پول برادر کوچک رباست؛ و «ربا» ذات بانک است. بیش از هفت قرن نیست که ربا، برج و باروی بانک را پناه‌گاه خود کرده است تا در تار و پود زندگی مردم بخزد و با وام‌دار کردن همه‌چیز، بندگی شیطان را تسرّی دهد.

گروه فرهنگی مشرق- برنامه‌ی تلویزیونی «سمت خدا» یکی از محبوب‌ترین برنامه‌های معارفی - خانوادگی شبکه‌ سوم سیماست که در هنگامه‌ اذان ظهر مهمان خانواده‌های ایرانی است. این برنامه، مدتی است که به موضوعات مربوط به معاش و ساز و کارهای مربوط به اقتصاد خانواده پرداخته است. کارشناسان محترم آن، مبتنی بر نگاهی نظام‌مند و همه‌جانبه، ریشه‌ مشکلات فرهنگی و سبک زندگی ناسالم را در ساز و کارهای ناسالم اقتصادی و معیشتی خانواده‌ها اعلام کرده و بر این اساس، به بیان مطالب ارشادی اسلام در این حوزه پرداخته‌اند.

از جمله مسائل مطرح‌شده در این چارچوب، اشاره به وضعیت نابسمان، افراطی، و اشتباه تبلیغات بازرگانی در شبکه‌های مختلف صدا و سیما است. به ویژه وضعیت بدتر این تبلیغات، در برنامه‌های کودکان و نوجوانان است که قطعاً اثرات منفی قابل توجهی در فرایند تربیت کودکان دارد. این آگهی‌های بازرگانی با ترویج روحیه پول‌پرستی و گسترش طمع و حرص، اغوای مخاطب را انجام می‌دهند. هر چند همه آگهی‌ها چنین رویه‌ای ندارند، اما از جمله شاخص‌ترین و پرتکرارترین آن‌ها در این چارچوب هستند.

بنابراین با توجه به آئین‌نامه‌های داخلی سازمان صدا و سیما در مورد تبلیغات بازرگانی به ویژه در برنامه‌های کودکان و نوجوانان و اقدام خلاف قانون تلویزیون در این رابطه، هم‌چنین تأثیرات سوء این آگهی‌های بازرگانی در قلب و ذهن کودکان و نوجوانان، کارشناسان این برنامه با بیانی نصیحت‌گونه و دل‌سوزانه نکاتی را به مدیران محترم این سازمان تذکر داده‌اند. در این راستا و برای تقویت موضع این برنامه، کمپین سایبری گسترده‌ای راه‌اندازی شده، تا ضمن حمایت از این برنامه و کارشناسان محترم آن، مراتب ابراز نگرانی نیروهای انقلابی و مؤمن از وضعیت نابسمان آگهی‌های تبلیغاتی تلویزیون به اطلاع دست‌اندرکاران محترم برسد.

هم‌چنین در پی ایجاد کمپین «حمایت از مدیران انقلابی برای زدودن فرهنگ سرمایه‌داری» و «حذف تبلیغات اغواگر بانک‌ها از رسانه ملی» این کمپین بیانیه‌ای بدین شرح صادر کرد:

میدان جنگ نیمه‌سخت اقتصادی بین دو جبهه حق و باطل، عجین با تاریخ انسانیت است. آن‌جایی که معیشت و تأمین معاش، میدان زورآزمایی است، سخت‌ترین امتحان‌های الهی شکل می‌گیرد؛ آن‌جایی که صداقت انسان در اعتماد و توکل بر خدا به معنای واقعی کلمه سنجیده می‌شود. جهان امروز، جهان جنگ اقتصادی است. شیطان در این مبارزه‌ی تاریخی با بسط «پول» به مثابه خون در رگ‌های جامعه، و تأسیس قبله‌گاه بانک و مَطاف بورس، انسان را به برد‌گی خود برده است. امروزه قدم به قدم معیشت مردم با پول گره خورده است. فرهنگ، وام‌دار پول است، سیاست، وام‌دار پول است، آموزش، وام‌دار پول است، تربیت، وام‌دار پول است، هر چیزی وام‌دار پول است. پول، هرگز نمی‌خوابد! پول، خداست! اگر اراده کند، می‌شود، و اگر نخواهد هرگز!

پول برادر کوچک رباست؛ و«ربا» ذات بانک است. بیش از هفت قرن نیست که ربا، برج و باروی بانک را پناه‌گاه خود کرده است تا در تار و پود زندگی مردم بخزد و با وام‌دار کردن همه‌چیز، بندگی شیطان را تسرّی دهد. ربای فردی، در قالب بانک، به ربای جمعی و سیستماتیک تبدیل شده است. بانک قبله‌گاه مردم گردیده و سجده بر آن واجب است! بدهی بر روی بدهی؛ بیش از 50 هزار میلیارد دلار بدهی جهان نتیجه‌ی چنین ساز و کاری است. امروز، ثروت‌مندترین کشورهای جهان، بدهکارترین کشورهای جهان هستند.توسعه‌یافتگیِ امروز، مساوق با بدهکاری و وام‌داری شده است. رفاه، عجین با ربا گردیده است. و اما «طمع» دروازه‌ی ورود تهدید رباست که از درون، انسان را برده‌ی این بت مدرن کرده است.
صدا و سیما، تبلیغ برای بانک‌ها را قطع کند// در حال ویرایش

«طمع»، موتور محرک نفس انسان برای توسعه دنیوی و تک‌بعدی در مال و معاش اوست. طمع، ربا را بسط می‌دهد و ربا، طمع را. اگر طمع از درون، انسان را به حرص فرانخواند، شیطان با ابزار ربا از بیرون هیچ نمی‌تواند بکند. ربا جنگ با خداست. در جنگ با خدا، طمع و ربا ابزار شیطان برای آلوده کردن سفره‌ها و لقمه‌های مردم به حرام است. و از آن بدتر، تبلیغ طمع و رباست. و باز هم از آن بدتر، کار فرهنگی انجام دادن در جمهوری اسلامی با تبلیغ طمع و رباست! این، تضادی ساخت‌یافته در ساز و کار نظام فرهنگی و رسانه‌ای ایران شده است.

«کمپین حمایت از خدا در جبهه‌ی جنگ با خدا» جنبشی اجتماعی است که انزجار و دشمنی خود را با نظام اقتصاد لیبرالیِ پول‌محور اعلام می‌کند و مؤمنین را بر اتحاد و اقدام علیه چنین نظامی فرامی‌خواند. انقلاب اسلامی، «لیبرالیسم سیاسی» را می‌شناسد و در سه دهه عمر خود توانسته تا حد زیادی آن را پیشانی‌سفید کند.

تشت بی‌آبرویی «لیبرالیسم فرهنگی» نیز بر زمین فرو افتاده و تا حد زیادی مرز آن با انقلاب اسلامی روشن شده است. اما آن‌چه از شقوق لیبرالیسم در نسوج جامعه رسوخ کرده و هم‌چنان چموشی می‌کند و چونان درنده‌ای گرگ‌صفت، جان‌های انسان‌ها و ایمان ایشان را می‌درد، «لیبرالیسم اقتصادی و مالی» است.

جنبش مردمی حمایت از خدا در جبهه جنگ علیه خدا، با امام زمان(عج) و زعمای بر حق او امام خامنه‌ای و امام خمینی کبیر(ره)، عهد بسته است که با بلای فراگیر امروز جهان در لیبرالیسم اقتصادی و مالی، با تمام مکاتب آن از کلاسیک تا نئوکلاسیک، از کینزی‌ها تا نئوکینزی‌ها تا فریدمنی‌ها مبارزه کند و در این زمینه تمام همّ و تلاش خود را به کار گیرد. اعضای این کمپین اعلام می‌دارند تبلیغ ربا و طمع، مانع تعمیق انقلاب اسلامی شده و «ایمان‌زدا» است. در این راستا، عموم مردم را به تقوای الهی دعوت کرده و ایشان را به «روزه‌داری مالی» توصیه می‌کند. صدقه، زکات، خمس، قرض‌الحسنه، و انفاق، از جمله ابزارهای مالی اسلام در چهارچوب اقتصاد اسلامی هستند که احیای آنها بین مردم فریضه است.

این جنبش، استادان دانشگاه و نخبگان فکری را به نظریه‌پردازی در این زمینه فرامی‌خواند و امر امام خامنه‌ای به نخبگان حوزوی در شهریور ماه 1392 در دیدار با اعضای خبرگان رهبری را یادآور می‌شود که کرسی‌های نظریه‌پردازی برای بانکداری بدون ربا را جدی بگیرند.

درست در شرایطی که اقتصاد جهان فروپاشیده، اقتصاددانان مطرح و آزاده در جهان، از این سیستم اقتصادی و مالی برگشته و اعلام انزجار کرده‌اند؛ و جنبش «توابین اقتصاد» را به راه انداخته‌اند. در این اوضاع پر هیاهو، سکوت قاطبه نخبگان اقتصادی در ایران، حیرت و تأسف انسان‌های آزاده را برمی‌انگیزد. این، اثبات شده است که امروزه «اقتصاد» نیست که سقوط کرده، بلکه این «علم اقتصاد» است که سقوط کرده است. این کمپین، محلی است برای اعلام انزجار از علم اقتصاد لیبرال، و در این راستا، استادان و دانشجویان اقتصاد را به توبه و بازگشت از این علم توصیه می‌کند.
صدا و سیما، تبلیغ برای بانک‌ها را قطع کند// در حال ویرایش

اعضای این جنبش در چهارچوب امر به معروف و نهی از منکر، مدیران جامعه را به تقوای الهی توصیه کرده و تبرّی ایشان از این ساختار بیمار اقتصادی را طلب می‌کند. فرض این جنبش بر متدین بودن و معتقد بودن مدیران محترم نظام به ارزش‌های اساسی انقلاب اسلامی است.

بر همین اساس، از هرگونه تلاش ایشان برای زدودن ربا، و بساط طماعی شیاطین، و بسط و تعمیق اقتصاد اسلامی حمایت می‌کند. این کمپین، خواستار قطع تمام تبلیغات بانکی و غیربانکی (نظیر تبلیغات سخیف چهارشنبه پولی و ...) که مروج طمع و پول‌محوری در زندگی مردم هستند، است. امروزه فرهنگ مردم توسط شرکت‌های بازرگانی خصوصی و دولتی شکل می‌گیرد نه توسط نظام آموزش و پرورش رسمی یا حتی غیررسمی.

هم‌چنین اعضای این کمپین، تلاش مدیران برای ترویج کرسی‌های آزاداندیشی و نظریه‌‎پردازی در این زمینه را تاکنون ناچیز دانسته و از شورای عالی انقلاب فرهنگی، وزارت علوم، و مدیریت حوزه‌های علمیه مطالبه می‌کند. اعضای این جنبش، همه مدیران سازمان‌ها و بنگاه‌های خصوصی و دولتی را به بهره‌گیری از هر میزان دانش تولید شده در چهارچوب اقتصاد اسلامی توصیه می‌کند، و هر گونه اهمال در این امر را بازی در زمین دشمن دانسته و مقوم حرکت شیطان در اغوای انسان‌ها.

ای مؤمنان الهی به یاری دین خدا بیایید و از قیل و قال‌های شیاطین انسی و جنی نترسید: «یَأَیُّهَا الَّذِینَ ءَامَنُواْ اصْبِرِواْ وَ صَابِرُواْ وَ رَابِطُواْ وَ اتَّقُواْ اللَّهَ لَعَلَّکُمْ تُفْلِحُونَ (آل عمران، 200)».

جنگ امروز، جنگ اقتصادی است؛ جنگ معاش است. تروریسم، در گسترده‌ترین شکل ممکن، در قالب تروریسم اقتصادی و تروریسم مالی ظهور پیدا کرده است. شیطان، تمام‌قد در جنگ علیه خدا به میدان آمده و کجایند مردان الهی که بر عهد و میثاق الهی خود مسئول بوده و وعده‌ی الهی را تصدیق کنند و از درندگی شیاطین نترسند که «الَّذِینَ قَالَ لَهُمُ النَّاسُ إِنَّ النَّاسَ قَدْ جَمَعُواْ لَکُمْ فَاخْشَوْهُمْ فَزَادَهُمْ إِیمَانًا وَ قَالُواْ حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَکِیلُ (آل عمران، 173)»

و با گام‌های استوار خود، پیکر پوسیده‌ی لیبرالیسم اقتصادی و مالی را لگدمال کنند که «یا أَیّها الَّذِینَ ءَامَنُواْ اتَّقُواْ اللَّهَ وَ قُولُواْ قَوْلًا سَدِیدًا (الاحزاب، 70)».

و السلام علی من اتّبع الهدی



یادداشت زیر را نیز حجت الاسلام ماندگاری، کارشناس برنامه سمت خدا در ادامه همین بیانیه به رشته تحریر درآورده است:

// در حال ویرایش

همیشه امر به معروف این نیست که حتماً آن معروف یکی از احکام مستقیم دین اسلام باشد، بلکه اگر اقامه‌ی آن معروف، واسطه‌ی احیای سایر احکام و آموزه‌های دین نیز گردد مطلوب است. حجم بالای آگهی‌های تلویزیونی در سال‌های اخیر و خصوصاً در حوزه‌ی کودک که مخالف صریح آیین‌نامه‌های سازمان صداوسیمای جمهوری اسلامی است نگرانی همگان را برای صیانت از ذهن و روح کودکان معصوم برانگیخته است. بر همین مبنا و بر اساس اصل دینی حمایت از مظلوم ( که در این موضوع احساس ما این است که کودکان مظلوم واقع شده‌اند) پیشنهاد بنده این است که با فراخوان حمایت مردمی، به صورت قاطعانه از مسئولین محترم و انقلابی و متدین صدا و سیما بخواهیم که بنا بر یک خواست عمومی و مطالبه‌ی یک حق قانونی، نسبت به قطع این آگهی‌ها طبق آیین‌نامه‌ی سازمان که پخش این آگهی‌ها را قبل، بعد و حین برنامه‌های کودک ممنوع می‌داند، اقدام نمایند. پیشنهاد دیگر بنده اختصاص یک برنامه از مجموعه برنامه‌ی مناظره‌ی شبکه‌ی یک که عصرهای جمعه پخش می‌شود در ماه اسفند 1392 به موضوع آگهی‌های بازرگانی در تلویزیون است و در این برنامه حتماً کارشناسان فرهنگی تلویزیون (نه کارشناسان مالی) که مجوز پخش این نوع آگهی‌ها را صادر کرده‌اند در برنامه حضور یابند و دفاعیات و مستندات خود را برای این تخلف محرز آیین‌نامه‌ای که آسیب‌رسان به روح و جسم و نهاد خانواده و کودکان معصوم است اعلام نمایند.

// در حال ویرایش
برای حمایت از کمپین روی تصویر کلیک کنید

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 60
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 6
  • ۱۳:۰۱ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۲
    0 0
    راه حل بدهید . فقط حرف همه بلدن حرف بزنند. کمپین عزیز جوانی هستم 28 ساله فوق لیسانس خدمتم تمام شده 2 ماه جذب کار شدهام ماهی 800 در تهران میخواهم زندگی انسانی و اسلامی داشته باشم نیاز به ازدواج دارم گذینه ام را پیدا کرده ام میخواهم ازدواج کنم .یخچال نمیخوام کولر نمیخوام فرش نمیخوام تلفزیون نمیخوام لوازم اشپزخانه نمیخوام تخت نمیخوام .....فقط میخوام یک خونه بگیرم دست دختربدبخت مردم بگیرم ببرم خونه رو یک موکت 2متری کارم خیابان ولیعصر خونه نزدیک نشونم بدین چون پول سرویس ندارم از حقوق کرایه بدم خرج غذا خودم وزنم بدم بقیه چیزا پیشکش راستی من مریض هم نمیشم .گفتید وام نگیر منم نمیگیرم
  • ۱۳:۳۸ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۲
    0 0
    ا قا ما هم هستیم همه جوره بگید چیکار کنیم
  • ۱۳:۴۹ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۲
    0 0
    اول خود مشرق پیشگام بشه خیلی بهتره ها
  • ۱۴:۰۲ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۲
    0 0
    شما نمی توانید پای درختی که میوه تلخ می دهد آب و کود بریزید و بعد بخواهید میوه هایش را بچینید و نابود کنید! این حماقت محض است. در جامعه ای که آلوده به حرام شده است حرف حق حتی اگر از شخص سید الشهدا علیه السلام باشد هم بلا اثر است. احمدی نژاد کاملا بحق اعتقاد داشت که عدالت پیاده نشود و تا سفره مردم حلال نشود و تا نظام بانکی اصلاح نشود و تا رابطه مستقیم مربوط با وجود قطب دایره امکان انسان کامل، در تماس نباشد و مردم امام را همراه خود نبینند این مشکلات باقی خواهد ماند. به نظر خیلی ها مسایلی نظیر برکت و اثر لقمه و مال و.. خرافه هستند. اما احمدی نژاد به این چیزها اعتقاد دارد. برای همین گفت این پول یارانه ها با برکت است و مال امام زمان است. اقلا سهم حلال هر ایرانی به طور بالسویه از بیت المال و انفال است. این اقدام عملی بود. قوانین اسلام یک مجموعه به هم پیوسته است. شما نمی توانید در مملکتتان جنگ آشکار با خدا و پیغمبر به صورت اصل علمی در بیاید و بعد بروید گیر بدهید چرا مردها بی غیرت و زنها بی حیا می شود و احساس درونی قبح را از دست می دهند. اما اگر ساختار جامعه اسلامی شد خود بخود همه چیز رو به تقوا خواهد رفت. الان می زنیم با پلیس بزور حجاب یک زن را درست می کنید تا چشم پلیس دور شد. برش می دارد. چرا؟ چون از خود مردم احساس نکرانی ندارد. تنها نگران پلیس است. مردم یا با او همفکرند یا اینکه برایشان این مساله رایج شده و جا افتاده و دیگر نسبت به آن تعصب ندارند. اتفاقا اباحه گری در غرب هم پس آغاز بانکداری و وابسته شدن همه زندگی مردمشان به بانکها شروع شد. قبل از آن غربیها هم با حجاب بودند! به قول سید جمال ، البانک ما ادراک مالبانک. حالا بروند و با معلول بجنگند متاسفانه احمدی نژاد به چیزهایی اعتقاد دارد که بقیه فقط حرفش را می زنند. چیزهایی نظیر برکت، لقمه حلال ، دست غیبی و وعده های الهی که از نظر سیاسیون خرافه ای بیش نیست. قدر او را شاید سالها بعد بفهمند. نه نفهمید کسی منزلت شمس مرا سالها بعد در آن کنگره ها می فهمند
  • ۱۴:۲۹ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۲
    0 0
    خدا حفظشون کنه. حرف دل همه مومنین است.
  • ۱۴:۳۹ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۲
    0 0
    من آخر نفهمیدم بالاخره وام گرفتن ربا است یا نه ...اگه هست چرا مراجع میگن شرعیه اگه نیست چرا دارین میگین حرومه.....!!!!
  • علیرضا ۱۴:۴۲ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۲
    0 0
    دمت گرم. هرچه زودتر باید برای همه مردم اطلاع رسانی کرد
  • جواد ۱۵:۳۵ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۲
    0 0
    آقا این حرف چیه؟ اینجا مملکت اسلامیه! ربا؟ بانک داری اسلامی داریم ما! اشتباه به عرضتون رسوندن!
  • ۱۵:۴۴ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۲
    0 0
    سلام فاطمیه نزدیک است و عید نوروز هم امتحان بزرگی برای خواص است که فاطمیه را ترویج کنند ویا با بهانه اینکه مگرما همش باید غم داشته باشیم و مردم ظرفیت ندارند و باید شاد بود یا اینکه دین هم به شادی توصیه کرده از وظیفه خود شانه خالی کرده و فاطمیه را جدی نگیرند و به عید بپردازند و این بسیارمهم است یکی از خواص در ایام عید برای دخترش مجلس عقد گرفته البته می دانم بدون سر و صدا است اما می گوید بین دو دهه است اما یادش رفته که جزء خواص است و وقتی او بین دو دهه مجلس می گیرد مردم عادی روز شهادت مجلس می گیرند دنیای عجیبی شده مگرچند ماه از 12 ماه را ما عزادار بهترین مخلوقات عالم که وجود ما به وجود انان وابسته است هستیم که اینقدر گاهی از زبان خواص می شنویم غم زیاد شده که غم اهل بیت شادی است چون ما را از خودبینی و خودخواهی نجات می دهد که عزای انان هم شادی ما است که باعث نجات ما است خدایا خواص ما را در این فاطمیه روسفید کن ما شرمنده مادرمان نشویم آمین
  • ۱۵:۵۱ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۲
    0 0
    آی گفتی حاج آقا
  • ۱۷:۲۷ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۲
    0 0
    مشرق جون خودتم با تبلیغ بانک گردشگری داری به این پناه گاه ربا کمک می کنی
  • سید امیر محجوب ۱۷:۳۰ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۲
    0 0
    نتیجه قرار گرفتن خواص طرفدار باطل و طرفدار حق وابسته به دنیا در رئوس جایی همین ها میشه دیگه . البته همه جا خوب و بد هست.
  • ۱۷:۳۴ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۲
    0 0
    همه فعالیت های بانکها ربای محضه سفره مردم رو سالهاست آلوده کردن خدا لعنتشون کنه
  • ۱۹:۳۹ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۲
    0 0
    صدا و سیما همین جوریش مخاطب نداره، میخواین پولشم ازش بگیرین!!!!
  • امین ۲۱:۰۵ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۲
    0 0
    در اقتصاد اسلامی بانک هیچ جایگاهی ندارد.
  • اسي ۲۱:۳۲ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۲
    0 0
    وقتي دكتر عباسي از رباي بانك گفت...بعضيا واسش مسِِئله سازي كردن...ولي خدا جاي حق نشسته..لعنت خدا بر اون كسي كه سفره 80 درصد ايرانيان رو به ربا الوده كرد
  • ۲۳:۰۵ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۲
    0 0
    بانک به صندلی یهودیی گفته می شود که یهودیان برروی آن می نشینند و ربا می دهند
  • مرتضی ۰۰:۱۵ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۳
    0 0
    بالاخره این سودی که در قبال سپرده گزاری از بانک دریافت میکنیم ربا هست یا نیست؟؟؟ از طرفی مراجع میگن که اگه نیتت درست باشه ربا نیست از طرفی تعدادی از روحانی ها میگن کل عملیات بانکی رباست؟؟ یکی به من بگه تکلیف ما چیه؟
  • مهدی ۰۰:۳۵ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۳
    0 0
    خداروشکر که بالاخره یک جنبش فراگیر در این زمینه در کشورمون راه افتاد،بعد از پیروزی انقلاب متاسفانه در زمینه اقتصاد هیچ رویکرد اسلامی اتفاق نیفتاد و مسئولین این امر شاید لیبرال تر از قبل سازوکار سیستم اقتصادی رو فراهم کردند ومتاسفانه ما در کشورمون با غول اقتصاد ربوی روبروییم،به امید خدا با فراگیرتر شدن این موضوع شاهد ظهور اقتصاد اسلامی وبرگشتن برکت به زندگی مردم عزیز کشورمون خواهیم بود...
  • ۱۲:۰۱ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۳
    0 0
    ما شنیدیم وامهای قرض الحسنه حکم ربا نداره نظر دوستان چیه؟؟؟
  • ۱۲:۰۳ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۳
    0 0
    برای خرید یه خونه تنها راه چاره گرفتن وامه اگه وام هم نگیریم برا خرید خونه چه خاکی به سرمون بریزیم
  • یه ایرانی ۱۲:۰۴ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۳
    0 0
    برای خرید خونه ما از چندین بانک وام گرفتیم حالا اگه حکمش ربا باشه واقعا ما باید چکار کنیم ؟؟؟؟ خدایا خودت کمکمون کن
  • ۱۲:۵۳ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۳
    0 0
    خوبه مموت می گفت سود بانکی بیشتر کنند و حرفی از کاهش بهره هم نزد 8 سال وقت داشت ربا رو برداره بهره رو صفر کنه
  • ۱۳:۳۱ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۳
    0 0
    همه اش؟ وامش که اینهمه سود میگیرن آره اما اینکه پول رو نگه دارن که ربا نیست.
  • ۱۳:۳۱ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۳
    0 0
    مگه با وام بانکی میشه خونه خرید؟ با این قیمتا واقعا میشه؟ اگه میشه به ما بگید
  • ماسون ۱۳:۴۶ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۳
    0 0
    برو چیش احمدی نژاد..
  • ۱۴:۳۱ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۳
    0 0
    به ناشناس 12:53 نمی دانم واقعا تا این حد بی اطلاع هستید و اصلا در جریان حوادث ایران نبودید و یا حقیقتا رویتان زیاد است. اما احمدی نژاد تمام تلاش خود را کرد تا نرخ بهره بیاید. اما وقتی بانکها اینطور مقاومت می کنند چه راهی برای مبارزه با آنها هست؟ چرا بانکی که بیست درصد بهره می گیرد ده درصد هم سود نمی دهد؟ این پول ما به التفاوت به جیب که می رود؟ پس اولین قدم تضعیف برای نجات کشور تضعیف بانکها است و جلوگیری از تبدیل شدن آنها به جارو برقی مکنده پول. اما در این هشت سال لطفا بفرمایید اصلا آن مرد اجازه یافت حتی یکبار بودجه را خودش ببندد؟ چه رسد به اصلاح نظام بانکی. یادتان هست چرا محلس اصرار داشت تعیین رییس بانک مرکزی را از رییس جمهور بگیرد و حضرات دایم در مورد منافع استقلال بانکها! - یعنی تبدیل ایران به یک نظام سرمایه داری- شعار دادند؟ یادتان هستند درست در همان زمان ناگهان ماجرای سوء استفاده سه هزار میلیاردی همان بانکها ناگهان لو رفت و همان خاوری که با حمایت خود نمایندگان ابقا شده بود فراری داده شد و همان آقای جهرمی آزاد می گردد و در عوض همه اتهامات را به دولت و اطرافیانش بستند و آخرش هم معلوم شد جز جو سازی و سند سازی هدفی نداشتند؟ چرا طرح تحول اقتصادی را فشل کردند؟ چرا مال امام زمان دانستن یارانه ها را مسخره و تکفیر کردند؟ و چراهای بسیار دیگر و دیگر. باز هم به قول سید جمل - همان متهم به فراماسونری و انحراف از اسلام- البانک و مادریک مالبانک...
  • ۱۴:۴۸ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۳
    0 0
    نه بابا
  • ۱۴:۵۰ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۳
    0 0
    ربا نیست ! تازه بانک ها کف اون چیزی رو که باید به مردم بدهند ،میپردازند و اکثر سودش اون پول تو جیب خودشون میره
  • ۱۵:۰۵ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۳
    0 0
    بسیاری از بانک های خارجی وام با کارمزد کمتر از 4 درصد میدن که به هیچ وجه ربا نیست . پس بیخودی به کشور های دیگه انتقاد نکنیم مشکل از خود ما است که نمیتونیم بانک ها و موسسات مالی و اعتباری رو مدیریت کنیم.
  • ۱۵:۱۱ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۳
    0 0
    مشکل بدهی آمریکا ربطی به بانک ها نداره بلکه مربوط میشه به سیاست های نظامی آمریکا که بیش از 1 تریلیون دلار در سال خرج روی دست آمریکا میگذاره و به تنهایی یک سوم کل بودجه فدرال رو میبلعه و اگر این سیاست نظامی گری نبود قطعا اقتصاد آمریکا که "تولید محور" ترین اقتصاد جهانه روز های خوشی رو سپری میکرد
  • ۱۶:۰۰ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۳
    0 0
    وام با کارمزد بیشتر از 4 درصد مشکل داره . البته نه وام هایی که به شرط خرید اجناس هستند .
  • حسین ۱۷:۳۴ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۳
    0 0
    فقط همین حرف حق جواب نداره،حاج آقا ماندگاری که اصلا پروفسور حرف حقه.
  • محمدصادق ۱۷:۳۶ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۳
    0 0
    اجوبة الاستفتائات پاسخ سوال 1922: به‌طور کلى معاملات بانکى که بانکها بر اساس قوانين مصوب مجلس شوراى اسلامى و مورد تأييد شوراى محترم نگهبان انجام مى دهند،اشکال ندارد و محکوم به صحّت‏ است و سود حاصل از بکارگيرى سرمايه بر اساس يکى از عقود صحيحِ اسلامى، شرعاً حلال است
  • ۱۸:۰۵ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۳
    0 0
    البته این کار را بیش از 200 سال قبل در اروپا انجام می دادن. الان که ساختمان های بزرگ برای ربا دادن دارن. ضمنا تعجب نکنید نایل فرگسن اقتصاددان انگلیسی خودش شخصا این نکته را در فیلم مستند اقتصادی اش گفته . حالا باور کردین . آخه واقعا لازمه حرف متخصصان مومن و متعهد کشورتون رو باور نکنید تا دیگران بگن. این نشانه بی انصافی یا کم شعوری یا .... نیست ؟!
  • هموطن ۱۸:۱۰ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۳
    0 0
    حتما با دفتر رسمی آقای آیت الله جوادی آملی (حفظه الله) در قم تماس بگیرید ایشان صاحب نظر هستند و در این مورد صحبت کردن و توضیح بخواهید تا راهنمایی کنند. ضمنا با دفتر مرجع تقلید وام گیرنده هم مفصل صحبت کنید.
  • ۱۸:۲۲ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۳
    0 0
    آهای خبردار ! یه راهکار ساده و جدید برای همه اونایی که دوست دارند بلکه واجب شرعی بر خود می دانند وام نگیرند اما صاحب خونه بشن . بی شوخی جدی جدی از کانکس های بزرگ و جا دار استفاده کنید در سالهای اخیر شرکت های جدیدی کانکس های مسکونی با طرح های جالب تهیه می کنند البته این نوع مسکن ها قبلا در کشورهای اروپایی و آمریکایی مدتهاست کاربرد داره و مدلهای مختلف اما چون تا حالا کشور ما متقاضی نداشته رواج پیدا نکرده . می توانید با آنها تماس بگیرید و سفارش دهید. البته باید خودتون هم برای طراحی اش کمک کنید . بحث مکان و امنیت این نوع خانه ها مهمه که گروهی می توانند با هم با شهرداری و نیروی انتظامی منطقه ای مناسب هماهنگی های لازم را انجام دهند. مثلا یک شهرک جدید در نزدیکی شهرهای بزرگ ایجاد کنند. از مشرق عزیز هم خواهش می کنم این موضوع را خودش پیگیری کند و طی خبرهایی به عموم مردم اطلاع دهد. البته لطفا جوانب مختلف آن را به خصوص از نظر امنیت خانواده ها بسنجید و بررسی کنید بعد اطلاع دهید. چون در کشور رواج نداشته بر روی آن دقت بیشتری لازم است.
  • هموطن ۱۸:۲۹ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۳
    0 0
    ربایی که از اون برخی علما صحبت کردن . یکی از اشکالات آن بر می گردد به اصل نظام بانکی کشور که وام و پول بدون پشتوانه مالی مناسب در اختیار تعداد زیادی از مردم کشور قرار می دهند یعنی پول بدون سرمایه مالی مناسب در گردش در دستان مردم و بانک است این روند در یک بازه زمانی خاص منجر به فروپاشی نظام اقتصادی کشور می شود . بنا به دلایل زیادی که الان قابل بحث نیست. ضمن آنکه اصل ارتباط مالی بین مردم باید فعالیت و کار با شرایطی باشد که به طور دقیق در فقه اسلامی سازوکار آن معاملات مشخص شده است. آمریکا و اروپا بعد از چند بار بحران مالی امروز کاملا نظام بانکی شان زمین گیر شده و فاجعه ...
  • هموطن ۱۸:۳۱ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۳
    0 0
    قطعا با توجه ویژه و عملی مسئولین بانکی به قواعد اسلامی و نظرات فقها می توانند نظام بانکی را اصلاح کنند. مردم مومن ایران زمین هم حتما این را از مسئولین و فقها مطالبه جدی دارند.
  • هموطن ۱۸:۳۴ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۳
    0 0
    هر وقت می بینم بانکها با حرص و ولع زیادتر از روز قبل مردم را ترغیب می کنند که در بانک فلان پول بگذارید خیلی ناراحت و نگران می شوم چون نتیجه آن قطعا می شه اروپا و آمریکا تازه اونا با اون همه غارتگری تمام که از سراسر دنیا داشتن باز هم کم آوردن چه برسه به کشور ما که در برخی کارهای تولیدی هم وا مونده و از برخی منابع طبیعی کشور استفاده نمی شه
  • ۱۹:۰۵ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۳
    0 0
    اگر نیت مردم و بانک عقود اسلامی نباشد چه؟ انصافا چند درصد سپرده گذاران و وام گیرندگان می دانند جعاله و شرایطش چیست و اصلا نیت جعاله دارند؟ نظر رهبری مشروط تاست به نیت بانک و مشتری. که می دانیم چنین نیتی از هیچ یک وجود ندارد.
  • ۲۱:۵۰ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۳
    0 0
    از بانک کشاورزی50 میلیون وام برا بارانی و قطره ای کردن زمینمون گرفتیم الان باید حدود 65 تا پس بدیم این 15 تا این وسط چیکارس هر ماهم که تاخیر میکنیم x تا میکشن روش خداوکیلی تو بد محلکه ای گیر کردیم فقط از خدا میخوام که از دست این بانکهای یهودی نجاتمون بده گور پدر بانک و وام وقسط و ...
  • ۲۱:۵۹ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۳
    0 0
    هر چیز که اسلام با اون مخالف بود کردنش اسلامی سیستم ربا خواری یهود کجا و اسلام کجا به خدا کمرمونو بانکها شکستن از اول تشکیل خانواده به اونا بدهکاریم تا موقعی که سرمان را روی زمین میگذاریم و کوله باری از شرمندگی برای بازماندگان به ارث میگذاریم
  • ۲۲:۰۱ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۳
    0 0
    اخه کجای اسلام گفته پولی که قرض میدی باید ازش سود بگیری اسم قرض الحسنه سپر کردن برای ربا خواری های خودشون
  • ۲۲:۰۳ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۳
    0 0
    خوب شد صدا و سیمایی که فقط بانک و پفک و مایع ظرفشویی و تن تاک نشون میده باید درشو هم تخته کرد
  • ۲۲:۰۵ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۳
    0 0
    بانک یک نظام ربا خواری پیچیده و مسموم خاخامهای یهودی هستش
  • عباس ۲۲:۳۲ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۳
    0 0
    تو یه سری از معاملات با شرایط خاصی ربا اتفاق میفته بهترین راه پرسش از دفتر مرجع تقلید،قبل از معاملست
  • عباس ۲۲:۳۳ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۳
    0 0
    از دفتر مرجعتون سؤال کنید
  • ۲۲:۵۶ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۳
    0 0
    بی خود چرت و پرت نگید و تشنج ایجاد نکنید. طبق نظر بسیاری از مراجع از جمله آقا وام های بانک های جمهوری اسلامی مشکل ندارد. چرا جو می دید؟ مملکت بر اساس نظر اشخاص اداره نمی شود. هرکس مجتهد است اجتهاد خودش را دارد اما سرنوشت مردم را نمی شود دست هر کسی داد.
  • ۰۰:۰۰ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۴
    0 0
    اگر عقود شرعی رعایت بشه نه ایا تو بانک های ما رعایت میشه؟
  • سعید ۰۰:۰۵ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۴
    0 0
    عزیز حرف رو اینه ایا عقود صحیح صورت میگیرد یانه مثال:با مضاربه سود شما حلال است حالا بانک ایا پول را به تجارت میبرد وبه شما سود میدهد یا به دیگری وام میدهد واز سود او به شما سود میدهد اولی حلال دومی حرام
  • ۰۰:۲۲ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۴
    0 0
    ناشناس 12:53 خدا شفا بده ان شاء ا... آقای احمدی نژاد انقد رو این قضیه تاکید کرد که بانکها با دستهای پشت پرده شون مجبور شدن تا یه سفر خارج رفت سودها رو بکشند بالا. تا اون بود هیچ وقت اینطوری نبود. تعصب مغزتو ...
  • امین الاسلام ۰۹:۰۴ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۴
    0 0
    مشکل اساسی جامعه ما عدم توجه به مهندسی ظرف و مظروف است. غرب غارتگر و استعمارگر نزدیک به 400 سال است که دنیا را مهندسی کرده هم در حوزه ظرف هم در حوزه مظروف و با تشکیل سازمانهای بین المللی تمام دولتها و ملتها را وادار به تسلیم در برابر خود کرده است. در نظام مهندسی شده غربی این غربی ها هستند که میگویند: حق چیست و باطل کدام است. زشت چیست و زیبا چیست. حقوق بشر و تروریسم چیست. و... در نظام مهندسی شده غربی: اگر کشوری هم جنس بازی و فرقه های ضاله را به رسمیت نشناسد محکوم به عدم رعایت حقوق بشر است. اگر فلسطینی مظلوم در دفاع از خانواده اش که زیر چرخ تانکهای صهیونیستها له شده اند فقط سنگ بدست گرفته به بطرف تانک فلسطینی پرتاب کند تروریست است. . اگر کشوری از فلسطین دفاع کند حامی تروریست است . اگر کسی به هلوکاست حمله کند محکرم است اگر کسی اقتصادش را خارج از سامانه مالی غرب شکل دهد تحریم می شود اگر کشوری بخواهد فاصله علمی اش با غرب را کم کند به بهانه های مختلف محکوم به ارتجاع شده و به عنوان تهدید کننده صلح بین الملل علیه اش قطع نامه صادر میکنند. اما در آغاز قرن 14 قمری مردی از سلاله پاکان و امامی از تبار پامبران ابراهیمی آمد و تمام مهندسی غرب را به چالش کشیده و به سخره گرفت و نظم فرعونی غرب را زیر پا گذاشت و هندسه اسلامی خود را: . امت و امام بجای ملت و رییس خدمت خالصانه بجای ریاست در وزارتخانه و... صندوق قرض الحسنه و... بجای بانک مستکبر بجای دول قدرتمند مستضعف بجای اقشار آسیب پذیر حکومت خدا به جای حکومت لیبرال دمکراسی غربی سیاستهای کنترل جمعیت با موازین غربی در کشور ادامه یافت و... به رخ جهان کشید و فریاد برآورد که: «ما آمده ایم تا ابهت ابرقدرتها را در هم بشکنیم» «من با اطمینان میگویم که اسلام عزیز ابرقدرتها را به خاک مذلت مینشاند» و.... ولی چه زود برخی از مدیران کشور که به اعتبار رای مردم سرکار آمده بودند نسخه های غربی را به عنوان نسخه شفابخش تجویز کرده و کمر به تغییر هندسه امام بستند: وزارتخانه جای جهاد سازندگی نشست قرض الحسنه ها را بی قانون و مخل نظام بانکی معرفی کردند و برای تبعیت قرض السنه ها از مهندسی بانک غربی نسخه و دستورالعمل ها نوشتند که اگر بهره و سود را فلان مقدار بیشتر از مردم بیچاره بگیرید تبدیل به موسسه مالی و اعتباری خواهید شد و اگر خون مردم را در شیشه کنید به بانک تبیل میشوید و... براستی در کدام پرونده فساد اقتصادی رد پای بانک دیده نمیشود چون جای هیچ شک و تردیدی نیست که مظروف عقود اسلامی در ظرف بانک جای نمیگیرد ولذا در تمامی فسادهای اقتصادی بانک مشوق اصلی فساد است اما ما بجای مبارزه با علت با معلول مبارزه میکنیم!!!؟؟ در کدام تبلیغ در سطح جامعه و درتابلوها و در رادیو و تلویزیون و ... الگوگیری از مدلهای تبلیغی غرب دیده نمیشود. در کدام فساد سیاسی رد پای احزاب سیاسی که از آبشخور غرب سیراب شده و با رای مردم به آلاف و الوف و حکومت رسیده اند دیده نمیشود ولی ناجوانمردانه زبونی و جبونی خود را بپای اسلام عزیز میگذارند و طلبکارانه برای برون رفت از افتضاحی که خود مسبب آن بوده اند نسخه غربی تجویز میکنند و وقتی مردم پاسخ آنانرا در راهپیماییها و پای صندوقهای رای و... میدهند یا مردم را متهم به عوام بودن و.. میکنند یا لانه های خفاشی خود برای انتخابات بعدی نقشه میکشند یا به دامن غرب و شبکه های خبری جاسوسی غربی پناه میبرند یا... در کدام حرکت ضد فرهنگ ملی و اسلامی و دعوت از منحطین و فاسدین و هتاکان و مرتدین به جشنواره ها و سمینارها و... ( نظیر یداله رویایی ها و...) رد پای متولیان فرهنگی که واله و شیدای فرهنگ غرب بوده و با مدلهای غربی عمل میکنند دیده نمیشود؟؟!! در کدام جاسوسی در کشور همراهی و هماهنگی به اصطلاح روشنفکران غرب زده و و سازمانهای به اصطلاح مردم نهاد دیده نمیشود. فلذا پیشنهاد جدی اینجانب در کنار دلسوختگان و ولایتمداران و معتقدین به اسلام ناب محمدی این است که با تمام نیرو و امکانات در جهت اجرایی کردن خواست امام خامنه ای مبنی برترویج سبک زندگی دینی و استقرار الگوی ایرانی اسلامی پیشرفت وارد میدان مبارزه علمی و عملی شده ودست معتقدین به الگوگیری از غرب وحشی و غارتگر را حاکمیت کوتاه کنیم و به وصیت امام خمینی سلام اله علیه لباس عمل بپوشانیم که : « من در میان شما باشم یا نباشم به همه شما وصیت و سفارش میکنم نگذارید انقلاب بدست نااهلان و نا محرمان بیافتد»
  • ۰۹:۲۰ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۴
    0 0
    کمپینی راه بندازید که بودجه صداوسیما رو بدن، خود به خود تبلیغات هم کم میشه
  • حجت ۰۹:۵۸ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۴
    0 0
    چون اسمش کارمزد گذاشتن حرام نیست خخخخخخخخخ
  • ۲۰:۰۶ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۴
    0 0
    اما چاه صدا و سیما تمام شدنی نیست و هر چه پول تویش بریزی پر نمی شود.
  • حسام الدین ۲۳:۰۳ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۴
    0 0
    سلام راه حل احیای ابزارهای مالی اسلام است: انفاق، قرض‌الحسنه، خمس، زکات، و ... ضمناً این کمپین راه را هموار می‌کند برای جریان‌سازی مسیر حق. ابتدا باید کفر را زدود بعد ایمان را اثبات کرد.
  • حسام الدین ۲۳:۱۰ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۴
    0 0
    منظور از ربای بانک، فقط درصد بهره نیست. بلکه عمیق‌تر از اینها اعتباری بودن ارزش پول است که نظام مالی را ربوی می‌کند. در این چهارچوب بانک پناهگاه پول اعتباری است تا ربا را نهادینه کند. این مبحث علمی دقیقی است که پیشنهاد می‌کنم به کرسی نظریه‌پردازی کلبه کرامت مراجعه کنید.
  • گلستان نیوز ۰۸:۵۸ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۵
    0 0
    سلام در پایگاه خبری تحلیلی گلستان نیوز به آدرس http://www.golestannews.ir/ منتشر شد. با آرزوی موفقیت
  • حسین باقری ۰۳:۵۹ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۷
    0 0
    سلام دوستان.یه سخرانی از جناب دکتر عباسی در مورد ربا و ارتباط آن با نابودی جامعه آمریکا هست , که خیلی موشکافانه است. وبهتون پیشنهاد میکنم استفاده کنید. http://www.sarbazeakhar.ir/post/1273

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس