رئیس هیئت پارلمانی اروپا یک هفته قبل از سفر به ايران، در مصاحبه با تلويزيون یورونیوز، برنامه‌های سفر هیئت را تشریح کرده بود که اهدای جایزه به 'جعفر پناهی' و 'نسرین ستوده' از برنامه‌های اعلام‌شده بود. وي پيش از اين سفر، در گفت‌وگو با بي‌بي‌سي نيز تأکيد کرد که هيئت اروپايي، در سفر به تهران با اين دو تن ديدار خواهدکرد.

گروه بین‌الملل مشرق – سفر هفته گذشته هیئت پارلمان اروپا به ایران به ریاست خانم «تاریا کرونبرگ»، با چند حاشیه همراه بود که اصل ماجرا را تحت‌الشعاع قرار داد؛ حاشیه‌هایی که شاید برای هیئت اروپایی "هدف اصلی" از سفر به ایران بود و دیدار با مقامات ایران در حاشیه قرار داشت. البته علی لاریجانی رئیس مجلس پس از سفر پرحاشیه هیئت اروپایی و دیدار با برخی چهره‌های مسأله‌دار و بی احترامی رخ داده در دیدار با آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، در جلسه علنی مجلس ضمن انتقاد از این اقدام نمایندگان پارلمان اروپا اظهار داشت که نباید سایر منافع دیپلماتیک ایران از سفر این هیئت نادیده گرفته شود. این واکنش لاریجانی در پاسخ به تذکرات نمایندگان مجلس بود که از رئیس مجلس خواسته بودند تا از دیدار با این هیئت بدلیل اهدای جایزه به دو تن از محکومین دستگاه قضایی ایران، خودداری کند.

پس از این اتفاقات وزارت خارجه و مجلس شورای اسلامی که سازمان‌دهندگان این سفر بودند، از هرگونه اطلاع قبلی درباره برنامه‌های این هیئت برای دیدار با چهره‌های حاشیه‌ساز ابراز بی‌اطلاعی کردند. حسن قشقاوی معاون کنسولی وزارت امور خارجه اظهار داشت دعوت این هیئت پارلمانی از سوی مجلس بوده و از سوی وزارت امور خارجه هیچ دعوتی صورت نگرفته است که بخواهد هیئت پارلمانی اروپا را کنترل کند. قشقاوی همچنین تشریفات مجمع تشخیص مصلحت نظام را مسؤول بی‌احترامی صورت گرفته به آیت‌الله هاشمی دانست.

رئیس مجلس هم در واکنش به اقدام هیئت اروپایی گفت: آنها کار اشتباهی کردند و اینکه بعد از برگشت موضوع را علنی کردند به این معناست که به دنبال هیاهو هستند و می‌خواهند از آن بهره تبلیغاتی ببرند. وي ادامه داد: آنها می‌خواستند سروصدا کنند و ما نباید هیزمش را زیاد کنیم. کار غلطی کردند و در سطح اتحادیه اروپا نبود که پارلمانش کار سخیفی را انجام دهد اگر می‌خواستند ملاقات کنند باید برنامه‌شان را می‌دادند یا طرف ایرانی می‌پذیرفت یا نه ولی اینکه پنهانی و دزدانه ملاقات کنند کار زشتی بوده است.

این ابراز بی‌اطلاعی مقامات کشور – در دولت و مجلس – از برنامه سفر هیئت اروپایی در حالی بود که رئیس این هیئت پیش از سفر به ایران، برنامه‌های سفر را در مصاحبه‌های مختلف اعلام کرده‌ بود.

اما کاظم جلالی رئيس کمیته روابط پارلمان اروپا در مجلس شورای اسلامی در توضیحاتی درباره دیدار هیئت پارلمانی اروپا با نسرین ستوده و جعفر پناهی گفت که پیش از این محمدجواد لاریجانی، مشاور بین‌الملل رئيس قوه قضاییه، با این ملاقات موافقت کرده اما مجلس مخالف این دیدار بوده و این عمل را مخالف عرف دیپماتیک می‌دانسته است.

مصاحبه کرونبرگ با بی‌بی‌سی پس از بازگشت از تهران

محمد جواد لاريجاني، دبير ستاد حقوق بشر قوه قضاييه که به گفته جلالی با دیدار هیئت اروپایی و اعطای جایزه به نسرین ستوده و جعفر پناهی اعلام موافقت کرده بودند گفت: هیچکس در این مملکت موافق رفتار این هیئت در ملاقات با این افراد و اعطای جایزه به آن‌ها نبوده است؛ زیرا اولا تقاضای ملاقات با افرادی که سابقه محکومیت دارند یا به نوعی درحال گذراندن محکومیت هستند، نیازمند هماهنگی‌های قضایی است و باز همه آن‌ها نیازمند هماهنگی‌های امنیتی است، ثانیا جایزه دادن به محکومین فتنه همان‌طور که اشاره شد اصلا یک توهین سیاسی است.

تاریا کرونبرگ یک هفته پیش از سفر به ایران در گفت‌وگو با شبکه یورونیوز اهداف سفر هیئت اروپایی را اینگونه تشریح می‌کند:

«برنامه اصلی این سفر، دیدار با مقامات پارلمان ایران و گفت‌وگوهای بین پارلمانی است. اما پس از آن دیدار با مقامات دولتی و نمایندگان جامعه مدنی ایران نیز جزو برنامه‌های ماست. ما می‌خواهیم با نمایندگان غیردولتی جامعه مدنی دیدار کنیم. همچنین با مقامات و نمایندگان سازمان ملل در اموری از قبیل قاچاق مواد مخدر و سایر نهادها نیز ملاقات خواهیم کرد.»

مصاحبه کرونبرگ با شبکه یورونیوز یک هفته پیش از سفر به ایران

کرونبرگ: «فکر می‌کنم یکی از مهمترین برنامه‌های ما این است که با دو ایرانی که پارلمان اروپا پارسال که جایزه ساخاروف را به آن‌ها اهدا کرد، جعفر پناهی (کارگردان) و نسرین ستوده (وکیل و فعال حقوق بشر)، دیدار کنیم.»

کرونبرگ همچنین یک روز پیش از این سفر در گفت‌وگو با شبکه بی‌بی‌سی نیز دیدار با زندانیان سیاسی و همچنین رهبران معترضان به انتخابات 88 - موسوی و کروبی - را از جمله برنامه‌های سفر به ایران اعلام کرده بود که البته به گفته وی، مقامات ایرانی با این دیدار مخالفت کرده‌اند.

به نظر می‌رسد پس از شش سال، شرایط سفر هیئت پارلمان اروپا به ایران فراهم شد و این هیئت نیز در اولین روز از حضور در ایران، در سفارت یونان – حافظ منافع اتحادیه اروپا در تهران – حاضر شدند و طی مراسمی جایزه ساخاروف را به نسرین ستوده و جعفر پناهی اهدا کردند و پس از آن با مقامات ایران دیدار و گفت‌وگو کردند.


نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 18
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 3
  • محمد ۱۵:۵۰ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۴
    0 0
    نمي‌توانستند ناآگاه باشند.
  • ۱۶:۳۰ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۴
    0 0
    الكي ميگن! الكي ميگن! بخوابونم دهنشون؟!
  • منو چهر راستی بروجنی ۱۶:۳۷ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۴
    0 0
    از ما بهترونند آمدند و رفتند و مأ موریت خود را انجام دادند جاسو سهای خود را تعین کردند و رفتند .حالا هر که می خواهد مسئو لیتش را قبو ل بکند یا نکند آنها کار خود را انجام دادند .بیخیال اینم مثل صد ها کار دیگر .در آینده گندش در می آید .مشرقی پیگیری نکن .
  • علی اکبر ۱۷:۵۱ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۴
    0 0
    شل گرفتی سفت می خوری تازه اول کاره بی بصیرتی یعنی همین
  • ۱۸:۰۰ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۴
    0 0
    بعضی همچنان درحال ماستمالی وماله کشی هستند دور هم هم حال میده هم فاز پس خوش باشید عزیزان
  • مهدی ۱۸:۰۱ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۴
    0 0
    مگه قراره قشون دشمن واسه اجرای نقشه هاشون از وزارت خارجه و مجلس ما اجازه بگیرن که آقایون میگن کار زشتی بوده,اخ بوده,پیف بوده! مگه پیش بینی اینکه اینا واسه چه کاری میان اینجا کار خیلی سختیه؟! از اول وقتی دستشون خونده شده نباید اجازه حضور بهشون می دادن. مگه صدام واسه حمله به ما نگرانه زشتی کارش بود؟! این واکنش مسئولین منو یاد واکنش خاتمی بعد از تعرض نیروهای ائتلاف به کربلا و نجف انداخت که گفت: زشت بود,نپسندیدم! انگار لشگر کفار به پسند این آقا کار میکنه! مشرق اگه واقعا بیطرفی چاپ کن.
  • مهدی ۱۸:۱۲ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۴
    0 0
    ستوده و پناهی بایستی به دلیل خیانت,اقدام علیه امنیت ملی,همکاری با بیگانگان جهت تبلیغ علیه ایران,کسب مال نامشروع,بی عفتی و انکار علنی و عملی بدیهیات دین(با کشف حجاب علنی)و...به دادگاه فراخوانده و قاطعانه و شجاعانه محاکمه شوند. السلام علی من التبع الهدی
  • میترا1 ۱۸:۱۸ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۴
    0 0
    رئیس مجلس همچنین در واکنش به اقدام هیئت اروپایی گفت: آنها کار اشتباهی کردند و اینکه بعد از برگشت موضوع را علنی کردند به این معناست...........................................................................................!!!!!!!!!!!!!!!!! دستخوش اقای لاریجانی !! یعنی انها چون علنی کردند کار بدیست ؟؟!! یعنی اگر علنی نمیشد اشکالی نداشت ؟؟؟!!! ...
  • ناشناس ۱۹:۰۹ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۴
    0 0
    پ ن پ با خبربودن تحویل نگرفتند!
  • رحمن ۱۹:۴۸ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۴
    0 0
    این دونفررا بگذارید بروند انطرف آب تا خوشی شان تکمیل شود.
  • ۱۹:۵۴ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۴
    0 0
    یعنی اگه مردم و رهبری نبودند برخی مسئولان دودستی کشور رو تقدیم می کردند. لااقل جرئت داشته باشید و پای کارتون بایستید. نه اینکه در خفا کار دیگر کنید و در ظاهر شعار دهید.
  • ۲۰:۰۸ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۴
    0 0
    حالا این شد شجاعت و صداقت!
  • سجاد ۲۳:۵۰ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۴
    0 0
    شهر هرت که میگن همین جاست دیگه!
  • ۰۸:۱۰ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۵
    0 0
    چه اوضاعی داریم که هیچ کس خبردار نیست .کی بود کی بود همه می گن ما نبودیم در حالیکه همشون اطلاع داشتن .واقعا معلوم می شود که مجلس و دولت بی برنامه هستند و فقط حرف دارند می زنند
  • محمدی ۰۹:۵۲ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۵
    0 0
    راسنگویان چرا جرات ندارند حقیقت رابه مردم اعلام کند . هییت اروپایی 3 روز قبل از حرکت برنامه حود را به وزارت خارجه داده و وزارت خارجه کاملا مطلع بوده است . راستی آقای لاریجانی چرا اگر آنها کار بدی کردند شما هم به آنها وقت ملاقات دادید ؟! واقعا شرم آور است هییتی از اروپا بیاید و با محالفین نظام در قلب پایتخت و بطور اشکار ملاقات کند . بعد هم همه گردن همدیگر بیاندازند . آیا اگر از ایران هم هییتی به کشور های اروپایی سفر کند میتواند چنیین کاری انجام دهد ...
  • boy ۱۱:۲۸ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۵
    0 0
    خیلی خیلی ببخشید تو خونت می خوای بری مستراح اداره اطلاعات میدونه. حالا سر راس اونا که دولت و مجلس یعنی نمی دونه!!
  • ناشناس ۱۵:۲۰ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۵
    0 0
    یکطرف قضیه اینکه ما با غرب مشکلاتمان را حل کنیم در اصل این است که به غربیان اختیار وراندازی نظام را بدهیم. تشکیلات هسته ای ما همیشه بهانه بیش نبوده وحال انها با هدف قرار دادن سیستم امنیتی ما در همه ارکان نفوذ کرده و تعقیرات دلخواهشان را خواهند داد. قانونگذاران ما بایست بدانند که با اغاز این پروسه خطرانگیز ایجاد قوانین جدید و تدوین یک حفاظ بروکراتیک تا حدی پوشش ایجاد خوهد کرد و اینکاری است خود غربیها با مهارت بسیاربرای خود انجام داده اند تا مخالفانشان را مذمهل و بی اثر کنند. درنهایت پرداختن به ایرانگرایی ووالا قرار دادن ارزشهای فرهنگی خودمان است که غربزدگی را تضعیف و استقلال ما را تقویت خوهد کرد. 
  • میرزاعباس ۲۲:۰۱ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۵
    0 0
    دراین قضیه بوی خیانت میآید

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس