کد خبر 292421
تاریخ انتشار: ۱۹ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۱:۳۷

یک روزنامه انگلیسی با اشاره به تشدید اختلافات عربستان سعودی و قطر، تأکید کرد که ممکن است عربستان به اتخاذ تدابیر مرزی علیه قطر اقدام کند.

به گزارش مشرق، "فایننشال تایمز" امروز (دوشنبه) نوشت: یکی از موضوع‌ها و تحولات در منطقه خاورمیانه تاثیر حمایت قطر از اخوان المسلمین بر روابط این امیرنشین با کشورهای همسایه آن است.
«رولا خلف» نویسنده این مطلب در فایننشال تایمز خاطرنشان کرد: امیر قطر دربرابر نخستین آزمایش قرار گرفته است. زمانی که تمیم بن حمد آل ثانی جانشین امیر پیشین  شد، گمانه زنی‌ها این بود که شخصیتی قابل تفاهم و انعطاف باشد. اما در نهایت سه کشور عربستان، امارات و بحرین به علت اختلاف با دوحه سفیرانشان را از آن فراخواندند.

این روزنامه تأکید کرد که علت این اقدام سه کشور این بود که امیر قطر به خواسته های همسایه هایش توجه نکرد. قطر با پایان دادن به حمایت هایش از اخوان المسلمین در منطقه مخالفت کرده است و همچنان به پناه دادن و حمایت از آنها ادامه می دهد.

نویسنده این مقاله در ادامه افزوده است: این نخستین بار نیست که قطر با همسایه هایش در حوزه خلیج فارس دچار رویارویی می شود و چه بسا که آخرین بار نیز نباشد. علت آن نیز این است که شبکه تلویزیونی الجزیره قطر تریبونی برای مخالفان کشورهای دیگر حوزه خلیج فارس شده است و آنها از این امر ناراضی هستند.

نگارنده مقاله در ادامه خاطرنشان کرد که پس از برکناری محمد مرسی، رئیس جمهور مصر-  به علت کودتایی که در این کشور و اندکی پس از روی کار آمدن شیخ تمیم روی داد- شکاف و دودستگی در میان کشورهای عربی حوزه خلیج فارس نیز تشدید شد. علاوه بر این، قطر به یوسف قرضاوی، پدر معنوی اخوان المسلمین و یکی از سخت ترین منتقدان کشورهای عربی حوزه خلیج فارس پناه داده است.

فایننشال تایمز تأکید کرد: از زمان سرنگونی محمد مرسی، عربستان سعودی از دولت کنونی مصر، که مورد حمایت ارتش است، حمایت مالی می کند. ریاض همچنین فشارهای سنگینی برای متوقف کردن انتقادهای کشورهای غربی از تغییر انجام شده در مصر بر آنها تحمیل می کند و خواهان تشدید سرکوبگری های علیه اخوان المسلمین است.

به نوشته روزنامه فایننشال تامیز یکی از منابع نزدیک به حکومت ریاض گفته است: «ما از اخوان المسلمین و هر کسی که از آن حمایت کند متنفریم. قطر امروز محل آسایش آنها است».

فایننشال تایمز خاطرنشان کرد: اگر قطر تسلیم خواسته های عربستان نشود، ممکن است ریاض فشارهای بیشتری بر آن اعمال کند و ممکن است در زمینه هوایی و مرزهای خشکی محدودیت هایی علیه قطر اعمال کند. بنابراین امیر قطر باید برای برون رفت از این مشکل تدابیری بیندیشد.

منبع: العالم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس