کد خبر 302434
تاریخ انتشار: ۳۱ فروردین ۱۳۹۳ - ۱۱:۰۰

یوسف القرضاوی رئیس اتحادیه جهانی علمای مسلمان اخبار منتشره درباره انتقال مقرش از دوحه به تونس را تکذیب کرد و گفت که سخنگوی دولت قطر نیست و در قطر تا زمان مرگ باقی خواهد ماند.

به گزارش مشرق، یوسف القرضاوی در گفت وگو با روزنامه قطری الشرق اخبار متشر شده درباره انتقال مقرش از دوحه به تونس یا هر کشور دیگری را تکذیب کرد و گفت: اینها دروغ و بی پایه و اساس است و از آرزوهای دشمنان رویاپرداز اسلام است اما هرگز جنبه عملی به خود نخواهد گرفت.
وی گفت: من بیش از 53 سال در قطر بوده ام و تدریس و سخنرانی کرده و فتوی داده ام و با آزادی در همه کارهای سودمند در موسسه دینی و دانشگاه قطر و سازمان تربیت و علوم و توسعه جامعه در قطر شرکت داشته ام و کسی به من نگفته است که این حرف را بزن یا نزن یا اینکه چرا این حرف را زدی؟
القرضاوی افزود: من چهار امیر قطر را در زندگی خود دیده ام و به همه آنها نزدیک بوده ام و در طول زندگی ام از هیچ یک از آنها کلمه ای نشنیده ام که بوی سرزنش یا نقد بدهد و شیخ حمد بن خلیفه امیر سابق و فرزندش شیخ تمیم بن حمد امیر کنونی نزدیکترین آنها به من است و آنها را از صمیم قلب دوست دارم و در این گفته ریا نمی کنم.

وی تصریح کرد: موضع شخصی من بیانگر موضع دولت قطر نیست و وزیر خارجه قطر نیز به این مسئله اشاره کرد زیرا من پستی رسمی ندارم و فقط نظر شخصی خودم را می گویم.

القرضاوی تاکید کرد: من در قطر باقی خواهم ماند تا اینکه در خاک این کشور دفن شوم و من بخشی از قطر هستم و قطر بخشی از من است و من همه قطر را دوست دارم و همه قطر مرا دوست دارد؛ اعم از حاکمان و محکومین و پیران و جوانان و مردان و زنان. حتی کودکان قطر را دوست دارم و آنها مرا دوست دارند.

وی تصریح کرد: من همه کشورهای عرب حوزه خلیج فارس را دوست دارم و همه آنها مرا دوست دارند؛ اعم از عربستان و کویت و امارات و سلطان نشین عمان و بحرین.
القرضاوی افزود: همه این کشورها یک کشور واحد و خانه واحد هستند و همه پادشاهان و امرای آنها را می شناسم و به همه آنها نزدیک بوده ام و در هر اقدام آزادی شرکت داشته ام و همچنان امید دارم که این ابرها بروند و انشاء الله بزودی خواهند رفت.

وی گفت: عربستان بالاترین جایزه خود یعنی جایزه ملک فیصل را به من اعطا کرده است و امارات نیز بالاترین جایزه خود که جایزه بین المللی قرآن کریم دوبی را به من داده است. عربستان همچنین مرا عضو جممع فقهی انجمن جهان اسلام کرد و امارات نیز برنامه ای هفتگی در تلویزیون دوبی به مدت سه سال به من اعطا کرد و آنچه گفته ام و می گویم از باب نصحیت مخلصانه است که درستی آن روزی آشکار خواهد شد.

اختلاف اساسی بین قطر و این سه کشور در ارتباط با حمایت دوحه از گروه اخوان المسلمین بوده است؛ امری که ریاض، ابوظبی و منامه با آن مخالف هستند. این سه کشور همچنین قطر را به تخطی از سیاست‌های شورای همکاری خلیج فارس و توافقنامه‌های آن متهم کردند. دولت قطر نیز در مقابل در برابر این فشارها مقاومت و بر موضع خود تاکید کرد.
چندی پیش سعود الفیصل وزیر خارجه عربستان با هرگونه میانجیگری آمریکا در اختلافات بین کشورهای شورای همکاری مخالفت کرده بود.

باراک اوباما رئیس جمهوری آمریکا چندی پیش از عربستان دیدن کرد. درپی این دیدار است که خبر ملاقات بین جان کری و امیر قطر در الجزایر فاش شد.
در نهایت، چند روز پیش عربستان، امارات و بحرین به توافق اولیه‌ای دست یافتند تا بتوانند بستر و زمینه لازم را برای پایان دادن به کشمکش و اختلافات با قطر فراهم کنند.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس