بر خلاف برخی فیلمسازان که وقتی شرایط فیلمسازی در غرب برایشان پدید می‌آید و از قید تصویب فیلمنامه در وزارت ارشاد خلاص می‌شوند ترجیح می‌دهند شعارهایی علیه دین و جمهوری اسلامی بدهند جناب فرهادی اما ضمن طرح مسئلۀ ناسازگاری زنان در ازدواج، تصویر فهیم و بسیار متعادلی از مرد ایرانی به دست می‌دهد، مردی که با کودکان مهربان است و به تربیت آنها بسیار توجه دارد، و در جهت رفع مشکلات دیگران می‌کوشد.

سرویس فرهنگی مشرق - فیلم «گذشته» ششمین فیلم اصغر فرهادی است که از صبح چهارشنبه 29 خرداد در سینماها اکران شده است. این فیلم به زبان فرانسوی است و با زیرنویس فارسی نمایش داده می‌شود. علی مصفا نیز بجز چند جملۀ فارسی، در بقیۀ فیلم به زبان فرانسه سخن می‌گوید. فیلم «گذشته» از هفدهم مهر تا دوم بهمن 1391 در حومه پاریس فیلمبرداری شد و نخستین نمایش آن، در روز جمعه 27 اردیبهشت در بخش مسابقه جشنواره کن بود. اکران عمومی این فیلم از روز جمعه سوم خرداد در فرانسه آغاز شد لکن نمایش آن در ایران تا چهارشنبه 29 خرداد چندین نوبت به تأخیر افتاد.

این فیلم در شصت و ششمین جشنواره فیلم کن نامزد نخل طلا بود که فقط به جایزه بهترین بازیگر زن برای برنیس بژو بسنده کرد. «گذشته» محصول کمپانی فرانسوی «ممنتو فیلمز» است.

***خلاصه داستان
فیلم با آمدن احمد (علی مصفا) به فرودگاه پاریس شروع می‌شود. همسرش مارین (برنیس بژو) که احمد هنوز او را رسماً طلاق نداده به استقبالش آمده است. احمد گله می‌کند که چرا مارین برای او هتل رزرو نکرده‌ است.

در خانه متوجه می‌شود که مارین با مردی به نام سمیر (طاهر رحیم) زندگی می‌کند و فرزند او فؤاد نیز همبازی لئا ــ دختر 10 ساله مارین ــ است. مارین به محل کار خود در داروخانه می‌رود. مغازه خشکشویی سمیر در نزدیکی محل کار او است. احمد به درخواست مارین با لوسی دختر دیگر او، صحبت می‌کند. او که شانزده سال دارد با ازدواج مادرش با سمیر مخالف است. لوسی می‌پرسد مادرم چگونه می‌خواهد با سمیر زندگی کند در حالیکه او همسری دارد که در کما است؟

صبح روز بعد احمد قبل از اینکه با مارین برای اجرای طلاق به دادگاه بروند سمیر را می‌بیند. مارین در وقت انتظار دادگاه به احمد خبر می‌دهد که از سمیر باردار شده و تصمیمش برای زندگی مشترک با او قطعی است. مراحل طلاق به سرعت انجام می‌شود. آنها بچه‌ای از زندگی مشترکشان ندارند.



احمد با لوسی به رستوران دوست ایرانی‌اش شهریار (بابک کریمی) می‌روند. لوسی خبرمی‌دهد که همسر سمیر به سبب رابطۀ عاشقانه مادرم با سمیر خودکشی کرده است. احمد نیز از بارداری مادرش خبر می‌دهد و اینکه اکنون فرصتی برای این حرف‌ها نیست. لوسی گریه‌اش می‌گیرد و قبل از رفتن فاش می‌کند که مارین برای آن به سراغ این مرتیکه کثافت رفت زیرا که قیافه‌اش شبیه تو است.

 شب احمد برای بردن چمدانش می‌آید اما متوجه می‌شود که لوسی هنوز به خانه نیامده. شهریار زنگ می‌زند و خبر می‌دهد که لوسی به منزل آنها رفته است. لوسی این بار به احمد خبر می‌دهد که همسر سمیر در خشکشویی، جلوی بچه‌اش مایع لباسشویی خورده و خودکشی کرده است. احمد می‌گوید که چهار سال قبل در آخرین روزهایی که من اینجا بودم به خودکشی هم فکر می‌کردم. سمیر و مارین از یکدیگر خداحافظی می‌کنند که مدتی از هم دور باشند، تا وقتی که تکلیف همسر سمیر روشن شود.

روز بعد در همان رستوران، نعیما کارگر خشکشویی سمیر برای احمد و لوسی توضیح می‌دهد که نزاعی میان من و سِلین (همسر سمیر) رخ داد که نتیجتاً سمیر او را اخراج نمود و او چهار روز بعد خودکشی کرد. بعد از رفتن او، لوسی اعتراف می‌کند که نامه‌های عاشقانه مادرش با سمیر را برای سلین فرستاده است. لذا علت خودکشی او این است. احمد لوسی را راضی می‌کند تا این ماجرا را برای مادرش بگوید. مارین بسیار عصبانی می‌شود و دخترش را می‌زند و از خانه می‌راند.

 احمد مارین را ملامت می‌کند که تو آن نامه‌ها را نوشتی و نه لوسی. تو چرا در این چهار سال نخواستی از من طلاق بگیری؟ تو عمداً مرا به جای هتل به این خانه آوردی تا سمیر را نشان دهی و بگویی باردار هستی تا از من انتقام بگیری. مارین حرف او را تأیید می‌کند و سپس به دنبال لوسی می‌رود تا او را برگرداند.

مارین به سمیر خبر می‌دهد که لوسی یک روز قبل از خودکشی زنت به خشکشویی زنگ زده و آدرس ایمیل او را گرفته تا نامه‌های عاشقانه ما را برایش بفرستد. سمیر از نعیما می‌پرسد و مطمئن می‌شود که زنش بعد از آن نزاع، به خشکشویی نیامده است. اما کمی بعد، می‌فهمد که خود نعیما آدرس میل را به لوسی داده است لذا او را اخراج می‌کند. نعیما در دفاع از خود می‌گوید که سلین از مدت‌ها قبل، مشکوک شده بود که من با تو رابطه دارم. لذا قصدم این بود که بفهمد من بی‌گناهم. اما سلین ایمیل‌ها را نخوانده است زیرا او به اینجا آمد و در حضور من خودکشی کرد.



سمیر در گفت‌وگوی وداع‌گونه با مارین تأکید می‌کند که گذشته‌ها را رها کن، آنچه مهم است اکنون است و آن بچه‌ای که در شکم تو است. احمد وسایل زندگی مشترکشان را برای مارین گذاشته، با بچه‌ها خداحافظی می‌کند و می‌رود. سمیر در بیمارستان آخرین تلاش‌هایش را به کار می‌بندد تا همسرش را پس از هشت ماه از کما بیرون بیاورد. سلین به عطر و بوی او واکنش نشان می‌دهد.

***مختصری درباره کارگردان
اصغر فرهادی متولد 1351 در خمینی شهر (اصفهان)، موفق‌ترین فیلمساز ایرانی است که توانسته جوایز سینمایی بسیاری را ببرد که از جملۀ آنها به جایزه اسکار بهترین فیلم خارجی زبان سال 2012 می‌توان اشاره کرد. فرهادی برای هر سه فیلم آخر خود که در ایران ساخت سیمرغ بلورینِ بهترین کارگردانی را از جشنواره فیلم فجر دریافت کرده است (چهارشنبه سوری، درباره الی، جدایی نادر از سیمین).

او فیلمسازی را از چهارده سالگی در انجمن سینمای جوان اصفهان آغاز کرد و رشته کارشناسی تئاتر را در دانشگاه تهران و کارشناسی ارشد را در دانشگاه تربیت مدرس به پایان رساند. سپس به استخدام صداوسیما درآمد و مدت سه سال برای رادیو، قصه شب می‌نوشت. فیلمنامه سریال روزگار جوانی (1377) را به نگارش درآورد که شاپور قریب آن را کارگردانی کرد. سپس در سال‌های 1378 و 1380 دو فصل از سریال داستان داستان یک شهر را برای شبکه تهران نوشت و خود نیز آن را ساخت. در فیلم ارتفاع پست (1380) همکار فیلمنامه نویس حاتمی‌کیا شد و سال بعد نخستین فیلم سینمایی‌اش را به نام رقص در غبار (1381) کارگردانی کرد. آثار بعدی او به ترتیب اینها هستند: شهر زیبا (1382)، چهارشنبه سوری (1384)، دربارۀ الی (1387)، جدایی نادر از سیمین (1389)، گذشته (1392).

جناب فرهادی همچنین فیلمنامه‌های کنعان (مانی حقیقی/ 1386) و دایرۀ زنگی (پریسا بخت‌آور/ 1386) را نیز نوشته است.

***نقد و نظر
موضوع مشترک فیلم‌های اصغر فرهادی، حقوق مرد در ازدواج است و فیلم «گذشته» نیز به همین مسئله می‌پردازد. این فیلم، به طور خاص به خیانت زن در ازدواج توجه کرده که در سینما و تلویزیون جمهوری اسلامی جزو موضوعات ممنوعه محسوب می‌شود. بر خلاف برخی فیلمسازان که وقتی شرایط فیلمسازی در غرب برایشان پدید می‌آید و از قید تصویب فیلمنامه در وزارت ارشاد خلاص می‌شوند ترجیح می‌دهند شعارهایی علیه دین و جمهوری اسلامی بدهند جناب فرهادی اما ضمن طرح مسئلۀ ناسازگاری زنان در ازدواج، تصویر فهیم و متعادلی از مرد ایرانی به دست می‌دهد، مردی که با کودکان مهربان است و به تربیت آنها بسیار توجه دارد (بر خلاف مارین و سمیر)، و در جهت رفع مشکلات دیگران می‌کوشد.



مارین قبل از اینکه رسماً از همسر ایرانی‌اش احمد، جدا شود با مرد دیگری به نام سمیر زندگی خود را آغاز کرده، و حتی از وی باردار شده است. لذا احمد مارین را ملامت می‌کند که چرا برای او هتل رزرو نکرده است تا مجبور نباشد به این خانه بیاید. لوسی دختر شانزده سالۀ مارین از شوهر کردن چند بارۀ مادرش ناراحت است و گمان دارد که سمیر هم پس از مدتی خواهد رفت. زیرا همسر سمیر خودکشی کرده و در اغما است. در انتها نیز می‌بینیم که واقعاً همینطور می‌شود.

لوسی برای احمد فاش می‌کند که مادر به سراغ سمیر رفت زیرا که شبیه تو است. در انتهای فیلم می‌بینیم که همسر سمیر نیز شباهت انکار ناپذیری با مارین دارد. به این ترتیب می‌توان حکم کرد که قصد سمیر و مارین از ازدواج با یکدیگر آن بوده تا خاطره همسران قبلی خود را زنده کنند. احمد در انتها به نیّت مارین پی می‌برد. لذا او را سرزنش می‌کند که تو مرا در این اوضاع به اینجا فراخواندی تا شوهر جدیدت را به من نشان دهی و بگویی که از او باردار هستی. مارین به ناچار سخن او را تأیید می‌کند.

ما از مشکلات قبلی این زوج چیزی نمی‌دانیم. اما با توجه به شناختی که در طول فیلم از احمد و مارین پیدا کرده‌ایم می‌توان حدس زد که زن، از همان ابتدا بدخلق و خودخواه بوده است لذا احمد از او بچه‌دار نشده است. احمد به لوسی یادآوری می‌کند که من چهار سال پیش، قبل از آنکه از اینجا بروم به بحران رسیده بودم و راه حلی هم برای آن وجود نداشت. لذا به وطنم بازگشتم. حتی اکنون نیز احمد در اتفاقات رخ داده برای مارین، خود را مقصر می‌داند و لذا به شهریار می‌گوید: اگر من چهار سال قبل از اینجا نرفته بودم... دوستش شهریار سخن او را قطع می‌کند و می‌گوید اگر چهار سال قبل نرفته بودی حتماً سال بعدش می‌رفتی. تو آدم اینجایی نیستی.

فیلم «گذشته» اسباب شرمندگی کسانی خواهد شد که فیلم جدایی نادر را به وطن فروشی و توهین به ایرانی‌ها متهم کرده بودند، چیزی که عملاً در آن فیلم وجود نداشت. به نظر ما سیمین (لیلا حاتمی) شخصیت منفی در آن فیلم بود و لذا دیالوگ او در ابتدای فیلم در خصوص مهاجرت از ایران، مورد تأیید فیلمساز نیست. لکن واقع‌گرایی فیلمساز و سعی در عدم قضاوت دربارۀ شخصیت‌هایش برخی از دوستان را به این وهم دچار کرده بود که آن فیلم پیام سیاسی می‌دهد. آنها حتی فیلم جدایی نادر از سیمین را با فیلم آرگو در یک طبقه قرار داده بودند. اما به نظر ما فیلم جدایی نه دربارۀ لزوم مهاجرت از ایران است و نه حتی دربارۀ دروغگویی.

بلکه این فیلم تصویری واقع‌نما می‌دهد از زنان مدرن د ایران و جهان که به دنبال آرزوهای خود، زندگی خانوادگی را ترک و عرصه را بر شوهران تنگ می‌کنند. ما پیش‌تر نقدی بر این دو فیلم نوشتیم و دلایل خود را برای اینکه سیمین در این فیلم شخصیت منفی دارد ذکر کردیم (نگا. آیا "جدایی نادر از سیمین" و "آرگو" یک حرف را می‌زنند؟). از یک منظر می‌توان فیلم «گذشته» را ادامه‌ای بر فیلم جدایی نادر دانست، زیرا که شرایط و وضعیت زندگی در غرب و سراب آن دنیا را تصویر می‌کند.



فیلمبرداری محمود کلاری چشمگیر است خصوصاً در انتهای فیلم و آن پلان ـ سکانس عالی که حسن ختام «گذشته» را سبب شده است. کلاری از بهترین فیلمبرداران ایرانی است که کار خود را با فیلمبرداری جاده‌های سرد (1364) آغاز کرده و در مدت 26 سال، مدیریت فیلمبرداری یا فیلمبرداری هفتاد فیلم سینمایی را بر عهده داشته است.

***فیلم‌هایی در حواشی خیانت زنان در ازدواج
همانطور که گفتیم خیانت زنان در ازدواج، از موضوعات ممنوعه سینما و تلویزیون ایران است. لکن بعضی فیلمسازان به نحوی به این موضوع پرداخته‌اند که ما به برخی از آنها اشاره می‌کنیم. دو مورد از فیلم‌های ذیل ساختۀ اصغر فرهادی هستند و یک مورد نیز از ساخته‌های علی مصفا.

1. نوبت عاشقی (1369) ساخته محسن مخملباف که عملاً خیانت زنان در ازدواج را به عنوان یک حق، تلقی کرده بود. این فیلم ماجرای زنی است که به دو مرد عاشق می‌شود. فیلم به سرعت توقیف شد و بجز در جشنواره نهم فجر نمایش دیگری نداشت.

2.شهر زیبا (1382). در طول فیلم ظن خیانت فیروزه (ترانه علیدوستی) می‌رود لکن در اواخر قصه می‌فهمیم که او از شوهرش طلاق گرفته است.

3. دربارۀ الی (1387). الی (ترانه علیدوستی) با دوستانش به شمال آمده و خود را مجرد معرفی می‌کند و احمد (شهاب حسینی) در حال بررسی او برای ازدواج است. در انتها می‌فهمیم که او نامزد داشته است.

4. من همسرش هستم/ مصطفی شایسته (1390). شهلا (نیکی کریمی) که از ازدواج مخفیانه شوهرش امیرحسین (مصطفی زمانی) با منشی مطبش مرجان (میترا حجار) خبر دارد به کارهایی دست می‌زند تا غیرت او را برانگیزد. مخاطب نیز همراه با شوهر فریب می‌خورد ولی در انتهای فیلم، برائت زن واضح می‌شود!

5. پلۀ آخر/ علی مصفّا (1390). امین عارف (علیرضا آقاخانی) از نوجوانی عاشق لیلی (لیلا حاتمی) بوده است. اما لیلی به شوهرش خسرو (علی مصفا) می‌گوید که آن پسر عاشق‌پیشه در همان ایام خودکشی کرده و مرده است. لیلی، عارف را که حالا دکتر شده جزو دوستان خانوادگی خود قرار می‌دهد. عشق فروخوردۀ دوران جوانی و حسادت عارف به خسرو، باعث می‌شود تا بیماری او را به دروغ سرطان جلوه دهد و همین باعث مرگ زودرس خسرو می‌شود. فیلمساز برای پرداختن به چنین موضوعی ناچار شده تا ساختاری غیرخطی و مغشوش را برگزیند.

6. به خاطر پونه/ هاتف علیمردانی (1391). درست در وقتی که شوهر (فرهاد اصلانی) از مسافرت فرد مظنون به آلمان مطمئن شده و با خاطری آسوده برای توجه به همسرش پونه (هانیه توسلی) به خانه آمده است نامۀ خداحافظی او را در خانه می‌یابد که در آن پونه اعلام می‌کند که از شک و غیرت‌ورزی مرد به ستوه آمده، با بخشیدن مهریه قصد جدایی دارد. این سکانس انتهایی فیلم ایهام دارد. زیرا از سوی دیگر می‌توان احتمال داد که پونه زندگی خانوادگی را ترک کرده تا از پی آن مرد مظنون به خارجه برود!



***موضوع مشترک فیلم‌های فرهادی
اگر بخواهیم یک موضوع مشترک برای فیلم‌های اصغر فرهادی عنوان کنیم حقوق مرد و تکالیف او است. در فیلم رقص در غبار (1381) او به تکلیف مرد در پرداخت مهریه پرداخته است، مهریه‌ای که زن آن را نمی‌خواهد اما مرد اصرار دارد که آن را بپردازد. در نهایت نیز به قیمت از دست دادن برخی اعضای بدنش آن را فراهم می‌کند. فیلم شهر زیبا (1382) به حق انتخاب مرد در خواستگاری و طلاق می‌پرداخت. چهارشنبه سوری (1384) گرچه ظاهراً در مورد خیانت مردان در زندگی است ولی به درستی نشان می‌دهد که به دلیل افسردگی همسر، مرد در واقع نیاز دارد تا با زن دیگری همسخن باشد.

دربارۀ الی (1387) مسئله خیانت زنی را در دوران نامزدی مطرح می‌کند و اینکه کتمان نامزد داشتن او چه عواقب وخیمی می‌تواند داشته باشد. فیلم جدایی نادر از سیمین (1389) تصویری واقع بینانه از دو زن نشان می‌دهد: اولی یک زن مدرن غرب‌زده است و دومی یک زن سنتی جامعه ما. سیمین زن متجددی است که زندگی خانوادگی را برای رسیدن به آرزوهایش ترک می‌کند. لذا مرد خانواده یک زن نظافتچی را می‌آورد تا کارهای معوّق‌مانده خانه را انجام دهد، زنی که علاوه بر وظایف مادری و همسری اکنون به دلیل بی‌کاری شوهرش از کلفتی کردن هم ابایی ندارد.

در فیلم «گذشته» نیز فرهادی به وضعیت زن در جامعه غرب می‌پردازد و طی یک داستان تکان دهنده ما متوجه می‌شویم که نسب و خانواده در جوامع غربی در حال نابود شدن است. مارین از همسر نخست خود که فرانسوی است دو بچه دارد ــ لوسی و لئا ــ احمد اما از او بچه‌ای نخواسته ولی مارین اکنون از مرد سومی به نام سمیر که با او عقد نکرده باردار است.

با توجه به آنچه در انتهای فیلم نشان داده شد همسر سمیر از اغماء خارج گشته، به زندگی باز خواهد گشت. حالا تکلیف آن جنین چه خواهد شد؟ چندی پیش گزارشی می‌خواندم که ثلث موالید در غرب نامشروعند. حالا بفرمایید که چرا احمد نمی‌توانست در فرانسه بماند؟

نویسنده: امیر اهوارکی

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 86
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • سیا ۰۰:۲۴ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۲
    0 0
    مشرق مواضع خودت رو مشخص کن آخرش فرهادی فیلمهاش ضد ایرانیه یا ترسیم خوب از ایران دارد. فقط یادمان نرود اسکار و کن مثل ایران هر فیلمی را راه نمی دهند. برای خودشان اصول دارند.
  • ۰۰:۴۵ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۲
    0 0
    مشرق جان الان فیلم اکرانش تمام شده و از رو پرده کنار رفته که شما کل داستان رو بیان فرمودید؟ دوتا سایت خبری مث شما تو فرانسه عمل میکردن قطعا (ممنتو فیلم) رو دوروزه ورشکست میکردن
  • ترقی ۰۱:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۲
    0 0
    فیلم گذشته خیلی خوب و غیر منتظره بود. این نقد به خوبی به موارد مهم آن اشاره کرد بود.
  • شفق ۰۷:۰۲ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۲
    0 0
    به نظرم اين نقد بسيار جانبدارانه است. تم خيانت در آثار ايشان مشهود است. با تغيير كلمات نمي توان نگاه سياه و تفكرات آلوده به خيانت را از آثار ايشان حذف كرد.
  • حسین ۰۷:۲۷ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۲
    0 0
    چرا به زور می خواهید اصغر فرهادی را از چیزی که به آن افتخار میکند تبرئه کنید؟ مایه افتخار اصغر فرهادی ضدیت با نظام است! جایزه گرفتن از اسکار برای او افتخار بیشتری از جشنواره فجر داشت! خودمان را گول نزنیم، اسکاری که جایزه اش رسما از کاخ سفید داده می شود قطعا ارش هنری ندارد.
  • ۰۸:۲۱ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۲
    0 0
    زنده باد مشرق داره ازت خوشم میاد به خاطر اعتدال و انصافت.یک نقد واقع بینانه و به دور از افراط
  • ۰۹:۵۲ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۲
    0 0
    :O فقط از یک فکر بیمار یه همچنین نقدی به فیلم های فرهادی بیرون میاد....
  • ۰۹:۵۷ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۲
    0 0
    فیلم گذشته را دیروز دیدم. از منظر مخاطب داخلی بسیاری از وجوه فیلم فهمیده نمیشود. چون مثلا نیفهمد شخصیتها فرانسه را با لهجه عربی میزنند. ما در این فیلم با جامعه فرانسه مواجه نیستیم. با جامعه مهاجر در فرانسه مواجهیم. سه مرد (سمیر، احمد، شهریار) هر سه سه زن فرانسوی ( به ترتیب سلمین، ماریا، کتی) را تنها گذاشته اند. زندگی شان را رها کرده اند و به همین دلیل برای سه زن فرانسوی بحران آفریده اند. این فیلم یک فیلم مهاجر ستیز است. یک فیلم شرق ستیز است. از مشرق در عجبم که مواضع نادرست منتشر میکند.
  • مهدی ۱۰:۰۳ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۲
    0 0
    سلام اخوی. این هنر نیست که ما زود همه کسانی که شاید به اندازه ی ما آتیشی نباشن رو ضد نظام معرفی کنیم. هنر اینه بتونیم یه هنرمند که سرمایه مملکته، در مسیر های اصلی این نظام نگه داریم. این هنره. برای این کار هم باید کمی تحمل داشت و بی صبری نکرد. بعد از این، می توان نقد منصفانه و مشفقانه کرد که می تواند راه گشا باشد. من که فیلم گذشته رو ندیدم اما از نگاه یه طلبه، فیلم «جدایی نادر از سیمین» رو فیلم ضد نظام ندیدم بلکه نکات مثبت فراوانی هم داشت و البته نقدهایی.
  • ميثم ۱۰:۲۵ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۲
    0 0
    مشرق جان با اين گزارشت از چشمم افتادي مثل اشك. از كسي مثل فرهادي دفاع مي كنيد؟؟؟؟؟
  • محیا ۱۰:۲۵ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۲
    0 0
    مشرق برات واقعا متاسفم که نگاهت انقدر سطحی و بی مایه شده!یا چیزی نمیدونی و این مطالب مسخره رو درج میکنی یا دارن بهت دیکته می کنن!که البته مورد دوم محتمل تره!
  • سيد ۱۰:۴۸ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۲
    0 0
    در جدايي نادر از سيمين در نهايت سيمين وجهه بهتري در اذهان داشت تا زن سنتي كه هم چادري بود هم دروغ گفته بود هم خيلي ... هاي ديگه در كل فيلم فوق العاده اي بود در تخريب حجاب و سنت رائفي پور نقد زيبايي كرد و در اخر حرف زيبايي زد و ان اينكه : در اخر مشخص شد كه زن سنتي دروغ ميگفته و داستان انچه ما فكر ميكرديم نبوده و زن بر اثر يك تصادف بچه اش سقط شده فلذا ميتوان در لايه 3 و 4 به اين مساله كنايه داشته باشد كه زبانم لال زبانم لال ان ذهنيتي كه شما در مورد حضرت زهرا (س) هم داريد شايد دروغ باشد زبانم لال خلاصه اينكه دمت گرم اصغر خان خوب ريشه ايران و اسلام را زدي
  • ۱۱:۱۴ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۲
    0 0
    یعنی جشنواره فجر معتبر تر از اسکار است؟! بابا انگار حالت خوب نیست اخوی!
  • بنده خدا ۱۱:۱۷ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۲
    0 0
    نمی دونم چرا چند وقته مشرق اصرار داره اصغر فرهادی رو قهرمان جلوه بده، در حالی که رفتارهای خلاف شرع اون بر کسی پوشیده نیست (مثل دست دادن با زنان و جدیدا بوسیدن برنیس بژو). ما به خلوت مردم کاری نداریم، اما دقت داشته باشین که این حرکات در خلوت نیست و علنا در هنگام اکران فیلم هاش صورت می گیره و پیام داره.. منتقدانی مثل آقای امیر اهوارکی صرفا با تکیه به تعاریف و چارچوب های غرب از سینما دست به نقد می زنن و معلومه که باید مدافع سرسخت فیلم هایی که توی این چارچوب هستن باشن..اما مشرق رسالتش تکیه بر اصول اسلامیه، نه اینکه برای جذب دو نفر مخالف، پا روی اصول بذاره این رو بهش نمی گن جذب حداکثری..بهش می گن نفاق... باید مشخص کنید که موضع شما اسلامه یا چیزی به جز اسلام
  • ۱۱:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۲
    0 0
    دوران اعتدال فرا رسیده دیگه همه معتدل شدن
  • ۱۱:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۲
    0 0
    سلام جناب منتقد شما اگه نقد بلد نیستی چرا تعریف کردن از یک کارگردان محبوبت رو به اسم نقد تو سایت منتشر میکنی از اظهار نظرات قبلیت هم معلوم بود شیفته فرهادی هستی منم جای تو بودم شب سیاه رو جوری جلوه میدادم که همه بگن نه مثل روز روشنه پدر آمورزیده قسم شما رو باور کنیم یا دم فرهادی که سیاه نماییش از ایران جایزه گرفته شما یا تا حالا اسم کبک رو نشنیدی یا خودش بیار اسمش رو نیاری
  • ۱۱:۴۰ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۲
    0 0
    سلام جناب منتقد شما اگه نقد بلد نیستی چرا تعریف کردن از یک کارگردان محبوبت رو به اسم نقد تو سایت منتشر میکنی از اظهار نظرات قبلیت هم معلوم بود شیفته فرهادی هستی منم جای تو بودم شب سیاه رو جوری جلوه میدادم که همه بگن نه مثل روز روشنه پدر آمورزیده قسم شما رو باور کنیم یا دم فرهادی که سیاه نماییش از ایران جایزه گرفته شما یا تا حالا اسم کبک رو نشنیدی یا خودش بیار اسمش رو نیاری
  • ۱۲:۰۳ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۲
    0 0
    این فیلمه ارزش دیدن هم نداره چه برسه به نقد کردن
  • سانديس خور نظام ۱۲:۰۶ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۲
    0 0
    مشرق حالت خوبه با اومدن حسن روحاني گويا همه اعتدال رو سرلوحه كارهاشون قرار دادن.... همين شما نبودين كه درباره "جدايي..."سخنها گفتيد كار رو به حرافي كشونديد حالا چرا...شرم آوره شما نبوديد كه ميگفتيد اسكار پا گذاشتن رو خون شهداست ، و اصغر چطوري ميخواد به صورت خانواده شهدا نگاه كنه!!! خوشحال شده بودم كه رنكينگ تون تو الكسا اومده رو 39 ...ولي گويا شما لياقتش رو نداريد... و من الله التوفيق
  • ۱۲:۰۸ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۲
    0 0
    مشرق جان تو هم مثل اون بنده خدا نشو که اگه یکی رو قبول داری هر چیزی که میگه هم چشم بسته تایید کنی داداش جون این اقای اهوارکی داری جا مشایی رو برات میگیره ها حواست رو جمع کن
  • موسی ۱۲:۲۷ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۲
    0 0
    در توهّم هستی برادر. برو یک بار دیگر فیلم را ببین. این زنهای فرانسوی هستند که به دلیل اخلاق بد مردان فرانسوی به سراغ مهاجران و مسلمان ها امده اند.
  • مهرداد ۱۲:۳۰ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۲
    0 0
    انصاف داشته باشید لطفاً. اگر فیلم را ندیده اید تا قبل از دیدنش پیش داوری نکنید.
  • ۱۲:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۲
    0 0
    مراقب باشید که به طناب خیالات دیگران در چاه نروید
  • راقم ۱۲:۴۳ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۲
    0 0
    این همه استدلال و برهان شرعی و عقلی در این نقد و نقد قبلی (درباره جدایی نادر و آرگو) هست. تو چرا عقلت را تعطیل کرده ای؟
  • ۱۳:۰۰ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۲
    0 0
    حضرت منتقد فارغ از موضع‌ شما درباره افراد و فیلم ها لطفا در متن به جای کلمه "ما" برای اشاره به خودتان از الفاظ صحیح‌تری استفاده کنید.
  • راقم ۱۴:۱۸ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۲
    0 0
    هر حکم کلی، استثنائاتی نیز دارد. اغلب جوایز جشنواره های خارجی به سینماگران ایرانی به دلیل سیاه نمایی فیلم هایشان داده شده است. اما مجید مجیدی (خصوصاً بچه های آسمان) و اصغر فرهادی از استثنائات هستند.
  • سمیرا ۱۴:۲۷ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۲
    0 0
    بیماری بزرگتر را کسی دارد که هنوز فیلمی را ندیده قضاوت می کند. جناب شمقدری که عاشق این فیلم شده است. شما چه کاره اید؟
  • راقم ۱۴:۳۴ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۲
    0 0
    پیشنهاد می کنم که یادداشت بنده بر فیلم جدایی نادر که به بهانه نمایش آرگو نوشته شده را بخوانید و خودتان قضاوت کنید. آنجا پانزده دلیل آورده ام برای اینکه سیمین شخصیت منفی است. لینک آن، در متن فوق وجود دارد. آیا "جدایی نادر از سیمین" و "آرگو" یک حرف را می‌زنند؟
  • روحانی مچکریم ۱۴:۴۱ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۲
    0 0
    دارم کم کم به این سایت امیدوار میشوم!
  • ناشناس ۱۴:۴۶ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۲
    0 0
    از نوشته نویسنده محترم حیرت زده شدم.از فحوای نقد جناب آقای اهوارکی اینگونه استنباط میشود که ایشان صرفا به لایه های روئین آثار جناب فرهادی عنایت داشته و از پیامهای زیرکانه وی که در قالب ادا و اطوارهای هنری به ضمیر ناخودآگاه بیننده خود ارسال میکنند غفلت ورزیده اند.من به ایشان توصیه میکنم جهت درک عمیقتر فضای حاکم بر شخصیت جناب فرهادی که اتفاقا توجه هالیوودنشینان ماسونی را نیز به خود جلب کرده است به سلسله مقالات پاورقی روزنامه کیهان تحت عنوان " جدایی ملت از نظام با شمشیر اسکار" که در دوازده شماره به نقد فیلم جدایی نادر از سیمین پرداخته است مراجعه کنند.
  • محمد ۱۴:۵۳ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۲
    0 0
    سلام اقا مهدی شاید نگاه شما درست نبوده. من میتونم بگم از نگاه یک مهندس اینطور بوده اما ایا این نماینده تمام مهندسین هست؟ یا نگاه شما نگاه تمام طلبه ها!؟ به قول حضرق اقا هرجا دیدید دشمن از شما تعریف میکند بدانید یک جای کارتان ایراد دارد. برفرض درست بودن این ادعای مشرق، ایا اینکه جایزه ایشان از طرف کاخ سفید داده شده نشانگر هیچ چیز نیست!!!!؟؟؟؟
  • گمنام ۱۴:۵۷ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۲
    0 0
    اتفاقا من ناامید!
  • ۱۴:۵۷ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۲
    0 0
    سلام مهدی جان ولی فک کنم فیلم جدایی نادر از سیمین اثرات منفیش خیلی بیش تر از اثرات مثبتش بود تازه اگه اثر مثبت داشته باشه...!
  • مقاومت ۱۵:۰۰ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۲
    0 0
    "حرکت کردن میان حق و باطل معنیش میانه روی و اعتدال نیست." یادتون میاد کی گفته بود؟
  • انقلابی ۱۵:۰۳ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۲
    0 0
    مشرق موضع ات رو مشخص کن!کدوم وریی؟
  • راقم ۱۵:۰۳ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۲
    0 0
    سلام. مشکل اغلب ما مسلمانان این است که با اینکه دینمان کامل و جامع است ولی ما آن را نمی شناسیم و لذا معیاری از حق در نزد ما نیست. آیا فیلم جدایی سیاه نماتر است یا فیلم گذشته که وضعیت حرامزادگی در فرانسه را نشان می دهد؟ فیلم جدایی به خوبی بر سلامت خانواده های سنتی تأکید می کند و بحران را در خانواده های مدرن نشان می دهد. فیلم جدایی و گذشته نقدگونه ای است بر وضعیت زن مدرن غربی. ثانیاً مگر معصومین نفرموده اند که به کلام نگاه کنید و نه به گوینده؟ جناب اصغر فرهادی ضد انقلاب و ایران و الام نیست. فقط جناح اپوزیسیون ایشان را مصادره به مطلوب کرده اند.
  • نگار ۱۵:۰۶ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۲
    0 0
    خیلی فیلم خوش ساخت و روانی بود. با این که نسبتا طولانی بود و لوکشین ها و شخصیت هایش هم محدود بودن خیلی جذابیت داشت و تا آخر داستان بیننده را با خودش میکشید.
  • نگار ۱۵:۱۰ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۲
    0 0
    خیلی فیلم خوش ساخت و روانی بود. با این که نسبتا طولانی بود و لوکشین ها و شخصیت هایش هم محدود بودن خیلی جذابیت داشت و تا آخر داستان بیننده را با خودش میکشید.
  • فرهنگ ۱۵:۱۲ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۲
    0 0
    سلام.مفتضح ترین نقدی است که تا کنون خوانده ام.یک لحظه احساس کردم در پاریس نشسته ام و ناظر درد دل یک الجزایری با یک کارگر کارخانه فیات برای دفاع از کیان کشور استعمارزده اش به دست ارتش بربرهاست.منتقد عزیز این جا همه چیز با معیار مکتبی آن شناخته می شود. یک فیلمساز در حال و هوای انقلاب اسلامی که به پای آن هزاران شهید ذبح شده است به جز انتقال پیام های انسانی و انسان ساز نباید از جیب ملّت ایران هزینه کند.آقای فرهادی اگر مرد است تابعیت فرانسوی بگیرد و برای اروپائیان تا می تواند فیلم بسازد و درباره ی خیانت زنان به مردان تبلیغ کند.ما در این جا آموخته ایم که از ظاهر رفتار و آثار افراد پی به درون آن ها ببریم و تفاسیر مالیخولیایی سمپات ها «لایتچسبک !»
  • ۱۵:۱۴ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۲
    0 0
    امیدوارباش امیدوار
  • حامد ۱۵:۴۴ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۲
    0 0
    من که اصلا موضوع فیلم رو نخوندم چون شک کردم خراب بشه
  • در جواب محمد ۱۶:۲۵ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۲
    0 0
    اون جایزه که از طرف کاخ سفید داده شد به فیلم آرگو داده شد نه فیلم فرهادی....
  • راقم ۱۶:۳۱ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۲
    0 0
    بنده آن پاورقی را که اردیبهشت پارسال منتشر شد خوانده ام. جناب مهدی توسلیان از دوستان بنده است و اینجانب ضمن احترام به ایشان، در این خصوص با ایشان اختلاف نظر دارم.
  • ۱۶:۳۲ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۲
    0 0
    اصلاً خودت متوجه شدی چی گفتی؟ آقای بافرهنگ؟
  • ۱۶:۵۳ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۲
    0 0
    می بینم اون روزی رو که این آقای اهوارکی برای ما از لس آنجلس نقد فیلم کنن
  • ۱۶:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۲
    0 0
    من یک برهان عقلی و شرعی در این به اصطلاح نقد ها ندیدم هرچه بود...
  • راقم ۱۷:۲۰ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۲
    0 0
    بی منطقی که شاخ و دم نداره. اگر چراغ عقلت را روشن نکنی یا بدون مطالعه و تحقیق درباره چیزی که نمی دانی حرف بزنی همینی می شه که الآن هست. خداوند عاقبت ما را ختم به خیر کند.
  • محسن ۱۷:۲۷ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۲
    0 0
    این دوستان که در اینجا کامنت گذاشته اند غالباً فیلم گذشته را ندیده و بر اساس تلقی ای که از قبل درباره فرهادی داشته اند نظر داده اند. آنها به برخی دیده بان های ظاهراً صالح ولکن بیسواد که درباره فرهادی نظر داده اند اعتماد کرده اند. امثال رائفی پور، دکتر شاه حسینی، شهاب مرادی و غیره. من البته مشکلی با این سه بزرگوار ندارم بجز اینکه در برخی اوقات مرا به جای هدایت گمراه کرده اند.
  • faridzade ۱۹:۲۷ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۲
    0 0
    آفرین مشرق! عالی بود. نشان دادی که همیشه مواضع درست را انتخاب می کنی و صرفا روی یک چیز خاص پافشاری نمی کنی
  • محیا ۱۹:۵۲ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۲
    0 0
    این آخریو ندیده باشم ولی فیلم جدایی نادر از سیمین رو که دیده بودم.بسیاری از نقد هایی هم که در مورد سیاسی بودن این فیلم شده کاملا بهش منطبقه!اگر کسی بگه این همه جزییات که با دقت هرچه تمام انتخاب شدن، اتفاقیه واقعا مسخره اس!
  • میترا ۲۰:۲۷ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۲
    0 0
    چرا به هم می پرید ؟؟ خب همدیگه را نقد کنید . مگه شماها طرفدار کرسیها ازاد اندیشی نیستید ؟در ثانی فکر نمیکنم هر مطلبی سایت بزنه لزوما مدیرانش صد در صد با اون موافقنند
  • ۲۳:۲۴ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۲
    0 0
    ببخشید به چه حقی به خودت جرات میدی بگی فیلم گذشته اسباب شرمندگی مخالفان فیلم جداییه؟ آیا گذشته موضوع جدایی رو تغییر میده!؟ نخیر، فیلم جدایی هنوز هم و تا ابد به توهین به مردم شریف ایران محکومه و این اهانت غیر اخلاقی دقیقا هدف فیلمساز بوده برای صاف کردن راه آینده فیلمسازیش
  • تبسم ۲۳:۲۹ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۲
    0 0
    فرهادی فقط لنگه کفشی در بیابان سینمای ایران است که غنیمت است...! همین
  • عباس ۰۰:۱۹ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۳
    0 0
    با سلام. خیلی خوشم میاد مشرق مثل بعضی سایت های مدعی ذهن بسته ای ندارد. ما به حضور آدم هایی مانند فرهادی نیاز داریم. سپاس از مشرق
  • اسماعیل براری ۰۱:۴۳ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۳
    0 0
    اول، بنام خدا. و بعد، اینکه برحسب غریزه در می یابم که آقای اهوارکی باید مطلب در خوری نوشته باشد که اینهمه بحث موافق و مخالف برانگیخته و دست مریزاد دارد. من با نظرات ایشان کاملا موافق نیستم ولی از ترسیم زاویه دیدشان بخوبی آگاه شده و چیزی فراگرفته ام. دوم: در عجبم که مشتریان این سایت چرا اینقدر عجول هستند و می خواهند لب مطلب و بیانیه سیاسی هر اثر هنری یا نقد آن مثل خطابه های نماز جمعه در چهار خط و صریح ، تکلیف ما را با سیاست جهان و آمریکای جهان خوار روشن کند! دلیل این خشک مغزی برای من روشن است ولی دلیل این عصبیت از شنیدن یک حرف متفاوت را نمی فهمم. آیا ما پیروان دین یک پیامبریم؟ آیا بحث های ناراحت و مگسی پای این مقاله از سر دین خواهی است... ویا حتی باورهای جامعه شناسانه ... و یا آرمان های سیاسی یک جامعه؟ کجای این لحن با روش و منش امام خمینی می خواند؟ انصافا با خواندن این نظرات بقدر نیم سطر به اطلاعاتم اضافه نشد، این بیهودگی در کلام را شما بعنوان یک انسان مسلمان چطور توجیه می کنید؟ آیا از دین و فرهنگ، فقط یک بیانیه چند خطی در ذهن دارید و اگر چنانچه کلمه ای از مطلب مفصلی که می خوانید، با پیش فرض هایتان نخواند، برآشفته آن را محکوم می کنید؟ بدون تامل؟ اصلا بیخیال فیلم گذشته و جدایی و سینمای آقای فرهادی و... من پیرو مکتبی هستم که در آن لحظه ای تفکر ، افضل بر سالها عبادت خوانده می شود، شما چطور؟
  • مجید ۱۰:۴۶ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۳
    0 0
    کلا فرهادی توی خط قیلماییه که آدم سر و تهش رو متوجه نمیشه
  • ۱۱:۰۵ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۳
    0 0
    اولا این نقد نبود از اول تا آخر فیلم را تعریف کرد که در حال حاضر درست نبود در ثانی فیلم را دیدم همان نگاه همیشگی فرهادی است اما با ریتم بسیار کندکه گاهی خسته کننده هم می شود فیلمهای قبلیش کشش بیشتری داشت .ضمنا فیلمهای فرهادی ضد دین ومیهن نیست.
  • ۱۳:۲۲ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۳
    0 0
    ببین چی میگه بعد ببین کی میگه
  • ۱۳:۲۵ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۳
    0 0
    مشکل اینه که حق و باطلی در رابطه با این موضوع در کار نیست. هر یک بخشی از حق و بخشی از باطل را در خود دارند
  • ۱۳:۲۵ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۳
    0 0
    کلید جواب میده
  • ۱۳:۲۸ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۳
    0 0
    جناب اهوارکی با احترام بنظر شما و دیگر منتقدین با طرفداران باید بگم این مورد از جمله مسائلی است که جامعه ایرانی در آن به اتفاق نظر نمی رسند. از نقد شما تا نقد آقای رائفی پور اختلاف زیاده ایشان مثلا معتقدند آقای فرهادی به وجود مقدس حضرت زهرا توهین کرده ولی شما ازش حمایت می کنید ولی من فکر میکنم این بحث ها بی ارزشه چه حمایت و چه لعن و نفرین. مسائل اصلی در جای دیگری است
  • ۱۳:۲۹ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۳
    0 0
    این آرزو را به گور خواهید برد. شمابا تفکرات بسته و افراطی تون محکوم به مرگ هستید مرگ تفکرتون
  • ۱۴:۱۱ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۳
    0 0
    احسنت به نقدت ناشناس؟خداییش استفاده کردم
  • م ۱۴:۲۴ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۳
    0 0
    به عنوان یک روحانی خطاب به برادر عزیز طلبه کاری ندارم که اقای فرهادی تو اغتشاشات 88 بود یا کاری ندارم که گفت مردم ما برخلاف نظامشون صلح جو هستند یا کاری ندارم که عمدا به روبوسی با اون خانم پرداخت واگر تو طلبه باشی میدونی قبح شکنی گناه از خود گناه بدتره؟ ولی طلبه بودن معنای فیلم شناس بودن نیست؟؟اگه یک واحد نقد فیلم میخوندی میفهمیدی سرمایه مملکتت کجا رو هدف گرفته؟ درضمن اگر شما اتیشی هستی لطفا خودت رو کنترل کن بچه مسلمان بالاخص طلبه نباید بی منطق واتیشی باشه؟باعرض پوزش
  • ۱۴:۲۶ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۳
    0 0
    مجیدی اسکار نگرفت
  • حسین ۱۶:۲۶ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۳
    0 0
    بنده کل مجموعه اسکار و جوایزش رو عرض کردم نه جایزه آرگو! در دفعات قبلی مخفیانه این کار انجام میشد این بار علنی! در ضمن بالاترین هنرها هم اگر نفعی برای مملکتشون نداشته باشند ارزشی ندارند! ما باید تحمل خود رو در مقابل افرادی که حداقل ضدیتی با اصل نظام ندارند بالا ببریم. افرادی چون حاتمی کیا و درویش و شیخ طادی و خیلی های دیگه که الان با مشکلات اکران و پروانه ساخت درگیرند!
  • ۱۷:۵۴ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۳
    0 0
    حالا نمی شد اصغر فرهادی از یه زنی فیلم بسازه که با وجود مشکلات فراوان غرب، پایبند به اصول انسانه . یه زنی که با چند تا مرد ارتباط نداره به قول معروف الگو برای زنان ما یا غرب می شه یا یه فیلمی بسازه که مردی زنشو ترک نکرده با اخلاق بد زنش ساخته اونم با وضع و اوضاع غرب. اینایی که مثال می زنم تو غرب یا زندگی شخصیه اصغر فرهادی استثنا یا افسانه است اما تو مملکت ما یه روند زندگی متعالیه و بسیارند بسیارند از زنان و مردانی که پایبند به زندگیه سخت شون هستند و خیانت تو زندگی شون اصلا جایی نداره . به نظر من اصغر فرهادی بیاد این ها فیلم بسازه تا الگویی برای جامع جهانی هستند حالا که نیت ایشون اگه اصلاح جامعه جهانی و کمک به مردم جهانه . آقای منتقد آیا راه کاری تو فیلمشون نشون دادند یا خواستند زنان رو خیانتکار نشون بدن
  • ۱۹:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۳
    0 0
    رائفی پور :)))))))))))))
  • ۲۰:۰۰ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۳
    0 0
    رائفی پور را با حجت الاسلام مردای یکی نکن!
  • حقشناس ۲۰:۳۹ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۳
    0 0
    فیلم جدایی نادر، اصلاً سیاسی نبود. آنچه سیاسی بود خارج از فیلم اتفاق افتاد و در فیلم نبود مجید جان!! نویسنده در نقد قبلی اش که در بالا آدرسش موجود است به خوبی این مسئله را توضیح داده. اگر انصاف داری اون رو بخون. مثل من قانع می شوی. یا حق
  • دانشجو ۲۳:۴۶ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۳
    0 0
    بابا داستان فيلم رو حرفه اي و مختصر مي نويسن. به خودم اومدم ديدم تا نصفه ش رو خوندم! خيلي بي مزه ايد برش داريد خواهشا يه جذابيتي براي ديدن فيلم بمونه
  • سيد رضوان حسينی ۲۳:۴۶ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۳
    0 0
    اوه اوه چرا انقدر فشار خونتون رفت بالا خوبه هنوز شاهكاراتون رو نقد نكرديم (فقط يه پيش بينی بود من نميدونم ايراد منطقيش كجاش بود چون برهانی مطرح نشده بود)وگرنه يه چندتا ...هم ميذاشتيد زير بغلمون بالاخره از كوزه برون همان تراود كه در اوست حالا ناراحتی نداره اشكاتون رو پاك كنيد و با نرفتنتون به لس آنجلس (شايدم تهرانجلس خدارو چه ديدی )به من نشون بدين غلط كردم ولی برادر اينو بدون هر کسی کو دور ماند از اصل خویش/باز جوید روزگار وصل خویش اين دوست وزير شعار ناشناسمونم هرچند قابل پاسخ نيستند اما ذكرش خالی از لطف نيست كه منو عجيب ياد اون برادر دهه 60مون انداخت كه بعدها سكس و فلسفه رو ساخت
  • سيد رضوان حسينی ۰۰:۲۵ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۴
    0 0
    به نظر شما اين خشك مغزی و سنگ انديشی نيست كه بخاطر نقد يك مطلب ولو اينكه خودتان نخوندينش وصرفا از روی علاقه ليلی و مجنونی(حب الشيئ يعمي و يصم) به نگارنده با يك بيانيه استالينیستی مخالفانش رو غير مسلمان می خونيد باز صد رحمت به استالين كه حرف از شريعت ماركس می زد شما كه مدعی پيروی رحمت للعالمين هستين
  • ۰۰:۲۷ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۴
    0 0
    شما يعنی كی از طرف كی طلب ارث و ميراث می فرماييد؟
  • ۰۰:۳۰ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۴
    0 0
    به همون حقی كه كارتر و سادات به ما درس اسلام می دادندو امام فرمود كم مانده آقای بگين به عروه حاشيه بزنن
  • ۰۰:۳۱ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۴
    0 0
    ولی اين برادر با فيلم گذشته می خواهد جدايي را ماسمال بفرمايند پس اعتراض شما وارد نيست.
  • ۰۰:۳۶ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۴
    0 0
    در قرآن هم شیطان خیلی حرفهای مفت به خداوند زده است. وقتی یک شخصیت منفی مثل سیمین جمله ای ضد وطن بگوید مورد تأیید فیلمساز نیست، به ویژه که همانجا قاضی باعصبانیت با او برخورد کرد و جوابش رو داد. این فیلم توضیحی است بر جواب قاضی. چون احمد نمی تواند در فرانسه زندگی کند و به ایران می آید.
  • ۰۱:۱۶ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۴
    0 0
    درود بر اصغر فرهادی
  • راقم ۱۰:۲۲ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۴
    0 0
    به دلیل پیش داوری های زیادی که درباره فیلم های فرهادی می شود مجبور شدیم داستان را بگوییم تا ایشان از غرض ورزی دست بردارند.
  • راقم ۱۰:۲۷ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۴
    0 0
    راه حل این مسئله، بازگشت به دین و دیانت است و حقوق دقیقی که خداوند از طریق انبیاء بیان فرموده است. هرچند تا حالا برخی از حقوق مردان را زنان فمینیست با فریاد و جیغ و گریه از آنِ خود کرده اند، مانند حق طلاق و حضانت فرزند. اما شما سعی بفرمایید تا مطابق شرع رفتار کنید و نه قانون مدنی. زیرا برخی قوانین غیرشرعی در شورای نگهبان تصویب نشده بلکه در مجمع تشخیص مصلحت نظام.
  • ۱۰:۴۱ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۴
    0 0
    پاسخ به رضوان حسینی همون که خودت گفتی: غلط کردی
  • نازنین ۱۰:۱۲ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۵
    0 0
    آقای فرهادی شرح زندگی زنانی رو به تصوبر می کشه که خودش دوستشون داره و این ربطی به زنان ایرانی نداره
  • ۱۲:۰۲ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۵
    0 0
    آخه اين اصغر فرهادي آدمه که ازش مطلب ميزنيد؟؟؟؟ لعنت به هرچي آدم خائن و وطن فروشه.
  • ۱۲:۳۰ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۵
    0 0
    مجیدی اسکار نگرفت ولی فیلم بچه های آسمان در سال 1999 کاندید جایزه اسکار شد.
  • ۱۴:۱۵ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۵
    0 0
    پس فهمیدی که اسکار فرهادی به خاطر همراهی فیلمش با سیاست های برگزارکنندگان اسکار است.
  • موسی ۱۴:۵۷ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۵
    0 0
    باید توجه کرد که نامزدی جایزه اسکار هم دست کم از بردن این جایزه ندارد. چون به صرف نامزدی جایزه اسکار هم باعث فروش فوق العاده فیلم می شود. درست است که جایزه اسکار در برخی مواقع سیاسی عمل می کند ولی این حکم، کلّیت و عمومیت ندارد. گاهی یک فیلم واقعاً از مخاطبان دلربایی می کند و در مورد فیلم جدایی نادر همینطور شده است.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس