کد خبر 292013
تاریخ انتشار: ۱۸ اسفند ۱۳۹۲ - ۰۹:۴۵

نخست وزیر عراق اعلام کرد که عربستان و قطر به طور بی‌اندازه‌ای از تروریست‌ها در عربستان و قطر حمایت می‌کنند.

مالکی:قطر وعربستان مسئول بحران عراقبه گزارش مشرق، «نوری المالکی» نخست‌وزیر عراق شب گذشته در مصاحبه با «فرانس 24» به عربستان و قطر تاخت و آنها را به اعلام جنگ علیه عراق متهم کرد.

مالکی که از سال 2006 نخست‌وزیر عراق است درباره اینکه برخی از دشمنان سیاسی‌اش وی را متهم می‌کنند که وی اهل سنت را به حاشیه رانده، گفت: منبع این اتهامات یک گروه طائفه‌‌ای است که با تحریک عربستان و قطر و با حمایت خارجی در عراق فعالیت دارند.

وی در پاسخ به این سوال که آیا معتقد است عربستان و قطر به طور مستقیم ثبات عراق را تهدید می‌کنند، گفت: آنها به عراق از طریق سوریه نیز حمله کرده‌اند و به طور مستقیم نیز این کار را انجام می‌دهد. آنها به عراق اعلام جنگ کرده‌اند همانگونه که علیه سوریه به این اقدام مبادرت ورزیده‌اند و متاسفانه پشت این امر گرایش‌های طائفه‌ای و منافع سیاسی نهفته است.

عربستان و قطر پشت مشکلات عراق قرار دارند

نخست‌وزیر عراق تصریح کرد: بحران عراق طائفه‌ای، تروریستی و امنیتی است که مسئول آن در درجه نخست این دو کشور هستند.

وی به صراحت گفت: این دو کشور حوزه خلیج [فارس]، سازمانهای تروریستی از جمله القاعده را تحریک می‌کنند و از آنها در عرصه سیاسی و رسانه‌ای حمایت و حتی کمک‌های مالی خود را صرف خرید اسلحه برای این سازمان‌ها می‌کنند.

جذب تندروهای غربی برای سازمان‌های تروریستی

مالکی گفت: عربستان و قطر علیه نظام سیاسی در عراق جنگ آشکاری را آغاز کرده‌اند و از سرکرده‌های تروریست و القاعده و تکفیری‌ها حمایت می‌کند و به زعم خود جنگجویانی را که به اسم جهادی از کشورهای اروپایی نظیر بلژیک و فرانسه می‌آیند، برای اهداف خود در این سازمان‌ها جذب می‌کنند.

نخست‌وزیر عراق گفت: عربستان اخیرا اعلام کرده است سعودی‌ها حق جنگ در خارج از این کشور را ندارند لذا ریاض جنگجویان خود را از مغرب عربی و کشورهای دیگر جذب می‌کنند. عربستان از تروریسم در سوریه، عراق، لبنان، مصر، لیبی و حتی برخی کشورهای غیر عربی و به طور کلی در جهان حمایت می‌کند.

وی در پاسخ به اینکه آیا عراق نیز علیه عربستان و قطر تحریک می‌کند، گفت: ما نمی‌خواهیم دایره رویارویی را گسترده‌تر کنیم اما می‌گوییم که آنهایی که از تروریسم حمایت می‌کنند باید هوشیار و آگاه باشند که این مسئله می‌تواند به خود آنها برگردد زیرا دارای بافتی هستند که می‌توان آتش طائفه‌گری را در آن افروخت.

عراق می‌تواند مقابله به مثل کند

مالکی گفت: ما می‌توانیم مقابله به مثل کنیم اما نمی‌خواهیم چنین کاری کنیم و تا به ان لحظه نیز هیچ اقدامی در این راستا انجام نداده‌ایم. اوایل فوریه گذشته «ملک عبدالله» پادشاه عربستان اعلام کرد که تمام کسانی که در خارج از این کشور می‌جنگند، تحت تعقیب قرار خواهند گرفت اما این تصمیم برای از بین بردن بهانه‌های موجود برای تهدید علیه امنیت و جایگاه عربستان گرفته شده است.

نخست‌وزیر عراق هفته پیش نیز بدون اشاره به نام عربستان گفته بود که برخی کشورهای حوزه خلیج فارس از داعش و القاعده در عراق حمایت می‌کنند.

دستگیری تروریست‌های خارجی در عراق

مالکی گفت: ما تروریست‌های خارجی زیادی را دستگیر کرده‌ایم که دارای تابعیت برخی کشورهای عربی و اسلامی و حتی برخی کشورهای اروپایی هستند که برای القاعده در عراق و سوریه فعالیت داشتند.

اهل تسنن عراق به حاشیه نرفته‌اند

وی در پاسخ به عدم نارضایتی اهل تسنن در عراق از زمان سقوط صدام در سال 2003، گفت: هیچ مشکلی در مشارکت اهل تسنن در اداره کشور وجود ندارد اما برخی اهل تسنن هستند که می‌خواهند دولت کاملا سنی باشد و از مشارکت دیگران اجتناب می‌ورزند که این امر مشکل‌ساز است. اینکه اهل تسنن به حاشیه رفته‌اند، کلام برخی طائفه‌گراها در میان اهل تسنن است نه خود سنی‌ها.

انتقاد از مقتدا صدر

نخست‌وزیر عراق درباره «مقتدا صدر» رهبر جریان صدر نیز گفت که او از سیاست سخن می‌گوید اما اصول روند سیاسی را نمی‌داند.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس