متأسفانه موضوع خیانت زن در ازدواج، از خطوط قرمز سینمای ایران محسوب می‌شود در حالیکه موضوع خیانت مرد، اینطور نیست. لذا سینما و تلویزیون ما فرصت خوبی برای فمینیست‌های افراطی به وجود آورده تا فیلم‌هایی علیه مردان بسازند و فریاد مظلومیت و ننه من غریبم سر دهند. در حالیکه نقض پیمان زناشویی، خروج از خانواده و ثبت‌کنندۀ دادخواست‌های طلاق تا هشتاد درصد بر عهده نسوان است.

گروه فرهنگی مشرق‌ـ فیلم «به خاطر پونه»، سومین ساختۀ هاتف علیمردانی از صبح چهارشنبه سوم مهر اکران عمومی شد و در مدت هشتاد روز به فروش 760 میلیونی در تهران رسید. در این فیلم فرهاد اصلانی و هانیه توسلی پس از فیلم زندگی خصوصی/ محمدحسین فرحبخش (1390) بار دیگر نقش یک زوج را بازی کرده‌اند.
 
*******
به خاطر پونه فیلم قابل توجهی است با فیلمنامه‌ای تقریباً تکراری اما با ساختاری جدید. هاتف علیمردانی پس از ساخت دو فیلم کودک، در سومین فیلمش به سراغ موضوعی جدی رفته است. او چندی پیش در مصاحبه‌ای گفته بود که موضوع فیلمش در خصوص اعتیاد است اما به نظر می‌رسد که اینطور نباشد. به خاطر پونه قصۀ شک مجید است به خیانت همسرش پونه؛ شکی که بر خلاف سایر فیلم‌های سینمای ایران به برائت زن منتهی نمی‌شود.
 



خلاصه داستان
مجید (فرهاد اصلانی) یک راننده آژانس است. او در ابتدای فیلم از اردوگاه بازپروری معتادان می‌گریزد و به خانه می‌آید. قسمت‌هایی از قصه به طور فلاش‌بک روایت می‌شود. بعد از آنکه مجید برای همسرش پونه (هانیه توسلی) کامپیوتری خرید، زنش از او اجازه می‌خواهد تا برای آموزش فتوشاپ یک معلم خصوصی بگیرد. پونه از دوست خانوادگی‌شان حمید (علی افشین‌راد) درخواست کرد که معلم خوبی برای او پیدا کند و او فردی به نام سعید بهرامیان را معرفی کرد. سعید روزها به خانه آنها می‌آید و مجید آنها را تنها می‌گذارد. کم‌کم مجید به همسرش مشکوک می‌شود که با سعید سروسرّی دارد.

اکنون وقتی او از اردوگاه به خانه می‌آید زنش با تأخیر درب را می‌گشاید و لحظاتی بعد مجید احساس می‌کند که کسی از پنجره گریخت. همین موضوع باعث نزاع شدید آنها می‌شود. پونه شوهرش را به دلیل اعتیادش متوهّم می‌شمارد. (فیلم دلایلی به نفع هر کدام از طرفین ارائه می‌کند، هرچند که دو مورد دروغ‌گویی پونه محرز است). در انتها معلوم می‌شود که کارت ویزیت معلم کامپیوتر را خود پونه به حمید داده تا در حضور شوهرش آن کارت را به او پس دهد تا شک شوهر برانگیخته نشود.

در نهایت مجید می‌فهمد که سعید (معلم کامپیوتر) همسایه خانۀ مادری پونه است. بعد از یک روز تعقیب و مراقبت، معلوم می‌شود که سعید بیست روز قبل به آلمان رفته است. لذا مجید خوشحال با یک دسته گل به خانه برمی‌گردد و در کمال تعجب، نامۀ خداحافظی همسرش را می‌بیند. او مهریه ششصد سکه‌ای‌ خود را بخشیده، اعلام می‌کند که از دست شک و تردیدهای او جانش به لب رسیده است. در یک نمای ثابت، داخل یک هواپیمای مسافربری را می‌بینیم که مسافران برای پرواز آماده می‌شوند. (در این نما، پونه دیده نمی‌شود).
 


مختصری درباره کارگردان
هاتف علیمردانی در سال 1355 در تهران متولد شد و در رشته نقاشی مدرک کارشناسی گرفت. دو فیلم نخست او، در موضوع فیلم کودک هستند: راز دشت تاران (1388) (نوشته و کارگردانی مشترک با محمد لطفعلی)، یک فراری از بگبو (1390) که فیلم فانتزی است. به خاطر پونه (1391)، سومین فیلم علیمردانی است. چهارمین ساخته او «مردن به وقت شهریور» نام دارد که در شهریور امسال در تهران فیلمبرداری شد و در همین روزها مراحل فنی آن به پایان رسید و به دفتر جشنواره فجر تحویل داده شد. در این فیلم حمید فرخ‌نژاد، هانیه توسلی و نازنین بیاتی (بازیگر دربند) بازی کرده‌اند. علیمردانی فیلمنامه هر چهار فیلم را خودش نوشته است.
 
وقایع جشنواره فیلم فجر
فیلمبرداری به خاطر پونه که از مهر 1391 آغاز شده بود در موعد مقرر به پایان رسید و فیلم در جشنواره سی‌ویکم فیلم فجر نمایش داده شد، ولی نه در بخش مسابقه سینمای ایران بلکه در بخش فیلم‌های مهمان. شاید به خاطر پونه را بتوان بهترین فیلم بخش خارج از مسابقه جشنواره سی‌ویکم فجر قلمداد کرد.
 


نقد و نظر
الف. شباهت قصه
به خاطر پونه، شباهت‌هایی به فیلم پله آخر ساختۀ علی مصفّا (1390) دارد. در هر دو فیلم ماجرای زنی مطرح می‌شود که به مردی که از سال‌ها قبل می‌شناخته‌اند تعلق خاطر پیدا کرده است، مردی در همسایگی خانۀ پدری. و عجیب اینکه روایت داستانیِ هر دو فیلم، غیرخطی است. در پلۀ آخر، شوهر آن زن که اکنون مرده است قصه را بازگو می‌کند و در همان ابتدا تأکید دارد که وقایع را به ترتیب زمانی روایت نخواهد کرد (نگا. نقدی بر «پلۀ آخر»/ روایت یک مرد مرده). در فیلم به خاطر پونه نیز روایت مجید از ماجرا مغشوش است و این روایت غیرخطی به دلیل معتاد بودن مجید به ماده مخدر شیشه و توهّمات ناشی از آن، قابل پذیرش است. اما به نظر می‌رسد که هر دو فیلم این روایت مغشوش را برای فرار از ممیزی‌های شورای پروانه ساخت انتخاب کرده‌اند. و جالب‌تر اینکه تا آنجا که بنده خبرگرفته‌ام، اعضای این شورا هنوز متوجه نشده‌اند که این دو فیلم موضوع خیانت زن در ازدواج را مطرح می‌کنند.
 
ب. ایهام در قصه
در فیلم به خاطر پونه مخاطب واضحاً نمی‌فهمد که آیا قصه شک مجید به پونه درست بوده است یا نه. ظاهراً جناب فیلمساز، داوری نهایی را بر عهدۀ مخاطب گذاشته است. اما در واقع اینطور نیست و کارگردان قصه‌اش را با اشاراتی به طور واضح روایت کرده است.

فیلم به خاطر پونه، ایهام دارد. قرائت اول آن است که زن گناهی ندارد و شک مجید، بی‌مورد بوده است. (حمید، دوست خانوادگی‌شان نیز در نهایت همین را گفت و مجید به همین سبب با دسته گل به خانه آمد). قرائت دوم این است که بعد از رفتن سعید به آلمان، پونه نیز مهریه‌اش را بخشیده شوهرش را ترک کرده است تا از پی او برود. واضح‌ترین دلیل در این خصوص نمای آخر فیلم است که آماده شدن مسافران یک هواپیما قبل از پرواز را نشان می‌دهد. پونه در این نما دیده نمی‌شود و کارگردان مانند تمام فیلم، ماجراهای او را از چشم ما پنهان داشته است.
 
ج. نسخه جشنواره فجر و نسخه اکران
جالب توجه اینکه نمای آخر فیلم که در هواپیما می‌گذرد، در نسخه‌ای که در جشنواره فیلم فجر نمایش داده شد وجود نداشت. بنده با یکی از اعضای سابق شورای پروانه نمایش، در این خصوص صحبت کردم و او خبر داد نسخه‌ای که بدواً به آن شورا ارائه شده بود حاوی سکانسی در آغاز فیلم بود که خروج پونه از ایران را واضحاً نشان می‌داد. او می‌گفت ما درخواست کردیم که این سکانس حذف شود و پس از حذف، پروانه نمایش داده شد و فیلم به جشنواره فجر ارسال گشت. جالب توجه اینکه عکسی از این سکانس نیز منتشر شده است.



به این ترتیب ملاحظه می‌شود که در نسخۀ کنونی اکران، آنچه که بر شک مجید صحّه می‌گذارد همان نمای آخر است. نسخۀ جشنواره که این نما را نداشت از ایهام بیشتری برخوردار بود ولی باز هم می‌شد مقصود فیلمساز را به فراست فهمید. بنده چندی پیش در نقد فیلم‌های پلۀ آخر و گذشته، اشاراتی نیز به این فیلم کرده بودم.

د. اظهار نظر کارگردان
علیمردانی در مصاحبه‌ با خبرگزاری برنا که شانزدهم مهر منتشر شد اینطور حکم کرده که فیلم به خاطر پونه، دربارۀ اعتیاد است و نه خیانت زناشویی، «زیرا من معتقدم خیانت، زمانی صورت می‌گیرد که یک آدم هم‌زمان با دو نفر باشد. اما در این فیلم، پونه به هیچ عنوان با دو نفر نبود.»

بر خلاف آنچه کارگردان گفته، فیلم به خاطر پونه در موضوع خیانت زناشویی است. البته خیانت چندین مرتبه دارد، ابتدا از دل شروع می‌شود و سپس به خیانت چشم می‌رسد و بعد به مرتبه‌های فاجعه‌آمیز دیگر. خداوند تعالی در قرآن کریم تحذیر فرموده که او از خیانت چشم و دل بندگانش آگاه است: ﴿يَعْلَمُ خَائنَةَ الأعيُن‏ِ و ما تُخفِى الصُّدور ـ غافر/ 19﴾. به یاد بیاورید فیلم بید مجنون (1383) ساخته مجید مجیدی را که اصولاً در موضوع خیانت چشم بود.

لهذا به نظر می‌رسد که جناب علیمردانی برای آنکه فیلمش مثلاً دچار ممیزی‌های سال گذشتۀ حوزه هنری نشود و اعضای شورای نمایش هم مانع از پخش فیلم او نشوند، چنین سخنی گفته است. او متأسفانه در ادامۀ مصاحبه، حتی از پونه حمایت کرده است: «هر کس ديگري هم جاي پونه (هانيه توسلي) بود شخص ديگري به جز مجيد را انتخاب مي‌کرد و چيزي که پونه در اين فيلم با آن دسته پنجه نرم مي‌کرد بيشتر طلاق عاطفي بود».



جناب علیمردانی با این مصاحبه، نیّت خود را از ساخت این فیلم فاش کرده است. او متأسفانه خیانت زن را مجاز می‌شمارد. باید اکیداً به ایشان و مدافعان این تفکر متذکر شد که معتاد شدن شوهر اصلاً دلیل موجهی برای خیانت و ترک زندگی زناشویی نیست. نمی‌خواهم از صنف معتادان وطن حمایت کنم (بنده حتی از بوی سیگار هم به شدت متنفرم تا چه برسد به مواد مخدّر) بلکه مقصودم توجه دادن به دو چیز است:

ـ اول اینکه باید پرسید پس بیعت زناشویی چه می‌شود؟ مگر زن و شوهر در قباله ازدواج تعهد کرده‌اند که فقط در مواقع رفاه و خوشی در کنار هم باشند و چون مصیبت و سختی رسید یکدیگر را ترک کنند؟!

ـ ثانیاً باید بررسی کرد چرا برخی از مردان آگاهانه به مواد مخدر روی می‌آورند؟ بنده خودم تحقیق مختصری در این موضوع کرده‌ام و جوابی که گرفتم دور از انتظارم بود. خیلی از معتادان برای فرار از دردهای روحی‌ای که تحمل می‌کنند به تخدیر این مواد پناه برده‌اند تا عقل خودآگاهشان را برای مدتی تعطیل کنند. و یکی از علل اصلیِ این دردهای روحی، وضعیت نشوز روزافزون زنان در خانواده است. یک معتاد برایم از خواهر فراری‌اش می‌گفت که بعد از چند ماه به خانه برگشت و کمی بعد، او و دو برادرش به سبب رنج روحی‌ای که از ناحیه این خواهر متحمل می‌شدند یک به یک معتاد شدند.

لهذا هیچ بعید نیست که ماجراهایی برعکس آنچه در این فیلم دیدیم واقعی‌تر و فراوان‌تر باشد، یعنی مردی برای فرار از شک‌های موجهی که به همسرش دارد به تخدیر روی آورده باشد.



ﻫ. تصویری از زنان عنان‌گسیخته
به خاطر پونه گرچه موضوعی تکراری دارد اما فیلم قابل تأملی است، فیلمی که توانسته تا حدودی به بی‌قیدی‌ها و بی‌اخلاقی‌های برخی زنان مدرن بپردازد، زنانی که کار آنها در نهایت به خیانت و ترک زندگی زناشویی ختم می‌شود. در روزگاری که طبق آمارهای قوه قضائیه هشتاد درصد از دادخواست‌های طلاق را زن‌ها ثبت می‌کنند ساختن فیلم‌هایی که عملکرد زنان متجدد را نقد کند و تذکری برای دیگران باشد ضروری به نظر می‌رسد، البته اگر ممیزان وزارت ارشاد اجازه بدهند.

متأسفانه موضوع خیانت زن در ازدواج، از خطوط قرمز سینمای ایران محسوب می‌شود در حالیکه موضوع خیانت مرد، اینطور نیست. لذا سینما و تلویزیون ما فرصت خوبی برای فمینیست‌های افراطی به وجود آورده تا فیلم‌هایی علیه مردان بسازند و فریاد مظلومیت و ننه من غریبم سر دهند. در حالیکه واقعاً‌ نقض پیمان زناشویی، خروج از خانواده و ثبت‌کنندۀ دادخواست‌های طلاق همانطور که گفتیم تا هشتاد درصد بر عهده نسوان است. این وضعیت باعث شده که زنان فمینیست خود را در حاشیه امن قرار دهند و هیچ وقت نشود از آنها انتقاد کرد. شرایط به گونه‌ای شده که دیگر نمی‌توان برخی آیات قرآن که از حقوق اعطایی خداوند به مردان سخن می‌گوید قرائت کرد بدون اینکه به خشونت و زن‌ستیزی متهم شد! و در این روزگار، هستند کسانی که آیات قرآن را متحجرانه می‌دانند و کفریات فمینیسم و قی کرده‌های غربی‌ها را به قیمت طلا می‌خرند.

شورای پروانه ساخت و موضوع خیانت زناشویی
چرا خیانت زن در ازدواج، جزو خطوط قرمز وزارت ارشاد در دولت‌های مختلف بوده است؟ آیا این ممنوعیت به دین اسلام باز می‌گردد یا در سلیقۀ شخصیِ اعضای شورای تصویب فیلمنامه منحصر می‌شود؟

راقم در این خصوص، تحقیق مختصری به عمل آوردم و با دو نفر از اعضای سابق و کنونی شورای پروانه ساخت صحبت کردم. هر دو نفر می‌گفتند قانونی نداریم که موضوع خیانت زن در ازدواج را در فیلم‌ها منع کرده باشد لکن این از موارد حساسیت برانگیز است و ما اصولاً چنین فیلمنامه‌هایی را رد می‌کنیم. یکی از این دو نفر تأکید داشت که چیزی به نام خیانت مرد وجود ندارد و باید نام «ازدواج مجدد» بر آن گذاشت در حالیکه خیانت زن عملاً نمی‌تواند قانونی و شرعی شود. وقتی اشاره قرآن را از خیانت همسر عزیز مصر (زلیخا) یادآور شدم، ایشان تأکید کرد که رویکرد کارگردان در این خصوص بسیار مهم است و اگر فیلمسازی پیدا شود که قصد تحذیر و تنبیه مخاطب را داشته باشد و این برای ما محرز گردد حتماً به او مجوز خواهیم داد. ایشان البته به خاطر نمی‌آورد که چنین مجوزی تاکنون به فیلمسازی داده شده باشد. فرد دوم نیز تأکید می‌کرد که چون فیلم و سریال‌های شبکه‌های ماهواره‌ای با نشان دادن خیانت زنان آن را به نحوی تبلیغ می‌کند لهذا ما به جدّ با آن مخالف بوده‌ایم. (بنده البته از این موضوع تصور واضحی ندارم چون نه ماهواره داشته‌ام و نه فرصت تماشای آن را دارم).



و اما بعد...
به نظر ما استدلالات این دو فرد محترم در شورای پروانه ساخت، چندان متقن و کامل نیست هرچند که در خیرخواهی آنها نمی‌توان تردید کرد. نتیجه این رویکرد، آن است که فیلم‌های بسیاری در موضوع خیانت مردان ساخته شده که برخی از آنها از منظر فمینیست‌هایی به شدت افراطی همچون تهمینه میلانی بوده است که عملاً به دشمنی با جنس مرد کمر بسته‌اند، جنسی که البته شامل همۀ پیامبران خدا می‌شود. برای نمونه، به این موارد توجه کنید: سریال معصومیت از دست رفته/ داوود میرباقری (1381)، فیلم‌های زن زیادی (1383) و تسویه حساب (1388) هر دو از ساخته‌های میلانی، بید مجنون/ مجید مجیدی (1383)، سوت پایان/ نیکی کریمی (1389)، من همسرش هستم/ مصطفی شایسته (1390)، برف روی کاج‌ها/ پیمان معادی (1390)، من مادر هستم/ فریدون جیرانی (1391). همۀ این فیلم‌ها، به نحوی به خیانت مرد در زندگی زناشویی می‌پردازند و حتی امکان ازدواج دوم (دائم یا موقت) مرد را هم بررسی نمی‌کنند.



اما از دیگر سو، موضوع خیانت زنان به هر نحو در سینما و تلویزیون ایران ممنوع بوده است و این را حتی خواجه حافظ شیرازی هم می‌داند. لهذا هر گاه که ما در سریال یا فیلمی به خیانت زن مظنون می‌شویم برایمان خیلی واضح است که در انتهای فیلم، حکم برائت او صادر خواهد شد. به نمونه‌ای از این فیلم‌ها توجه کنید: قرمز/ فریدون جیرانی (1377) با بازی هدیه تهرانی، شهر زیبا/ اصغر فرهادی (1382) با بازی ترانه علیدوستی، به آهستگی/ مازیار میری (1384) با بازی نیلوفر خوش‌خلق، سریال مرگ تدریجی یک رؤیا/ فریدون جیرانی (1385) با بازی سامیه لک، من همسرش هستم/ مصطفی شایسته (1390) با بازی نیکی کریمی، پل چوبی/ مهدی کرم‌پور (1390) با بازی مهناز افشار، زندگی خصوصی آقا و خانم میم/ روح‌الله حجازی (1390) با بازی مهتاب کرامتی.

این رویکرد وزارت ارشاد، چند نتیجۀ منفی در پی دارد:
1. نتیجه سینمایی: فیلم‌هایی که به نحوی به موضوع خیانت زن می‌پردازند از درام کافی برخوردار نیستند. زیرا مخاطب از ابتدای سوء ظن به زن، می‌داند که او در انتها تبرئه خواهد شد. لذا عموم مخاطبان به تماشای این قبیل فیلم‌ها نخواهند نشست.

2. نتیجه اجتماعی: یکی از علل ساخت و نمایش فیلم، شرکت جستن در تجربیات خوب یا بد دیگران است. اما گوئیا که مخاطب ایرانی حق ندارد عاقبت زنان خائن را بر پرده سینما ببیند مبادا که از آن الهام بگیرد. از این ماجرا شاید بتوان چنین نتیجه گرفت که چنین موضوعاتی در جامعه ما وجود ندارند (که إن شاء الله همینطور باشد).

3. نتیجه دینی: همه زن‌ها به بهشت می‌روند و مردها به جهنم. چون بهشت زیر پای مادران است و مردان هم مدام در فکر بوالهوسی!! باید جواب گفت که آیا شما یک مادر حقیقی را که خود را فدای خانواده و فرزندش کند در کدام فیلم یا سریال دیده‌اید؟ تصوّر بوالهوسی مردان نهایت حماقت کسانی را نشان می‌دهد که به جای کمی تعمق در شخصیت‌پردازی به سطحی‌ترین چیزها برای تحمیق تماشاگر بسنده می‌کنند.

البته از نظر نباید دور داشت که در سال‌های بعد از انقلاب فیلم‌هایی درباره خیانتِ همراه با ترک زندگ زناشویی، ساخته شده است که از آن میان می‌توان به این فیلم‌ها اشاره کرد: هامون/ داریوش مهرجویی (1367) با بازی بیتا فرهی، شب یلدا/ کیومرث پوراحمد (1380) با بازی الهام چرخنده.



خیانت زن از منظر اسلام
مدافعان رویکرد کنونی احتمالاً خواهند گفت که تفاوت زن و مرد در موضوع خیانت این است که ازدواج همزمان یک مرد با دو زن، می‌تواند قانونی و شرعی شود ولی در خصوص زن اینطور نیست. ما این را می‌دانیم ولی باید توجه کرد که برهان شارع مقدس در نهی از ازدواج همزمانِ یک زن با دو مرد، عمدتاً در دو چیز است:

1. خلقت خاص زن، که حامل نطفه و جنین است و عدم رعایت این موضوع باعث گم شدن نسبِ اطفال خواهد شد. مضافاً که روح زنانگی زن با چند همسری در تضاد است.

2. مرد در قانون شرع، قیّم زن است و زن به دلیل دریافت نفقه و مهریه باید از او اطاعت کند (نساء/ 34).1 و چون یک شخص نمی‌تواند همزمان تحت قیمومت دو نفر باشد لذا چند همسری زنان عملاً غیرممکن است.2

در جواب این آقایان که در شورای پروانه ساخت حضور دارند باید گفت که قرآن از خیانت همسر عزیز مصر (زلیخا) خبر داده است لکن این موضوع را به نحوی بازگو کرده که بدآموزی ندارد. گرچه خیانت مذکور عملاً به وقوع نپیوست لکن زلیخا برای این ماجرا سنگ تمام گذاشته بود. با توجه به آنچه گفته شد، به نظر می‌رسد که نفی و نهی بالتّمام فیلم‌هایی که به موضوع خیانت زن در ازدواج می‌پردازند عملاً صحیح نباشد. عموم مخاطبان سینما به این اندرزها نیاز دارند و سینماگران هم البته نباید این موضوع را دستمایه تجارت کنند.


بعد التحریر
دو نفر از دوستان بعد از انتشار نقد، دو تذکر خوب دادند که از چشم بنده مغفول مانده بود:

1. آقای غلامعباس فاضلی (مدیر سایت پرده سینما) متذکر شد که این فیلم به طور تلویحی از خیانت زن حمایت می‌کند و بدین لحاظ فیلمی خلاف اخلاق و شرع است. توضیحات ایشان به نظر بنده نیز صحیح آمد و لذا از ایشان سپاسگزارم. البته جانبداری این فیلم از پونه، چندان واضح نیست ولی این را می‌توان از مصاحبه مطبوعاتی کارگردان فهمید. در این صورت، بنده نیز از ساخت چنین فیلمی که خیانت زن را مجاز می‌شمارد ابراز برائت می‌کنم.

2. آقای ش. متذکر شدند که در یکی از احادیث ما سفارش شده است که زنان به عوض سوره یوسف سوره نور را بخوانند. تذکر ایشان آن حدیث شریف را که سال‌ها قبل در حلیة المتّقین دیده بودم به یادم آورد. به نظر می‌رسد که نهی این روایت، به سبب وجود داستان زلیخا در سوره یوسف باشد که زنان ممکن است از او الگو بگیرند. بنده بارها در سالن سینما، تأثیر فیلم‌ها را بر زنان دیده‌ام که ناگهان از خود بی‌خود می‌شوند و ابراز احساسات می‌کنند. حتی فیلم‌های سطحی نیز که ارزش تماشا ندارد بر زن‌ها اثرگذار است و اغلب آنها کاملاً در آن غرق می‌شوند.
در این حدیث، اثرپذیری فوق العادۀ زنان از قصه‌ها به طور ضمنی مطرح شده است و لذا مسئولیت فیلمسازان را افزایش می‌دهد. فیلم به قصه‌ها جان می‌بخشد و آن را باورپذیرتر می‌کند، و کودکان و زنان اولین مخاطبان آن هستند.


پانوشت‌ها:
1 . توضیحاً‌ اینکه مثال مرد در خانواده، همچون مدیر یک مدرسه است که می‌تواند به سبب نیاز و درایت خود مدیریتش را به مدرسه‌ای دیگر نیز تعمیم دهد. در عوض، زن همچون ناظم مدرسه است که نمی‌تواند همزمان در دو مدرسه کار کند. در زندگی زناشویی، یک زن، عملاً اوقات 24 ساعت و مادام العمر خود را در قبالۀ ازدواج به شوهر و خانواده‌اش پیشکش کرده و در قبال آن مهریه گرفته است. و اصولاً به همین دلیل است که او نمی‌تواند بدون اذن شوهرش از منزل خارج شود یا به کار دیگری اشتغال ورزد.

2 . اگر به دو مورد فوق دقت شود خواهیم دید که مورد نخست تکوینی و مورد دوم تشریعی است. ممکن است زنی به قانون خدا (مورد دوم) گردن ننهد و مطیع شوهرش نباشد اما نخواهد توانست خلقت خداوند خالق حکیم را تغییر بدهد (مورد اول). لذا بهتر است به حق و حقیقت خاضع شود.

* امیر اهوارکی

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 78
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 5
  • rahro ۲۲:۳۲ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۲
    0 1
    مشرق لطفا منتشر کن در این آیه (با مطالعه عرض میکنم) واژه «قوّام» در آیه «الرجال قوامون علی النساء» به معنای «قیّم» نیامده است! در تفسیر نور حاج آقا قرائتی ذیل این آیه آمده است: «قوام» به كسى گفته مى‏شود كه تدبير و اصلاح ديگرى را بر عهده دارد. آیت الله مصطفوی هم در تفسیر روشن این گونه آورده اند: قوّام: صيغه مبالغه از مادّه قيام بوده، و بمعنى قيام كننده كامل بامور و أعمال، و تدبير و تنظيم كننده زندگى است. و اين كلمه تنها بموضوع قيام كردن به امور ديگران دلالت كرده، و جهات ديگر مانند برترى و بلندى مقام و مرتبه و حاكميّت و تسلّط و نفوذ دلالت نمى‏كند. برای رد چند شوهری در اسلام دلایل بسیاری وجود دارد و نیازی نیست فردی که به حکمت احکام الهی آگاه نیست بی جهت آیه ای را به موضوع مرتبط کند. مشرق لطفا منتشر کن
  • ۲۳:۳۶ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۲
    0 0
    الان مشکل نویسنده اینه که چرا فیلمهای با موضوع خیانت زنان مجوز نمیگیرن؟!!! مشرق حالت خوبه؟!!!!
  • حالا ۰۷:۳۸ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۳
    1 0
    افراط در نهضت فمینیست ( ایرانی ) مووووج می زند ... برعی کردن زنان و متهم اول و اخر بودن مردان ...تبلیغی از صدا و سیمای نچندان پاک و سفارشی ایران . نتیجه همانی که نویسنده محترم نوشته 80 درصد کسانی که درخواست طلاق میدهند این حق را برای خود قائل هستند جدا از اینکه واقعا برخی موارد حق با ایشان نیز باشد . در خصوص تنویسنده که فرمودند ماهواره ندارند و وقت نگاه کردن هم ندارند اصولا دوران این گویه ها تمام شده و جایگاهی برای مردم ندارد . ولی کل تحقیق متن را پسندیدم . و به عنوان ضایعه اجتماعی می توان خیانت زنان را در حداقل حالت منطقی برابر با مردان دانست جدایی از سینما و رسته هنر که بدان پرداخته نمی شود .
  • حمید ۰۷:۴۹ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۳
    0 0
    ان شاءالله هر چه زودتر چندتا فیلم ساز ارزشی مثل آقای ده نمکی پا به عرصه سینما بذارن و این فیلم سازان مبتذل با دغدغه های سطحی و سخیف، از این عرصه محو شن.
  • قيصر ۰۷:۵۰ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۳
    1 0
    من فيلم به خاطر پونه رو ديدم ولي حالا كه شما توضيح دادي فهميدم آخرش چي شد اون موقع سر در گم از سينما اومدم بيرون/شك كرده بودم كه آخرش هانيه خيانت كرد يا نه
  • رضا ۰۹:۰۳ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۳
    0 0
    در کتاب گنجینه اخلاق از مرحوم سید حسین فاطمی روایتی نقل شده که همسر زلیخا عنین بوده و مردانگی نداشته وگرنه فکر کردن به فرد دوم در طبیعت و ساختار وجودی زن سالم وجود ندارد مگر اینکه شیاطین روح او را تسخیر کرده باشند.
  • محمد ۰۹:۱۲ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۳
    0 0
    مشرق جان خیانت زن از منظر قران به اون ظرافت که بد آموزی نداشته با شد رو میخای با مجوز مثلا وزارت ارشاد الهی ما مقایسه بکنی؟ از تو بعیده -من نمیگم مرد هر غلطی بتواند انجام دهد و زن مهم نیست خیر بلکه باید ببینیم چه عواملی باعث این مسئله میشه و فرهنگ سازی کرد اما سینمای ایران کارش از این چیزها گذشته یک بازیگر نمیتونی پیدا کنی که واقعا برازنده یک بچه شیعه باشه ، زناش یه روسری انداختند اونم به زور مرداش هم که خدارو شکر اکثرا اوباش ( البته البته هنرمند) کدوم بازیگر واقعا مذهبی هست که امام زمان (عج) اونها رو به نشانه ترویج ذین حنیف اسلام مذهب شیعه قبول کنه آخه اینها چهره اسلام رو در سینما به کشورهای دیگه تبلیغ میکنند، اسمشو بگید ما هم بدونیم جناب مشرق با این بازیگرها و محیط مبتذل سینما میخای مجوز خیانت زن به شوهر رو به صورتی که بد آموزی نداشته باشه صادر بشه ؟؟؟
  • ۰۹:۳۳ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۳
    0 1
    این نتیجه اینکه که سالهاست بیش از اندازه به زنها اهمیت داده شده و روز به روز بیشتر تو سر مردها زده شده . بعدش یکی هم مهریه هست که با روح انسانیت و شرافت در تضاد آشکاره . یعنی چی زن باید مهریه بگیره . مرد تازه باید ی چیزی بابت اینکه مسئولیت ی زن رو بر عهده گرفته و باید شب سرویس بده بگیره .
  • ۰۹:۳۶ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۳
    1 0
    قابل توجه :80 درصد طلاق را خانمها درخواست میدن چون رویه مردهای مملکته که اینقدر آزارش بده تا بگه جونم خلاص مهرم آزاد درخواست طلاق هم خودم می دم. تمایل شدید خانمهای فیلمساز به ساخت فیلمهایی از جنس خیانت مردانه به این خاطره که دست آخر معمولا با این دلیل که مرد میتونه چند ازدواج داشته باشه و میل جنسی قوی داره مردان را تبرئه میکنند وگرنه خیانت بده چه مرد باشه چه زن. در مورد اعتیاد شرایط زندگی ، ضعفهای شخصیتی و نداشتن مهارتهای زندگی در اعتیاد دخیله خانواده های معتاد پرور معمولا همه باهم درگیر اعتیاد و حواشی اون هستند همه جوره . زن و مرد هم نداره. در مورد قصه فیلم ،قصه اعتیاد از جنس فقره وگرنه دیگه فقط قصه اعتیاد نیست. مگه شما آقایون با شرایط زندگی مناسب یه خانوم خوش بر و روتر از همسرتون ببینید دست و پاتون رو گم نمیکنید و ممکنه زندگیتون را هم به فنا بدید خوب یه زن بدبخت با همسر معتاد هم یه مرد با شرایط بهتر دیده ........ وقتشه دست از توجیه کفایت تک همسری برای زن و چند همسری برای مرد بردارید اگه به حال و هول کردن باشه که منطق چند همسری مردها همینه، زنها هم میتونن حال کنند. خرجشون هم که خانمها خودشون دارن درمیارن. تولید مثل هم که به زیر 1 درصد رسیده در جامعه از این بابت نگرانی نیست که بابای بچه معلوم نشه، از بس با استفاده از دین به تبلیغ هرزگی مرد پرداخته شده دیگه خانمها داره میزنه به سرشون از امکاناتشون استفاده کنند.
  • حاج احمد متوسليان ۰۹:۳۹ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۳
    0 0
    من از آن حسن روز افزون كه يوسف داشت دانستم...كه عشق از پرده عصمت برون آرد زليخارا
  • reza ۰۹:۴۱ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۳
    0 0
    آقا حمید شما یا ارزش رو نمی شناسید یا انسانهایی که ارزشی هستند! یادت نره که مسعود ده نمکی برای فروش فیلم اخراجی های 3 از طرف دولت و گروه های خاص حمایت می شد و تو اون فیلم از چهره ترین بازیگرا استفاده کرد (استفاده ابزاری از زن) فقط فیلم اخراجی های 1 قابل قبول بود چون خالصانه ساخته شد. شما مجید مجیدی و امثال ایشون رو ارزشی نمی دونی اما این آدما رو که به خاطر دنیا اومدن جلو رو ارزشی می دونی ؟؟؟؟؟؟
  • انسیه غفاری ۰۹:۵۱ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۳
    0 1
    زن حق ندارد به خاطر اعتیاد و آمار و مشکل عاطفی ناشی از آن خیانت کند(که حقیقتا حق ندارد) ، ولی مرد چرا معتاد می شود ؟ فرار خواهر ، به خاطر مشکل عاطفی او حق دارد به اعتیاد پناه می برد باید او را درک کرد, دید شما به عنوان نویسنده این است متاسفم ، از دید من هر دو نباید به خطا بروند ولی دید مردمسالارانه شما همان افراطی است که واکنش به آن می شود تفریط فمینیستی
  • محمد ۰۹:۵۴ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۳
    0 0
    مشرق جان خیانت زن از منظر قران به اون ظرافت که بد آموزی نداشته با شد رو میخای با مجوز مثلا وزارت ارشاد الهی ما مقایسه بکنی؟ از تو بعیده -من نمیگم مرد هر غلطی بتواند انجام دهد و زن مهم نیست خیر بلکه باید ببینیم چه عواملی باعث این مسئله میشه و فرهنگ سازی کرد اما سینمای ایران کارش از این چیزها گذشته یک بازیگر نمیتونی پیدا کنی که واقعا برازنده یک بچه شیعه باشه ، زناش یه روسری انداختند اونم به زور مرداش هم که خدارو شکر اکثرا اوباش ( البته البته هنرمند) کدوم بازیگر واقعا مذهبی هست که امام زمان (عج) اونها رو به نشانه ترویج ذین حنیف اسلام مذهب شیعه قبول کنه آخه اینها چهره اسلام رو در سینما به کشورهای دیگه تبلیغ میکنند، اسمشو بگید ما هم بدونیم جناب مشرق با این بازیگرها و محیط مبتذل سینما میخای مجوز خیانت زن به شوهر رو به صورتی که بد آموزی نداشته باشه صادر بشه ؟؟؟
  • ۱۰:۴۴ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۳
    0 0
    "به نظر می‌رسد که نفی و نهی بالتّمام فیلم‌هایی که به موضوع خیانت زن در ازدواج می‌پردازند عملاً صحیح نباشد. عموم مخاطبان سینما به این اندرزها نیاز دارند" جناب راقم محترم! جرا فکر میکنید برای اندرز دادن به مخاطبان و برای اینکه وفاداری را به زنان بیاموزیم لزوما باید فیلمهایی بسازیم که خیانت زنان را به نصویر میکشد؟! تجربه نشان داده این دست فیلمها بیشتر از اینکه اندرز دهنده و بازدارنده باشند قبح شکن بوده اند!!
  • ۱۰:۵۳ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۳
    0 1
    وای به حال سینمایی که فیلم ساز ارزشیش ده نمکی باشه!
  • m_j ۱۰:۵۷ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۳
    0 1
    با توضیح شما مردها شدند کلفَت زنها! به نظر حرف آن دو مفسر در معنای قوام با معنای قیّم فرقی ندارد. چون قیّم هم کسی است که قیام به تدبیر و تنظیم امور دیگری می کند.
  • m_j ۱۰:۵۸ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۳
    0 0
    حرف نویسنده اینه که اگه فیلم آموزنده باشه در هر دو موضوع باید مجوز بگیره و إلا از هیچ کدام نباید مجوّز بگیره.
  • انتی فمنیسم ۱۱:۱۹ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۳
    0 0
    فیلم آموزنده؟ به نظرت اگه ده تا فیلم با این موضوع ساخته بشه چند تاش جنبه بد آموزیش بیشتر خواهد بود؟ واقع بین باشید
  • راقم ۱۱:۲۴ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۳
    0 0
    علامه طباطبایی در تفسیر المیزان کلمه «قوّام» را صیغه مبالغه از «قیّم» گفته‌اند: «القيم هو الذي يقوم بأمر غيره، و القوام و القيام مبالغة منه». برای فهم این موضوع دقت کنید که مثلاً‌ در شرع مقدس نیامده که دختر برای خروج از منزل باید از پدرش اجازه بگیرد ولی همان دختر بعد از ازدواج باید از شوهرش اذن بگیرد. لذا می‌توان حکم کرد که قیمومت شوهر از پدر قوی‌تر است، یعنی پدر قیّم است و شوهر قوّام.
  • صابری ۱۱:۳۰ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۳
    0 0
    تعداد فیلمهایی که با موضوع خیانت همسران ساخته میشود در این چند سال اخیر در سینمای ایران به شکل عجیبی افزایش پیدا کرده..... آیا هدف این فیلمها در راستای همان اهداف سریالهای شبکه های ماهواره ای که خیانت زنان را ترویج میکنند نیست؟
  • صابری ۱۱:۳۰ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۳
    0 0
    تعداد فیلمهایی که با موضوع خیانت همسران ساخته میشود در این چند سال اخیر در سینمای ایران به شکل عجیبی افزایش پیدا کرده..... آیا هدف این فیلمها در راستای همان اهداف سریالهای شبکه های ماهواره ای که خیانت زنان را ترویج میکنند نیست؟
  • ۱۱:۳۱ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۳
    0 0
    به نظر میرسه اعضای شورای پروانه ساخت، متوهم هستند نه مجید. اگر توهم مجید را بر مبنای معتاد بودن بپذیریم، توهم اعضای شورا را بر چه مبنایی بپذیریم؟
  • ۱۱:۳۵ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۳
    0 0
    تحلیل جامع و کاملی بود. ولی لازم نبود برای رد نظر غلط فیلم درباره توجیه خیانت، اعتیاد را توجیه کنید.
  • ۱۱:۳۹ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۳
    0 0
    مگر معنای قیم چیزی غیر از آن چیزیست که شما گفتی؟ قیم به معنای اربا بودن نیست بلکه همان تدبیر و اصلاح دیگری را معنی میدهد.
  • rahro ۱۱:۴۲ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۳
    0 0
    هیچ کدوم توضیح بنده نیست. رفرنس دادم بفرمایید مطالعه کنید. استاد بنده که سالها تدریس علوم قرآنی دارند (ایشون مرد هستند) به طور ویژه تأکید کردند که در ذکر این آیه کلمه قیم در شرح و توضیح آورده نشود. چون معناش متفاوت هست. در قیم معنای بزرگی و برتری هست که در قوام نیست. در خانواده هرکس وظیفه خاصی در جایگاه خودش دارد. وظیفه مرد در نسبت با زن قوامیت و وظیفه زن نسبت به مرد سکینت است. محور تدبیر امور منزل در خانواده مرد و محور آرامش بخشی خانواده زن است. این وظایف نه ملاک برتری است نه هیچ چیز دیگر. فقط هردو طرف اگر انجام وظایف اصلیشان قصوری داشته باشند در آخرت پاسخگو خواهتد بود. چه مرد چه زن.
  • ۱۱:۴۷ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۳
    0 0
    یکی از فواید سینما وجهه آموزشی آن است یعنی در تجربه دیگران شریک شدن. و ما ی‌تواند از طریق تماشای فیلم از اشتباهات دیگران درس می‌گیریم یا به محسّنات آنها علاقمند می‌شویم.
  • ۱۱:۵۹ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۳
    0 0
    ارزش فیلمهای ده نمکی به آرایشهای آنچنانی و جذابیت های جنسی در فیلم رسوایی ختم شد.
  • موسی امیری ۱۲:۰۸ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۳
    0 0
    فمینیست‌ها از امکاناتی که شیطان برایشان مهیا کرده استفاده می‌کنند ولی مردها حتی شرم دارند حقوقی که خداوند برایشان قائل شده بر زبان بیاورند. یه نقّاد شیر پاک خورده پیدا شده که اینها را به درستی نوشته. ببینید زنان بی‌حیا چطور با وقاحت دین خدا را به سخریه می‌گیرند. جامعه‌ای که زنانش مثل نویسنده این کامنت باشند رو باید فاتحه‌اش را خواند. واقعاً که آخر الزمان شده.
  • انتی فمنیسم ۱۲:۱۴ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۳
    0 0
    این درس گرفتن از اشتباهات دیگران باید با ظرافتی انجام بشه که نتیجه عکس نداشته باشه. که متاسفانه خیلی از سینما گران ما از اون بی بهرن .وقتی برای نشون دادن نا هنجاریهای اخلاقی چنان اون رو به تصویر میکشن که شرم میکنی با خانواده ات فیلم رو تماشا کنی معنیش اینه که این فیلم خودش اشاعه فحشاست.
  • عارف ۱۲:۱۶ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۳
    0 0
    متاسفانه خانم ها در ايران هم از مزاياي سنت و هم مزاياي مدرنيته هم زمان استفاده مي كنند در همه چيز طلب برابري مي كنند الا سربازي رفتن مردها . اقتدار مردها در خانواده از بين رفته لذا جنس مرد تمايلي به تشكيل خانواده ندارد چراكه چيزي در زندگي خانوادگي نسيب او نمي شود.
  • rahro ۱۲:۳۰ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۳
    0 0
    جناب ناشناس مهریه یا «صداق» در آیات قرآن اومده و وضع قوانین بشری نیست. و برای نشان دادن صداقت مرد نسبت به زن هست. النساء : 4 وَ آتُوا النِّساءَ صَدُقاتِهِنَّ نِحْلَةً فَإِنْ طِبْنَ لَكُمْ عَنْ شَيْ‏ءٍ مِنْهُ نَفْساً فَكُلُوهُ هَنيئاً مَريئاً و مَهرِ زنان را به عنوان هديه‏اى از روى طيب خاطر به ايشان بدهيد و اگر به ميل خودشان چيزى از آن را به شما واگذاشتند، آن را حلال و گوارا بخوريد. نظرات افراطی امثال شما موجب به به وجود اومدن نحله ی افراطی فمینیسم در جامعه و گسترش اون شده که داره تیشه به ریشه خانواده میزنه. خانواده باید قرآنی باشه. مرد سر جای خودش زن هم سرجای خودش. در قرآن اصالت با پیوند زوجیت و خود خانواده است. نه فردیت و حقوق زوجین. این قدر با حق حق کردن به فردیت زوج ها در خانواده دامن نزنید. زن با مرد کامل میشه و مرد با زن. هیچ کدام بدون دیگری به کمال وجودی خودشون نزدیک نمیشن. همه ی وظایفی هم که بر عهده شون هست برای اینه که در نسبت باهم به کمال وجودیشون نزدیک شن.
  • بهزاد ۱۳:۱۳ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۳
    0 0
    بنظر بنده باید به این نکته توجه کرد که مشکلات اجتماعی همچون اعتیاد خیانت طلاق و ... همگی معلول هستند نه علت پس بهتر است فیلم سازان ما بجای پرداختن به معلول ها علت ها را بررسی کنند البته وزارت ارشاد هم نباید با بهانه هایی مانند سیاه نمایی جلوی این گونه آثار را بگیرد ضمن این که نقش آموزش و پرورش و وزارت علوم در تربیت نسل های آینده بسیار مهم می باشد
  • ۱۴:۱۰ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۳
    0 0
    موسی امیری جواب منطقی داری بگو وگرنه حرف های ایشون جوابش اینایی نیست که گفتی .
  • ۱۴:۱۰ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۳
    0 0
    فمینیست یک چماق است که توسط مردسالارها بر سر زنان این دوره کوبیده میشود .
  • ۱۴:۱۱ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۳
    0 0
    اینو درست گفتی . واقعا باید تغییر کنه . یا رومی روم یا زنگی زنگ .
  • ۱۴:۲۲ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۳
    0 0
    معلوم است که نویسنده این «چماق فمینیسم» خودش از فمینست‌های دو آتشه است که بر سر سفره این کوفت لعنتی نشسته و نهی مردان را به هیچ عنوان برنمی‌تابد.
  • محمد ۱۵:۰۰ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۳
    1 0
    موضوع دیگری که در این فیلم باید به آن توجه کرداینکه این زن با خیانت به شوهر اول به زندگی آرام ومرفهی دست یافته که این از پیامهای منفی آن میباشد
  • ۱۵:۱۱ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۳
    0 0
    بیربط بعد از کلاه پهلوی نوبت به بی قرار رسید؟ در قسمت اخیر سریال بی قرار که به تازگی هر شب از شبکه یک پخش میشه مرد متاهل با دیدن خانمی که همبازی دوران کودکیش بوده هوا برش میداره و همسرش هم به شکل زننده و بی پرده این موضوع رو به روش میاره... فیلم سعی در نشون دادن احساسات عمیق مرد نسبت به عشق دوران کودکیش داره...احساساتی که با دیدن دوباره زن بیدار شده.... آیا سوژه هایی که قبلا در فارسی وان دستمایه سریالها بود پایش به صدا و سیمای ملی هم باز خواهد شد؟
  • عزت مزید ۱۵:۲۱ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۳
    0 0
    در پاسخ به ناشناس فمینیست 1. اصطلاح «فمینیست مسلمان» مثل «کافر مسلمان» دارای تناقض است. نمی‌توان هم به خدا و دین اعتقاد داشت و هم فمینیست بود. لازم است فمینست‌ها یک بار برای همیشه میان این دو گزینه، یکی را برگزینند: 1) فیمینسم و دنیای پست و افسردگی 2) اسلام و دنیای متعالی و آرامش روحی، که البته بهشت رضوان خدا را در پی دارد توضیح: نرخ بالای افسردگی در زنان به سبب فمینست شدن اغلب آنها است. زیرا عقاید فمینیسم خلاف عقل و فطرت است. 2. خداوند طبق آیه 128 از سوره نساء به زنانی که شوهرانشان وظیفه خود را انجام نمی‌دهند یا حتی آنها را رها کرده‌اند اکیداً سفارش فرموده تا در صلح با شوهران خود باشند (ترک زندگی نکنند) و بدانند که خداوند به کردار آنها آگاه است: «وَ إنِ امْرَأَةٌ خَافَتْ مِن بَعْلِهَا نُشُوزًا أوْ إعْرَاضًا فَلا جُنَاحَ عَلَيهِمَا أَن يُصْلِحَا بَيْنهُمَا صُلْحًا، و الصُّلْحُ خَيرٌْ، و اُحْضرَِتِ الْأَنفُسُ الشُّحَّ، و إن تُحْسِنُواْ و تَتَّقُواْ فَإنَّ اللهَ كاَنَ بِمَا تَعْمَلُونَ خَبِيرًا». همچنین در آیه 11 از سوره تحریم، همسر فرعون را به عنوان مصداق چنین زنی معرفی کرده است زیرا که از فرعون متکبر، نردبانی برای ترقی خود ساخت و جزو چهار زن برگزیده عالم شد: «و ضَرَبَ اللهُ مَثَلاً لِّلَّذِينَ ءَامَنُواْ امْرَأَتَ فِرْعَوْنَ إذْ قَالَتْ رَبّ‏ِ ابْنِ لىِ عِندَكَ بَيْتًا فىِ الْجَنَّةِ و نجَِّنىِ مِن فِرْعَوْنَ و عَمَلِهِ وَ نجَِّنىِ مِنَ الْقَوْمِ الظَّالِمِين» در احادیث شیعه آمده است که فرعون جزو هفت مرد شقی در طول تاریخ بشر است که بدتر از آنها نخواهند آمد (الخصال صدوق، باب عدد هفت، حدیث 13 ـ بحارالانوار، ج 8، ص 311). اصولاً کلمه «تفرعن» از نام «فرعون» گرفته شده است. نتیجه می‌شود که در دین خدا هیچکدام از این بهانه‌ها دلیل نمی‌شود که زنان بروند و درخواست طلاق بدهند. 3. در این روزگار کدام زن را می‌شناسید که بگوید جونم خلاص مهرم آزاد؟! اگر پیدا کردید لطفاً بفرمایید تا به عنوان یک زن از یک نسل منقرض‌شده معرفی گردد بلکه تا دیگران هم الگو بگیرند. متذکر می‌شود یکی از موفقیت‌های فیلم جدایی نادر از سیمین به همین دلیل بود که چنین زنی را در آن معرفی کرده بود (ساره بیات در نقش راضیه). خلافِ این زنان را کرور کرور هر روزه می‌بینیم و اخبارشان را می‌شنویم. طبق آمار ستاد دیه، در سال 1390 بیست هزار زندانیِ مهریه وجود داشتند،‌ بیست هزار نفر! و اینها برای خوشبختی ازدواج کرده بودند نه برای زندان رفتن! لذا آن دوره‌ای که زنان مهریه‌شان را می‌بخشیدند مدت‌ها است منقضی شده است. 4. خیلی وقیحانه است که فکر کنیم همه مردان هوسران هستند و اگر زنی خوش بر و رو ببینند خودشان را گم می‌کنند. این مزخرفات را یک سلیطه در فیلم‌ تسویه حساب نشان ‌داد که تهوع خیلی از تماشاگران را در سالن سینما موجب شد و از این بابت رکوردار لجن‌ترین فیلم تاریخ سینمای ایران است. خلاصه اینکه مردان این سرزمین را نمی‌توان با این توهّمات شما قالب زد. اگر قیاس به نفس کرده‌اید و از خودتان چیزی گفته‌اید، مطلبِ علی حدّه‌ای است و نباید تعمیم داده شود. 5. طبق آمار اداره ثبت، متوسط نرخ مهریه در سراسر ایران سیصد سکه طلا است. یعنی اگر شوهر ماهیانه یک سکه بپردازد 25 سال طول می‌کشد تا تمام شود! البته در شهرها این متوسط خیلی بیشتر است. با وجود این، زن‌ها در خانه از شوهرانشان تمکین نمی‌کنند و شوهران هم اصولاً کار قانونی نمی‌توانند بکنند. اما همین‌ زن‌ها وقتی شاغل می‌شوند مطیع محض مدیران خود هستند و حتی برای آنها چاپلوسی هم می‌کنند. در حالی که درآمد ماهیانۀ آنها یک سکه هم نیست. حالا پیدا کنید شخص خائن را. با این تفاصیل شما بهتر است به فکر آخرت خود باشید و از حکم کردن کورکورانه درباره دیگران اجتناب نمایید.
  • ۱۵:۵۵ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۳
    0 0
    متاسفانه فضای جامعه ی زنان ما بسیار با حالت فطری اون ها فاصله گرفته اند.
  • ۱۶:۱۷ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۳
    0 0
    با خوندن این کامنت به خودم لرزیدم. تعصبات احمقانه ی زنانه. یه سری جمله ی جانب دارانه، عین بچه هایی که می گن نه خیرم! تقصیر تو بود. کامنتی که چند همسری مرد رو خیانت و هرزگی می دونه. اما نگارنده ی باحیا تر و با وفا تر از خدا وقیحانه چه کار هایی رو برای زنا عادی جلوه نمی ده. آخرش خیلی عقل کل می گه بابای بچه ها هم معلوم نشه مشکلی نیست! یعنی اصلا نفهمیده حیا و عفت چی هست، فکر کرده مشکل ما اینه که بابای بچه پیدا نشه (که البته اون هم هست). اگه منظورت از این که با استفاده از دین تبلیغ هرزگی می شه، یعنی سو استفاده از دین می شه و نظر دین این نیست که من دلیل فقهی تو حرفات ندیدم (و البته نص قرآن و واضحاته سنته که می شه بیشتر از ۱ زن داشت.) و اگر منظورت اینه که بی دینی و شاید تو هم پس فردا مثل فمینست های ایرانی که چند سال پیش خودشون رو اون ور آب لخت کردن وقاحت رو از حد بگذرونی، صریح اعتراف کن تا حق و باطل بیش از پیش واضح شه و گمان نشه این کار ها غیر اسلامیه بلکه دشمنان اسلامند که گلوشون رو پاره می کنند. مردان وقتی اجازه دارند که بیش از یک همسر داشته باشند، اصلا چرا باید متهم شند که شما حق به جانب دارانه بگی «دست آخر معمولا با این دلایل که مرد میتونه چند ازدواج داشته باشه تبریه می شن»؟؟؟ حالم از این زندگی لجنی که داری و نگاه افتضاحی که به ازدواج و خانواده (صرفا یه ارضای جنسی) بهم می خوره. امید وارم یه شوهر مثل خود گیر بیاری (البته اگر نداری که قایداتا همین طوره و اگر پیدا کنی). چرا نمی فهمی؟ همه ی مشکلای خانوادگی جامعه ی ما از وقتی شروع شد که تو و امثالت پیدا شدین و این فیلم های بی فایده سینما رو پر کرد.
  • کوروش ۱۷:۵۷ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۳
    0 0
    مشرق،با این مطلب بیشتر نشون دادی که چه قدر مرد سالار و دیکتاتور هستی
  • rahro ۱۹:۰۳ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۳
    0 0
    جناب راقم بزرگوار قیاس شما در پی نوشت یک که به متن اضافه شده است مع الفارق است. در چند زنی یک مرد متغیر عدالت است که به شرط حصول آن مرد اجازه دارد بیش از یک زن به نکاح خود درآورد. اما در مدیریت مدرسه متغیر عدالت نیست بلکه توانایی مدیریت اجرایی مدیر است. علاوه بر این مدیریت در حوزه اجتماع و در اجتماع مورد نظر شما یعنی مدرسه با مدیریت در خانواده متفاوت است. په بسا مردی که در اجتماع توانایی یک اداره با 500 کارمند را داشته باشد اما توانایی اداره کردن خانواده سه نفره خود را نداشته باشد. در رابطه با هبه ی اوقات زن به مرد در قباله ی ازدواج! این نظر شماست نه علمای بزرگوار. زن هیچ گاه اوقات خود را به مرد هبه نکرده است. طبق نظر علمای بزرگوار (از جمله امام خمینی و امام خامنه ای) زن در جهت تمکین و خروج از خانه باید مطاع همسرش باشد. که این حکم هم ممکن است با اختیاری که مرد به زن می دهد و ... از عهده ی او خارج شود. بهتر است بدانید زن در انجام واجبات و احکام اسلام نباید مطیع شوهرش باشد. مثلا زن در مصرف مال مختص به خود کاملا آزاد و مختار است و برای مصرف آن نیازی به اجازه شوهر ندارد. یا مثلا زنی که به واسطه ی مالی که مختص به خود اوست برای حج رفتن نیازی به اجازه شوهرش ندارد. از شما راقم محترم خواهش میکنم مطالعه خود را افزایش داده و برداشت شخصیتان را نسبت به موضوعات بحث بر انگیز و تخصصی دین افزایش دهید و سپس اقدام به انتشار نظر خود بفرمایید. با تشکر
  • ۱۹:۲۶ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۳
    0 0
    مشرق جان خوشحالم که هم تو و هم مخاطبانت دارید بد جور از تغییر موقعیت زنها تو جامعه می سوزید. خیلی خوشحالم خیلی. اونقدر سوختید که منطق و شعورتون را تعطیل کردید. هر کاری کنید همینه . جامعه برنمی گرده مسلما هر تغییری جنبه های منفی هم داره مسلما برخی زنها مثل بسیاری از مردها منفعت طلبند. خیلی چیزها مسلمه اما این که زن دیگه نمیخواد خاک تو سر مردها باشه خیلی خوبه. خودتونو نکشید جامعه به دوران بابا بزرگهای سبیل کلفتتون برنمی گرده.
  • حجت ۲۰:۳۰ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۳
    0 0
    مهریه می گیرند چون اسلام گفته، ارث برابر می خوان چون غرب گفته ما که نفهمیدیم به کدوم ساز برقصیم!
  • راقم در جواب rahro ۲۰:۵۵ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۳
    0 0
    به نظر می‌رسد شما اهل مطالعه و تحقیق باشید. ولی چرا نتوانسته‌اید در خصوص تعدد زوجات به حق مطلب برسید؟ بنده می‌خواهم در اینجا یک مبحث شرعی را طرح کنم و لذا به برخی مصوّبات خلاف شرع مجلس که مجمع تشخیص مصلحت نظام بر آن مهر تأیید زده کاری ندارم. اولاً که «عدالت» شرطی برای جواز ازدواج مجدد نیست. آیا فکر کرده‌اید اگر چنین شرطی گذاشته شود چه کسی می‌خواهد احراز آن را تأیید کند؟! خداوند این موضوع را به خودِ شوهر واگذار کرده و طبق نساء/ 3 فرموده است: «وَ إِنْ خِفْتُمْ أَلَّا تُقْسِطُواْ فىِ الْيَتَامَى‏ فَانكِحُواْ مَا طَابَ لَكُم مِّنَ النِّسَاءِ مَثْنىَ‏ وَ ثُلَاثَ وَ رُبَاعَ فَإِنْ خِفْتُمْ أَلَّا تَعْدِلُواْ فَوَاحِدَةً أَوْ مَا مَلَكَتْ أَيْمَانُكُمْ ذَالِكَ أَدْنىَ أَلَّا تَعُولُوا». ثانیاً‌ که قرآن در این آیات سوره نساء، «عدالت در نفقه» را مطرح کرده است وگرنه عدالت در محبت را خود خداوند غیرممکن خوانده و مطابق نساء/ 129 فرموده است: «وَ لَن تَسْتَطِيعُواْ أَن تَعْدِلُواْ بَينْ‏َ النِّسَاءِ وَ لَوْ حَرَصْتُمْ فَلَا تَمِيلُواْ كُلَّ الْمَيْلِ فَتَذَرُوهَا كَالْمُعَلَّقَةِ، وَ إِن تُصْلِحُواْ وَ تَتَّقُواْ فَإِنَّ اللَّهَ كاَنَ غَفُورًا رَّحِيمًا». یعنی اگر سعی وافر بکنید که میان زنان خود عدالت برقرار کنید نخواهید توانست. ولی آنچنان نباشد که به یکی میل تمام کنید و دیگری را واگذارید. توضیحاً اینکه یکی از علل اصلی ازدواج مجدد، عدم تمکین زن اول است. چطور می‌شود به یک زن مطیع همچون یک زن ناشزه محبت کرد؟!! حضرت یعقوب نیز راحیل (مادر یوسف ع) را بسیار دوست می‌داشت چون بسیار باتقوا بود. آنچه که نباید تفاوت قائل شد عدالت در نفقه است یعنی به هر دو زن‌، خوراک و پوشاک و مسکن مساوی داده شود. ثالثاً در خصوص تفویض برخی حقوق مرد به زن (مانند خروج از منزل) امام خمینی(ره) در تحریر الوسیله در کتاب نکاح پاسخ داده‌اند. ایشان در فصلی که به شروط باطل ضمن عقد اختصاص دارد چیزی نوشته‌اند که ترجمه‌اش این می‌شود: «اگر کسی در عقد ازدواج چیزى که مخالف شرع است را شرط نماید مثل این که زن شرط کند شوهر، او را برای بیرون رفتن از منزل- هر وقت و هر جا که بخواهد جلوگیرى نکند، یا حق همخوابگى هووى او را رعایت ننماید و مانند آن، و همچنین است اگر شرط کند که روى او زن نگیرد و سریه [= هوو] انتخاب نکند، شرط باطل است ولی عقد و مهر صحیح است». (تحریرالوسیله، ج 2، ص 302) « مسألة 2ـ إذا شرط فی عقد النکاح ما یخالف المشروع مثل أن لایمنعها من الخروج من المنزل متى شاءت‌ و إلى أین شاءت، أو لایعطی حق ضرتها من المضاجعة و نحوها، و کذا لو شرط أن لایتزوج علیها أو لایتسرى بطل الشرط و صح العقد و المهر». تفسیر این موضوع این می‌شود که زن حتی اگر با این شرط ازدواج کرده باشد که شوهرش همسر دوم نگیرد این شرط باطل است و همچنین اگر شرط کرده باشد که هر وقت خواست از منزل بیرون برود باز هم این شرط باطل است. به عبارت دیگر، این شروط از حقوق مسلّم مرد است که به کسی دیگر واگذار نمی‌شود. و همچنین حق طلاق. حق طلاق را خداوند به مرد داده است و زن نمی‌توان صاحب حق طلاق شود. مگر اینکه شوهر به کسی وکالت دهد که در فلان موقع یا با وقوع فلان موضوع، شما وکیل من باشید که زن مرا طلاق بدهید و زن هم می تواند جزو این وکیلان باشد. حکمت این مسائل فقهی در این است که زمینه نشوز زن را از بین ببرد. بگذریم از اینکه از حدود بیست و چند سال قبل، شرط نهی از ازدواج مجدد مرد را در عقدنامه‌ها وارد کرده‌اند و مردان نیز کورکورانه امضاء می‌کنند. همچنین ممکن است زن شرطی نیز در خصوص شغلش در عقدنامه ذکر کند تا شوهر مانع از اشتغال او نشود. این شرط هم باطل خواهد بود زیرا پرداختن به هر شغلی در خارج از منزل مستلزم اذن شوهر برای خروج از خانه است. فقها حکم داده‌اند که زن حتی برای رفتن به خانه پدرش نیاز به اجازه از شوهر دارد تا چه برسد به حج خانه خدا. رابعاً بنده چیزی به این مضمون نگفتم که زن باید در همه چیز پیرو شوهر باشد بلکه طبق فرموده قرآن، زنان صالح باید فروتن باشند و در غیاب شوهر حافظ (اموال و آبروی) او: «فَالصَّالِحاتُ قانِتاتٌ حافِظاتٌ لِلْغَيْبِ بِما حَفِظَ الله» (نساء/ 34). خامساً فقط می‌ماند حکمت تشریع مهریه. چرا مرد باید مهریه بپردازد؟ مهریه با نفقه و مخارج منزل تفاوت دارد. قانع کننده نیست اگر بگویید این نشانه «صداقت» مرد است و لذا به آن «صداق» هم می‌گویند. اتفاقاً نیاز بیشتری هست که صداقت زن قبل از ازدواج محرز شود چون مردان عموماً انتخاب می‌کنند و زنان انتخاب می‌شوند. باز هم می‌پرسم چرا باید مردان مهریه بپردازند؟ هیچ پاسخ دیگری وجود ندارد جز اینکه مهریه بهایی است که شوهر در قبال اطاعت زوجه می‌پردازد. بنده مدت‌ها است که در این موضوعات تحقیق می‌کنم و این جمله نتیجه سال‌ها پژوهش و تعمق است و برخی مواریث دینی آن را تأیید می‌کنند.
  • موسی امیری ۲۱:۱۷ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۳
    0 0
    در احادیث متعدد آمده است که اکثر جهنمیان، زن هستند: عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ قَالَ: ... إِنَّ أَكْثَرَ أَهْلِ النَّارِ يَوْمَ الْقِيَامَةِ النِّسَاء ... (من لایحضره الفقیه، ج 2، ص 468، حدیث 4627). ما مردها اگر چنانچه الآن می‌سوزیم به دلیل آن است که شما در جهنم نسوزید. وگرنه در قیامت کسی به فکر دیگری نیست. هرچند که این عصبانیت وقیحانه‌تان نشان می‌دهد که شما از هم‌اکنون در جهنم قرار دارید و احتمال قوی می‌دهم که روانپزشکان نیز نتوانسته‌اند برای شما کاری بکنند. چون خودکرده را تدبیر نیست. ما نمی‌خواهیم وضع به قبل برگردد. چون منتظر ظهور حضرت حجت هستیم. و از نشانه‌های ظهور او آن است که زنان رئیس شوند و حکم برانند. پس هرچه می‌خواهید بچرید که دولت صبح نزدیک است.
  • ۲۳:۲۶ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۳
    0 0
    وای اشتباه مثبت دادم چه فکر ضد اسلامی
  • ۲۳:۴۱ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۳
    0 0
    والا به حقوق زن اینقدر خیانت نکنید زن ضعیفه اگه نبود خدا اونو تحت قیمومیت مرد (پدر همسر برادر .....)قرار نمیداد وقتی مردی به زنش خیانت میکنه این زن بیچاره دستش به هیچ جا بند نیست مگه بتونه مهریش رو بگیره و گذران زندگی کنه اینده اش هم که تباهه ولی مرد خیلی راحت میره و یه زندگی دیگه تشکیل میده بخدا دااره به زنها ظلم میشه و اگه زنی به شوهر خیانت کنه بسیارکمند و استثنا هستن
  • rahro در پاسخ به راقم ۲۳:۵۰ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۳
    0 0
    ابتدا این مطلب رو عرض کنم که بنده از اساس با مکتب فمینیسم و فیلم های فمینیستی از جمله فیلم مذکور مخالفم. و معتقدم زن باید در جایگاه اصلیش با محوریت خانواده قرار گیرد و زن و مرد به حقوق تشریعی و تکوینی خود در خانواده برسند و به کمال وجودی خود نائل شوند و به هیچ یک از دو جنس ظلم نشود. در ضمن بنده هم سالهاست در این موضوعات مطالعه دارم و تحقیقاتم هم مبتنی بر قرآن به لطف خداوند در این راستا قرار دارد. بنده موضوع ارجاعاتم قرآن است و روایات مستند، نه قوانینی که در زمینه خانواده چه در حقوق زن و چه در حقوق مرد نقائص فراوان دارند. بنده قصدم از کامنت ایتدایی این بود که شما را از از خلط مبحث قوامیت مرد و چند زنی زن تحذیر دهم. مگرنه بنده می توانم دلایل اسلامی، علمی، عرفی و اجتماعی را، در رد چند شوهری زنان مطرح کنم. ولی از ابتدا قصدم این موضوع نبوده و نیست. در کامنت انتهایی هم منظور نظر بنده رد یا اثبات چند زنی مردان نبوده و نیست. اصلا به نظر بنده این حوزه اختصاص به مردان دارد و مطالبه زنان هم در این رابطه عدالت است، زیرا بی عدالتی را حتی در موضوعی مثل نفقه را از مردان چند زنه دیده اند. شما خود میدانید و خدای خود که در آخرت چگونه پاسخگوی این شرط بزرگ باشید. در سختی تحقق شرط عدالت هم همین بس که تمام مراجع عظام ما همه یک همسر دارند. با این که این بزرگواران بیشتر با شروط و حدود و صغور چند زنی آشنایی دارند. البته ناگفته نماند که نقش زن بسیار در چند زنی مرد موثر است. حضرت رسول ص تا زمانی که حضرت خدیجه س در قید حیات بودند همسر دیگری اختیار نکردند. حضرت علی ع هم تا زمانی که حضرت زهرا س در قید حیات بودند همسر دیگری اختیار نکردند. در رابطه با تفویض حقوق بین علماء اختلاف وجود دارد و حکم ثابتی نیست که بخواهید مبتنی بر نظر فقهی امام آن را رد کنید. اما خود امام در رابطه با خروج زن از منزل در « استفتائات، ج۳، ص ۱۴۸، س ۸۱۰، مناسک حج محشی، ص ۶۱، س ۸۷» فرموده اند: «سوال: مواردی که زن می تواند بدون اذن شوهر از منزل خارج شود چیست؟ اذن همسر لازم است مگر شرط ضمن عقد کرده باشد یا به خاطر کار واجبی از منزل خارج شود. اجازه شوهر در حج واجب، شرط نیست.» با پاسخ امام مشخص می شود زن میتواند با شرط ضمن عقد مواردی را (نه به صورت تام الاختیار) از اختیار اذن شوهر در خروج از خانه استثناء کند. حکم حج رفتن زن هم از دیدگاه امام در بالا آمده است. چون حج از احکام الهی است و وجوب آن در حیطه ی شرع مشخص می شود، مرد اختیاری در نهی زن برای عدم انجام فریضه واجبه ندارد. اما مستحب است زن اجازه بگیرد. امام خامنه ای هم اینگونه مطرح کرده اند: « موردی که انجام واجب شرعی با ضرورت های عقلی متوقف بر خروج از منزل باشد مانند سفر حج یا کسب درآمد برای اداره زندگی، اذن لازم نیست. (استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات جامعة الزهراء قم(» در رابطه با شغل خانم هم وقتی این شرط در عقدنامه ذکر می شود در واقع مرد اختیار خروج از خانه را برای شغل زن به او واگذار کرده است. مگر این که مرد قید کند که حق اجازه مرد در زمینه شغل زن هم از او ساقط نمی شود. در رابطه با حق طلاق هم زن میتواند در شروط عقد وکالت حق طلاق را در صورت ازدواج مجدد مرد از او بگیرد. این شرط طبق متون فقهی و حقوقی نه شرط باطل است نه شرط خلاف مقتضای عقد. شما فرمودید «ر زندگی زناشویی، یک زن، عملاً اوقات 24 ساعت و مادام العمر خود را در قبالۀ ازدواج به شوهر و خانواده‌اش پیشکش کرده » که معنایی جز اختیار تام شوهر نسبت به زن از صحبت شما مستفاد نمی شود. که پاسختان در کامنت قبل داده شد. کاش در بحث مهریه چند نمونه از مواریث دینی مورد نظرتان که در دسترس بنده نیست را می فرمودید. منابع تفسیری روایی ای که بنده در اختیار دارم به موضوع مد نظر شما اشاره نکردند. در ذیل چند نمونه از تفاسیر آورده شده است علامه در ترجمه الميزان، ج‏4، ص: 269 می فرمایند: صدقه" (به ضمه دال) و" صدقه" (به فتح دال) و" صداق" هر سه به معناى مهريه‏اى است كه به زنان مى‏دهند و كلمه" نحله" به معناى عطيه‏اى است مجانى كه در مقابل ثمن قرار نگرفته باشد. همچنین در تفسير أحسن الحديث، ج‏2، ص: 281 آمده است: لفظ «نحلة» نشان مى‏دهد كه مهريه عطيه‏اى است از جانب شوهر براى احترام و بزرگداشت زن كه با اين عمل صدق علاقه خود را به زن اثبات مى‏كند نه اينكه زن متاع است و مهريه قيمت او. همچنین حجت الاسلام قرائتی در ذیل پیام های این آیه در تفسير نور، ج‏2، ص: 24 آورده اند: 1. پرداخت مهريّه به زن حقّ او و الزامى است. «وَ آتُوا النِّساءَ ...» 2. مهريّه، نرخ زن نيست، بلكه نشانه‏ى صداقت مرد در علاقه و دوستى به همسر است. «صَدُقاتِهِنَّ» .4 مهريّه، بهاى زن نيست، بلكه هديه‏ى مرد به همسرش مى‏باشد. «نِحْلَةً» مسلما علمای تفسیر در شرح و توضیح این آیه صلاحیت بیشتری نسبت به شما دارند. پس لطف بفرمایید بدون مطالعه نظر خود را بر آیه کریمه بار نفرمایید. و در انتها صداقت زن عفیف و پاکدامن قبل از ازدواج محرز است. این مرد است که باید صداقت خود را در مقابل این عفت به اثبات برساند. و این دختر است که بر مرد منت میگذارد تا در یک عمر زندگی همراه آن مرد شود. بهتر است بدانید در تاریخ زنان طیب از آن طیبین بوده و هستند. و تنها زوج معصوم در عالم علی ع و فاطمه زهرا س بودند. حضرت مریم هم که معصوم بودند در زمان خودشان مردی لیاقت این پاکدامنی را نداشت و هیچ کس امکان همسری ایشان را چون از طیبین نبودند نداشت. پس از این جا هم روشن می شود که مرد باید صداقت و علاقه خود را به زن اثبات کند. برادر بزرگوار دوباره تأکید میکنم،بنده فمینیست نیستم و انشاءالله در آینده هم نخواهم بود که شما بخواهید بنده را از مواضع فمینیستی پایین بیاورید. بنده به لطف خدا تسلیم حق هستم و تمام احکام تشریعی و تکوینی خداوند را بر می تابم. اما تاب تحمل برداشت های شخصی و ظالمانه نسبت به مسلمات قرآنی و روایی و فقهی را (فارغ از جنسیت) نداشته و نخواهم داشت. این بحث از نظر بنده تمام شده است. والسلام علی من اتبع الهدی
  • سارا ۰۰:۰۰ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۴
    0 0
    سریال های ما دارن نسخه وطنی سریالای ترکی میشن ما هم از روی بیکسی به عذرا خانم میگیم کسی میشینیم میبینیم لاقل به قول عادل بازیگراش لباس منشوری ندارن
  • مهتاب ۰۱:۴۷ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۴
    0 0
    یعنی الان خوبه بیان فیلم بسازن مثل برف روی کاج ها که بگه مرد هر غلطی کرد زنم میتونه تلافی کنه؟ خوبه بیان گروه هدف رو زنها قرار بدن؟ شما خوشحال میشی؟ منطق سینما عبرت آموزی نیست بلکه ترویجه هرچیزیرو زیاد نشون بدی همون زیاد میشه و تازه سینمای ما که برخواسته از جامعه نیست بلکه جامعه اط سینما و سینماگران خط میگیره. تازه واقعا فکر میکنید که درصد خیانت زنان بیشتر از مردانه؟ مردها اگه مذهبی باشن و نتونن جلوی هوی و هوسشونو بگیرن نهایتش یه صیغس که اسما شرعی میشه ولی مگه میشه خدا بیعدالتیرو شرعی کنه؟ احکام خدا به این سادگیا نیست که ما فکر میکنیم نه به این سادگی میشه حکم حلال بودن چندهمسری داد و نه به همین سادگی گفته شه که چندهمسری خلاف عدالته.
  • مهتاب ۰۱:۵۰ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۴
    0 0
    چرا داری فرافکنی میکنی ؟ سوختن مختصاتی داره که بیشتر به لحن شما شبیهه!
  • ۰۲:۰۱ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۴
    0 0
    اگر جامعه ما اینقدر زن بی حیا نداشت اینقدر مفتضح نمیشد. همیشه زنها هستند که به مردهای هوسران بله میگن. زن دوم گرفتن اگه بده به نظرتون . خب همین زنها هستن که به شوهران بله میگن و باکشونم نیست که طرف زن داره. کلا زنها درست شن خیلی چیزا درست میشه.
  • ۰۲:۱۹ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۴
    0 0
    وبااین تفاسیراین بارکج به منزل نمیرسد زنانی که درخانه از شوهرانشان اطاعت نمیکنند درادارات برده مافوقشانند من خود ده هاهمکارخانم دارم که...و
  • ۰۲:۲۷ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۴
    0 0
    زنان استخدام میشوندچون مطیعندودربرابرمافوق سرتسلیم فرود وباهرشرایط ودستمزدی کارمیکنند دراخرالزمان زنان برسرکارومردان... رونداخرالزمانی که دراحادیث امده بالاجبارداره راهش رابه جلوبازمیکندوکسی توان توقف ان را ندارد
  • ۰۹:۰۵ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۴
    0 0
    نمی دونم چی بگم! عین یه بچه ی ۴ ساله. عین پینوکیو که خرش کردن. الآن خیلی خوشبختی؟! الآن برای شما خیانت رو به رسمیت بشمارن - که حالا حالا ها نمی شمارن - و تو یه فیلمی یه زنه خیانت کنه تو دیگه خاک تو سر مرد ها نیستی... خدا یا فقط می تونم بگم شکرت که من این جوری بزرگ نشدم.
  • ۰۹:۲۰ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۴
    0 0
    عقده های روانی متعدد در قلم نگارنده به چشم می خورد. جملات احساسی و استفاده از لفظ سوختن در برابر نقد یک فیلم که از بدیهیات و ملزمات ۵۰ سال اخیره و جایگاه نقاد برای همه واضح است. در دهه های اخیر هر شهری و روستایی معنای «نقد» را می فهمد و آن را حمل بر سوختن نمی کند. شوق فزاینده به این که جامعه به گذشته بر نمی گردد و اون دوره تمام شد. دقت کنید که همه ی این ها صرفا حواشی یک فیلم نه چندان مطرح است که ساخته شد و پخش شد و کارگردانی که محصول فکرش پس فردا از سینما جمع می شود. نسبت یک تحول به جامعه در برابر ساختن یک فیلم نشان از عدم تعادل روحی و روانی نگارنده است. شوقی که سرتا پای نگارنده را گرفته بیشتر به خوشحالی های دوران کودکی می ماند. کری خواندن های متعدد و استفاده از جملاتی که صرفا بار احساسی دارند (دقیقا مثل تصویر کودکانی که با یک دیگر دعوا می کنند) میزان رشد عقلی و بلوغ فکر نویسنده را نشان می دهد. جمله ی آخر (دوران بابا بزرگ های سبیل کلفت!) احتمالا ناشی از ضربات شدید روحی و عقده های روانی متعدد نویسنده در دوران کودکی حکایت می کند. ارایه تصویر بابا بزرگ سبیل کلفت و انتخاب این اسم برای یک دوره ی زمانی - در حالی که تصویر ذهنی جامعه ی ایرانی از پدر بزرگ، مردی مهربان و خنده رو و ریش دار است (به جای سبیل کلفت) که همیشه آجیلی در جیب دارد تا با نوه هایش قسمت کند - احتمالا ناشی از تنبیه های بدنی، شنیدن ناسزا های متعدد، حبس های طولانی مدت و خاطرات بدی است که از پدر و پدر بزرگ برای این مورد شکل گرفته. توصیه ی دلسوزانه ی من را بپذیرید و حتما حتما به یک روان شناس مراجعه کنید. مراجعه به روان شناس به این معنی نیست که شما روانی هستید.
  • ۰۹:۲۳ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۴
    0 0
    خیلی ناراحت کننده است که بانوان محترم مملکت ما باید برای پر کردن وقت رو به این اراجیف بیاورند. چرا کتاب مطالعه نمی کنید؟ البته کتاب هایی هستند که صد برابر از این فیلم ها مضر ترند. ولی کتاب خوب هم کم نیست.
  • مینا ۱۰:۰۳ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۴
    0 0
    متاسفم چرا نظر من منتشر نشده سانسور تا این حد ؟؟؟؟؟؟؟؟ کم کم دارم ازت ناامید میشم مشرق.........
  • اهوارکی ۱۱:۰۲ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۴
    0 0
    در نهج البلاغه آمده است که غیرت مرد، ایمان است و غیرت زن، کفر. (کلمات قصار، 124). «غیرت» احساسی است که انسان به رقیب خود دارد. لذا اگر زنی به شوهرش غیرت ورزد که چرا همسر دوم گرفتی این سخن عین کفر است و اگر مردی به زنش غیرت ورزد که به مردی بیگانه توجه کردی این عین ایمان است. لهذا لطفاً در عبارت «خیانت مرد» تجدید نظر فرمایید.
  • دوم راقم در جواب rahro ۱۲:۱۲ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۴
    0 0
    به نظر بنده هم این بحث تمام شده است. زیرا در چند کامنت شما ندیدم که حتی سخنان حق را از قرآن قبول کنید (مثلاً در تفسیر عدالت در تعدد زوجات) چه برسد از تحریر الوسیله یا وجیزه‌های این حقیر. متأسفانه اغلب ما به این مشکل دچار هستیم که علم را برای غلبه بر خصم می‌خواهیم و نه برای اینکه به جان خودمان بزنیم. اینکه بنده بگویم از پانزده سال قبل شاگرد آیت‌الله جوادی هستم و دو ثلث قرآن را در دروس تفسیری ایشان تلمذ کرده‌ام (پنج هزار جلسه) یا شما بفرمایید شاگرد بهمان استاد هستید دردی از هیچکداممان دوا نخواهد کرد. پس دیگر به هیچ عنوان پاسخی برایتان نخواهم نوشت و سخن را به ذکر حدیثی از رسول اکرم(ص) که در تفسیر المیزان در ذیل نساء/ 34 آمده است ختم می‌کنم که علت بسیاری از ادله بنده در آن است: «در الدّر المنثور آمده است كه بيهقى از اسماء بنت يزيد انصارى روايت كرده كه نزد رسول خدا (ص) شده در حالى كه آن جناب در بين اصحابش قرار داشت. اسماء عرضه داشت: پدر و مادرم فدايت باد، من از طرف زنان خدمت شما آمده‌‏ام، يا رسول اللَّه جانم به فدايت بدان كه هيچ زنى در شرق و غرب از آمدن من به نزد تو خبردار نشده، مگر آن كه سخنش مثل همين است كه عرض مى‏‌كنم. خداى تعالى تو را به سوى مردان و زنان (عالم) به حق مبعوث كرد و ما به تو ايمان آورديم، و به معبودت كه تو را فرستاده نيز ايمان آورديم، و ما طايفه زنان محصور در چهار ديوارى خانه‌‏ها، و تحت سيطره مردان هستيم، و در عين حال پايه و اساس خانه و زندگى شما مردانيم اين مایيم كه شهوات شما را بر مى‏‌آوريم، و به فرزندان شما حامله مى‏‌شويم، و اما شما مردان در دين اسلام برترى‏‌هايى بر ما يافته‏‌ايد، شما به نمازهاى جمعه، و جماعت و به عيادت بيماران، و به تشييع جنازه مى‏‌رويد، همه‏ ساله مى‏‌توانيد پشت سر هم به حج برويد، و از همه اينها ارزنده‌‏تر اينكه شما مردان مى‏‌توانيد در راه خدا جهاد كنيد، و چون شما به سوى حج و يا عمره و يا به سوى جهاد مى‏‌رويد اموال شما را حفظ مى‌‏كنيم، و براى شما پارچه مى‏‌بافيم، تا لباس برايتان بدوزيم، و اموال شما را تر و خشك مى‏‌كنيم، (در نسخه‏‌اى ديگر آمده اولادتان را تربيت مى‏‌كنيم) پس آيا در اجر و ثواب با شما شريك نيستيم؟ حضرت با همه رخسارش روى به اصحاب خود كرد و سپس فرمود: آيا سخن هيچ زنى بهتر از سؤال اين زن در باره امر دينيش شنيده‌‏ايد؟ عرضه داشتند: يا رسول اللَّه، هيچ احتمال نمى‏‌داديم زنى به چنين مطالبى راه پيدا كند. آن گاه رسول خدا (ص) متوجه آن زن شد، و سپس به وى فرمود: اى زن برگرد، و به همه زنانى كه اين سؤال را دارند، اعلام كن كه همين كه شما به خوبى شوهردارى كنيد، خشنودى او را به دست آوريد، و تابع موافقت او باشید، اجر همه اينها معادل است با اجر همه آنهايى كه براى مردان شمردى. زن برگشت در حالى كه از شدت خوشحالى مكرر مى‏‌گفت: لا اله الا اللَّه، اللَّه اكبر. » (ترجمه الميزان، ج ‏4، ص 554)
  • مریم ۱۴:۴۴ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۴
    0 0
    حیا و پاکدامنی هدیه های بزرگی از جانب خداوند هستند که به هر زنی داده نمی شود.
  • خوش چهره ۲۱:۱۸ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۴
    0 0
    به نظر بنده دیدگاه اهل سنت نسبت به اسلام در مورد زن درست است . بیبنید در افرادا اهل سنت بیشتر پای بند زندگی هستند. متاسفانه مهریه در شیعه آلات دست خانم ها شده است . فکر کنیدچرا اکثر جوانان شیعه ازدواج نمیکنند.؟
  • بنده خدا ۱۳:۲۴ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۶
    0 0
    بنظر بنده، آدم باید شیر اصلی رو ببنده!!
  • ناشناس ۱۴:۰۰ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۶
    1 0
    احسنت به خانم ها که دیگه زیر بار زور نمی روند.همه باشهور تحصیلکرده . مردهای حسود و روانی ایران بسوزند. امار نشان می دهد که مردهای ایرانی وحشی ترین و روانی ترین مردهای دنیا هستن . خدا نسلشان را برداره
  • عاصی ۲۲:۱۴ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۶
    0 0
    لطفا بفرمایید شما این آمار را از کجا اخذ کردین؟ مرجع این آمارگیری مورد نظر شما کجاست؟
  • m.gh ۰۹:۳۳ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۷
    0 0
    مناظره بین راقم و rahro جالب و در خور تحسینن بود و مفید به حال تعقیب کنندگان نظرات بازدیدکنندگان از مباحث.ولی آخر سر نشان داده شد که ما هیچ کدام ظریفیت پذیرش نظرات مخالف خودمان را نداریم (مستفاد از کامنت های آخر هردو عزیز ).در آخر به امید رسیدن روزی که نظرات مخالف همدیگر را تحمل کنیم و در رسیدن به نقطه نظر مشترک و مفید به حال همگان کوشا باشیم ، از هردو عزیز بابت طرح نظراتشان تشکر می کنم
  • رضا ۱۰:۳۰ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۷
    0 0
    احسنت.بهترین نظر رو به این نوشته دادی. حرف دل من هم همینه. اره همه معضلات اجتماع اسلامی باید نشون داده شه حتی خیانت زن .اما با استفاده از وسیله ی سالمش.نه این سینمایی که همه جوره کمر بسته به تحریف و تحقیر اسلام و فقه.
  • ۱۵:۰۲ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۷
    0 0
    لعنت خدا بر فمینست‌‌های همجنسباز سلیطه.
  • امیر ۱۵:۵۱ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۷
    0 0
    این دراز زبان از کدام باغ وحش فرار کرده که قیاس به نفس می‌کند؟
  • فرزین ۲۲:۴۶ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۹
    0 0
    وقتی که بازیگران فیلمهای سینمایی در زمینه ابتذال پا را از حد فراتر نهادند چه انتظاری است ؟؟؟؟؟؟؟؟ . . قابل توجه کارگردان فیلم مورد بحث و کسانیکه هم فکر این کارگردان هستند : ابلیس هم به این دلیل که چند هزار سال عبادت کرد و خدا انسان را به او برتر دانست شیطان شد. و حال آیا باید خدا را به دلیل فراهم آوردن وسایل و دلیل انحراف ابلیس مقصر دانست ؟؟؟ برای این طرز فکر متأسفم. . برای هر گناهی هزاران هزار دلیل وجود دارد که اگر دلیل ها برطرف شود و محیط استریلیزه شود شاید گناه صورت نگیرد ولی تا زمانی که انسان در بوته آزمایش گذاشته نشود آیا میشود سره از ناسره و یا پاک سرشت از بد طینت را جدا کرد ؟؟؟ . . تمامی دلیلها اگر جمع شوند برای گناه همه آنها توجیه است برای گناه کردن. . . در مباحث معارف ، عمل به گناه و گناه کردن مساوی است با سرپیچی از دستور خدا و اطاعت کردن از شیطان ... اگر شرایط برای انجام گناه محیا شد و زندگی فرد آنقدر سخت شد که به گناه روی بیاورد آیا این دلیل محکمی است برای مخالفت باخدا و سرپیچی از دستور او؟... حضرت علی ع میفرمایند : اگر تمام دنیا را به من بدهند تا مورچه ای را بیازارم هرگز این کار رانخواهم کرد. این حدیث سرچشمه گرفته از شناخت واقعی خداوند بر این منطق که سرپیچی از یک دستور خداوند در قبال به دست آوردن کل هستی و جهان نمیارزد. و امروز کار به جایی رسیده است که فردی به مانند این کارگردان به صورت رسمی از گناه حمایت کرده و گناه خیانت را زاییده شوهر میداند؟ با کدام منطق؟
  • ۲۰:۱۸ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۰
    1 1
    من می خوام بدونم شما نقاد فیلم هستی یا مفسر قران و حدیث از کدام عالم اجازه تفسیر قران و حدیث داری؟ که برای اینکه ثابت کنی نقدت درسته به قران و حدیث پناه بردی (در زندگی زناشویی، یک زن، عملاً اوقات 24 ساعت و مادام العمر خود را در قبالۀ ازدواج به شوهر و خانواده‌اش پیشکش کرده و در قبال آن مهریه گرفته است. و اصولاً به همین دلیل است که او نمی‌تواند بدون اذن شوهرش از منزل خارج شود یا به کار دیگری اشتغال ورزد) این چه طرز نوشته؟ با این جور نوشتن زن تا حد عقل ناقص خودت پایین اوردی تو هنوز معنی مهریه رو نمی دونی به چه حقی اظهار نظر کردی؟ با نقدت از فیلم موافق بودم اما اخرش گند زدی کاملا معلومه که جناب عالی مرد تشریف داری که اینقدر بی ادبانه در مورد زن نوشتی اول برو تفسیرو درست بخون بعد بیا نظراتت خودتو به قران و حدیث وصل کن
  • فرهاد ۰۸:۲۱ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۱
    0 0
    ازدواج یعنی باهم در همه حال /حال اگه مرد نتواند زنش را تمکین کندیا برعکس مرد یا زن چه کار کند، اعتیاد که درمان نمیشود این زهر ماری از همه چیز بدتر است امکان ترک آن خیلی خیلی مشکل ویا نادر است :حال زن جوان چه کند ،شوهر که بااعتیادش به او وبچه ها خیانت کرده حتی در موقع خماری باید یه ساقی داشته باشد اگه زن باشد چه بهتر صف باصفا، همه خانواده مرد سر در گریبان وبا آیندهای بسیار ویران کننده :طلاق بگیرد ،نیازهایش فقط خورد وخوراک نیست اگه بود که خونه بابا همه چیز بود.
  • راقم ۱۲:۰۱ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۱
    0 0
    بنده در تفسیر قرآن شاگرد آیت‌الله جوادی آملی هستم. به کامنت‌های بنده در فوق مراجعه کنید. یکی از تخصص‌های این حقیر در حقوق نسوان و مسائل خانواده است. امیر اهوارکی
  • ۱۰:۲۶ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۶
    0 0
    طبیعت زن ذاتا به خیانت گرایش ندارد.
  • مقدم ۱۷:۱۰ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۴
    0 0
    با عرض سلام خدمت نویسنده ی این مطلب: شما در جایی نوشتید ((فقها حکم داده‌اند که زن حتی برای رفتن به خانه پدرش نیاز به اجازه از شوهر دارد تا چه برسد به حج خانه خدا.)) رفتن به خانه ی پدر امری مستحب و رفتن به خانه ی خدا امری واجب است. شما قیاس بسیار نادرستی کرده اید! زن در انجام واجب مختار است!!! شما بر اساس کدم حکم چنین حرفی زده اید ؟
  • امید ۱۰:۵۲ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۲
    0 0
    قابل توجه نویسنده متن خیانت پونه در سکانس آخر فیلم مشخصه پونه تو هواپیما ردیف جلو گوشه سمت راست نشسته و فقط برای یک لحظه که صورتشو میچرخونه دیده میشه آفرین به کارگردان که همه رو پیچوند.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس