
مشـرق - در آستانه ايام الله دهه فجر انقلاب اسلامي و سالروز بازگشت حضرت امام(ره) به ايران، فرازهايي از فرمايشات حضرت امام خمينى(ره) را مرور مي کنيم.
حضور و آمادگى کامل مردم در راهپيمايى 22 بهمن، دشمنان را شگفتزده مىکند.(1)
دو ويژگى مهم انقلاب؛ اسلامى و مردمىبودن
اين انقلاب ويژگيهاى بسيار مثبت داشت و دارد. اين انقلاب از باب اينکه يک انقلابى از خود ملت بوده است و مثل انقلابهاى ديگرى (نبود) که اکثراً يا همه، انقلابِ ملت مستقيماً نبوده، بلکه گاهى حزبى در رأس بوده است و انقلاب کرده است و گاهى حکومتى بر حکومت ديگر قيام کرده است، بر ضد حکومت ديگر و او را سرنگون کرده است. انقلاب ايران نه مثل کودتاهاى دنيا است و نه مثل انقلابات دنيا، (بلکه) خودش يک انقلاب خاص است، انقلابى است از خود ملت با فرياد "اللَّه اکبر " و با فرياد جمهورى اسلامى.
اين دو خصوصيت که يکى خود ملت در صحنه حاضر هست و بود و يکى اينکه راه يک راه بود؛ يک راه اسلامى، اين دو خصوصيت و دو ويژگى اسباب آن شد که بعد از اينکه اين قدرتهاى شيطانى - که در ايران هدايت مىشد و همه قدرتها هم در دنبال آن بودند - به شکست رسيدند، اين طور نبود که ملت کنار برود و بگويد که ما رژيمى را کنار زديم و حالا اشخاص خاصى در صحنه بيايند و کشور را اداره کنند. خود ملت در همه جا و در همه ارگانها حاضر بودند و تمام جهات انقلاب جوشيده از متن ملت بود.(2)
بزرگترين ارزش انقلاب؛ اسلامىبودن
ملت ايران، خواهران و برادران عزيز مىدانند که انقلاب عظيم ايران که در نوع خود کمنظير يا بىنظير است، از ارزشهاى بزرگى برخوردار است که بزرگترين آن، مکتبىبودن و اسلامىبودن آن است؛ همان ارزشى که پيامبران عاليمقام در پى آن قيام نمودند.
بايد ملت شريف که چنين انقلابى بزرگ را نموده است، در ادامه آن هر چه بيشتر کوشا باشد و حضور خود را هر چه والاتر در صحنه اقامه عدل الهى به ثبت رساند. عزيزان من! بايد بدانيد که ارزش انقلاب هر چه بيشتر باشد، فداکارى در راه تحقق آن ارزشمندتر و لازمتر است.(3)
ايمان و عقيده؛ علت حضور ملت در صحنه
تاکنون هر چه برکات به اين جمهورى اسلامى رسيده است و هر چه پيروزى نائل اين ملت مظلوم - که در طول تاريخ مظلوم بود - عايد شده است، از حضور ملت و همه قشرها است (که) در صحنهاند و از اينکه جمهورى اسلامى را از خود مىدانند، چنانچه از خودشان است. اسلام اختصاص به شخصى دون شخصى ندارد. اسلام، اسلام همه است و جمهورى اسلامى خدمتگزار به همه است و مال همه است.(4)
امروز بحمد اللَّه ملت ايران ملتى است مؤمن و رزمنده و داراى عقيده و جهاد براى عقيده است و مادامى که اين روح بزرگ در کالبد ملت ما است، از توطئهها و کجرويها و ساير چيزهايى که براى ملت ما بوده است و در پيش است، هراسى نيست. آن ملت بايد از مشکلات هراس داشته باشد که ايمان نداشته باشد. آن که ايمان و عقيده دارد و بپاخاسته است که جهاد کند در راه اين ايمان و عقيده و اعتقاد به اين دارد که فداکارى در راه خداى تبارک و تعالى پيروزى است و رسيدن به مقام شهادت پيروزى ديگر است، يک همچو ملتى شکست ندارد. ملت امروز يکپارچه در صحنه است و مراقب؛ مراقب توطئهها، مراقب تبهکاريها و به مجرد اينکه احساس کند گروهى يا اشخاصى برخلاف آن مسيرى که ملت دارد - که آن مسير انسانيت و مسير حق است و مسير جهاد براى ايمان و عقيده است - به مجرد احساس مخالفت اشخاص يا گروهها با اين راه، خود ملت بدون اينکه احتياج به اين داشته باشد که کسانى ملت را دعوت بکند يا تجهيز بکند، خود ملت مجهز است و تمام ملت همه در صحنه حاضرند و ناظر اعمال اشخاص و ناظر اعمال گروهها و جبههها هستند و خودشان جوابگوى همه چيزهايى که بر ضد اين انقلاب مىخواهد شکل بگيرد، هستند و بحمد اللَّه احتياج به اينکه کسى آنها را بسيج کند، ندارند. يک همچو ملتى است که پيروزى نهايى را به دست مىآورد و هر چه شهيد در اين راه پيروزى مىدهد، مصممتر مىشود و خستگىناپذير است.(5)
حضور مردم در صحنه؛ از الطاف الهى
يکى از ارکان پيروزى، حضور ملت در همه صحنهها است.(6) به راستى اين حضور دائمى و خستگىناپذير در صحنه و آمادگى و فداکاريهاى خالصانه مردم دلير ما براى هر مسلمانى غرورانگيز و براى جهانيان اعجابآميز است و مىتوان گفت اين هم يکى از الطاف الهى و برکات جنگ است که اين چنين مردم را به هم نزديک و مهربان نموده و در غم و شادى يکديگر شريک ساخته است.(7)
حضور در صحنه؛ خنثىکننده توطئهها
حضور شما در صحنه، اميد اين را مىدهد که نه توطئههاى داخلى موفق بشوند به آن طرحهاى شيطانى خودشان و نه هجوم خارجى بتواند به اين ملت آسيب برساند. سرتاسر ايران ملتى است که همان طور که در اول نهضت، حاضر در صحنه بودند و با حضور خودشان بيمه کردند اين کشور را و اسلام را، الآن هم در سرتاسر کشور، همه در صحنه حضور دارند.(8)
حضور در صحنه؛ دوام انقلاب
(اين انقلاب) يک انقلابى بود که خود ملت انجام داد و قيام کرد و خود ملت هم از خودش دانست اين انقلاب را - همان طورى که اسلام را از خودش مىداند - و اين اسباب اين شد که در سرتاسر کشور، خود ملت در همه حوايج اقدام کرد و حاضر در صحنه بود، بىتفاوت نبود، اين طور نبود که بعد از اينکه انقلاب کردند، رها کنند و بروند سراغ کارشان، رها نکردند، در صحنه حاضر هستند و همين حضور است که موجب اين است که آسيب نبيند اين انقلاب. اگر انقلاب مال يک حزبى بود يا مال يک گروهى بود و مردم حاضر نبودند در صحنه، آن انقلاب دوام نداشت و هميشه بايد با سرنيزه حفظش مىکردند.(9)
حضور در صحنه؛ يأس و درماندگى دشمنان
حضور شما مردم عزيز و مسلمان در صحنه است که توطئههاى ستمگران و حيلهگران تاريخ را خنثى مىکند، حضور شما در صحنه است که گرد يأس و درماندگى بر چهرههاى منافقين و متحدان بىآبرويش مىپاشد. حضور شما مردم شجاع و با ايمان است که خط اصيل اسلام را بر ايران و به اميد خدا بر جهان حاکم خواهد نمود. حضور شما مردم مؤمن و از جان گذشته است که روشنفکران غرب و شرقزده را براى هميشه رسوا مىکند. حضور شما در صحنه، تمام "من "ها و منيتهاى شيطانى را کوبيده و مىکوبد و "ما " و اخوت اسلامى را جايگزين آن نموده و مىنمايد. حضور شما در صحنه به آمريکا و غرب و شرق و دنبالهروهاى بىعقلشان هشدار داد که اين ما بوديم که انقلاب نموديم و اين ما هستيم که سرنوشت خود را خود تعيين مىنماييم و از کلمات بىمحتواى شما گول نمىخوريم.(10)
حضور در صحنه؛ با همان شوق اول نهضت
امروز ابرقدرتها، ملت حاضر در صحنه ما را متهم مىکنند که از جمهورى اسلامى رو برگردانده و خسته شدهاند. آنان ملت ايران را نشناختهاند و ناچار به دروغپردازى پرداختهاند.(11)
آنها که خيال کردند يا تبليغ مىکنند به اينکه مردم ديگر در آن مسائل اسلامى و در جمهورى اسلامى سست يا بىتفاوت(اند و چنين تبليغات مىکنند که) مردم از جمهورى اسلامى رو برگرداندهاند، اينها بيايند ببينند سرتاسر کشور اسلامى را، زن و مرد مسلمان اين کشور را و زن و مرد تمام فرق مختلفهاى (را) که در اين کشور هست، تمام مسلمانها و کسانى که از اقليتهاى مذهبى هستند و پايبند به جمهورى اسلامى هستند، تمام اينها در سرتاسر کشور، با همان شور و شوقى که در اول نهضت داشتند، امروز هم به همان نحو در ادامه نهضت شور و شوق دارند.(12)
نقش حضور رهبرى دينى در استمرار انقلاب
چنانچه همه ما، همه شما، همه ملت و خصوصاً روحانيت و خطبا در صحنه نباشيم و حاضر نباشيم در قضايايى که مىگذرد، مطمئن باشيد که با عدم حضور شما، به سر انقلاب آن خواهد آمد - و لو حالا در درازمدت هم باشد - که بر سر مشروطه آمد. حفظ اسلام يک فريضه الهى است، بالاتر از تمام فرايض؛ يعنى هيچ فريضهاى در اسلام بالاتر از حفظ خود اسلام نيست. اگر حفظ اسلام جزء فريضههاى بزرگ است و بزرگترين فريضه است، بر همه ما و شما و همه ملت و همه روحانيون، حفظ اين جمهورى اسلامى از اعظم فرايض است. اگر بنا باشد که روحانيون کنار بروند و همين گاهى با يک قلمى اشکالات را بگويند و در رفع اشکالات کوشش نکنند و خطبا در منابر خودشان، مسائل روز را فراموش کنند و مسائل انقلاب را فراموش کنند، اين انقلاب صدمه خواهد ديد. اسلام به دست روحانيون تا حالا زنده ماند(ه و) هيچ قشرى در اين مسأله دخالت نداشته است، جز خود روحانيون و خطبايى که در دنباله آنها بودند. از صدر اسلام تا حالا، اسلام به دست اينها به اينجا رسيده است.
از اين به بعد، هيچ عذرى نه من دارم و نه شما و نه هيچ روحانى و نه هيچ نويسنده و نه هيچ گوينده. بايد ما براى ادامه اين فريضه الهى، براى ادامه اين انقلاب اسلامى و جمهورى اسلامى کوشش کنيم و کوششمان را افزون کنيم، براى اينکه مخالفين ما، مخالفين اسلام کوشششان را هر روز افزون مىکنند، هر روز توطئههايشان را زياد مىکنند. ما هم بايد در مقابل آنها هر روز کوششمان را، دفاع از حق و حقيقت را افزون کنيم.(13)
اطمينان مىدهم امروز ديگر همه ملت موظف است به وظيفه الهى که در صحنه حاضر باشد. اگر غفلت کند از اين باب، گرگها آنها را خواهند خورد. بايد در صحنه حاضر باشند.(14)
من به همه شماها و به همه ملت ايران اطمينان مىدهم مادامى که شما توجهتان به اسلام است و مادامى که خودتان در صحنه حاضر هستيد، (پيروز مىباشيد).(15)
به خوبى مردم ايران پيدا نمىشود
مردم را در صحنه حاضر نگه داريد که آنچه انقلاب و ايران را حفظ کرده حضور مردم در صحنه است. در تمام دنيا مردمى به خوبى مردم ايران پيدا نمىشود. امروز مردم پشتيبان انقلاب اسلامى و دولت هستند. پشتيبانى مردم از دولت به خاطر اين است که دولت را اسلامى مىدانند و مىدانند که طرفدارى از دولت، طرفدارى از اسلام است. تنها به اين خاطر است که از دولت پشتيبانى مىکنند، اين پشتيبانى را بايد حفظ کنيد.(16)
اطمينان کامل دارم
اطمينان کامل دارم که تمامى مردم در اصول همچون گذشته پشتيبان نظام و انقلاب اسلامى خود هستند که علاوه بر دهها و صدها صحنه اعلام حضور و آمادگى خود، امسال نيز در راهپيمايى 22 بهمن، حقيقت آمادگى کامل خويش را به جهانيان نشان داد(ه) و واقعاً دشمنان انقلاب را شگفتزده (مىکند) که تا کجا حاضر به فداکارىاند. من در اينجا خود را شرمنده و کوچکتر از آن مىدانم که زبان به وصف و تقدير از آنان بگشايم. خداوند پاداش عظيم اين همه اخلاص و رشد و بندگى را خواهد داد، ولى به آنان که ناآگاهانه مردم شريف و عزيز ما را متهم به رويگردانى از اصول و انقلاب و روحانيت مىکنند، سفارش و نصيحت مىکنم که در گفتار و کلمات و نوشتهها با دقت و مطالعه عمل کنند و برداشتها و تصورات نابجاى خود را به حساب انقلاب و مردم نگذارند.(17)
-------------
پي نوشت ها:
1) صحيفه امام، ج 21، ص 286
2) صحيفه امام، ج 14، ص 318
3) صحيفه امام، ج 15، ص 62
4) صحيفه امام، ج 17، صص 119 - 120
5) صحيفه امام، ج 14، صص 482 - 483
6) صحيفه امام، ج 17، ص 322
7) صحيفه امام، ج 16، ص 284
8) صحيفه امام، ج 14، ص 284
9) صحيفه امام، ج 14، ص 319
10) صحيفه امام، ج 14، ص 473
11) صحيفه امام، ج 16، ص 521
12) صحيفه امام، ج 14، ص 284
13) صحيفه امام، ج 15، صص 229 - 330
14) صحيفه امام، ج 15، ص 416
15) صحيفه امام، ج 14، ص 324
16) صحيفه امام، ج 17، ص 453
17) صحيفه امام، ج 21، ص 286