کد خبر 265654
تاریخ انتشار: ۲ آذر ۱۳۹۲ - ۲۳:۲۱

روز گذشته مشخص شد برخی اعضای خانواده فرجی‌دانا در خارج از کشور به سر می‌برند.

به گزارش مشرق، روزنامه وطن امروز نوشت:  در شرایطی که مباحث مطرح بین مجلس و وزیر علوم دولت یازدهم هر روز ابعاد جدیدی به خود می‌گیرد و با قانع‌نشدن نمایندگان از توضیحات فرجی‌دانا، سوال از وی نیز در دستور کار مجلس قرار گرفته، روز گذشته مشخص شد برخی اعضای خانواده فرجی‌دانا در خارج از کشور به سر می‌برند.

اين موضوع شائبه تابعیت دوگانه وزیر علوم و خانواده وی در رسانه‌ها را ايجاد كرد. شبكه دانا در اين‌باره گزارش داده، اگر این خانواده به صورت مقیم در خارج از کشور باشند، علت اصلی آن باید بررسی شود و چرایی اقامت دائم خانواده یک وزیر در خارج از کشور مشخص شود اما اگر اقامت خانواده فرجی‌دانا به صورت موقت است باز هم این سوال پیش می‌آید که چرا خانواده یک وزیر باید اقامت در خارج از کشور را به اقامت در داخل کشور ترجیح دهند؟طبق این گزارش گفته می‌شود برخی اعضای خانواده فرجی‌دانا در خارج از کشور به سر می‌برند.

موضوع اقامت خانواده یک وزیر در خارج از کشور و احتمالا تابعیت دوگانه او و خانواده‌اش از جمله موضوعاتی است که مجلس شورای اسلامی نسبت به آن حساسیت زیادی داشته تا جایی که ‏نمایندگان پیش از این ممنوعیت واگذاری پست‌های كلیدی به افراد دارای تابعیت دوگانه را در قالب طرحی دو فوریتی تصویب كردند. همچنین مهندس مهرداد بذرپاش، نماینده مردم تهران در مجلس دو هفته پیش و در جمع خبرنگاران نسبت به افزایش انتصاب مدیرانی با تابعیت دوگانه در بدنه دولت هشدار داده بود.

عضو فراکسیون اصولگرایان مجلس درباره انتصاب افراد دارای دو تابعیت در دولت گفته بود: این مساله هر چه فرد در جایگاه بالاتر باشد، امری مذموم‌تر است و کشور ما شاهد برخی از این مدیران دو تابعیتی در گذشته بوده که خاطره خوبی از این نوع افراد ندارد و اگر تخلفی رخ دهد فرد می‌تواند به راحتی کشور را به مقصد کشور دیگر ترک کند. گفتنی است رضا فرجی‌دانا مدرک کارشناسی خود را در سال ۱۳۶۵ در رشته مهندسی برق از دانشگاه تهران دریافت کرد و سپس برای ادامه تحصیل در دانشگاه واترلو عازم کشور کانادا شد.

به این ‌ترتیب او تحصیلات خود را در این دانشگاه در مقطع کارشناسی ارشد (۱۳۶۸) و دکترا (۱۳۷۲) در رشته مهندسی برق به انجام رسانده است. پیش‌بینی می‌شود طی روزهای آینده نمایندگان مجلس شورای اسلامی در این خصوص ورود کرده و ابهامات موجود پیرامون اقامت خانواده وزیر علوم و همچنین تابعیت دوگانه وی را روشن کنند. انتشار این خبر مهم پیرامون وزیر علوم و خانواده او در رسانه‌ها در حالی است که وی هنوز نتوانسته سوالات نمایندگان مجلس پیرامون انتصابات اخیر خود در وزارت علوم را پاسخ گوید و به همین خاطر باید هفته آینده در صحن علنی حضور یابد.

نیازی به استعلام نداریم!

وزیر علوم که پیش از این به نمایندگان مجلس گفته بود برای انتصابات جنجال‌برانگیز خود در این وزارتخانه از وزارت اطلاعات استعلام کرده بود پس از اظهارات وزیر اطلاعات و مشخص شدن عدم صحت این موضوع، روز گذشته اعلام کرد که ما نیازی به استعلام نداریم زیرا بار اول از سوی ریاست‌جمهوری استعلام انجام شده و این افراد به عنوان وزیر تایید شده‌اند بنابراین از نظر ما استعلام صورت گرفته است! این در حالی است که اعضای کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس بر مبنای گفته فرجی‌دانا مبنی بر استعلام منتصبانش از وزارت اطلاعات، در چند جلسه اخیر خود با دعوت از وزیر اطلاعات و معاونان وی صحت گفته وزیر علوم را بررسی کردند و مشخص شد که درباره انتصابات اخیر وزارت علوم که حاشیه‌های فراوانی را هم به دنبال داشته و تا مرز سوال از فرجی‌دانا هم پیش رفته، استعلامی صورت نگرفته است.

وزیر علوم روز گذشته در گفت‌وگو با مهر با بیان اینکه لازم است براي برکناری منصوب‌شدگان در وزارت علوم حجت شرعی و قانونی وجود داشته باشد، گفت: اگر حجت شرعی و قانونی برای کاری پیدا کنم آن را انجام می‌دهم در غیر این صورت انجامش منطقی نیست.

فرجی‌دانا، درباره استعلامات انجام شده برای انتصاب افراد در بدنه وزارت علوم،‌ تاکید کرد: ما نیازی به استعلام نداریم زیرا بار اول از سوی ریاست‌جمهوری استعلام انجام شده و این افراد به عنوان وزیر تایید شده‌اند، بنابراین از نظر ما استعلام صورت گرفته است. برخی از نمایندگان معتقدند که این افراد در حوادث سال‌های 78 و 88 نقش داشتند که من به آنها پیشنهاد دادم از وزارت اطلاعات استعلام بگیرند اگر مشخص شد که آنها در این حوادث نقش داشتند آنها را برکنار خواهم کرد.

وزیر علوم در ادامه سخنانش تصمیم برخی نمایندگان برای سوال از وی در صحن علنی مجلس را سوءتفاهم خواند و گفت: آنچه در مجلس ایجاد شده سوء‌تفاهم است، به گونه‌ای که برخی نمایندگان معتقدند کسی که نتوانسته از مجلس رای اعتماد به دست آورد، نمی‌تواند در سمت معاون وزیر فعالیت کند. البته ما در تلاشیم این سوء‌تفاهم را از طریق بحث و گفت‌وگو با نمایندگان رفع کنیم و به نظر نمی‌رسد در این میان مشکل خاصی وجود داشته باشد.

سوءتفاهمی در کار نیست

در شرایطی که وزیر علوم تصمیم نمایندگان برای سوال از وی را سوءتفاهم خوانده بود رضا صابری، عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس به «وطن‌امروز» گفت: در رابطه با حاشیه‌های پیش آمده میان مجلس و وزارت علوم که پس از انتصاب توفیقی و میلی‌منفرد صورت گرفته سوءتفاهمی در کار نیست و پس از آنکه آقای فرجی‌دانا نتوانست با حضور در کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس اعضای این کمیسیون را قانع کند طرح سوال از وی در مجلس کلید خورد و وزیر علوم نیز باید به صحن بیاید. هروی دیگر عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات نیز در گفت‌وگو با «وطن‌امروز» تاکید کرد که نمایندگان مجلس ضمن اینکه معتقدند که باید به وزرا برای پیش بردن برنامه‌هایشان فرصت داده شود اما نسبت به اقدامات حاشیه‌ساز حساس بوده و در صورتی که ببینند منصوبان وزیر علوم در این وزارتخانه قصد سیاسی‌کاری دارند قطعا جلوی آنها را خواهند گرفت.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس