با اسناد موجود باید گفت که متأسفانه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی عامدانه و با آگاهی از نکات مطرح‌شده در کتاب، به آن مجوز داده و ما با یک رویکرد مواجهیم نه یک غفلت.

گروه سیاسی مشرق - بازار کتاب در این روزها شاهد ورود آثاری است که موجبات تعجب و سردرگمی مخاطبان و حتی ناشران را فراهم آورده است. آیا نظارت و ممیزی ارشاد به صورت کامل برداشته شده است؟ اگر اینچنین است خیز بلند برخی ناشران برای گذر از هنجارها و ارزش های جامعه را چه کسی تعدیل می کند؟ ناشرانی که در این مسیر با یک چراغ سبز مواجه شده اند آیا خواهند توانست بر رویکرد جدید وزارت ارشاد حساب جداگانه ای باز کنند و آیا تنها این وزارتخانه است که کلیددارِ صدور مجوز است؟
آیا مردم، رسانه ها و مجلس شورای اسلامی در برابر رویکرد جدید سکوت پیشه می کنند و شاهد فروپاشی نظام ارزشی و هنجاری جامعه خواهند بود؟ این ها سوالاتی است که باید توسط تصمیم سازان و تصمیم گیران فرهنگی جواب گفته شود.

پیش از این شائبه ای وجود داشت که شاید به علل مختلف کتاب مورد غفلت واقع شده است اما با صحبت این عضو کمیسیون فرهنگی باید گفت که متأسفانه ارشاد عامدانه به این کتاب با آگاهی از نکات مطرح شده در آن مجوز داده و ما با یک رویکرد مواجهیم نه یک غفلت.
حجت الاسلام نصرالله پژمان‌فر عضو کمیسیون فرهنگی مجلس در گفت‌وگو با خبرنگار کتاب و ادبیات خبرگزاری فارس پیرامون کتاب جامعه شناسی جلایی پور گفت: من نسبت به جزئیات کتاب جامعه‌شناسی اطلاعاتی ندارم اما طی تماس با ارشاد آنها اعلام کردند درباره این کتاب ممیزی صورت گرفته و کتاب و وضعیت فعلی علی‌رغم داشتن برخی اشکالات مورد تأیید برای چاپ قرار گرفته است.[1]
پیگیری های خبرنگار نسیم نیز حاکی از آن بوده است که این کتاب در اداره کتاب معاونت فرهنگی دولت دهم در حال بررسی بود و مجوز نگرفت اما بدون اینکه اصلاحاتی به آن صورت بگیرد، حدود 2 ماه است که توسط نشر علم به چاپ رسیده است.[2]


مرزهای صراحت قلم تا کجاست؟/ نویسنده ای که انگشت بر روی ماشه برد!

حمیدرضا جلایی پور مدیرمسوول روزنامه های زنجیره ای در دوره اصلاحات بود که چند روز پیش از 9 دی امسال کتاب جدیدش را با عنوان "جامعه شناسی ایران؛ جامعه کژمدرن" روانه بازار کرد. وی معتقد است یک جنبش فراگیر سیاسی با همکاری ده جنبش آرام – انقلاب نرم- می تواند باعث تغییر ساختارهای جامعه شود. دیدبان قبلا در مطلبی به برخی از ابعاد این کتاب پرداخته بود. اما در این مجال قصد داریم از سیاه نمایی نظام اسلامی تا توهین و هتاکی به روحانیت و بنیانگذار انقلاب اسلامی را در این اثر واکاوی کنیم.



توهین به بنیانگذار انقلاب اسلامی:

نویسنده بدون اشاره به رابطه عمیق میان امام خمینی (ره) با آحاد جامعه و مخصوصا همه پرسی عمومی 2/98 درصدی به نفع جمهوری اسلامی، معتقد است امام در منازعه قدرت! تصمیم بر استقرار حکومت اسلامی گرفت و سایرین را از گردونه حذف کرد!! جلایی پور در حالی اقدام به نام بردن از گروه های مطرود سیاسی و معاند به عنوان شاهد مثال می کند که هیچ اشاره ای به کارشکنی ها و ظلم های علنی آنان علیه مردم نمی کند. وی حتی چشمش را بر روی سنگ اندازی های بنی صدر در میان نیروهای نظامی ایران به نفع صدام حسین و همراهی وی با منافقین و نهایتا فرار فضاحت بار او می بندد.

  • در منازعه قدرت نیز گروه هایی که خود را وارث انقلاب و مدعی رهبری آن می دانستند توانستند حکومت جمهوری اسلامی را مستقر کنند... در چالش یاد شده به ترتیب نیروهای سیاسی موسوم به جبهه ملی، چریک های فدایی خلق، سازمان مجاهدین خلق ایران، نهضت آزادی ایران و جریان بنی صدر اولین رئیس جمهور پس از انقلاب و هواداران او و حزب توده و هواداران آن، از صحنه رسمی سیاسی در حکومت ایران حذف شدند...برای شخصیت های مردم انگیز یا پوپولیست، انقلاب و تداوم آن تداوم همین جنبش مردمی بود. از نظر آنان ضد انقلاب، یعنی کسی که چنین فکر نمی کند و در اراده ی امت همیشه در صحنه خلل ایجاد می کند. ص 564 و 565

نویسنده در صفحات بعد صریحا اتهام زنی می کند و معتقد است "جریان اقتدارگرا با ترکیبی از گرایش های پوپولیستی و بنیادگرایی دینی!" بر جنبش مردمی تحمیل شد! گویا نویسنده اصلا آن زمان در ایران نبوده و در میان حرکت های مردمی حضور نداشته و صدای اسلام خواهی مردمی را نشنیده است.

  • در دوران انقلاب، جنبش مردمی ایران، شعار «استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی» را سر داد. در همان حال، جریانی اقتدارگرا با ترکیبی از گرایش های پوپولیستی و بنیادگرای دینی....از ابتدای انقلاب... علاقه فراوانی داشت که با اتکا به نیروی ناشی از جنبش مردمی ، تفسیری خاص از اسلام را هم بر این جنبش و هم بر جمهوری اسلامی تحمیل کند. بدین معنا که کل جامعه را بر اساس تفسیری خاص و محدود از اسلام، اسلامی سازد و عملا جمهوری اسلامی را به حکومت اسلامی تبدیل کند. ص 566


توهین به روحانیت

فتنه گر 88 در کتاب فتنه گون جدیدش پا را فراتر گذاشته است و برای آنچه در ذهن دارد نیز شرط می گذارد. او می گوید باید کره جنوبی را مدل توسعه خود قرار دهیم و برای رسیدن به آن شروطی باید محقق شود. یکی از این شروط، تن دادن نخبگان پوپولیست و نظامی و روحانی به ساز و کار مردم سالاری است!

اولا چه کسی کره جنوبی را به عنوان الگوی حرکت نظام اقتصادی، سیاسی و اجتماعی ایران پذیرفته است که جلایی پور برای آن شرط گذاری می کند؟! ثانیا پیوند میان روحانیت با مردم در دوره معاصر از زمان مشروطه تا کنون محقق بوده و حضور ائمه جمعه و جماعات در جامعه و نقش آفرینی حوزویان در امور روزمره مردم و پاسخگویی به شبهات و سوالات، نمونه کوچکی از این ارتباط است.

چه اصراری وجود دارد که میان روحانیت با مردم فاصله اندازی کنید؟ چرا نخبگان پوپولیست و نظامی را در کنار روحانیت ذکر کرده اید؟ منظور از نخبگان پوپولیست کیست؟

  • سومین شرط (برای حرکت به سمت کره جنوبی شدن) تن دادن نخبگان پوپولیست و نظامی و روحانی کشور به ساز و کار مردم سالاری یا نظم سیاسی مردم سالارانه است. تا زمانی که انتخابات در ایران، به نام مصالحی مهندسی می شود و تا زمانی که نخبگان مذکور به انتخابات آزاد و منصفانه تن ندهند، آن ها مجبورند در کنار این انحصارجویی، فتیله شعارهای ضد امریکایی را بالاتر بکشند و در نتیجه ایران را به سمت کوبایی شدن سوق دهند. ص 641


توهین به جامعه متدین ایران و نام بردن از گروهی به نام "لات مذهبی‌ها"

نویسنده هتاک برای ارضای روحی و روانی خود در جای جای کتاب از دینداران به عنوان گروه های فشار و ابزار اعمال قدرت حکومت نام می برد. با مرور این صفحات به نظر می رسد دینداری در جامعه ایران معضلی برای نویسنده و اربابان اوست که باید از سر راه برداشته شود.

  • ... برای بیرون کردن رقیب، مجبورند به کارهایی متوسل شوند از جمله به تبلیغاتی یک سویه از رسانه های انحصاری دولتی، بسیج کارمندان اداری و دانش آموزان با اتوبوس هایی که هزینه آن را از بودجه عمومی تأمین می کنند، تخلفات و مهندسی های انتخاباتی و گروه های فشار متشکل از عناصر لات مذهبی. اقتداراگرایان مجبور می شوند با اختصاص بودجه و با کمک سازمان های حکومتی، مردم را از اطراف شهرها به صحنه آورند. بنابر این جنبش مردمی که معمولا با حضور داوطلبانه و خودانگیخته مردم همراه است به جمعیت سازمانی و سهمیه ای و اتوبوسی تبدیل می شود. ص 568



وی در ص 559 نیز برای نمونه آوردن از پدیده های جنبشی دوباره از "لات مذهبی ها" نام می برد.

همچنین در صفحه دیگری معتقد است دینداران تعداد معدودی هستند که از امکانات دولتی! بهره مندند.

  • از نظر این جریان اقتدارگرا، تلاش میلیون ها نفر از مردم، نباید به تقویت «جمهوریت» منجر شود بلکه به افزایش قدرت "گروهی محدود" و اصیل مذهبی سیاسی بینجامد که به زعم آنان، در اسلامی بودن و وفاداری شان به رأس حکومت شکی نیست. ص 567


گروه های آشوبگر همچون طیف نوری هستند که در کنار هم رنگین کمان می سازند!

جلایی پور در فصل هشتم کتاب خویش از 10 جنبش نام می برد که پیشروی آرام دارند و انقلاب نرم را محقق می سازند. او می گوید:

  • هنگام توضیح در برابر جنبش های فراگیر و جنبش های مبتنی بر پیشروی آرام، در مقام تحلیل ، آن ها را مجزا از هم فرض می گیریم. ولی در عالم واقع، این جنبش ها مستقل از هم نیست، با هم، هم پوشانی دارند و مثل رنگین کمان در کنار یکدیگر قرار می گیرند.گاهی با تداخل این طیف های نوری، رنگ های جدیدی را تشکیل می دهد و روی هم اثر می گذارد. ص 560

همچنین نویسنده از ص 574 تا 600 به جنبش های مبتنی بر پیشروی آرام – انقلاب نرم – می پردازد و معتقد است همگامی آنها با یک جنبش فراگیر و سیاسی می تواند در فرصت سیاسی مناسب به نتیجه دلخواه منجر شود. او از این جنبش ها نام می برد:

  • جنبش جوانان
  • جنبش زنان
  • جنبش دانشجویی
  • جنبش اصلاحی
  • جنبش سکولارها
  • جنبش ایرانیان خارج از کشور
  • جنبش فرهنگی قومی و هویت طلب
  • جنبش معلمان و کارگران
  • جنبش حاشیه نشینان
  • جنبش مهدویت گرا که منظور از آن انجمن حجتیه است و نویسنده پیوند فکری شدیدی با آنها دارد و صفحات زیادی را به توضیح مرام آن ها اختصاص می دهد.

با توجه به محدودیت سطور، در ادامه به سه مورد اول از جنبش ها در کتاب جامعه شناسی ایران پرداخته می شود.


جنبش جوانان؛ زندگی مستقل از والدین و ازدواج دیرتر

او تأکید می کند نوع عزاداری جنبش جوانان با عزاداری هایی که دستگاه ها و سازمان های رسمی تبلیغ می کنند متفاوت است. موسیقی های زیرزمینی تولید شده در ایران و موسیقی های تولید شده در خارج از کشور، سینمای جهان، شبکه های ماهواره ای ایرانی و غیر ایرانی خارج از کشور و فضای مجازی، منبع بخش عمده ای از مصارف فرهنگی جوانان شده است. ص 574 و 575

جلایی پور همچنین پای ارتباطات جنسی را هم وسط می کشد و می گوید: نوع روابط دوستی و هنجارهای ارتباط میان دو جنس نیز در میان جوانان، متفاوت از هنجارهایی است که به طور رسمی تبلیغ می شود... ص 575

او ویژگی هایی را ذیل جنبش جوانان برمی شمرد: سن بالای ازدواج و بچه دار شدن، تعداد فرزندان کمتر، سرعت بیشتر و تنش کمتر طلاق، متمایل به مهاجرت موقت یا دائم، استفاده از فیس بوک و گوگل ریدر و تویتر، استفاده از غذاخوری فست فود، پوشش طبق مد روز جهان، عدالت جنسیتی، غذاهای گیاهی، حفظ محیط زیست، مصرف کالاهای فرهنگی جهانی، بهره گیری از جدیدترین محصولات فناوری اطلاعات و زندگی مستقل از والدین حتی قبل از ازدواج. ص 575

نویسنده این ویژگی ها را به وجود آورنده جنبش ضد دولتی می داند. این فتنه گر فرهنگی در ص 576 می نویسند: جنبش جوانان بیشتر عمل گراست و... به محض اینکه فرصت سیاسی پیدا کند نیروی اصلی جنبش سراسری دموکراسی خواهی و اعتراضی را تشکیل می دهد.

وی در ص 577 معتقد است به علت مسائل اقتصادی، جنبش جوانان ظرفیت اعتراضی بسیاری پیدا کرده است که باید مورد استفاده قرار گیرد. او با تهدید می گوید: «احتمال اینکه جنبش مبتنی بر پیشروی آرام جوانان به رفتارهای ساختارشکنانه نزدیک شود، کم نیست.»


جنبش فمنیستی؛ به فکر گرم نگه داشتن کانون خانواده نیست!

در صفحه 578 کتاب جامعه شناسی ایران، گفتمان فمینیستی را در ایران به این دلایل قوی بر می شمرد: در سطح سازمانی در بیش از دویست NGO، در سطح رسانه ای در بیش از یک سوم خبرنگاران رسانه ها، در سطح شبکه های اجتماعی و لایه های غیر آشکار جامعه. او در این زمینه نیز تهدید می کند: دولت یا باید به مطالبات زنان فمنیست گردن نهد یا همچون دهه شصت اروپا نه فقط با جنبش آرام زنان فمنیست، که با جنبش سیاسی آنان رو به رو شود. « تا آن زمان جنبش زنان به پیشروی آرام خود و تأثیرگذاری تدریجی اش بر فرهنگ عمومی ایرانیان و رفتار دولت ها ادامه می دهد»

نویسنده در ذیل جنبش فمنیستی می گوید زنان رویه هایی را در زندگی روزمره خود در پیش گرفته اند که در حد انتظار مسوولان آموزش های رسمی نیست. او معتقد است اینکه زنان باید «کانون خانواده را گرم نگه دارند» دیگر مسئله این جنبش نیست. او می گوید « زنان دیر تر ازدواج می کنند، دیر تر بچه دار می شوند و مثل دختری نواجوان، بی تجربه نیستند!» نویسنده به صورت کاملا تجویزی به زنان می آموزد: « زنان... به جای رویارویی مستقیم با حکومت، هنگام عقد، تمام حقوقی را که ممکن است بعدا مردان علیه زنان استفاده کنند در شرایط ضمن عقد می نویسند مثل حق ادامه تحصیل، داشتن شغل، مسافرت، طلاق، مهریه، تعیین محل سکونت و ... . آنان حتی قبل از اینکه به خانه شوهر بروند وکالت بلاعزل و محضری نیز از همسرشان اخذ می کنند. » ص 579 و 580

این نگاه تحقیرآمیز به زن ایرانی که ناشی از نگاه فمنیستی نویسنده است در صفحات بعدی نیز تکرار می شود: «بخش چشمگیری از زنان دیگر مثل گذشته نیستند که وقتی به خانه شوهر رفتند به سلامتی و شادابی خود توجه نکنند و به اصطلاح فقط مشغول شستن، تمیز کردن، آشپزی و نگهداری از بچه باشند. امروز، زنان مهمترین مشتریان باشگاه های بدن سازی، آمادگی جسمانی، ایروبیک، شنا، یوگا و کلینیک های لاغری هستند. زنان امروز ... مکررا به مسافرت های گروهی می روند!» او نتیجه گیری می کند: البته روند تبدیل خانواده مردسالار به خانواده مدنی، تنها روند موجود در خانواده ایرانی نیست بلکه خانواده ایرانی با افزایش روزافزون طلاق، سن ازدواج، تعداد مجردان، خانواده های تک والد و خانواده های غیرثبتی! نیر روبرو شده است. ص 581

او در آخرین خط این بخش می نویسد پویش اجتماعی زنان فمنیست فقط بر تغییرات و پیشروی آرام مبتنی نیست بلکه در فرصت هایی که جنبش فراگیر دموکراسی خواهی – شورش خیاباتی و فتنه ی آتی – در ایران فعال می شود زنان یکی از اجزای مهم آن هستند.


جنبش دانشجویی؛ با تأکید بر علوم انسانی و پول پدران!

ص 583 در ذیل جنبش دانشجویی یادآور می شود چون والدین و خانواده ها از دانشجویان حمایت مالی می کنند، آنان دغدغه ای ندارند و معمولا مجال انجام دادن کارهای فوق برنامه! دارند. شَبَح جنبش دانشجویی در اکثر دوره ها در آسمان سیاسی تهران و شهرهای بزرگ حضور دارد. او در این زمینه به علوم انسانی اشاره می کند و می گوید: «شاهد رشد محققان و دانشجویان علوم انسانی هستیم... دانشجویان علوم انسانی به جای اینکه مصرف کننده نسخه پیچی های کلی ایدئولوژیک باشند تولیدکننده و مصرف کننده تفکر انتقادی و راهگشا در زمینه فرهنگی و اجتماعی و سیاسی هستند.»


لایه های غیر فعال جنبش، فعال شوید!

جلایی پور در صفحه 601 و 602 معتقد است جز سه دسته از این جنبش ها بقیه هم در سال 88 و هم در شورش آتی نقش ایفا می کنند. اما آن سه دسته ای که به صورت تجویزی نویسنده برای فعال شدن آن ها امید بسته است عبارتند از: حاشیه نشینان، حجتیه و قومیت ها. به عبارت بهتر هر چه در داشته و نداشته ی سیاسی اپوزیسیون هست و باید باشد در این کتاب که مانیفست فتنه ی آینده است به میدان آمده تا حداقل در ورطه نظری لشکر فتنه گران، آرایشی مقتدرانه بیابد.

نویسنده در سخن آخر خود جامعه ایران را دارای مشکلات روانی! دانسته و می گوید: «ما در این کتاب به عقده ها، کینه های فروخفته، نارضایتی های سرکوب شده و رخم های موجود در روان جمعی جامعه اشاره نکردیم» ص 615

نویسنده در ص 627 می گوید ابعاد نامطلوب وقتی در جامعه حل می شود که نظام کنونی سیاسی، از نظر ساختاری به طرف سکولاریزم دموکراتیک تغییر کند. آن زمان است که فرایند انتخابات معنادار و موثر می شود و می توان انتظار حل واقعی و دوکراتیک معضلات جامعه را داشت. اسم دیگر این الگو همان «انقلاب آرام و خشونت پرهیز» است.

نویسنده در صفحات 627 و 628 الگوی مداخله بشردوستانه و نظامی! را همچون حمله ناتو به لیبی برای تغییر ساختار حکومت ایران به نقل از گروهی از جوانان فضای مجازی نقل می کند.


آیا در کنار 9 دی سیاسی باید به فکر 9 دی فرهنگی هم باشیم؟

آنچه در بالا ذکر شد علاوه بر تذکر به مسوولان امر حاوی یک هشدار جدی به فعالان فرهنگی انقلاب اسلامی است. آنچنان که مشاهده می شود لشکر فتنه دوباره بازآرایش سیاسی و فرهنگی گرفته و احساس می کند می تواند از فضای ایجاد شده سوء استفاده نماید.

اگر مسوولان وزارت ارشاد و دستگاه های نظارتی نقش خود را به خوبی ایفا کنند می توان اطمینان و اعتماد داشت که روزنه ای برای نفوذ افراطیون در فضای فرهنگی و سیاسی ایجاد نخواهد شد. اما همین جا باید یاد آور شد نیاز سال 88 در عرصه سیاسی، باعث به صحنه آمدن رویش های انقلاب شد و حماسه 9 دی را آفرید. گویا نیاز سال 92 عرصه فرهنگی است و رویش های انقلاب هم در این عرصه کم نیستند.




گرچه تولید و عرضه محصولات فرهنگی راهکار مقابله با فتنه گران فرهنگی است اما حضور و نقش آفرینی اجتماعی نیز برای بیدارباش مسوولان و دستگاه های نظارتی همچون مجلس شورای اسلامی به عنوان گزینه ای بر روی میز است. امیدواریم وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و شخص وزیر از این دست کتاب ها درس عبرتی گرفته و در ادامه فضا را برای جولان مردودشدگان سیاسی سال 88 باز نگذارند.



[1] - http://www.farsnews.com/newstext.php?nn=13921011000652

[2] - http://www.nasimonline.ir/NSite/FullStory/News/?Id=732070


نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 56
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 4
  • ۲۳:۴۹ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۳
    0 0
    حالا به شما چرا بر خورده شما لات مذهبی هستید مگر
  • ميرحسين ۲۳:۵۵ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۳
    0 0
    از خواننده ( محمود كريمي) آقايان كه كلت كشي مي كند چه خبر؟
  • بهروز ۰۰:۱۱ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۴
    0 0
    توبه و اظهار ندامت این اقایان در تنگنا، گریه گرگی است که منتظر فرصت دریدن مجدد است.
  • محمد ۰۰:۲۲ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۴
    0 0
    اینارو ولشون کنید مملکت به لجن میکشن، اگر قوه قضائیه همون روزای اول چند نفر از منافقین فتنه 88 اعدام میکرد، دیگه مابقی زباله های فتنه گر جرأت نفس کشیدن هم نمی کردند
  • حمید ۰۰:۳۲ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۴
    0 0
    درتمام نوشته های و صحبتهای آقای جلالی پور چیزی بنام هتاکی به هیچ کس وجود ندارد لطفا دست از دروغگویی بردارید
  • شفق ۰۰:۴۲ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۴
    0 0
    این روشنفکر نماها فقط بلدن با الفاظ شیک به مردم و اعتقادات اسلامی توهین کنند و توهم این رو دارن که خیلی میفهمند. در صورتی که حتی از درک فرهنگ مردم هم عاجز هستند.
  • ۰۰:۵۲ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۴
    0 0
    ایشان همان شخصی نیست که زن پسرش بمحض رسیدن به فرنگ تلاق گرفت تا ازادی های چیز را با همه وجود درک کند ؟
  • دانشجو ۰۱:۰۹ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۴
    0 0
    واقعا عجیبه! من شاگرد ایشون بودم فکر نمیکردم به خاطر اینکه پسرشون رو بعد از ماجراهای انتخابات گرفتن ، اینطور دین و دنیا ببازند. چقدر متاثر شدم وقتی عکس های عروسشون رو بی حجاب تو لندن دیدم فکر می کردم ایشون که برادر شهیدم هستند چقدر ناراحت شده . نگو خودشون هم اینکاره شدند . قرآن گفته مال و پسران شما فتنه هستند برایتان، اینجا ها رو میگه. پناه بر خدا
  • ۰۱:۱۵ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۴
    0 0
    من نمیدونم مگه خبرنگار توی این کشور نداریم که بگرده از دو تا مسوول این موضوع به این مهمی رو بپرسه سکون جامعه خبری و سکوت مسوولان خب اگه ممیزی رو برداشتید مثل مرد واستید بگید چیه علی جنتی از باباش میترسه مگه!!
  • علی ۰۱:۳۳ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۴
    0 0
    بابا تو دیگه کی هستی؟؟ عجب گیرایی داری تو!!!!!!!
  • ۰۱:۴۰ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۴
    0 0
    بابا این جا اروپاست! اینقدر آزادی بیان که یارو بیاد با پر رویی برای براندازی برنامه بده!! واقعا برای این اصلاح طلبان، آزادی باید به اندازه قفس باشه بیشتر از این رو قدر نمیدونن
  • سینا ۰۱:۴۷ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۴
    0 0
    لات مذهبی کیا هستن؟ الان توهین نبود؟
  • سینا ۰۱:۵۶ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۴
    0 0
    مردم سالاری به درد همون غرب میخوره که دین کاملی ندارن که اون رو سالار خودشون بدونن ما اسلام رو داریم بهش افتخار میکنیم و سعی میکنیم با تمام وجود اسلام رو در زندگی مون چه در ساختار چه در سبک زندگی در بالاترین مقیاس عملیاتی کنیم غربیا برن با علم تجربی و پوزیتیویستیشون یه یک اجماع بی بنیان برسن و مردم شونو سرکار بذارن و یه همه پرسی رابیندازن و مردم رو فریب بدن در نهایت باز ثروت مندا ثروتمند تر میشن فقیر ها فقیر تراین ذات نظام استکباری غربیِ حالا تو ایران اصلاح طلبا دارن برای ما پز روشنفکری میان، به قول رهبری عزیز برید اقتصاد خودتون رو درست کنید برید سیاست خودتون رو درست کنید تا شات دان نشید. ما هم چند تا میذاریم روش برید به داد تروریست های سوریه برسید برید به داد عربستان برسید با این دیکتاتوری اش برید به داد ترکیه برسید با این فساد مالیش و...
  • سینا ۰۱:۵۷ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۴
    0 0
    از حجاریان مجلس بترکون چه خبر؟
  • ۰۴:۴۲ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۴
    0 0
    بيچاره سريع القلم كه " عقده هواپيما سوار شدن نداشتن " را از مزيت هاي دولتمردان فعلي برشمرده بود و شما فحشش داديد ! خوب عكس آخر كه چي ؟ هواپيما تآخير داشته ، در سالن فرودگاه در حال پذيرايي اند . اگر هواپيما سوار شده باشيد مي دانيد كه همه مسافران حق انتخاب بين انواع نوشيدني را دارند . البته منو در قسمت اكونومي با فرست كلاس فرق دارد
  • ۰۴:۴۹ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۴
    0 0
    خواهشا مراجع ذیصلاح سریعتر رسیدگی نمایند، تا بعد اسباب پشیمانی فراهم نشود.
  • ۰۸:۱۴ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۴
    0 0
    به تو چرا بر خورده؟
  • ۰۸:۱۴ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۴
    0 0
    چرا توهین میکنی؟ این دموکراسیه؟
  • ایرانی ۰۸:۴۰ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۴
    0 0
    ناشناس عزیز چرا خودش است . اینها اعتقادی به خانواده خصوصی ندارند به خانواده عمومی اعتقاد دارند . ضمنا اینها به دروغ خود را خط امام می نامند اینها با این دفاع می خواهند خط امام را نابود کنند باید سید حسن خمینی بیدار بشه .
  • کرمی ۰۸:۴۳ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۴
    0 0
    دانشجوی گرامی عجیب نیست پولهایی که در زمان اصلاحات از امریکاییها گرفتند و علیه اسلام و قران مطلب نوشتند بهتر از این برایشان پسر و عروس درست نمی کند اقا حرام حرام و حرام .
  • ۰۸:۴۷ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۴
    0 0
    حضرت عباسی خجالت نمیکشن این کارها رو میکنن ؟ نمیدونم اینها چطور با این کارها تو آخرت و قبر میخان جواب پس بدن البته این پست فطرت ها انقدر زندگیشون از حرام پر شده که دیگه فکر مرگ را هم نمیکنند چه عاقبت به خیری تحسین برانگیزی دارن بعضی ها خداوندا در مسیر چند روز دنیا از خود بهره مند گردان و در آخرت سرمنده و روسیا همان نگردان
  • ۰۹:۰۷ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۴
    0 0
    عزیزم اگر این مقدار تحمل نداشته باشید که خیلی بده. شما که امکانات دولتی دارید. ده ها سایت دارید (ترجمان) کارهای فکری می کنید. خوب اونها با پول اندک خود کارهای فکری می کنند. چه اشکالی داره که این مقدار حرفهاشون رو بزنند.
  • ۰۹:۲۷ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۴
    0 0
    نه ما مذهبی هستیم اما به جرم مذهبی بودن از طرف کسانی که چند دهه قدرت رو در ایران در اختیار داشتن و کشور رو به هر سمتی که میلشون کشیده بردن همواره متهم میشیم به لات مذهبی یا انواع برچسب های دیگه
  • ۰۹:۲۸ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۴
    0 0
    الحمدلله و به کوری شما و دار و دسته تون خوبه و دمش هم گرم و دلنشینه
  • ۰۹:۲۹ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۴
    0 0
    تو از دروغ گویی و تهمت زدن به اقشار مختلف جامعه ایران دست بر دار تو از رانت جویی و باج گیری به عنوان اپوزیسیون دست بر دار
  • ۰۹:۳۷ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۴
    0 0
    شما نگران نباش البته شما بلدید و عقده هم ندارید به خاطر همین بی عقده بودن هم هست که میتونید عکسها و مطالب رو وقتی دولت مطلوبتون سر کاره رئالیستی تعبیر کنین،‌وقتی دولت غیر مطلوبتون سر کاره نمادین انصافا این نوع خوانش متن فقط از «غیر عقده ای ها» بر میاد
  • اهوازیان ۰۹:۵۳ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۴
    0 0
    آقای جلایی پور و امثال ایشان با رانت به کانادا و اروپا رفتند و با پول همین ملت درس خواندند.ایشان بدون هیچ سابقه ای در روزنامه نگاری در سال اول خاتمی صاحب روزنامه شد.جلایی پور در اولین شماره های روزنامه جامعه به روشنی بیان میکند که بلد نیست برای مقاله برای روزنامه بنویسد و مقالاتش حالت مقالات دانشگاهی دارد.
  • اهوازیان ۰۹:۵۴ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۴
    0 0
    آقای جلایی پور و امثال ایشان با رانت به کانادا و اروپا رفتند و با پول همین ملت درس خواندند.ایشان بدون هیچ سابقه ای در روزنامه نگاری در سال اول خاتمی صاحب روزنامه شد.جلایی پور در اولین شماره های روزنامه جامعه به روشنی بیان میکند که بلد نیست برای مقاله برای روزنامه بنویسد و مقالاتش حالت مقالات دانشگاهی دارد.
  • اهوازیان ۱۰:۰۲ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۴
    0 0
    باید بگم شبیه چنین حرفهایی را قبلا حجاریان هم زده بود.مسخره تر از همه اینکه حجاریان و جلایی پور از شکاف یا جنبش قومی اسم میبرد.غافل از اینکه نگاه قومیتی به مسائل سیاسی و اجتماعی متحجرانه ترین نگاه به مسائل است چرا که فقط با ازدواج دو فرد از دو قومیت متفاوت این ایدئولوزی مسخره منهدم میشود.تعجب اینجاست که عده ای برای این حرفهای سست و بی ارزشی چه هیجاناتی به خرج میدهند.
  • سعيد ۱۰:۲۳ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۴
    0 0
    با پول اندك رو خوب اومدي! از اينكه در هر شرايطي موجبات خنده و شادي ما رو فراهم مي كني ممنونم!!
  • بهزاد ۱۰:۵۵ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۴
    0 0
    خونی که در رگ ماست / هدیه به رهبر ماست تا زنده هستیم در مقابل فتنه و فتنه گران ایستادگی خواهیم کرد . مردم اجازه نخواهند داد این فتنه گران مجددا مجالی برای عرضه اندام پیدا نمایند .
  • ۱۱:۱۰ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۴
    0 0
    اگر می تونید به صورت علمی جوابش رو بدید نه با جنجال سازی
  • دکترحاتمی ۱۱:۱۵ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۴
    0 0
    ایشان حق دارندنظرات خودرامنتشرکنندوشمانیزحق داریدآنرانقدکنید.
  • هوازیان ۱۱:۲۸ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۴
    0 0
    آخه ایشان مطلب علمی نمی نویسند که نقدش کنیم.آقای جلایی پور که میفرمایند جنبش قومی منظورشان چیست؟آیا نمیبینند که دبیر شورای عالی امنیت ملی کشور عرب است؟یا شیخ الوزرا که الان وزیر نفت است کرد است؟یا آقای نوبخت گیلک است؟یا دیگری آذری است؟و قص علی هذا..... اگر منظور ایشان از جنبش قومی چند نفر خود فروخته تروریست در آذربایجان و خوزستان و کردستان و بلوچستان و .... واضح بگویند.آیا این گروهها بدترین جنایات را در حق مردم همان مناطق نکردند و چقدر در بین مردم همان مناطق حمایت میشوند؟منظور آقای جلایی پور و حجاریان از جنبش و یا شکاف قومی چیست؟
  • اهوازیان ۱۱:۳۸ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۴
    0 0
    آقای حجاریان و جلایی پور چطور از جنبش عدالت خواهی و استقلال و آزادخواهی ملت ایران چگونه خبر ندارند؟ جنبشی که ریشه های تاریخی آن امام علی(ع) و امام حسین(ع) هستند.این افراد چگونه از جنبش مقاومت ملت ایران که ریشه در تاریخ ایران و قیامهایی مانند سربداران و جنگل رییس علی دلواری و قائم مقام فراهانی و امیرکبیر و... خبر ندارند؟چگونه از نفی استبداد و برقراری مشروطه برای کسب آزادی و استقلال و کومت قانون بر مبنای دین آگاه نیستند؟آیا ستار خان و باقر خان سکولار بودند؟یا امیرکبیر شیفته فرنگ بود؟کمی اندیشه کردن در تاریخ خوب است.
  • yaser ۱۲:۲۶ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۴
    0 0
    لیاقت قدرت و آزادی رو ندارن این اصلاح طلبا.
  • اهوازیان ۱۲:۳۰ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۴
    0 0
    آقای جلایی پور چه صحبت علمی میکند وقتی روشهایی مانند مداخله خارجی را مانند لیبی پیش میکشد؟معلوم است جناب کتر هنوز تفاوت ملت ایران و لیبی و نوع حکومت و شخصیت های سیاسی و فرهنگی و اجتماعی ایران و لیبی را تشخیص نمی دهد که درباره آنها متد و تز جامعه شناسی سیاسی یگانه میدهد.به نظر شما با چنین اشخاصی چگونه میتوان به مباحثه علمی پرداخت؟
  • سینا ۱۳:۱۰ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۴
    0 0
    شاهکارِ تشیّع و به تبع اون جمهوری اسلامی ایران مفهوم نابی هست به نام " مردم سالاری دینی" که نه در مسیحیت هست نه در یهود نه در هیچ دین دیگه ای ما به عنوان شیعه با تمام وجود از مردم سالاری دینی حمایت میکنیم حالا غرب گرایان خودشون رو به 2 یا چنن تکه مساوی میخوان تقسیم کنن کتاب بنویسن برن bbc برن voa فیلم بسازن و... چون این حکومت از درون این مردم جوشیده برای نابودی اون باید همۀ مردم رو نابود کنن
  • سینا ۱۳:۱۴ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۴
    0 0
    آخه در سطح حرف نمیمونه دوباره برای انتخابات های بعدی اینا دارن یارگیری میکنن که شورش کنن مگه 8 سال در دولت خاتمی صبر نکردیم نتیجه اش شد فتنه 88 این دفعه فتنه رو در نطفه خفه میکنیم
  • سینا ۱۳:۱۹ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۴
    0 0
    بحث علمی نکرده اند ایشون اطلاعیه داره صادر میکنه به اقشار مختلف جامعه و درصددِ که نیروهاشو بازسازی کنه برای یک جنبش مدنیِ جدید ما قبلاً جنبش مدنیِ این جماعت رو در فتنه 88 دیدیم
  • ۱۳:۲۰ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۴
    0 0
    بر منکرش لعنت ولی دست آورد ایشون و تیم محترم شون در سال 78 و 88 خودش رو نشون داد دیگه کوتاه نم آیم و نقد ویران کننده میکنیم
  • سینا ۱۳:۲۳ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۴
    0 0
    اجداد فکری این جماعت برمیگرده به منوّرالفکر های بی خاصیت که جزء غربی شدن به چیز دیگه ای فکر نمیکنن و دین و فرهنگ خودشون رو ناکارآمد میدونن اینجا مرز بین ما و اوناست بقیه اش یهانه اس
  • سینا ۱۳:۴۶ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۴
    0 0
    بنده به صورت علمی پاسخ همه اصلاح طلبان را بدهم : در ادامه کامنت قبلی : و این نیاز داره به بمباران اتمی و جنگ تمام عیار که غرب و جهان تحمل این واقعه رو ندارن و هیچ کسی هم نمیدونه بعد از اولین موشک اتمی که خدای نکرده به سمت ایران شلیک میشه بعد چه اتفاقی می افته پس قضیه جنگ سخت منتفیِ میمونه یه روش حقوق بشرانه ای تر! مثل براندازی یا رژیم چنج که دستورالعمل اش اینه که تمام گروه های دشمن و مخالف و معترض رو باید یکپارچه کرد و علیه حکومت مرکزی در زمانی که کشور در اوج التهابِ مثل انتخابات 88 ما یک شبهۀ ای رو در ابعاد عمیق و گسترده و طولانی مدت و در حجم بسیار زیاد به عنوان چاشنی بمب نرم فعال کرد اتوماتیک اون گروه های جمع شده بر علیه حکومت مرکزی قیام میکنن و حکومت رو تا مرحله ای میبرن که تسلیم اون ها بشه و ساقط بشه یا این که دست به خشونت ببره در هر دو صورت نیروهای خارجی دستشون باز میشه تا به صورت باز هم حقوق بشری! و یا پرواز ممنوعی به اون کشور حمله کنن و با هوشیاری رهبر انقلاب و ولایت مداری مردم ایران دشمن رسوا شد و غرب گرایان داخلی هم دچار یک مرگ گروهی سیاسی اجتماعی شدن و اگر عمار ها نباشن احتمال ایجاد فتنه2 باز هم وجود دارد و باید حواسمان کاملا جمع باشد که تنها راه نفوذ دشمن از طریق داخل ایران است مثل قضیه نفت که تنها راه از خلیج فارس تنگۀ هرمز است و اگر اون جا رو خوب پاییدیم خیلی از مشکلات حلّ
  • ۱۵:۱۸ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۴
    0 0
    نه ولی لا اعبد ما تعبدون و لا انتم عابدون ما اعبد و لا انا عابد ما عبدتم و لا انتم عابدون ما اعبد لکم دینکم و لی دین
  • ۱۵:۱۹ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۴
    0 0
    خدا با اربابت میر حسین و شیطان محشورت کنه و در این دنیا با لذتهاش بمانی
  • ۱۵:۲۶ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۴
    0 0
    ببین پسر خوب منم می دونم این داره نوعی تبارشناسی رو انجام می ده ولی مبنای اولیه و پیش فرض اساسی تبارشناسی شکاکیت مطلق و نفی هرگونه عقیده و باور به قول ما به نفع و در خدمت پرستش نفس اماره است . چشماتو باز کن ببین از کی حمایت می کنی . آدم مسیر زندگی گفتمان و موضع گیریهاش رو الهی قرار بده بهتره یا نفسانی و شیطانی . قبلا می گفتن گفتن از حق ساده است عمل کردن سخته الان در دوره ی آخر الزمان حرف زدن از حق هم برای اونایی که جهالت های غربی هار و می خونن سخت و هولناک شده . خدا ما رو نگهداره
  • ۱۵:۲۸ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۴
    0 0
    در حالی که خودشونم بر اساس یک فرهنگ زندگی می کنن فرهنگ مدرن که فرهنگ چپاول ملتها و تخریب زمین و در یک کلام خود بینی بی نهایته
  • ۱۵:۴۲ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۴
    0 0
    همه ی حرفاش کپی از روی اندیشمندان غربی بود یک شاگرد ضعیف هم اگه ده بیست سال وقت بذاره می تونی طوطی وار تقلید کنه نا جوانمرد ! چرا در برابر فرهنگ غرب این قدر خود باخته و از خود بیگانه شده ای ؟ تا کجا ها بی عقیده شدی و جلو رفتی ؟ هنوز ملت ما عقاید شون پا برجا است و الا غلام حلقه به گوش ! روت نشد و الا از حقوق اقلیت هم جنس باز هم دفاع می کردی . این ها آزادی نیست ! این ها برای اینه که دولت ها بتونن طولانی تر حکومت کنن و از مسئولیت شانه خالی کنن برای این که مردم رو گوسفند کنن تا بتونن راحت حکومت کنن کمی دقت در حرفاش این ها رو به وضوح نشون می ده
  • ۱۵:۴۹ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۴
    0 0
    آ،رین سینا به صورت ارتکازی فهمید که این بحث علمی نبود بلکه یک نظریه - عمل بود یعنی تهییج گروه ها و اقلیت ها برای آشوب جهت رسیدن به خواسته هاشون . به شیوه ی پسامارکسیستی خودشونم قبول دارن که دیگه اینا اسمش علم نیست ولی نخبگان ما هنوز از دو قرن پیش اونا تقلید می کنن . وای بر فراموش کنندگان قران و اهل بیت !!!
  • ۱۶:۱۷ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۴
    0 0
    خود خودشه .
  • مجید ۱۶:۲۶ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۴
    0 0
    جالبه این آقا را در برنامه مناظره درباره ی اعتیاد قسمت اولش به عنوان استاد دانشگاه آورده بودند و دفاع تمام قد از آمریکا تا پاکستان کرد و دوره ی اصلاحات بود اگه امکان داره مشرق متن سخنان او مناظره بذاره
  • امید ۲۰:۲۱ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۴
    0 0
    اقایون سره جدتون بشینید باهم بخورید...که دعواتون نشه!!! ای باریک الله!
  • مختار ۰۸:۱۱ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۵
    0 0
    کاش اون رفیق امام مرد بود و یه خاطره از امام در مورد برخورد با اینجور افراد میگفت! البته احتمالا به دلیلی کهولت سن،این بخش از حافظه ش پاک شده!!!
  • شفق ۰۹:۳۲ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۵
    0 0
    منظورتون پول اندکیه که جرج سوروس و بنیاد دمکراسی و حاکمای مرتجع عربی میریزن تو جیب این فقرای فرهنگی؟
  • ۱۵:۵۰ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۵
    0 0
    آفرین بر قضاوت دین دارانه شما !!! این بازی با آبروی مسلمان نیست؟ چه ربطی به نظریات ایشان داشت این مساله؟ حدیث نبوی را نشنیده اید که اگر کسی اتهامی به مسلمانی زند که خوارش کند برای جنگ با خدا آماده شود؟ این رفتار یک مسلمان معتقد نیست که برای ترور شخصیت مخالفش افشا گری کند . بحث علمی کنید.....
  • ۱۶:۱۵ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۵
    0 0
    شکاف قومی یعنی اینکه قومیت ها در کسب مقامات بالا احساس ستم نکنند. اگه فکر میکنی که نمیکنن برو شهرستانها با مردم صحبت کن . اول هم برو کردستان. کاملن کتاب علمی و در خور توجهیست اگرچه که خودم هم نقد دارم ولی نقد علمی نه فحاشی

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس