این فیلم بدون حضور رضا عطاران و دیالوگ‌های بداهه او به این خوبی ساخته نمی‌شد.

گروه فرهنگی مشرق -  پرویز پرستویی امسال با سه فیلم در جشنواره حضور دارد. در بخش سودای سیمرغ دو فیلم «میهمان داریم» و «امروز»، و در بخش نوعی نگاه فیلم «بیداری برای سه روز». دو فیلم میهمان داریم و بیداری... دیروز به نمایش درآمدند و فیلم «امروز»، امروز. پرستویی در هر دو فیلم اخیرالذکر، با پرستو گلستانی همبازی بوده است. روز جمعه برنامه سالن اصلی فیلم‌های کاخ جشنواره از ساعت 14 آغاز شده و چهار فیلم به این ترتیب در آن به نمایش درآمد:

ـ خانه‌ای کنار ابرها/ سیدجلال دهقانی اشکذری
ـ امروز/ سید رضا میرکریمی
ـ رد کارپت/ رضا عطاران
ـ پنج ستاره/ مهشید افشارزاده
در ذیل مروری سریع بر این فیلم‌ها خواهیم داشت.




 دو سارق
 خانه‌ای کنار ابرها/ سیدجلال دهقانی اشکذری

پرویز پرستویی، پرکارترین‌ بازیگر روزهای ششم و هفتم

خلاصه داستان: دو سارق به نام امیر و مسعود (حامد کمیلی و هدایت هاشمی) به خانه‌ای وارد می‌شوند غافل از اینکه لحظاتی بعد، خبر شهادت مرد خانواده را از جبهه می‌آورند.
 
فیلم نخست یک کارگردان جوان یزدی که سابقه ساخت چندین مستند و چهار تله فیلم دارد. او که متولد 1361 است فیلمنامه را خودش نوشته است. تهیه کننده فیلم روح‌الله برادری است که امسال فیلم شهابی از جنس نور را نیز در جشنواره دارد. آقای ابراهیم حاتمی‌کیا در آذر ماه به پشت صحنه این فیلم رفت و از نزدیک در جریان ساخت آن فیلم قرار گرفت. 

پرویز پرستویی، پرکارترین‌ بازیگر روزهای ششم و هفتم

حامد کمیلی و هدایت هاشمی در نقش یک زوج سارق به خوبی درخشیده‌اند. آفرین عبیسی در نقش مادر شهید باورپذیر و تحسین برانگیز است. فیلمنامه نیز موقعیت این دو سارق و فضای خانه را به خوبی ترسیم کرده و کارگردانی فیلم روان و قابل توجه است. نقد این فیلم را به زمان اکران آن وامی‌گذاریم.
 
دیروز و امروز  
 امروز/ سید رضا میرکریمی

پرویز پرستویی، پرکارترین‌ بازیگر روزهای ششم و هفتم

خلاصه داستان: یونس (پرویز پرستویی) یک راننده تاکسی است که زنی باردار به نام صدیقه (پرستو گلستانی) را به بیمارستان می‌رساند. کارکنان بیمارستان او را شوهر این قلمداد می‌کنند.

امروز، هفتمین فیلم جناب میرکریمی است و محصول شبکه آی‌فیلم. پس از به همین سادگی (1386) این فیلمنامه دومین همکاری میرکریمی با شادمهر راستین محسوب می‌شود. ریتم فیلم گرچه کند است اما لازمه کار است و در راستای پرده‌برداری آرام فیلم. جزئیات بسیاری در فیلم هست که به اشاره‌ای طرح می‌شوند و می‌گذرند. لذا مخاطب باید با هوشیاری به تماشای فیلم بنشیند.

یونس در زمان جنگ در همین بیمارستان بستری بوده و زیر و بالای آن را می‌شناسد. همچنین است سوپروایزر بیمارستان (شبنم مقدمی)، تنها زنی که تهمت نمی‌زند و دروغ نمی‌گوید. سکوت‌های یونس و کم‌حرفی او به خوبی و سنجیده است. پایان تلخ اما امیدوارکننده فیلم از کارگردانی امیدوار و مؤمن حکایت دارد. برای جناب میرکریمی ساخت فیلم‌های بهتر و بیشتری آرزو داریم.
 
یک ایرانی در فرانسه  
رد کارپت/ رضا عطاران 

پرویز پرستویی، پرکارترین‌ بازیگر روزهای ششم و هفتم

خلاصه داستان: یک بازیگر ایرانی (رضا عطاران) در ایام فستیوال کن به فرانسه می‌رود تا اسپیلبرگ را ملاقات کند. 
 
یک کمدی متفاوت از رضا عطاران بر اساس طرحی از احمد احمدی که فیلمبردار و تهیه‌کننده فیلم نیز هست. این فیلم بدون حضور رضا عطاران و دیالوگ‌های بداهه او به این خوبی ساخته نمی‌شد. واقعاً تشخیص اینکه کدام‌یک از سکانس‌های فیلم در کن، مستند و کدام‌یک بازی شده‌اند دشوار است. این سبک تولید «فیلمسازی چریکی» نام دارد که کارگردان و گروهش با یک طرح فیلمنامه به موقعیت می‌روند و موفق به ثبت وقایعی می‌شوند که قابل پیش‌بینی نیست. فیلم، با همه چیز شوخی می‌کند، از فیلم ملک سلیمان گرفته تا کیارستمی و آدم‌های دیگر. در پایان فیلم عطاران همچون پوستر کن در حاشیه فرش قرمز، بر زمین خوابیده است با این تفاوت که پرچم زیبای کشورمان را بر روی خود انداخته‌ است.

به نظر می‌رسد که این فیلم همچون ساخته اول عطاران (خوابم می‌آد) به فروش خوبی دست خواهد یافت. هزینه فیلم بنا بر اعلام تهیه‌کننده پانصد میلیون تومان بوده است.
 
 
 هتل هما
پنج ستاره/ مهشید افشارزاده 


پرویز پرستویی، پرکارترین‌ بازیگر روزهای ششم و هفتم

خلاصه داستان: مریم هاشمی (دیبا زاهدی) برای تأمین هزینه‌های تحصیل مجبور است در یک هتل پنج ستاره همراه مادرش هما (شیرین بینا) کار کند.  
 
فیلم پنج ستاره به موضوع کارگران می‌پردازد. به نظر می‌رسد که مشکلات اقتصادی دو سال اخیر جامعه، زمینه را برای ساخت چنین فیلم‌هایی مهیا کرده است. در روزهای قبل نیز فیلم‌هایی در موضوع کارگران زحمتکش کشورمان به نمایش درآمده‌اند: قصه‌ها، با دیگران، انارهای نارس و چند متر مکعب عشق.

خانم افشارزاده متولد 1343 در آبادان است و از سال 1367 با فیلم بای‌سیکل‌ران (در نقش زن کولی) به سینما قدم گذاشت و تا اواخر دهه 1370 در بازیگری فعال بود. او که در رشته سینما تحصیل کرده است در سال 1382 یک فیلم هنری به سبک فیلم‌های جشنواره‌ای ساخت که فرصت نمایش نیافت. و حالا این نخستین فیلم سینمایی او محسوب می‌شود، شروعی خوب برای زنی بازیگر، که در حال تجربه کارگردانی است. این فیلم را امیر سمواتی تهیه نموده و سرمایه‌گذار آن آقای تبریزی همسر کارگردان بوده است. نقش اول فیلم را دیبا زاهدی به خوبی بازی کرده و این نخستین بازی او در سینما محسوب می‌شود.

فیلمنامه اولیه را علی‌اکبر قاضی نظام نوشته و کامبوزیا پرتوی آن را بازنویسی کرده است (نام پرتوی در تیتراژ نیامده). بازیگران فیلم از میان ستاره‌ها و سوپراستارهای سینمای ایران انتخاب شده‌اند: شهاب حسینی، بهنوش بختیاری، سحر قریشی، همایون ارشادی، بهناز جعفری، محمود جعفری، شیرین بینا و دکتر امید روحانی.

شخصیت‌های بسیار فیلمنامه، به خوبی پرداخت شده‌اند به طوری که مخاطب اشخاص متعدد را با هم خلط نمی‌کند. فیلمنامه از درام جذاب و خوبی برخوردار است و گره‌گشایی فیلم به درستی صورت می‌گیرد. فیلم، پر است از خرده داستان‌های مختلف اما فیلم بر یکی از این داستان‌ها متمرکز می‌شود و داستان را تمام می‌کند، از قضا همان ماجرا که چندان به چشم نمی‌آید، گم شدن ساعت یک بازیگر مشهور هندی در هتل.
 
پرویز پرستویی، پرکارترین‌ بازیگر روزهای ششم و هفتم
مهشید افشارزاده در کنار همسرش عبدالرضا تبریزی



* امیر اهوارکی


نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ۱۵:۴۱ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۹
    0 0
    به نظرم رضا عطاران و عده ای دیگر به طور جدی به دنبال این موضوع هستند که برای مردم و مسئلین خوب جا بیاندازند که حضور در کن و دیگر فستیوالهای خارجی اشکالی ندارد و ما ایرانی ها هم مثل اونها سبک سینمایی رو دنبال کنیم و در واقع نوعی آشتی بین فرهنگ سینمایی غرب با فرهنگ ی که اونا رو پس می زند ایجاد کند . مدتی است چنین تلاشی دارند.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس