کد خبر 30236
تاریخ انتشار: ۲۹ بهمن ۱۳۸۹ - ۱۰:۲۸

برترين‌هاي کتاب سال حوزه در سيزده گروه ادبيات و هنر، فلسفه و کلام، فقه، حقوق و اصول، اخلاق و عرفان، قرآن و حديث، دانش سياسي، تصحيح و تحقيق، ترجمه، علوم تربيتي و روان‌شناسي، کتب مرجع، اقتصاد و تکنولوژي آموزشي معرفي شدند.

به گزارش مشرق به نقل از رسا، برترين‌هاي کتاب سال حوزه، پيش از ظهر 28 بهمن‌ماه با برگزاري مراسمي در سالن همايش‌هاي مجمع جهاني علوم اهل بيت(ع) در سيزده گروه ادبيات و هنر، فلسفه و کلام، فقه، حقوق و اصول، اخلاق و عرفان، قرآن و حديث، دانش سياسي، تصحيح و تحقيق، ترجمه، علوم تربيتي و روان‌شناسي، کتب مرجع، اقتصاد و تکنولوژي آموزشي معرفي شدند.

براساس اين گزارش، 12 اثر برگزيده و 26 اثر شايسته تقدير حاصل ارزيابي 1005 عنوان اثر در قالب 1327 جلد کتاب از سوي 206 کارشناس خبره بود که در دوازدهمين همايش کتاب سال حوزه از مؤلفان آن تقدير شد.

159 اثر در گروه ادبيات و هنر، 145 اثر در گروه فلسفه و کلام، 107 اثر در گروه فقه، حقوق و اصول، 77 اثر در گروه تاريخ و سيره، 72 اثر در گروه اخلاق و عرفان، 75 اثر در گروه علوم قرآن و حديث، 64 اثر در گروه دانش سياسي، 50 اثر در گروه تصحيح و تحقيق، 50 اثر در گروه ترجمه، 55 اثر در گروه علوم تربيتي و روان‌شناسي، 18 اثر در بخش کتب مرجع، 15 اثر در گروه اقتصاد و 10 اثر نيز در بخش تکنولوژي آموزشي به اين همايش ارسال شده بود.

شناسايي کتب و نويسندگان برتر حوزوي و معرفي آنها به جامعه علمي، تشويق و حمايت از نويسندگان کتب برتر حوزه، تقويت روحيه تحقيق و پژوهش در حوزه، ارتقاي سطح پژوهش‌هاي ديني و حوزوي، گسترش فرهنگ نگارش و توليد کتاب استاندارد، تبيين نقش و سهم حوزه و حوزويان در توليد و گسترش مرزهاي دانش، شناسايي ظرفيت‌ها و توانمندي پژوهشي حوزويان به منظور رفع نيازهاي پژوهشي جامعه و نظام اسلامي از اهداف برگزاري اين همايش بود.

اين گزارش مي‌افزايد: لوح سپاس دوازدهمين همايش کتاب سال حوزه در گروه اخلاق و عرفان، براي کتاب «خوب چيست بد کدام است» اثر حجت‌الاسلام احمدحسين شريفي و در گروه تربيت و روان‌شناسي براي تأليف کتاب «اسلام و تفاوت‌هاي جنسيتي» اثر حجت‌الاسلام حسين بستان تعلق گرفت.

در گروه قرآن و حديث، کتاب «چندمعنايي در قرآن کريم» اثر حجت‌الاسلام سيدمحمد طيب ‌حسيني، در گروه فقه، اصول و حقوق، کتاب «نظريه عمومي شروط و التزامات در حقوق اسلامي» اثر حجت‌الاسلام سيدمصطفي محقق داماد و در همين گروه، کتاب «فقه و مصلحت» اثر حجت‌الاسلام والمسلمين ابوالقاسم عليدوست حائز رتبه برتر شدند.

کتاب «مطابقت صور ذهني با خارج» تأليف عباس عارفي در گروه فلسفه و کلام نيز برتر شد و لوح سپاس همايش دوازدهم در گروه تصحيح و تحقيق نيز براي تصحيح و تحقيق کتاب‌هاي گرانسنگ موسوعه شهيد اول و انيس المجتهدين به پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامي سيد که طي آن حجت‌الاسلام والمسلمين احمد مبلغي اين جايزه را دريافت کرد.

جايزه ويژه در بخش کتب مرجع، براي تأليف کتاب «فهرست نسخه‌هاي عکسي کتابخانه حضرت آيت‌الله مرعشي نجفي جلد سوم تا پنجم» به حجت‌الاسلام ابوالفضل حافظيان بابلي رسيد و کتاب «هم‌نشيني و کج‌روي» اثر جمعي علي سليمي، حجت‌الاسلام محمود ابوترابي و محمد داوري در گروه تربيتي و روانش‌شناسي حائز رتبه برتر شد.

در گروه فلسفه و کلام، حجت‌الاسلام سيدعلي اکبر قلعه بهمن به سبب تأليف پايان‌نامه «واقع‌گرايي در قرن بيستم» جايزه خود را از دستان آيت‌الله مقتدايي دريافت کرد و حجت‌الاسلام سيدابوالقاسم حسيني ژرفا به سبب تأليف کتاب «چشم شرقي» در گروه ادبيات و هنر و حجت‌الاسلام حسين حسنيان مقدس براي تأليف کتاب «مناسبات مهاجرين و انصار» در گروه تاريخ و سيره شايسته تقدير شناخته شدند.

در گروه ترجمه از حجت‌الاسلام سيدمحمدحسن جواهري براي ترجمه کتاب «درسنامه ترجمه»، در گروه فلسفه و کلام از حجت‌الاسلام مهدي منفرد براي تأليف کتاب «زمان در فلسفه صدرالمتألهين و سنت اگوستين»، در گروه تکنولوژي آموزشي از حجت‌الاسلام رحمت عابدي براي تأليف کتاب «درسنامه روش آموزش و مهارت‌هاي کلاس‌داري قرآن کريم» تقدير شد.

لوح سپاس و تقدير در گروه فقه و حقوق نيز به حجت‌الاسلام عدنان تنها براي تأليف «کتاب تطور حرکة الاجتهاد عندالشيعه الاميه»، در بخش کتاب مرجع به پايگاه اطلاع‌رساني سراسر پارسا براي تأليف کتاب «امام مهدي‌(عج) در آينه قلم»، در گروه تصحيح و تحقيق، به حجت‌الاسلام سيدحسين روستايي براي تصحيح و تحقيق کتاب «معدن الجواهر و رياضة الخواطر» رسيد.

حجت‌الاسلام مرتضي ترابي براي ترجمه قرآن کريم به زبان ترکي استانبولي در گروه ترجمه، حجت‌الاسلام سيدکاظم سيدباقري براي تأليف کتاب «فقه سياسي شعه» در گروه دانش سياسي، حجت‌الاسلام عبدالحسين خسروپناه براي تأليف کتاب «نظام معرفت‌شناسي صدرايي» در گروه فلسفه و کلام، حجت‌الاسلام ناصر جهانيان براي تأليف کتاب «اسلام و رشد عدالت‌محور» در گروه اقتصاد شايسته تقدير شناخته شدند.

همچنين از حجج اسلام علي حسين‌زاده براي تأليف کتاب «مهارت‌هاي سازگاري» در گروه علوم تربيتي و روان‌شناسي، عبدالهادي مسعودي براي ترجمه کتاب «دانشنامه امام حسين‌(ع)» در گروه ترجمه، محمدمهدي صفورايي براي تأليف پايان‌نامه «شاخصه‌هاي زندگي کارآمد از ديدگاه اسلام» در گروه علوم تربيتي و روان‌شناسي، محمدعلي مهدوي راد براي تأليف کتاب «تدوين الحديث عند الشيعةالاماميه» تقدير شد.

در گروه فلسفه و کلام، حجت‌الاسلام محمدعلي مبيني براي تأليف کتاب «اعتبار معرفتي اعتقادات ديني براساس رويکرد جديد آلستون به مسأله توجيه»، در گروه اخلاق و عرفان، علي موحديان عطار براي تأليف کتاب «مفهوم عرفان»، در گروه ادبيات و هنر، محمد جواد اصغري هاشمي براي تأليف کتاب «شيوه‌نامه تصحيح متون» و در گروه فلسفه و کلام، سرکار خانم نرجس رودگر براي تأليف کتاب «فمينيسم، تاريخچه، نظريات، گرايش‌ها و نقد» برتر شدند.

حسينعلي باي براي تأليف «بررسي فقهي حقوقي جرايم رايانه‌اي» و احمد حاجي ده آبادي براي تأليف کتاب «جبران خسارت بزهديده» در گروه فقه، اصول و حقوق و نيز رضا شکوراف براي ترجمه کتاب «امامت و ولايت در قرآن مجيد» در گروه ترجمه شايسته تقدير شناخته شدند.

در اين مراسم از آيات شيخ عزيزالله عطاردي و سيدمحمدعلي روظاتي به سبب سال‌ها فعاليت علمي تقدير ويژه به عمل آمد و در گروه کتابخانه‌ها نيز، کتابخانه حضرت آيت‌الله گلپايگاني شايسته تقدير شناخته شد که لوح تقدير آن به حجت‌الاسلام والمسلمين سيدجواد گلپايگاني اهدا شد.

اين مراسم با اهداي لوح تقدير به انتشارات دليل ما، مکتبة العلامة المجلسي، هستي‌نما، پژوهشگاه فرهنگ و انديشه اسلامي به پايان رسيد که براساس آن ناشران برگزيده دوازدهمين همايش کتاب سال حوزه نيز شناخته شدند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس