب بحثشو میان کشیدت تازه رواج پیدا کرده(همین دیشب ایه اش اومد)
  • محمد ۰۹:۴۷ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۱
    0 1
    ناشناس 01:02 حالا خانم هستن یا نیستن به کنار مهم اینه حرفه درستی میزنن و اگر خانوم هستن که ارزششم بیشتره!
  • محمد ۰۹:۴۹ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۱
    0 1
    حکم خدا داره بحث میشه کسی نگفت اینایی که دفاع می کنن مشتاقن برن 4 تا زن بگیرن! مهم اینه از نظر دین مشکلی نداره و نباید تحریف بشه همین!
  • ۰۹:۴۹ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۱
    5 1
    کاش اصولگرایان کسی در حد ایشون داشتند که می توانستند پاسخ فقهی بدهند.
  • ۰۹:۵۰ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۱
    1 2
    واي از اين همه دل شوره آقايان مشرق چه كردي بر سر مردان -مايه تاسف براي اين همه مرد كه اين دغدغه شده اساس اموراتشان
  • ۰۹:۵۴ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۱
    1 2
    یعنی در طول تاریخ اسلام که هم شیعیان و هم اهل سنت تا 4 زوجه اختیار می کرده اند نمی فهمیده اند که این آیات در مورد سرپرستان یتیمان است و یا نمی فهمیده اند که نمی توانند طبق قرآن بیش از یک همسر اختیار کنند و ائمه ی شیعه هم تبیین نمی کرده اند در این مدت؟ واقعا دین رو نابود می کنند امثال این فقها که دین را به میل و هوای خودشون تفسیر می کنند
  • ۰۹:۵۵ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۱
    0 2
    مجتبی درست می گی حالا با این توان ضعیف این آقا در استنباط ساده ترین حکم الهی که در واقع نوعی اجتهاد در برابر نص است!بنظر شما شورای نگهبان چگونه قادر به تایید صلاحیت وی می باشد؟
  • ۰۹:۵۶ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۱
    0 0
    نرخ ازدواج و طلاق بین ما و کشورهای غربی قابل مقایسه نیست علتشم اینه که معمولا تو کشورما این موارد ثبت رسمی میشه اما خب اونا زیاد تو قید این مسائل نیستن تا اون حد که شاید پدرمادراشونم متوجه نشن .. پس آمارشون قابل استناد نیست
  • سعید ۱۰:۳۹ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۱
    0 2
    این دریای بی کران و اقیانوس بی نهایت!!!لطفا همون بهتر که دنبال سید حسن خمینی راه بیفته تا آینده ایشون و تضمین کنه!!!!
  • ۱۰:۵۰ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۱
    2 0
    هرکی نمیتونه زیربار مهریه نره که بعد مجبور بشه غر بزنه . قبول مهریه بالا مث کشیدن چک بی محله پس قبول نکنید .
  • حمید ۱۱:۱۰ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۱
    3 5
    این همه سال از این حرفها زدید که تعدد زوجات ممنوع و صیغه زشت است حالا ببین وضع مملکت اسلامی رو . جلوزدن از خدا وپیغمبر نتیجه اش همین خواهد شد !
  • شفق ۱۱:۱۶ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۱
    0 2
    با به نظر مراجع با تقوای خودمون عمل می کنیم. بذارید یه عده خوش باشند و احساس روشنفکری کنند.
  • ۱۱:۴۷ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۱
    0 0
    شماره رو بدید به بچه های خیریه همت تا تحقیق کنند، بعد ما چاکرش هم هستیم
  • دانش ۱۱:۴۹ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۱
    0 2
    ايشون معروف به سيد بحرالعلوم هستند!!!!
  • ۱۱:۵۶ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۱
    8 2
    iهمسر دوم مساوی با افزایش طلاق و خیانت و فساد اخلاق بین زنان ! زنی که می بینه شوهرش با بی توجهی به او خیلی راحت اقدام به ازدواج مجدد می کنه تمایل پیدا خواهد کرد که او نیز به یک ازدواج مجدد دست بزنه و یا خدای ناکرده معاشرت خارج از عرف پیدا کنه ! اگر این کار رو نکنه صبر پیشه کرده یا اصلا دیگه شوهرش رو دوست نداره ! زنی رو میشناسم این کار رو کرده ولی دچار ناراحتی قلبی و اعصاب شده از بس شوهرش و زن دوم او رو ازار روحی روانی میدهند و اون صبوری و ابرو داری پیشه کرده! پس این حکم ابهاماتی دارد و باید روشن شود.
  • عین(ع) ۱۲:۰۲ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۱
    4 6
    والله اگر این حکم خدا به خاطر تنگ نظری تاریخی و چند دهه رواج تفکرات فمینیستی در ایران، اینقدر محجور نشده بود و عرف و فرهنگ ما اینطور به مرد چند زنه نگاه نمیکرد که از اساس آدم رو به شک بندازه که نیاز عاطفی و جنسیش مهمتره یا آبرویی که بی دلیل ریخته میشه، مردها این کار رو میکردند و جامعه رو از فساد نجات میدادند. راه حل نجات جامعه از فساد جنسی اول رواج چند همسری و بعد ازدواج موقته که باعث میشه هر زنی یک صاحب داشته باشه ولو موقت خانم های متدین و مطلقه یا بیوه بیان و گواهی بدن که چقدر دارند زجر میکشن و چقدر سایه ی یک مرد رو روی سرشون کم دارند. من مطمئنم اون دنیا همه ی زنانی که جلوی این حکم خدا رو حتی با اخم گرفتند حق الناس بزرگی نه تنها از شوهرانشون بلکه از تمام زنانی که به دلیل این عرف ساختگی از نعمت سایه ی شوهر و احیانا رایطه ی پاک محروم شدند، به گردن خواهند داشت و روزی در نامه ی عملشان زنای ناکرده ای خواهند دید و اونجاست که باید جواب حضرت حق رو بدن یا علی(ع)
  • عین ع ۱۲:۰۳ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۱
    0 5
    والله اگر این حکم خدا به خاطر تنگ نظری تاریخی و چند دهه رواج تفکرات فمینیستی در ایران، اینقدر محجور نشده بود و عرف و فرهنگ ما اینطور به مرد چند زنه نگاه نمیکرد که از اساس آدم رو به شک بندازه که نیاز عاطفی و جنسیش مهمتره یا آبرویی که بی دلیل ریخته میشه، مردها این کار رو میکردند و جامعه رو از فساد نجات میدادند. راه حل نجات جامعه از فساد جنسی اول رواج چند همسری و بعد ازدواج موقته که باعث میشه هر زنی یک صاحب داشته باشه ولو موقت خانم های متدین و مطلقه یا بیوه بیان و گواهی بدن که چقدر دارند زجر میکشن و چقدر سایه ی یک مرد رو روی سرشون کم دارند. من مطمئنم اون دنیا همه ی زنانی که جلوی این حکم خدا رو حتی با اخم گرفتند حق الناس بزرگی نه تنها از شوهرانشون بلکه از تمام زنانی که به دلیل این عرف ساختگی از نعمت سایه ی شوهر و احیانا رایطه ی پاک محروم شدند، به گردن خواهند داشت و روزی در نامه ی عملشان زنای ناکرده ای خواهند دید و اونجاست که باید جواب حضرت حق رو بدن یا علی(ع)
  • لطفی ۱۲:۱۲ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۱
    0 5
    "خوشبختانه آمارهای بعدی نشان داد که این کار ما سبب شد تا طلاق کاهش چشم گیری پیدا کند." خدایی خیلی طلاق کم شده خداوند به شما جزای خیر دهد . درمورد فرزند دوم هم بهتر نیاد چون فرزند اول شکنجه می شود !. راستی پدر و مادر مرد یا زن هم نباشند چون اون یکی شکنجه می شود !
  • عین ع ۱۲:۱۴ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۱
    3 4
    والله اگر این حکم خدا به خاطر تنگ نظری تاریخی و چند دهه رواج تفکرات فمینیستی در ایران، اینقدر محجور نشده بود و عرف و فرهنگ ما اینطور به مرد چند زنه نگاه نمیکرد که از اساس آدم رو به شک بندازه که نیاز عاطفی و جنسیش مهمتره یا آبرویی که بی دلیل ریخته میشه، مردها این کار رو میکردند و جامعه رو از فساد نجات میدادند. راه حل نجات جامعه از فساد جنسی اول رواج چند همسری و بعد ازدواج موقته که باعث میشه هر زنی یک صاحب داشته باشه ولو موقت خانم های متدین و مطلقه یا بیوه بیان و گواهی بدن که چقدر دارند زجر میکشن و چقدر سایه ی یک مرد رو روی سرشون کم دارند. من مطمئنم اون دنیا همه ی زنانی که جلوی این حکم خدا رو حتی با اخم گرفتند حق الناس بزرگی نه تنها از شوهرانشون بلکه از تمام زنانی که به دلیل این عرف ساختگی از نعمت سایه ی شوهر و احیانا رایطه ی پاک محروم شدند، به گردن خواهند داشت و روزی در نامه ی عملشان زنای ناکرده ای خواهند دید و اونجاست که باید جواب حضرت حق رو بدن یا علی(ع)
  • ۱۲:۱۵ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۱
    1 0
    جناب ناشناس ۰۹:۵۶ اتفاقا چون در غرب ازدواج یجور قرارداد محسوب میشه ثبت و قسخش خیلی از اینجا دقیقتره !
  • ۱۲:۱۸ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۱
    1 3
    قسمتی از کامنت طولانی "قسمتی از کتاب حقوق زن در اسلام" گمان می‏کنم وقت آن رسیده است که خواننده محترم درک کند که مساله‏ای که از لحاظ چند همسری برای بشر مطرح بوده و هست چیست.مساله این نیست که آیا تک همسری بهتر است‏ یا چند همسری…آن دو راهی که بشر بر سر آن قرار گرفته این نیست که از میان تک همسری و چند همسری کدامیک را انتخاب کند.مساله‏ای که از این لحاظ برای بشر مطرح است این است که به واسطه ضرورتهای اجتماعی،مخصوصا فزونی نسبی عده زنان نیازمند به ازدواج بر مردان نیازمند،تک همسری مطلق عملا در خطر افتاده است.تک همسری مطلق که شامل تمام خانواده‏ها بشود افسانه‏ای بیش نیست.یکی از دو راه در پیش است:یا رسمیت‏یافتن تعدد زوجات و یا رواج معشوقه بازی;به عبارت دیگر یا چند همسر شدن معدودی از مردان متاهل-که حتما از ۱۰ درصد تجاوز نخواهد کرد-و سر و سامان یافتن و خانه و زندگی پیدا کردن زنان بی‏شوهر،و یا باز گذاشتن راه معشوقه‏بازی;و چون در صورت دوم هر معشوقه‏ای می‏تواند با چندین مرد ارتباط داشته باشد، اکثریت قریب به اتفاق مردان متاهل عملا چند همسر خواهند بود.... قبل و بعدش رو بخونید جالبه
  • احمد ۱۲:۲۴ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۱
    1 3
    يكي از ظلم‌هاي بزرگ به اسلام و جامعه اين است كه در قوانين طبيعي و فطري انسان دست ببريم و آن را براساس عقول ناقص انساني دستخوش تغيير كنيم. بدتر از آن اين است كه اين تغييرات را نه از ايده‌هاي خود بلكه براساس قوانين شيطاني و ضدخانواده غربي‌ها اقتباس كنيم. كاهش آمار ازدواج، بي‌ميلي افراد به ازدواج، افزايش بي‌رويه طلاق‌ها و تمايلات افراد به ايجاد رابطه مخفي در دوران تأهل از نتايج اوليه اين ظلم است كه متأسفانه از آستين روحاني‌ نماها خارج مي‌شود. چه خيانت‌ها كه توسط همين طيف روحاني‌هاي كج‌انديش به اسلام و جامعه نشده است!!! خدا ما را از شر آنها مصون بدارد.
  • احمد ۱۲:۲۵ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۱
    0 0
    اين حرف‌ها براي كساني است كه مي‌خواهند در چارچوب قواعد و انضباط انساني و ديني حركنت كنند،‌با شما كاري ندارند،‌ راحت باش... دعهم يخوضوا و يلعبوا...
  • مانا ۱۲:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۱
    0 1
    سلام.يعني براي همسر دوم نميتونه شكنجه به حساب بياد؟ فقط براي همسر اول شكنجه است!!!!
  • علیرضا ۱۲:۳۲ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۱
    0 2
    اون همونی که علمش حد یقف نداشت
  • ۱۲:۳۶ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۱
    6 1
    اونایی که از چند همسری دفاع میکنن طاقت هوو اومدن سر دختر و خواهرشون دارن یا فقط میخوان ساز مخالف بزنن !؟
  • ۱۲:۳۷ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۱
    0 4
    این آقا همونه که علمش پایان نداشت ولی مثل اینکه توهمش پایان ندارد. برای ایمکه تو خبرگان رای بیاورد از این صحبتها را شروع کرده است.
  • مانا ۱۲:۴۴ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۱
    0 1
    سلام.يعني براي همسر دوم نميتونه شكنجه به حساب بياد؟ فقط براي همسر اول شكنجه است!!!!
  • میترا1 ۱۲:۵۳ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۱
    0 1
    اگه اسلام را جنسیتی تفسیر کردیم اونوقت خوبه ناشناس 1:2 ؟؟؟ متاسفم که توهین را واسه خودتون جایز میدونین ! من اونقدر شهامت دارم که نظرمو با اسم خودم میذارم نه ناشناس !!! مشرق جون لطفا تائید کن !
  • ۱۲:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۱
    1 0
    اشتباه مثبت دادم
  • ۱۳:۰۶ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۱
    0 3
    چیزی که تا بحال مخالفان تعدد زوجات نشان داده اند، فقط مبتنی بر مخالفت با عقد دائم و موقت ،دوم اسلام است. وگرنه روابط نا مشروع مردان و زنان، در غرب و شرق به هیچ وجه مورد اعتراضشان نیست، و یا اگر اعتراضی کنند آنرا به لیبرالیسم مربوط نمی دانند!!!
  • ۱۳:۱۰ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۱
    5 1
    افزايش طلاق، و شوهر كشي و هوو كشي نشان مي ده كه زنان امروز هوو را بر نمي تابند.
  • سارا ۱۳:۱۴ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۱
    4 0
    پس کی به داد دل زنهایی می رسه که متاهل هستند ولی از توجه و عشق همسر بی بهره؛یک زن رنج بکشه بهتر از اینکه دوتا زن عذاب بکشند.
  • ناشناس ۱۳:۱۶ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۱
    0 2
    قباله های 12 شرطی را درست کردند که طلاق رو کاهش بدهند اما همین شروط باعث کاهش ازدواج شده است .
  • ۱۳:۲۲ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۱
    1 3
    اولا ناراحتی روانی خیلیش بخاطر نگاه اشتباه جامعه به آن خانم است. دوم آنکه اگر شوهر و آن زن اذیت میکنند مشکل اوناست نه حکم خدا. و خداوند در آن دنیا حساب کشی میکند. بماند که بعضی جرمها قابلیت پیگیری از طریق دادگاه است. سوم آن که به قول شهید مطهری 90 درصد ایرانیان با یک خانم ازدواج کرده اند. از قدیمی های خودمان هم که میپرسم همین است. چهارم در کتب روانشناسی غربی هست که صد درصد مردان به همسرانشان خیانت میکنند. ازدواج رسمی بهتر است یا روابط درهم. پنجم فساد زنان دو صورت دارد. یا در پی لجبازی که محکوم است. یا در صورت عدم توان مرد برای ارضای هر دو طرف که در این صورت مرد گناه کار است.
  • ۱۳:۲۴ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۱
    0 4
    جدی من معتقدم اینا توهم دارند. کاهش چشم گیر طلاق! الان بعد 20 سال ببینند نتایج کارشان را. به مرد و زن درس اخلاق نمیدهند درس جدایی و دعوا میدهند.
  • یک مطلقه ۱۳:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۱
    0 6
    با سلام به نظرم یک رفتار و کار انسانی که همیشه فراموش می شود حقوق زن و حفظ و پاسداشت شان و مقام زن هست. زنان مطلقه، زنان بی سرپرست و زنان بیوه حقوقی مضاعف بر آنانی دارند که همسر دارند. متاسفانه زنانی که همسر دارند و سرپرستی برای فرزندان خود دارند هرگز از حقوق زنان مطلقه و بی سرپرست خبر ندارند که به واسطه خودخواهی و اجحافی که از ناحیه زنان و مردانی که چنین قوانین غیر انسانی وضع می کنند، وارد می شود. اکنون این آقا باید پاسخگوی قشر زیادی از زنان باشد که به هر نوعی مطلقه و بیوه هستند و سرپرستی ندارند باشد... آیا این قشر مظلوم زنان جامعه نباید حق برخورداری از اغنای جنسی، عاطفی و اقتصادی بشند؟ آیا این زنان و مادران این جامعه نیستند که به واسطه اتفاق و حوادثی مطلقه یا بیوه شدند؟ آیا اینان باید به واسطه نگاه یک بعدی به بخشی از زنان، از حق طبیعی برخورداری از اغنای جنسی محروم و عاطفی محروم باشند و به راه های نادرست کشیده شوند؟ چرا با نگاه به بخشی از زنان، بخش دیگری از زنان که آسیب پذیر تر هستند را فراموش می کنیم؟ آیا این بخش از زنان محکوم به طرد از هر امکان زندگی هستند؟ آیا هرگز فکر می شود که یک جوان مجرد هرگز با یک زن مطلقه ولو با یک زندگی یک ماهه شکست خورده، ازدواج میکند؟ البته توقعی هم نیست و این حق طبیعی یک جوان مجرد هست که با دختر دلخواه و مجرد و سرزنده ازدواج کند. اما در اینجا تکلیف یک زن بیوه و مطلقه چیست؟ اینجا یا باید همسری داشته باشد و یا به راه ناشایست کشیده می شود. اینجاست که باید زنان همسر دار کمی از خودخواهی خود بکاهند و به فکر چنین زنانی باشند تا آن ها نیز به عنوان زن دوم در کنار لطف بانوی اول از زندگی انسانی از نعمت همسر و سرپرست برخوردار باشند... به نظرم این خواسته بخشی از زنان هست که از روی حجب و حیا توان اعتراض و اعلام خواسته شان را ندارند... و جناب بجنوردی فکر نمی کنند با این حرف دل همسرش را بدست آورده و دل بخش زیادی از زنان را جریحه دار کرده است؟!!
  • ۱۳:۵۱ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۱
    1 3
    یعنی چی؟ من می خواستم چهارتا زن بگیرم چرا می خواید نذارید!!!وای بر شما از خشم خدا بترسید!!!
  • محمود ۱۳:۵۶ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۱
    1 4
    مقتضیات زمان نباید با نص دستورات شرع مقدس مغایرت داشته یا احیانا ابداع در دین باشد.
  • ۱۴:۰۶ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۱
    1 2
    اتفاقا اون بالا یک مطلقه و یک بیوه که اتفاقا خودش زن هست از مشکلات یک زن بیوه و بی سرپرست گفته ... نیازی هم به تحقیق نیست. عین روز روشنه...
  • ۱۴:۱۶ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۱
    3 0
    خیلی از اینها که اینجا از این عالم روحانی انتقاد کردن و به ولله خرج یک زن هم نمیتونن بدن جوش الکی میزنن
  • ۱۴:۱۷ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۱
    0 0
    در قانون اروپا (فرانسه که من هستم)؛ دو نوع ازدواج هست؛ یه ازدواج که مثل صیغه خودمان هست و مرد هیچ مسئولیتی در قبال حتی فرزند خود ندارد و طلاق تنها با ترک زن یا مرد اتفاق می افتد؛ و یک ازدواج که معادل عقد دائم ما هست و در صورت طلاق هیچ فرقی نمیکند با دلیل بی دلیل زن از مرد و یا مرد از زن؛ در صورت طلاق اموالی که در دوران زندگی مشترک بدست آورده اند بین دو طرف تقسیم می شود همین. اگر واقعا از جایی الهام می گیرید حداقل درست اطلاع رسانی کنید.
  • ۱۴:۲۱ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۱
    0 1
    دمت گرم برای ایت الله؟! کلاس گذاشتی امیدوارم بفهمد اقای بحر العلوم
  • ریاستی ۱۴:۲۱ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۱
    0 1
    این نظرات بیشتر مصرف خونگی دا ره ،در عمل چی حضرت اقا ؟!!
  • ۱۴:۲۲ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۱
    2 0
    پ ن پ پیامبر تعدد زن رو برای شهوت گرفتند نعوذ بالله اونم یه مشت پیرپاتال خانوم..
  • ریاستی ۱۴:۲۲ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۱
    0 0
    این نظرات بیشتر مصرف خونگی دا ره ،در عمل چی حضرت اقا ؟!!
  • ۱۴:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۱
    0 0
    توسط انخماهو ومنجمان معبد امون
  • ۱۴:۳۱ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۱
    0 0
    "آقا. بیا"
  • ۱۴:۳۴ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۱
    3 2
    جناب مطلقه که ننوشتی خانم هستی یا آقا ! کسی که مطلقه است باید با یک فرد مطلقه یگر ازدواج کند که اینطوری هر دو طرف بعد از طلاق بتوانند زندگی جدیدی را شروع کنند .
  • میر رضایی ۱۴:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۱
    0 0
    سلام>با اینکه حرف 23:52 را خنده دار میدونم ولی عزیزمون باید در انتخاب الفاظ دقت کنه که بی احترامی به عمامه روحانیت نشه که حتی اون هم قابل احترامه چون الگو برداری از لباس پیامبر است بهتره اینجوری گفته بشه که مگر هر بی سوادی که لباس علما را داشت عالمه؟
  • میر رضایی ۱۴:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۱
    1 1
    خواهر من با تبلیغ وتفسیر رای که نمیشه حرف حق زدولی در خفا ان کار دیگر کرد بهترین روش روش رهبر .مراجع وعلمااست که با عملشون نشون میدهند که تک همسری در شرایط کنونی بهترین روش است ولی حق غریزی دیگرانی که شرایطی متفاوت دارند>مثل زنان بیوه ومردان با شرایط خاص
  • ۱۴:۴۲ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۱
    0 0
    جایزه ماکروفر
  • ۱۴:۴۷ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۱
    2 0
    میترا خانوم همچین میگی جرات دارم نظرمو با اسم میذارم انگار اسم و فامیل و نام پدر و شماره تلفن ثابت و همراه و آدرس منزلتم پاش نوشتی . یه اسم فقط نوشتی هنر نکردی که !
  • بی سبد ۱۴:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۱
    0 0
    حشمت فردوس جوابشو میده ا
  • ۱۴:۵۰ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۱
    1 0
    عین(ع) خب مردهای مطلقه چکار کنن !؟ تنها بمونن یا برن سراغ دخترای مجرد . پرنده با پرنده باز با باز عزیزم . مطلقه فقط از پس مطلقه برمیاد .
  • ۱۴:۵۲ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۱
    1 0
    تمام گیر سر خوندن یه آیه است !
  • میر رضایی ۱۴:۵۲ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۱
    0 0
    ناشناس 13:22 خوب جواب دادی ولی کتب روانشناسی غربی مال غربی هاست وگرنه در جامعه ما این گونه نیست
  • ۱۴:۵۳ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۱
    1 0
    هرجور حساب کنید اون سیستم تو ی غرب آفتش کمتره و عادلانه تره هم برای مرد هم برای زن کسی هم نمیتونه سو استفاده کنه .
  • ۱۴:۵۴ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۱
    3 0
    پدر خانم سید حسن خمینی که من اغلب تصویرش را همراه داماد خوش قد وبالا و رشیدش در ضیافتهای انچنانی دیده ام!!
  • ۱۴:۵۴ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۱
    2 4
    مگه هرکسی اسمشو بنویسه مطلقه میشه زن مطلقه !؟ پس منم روح بروسلی هستم اومدم اینجا دارم دنبال قاتلم میگردم !
  • ۱۴:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۱
    0 0
    سارا خانم ظاهرا آقایون و خانمهای مطلقه بی سرپرست در اولویت هستن !
  • نقي ۱۵:۰۲ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۱
    2 2
    اين هموني نبود كه خواب ديدباامام داره پالوده ميخوره وامام بهش گفت تو علم ات بيكران ميشه!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
  • ۱۵:۰۳ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۱
    3 2
    اصلاً جای نگرانی نیست. چون جامعه هدف مدنظر حاج آقا اصلاً در انتخابات خبرگان شرکت نمی کنند. حاج آقا سوراخ دعا رو گم کردن!!
  • ۱۵:۰۴ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۱
    0 1
    علم ایشون پایان ندارد. ما در این حد کسی رو نداریم عزیز من!!!!
  • یه بنده خدا ۱۵:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۱
    13 7
    ببین این غریزه ی جنسی چه کرده با برادران مسلمان که دارند خودشونو و بقیه رو تیکه پاره میکنن سر این شهوت لعنتیشون ، خداوند انسان را برای چه آفریده ؟ همه ی اعضا و جوارحتان را در خدمت مساحت کوچکی از بدنتان قرار داده ای که چه بشود ؟ گرچه کو کسی که فهم و عقل و شعور داشته باشد وقتی خودشان به زنشان خیانت میکنند زبان دارند به چه درازی نه نمازی نه روزه ای نه عبادتی نه کار خیری ، در این مواقع سریع سراغ شرع میروند و میخواهند هوسبازیهایشان را نوجه جلوه دهند ولی اگر مردی به خواهر یا دختر خودشان خیانت کرد جور دیگری برخورد میکنند در ثانی مگر زنی که با او زندگی میکنید انسانی چون شما نیست ؟ اگر نیست و شما موجودی برترید سخت در اشتباهید چون گندم از گندم بروید جو ز جو یک انسان ناقص عقل و شیطان نمیتواند یک انسان کامل عقل به وجود بیاورد که نمونه اش همه ی آنهایی هستند که حق انسانی و عاطفی یک زن را نادیده میگیرند ، در جواب آن خانوم مطلقه هم باید بگویم من شک دارم که ایشان اصلا خانوم باشند این بیشتر اظهار نظر یک مردانه است یا هم ایشان کلا مشکل دارند من هم زنی مطلقه ام دو فرزندم را زیر بال و پر گرفته ام و سالهاست که سرپرستی شان میکنم ، احساساتم هم در کنترل عقلم است و هیچگاه خودم را آنقدی پست نمیکنم که زندگی کسی دیگر را از هم بپاشم و خدشه ای در زندگیشان وارد کنم ، یک زن چگونه میتواند با افکاری آشفته به فرزندان و همسرش رسیدگی کند در حالیکه میداند او خیانتکار است ؟ کسانی که اینگونه فکر میکنند انسانیت ندارند و فقط به فکر ارضای غریزه ی حیوانی خویشند تمام
  • یوسف ۱۵:۱۰ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۱
    5 2
    سلام اگه اشتباه نکنم ،ایشون باید پدر خانوم سیدحسن خمینی باشه!!!!!!!!!! در ضمن همونکه درخواست کرده جسد فرای رو بیارن کنار زاینده رود دفن کنن!!!! افاضاتشون شبیه شیخ صانعیه!!!!!!!!
  • مطلقه ی باشخصیت ۱۵:۱۳ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۱
    2 7
    بابا ناجی بابا از خود گذشته میشه تو فسادو ریشه کن نکنی و هوای زن خودتو داشته باشی که بعداز متوجه شدن به خیانتت ازت جدا نشه و یکی دیگه مجبور بشه اونو ساپورت کنه تا مفسد نشه ؟؟؟
  • یوسف ۱۵:۱۹ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۱
    4 3
    سلام بنده خدا تو هپروتی؟؟؟؟؟؟؟!!!!!! کجایی؟؟؟؟؟؟؟ اسلام دین همه جهانیان است از نزول قرآن تا آخر دنیا. البته همه ادیان قبل از خاتم هم طبق آیات صریح قرآن اسلام بوده ولی با عناوین مختلف. و اگر خطابی در قرآن است به کل بشر است. متوجه شدی؟؟؟ برو یکم مطالعه کن.
  • ۱۵:۴۷ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۱
    2 2
    من با شماکار ندارم اگر امکاناتشو داشته باشم 4 می گیرم
    • سارا ۱۰:۱۰ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۱
      0 0
      امیدوارم همیشه دنبال یه لقمه نون بدوی و هشتت گرد نه ات باشه که شرایطتت جور نشه زن دوم بگیری. خدا خرشو شناخت شاخ نداد.
    • سارا ۱۰:۱۰ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۱
      0 0
      امیدوارم همیشه دنبال یه لقمه نون بدوی و هشتت گرد نه ات باشه که شرایطتت جور نشه زن دوم بگیری. خدا خرشو شناخت شاخ نداد.
    • سارا ۱۰:۱۰ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۱
      0 0
      امیدوارم همیشه دنبال یه لقمه نون بدوی و هشتت گرد نه ات باشه که شرایطتت جور نشه زن دوم بگیری. خدا خرشو شناخت شاخ نداد.
  • ۱۵:۵۴ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۱
    2 3
    مشکل شما این هست که میخواهید مدل اسلام 1400 سال پیش رو برای هزاره سوم بازسازی کنید.
  • فتنه گر احیا شده ی اعتدالی ۱۶:۰۵ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۱
    4 2
    مان از دست انگلیس و تخم و ترکه هاش. با این فتوای این علامه ی کذا آدم به یاد عمامه های انگلیسی میفته. اسلام را مانند پوستین وارونه کرده اند. مسئولین فعلی باید قوانین را اصلاح کنند و براساس اسلام قوانین را بنویسند نه براساس شیطانپرستان انگلیسی و امریکایی
  • ۱۶:۲۹ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۱
    2 3
    می بینم که باز نیش بعضی از مردای هوس ران باز شده...
  • ۱۷:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۱
    3 6
    من هیچ علاقه به موسوی بجنوردی ندارم اما حرف شما باطل است بگذریم که ادعای استحباب زوجات هم خلاف نص صریح قرآن است وإن خفتم ألا تقسطوا في اليتامى فانكحوا ما طاب لكم من النساء مثنى وثلاث ورباع فإن خفتم ألا تعدلوا فواحدة أو ما ملكت أيمانكم ذلك أدنى ألا تعولوا در خود قرآن به صراحت تعدد زوجات به عنوان راهی برای مواظبت از ایتام شمرده شده است یعنی زنان شهدا که فرزندانی دارند و شوهر خود را از دست داده اند اما باز هم هشدار می دهید اگر می ترسید که نتوانید عدالت را رعایت کنید به یک زن بسنده کنید و یا کنیز. براستی چه کسی هست که ادعا کند می تواند عدالت را کاملا بین ازواج رعایت کند؟ ولن تستطيعوا أن تعدلوا بين النساء ولو حرصتم فلا تميلوا كل الميل پس ادعای استحباب بکلی بر خلاف نظر قرآن و دور از احتیاط است. ضمنا اشتباه دیگر شما یکی گرفتن کنیز با همسر است در حالی که کنیز از نظر شرعی حقوق خاص همسر را ندارد. اما از همه مهمتر اینکه آری حلال محمد حلال الی یوم القیامه و دقیقا همین حلال محمد یکی هم شرط شمن عقد است. یعنی زن حق دارد بر اساس عقد خود را مشروط نماید و این شرایط واجب الاجر است. مثلا زن می تواند شرط کند که مرد حق ازدواج با زن دیگری را ندارد. و این شرط دقیقا در عمده مناطق شهری ایران وجود دارد و چنان عرف است است که حتی ذکر آن آنهم لازم نیست. اگر شکی در وجود این شرط دارید فرض می کنیم جوانی را که برای اولین بار به خواستگاری رفته است. اگر این جوان بگوید من احتمال دارد بعد از دختر شما باز هم همسر جدیدی اختیار کنم و یا مثلا خانواده عروس احتمال بدهند که ممکن است این جوان زن دوم هم بعدها بگیرد آیا ممکن است به او زن بدهند؟ بگذریم که اگر بگذارند زنده از مراسم خواستگاری خارج شود! پس چنین شرطی واقعا وجود دارد. و کاملا هم شرعی است. در حالی مثلا در عراق چنین شرطی نیست و همه زنان می دانند زندگی با هوو امری عادی است. بنابراین از خدا بترسید بل الانسان علی نفسه بصیره ولو القی معاذیره به نفس خودتان مراجعه کنید و ببینید آیا اگر روزی خواستاری اول را می رفتید به زنتان می کفتید مکن است زن دیگری هم بعدا اختیار کنید آیا با شما ازدواج می کرد یا نه؟ اگر می دانید که پاسختان مثبت است از خدا بترسید که انما الاعمال بالنیات گمان نکنید خدا راه را برای فریب زنان برایتان بازگذاشته است
  • سیدرضا ۱۷:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۱
    5 1
    سلام. هرکس به شهوت و پول فکرمی کنه، تمام اندیشه اش هم حول همانها می چرخد. استدلالش را هم حول همان مسائل می گوید. نباید زیاد ازحرفهای عبدالکریم سروش تعجب کنیم، هزارماشاا...الآن درداخل هم علنا افکارایشان را رواج می دهند. همه مراجع و علما براساس روایات معصومین علیهم السلام درمسائل فقهی و فتاوا اظهارنظرمی کنند نه ازمنابع انگلیسی و امریکایی.
  • مهدي ۱۸:۱۹ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۱
    4 2
    مملكت ما اول از همه به تعدادي در و پيكر نياز داره كه هر ادمي به خودش حق نده جاي پيغمبر و امام بنشينه و خلاف نظر بده. اين آقا اگر چه محترمه اما بهتره نظريات مشعشع خودش رو نگه داره بهش نياز پيدا ميشه. خواهش مي شود ايشان اول نگاهي به وضعيت اسفبار جامعه بيندازند. به عنوان مثال نارضايتي بسياري از مردان را ببينند كه به دلايل مختلف از جمله داشتن فرزند و ناتواني در پرداخت مهريه مجبورند در زنداني به نام خانه سپري كنند و ابدا نميتوانند به طلاق فكر كنند نمونه هاي متعددي اطراف خودم ديده ام البته اين طور نيست كه همه جار بزنند. در اين گونه موارد همسر دوم يا ازدواج موقت مي تواند قدري از الام ايشان را تسكين دهد. خواهشمند افاضات خود را كنترل فرماييد- ضمن احترام به روحانيون و سادات عزيز-
  • ۲۰:۱۵ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۱
    2 3
    مخفیانه زن گرفتن چطور؟ شما که استادی
  • ۲۲:۱۴ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۱
    3 2
    لازم است دراجتهاد ایشان شک شود
  • کوروش ۲۲:۲۴ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۱
    1 5
    این افرادی که دارن انتقاد میکنن اگه یه اصولگرا این حرف رو زده بود همین کار را میکردند یا احسنت و مرحبا می گفتند؟افساد طلب هم خود شما هستید.
  • محسن ۲۲:۵۵ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۱
    4 4
    اولا تعدد زوجات در اسلام حق زن است نه شکنجه زن به آیه مذکورتوجه کنید که از حق ارضای مشروع زنان بیوه خبر می دهد آیا زن بیوه حق زندگی سالم وپاک را ندارد؟ ثانیا درامریکا از هر دو ازدواج یکی به طلاق منجر می شود آیا ما می خواهیم به آنها برسیم؟ ثالثاهمین قانون نصف اموال در غرب باعث شده بسیاری ازدواج قانونی نکنند ومثلا در فرانسه چهل درصد موالیدحاصل ازدواجهایی است که نه در کلیسا ونه در شهرداری ثبت نشده است(زنازاده)وتما م کشورهای اروپایی این معضل را دارند
  • ۲۲:۵۶ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۱
    4 2
    معمولا وقتی انتخابات نزدیک میشه بعضی سعی می کنند به هرقیمتی طرفداران موقتی پیدا کنند. یک رای هم یک رای است. بالاخره نیمی از جمعیت کشور را بانوان تشکیل می دهند.
  • وای برمن ۲۳:۲۸ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۱
    5 2
    من دوتا زن دارم واز زن دوم چهار بچه دارم واز زن اول سه تا بچه حال ازدواج اول باطل میشه با ازدواج دوم باطله کدوم بچه هام زنا زاده اند چون باید اعلام کنم که که قاضی پیش نماز ومرجع تقلید نشن به هرحال از کدام زنم فاصله بگیرم تکلیف تاریخ اسلام چی میشه با اینهمه زنازاده خیلی حرف دارم ....
  • مرتضی ۲۳:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۱
    2 1
    الکی می گه!!!!
  • شهلا ۲۳:۵۳ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۱
    2 1
    عجیبه که افرادی مثل اقایان مهدی ورضا تمام دین رو در ازدواج دوم میبینندواینکه اقای مهدی میگویند اون همه مسلمون صدر اسلام از پیامبر دفاع میکردن ودزشهادت ایشون جلوگیری میکردن پس اون مسلمونا موقع غربت مولایمان علی وشکستن پهلوی تنها یادگار پیامبر کجا تشریف داشتند.ضمن اینکه برده داری میزان دیه قتل و... از اداب اعراب بوده که پیامبر نیز اتهارا پذیرفت در ضمن برای زنان بیوه دایگان دلسوزتر از مادر نشوید که انها اگر همسر داشته باشتد هرگز حاضر به تقسیم ان با دیگری نخواهند بود
  • توحید ۲۳:۵۸ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۱
    2 3
    _ یه بار فرسادم نمیدونم نرسید یا تایید نشد!!_ تعدد زوجات تو فرهنگ ما پذیرفته شده نیست ولی این دلیل نمی شه که بخوایم تحریمش کنیم؛درست مثل «ازدواج موقت».نمیشه مصلحت ها رو فدای احساسات کرد. در دوران صدر اسلام و حتی تا همین الان در میان برخی اقوام یه چیز کاملا عادیه و مشکلی باهاش ندارن. ولی اختیار کردن همسر دوم به طوری که زندگی همسر اول و فرزندان از هم پاشیده بشه کار یه آدم عاقل نیست! اگر تو اسلام تغدد زوجات داریم،گذشت و بخشش هم داریم،تقوا و مبارزه با هوای نفس هم داریم و.. ..وَ لا تَنْسَوُا الْفَضْلَ بَيْنَكُم(بقره:237) ..و گذشت و نيكوكارى را در ميان خود فراموش نكنيد( این یکی از زیباترین عبارات قرآن درباره زندگی زناشوییه!!!) ما باید بین "جایز" با "واجب" تفاوت قائل باشیم! متاسفانه بعضی از کاربران جوری نظر دادن که انگار واجب هر چارتا زنو بگیرن!!! این حدیث هم قابل توجه آقایونی که بی خبر میرن زن دوم میگیرن و نه حقوق اینو رعایت میکنن ،نه حقوق اونو..ببینین عاقبتش چبه بعد ریسک کنید!! حضرت رسول(ص): «.. وَ مَنْ كَانَتْ لَهُ امْرَأَتَانِ فَلَمْ يَعْدِلْ بَيْنَهُمَا الْقِسْمَةَ مِنْ نَفْسِهِ وَ مَالِهِ جَاءَ يَوْمَ الْقِيَامَةِ مَغْلُولًا مَائِلًا شَفَتَهُ حَتَّى يَدْخُلَ النَّار»/ثواب الاعمال و عقاب الاعمال،ص 282 « ..و كسى كه دو همسر داشته باشد، ولى در ميان آن دو- از نظر هزينه معاش زندگى و روابط زناشوئى و تعهداتى كه شرعا بر عهده دارد- با عدالت رفتار نكند، و در ميان آن دو فرق بگذارد، در روز قيامت در حالى كه به زنجير كشيده شده است و با اندامى كج محشور مى‏گردد تا آنكه رهسپار دوزخ شود».
  • ۰۰:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۲
    3 2
    این علامه به اصطلاح دهر چرا در مقابل نص قرآن اجتهاد میکند! ادعا داری تشریف ببرید قم تا درس فقه یادتون بدن! وشیوه استنباط احکام!
  • داداش ۰۰:۴۶ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۲
    6 2
    سید علی محمد شیرازی ملقب به باب هم ملا بود هم سید . راستی چه شباهتی با این مثلا ملای سید داره با ان تفاسر انگلیسی امریکائیش !!!!!!!
  • ساری ۰۰:۵۴ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۲
    4 0
    80000هزار شتر !!!! آقای محقق و آیت الله بقیه اسناد و منابع و مدارک شما چنین است ؟ افسوس از یک حرف عالمانه و با سند و مدرک!!!!!!!!!!!
  • فاطمه ۰۱:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۲
    2 1
    هوسران دنبال زن گرفتن نیست دنبال معاشقه است که این مقاله ربطی به اون نداره
  • فاطمه ۰۱:۵۱ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۲
    3 3
    طبق نظر خود امام خمینی گذاشتن شرط برای ازدواج که مرد همسر دوم اختیار نکنه از اساس باطله و شرط حساب نمیشه. شما نضمین میکنید این خانوم بعد دچار مشکلات جسمی و جنسی نشه؟ هیچ مردی دنبال دردسر نیست. زن به مثابه دردسره. هر چی تعداد زن بیشتر دردسر بیشتر. اینو از اونایی که 3 یا 4 تا دارن بپرسید. بیشتر مردانی که سمت ازواج دوم میرن دچار مشکلات عدیده در ازدواج اول هستن.
  • فاطمه ۰۱:۵۴ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۲
    5 4
    ببخشید اشتباهی منفی دادم. احمقانه است از روی قوانین انگلیس کپی برداری کردن. پسر عموی من زن انگلیسی داشت. یهو زنش با دو تا بچه طلاق گرفت. ازش پرسیدم چرا گفت به زنه گفته مثلا فلان غذا رو بپز زنه هم رفته و طلاق گرفته. الان هم توی جامعه ما تقریبا همینطور شده. به ز نها میگن شوهرداری کن میگه مگه اسیر آوردی من باید برم بیرون توی جامعه باشم دستم توی جیب خودم باشه بعد هم که با لجبازی میره و طلاق میگیره
  • علی ۰۸:۳۷ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۲
    4 3
    متاسفم واسه ایشون.به نظرنمیادایشون دین شناس باشن
  • ۰۸:۳۹ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۲
    5 3
    اينكه همسر دوم شكنجه براي همسر اول است حرف جديدي نيست ابوالعلا معري زنديق معروف هزارواندي سال پيش عين همين حرف را زده اين اقا امده به نام عالم شيعه علاوه بر تكرار آن به ترويج وقانوني كردن نظريه آن زنديق ملعون اقدام كرده است اينكه انسان عمل حلالي را انجام ندهد مانعي ندارد ولي مانع انجام عمل حلال شدن تبعاتي دارد كه فقط خداوند ميتواند
  • بسیجی ۰۸:۵۶ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۲
    4 1
    درست گفتند قطعا همسر دوم گرفتن در جامعه امروز حرام است
  • ۰۸:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۲
    5 3
    اينكه همسر دوم شكنجه براي همسر اول است حرف جديدي نيست ابوالعلا معري زنديق معروف هزارواندي سال پيش عين همين حرف را زده اين اقا امده به نام عالم شيعه علاوه بر تكرار آن به ترويج وقانوني كردن نظريه آن زنديق ملعون اقدام كرده است اينكه انسان عمل حلالي را انجام ندهد مانعي ندارد ولي مانع انجام عمل حلال شدن تبعاتي دارد كه فقط خداوند ميتواند آثار ونتائج آن را احصا نمايد خدا كند مصداق "وآخر تابع له علي ذالك قرار نگيرد" أحكام الهي بازيچه نيست كه هركس براساس سليقه وذايقه خود آن را تغيير دهد يا اضافه و كم نمايد يا ان را حذف نمايد خداوند عاقبت همه مومنين را ختم به خير نمايد
  • ۰۹:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۲
    9 1
    حلال آل محمد ص حلال الي يوم القيامه و حرام آل محمد ص حرام الي يوم القيامه
    • US ۰۲:۰۷ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۱
      2 2
      برده داری هم تو اسلام حلاله پس شما میفرمایین برده داری رو هم رواج بدیم؟؟؟؟
  • ۰۹:۱۶ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۲
    2 2
    به فاطمه اما مردهای ایرانی اکثرا با قبول این شزط با همسر اولشان ازدواج کرده اند مگر آنکه بگویید خود این عقد اول هم به دلیل پذیرش شرط باطل ، زیر سوال است ( که اتفاقا امام خمینی هم خودش در همان تحریر الوسیله اشاره کرده است) ضمن اینکه جای بحث هم باقی است. اتیان حق واجب نیست. در واقع زن دوم نگرفتن حرام نیست که چتین شرطی را بشود باطل دانست چرا که حتی می تواند این شرط منوط به حذف مستحبات هم باشد. همانطور که گفته شد واقعیت این است که همه مردان ایرانی این شرط را می پذیرند و اگر نپذیرند اصلا زنده از خواستکاری خارج نمی شوند چه رسد به زن گرفتن! همچنین برای دختران خودشان هم چنین شرطی قرار می دهند. آیا واقعا مردانی که خودشان مایل نیستند کسی سر دخترشان هوو بیاورد جایز است زن دوم بگیرند؟ اجعل نفسك ميزانا فيما بينك وبين غيرك، فاحبب لغيرك ما تحب لنفسك، واكره له ما تكره لها، ولا تظلم كما لا تحب ان تظلم، واحسن كما تحب ان يحسن اليك ( نهج البلاغه نامه 31 )
  • رضا ۰۹:۲۰ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۲
    2 5
    من 20 سال درس حوزوی فقه اصول و تفسیر و فلسفه خوندم - با تعداد زوجات هم خیلی موافق نیستم یعنی معتقد نیستم که یک مرد در شرایط عادی زن دوم و سوم و چهارم بگیره که اوقات خودش و خانواده شو تلخ کنه و مشکلات مختلف به بار بیاره. ولی ... برداشتی که ایشون از آیه شریفه می کنند برداشت اشتباهی است. قرآن زن دوم و سوم و چهارم رو اجازه داده و مصداق شکنجه زن اول هم به هیچ وجه نیست. ازدواج های پیامبر هم همه به خاطر مصلحت حمایت قبایل نبوده . در جامعه امروز ما که تعداد دختران ازدواج نکرده زیاد شده چه عیبی داره که یک مرد چند زن داشته باشه و شرایطش را هم کاملا رعایت کنه؟! چرا یک مرد فقط سهم یک زن باشه؟ چرا بقیه دختران بدون شوهر و سرپرست بمانند و به هزار و یک مشکل روحی و اخلاقی دچار بشن و جامعه را گرفتار کنند؟ همین تعطیل برخی از احکام اسلام در مورد ازدواج که امثال این آقا درست کردن آیا باعث این همه معضلات اخلاقی و جنسی در جامعه نشده؟! چرا به راحتی تصریح آیه قرآن را کنار می گذارید و طبق دیدگاه خودت تفسیر می کنی؟ یه احتمال هم بده که حرفت اشتباه باشه! ضمنا این که اسلام با شمشیر علی پیشرفت کرده سخن یک غیر مسلمانه و معروفه ولی شما که این همه دم از رحمت می زنید و خشونت را محکوم می کنید دیگه چرا؟ فکر نمی کنید دیگران با این حرف شما فکر کنند که علی علیه السلام با خشونت و شمشیر باعث پیشترفت اسلام شده؟! پس اخلاق متعالی و جذاب پیامبر و اسلام چی؟ نقشی در پیشرفت اسلام نداشته؟! مالکم کیف تحکمون؟!!
  • ۰۹:۲۰ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۲
    4 4
    به فاطمه راستش حق با آن زن انگلیسی است. تنها وظیفه زن تمکین از شوهر در امر زناشویی است. مثلا می تواند مرد دستور بدهد که راضی نیست زن پایش را از خانه بیرون بگذارد. اما رفت و روب و آشپزی و حتی بچه داری و رضاع وظیفه زن نیست و می تواند برای آن مزد هم بخواهد. گر چه مستحب است اما تکلیف زن نیست. همه اینها وظیفه خود مرد است. مرد حتی شرعا حق ندارد دستور بدهد به زنش برایم پای بیاور! این همه دقت امام خمینی در مورد اینکه مبادا دستور به زنش بدهد برای همین بود. اما مرد می تواند مثلا به فرزندش چنین دستوری بدهد.
  • رضا ۰۹:۲۳ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۲
    2 1
    ایشون گفتن حضرت خدیجه 80000 شتر داشتن؟!! میگم این همه شتر تو مکه جا می شده؟! کاروان تجاری 80000 شتری چطوری از راه ها و شهرها عبور می کردن؟! قابل کنترل بوده؟!
  • نقد سخنان بجنوردی ۰۹:۵۴ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۲
    7 3
    سید محمد کاظم موسوی بجنوردی دادستان سابق انقلاب همان فردی است که توسط امام خمینی از این سمت عزل گردید ایشان رفیق گرمابه وگلستان و دوست صمیمی ریچارد فرای جاسوس مشهور آمریکایی و دزد اموال باستانی ایران است. آقای بجنوردی برای اولین بار نیست که نظرات فقهی بسیار عجیب و غریبی بیان می کنند ( که تاکنون هیچ فقیه و مجتهدی نظیر آنرا عنوان نداشته اند و در این مورد دست به نوع آوری و بدعت در دین زده اند) ایشان اخیرا نیزبا تحویل گرفتن خود گفته بودند: دریا پایان دارد ولی علم من پایان ندارد!! اما نمی دانیم این چه علمی است که منافع صهیونیستها را بیشتر از منافع مردم مسلمان ایران تامین می کند! در شرایطی که در کشور مشکل ازدیاد جمعیتی بانوان ازدواج نکرده بیداد می کند و بیش از میلیون ها زن مطلقه و بیوه و دختران بی همسر بخاطر مسائل عاطفی و یا نیاز مالی دچار مشکلات افسردگی و اجتماعی شده اند آیا گارد گیری علیه چندهمسری از روی دلسوزی و ترحم به بانوان است؟ در حالی که کشور ایران به سمت پیری جمعیت می رود بجای ترویج چندهمسری و زمینه سازی معقول جهت زاد و ولد ، عنوان کردن مسائلی که تا کنون از زبان هیچ کدام از فقیهان از قدما تا معاصرین شنیده نشده بخاطر علم بی پایان ایشان است؟ جالب است بدانیم در زمانی که دور تا دور ایران را اهل سنت گرفته و هر کدام از آنها با گرفتن چهار زن اقدام به تکثیر نسل می کنند بطوری که هر زن و مرد سنی به کمتر از 10 فرزند راضی نمی شود (یعنی یک مرد سنی چهارهمسره حدود 40 فرزند دارد!!) امثال این آقا در حال تنظیم راهکارهایی بودند که باعث شد نسل بچه های شیعه در اقلیت قرار بگیرد و خدا می داند این شروط قبل از عقدی که ایشان بر زوجین تحمیل نمودند چندین هزار(اگر نگوییم چندین میلیون) خانوداه را متلاشی کرده است. اتخاذ همین روش ها در زمان آقای هاشمی رفسنجانی و شخص موسوی بجنوردی باعث شده که هم اکنون آمار جمعیت برخی از مقاطع دانش آموزی اهل تسنن با آمار جمعیت دانش آموزی شیعیان برابر و مساوی شود و این یعنی تا 23 سال آینده اهل تسنن بخاطر ثقل جمعیتی می توانند قانون اساسی و مذهب رسمی کشور را با یک رفراندوم براحتی تغییر دهند! اتخاذ همین روش ها باعث شده در یک اقدام تفرقه افکنانه و ضد امنیتی دو خیابان به نام "خیابان جناب عمر رضی الله عنه" و "خیابان جناب ابوبکررضی الله عنه" توسط شورای شهر زاهدان نام گذاری شود چیزی که تا کنون نظیر و سابقه نداشته و کاری است که باعث تحریک شیعیان برای اقدامات مشابه (نظیر بازگشایی آرامگاه ابولوءلوء) می گردد و آتش فتنه مذهبی را در ایران شعله ور خواهد کرد اتخاذ همین روش ها باعث شد که ما با عقب نشینی آشکار شاهد پخش اذان به سبک اهل سنت و با حذف نام حضرت علی علیه السلام از سیمای کردستان باشیم در حالی که مذهب رسمی کشور اسلام شیعی است و باید همه مناطق جغرافیایی ایران تابع این مذهب باشند (اگه چه هرکسی در انجام امور دینی خود بر مبنای اعتقاداتش آزاد است اما سیاستگذاری های حقوقی و تبلیغی می بایست با در نظر گرفتن مذهب رسمی کشور اتخاذ گردد) لابد از این پس باید منتظر باشیم که ناقوس و زنگوله کلیساها در مناطق پرجمعیت مسیحی از صداوسیما رسما پخش شود و یا صدای هوهوی دراویش از سیمای فلان منطقه رسما شنیده شود و مراسم آتش پرستی زرتشتیان در ایام هفته در فلان استان رسما از تلوزیون تبلیغ شود و... از مشکل جمعیتی هم بگذریم سئوال دیگر این است با ممنوع کردن و اشکال تراشی و سنگ اندازی در مقابل ازدواج دوم آیا به خانواده ها خدمت کرده و موجب مستحکم شدن آن شدیم؟ آمارها نشان می دهد بیش از 60 درصد طلاق ها بخاطر سرد مزاجی زنان و عدم ارضای جنسی کامل مردان است. در گذشته اگر کسی با همسر خود این مشکل را داشت بجای طلاق اقدام به ازدواج دومی می کرد تا مشکل جنسی خود را حل کند و احتیاجی به رها کردن خانواده خود نمی دید اما امثال آقای موسوی بجنوردی با ممنوع کردن ازدواج دوم و پرهزینه کردن آن (بطوری که اگر کسی اقدام به گرفتن همسر دوم کند باید تبعات و هزینه اجتماعی و کیفری آن را بپذیرد) باعث شدند که بجای ازدواج دوم مردها زن اولشان را طلاق دهند و بعد با خیال راحت اقدام به ازدواج مجدد کنند! در واقع چیزی عوض نشد و ازدواج دوم شکل گرفت و تنها فرق آن با گذشته این است که در این دوره اول مردها اقدام به رها کردن بی دردسر همسر اول می کنند(تحت عناوین طلاق توافقی و...) و سپس زن دوم را بخانه می آورند! البته قبول کنید که این همه بخاطر همان علم بی پایان و قوانین کاملا حکیمانه ایشان است! اخیرا پرفسور ابراهیم فیاض گفته روابط جنسی ضربدری در برخی از خانواده ها در حال رشد است و برخی از مردان بی ایمان مشکل جنسی خود را با تعویض کردن هسمر خود با مردان دیگر حل می کنند و در واقع بجای چندهمسری رسمی و شرعی و قانونی به تجربه جنسی جدید در قالب روابط ضربدری روی آورده اند! اینها همه از برکت(!) ممنوع کردن تعدد زوجات در این کشور است. برای اولین بار بود که از زبان این اندیشمند(!) متوجه شدیم که ازدواج دوم اشکال شرعی هم دارد! بگذریم از اینکه این نوع اظهارات سخیف برخلاف نص صریح قرآن و روایات و سیره و روش اهل بیت صلواه الله علیهم اجمعین است ایشان در مقابل علما و مراجع سلف و فعلی که چندهمسر بوده و هستند چه جوابی دارند؟
  • امیر حسین ۱۰:۱۹ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۲
    2 2
    با این وضعیت اقتصادی آدم یک زن را نمیتونه اداره کنه وای به حال دو زن ؟؟؟!!!
  • ۱۰:۲۹ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۲
    6 3
    اسلام ناب آمریکایی!!!!!!!!!
  • عبداله ۱۰:۵۳ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۲
    6 3
    اکنون بیشتر درک میشود که امام ره از اسلام آمریکائی ضجه میکشیدند
  • علی ۱۰:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۲
    5 5
    حضرت اجل نظر مبارکشان را درمورد هم جنس بازی هم بفرمایند تا حقوق آنها هم احیا شود پتاه بخدا از دست اصلاح طلبها
  • فاطمه ۱۰:۴۴ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۳
    12 3
    به ناشناس 9:20 من یه زنم و فرق یه زن شرقی با یه زن غربی توی محبتشه. من عشق میکنم وقتی همسرم به من میگه فلان غذا رو درست کن. چون میدون دستپختم رو دوست داره و باهاش حال میکنه. زن شرقی مسلمان میدونه که جهادش خوب شوهر داری کردنه نه خوب حقش رو گرفتن. میدونه برای هر لحظه که به خانواده خدمت میکنه واسش ثوابه و جایگاهش بهشته. واسه همین زن شرقی مسلمان ترجیح میده شوهرش ازش راضی باشه تا اینکه جلو بقیه باد بندازه به غبغب و از حق و حقوقش دفاع کنه. اگر به وظیفه باشه مرد هم فقط وظیفه نفقه دادن و مهریه داره و وظیفه ی دیگه ای نداره . و میتونه با بقیه پولش بره یه زن دیگه بگیره. ولی این کارو نمیکنه خب باید بگه حقمه و بره این کارو انجام بده ولی نمیره. یه کم انصاف در زندگی هم خوبه و بد نیست. البته من این ها رو مدیون یه فرد توی زندگیم هستم که ان شالله خدا بهش عمر با برکت بده
  • ۱۳:۵۶ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۸
    8 5
    اقایون شما اگه میخواین لطف کنین حمایت مالی کنین انگار که حتما ازدواج کنین ما زنها حاضر به بهم ریختن یه زندگی برای رفع نیازهامون نیستیم شما همون زندگی که دارین رو دو دستی بچسبین و دایه ی مهربونتر از مادر نشین.
  • ۱۴:۰۳ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۸
    11 1
    چرا نظراتی که باب میلتونه میزارین متنفرم از این همه ریا تو این صفحه فعلا همه مخالفهارو گذاشتین من خودم میدونم چه میکنین .
  • نرگس ۱۵:۱۱ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۹
    2 3
    حاج آقا از وقتی که این شروط را گذاشتی نرخ طلاق بالاتر رفته که؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟!!!!!!!!!!!!!
  • هیچ‌کس ۱۸:۵۶ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۹
    0 0
    الان گزینه‌ی آخر رو از کجا می‌شه گیر آورد؟
  • سید ۱۹:۱۲ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۹
    2 2
    آخه این آقا اومده ده دوازده تا شرط چپونده توی عقد نامه ها که اگه بخوای مخالفت کنی احتمالا طرف «بله» پس می‌گیره و میره. ایشون شرط‌هاشو از طوی عقد نامه خارج کنه بره خیال ما هم راحت می‌شه
  • سید ۱۹:۱۵ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۹
    6 5
    ایشون و دوستان هم پیالشون که به فقه جواهری پشت کردن مصداق بارز احبار یهود اند که حلال خدا را حرام و حرام خدا را حلال می کنن
  • علي ۱۱:۵۴ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۱
    2 5
    خدا لعنت كنه فقهاي دنيا طلب، رياست طلب و بدعت گذار رو
  • محمد ۰۷:۰۵ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۲
    3 6
    از جامعه ی زن ذلیل زن محور فیمینیست زده غرب زده بیشتر از این انتظار نمی ره که امثال این مردک به نام اسلام بخاطر اینکه زنانشون روشون سوارن میان حرف مفت می زنن.
  • ناشناس ۰۷:۴۴ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۹
    2 3
    به نظر من حرفاتون بسیار منطقی و درست بود و به فرموده امام و آقای خامنه ای فقه باید پویا باشه تا مشکلات مردم رو برطرف کنه. اگه شبهات دینی در مورد زنان منطقی جواب داده بشه زنان تمایلشون به دینداری بیشتر میشه
  • مهدی ۱۳:۱۲ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۴
    4 0
    من که اصلا نفهمیدم این چی میگه
  • ۱۳:۴۷ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۴
    2 0
    به قول بابا پنج علی الکی میگه
  • سارا ۱۳:۵۲ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۳
    4 3
    جناب مهدی زنانی که به دلیل داشتن همون فرزند و ترس از بی آبرویی و خورد هزار انگ بهشون و البته ظلم مردان در طلاق ندادنشون مجبورن در زندانی به نام خونه سپری کنند برای اونها چه راهکاری دارین؟ شوهر دوم و ازدواج موقت؟ این زنها چطور باید الامشونو تسکین بدن؟
  • سارا ۱۴:۰۴ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۳
    5 4
    آیا معضلات جسمی و جنسی جامعه ی ما به خاطر نبود ازدواج دومه؟؟ اگر همین شماها که ادعای حوزه و مسلمونیتون میشه به تمام قوانین قران همینطور احترام میذاشتی این وضعیت جامعه ی ما بود؟ قران چقدر به عفاف و تقوا توصیه کرده؟ کسی که برای ارضای شهوتش 4 تا زن میگیره تقوا پیشه کرده؟ برای درمان ذهن بیمارشون ازدواج مجدد کنند؟
  • ۱۴:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۳
    4 3
    بله مردا باید سوار زناشون بشن جناب؟ اینجوری کسی حرف مفت نمیزنه شما رو کجا زده که اینجور تیشه به ریشه ی خانواده و دین میزنین؟ شما دیندارنماها گند زدین به این جامعه
  • سارا ۱۴:۰۹ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۳
    0 3
    اگه جانبداری در کار نیست چرا همه ی نظرات رو منعکس نمیکنید؟
  • نا شناس ۱۷:۲۲ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۱
    6 4
    منم جززنان مطلقه هستم ولی شان خودمو جلوی مردان هوس بازپایین نمیارم
  • ناشناس ۱۷:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۱
    0 3
    پس محدودیتایی که داره چی میشه ضربشو زن دوم باید تحمل کنه مردا نمیتونن عدالت برقراکنن با احساس خانمهای مطلقه بازی نکنن
  • ناشناس ۱۷:۴۴ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۱
    0 0
    ایول داری ابجی نمیفهمن نیازی بهشون نیس
  • ناشناس ۱۷:۴۷ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۱
    3 0
    بسه بابا ابروی مسلمونا بردین با حر فاتون
  • yas ۲۰:۲۱ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۰
    2 1
    ذات و خلقت مرد در چند همسری است ! ولی اگر بدانید وجود این خصلت از چه حکمتی بهره می برد حتی فکر فکر ازدواج موقت و دوم هم نخواهید بود! اسرار آمیز ترین خلقت خداوند عشق است و تمام قرآن در مورد مسائل روحی روانی و تاثیرات آن پرداخته بدون اینکه نامی از آن برده شود از نام مثالی نور استفاده نموده ، و بزرگترین بهره و ثمره ایمان برای حفظ و عمیقتر شدن روابط عاشقانه است، و کوچکترین انحراف فکری باعث دور شدن از درک و لذت این هدیه بزرگ الهی، و شهوت از غرایض حیوانی انان است و در این مورد فرقی بین انسان و حیوان نیست، اما تنها فرق بین این دو وجود عقل و اراده است، که حیوان ندارد، و انسان فقط با تمرکز ذهنی بر یک نفر که بوسیله قدرت اراده در اختیار دارد، در مقابله قریضه شهوت خود قرار داده، یا به عبارت عرفا آب حیوان را بسوزانی تا شهوت جسمانی را کاملا به عشق روحانی مبدل نمود، اجبار نیست اما هدف نهای ورود انسان در این دنیا در جهت کسب همین مقام است، باید این جسم خاکی را سوزاند تا مثلا در زندگی اینده ظرفیت جسم کریستالی را داشت!! این در مورد حضرت رسول و حضرت علی نیز واضح است
  • yas ۰۳:۵۹ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۱
    2 4
    ذات و خلقت مرد در چند همسری است ! ولی اگر بدانید وجود این خصلت از چه حکمتی بهره می برد حتی فکر فکر ازدواج موقت و دوم هم نخواهید بود! اسرار آمیز ترین خلقت خداوند عشق است و تمام قرآن در مورد مسائل روحی روانی و تاثیرات آن پرداخته بدون اینکه نامی از آن برده شود از نام مثالی نور استفاده نموده ، و بزرگترین بهره و ثمره ایمان برای حفظ و عمیقتر شدن روابط عاشقانه است، و کوچکترین انحراف فکری باعث دور شدن از درک و لذت این هدیه بزرگ الهی، و شهوت از غرایض حیوانی انان است و در این مورد فرقی بین انسان و حیوان نیست، اما تنها فرق بین این دو وجود عقل و اراده است، که حیوان ندارد، و انسان فقط با تمرکز ذهنی بر یک نفر که بوسیله قدرت اراده در اختیار دارد، در مقابله قریضه شهوت خود قرار داده، یا به عبارت عرفا آب حیوان را بسوزانی تا شهوت جسمانی را کاملا به عشق روحانی مبدل نمود، اجبار نیست اما هدف نهای ورود انسان در این دنیا در جهت کسب همین مقام است، باید این جسم خاکی را سوزاند تا مثلا در زندگی اینده ظرفیت جسم کریستالی را داشت!! این در مورد حضرت رسول و حضرت علی نیز واضح است
  • مریم ۱۶:۴۱ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۱
    7 8
    ازدواج دوم از نظر اسلام فقط بخاطر شهوت زیاد مرد نیست بیشتر بخاطر مجرد نموندن دختراست و اینکه سرپناه داشته باشن و صاحب فرزند بشن که اونم شرایط خاص خودشو داره اصولا مردیکه خیلی زحمت کشیده و توانایی مالی زیادداره مستحق زن دوم هست اونم به شرطی که بتونه بین دو زن با عدالت رفتار کنه. الان شما اکثر زنهاییکه شوهر ثروتمند دارنو ببینید متوجه میشید که این زنها اکثرا از زیبایی هم بی بهره اند چه بسا خیلیاشونم سواد درست حسابیم ندارن اینطور میشه که مرد از ترس ازدواج دوم و عواقب بد اون از طرف زن اول رجوع میکنه به روابط نامشروع پشت پرده. اون خانمی که گفته زن بیچاره تو خونه شوهر زحمت کشیده میخوام بدونم چه زحمتی کشیده؟آیا اونهمه ثروتو خودش بدست آورده؟ غذا لباس ماشین خونه های انچنانی..جز اینکه خورده خوابیده و فقط وظایف مادری و خانه داری انجام داده که اونم صددرصد پولدارها کار نمیکنن و کلفت دم دستشونه...و بعضی از این زنها هم حتی وظایف خودشونو بعنوان زن در قبال شوهر انجام نمیدن.. اگه تعدد زوجات در جامعه ما هم با شرایط خاص خودش و آموزش به مردان در خصوص نحوه اجرای عدالت بین زنان جا میفتاد مطمئنا اینهمه دختر مجرد بالای 30سال تو جامعه با اونهمه مشکلات روحی و جسمی نداشتیم...پس تفکرات مخرب فمینیستی رو بذارید کنار و منصفانه فکر کنید...
  • بانو ۱۳:۰۷ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۶
    7 8
    پدرشوهر به ظاهر روشنفکر من زن دوم گرفت و با این کارش کانون خانوادش رو به هم ریخت،مادر شوهرم افسردگی گرفت وبجه ها هم به شدت آسیب دیدند زن دوم نه مطلقه بود ونه بچه یتیم داشت، هم سن دختر خودش بود.... اینو چی میگید؟؟؟؟؟؟؟باز هم فکر میکنید اسلام گفته که اینطوری تیشه به ریشه خانواده بزنید!!!!!!!
  • تو این موضوع یکم فکر کنید خواهشا ۱۷:۳۵ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۸
    8 9
    اسلام خودش گفته که میتونی 4تا بگیری نگفته باید زن اول هم خبر داشته باشه این مسله چیزی نیس که فقط خاص این زمان باشه موسوی جان ... نکن این کارو؟؟
  • بهار ۱۷:۱۷ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۱
    17 13
    باید فرهنگ چند همسری را پیاده کنن.این نیاز جامعه ی ماست.اما با رعایت عدالللللللللللللللت.
  • زن اول IR ۰۰:۲۲ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۰
    5 8
    من یک زن هستم بهترین کلمه هارو استفاده کردین حاج آقا زندگی من تباه شده با یک پسر ۱۳ساله به خاطر زن دوم خواهشن این صیغه رو بردارین تا آقایان فق یک زن اختیا کنند
  • IR ۱۰:۴۹ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۷
    2 4
    لطفا کمی به روز باشید . چقدر این یک بخش اسلام هوادار داره.درود ب شرف این روحانی که بانوان رو درک میکنند
  • IR ۱۰:۴۹ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۷
    5 5
    لطفا کمی به روز باشید . چقدر این یک بخش اسلام هوادار داره.درود ب شرف این روحانی که بانوان رو درک میکنند
  • ظفر IR ۲۳:۳۵ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۲
    2 5
    احسن بر استدلال شما واقعا مصداق شکنجه هس
  • یعقوب کریم زاده IR ۲۲:۴۴ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۷
    1 0
    دنیاانقدر بیسرویامانست منو بچه ها نمیتونیم ازدواج کنیم فقط پولدرمیاریم بخورنمیر زن طلا لباس لوازم خانه تفریح خرجی ماشین هیچکدام رو نداریم کلی قرض ازبانکهاباید پرداخت نمودباچی
  • عبداله IR ۲۱:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۲
    0 1
    با این شرایط تحمیلی ضمن عقدی که تنظیم کردید گند زدید به سند ازدواج و عملا کانون خانواده سست و آمار طلاق بالا گرفت...خدا ازتون نگذره مدعی فقاهت
  • جوانمردی IR ۰۱:۴۱ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۴
    1 0
    این گفته ایشان مخالف صریح باحکم قرآن ونیزاجماع فقها برجوازتعدداست
  • جوانمردی IR ۰۰:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۴
    1 0
    آقای بجنوردی لطفا میشه نظرندیدآخه این همه تفسیروروایت درموردجوازتعددزوجات واجماع چطورحالاشمافهمیدیدفقط درمورد سرپرستان یتیمان بوده
  • محمد IR ۱۲:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۹
    3 0
    یا خدا یعنی میخواین بگین قرآن برای یک زمان خاص گفته و قانون گذاشته . معاذ الله
  • رضا IR ۰۱:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۰
    12 0
    خدا هداییتتون کند
    • محمد IR ۱۱:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۵
      0 4
      من کسی و میشناسم که سر زنش زن گرفت وزنش شکنجه شد و افسردگی گرفت و دختر نوجونش آواره چرا هوسرانی تان را به پیامبر وخدا نسبت می دهید اینکار ظلم است واعراب ازآن سواستفاده کردندآیا این کثافت کاری نیست امشب با این زن وفرداشب زن دیگر و تا چهارشنبه به همین ترتیب وبعد دوروز استراحت خیلی احمقانه است پیامبر عاشق همسرش حضرت خدیجه بود وتا زمان زنده بودنش هرگز همسری اختیار نکرد بعدازآن ازدواج داشت هرکع می خواست همسرش شود باعلم و رضایت به اینکه همسر دیگری خواهد گرفت همسر پیامبر میشد پس بفهمید که اسلام چه گفته
  • علی IR ۱۷:۲۵ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۸
    4 10
    من هیچ وقت نخواستم پدرم زن دومی داشته باشه
  • IR ۰۹:۵۸ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۰
    0 0
    مهریه و هزینه هایی که روی دوش مرد میزارن بدترین نوع شکنجه است و دیگه هیچ مردی زیر باز ازدواج نمیره . همانطور که زن از ازدواج دوم مرد متنفره (که الان کسی زن دوم نمیگیره) مرها هم هزار برابر از مهریه متنفر هستند . چون کل دارای مرد رو چپاول میکنند به اسم مهریه .
  • IR ۰۱:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۹
    1 1
    با سلام و احترام جتاب بجنوردی لطفا عقاید شخصی برداشت فردی خود را به اسلام نسبت ندهید.. البته بنده مخالف چند همسری هستم ولی ایه مستقیم قران است که مرد میتواند تا چند همسر (۴) اختیار کند ولی باید عدل و انصاف را در مورد همه رعایت کند وقتی مردی از لحاظ مالی توانش را دارد پس میتواند چند همسر بگیرد و عدالت را رعایت کند یعنی برای همه خانه و .... یکسان بگیرد .
  • نادر IR ۰۶:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۹
    1 0
    خدا تحریف کنندگان دین رو لعنت کنه و عذاب دنیوی و اخرویش را زیاد کنه .
  • احد IR ۰۰:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۵
    1 1
    دم ان زن گرم که تو را اینقدر ترسانده که از گفتن حکم خدا هم سر پیچی میکنی
  • زن اول IR ۰۱:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۷
    0 0
    الهی اون کسی که زن دوم میگیره خدا سر خواهرشو عزیزش بیاره ببینه خوب یا بد
  • حسین IR ۱۹:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۵
    0 0
    لطفا بدون تحقیق و از روی بی اطلاعی صحبت نکنید همیشه تعداد مردان بیشتر از زنان بوده
  • ف.د IR ۲۳:۴۹ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۳
    0 0
    قطعا اگه امام زمان ظهور کنه گردن هر آخوند انگلیسی!! را میزنه که جامعه رو به انحراف میکشه!
  • ایدا IR ۱۶:۰۸ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۶
    0 1
    مخالفین فازتون چیه؟؟؟زن میخواین؟؟؟اونم ده تا؟؟؟حرف درست و کامل زد که زن دوم بی زن دوم
  • ناشناس IR ۲۱:۵۷ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۷
    0 1
    به مذاق بعضی از مردها خوش نیامد ه مثل اینکه اخه مردی که چند تا زن میخوای تو میتونی مثل پیغمبر باشی ؟ عدالت رو اجرا کنی زنهاتون از دستتون به امان اومده ند حالا میخواین بیشترش هم کنین نه اینکه خیلی خوش اخلاقین بتمرگین سر جاتون تو رو خدا
  • ناشناس IR ۲۱:۵۷ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۷
    0 1
    به مذاق بعضی از مردها خوش نیامد ه مثل اینکه اخه مردی که چند تا زن میخوای تو میتونی مثل پیغمبر باشی ؟ عدالت رو اجرا کنی زنهاتون از دستتون به امان اومده ند حالا میخواین بیشترش هم کنین نه اینکه خیلی خوش اخلاقین بتمرگین سر جاتون تو رو خدا
  • ناشناس IR ۲۱:۵۷ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۷
    1 1
    به مذاق بعضی از مردها خوش نیامد ه مثل اینکه اخه مردی که چند تا زن میخوای تو میتونی مثل پیغمبر باشی ؟ عدالت رو اجرا کنی زنهاتون از دستتون به امان اومده ند حالا میخواین بیشترش هم کنین نه اینکه خیلی خوش اخلاقین بتمرگین سر جاتون تو رو خدا
  • ناشناس IR ۲۱:۵۷ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۷
    0 1
    به مذاق بعضی از مردها خوش نیامد ه مثل اینکه اخه مردی که چند تا زن میخوای تو میتونی مثل پیغمبر باشی ؟ عدالت رو اجرا کنی زنهاتون از دستتون به امان اومده ند حالا میخواین بیشترش هم کنین نه اینکه خیلی خوش اخلاقین بتمرگین سر جاتون تو رو خدا
    • زینب IR ۰۹:۱۶ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۳
      1 0
      جالب بود🤣🤣🤣🤣
  • ۰۹:۴۴ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۱
    2 0
    هر جا با تفسیر به رای و سلیقه ای از چهارچوب احکام الهی خارج شدین فاتحه خوندین به اصل موضوع. اولا" بعد از تصویب قانون انگلیسی-آمریکایی جنابعالی طلاق به طمع مال دنیا از سوی زنان، سر به فلک کشیده. ثانیا" مالکیت که از نظر اسلام در اولویت اول است با این قانون استعماری شما بر خلاف گفته خدا و شرع مقدس به باد فنا رفته. انسان اعم از زن و مرد رو خداوندی که آفریده کاملا" میشناسه و میتونه براشون قانون بذاره نه جنابعالی. چرا زن از نظر شرعی نمیتونه قاضی باشه یا شهادتش نصف مرده برای اینکه خداوند ذات احساساتی و بی ثبات زن آگاه بوده حالا هم با این بدعنهای شما زنان به طمع مال دنیا گروه گروه دنیال طلاق و گرفتن مهریه و تصرف در اموال شوهران خود هستند خداوند عذاب شما رو زیاد کنه.
  • مستوفی ۱۰:۴۲ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۱
    0 0
    مرد رو میخوان اسیر یک زن کنن تا هر چی بلا میخواد با خیال راحت سر شوهره بیاره؟ اگه زن درست باشه مرد هرگز توی این شرایط دنبال زن دوم نمیره. بحث اینه که زن میخواد یکدونه باشه تا بتونه همه جور گربه رقصی برای شوهر بیچاره دربیاره. اصلا" کجای دین گفته برای گرفتن زن دوم باید از زن اول اجازه گرفت؟ خودتون بذر اختلاف رو توی خانواده ها کاشتین. وگرنه قدیم مرد اگه تجدید فراش هم میکرد چه بسا تا آخر عمر هیچکدوم از زنها از وجود دیگری خبر هم نداشت و هر دو خانواده بخوبی زندگی خودشونو میکردن. .
  • IR ۱۲:۵۶ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۶
    0 0
    اگر تنصیف اموال رو از غرب آن هم نصفه گرفتید، پس مهریه را حذف کنید چون میشود پیتزای قرمه سبزی. ضمنا آمار طلاق و ازدواج نکردن در صورت سخت شدن شرایط زندگی برای مردان روز به روز بدتر میشود. با سخت کردن شرایط برای مردان، آنها را از ازدواج ترسانده و نتیجه اش کاهش ازدواج و افزایش فساد است. چون اقدام و اراده کننده اصلی برای ازدواج مردان هستند و نه زنان. با این منوال زنان هم آسیب میبینند و تجرد آنها بیشتر می شود. کار شما عملا لطمه زده آقای بجنوردی.
  • ایرانی IR ۰۱:۰۴ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۹
    0 0
    حاجی گند زدی با این محاسباتت

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس