کد خبر 276226
تاریخ انتشار: ۲۸ دی ۱۳۹۲ - ۰۰:۱۸

برای شیعه ایرانی چه انتظاری شیرین‌تر از انتظار برای ظهور و چه انتظاری شیرین‌تر از انتظار برای برقراری عدالت جهانی و چه کاری تلخ‌تر از اینکه شیرینی این انتظار را با همان کلمات زیبا تبدیل به شیرینی کودکانه و مادی برای سود اندک و مسئله‌دار! دنیا کنیم.

گروه جنگ نرم مشرق- در همه جای دنیا، بانک‌ها برای به دست آوردن پول بیشتر دست به تبلیغاتی می‌زنند که در آن‌ها روی سود پرداختی بیشتر به حساب مشتریان تاکید می‌شود. در ایران نیز بانک‌ها برای جلب مشتری بیشتر، تبلیغات خود را روی میزان سود پرداختی متمرکز کرده تا از طریق تحریک طمع، مشتریان بیشتری نسبت به رقبای خود بدست بیاورند.

اما بانک مسکن در اقدامی عجیب و خارج از عرف تبلیغات بانکی در ایران، از احساسات مذهبی شیعی ایرانیان سوءاستفاده کرده و یکی از طرح‌های خود را با نام «سپرده انتظار» افتتاح کرده است. در تبلیغات این طرح آمده است: «با سپرده انتظار، انتظاری شیرین را تجربه کنید.»

شاید لغت انتظار به تنهایی حامل بار معنایی خاصی نباشد؛ اما وقتی کلمه انتظار را با طرح‌های تذهیب اسلیمی شبیه آنچه روی جلد قرآن و کتب مذهبی به کار می‌رود ترکیب کنیم و آن را در معرض دید مردم میهنی بگذاریم که هدف‌شان از زندگی، کمک به تسریع فرایند ظهور است، آنگاه می‌توانیم به عمق مشکل ترکیب این مفهوم زیبا با سود بانکی پی ببریم.



بانک مسکن با این اقدام خود در حال تغییر مفهوم انتظار از اجتماع به اقتصاد است. مفهوم انتظار در میان ایرانیان هم‌ردیف و هم‌پای «ظهور امام مهدی (عج)» است و مفهومی کاملا دینی و مرتبط با تقوای مردم. گذشته از اینکه نظام بانکی ما و میزان سودی که از مردم دریافت و یا به ایشان پرداخت می‌کنند دارای اشکال ربوی بوده و سبک زندگی دینی مردم را هدف حمله قرار داده و علاوه بر آغشته‌سازی اموال مردم به مال حرام، ظهور حضرت را به تأخیر می‌اندازد و هنوز هیچ دستگاه دولتی، پاسخی قطعی به این مسئله نداده است، شاهد آنیم که بانک مسکن، خود مفهوم مقدس "انتظار" را نشانه رفته است.

برای شیعه ایرانی چه انتظاری شیرین‌تر از انتظار برای ظهور و چه انتظاری شیرین‌تر از انتظار برای برقراری عدالت جهانی و چه کاری تلخ‌تر از اینکه شیرینی این انتظار را با همان کلمات زیبا تبدیل به شیرینی کودکانه و مادی برای سود اندک و مسئله‌دار! دنیا کنیم. آیا ادامه تبلیغات این‌چنینی و تزریق مفهومی معکوس برای واژه انتظار به اذهان مردم، در اثر مرور زمان باعث ضایع شدن و خراب‌شدن این واژه نمی‌شود؟ آیا باید باور کنیم که انتظار برای سود اندک و مسئله‌دار با انتظار برای ظهور عزیزی که می‌آید تا ریشه ربا را در زمین بخشکاند قابل جمع و در کنار یکدیگر قابل فهم است؟

در کنار این مسئله، نمونه دیگری هم از حمله به مفاهیم معنوی و ایهام‌گونه کردن آن‌ها وجود دارد و آن هم اینکه اکنون اگر یک شخص ایرانی عبارت «همراه اول» را بشنود باید یاد چه مفهومی بیفتد و باید چه مفهومی را در ذهن بپروراند؟ آیا همراه اول، همان بنگاه اقتصادی است که ارتباط بی‌سیم میان افراد برقرار کرده و زودتر از بقیه رقبا به بازار تلفن همراه وارد شده است و این‌گونه نام همراه اول گرفته است؟

یا «همراه اول» همان ذات اقدس خداوند است که از روز ازل و هنگام آفرینش انسان تا ابدیت روح انسان همواره همراه انسان است و فرمود «وَ نَحْنُ أَقْرَبُ إِلَيْهِ مِنْ حَبْلِ الْوَرِيدِ. ما از رگ گردن به او نزدیک‌تریم» و فرمود «أَنَّ اللّهَ يَحُولُ بَيْنَ الْمَرْءِ وَقَلْبِهِ. خدا ميان آدمى و قلبش حایل می‌گردد»؟

اگر اکنون ما مردمانی هستیم که گوشی‌های موبایل‌مان از رگ گردن‌مان به ما نزدیک‌تر است و یا آنقدر آن را به سینه خود چسبانده‌ایم که میان ما و قلب‌مان حائل شده، پس باید گفت که «همراه اول» همان سیم‌کارت اسباب‌بازی‌هایی است که در جیب‌ همه ما وجود دارد و اگر این‌گونه نیستیم پس نسبت دادن «همراه اول» به سیم‌کارت، چیزی جز یک عبارت منقلب‌شده نیست.

آیا بهتر نیست هنگام دست‌بردن به تبلیغات برای عامه مردم و برای جلب مشتری بیشتر و جذب سود بیشتر و درآمد بالاتر دقت بیشتری به خرج داده و با ظرافت بیشتری کلمات را انتخاب کنیم و کنار هم بگذاریم تا در پیشگاه آیندگان متهم به سهل‌انگاری یا خیانت به واژگان و مفاهیمی که در صدر اعتقادات دینی ما هستند نشویم؟


نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 29
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • با نام ۰۰:۲۴ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۸
    0 0
    چی میتونیم بگیم؟ غیر از اینه که تو مملکت شیعه هم باید تقیه کرد و هر حرفی رو نزد؟ اساس بانک و بانکداری .... مراجع هم نظر جالبی در رابطه با آن دارند کافیست پای حرفشان بنشینیم.
  • ۰۰:۳۹ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۸
    0 0
    فوق العاده زیبا جذاب و با سبکی نوین این مقاله نوشته شده بسیار عالی بود بر و بچ مشرق تشکر
  • علیرضا ۰۰:۴۱ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۸
    0 0
    بخدا قسم حکومت با هرنوع مدلی دیگه ای بود تا این بانکها هستند وضع اقتصادی مردم بهتر نمیشه. ربطی هم به هیچ تحریمی نداره. بانکها با سازوکار ربا دارن شیره اقتصاد این ممکلت رو میخورن و مسئولین هم به مردم آدرس غلط می دهند. علما اعلام کرده اند که 80 درصد این اقتصاد ربوی است. حکم ربا هم معلوم است
  • هادی ۰۰:۴۱ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۸
    0 0
    لعنت بر بنگاه های ربا که به نام اسلام عمل میکنند. چرا کسی جلوی این ها را نمی گیرد؟! حداقل مرد باشید و اسم مؤسسات و بانک های خود را بگذارید بنگاه های ربا و رانت و دزدی. نه اینکه یک پسوند اسلامی بچسبانید و نام ائمه اطهار را به یدک بکشید.
  • سوزن بان ۰۱:۴۴ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۸
    0 0
    همه ی این اقدامات حساب شده است و ماها جماعت حزب الله غافلیم ...
  • ۰۱:۵۶ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۸
    0 0
    آقا شما بیمارید 100% شک نکن!!!
  • کمیل ۰۲:۳۴ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۸
    0 0
    خدا به فریادمون برسه معلوم نیست این بانک ها کجا دارن میرن
  • کمیل ۰۲:۳۴ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۸
    0 0
    خدا به فریادمون برسه معلوم نیست این بانک ها کجا دارن میرن
  • حامد ۰۲:۴۶ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۸
    0 0
    ریشه اصلی مشکلات اقتصادی کشور بانکها هستند که تمامشان بدون استثنا بر پایه سود ربا فعالیت میکنند. آیا هنوز وقتش نرسیده که بجای تقلید از نظام بانکی دنیا، نظام بانکی مبتنی بر اصول اسلامی که در سود و زیان شریک است را پایه گذاری کنیم؟
  • ۰۶:۳۹ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۸
    0 0
    خودش که جایی نمیره ببین آخرت مردم رو به کجاها میکشونه
  • ۰۷:۲۸ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۸
    0 0
    شما چطور؟
  • ۰۷:۲۹ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۸
    0 0
    به این راحتیا که می گی نیست.
  • ۰۸:۰۴ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۸
    0 0
    شماهم سالمید 100% شک نکنید!
  • علی نورخیزمحجوب ۰۹:۲۴ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۸
    0 0
    با سلام و تشکر از دقت نظر شما ولی بنظر میرسد کمی واقع بینانه تر باید به این موضوع توجه کرد اگر در نظر بگیریم که واژه "تلفن همراه"توسط فرهنگستان زبان برای موبایل وضع شده و مردم در محاورات یا دست اندرکاران رسانه ملی از "همراه" بعنوان جایگزینی برای این واژه بیگانه استفاده می کنند دیگر جایی برای انتقاد از یک اپراتور ارتباط سیار در استفاده از واژه "همراه اول" باقی نمی ماند. "یک کارمند همراه اول"
  • مسعود ۱۰:۱۷ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۸
    0 0
    ملتي كه داعيه انتظار يوسف زهراي اطهر را دارد همگي با هم خيلي راحت و بي دغدغه وبدون توجه به هشدارها و نهي هاي مراجع تقليد, در حال خوردن و دادن ربا و نزول از طريق همين بانكهاي لعنتي اند.بانكهايي كه سوغات وپيشكش شوم غربيها و نظامهاي ضد خدايي و سكولار آنها به جوامع شرقي و بخصوص مسلمين هستند.تازه اين يكي ازدهها و صدها گناهي است كه ما شيعه هامثل آب خوردن انجام مي دهيم وعين خيالمن هم نيست.از رواج دروغ و بدحجابي و بي حجابي و دادن مشروبات نجس الكلي به عنوان شيريني شب عروسي!! به جوانها گرفته تا برگزاري مجالس مختلط عروسي و استفاده از موسيقيهاي مبتذل در خانه ها و مجالس عروسي و بي خيال شدن پدرومادرها نسبت به لامذهب شدن جوانهايشان وخلاصه دهها و صدها گناه ريز ودرشت ديگر كه در جامعه ما همه گير شده و اگر كسي بخواهد به عنوان نهي از منكر جلوي يكي از اين گناهان را بگير به باد استهزاء گرفته شده و يا حتي بدتر از آن مورد حمله و كتك و چاقو كاري قرار مي گيرد و جالب اينكه خيلي وقتها قضات دادگاه هم حق را به گنهكار مي دهند نه ناهي از منكر!!! اونوقت هي دعاهاي ندبه بخوانيم و هي داد بزنيم العجل العجل و به دروغ ادعا كنيم مهدي بيا كه ما منتظرت هستيم .!!!!!!!! مشكل اصلي كار هم اينه كه متأسفانه شور مذهبي در كشور مازياده و روز به روز بيشتر هم ميشه اما شعور مذهبي روز به روز كمتر ميشه. هنوز كه هنوزه نفهميده ايم كه منتظر واقعي امام زمان بودن يعني چي؟؟
  • يک مريض ۱۰:۲۹ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۸
    0 0
    با اين کامنت آقاي "سالم و سرحال!" ياد اون داستاني افتادم که دکتر شريعتي تعريف ميکرد: مردي که گذرش به روستايي افتاد که همه در آن به بيماري خارش مبتلا بودند و تا او را ديدند که بدنش را نمي‌خاراند گفتند اين بيمار کيست که به روستاي ما وارد شده؟ داداش من! شما و کلا مردم ما انقدر بيماري ديدند که وقتي يک نفر حرف حسابي مي‌زنه و ميخواد خودش و دينش به سلامت باشند، توهم مي‌زني که طرف بيماره. اين‌طرز تفکر ناشي از همون حرام‌ها و رباهايي است که به شکم و من و تو رفته عزيز من!
  • ۱۰:۵۸ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۸
    0 0
    آقا مسئول نظارت به این مباحث کیه؟ اصلا مسئول داره؟؟؟؟
  • ۱۱:۰۸ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۸
    0 0
    جهت استحضار نظام بانکي کشورهاي دنيا از ايران اسلامي تر هستش
  • ۱۱:۱۸ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۸
    0 0
    وقتي شما نه تعريف درستي از سود داريد و نه تعريف مشخصي از ربا اينجوري آسمون و ريسمون رو بهم بافتن خيلي سخت بنظر نمياد . شما اول برو ازآقايون علما تعريف بانک ،بانکداري ، بانکداري اسلامي و سود و ربا رو بپرس و بعد اينو بگذار کنارعملکرد مجموعه هايي که فقط بانک هستند و مقايسه کن با موسساتي که اسمشون رو از مقدسات گرفتن ولي رسما ربا خوارند ، بعد بيا گير به اسم انتظار بده عزيزم.اين سپرده ظاهرا سود رو درابتداي دوره پرداخت ميکنه که خودش ميتونه محل اشکال باشه بله ولي اين ربطي به اسمش نداره مطالب رو لطفا قاطي نکن و از ته مطالب رو بررسي نکن . توي يه بحث علمي ( نه سفسطه و مغالطه ) با يکسري دليل و بررسي اونها به نتيجه مي رسند نه اينکه نتيجه رو بگيرن بعد براش دليل بتراشند .
  • ۱۱:۴۶ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۸
    0 0
    مشرقم فقط میگرده ی چیزی از ی جایی پیدا کنه بهش گیر بده بابا دو تا خبر درس درمون بزن، انقدر بدبین نباش قرآن میگه: ان بعض الظن اثم!!!!؟؟؟؟
  • حسین ۱۱:۵۶ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۸
    0 0
    مشزق عزیز فاز خود را با رسم شکل توضیح دهید لطفا .
  • ۱۲:۰۰ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۸
    0 0
    واقعا با این خبر نشون دادید چقدر افراطی هستید
  • ۱۲:۴۵ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۸
    0 0
    اقايون علما كه خيلي وقته با اين نحوه بانكداري تو كشورمون رسما" و علنا" مخالفت كرده اند اگه يه جستجوي ساده تو اينترنت بكني فتواهاي زيادي از علماي طراز اول در خصوص ربا بودن سود بانكها و ديركرد وام خوهي يافت. اما كو گوش شنوا وچشم بينا؟؟؟!!!!
  • ۱۲:۵۰ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۸
    0 0
    البته مواظب باشید که امر به معروف و نهی از منکر به اسم تقیه کمرنگ نشه...
  • سعيد ۱۳:۱۹ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۸
    0 0
    مرگ بر طمع
  • ۱۴:۰۶ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۸
    0 0
    چرتو پرت ... جریان کاریکاتوره شد که طرف دمپایی توالت میبنه که هواخورش مثلثی هست میگه این فراماسونری !!!
  • محمد ۱۵:۱۹ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۸
    0 0
    دوتا حالت داره یا خیلی غیرمذهبی و به دور از مفاهیم اسلامی و "متن زندگی" اسلامی هستید یا جزو همان 80 درصدی هستید که آیت الله جوادی فرمودند.
  • جنبش ممانعت از جنگ با خدا ۱۵:۱۹ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۸
    0 0
    با تشکر از نشر این گونه مطالب؛ این یادداشت در وبگاه جنبش بازتاب یافت
  • زهرا ۱۵:۱۹ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۸
    0 0
    چقدر مقدمتون قشنگ بود خیلی خوب بود

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس