مشرق- رئیس زینگا مارک پیکوس از آقای اوباما خواست تا ادوارد اسنودن را که به تازگی اسنادی را از NSA فاش کرده بود، عفو کند.

طبق گفتههای خبرنگار CNN، در جلسهای با حضور بزرگان تکنولوژی که در کاخ سفید برگزار شد، رئیس زینگا آقای مارک پیکوس از آقای اوباما خواست تا ادوارد اسنودن را که به تازگی اسنادی را از NSA فاش کرده بود، عفو کند.
بنا بر این گزارش، آقای اوباما گفت که نمیتوانند این کار را انجام دهند و توضیح بیشتری نیز در این باره داده نشد.
واشنگتن پست نیز طی گزارشی نوشت، یکی از حضار در جلسه نیز عفو اسنودن را از رئیسجمهور ایالات متحده، خواست، اما این گزارش به طور دقیق مشخص نمیکند که این درخواست از طرف چه کسی بوده است. از دیگر حاضران در جلسه میتوان به مقامات ارشد فیسبوک، توییتر، اپل و گوگل اشاره کرد. نمایندهی زینگا نیز از صحبت کردن با خبرنگاران سر باز زد.
پس از اینکه اسنودن اسنادی را مبنی بر اینکه ماموران ایالات متحده با همکاری مامورانی از انگلستان، با جاسوسی بر روی World of Warcraft وSeconf Life و از همه مهمتر Xbox Live سعی در یافتن تروریستها داشتهاند؛ ایالات متحده را ترک کرده و هم اکنون به طور موقت در روسیه زندگی میکند.

در مورد این اتفاق چند مسئله مطرح است؛ ابتدا اینکه زینگا یک استودیوی بازی سازی(تولید انبوه بازیهای کوچک) است و اصولاً هیچ ارتباطی به مسائل سیاسی پیدا نمیکند و حیطه کاری این شرکت ساخت بازیهای برای شبکه های اجتماعی است. این شرکت سود بسیار زیادی را از همین بازیها به دست می آورد که جزو پنج شرکت پر سود در ساخت این نوع بازیهاست.
اینکه این شرکت بازی سازی در چنین جلساتی در میان غولهای فناوری حضور می یابد و جسارت این را دارد که چنین درخواستی را از رئیس جمهور آمریکا داشته باشد، خود نشان دهنده قدرت این شرکت و حکایت از اهمیت بازیسازی در این کشور دارد.
امّا نکته مهمتر، موضوع این درخواست می باشد که با توجّه به اتفاقات اخیر و رسوایی های سازمان NSA در جمعآوری وسیع اطلاعات در فضای شبکه های اختصاصی بازی، نشان از این دارد که کارهای NSA تأثیر بهسزایی بر روی مخاطب بازیها داشته و آنها را دچار هراس کرده است.
این سخنان و درخواست می تواند یک بازی تبلیغاتی برای گمراه کردن ذهن مخاطب از اتفاقی مهمتر(یعنی جمع آوری اطلاعات) به اتفاقی بی ارزشتر باشد.