رئیس کمیته روابط خارجی سنا با ملحق شدن به قانونگذاران "جمهوری خواه" از «اوباما» خواست؛ موضعی جدّی و سخت در مورد ایران اتّخاذ کند. رئیس کمیته امور خارجه مجلس نمایندگان گفت:می توانیم از طریق تحریم های فلج کننده به اعمال فشار بیشتر بر این رژیم ادامه دهیم.

گروه سیاسی مشرق - عده‌ای معتقدند یخ "تماس مستقیم" بین مقامات ایرانی و آمریکایی بعد از انقلاب اسلامی تا حدودی شکسته شده است و البتّه همانطور که حدس زده می شد، هزینه های بالایی آفرید. پیش از اینکه «روحانی» بتواند، موفّق به برقراری یک "دیالوگ تلفنی" با «رئیس جمهور آمریکا» شود؛ چنین سابقه ای وجود نداشته است.

بازخوانی تلاش های دولتمردان و برخی از سیاستمداران «جمهوری اسلامی» برای برقرار روابط دوطرفه با «ایالات متّحده» پُر است از موانعی که عمدتاً از سوی آمریکا ایجاد شده و باعث بدبینی و توقّف در مذاکرات شده است. تلاش های «بازرگان»، «ابراهیم یزدی»، «هاشمی رفسنجانی» در حدّاقل دو مقطع مهم، «محمّد خاتمی» و تیم خارجی- امنیتی اش و دست آخر اقدامات «محمود احمدی نژاد»؛ همه به افتضاح هایی فراموش نشدنی تبدیل شدند، فقط به این دلیل که آمریکایی ها با دیدن هر نرمشی، خواستار نرمش بزرگتری بودند.

لذا واضح است که برقراری "دیالوگی تلفنی" بین «روحانی» و «اوباما»، هزینه های بالایی را برای دولت جدید بوجود آورده باشد. همه و مِن جمله تصمیم سازان و تصمیم گیران در آمریکا از این واقعیت باخبرند، این حقیقت که بیش از آنکه «اوباما» برای ارتباط با ایران تحت فشار داخلی باشد، این «روحانی» و «جمهوری اسلامی» هستند که فشارهای فراوانی را بخاطر این تلفن 15 دقیقه ای متحمّل شده و می شوند. بنابر این، واهمه از اینکه تجربه دردناک افزایش فشارها، بخاطر نرمش های یک دولت؛ بار دیگر بر روابط سایه بیفکند، ارکان هیئت دیپلماسی دولت را فرا گرفته است.

تیتر «مجلّه تایم»- گزارشی از کارشناس ارشد خاورمیانه: فرید زکرّیا

توافق چیست؟/ چطور «حسن روحانی ایران» می تواند با آمریکا صلح کند


شاید آمریکایی ها فکر می کنند، ما، ملّت و دولتی هستیم که همیشه و بعد از طی شدن زمان، سعی می کنیم؛ آزموده های تلخ را بار دیگر بیازماییم؟ شاید این تصوّر وجود دارد که طعم تلخ، تحقیرآمیز و زننده شکست های ناشی از رابطه با آمریکا به متن و توده های مردمی کشیده نشده است و اینکه ایرانیان "حافظه تاریخی بلندمدّتی" ندارند؟! ولی اینها فقط تصوّرها و گمانه ها هستند، تصوّرهایی که به طور دقیق و علمی به بوتّه آزمایش گذاشته نشده اند.

علیرغم این مسئله، آنها بار دیگر در حال تحقیر نماینده های ایران هستند، آن هم درست بعد از اینکه این نماینده ها برای اثبات حُسن نیّت شان، تلاش های غیر متعارفی را به خرج داده و هزینه های بالایی را از جیب نظام و ملّت پرداخته اند.

بلافاصله بعد از اتمام "ماه عسل" در «نیویورک» که با تماس تلفنی بی سابقه ای، خاتمه یافت؛ گویا آمریکایی ها قصد دارند، "گربه را، در حجله بکشند"! آنها بطور منظّم، پالس هایی در عرصه "دیپلماسی رسانه ای" فرستاده اند که به خوبی معنای ایجاد فشار را با خود همراه داشته باشند.

یکی از مقامات آمریکایی حاضر در نشست «5+1» (احتمالاً «وندی شرمن»، معاون ارشد وزیر خارجه آمریکا)، در محفلی به خبرنگاران آمریکایی می گوید: «اگر ایران تک تک چیزهایی که می خواهیم، را انجام بدهد؛ تحریم ها برداشته می‌شود، به شرط آنکه "تک تک" کارهایی که می خواهیم؛ انجام شود ... ایران می تواند برنامه غیرنظامی هسته ای بدون غنی سازی داشته باشد، مثلاً غنی سازی در جای دیگر انجام شود.»[1].

یک مقام آمریکایی: اگر ایران تک تک چیزهایی که می خواهیم، انجام دهد؛ تحریم ها برداشته می‌شود، به شرط آنکه "تک تک" کارهایی که می خواهیم؛ انجام شود

«ویلیام هیگ» (وزیر خارجه انگلیس) به «خبرگزاری ترند» می گوید: «این اقدامات عملی است که مبنای قضاوت خواهد بود. بسیاری از جنبه های برنامه هسته ای ایران شفّاف نیست.»[2]. «سایت استار کانادا» نیز در خبری نوشت: ««جان باید» (وزیر خارجه کانادا) خواستار اعمال تحریم های شدید تر علیه ایران شد ... وی گفت: با لبخند و کلمات نمی توان تهدیدات را رفع کرد.»[3].

همچنین «روزنامه نیویورک تایمز» در گزارشی به شوک آور بودن شروط آمریکا برای ایران اذعان کرده و می نویسد: «اصل نگرانی هایی که «اوباما» به آنها اشاره می کرد، این واقعیت بود که آیا رهبران ایران، خواهند پذیرفت تا تأسیسات میلیاردی هسته ای خود - که این حجم سنگین از رنج را بابت آن متحمّل شده اند- را از بین ببرند ... همانطور که «گری سیمور» (مشاور هسته ای سابق اوباما) گفته، آنچه هزینه کاهش تحریم های فلج کننده خواهد بود؛ سپاه پاسداران و هزاران دانشمند، مهندس و کارگر در سراسر ایران را با شوک بزرگی روبرو خواهد کرد.»[4].

این پالس ها تا حدودی بر سیاست های داخلی کشور سایه انداخت، چرا که «محمّدجواد ظریف» در گفتگوی زنده ای در «شبکه خبری A.B.C» گفت: «حقّ غنی سازی قابل مذاکره نیست.»[5]. به همین منوال، «اعضای کمیسیون امنیت ملّی و سیاست خارجی مجلس» نیز به بازدید از «تأسیسات سرّی فُردو» رفتند و در خاتمه این بازدید گفته شد که: «به هیچ عنوان (تعلیق فُردو)، مورد قبول «جمهوری اسلامی» قرار نخواهد گرفت.»[6]. البتّه چنین پاسخ هایی به هیچ وجه در حدّ و اندازه فشارهای بوجود آمده نیست و بطور معمول به عنوان "دیپلماسی انفعالی" ارزیابی می شود.

سئوالی که بسیاری از خود می پرسند، این است که، چرا آمریکا قصد ندارد کمی مسیر دیپلماسی را برای تیم جدید دولت راحت تر و آزاد تر کند؟ و اینکه، چرا کوچکترین نشانه ای از یک نرمش متقابل از سوی آمریکا دیده نمی شود؟

آمریکایی ها در گردابی گیر افتاده اند که از بی توجّهی به تفسیر درستِ "نرمش قهرمانانه"، ناشی می شود. غرب در "روان شناسی سیاسی" از رویکرد جدید رهبری انقلاب اسلامی دچار اشتباه محرزی شده، "نرمش" در «جمهوری اسلامی»، مشروط و منحصر به "قهرمانانه" و عزّت مدارانه بودن آن است. مجوّزی که کلید مورد نظر «روحانی» را به او سپرده و در «نیویورک» همراه او بود، مشروط و کوتاه مدّت است. این آزمایشی بزرگ هم برای آمریکا و هم برای شیوه جدید «دولت یازدهم» خواهد بود. آمریکایی باید نگران باشد که پنجره جدید تا چه حدّ باز خواهد ماند.

وقتی دکتر «روحانی» برای نُطق اش پشت تریبون «سالن اجلاس سران» حاضر شد، یک کُد مشخّص به آمریکایی ها نشان داد: «من سخنان امروز پرزيدنت «اوباما» را با دقّت دنبال کردم ... مي توان به چارچوبي براي مديريت اختلافات رسيد ... در اين زمينه، انتظار ما از «واشنگتن»، شنيدن "صداي واحد" است.»[7]. در این چند روز، آمریکا کاملاً عیان و بی پرده، به این انتظار بی اعتنایی کرده و نوعی از تحقیر دیپلماتیک در نسبت با هیئت اعزامی ایران را به نمایش گذاشته است.

«خبرگزاری رویترز» در گزارشی از فضای حاکم بر «کنگره» می نویسد: ««آرون دیوید میلر» (مقام ارشد سابق وزارت خارجه آمریکا و عضو مرکز «وودرو ویلسون») گفت: «کنگره» قصد ندارد، فرصتی به ایران بدهد. به گزارش «V.O.A» تعدادی از اعضای کنگره پس از شنیدن سخنرانی «روحانی» در مجمع عمومی ضمن صدور بیانیه هایی خطاب به «اوباما» از وی خواستند؛ با چشم باز با ابتکارهای دیپلماتیک روبرو شود. «روبرت مندنز» (رئیس کمیته روابط خارجی سنا) با ملحق شدن به قانونگذاران "جمهوری خواه" از «اوباما» خواست؛ موضعی جدّی و سخت در مورد ایران اتّخاذ کند. «اد رویس» (رئیس کمیته امور خارجه مجلس نمایندگان) گفت: ما می توانیم از طریق تحریم های فلج کننده به اعمال فشار بیشتر بر این رژیم ادامه دهیم.»[8].

همزمان چندین مجموعه تحلیلی- فکری و مِن جمله «پایگاه تحلیلی المانیتور»، به نقل از سناتورهای آمریکایی به حقّ قانونی «رئیس دولت فدرال» در تعلیق یکجانبه "قوانین تحریمی" اشاره می کنند: «چرا پرزیدنت «اوباما» از اختیارات خود استفاده نکند و "تحریم های بانک مرکزی" را برای 120 روز به "تعلیق" در نیاورد؛ در مقابل ایران نیز گام های جدّی بر ندارد؟»[9].

مبرهن است، که این یک "عملیات سیاسی- روانی" ساخت یافته، جهت افزایش قدرت چانه زنی آمریکا، روی میز مذاکره است. افزایش فشارها برای این صورت گرفته اند که تیم ایران در مذاکرات آتی اواخر مهرماه، امتیاز نهایی را همان اوّل رو کند.

«کنگره» که اکثریت آن در اختیار «جمهوری خواهان» است، به نمادی درباره آشتی ناپذیری با ایران و افزایش فشارها علیه مردم ایران تبدیل شده است

با این حال «سنا» نیز که محلّ قدرت نمایی «دموکرات ها» و دولت اوباما است، نیز درباره افزایش تحریم ها با «کنگره»؛ همنوا شد


روزی که «اوباما» و «روحانی» بر اساس یک سوءتفاهم بزرگ، با هم روی یک خطّ تلفنی قرار گرفتند، عُمده تحلیل گران و حتّی افکار عمومی به محتوای تماس اهمّیتی نمی دادند؛ برای اغلب، این مهم بود که درخواست تماس از چه کسی بود و اینکه تماس چه پیامی داشت. درست از همین جهت بود که تیم ایران سعی کرد، اوّلین کسی باشد که خبر تماس را رسانه ای می کند، آنجا که این خبر به سرعت توسّط «حساب کاربری روحانی در توئیتر» منتشر شد[10].

در عوض آمریکایی ها از قدرت نفوذشان در رسانه های جهانی استفاده کردند و خبر را منطبق با دیدگاه خودشان در سطح وسیع تری به جریان انداختند؛ اکنون بازنده این شطرنج، تیم ایران است که به یک چیدمان از قبل طرّاحی شده، ورود یافت. امّا واقعیت این بود که یک دلّال سیاسی در این بین کاری کرد که هر دو طرف به این پندار برسند که؛ طرف مقابل برای اوّلین بار درخواست تماس را داشته است[11]. اینکه آن دلّال چه کسی بود و مأمور کدام دستگاه بود، ذاتاً مهم است ولی مهمتر؛ این است که این دلّالی به بهانه افزایش فشارها بر ایران تمام شد.

بازتاب تماس از این زاویه که ایران چنین درخواستی داشته، پیامی نداشت جز اینکه؛ ایران در موضع ضعف قرار دارد و "سامانه تحریم ها" (گلوله نقره ای و طلایی نتانیاهو) در حال تأدیب ایرانیان است، اینکه "رأی به روحانی" برآمده از آثار تحریم هاست. بر این اساس و از منظر مراکز قدرت در آمریکا، وقتی "پروژه تحریم ها" در حال اثرگذاری هستند، نه تنها نباید آن را لغو کرد که باید در صورت امکان آن را تشدید هم نمود.

هفته پیش «نتانیاهو»، چند روز پس از خروج دکتر «روحانی» از آمریکا، به آنجا رفت. آقای «نخست وزیر»! به دیدار رئیس جمهوری رفت که دیدار پیشین اش با او، حاشیه های بسیاری آفریده بود. با این حال، اینبار «نتانیاهو» ناراحت آمد و خوشحال برگشت، هر دو درباره روند ایجاد فشار به ایران برای شفافیت سازی از سوی ایران؛ وحدت نظر داشتند.

«نتانیاهو» قبل از سوار شدن بر هواپیمایش در اراضی اشغالی گفته بود: «من می خواهم، در مقابل گفتگوهای شیرین و لبخندها، حقیقت را بگویم! بالاخره کسی باید حقیقت را بگوید.»[12]. اینکه تصوّر شود، دیپلمات ها در دو طرف، حقیقت "دیپلماسی نیویورکی" را نفهمیده اند؛ یک واقعیت تلخ و خطرناک است. اگر چنین باشد، در واقع کسی که در حال "نرمش قهرمانانه" است، فراموش کرده که حریف کیست، چه می خواهد و او برای چه در حال "نرمش قهرمانانه" در برابر اوست[13]. این اگر واقعیت داشته باشد، قطعاً یک سم مهلک خواهد بود.

به کارگیری لجام گسیخته اهرُم های فشاری اخیر حاصل این عقیده است که ایران در موضع ضعف قرار دارد و تلاش ها برای "شرطی نشان دادن اقتصاد ایران" به نتیجه مطلوبی در داخل رسیده؛ عقیده ای که گویا ادّعای تقاضای تماس تلفنی از طرف ایران، بهترین شاهد مثال اش بوده است. حقیقتاً چه ضرورتی وجود داشت و چه امتیاز و دستاورد بزرگی از طرف مقابل کسب شد، که چنین امتیاز بزرگی را به آمریکایی ها بدهیم؟

«جمهوری اسلامی» بیش از 34 سال بود که امیتاز برقراری یک "تماس تلفنی با مقامات بلندپایه آمریکا" (یا چیزی شبیه آن) را حفظ کرده بود، ایران می توانست در برابر این "هدیه بزرگ" به رهبران فعلی آمریکا؛ امتیازهای سنگینی کسب کند ولی به نظر نمی رسد، مابه ازای درخور توجّهی در برابر این هدیه دریافت کرده باشیم؟ برعکس فشارها برای کاهش قدرت چانه زنی ایران افزایش پیدا کرده اند، آیا منطقی تر نبود که این تماس در زمان و مکان بهتری با برنامه ریزی بیشتری و در ازای یک محصول ملموس دیپلماتیک یا راهبُردی برقرار می شد؟

آیا بهتر نبود برگ برقراری تماس رسمی بین مقامات ایران و آمریکا، بعد اخذ امتیازهای ملموس؛ هزینه می شد؟

حالا و بعد از این گاف راهبُردی یک راه حلّ و یک نوشدارو وجود دارد، این راه که هیئت دیپلماتیک ایران، طرف مقابل را سریعاً قانع کند که ادامه روند فشاری، تنها و تنها به این ختم خواهد شد که "کلید دیپلماسی" که نظام آن را در جیب های «روحانی» قرار داده؛ پس گرفته شود و دوره ای از مقاومت و ابتناء سیاست بر "استحکام درونی کشور" بار دیگر به اجراء درآید. در غیر انیصورت "وزیر خارجه ظریف" باید منتظر ظریف تر و نحیف تر شدن، قدرت چانه زنی ایران پای میز مذاکره باشد. باید مشخّص شود که مجوّز کوتاه مدّت و مشروط نظام به دولت جدید، به هیچ وجه از روی ضعف و اجبار نبوده است؛ شاید این یک تاکتیک باشد نه استراتژی.




[1] «آقای ظریف! بلوف آمریکا قابل پیش بینی بود»- «پایگاه خبری- تحلیلی رجاء»- 8/7/1392

[2] «پایگاه خبری- تحلیلی تابناک»- به نقل از «خبرگزاری ترند»- 8/7/1392

[3] «خبرگزاری مهر»- 9/7/1392

[4] «پایگاه خبری- تحلیلی رجاء»- به نقل از «روزنامه نیویورک تایمز»- 7/7/1392

[5] «واحد مرکزی خبر»- 7/7/1392

[6] مصاحبه «اسماعیل کوثری» با «پایگاه خبری- تحلیلی مشرق»- 8/7/1392

[7] «متن سخنرانی دکتر روحانی در مجمع عمومی سازمان ملل»- «پایگاه اطّلاع رسانی ریاست جمهوری اسلامی ایران»- 3/7/1392

[8] «روزنامه کیهان»- به نقل از «خبرگزاری رویترز»- 8/7/1392

[9] «Rouhani Puts US to the Test: روحانی آمریکا را در معرض آزمایش قرار می دهد»- «شهیر شهیدثالث»- «پایگاه خبری- تحلیلی المانیتور»- وابسته به اندیشکده «شورای آتلانتیک» وابسته به «ناتو»- 1/7/1392

[10] «پایگاه برآورد استراتژیک ایران هسته ای»- مصاحبه «ولی رضا نصر» (عضو ارشد «انستیتو بروکینگز») با «شبکه خبری C.N.N»- 7/7/1392

[11] «یک منبع آگاه که از اعضای تیم همراه رئیس جمهور ایران بود، گفت: بعد از ابراز تمایل «اوباما» برای دیدار با «روحانی»، مقامات ایرانی ملاقات حضوری را ناممکن دانستند؛ ولی اعلام شد که امکان "مکالمه تلفنی" میسّر است ... سپس از سوی «کاخ سفید» با «روحانی» تماس گرفته شد ... سوءتفاهمات پیش آمده ناشی از عدم اطّلاع رسانی دقیق است. چرا هیئت ایرانی درخواست دیدار حضوری را به "تماس تلفنی" تقلیل داده است ... این مسئله باعث شده که آمریکایی ها اعلام کنند، ایران درخواست مکالمه داشته.»- «پایگاه خبری- تحلیلی تابناک» به نقل از یک منبع مطّلع در ریاست جمهوری- 8/7/1392

[12] «پایگاه خبری- تحلیلی رجاء»- به نقل از «شبکه خبری C.N.N»- 9/7/1392

[13] دیدار با «کادر و فرماندهان سپاه پاسداران انقلاب اسلامی»: «بنده معتقد به همان چيزى هستم كه سال ها پيش اسم گذارى شد، "نرمش قهرمانانه". نرمش در يك جاهايى بسيار لازم است، بسيار خوب است؛ عيبى ندارد، امّا اين كشتى گيرى كه دارد با حريف خودش كشتى مي گيرد و يك جاهايى به دليل فنّى نرمشى نشان مي دهد، فراموش نكند كه طرفش كيست؛ فراموش نكند كه مشغول چه كارى است؛ اين شرط اصلى است»- «پایگاه اطّلاع رسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت ا... العظمی خامنه ای»- 26/6/1392

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 38
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ۱۱:۰۰ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۱
    0 0
    احمدی نژاد چی گفت که شما اینجوری نحلیل کردید احمدی نژاد حرف آقا رو زد خجالت بکشید
  • sadat ۱۱:۱۴ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۱
    0 0
    آخه بعضی نمی دونستند آمریکا مکار است و شیطنت بازه؟ من نمیدونم چه انتظاری از دشمن قسم خورده شون دارن بعضی ها!!!!!!!!!!!! تماس تلفنی با آمریکا آب در هاون کوبیدن بود وبس. اما به کوری چشم دشمن آمریکا هیچ غلطی نمیتونه بکنه
  • نصیر ۱۱:۲۴ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۱
    0 0
    چرا فشار به اوباما، بعد از تماس تلفنی با روحانی افزایش یافت!؟
  • نصیر ۱۱:۲۶ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۱
    0 0
    رهبری گفت نابجا یعنی وقتش بعدن بود نگفت اشتباه یا خطا یا غلط دوما ایران وقتی دنبال بمب نیست جای نگرانی نیست...این تک تک شما خیلی مشکوک می زنه!؟
  • ۱۱:۳۲ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۱
    0 0
    اون 10 روز خانه نشینی هم..........!؟
  • ۱۱:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۱
    0 0
    مشایی رو بگو اصلا کلامش کلام رهبری بود احمدی نژاد یک سال تلاش کرد بشه رئیس جمهور افسوس...
  • شفق ۱۲:۰۷ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۱
    0 0
    این استدلال که چون فشار ها و تحریم ها برای مجبور کردن یک کشور برای انجام مذاکره موثر بوده پس باید فشار ها بیشتر بشه، یک استدلال کاملا منطقیه و نیازی نداره که خودمون رو فریب بدیم. امیدوارم ساده لوحان داخلی دست از خیالپردازی بردارند.
  • ۱۲:۳۶ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۱
    0 0
    بیچاره احمدی نژاد تو این مملکت دیواری کوتاهتر از احمدی نژاد پیدا نمیشه انگار تمام مشکلات بریت از زمان حضرت آدم تا الان تقصیر احمدی نژاده
  • ایرانی ۱۲:۵۳ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۱
    0 0
    افرین به هوش سادات . احسن درست گفتی .
  • میترا1 ۱۲:۵۵ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۱
    0 0
    انتظار ما از «واشنگتن»، شنيدن "صداي واحد" است. ..................... البته صدای واحدی هم شنیده شد از اوباما که گفت همه ی گزینه روی میز است تا کنگره تا سنا تا اولاند و هیگ و نتانیاهو و همه وهمه گفتند که ما از حرفهای گذشته ی خود کوتاه نمی ائیم !! وقتی از داخل ایران ترجیع بند همه ی حرفها به این ختم میشود که اوضاع بحرانیست که وضع خراب است که باید رفراندم بگذاریم برای رابطه با امریکا !!!!!!!! مگر انها مغز خر خورده اند که جور دیگری رفتار کنند ؟؟؟ کجاست ان مردی که میگفتند رفته است ! تا جواب این گزافه گوییهای انها را بدهد !
  • صادق ۱۲:۵۹ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۱
    0 0
    انصافا احمدي نژاد تو بحث مذاکره با آمريکا هم عليرغم شانتاژ بعضي محافل فقط حرف حضرت امام و آقا رو مي زد، مثل خيلي حوزه هاي ديگش: مي گفت بايد آمريکا آدم بشه تا ما کوتاه بيايم. بعدشم گفتگويي اگه باشه بايد ما از آمريکا سوال و محاکمه اش کنيم.
  • مردمی ۱۳:۰۱ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۱
    0 0
    مشرق متاسفم که هیچگاه حمایتهای بیدریغ اقا از سیاستهای خارجی دولت قبل را ندیدی و باز هم بر همان طبل سابق میکوبی !!! احمدی نژاد گفت : اگر چماق زورگوئیهایتان را بردارید و با این ملت به زبان تکریم سخن بگوئید خودم مذاکره میکنم ! ووقتی از داخل به او هجمه شد اقا فرمودند : { نقل به مضمون } که من به سیاستهای این دولت و حرفهایشان در دیپلماسی خارجی اعتقاد دارم هرچند که ممکن است با زبان دیپلماسی حرفهایی هم بزنند که برای خارجیهاست } { فرمایشات اقا در کرمانشاه } . اگه فرمایشات اقا را قبول داری این نظر را تائید کن
  • ۱۴:۲۶ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۱
    0 0
    ما هر وقت در مقابل امریکایی ها یه قدم عقب کشیدیم اونها با وقاحت تمام دو قدم جلو اومدند.! تا زمانی هم که امریکا رو لابی های صهیونیستی میچرخونن همین اش و همین کاسه است !!! تحریم ها هم امکان نداره برداشته بشه ! این فقط بازی سیاسی که دارن با سیاستمدارای ما میکنن.
  • محمد ۱۵:۰۶ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۱
    0 0
    نصیر لطفاً اول فکر کن بعد صحبت کن. سیستم سیاسی آمریکا را گویا نمیشناسی! تمام روسای جمهور آمریکا از فیلتر رژیم صهیونیستی گذشته و به قول خودشان به امنیت رژیم صهیونیستی متعهدند. فشاری به اوباما وجود نداشته و ندارد، بلکه جنگ زرگری برای فریب افکار عمومی داخل ایران بود که گویا اثر گذاشته است!
  • محمد ۱۵:۰۷ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۱
    0 0
    همیشه همینطوری لغات رو معنی می کنید شما؟! نکنه توقع داشتی رهبری میومد در اول این دولت می گفت دولت فلان فلان شده تا شماها بخواهید چشم به دشمن باز کنید!
  • ۱۵:۰۹ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۱
    0 0
    مشرق جان لطفاً راجع به گزینه های ایران به 5+1 گزارشی تهیه کن. تعطیلی غنی سازی 20 درصد و تعطیلی فردو رو شاخشه. بلکه کیهان گونه روشنگری کنید و نقشه دشمن رو تار و مار کنید.
  • Admin ۱۵:۰۹ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۱
    0 0
    اقدامات دولت پیشین علی الخصوص در 4 سال پایانی گواه بر این ادعاست که احمدی نژاد و جریان انحرافی اصولا با روحانیت و ولایت فقیه زاویه داشتند!
  • Admin ۱۵:۱۰ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۱
    0 0
    مشرق از این چرت و پرت ها کم نگفته!!!
  • Admin ۱۵:۱۲ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۱
    0 0
    نفست از جای گرم در میاد مشرق؟! مردم زیر فشار تحریم های تحمیلی غرب و در راس آنها امریکا هستند؛آنوقت شما به فکر سیاسی بازی هستید؟؟!! تورو خدا توی این بازی سیاسی مردم رو قربانی نکنید؛ یه کم به فکر قشر متوسط و ضعیف باشید!
  • ۱۵:۲۰ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۱
    0 0
    اگه مقاله رو میخوندی متوجه میشدی نتیجه گیری مقاله هم دقیقا همینه که تماس نابجا بود!
  • ۱۵:۴۶ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۱
    0 0
    گل گفتی بابا
  • ۱۵:۴۷ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۱
    0 0
    مطلب خوبی بود
  • ۱۵:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۱
    0 0
    مشرق جان لطفاً راجع به گزینه های ایران به 5+1 گزارشی تهیه کن. تعطیلی غنی سازی 20 درصد و تعطیلی فردو رو شاخشه. بلکه کیهان گونه روشنگری کنید و نقشه دشمن رو تار و مار کنید.
  • ۱۵:۵۹ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۱
    0 0
    شما حیفی! تو تفسیر به رأی حتماً یه چیزی میشی!
  • بابک ۱۶:۴۶ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۱
    0 0
    بین مردم ایران و دولت آمریکا خون قرار داره(قضیه اون هواپیمای مسافربری ایران که آمریکای ها زدنش).فقط با دو صورت بین ایران و آمریکا میتونه رابطه دوستی برقرارشه.1-نظام حاکم آمریکا سقوط کنه 2-آمریکا باید رضایت مردم ایرانو جلب کنه!!!
  • ۱۷:۴۰ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۱
    0 0
    نصیر جان شما اگر نماز ظهر را قبل از اذان ظهر بخوانید و اهل دلی بشما بگوید شما نابجا خواندید نماز را؟ آیا بدین معنا است که نمازتان اشتباه یا غلط و یا خطا نبوده است؟مسئله این است که این کار انجام شده است
  • ۲۰:۳۴ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۱
    0 0
    به نظر من انها فقط در رسانه ها بلوف می زنند تا فشار وارد کنند . این طبیعت سیاست است . اگر رسانه ها دست ما بود همین کار را می کردیم.
  • ۲۱:۲۲ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۱
    0 0
    سلام گرگ بی طمع نیست لا اقل دیگه دوباره اشتباه قبلی رو تکرار نکنین و بیش از این مردمو از خودتون نا امید نکنین
  • مرگ بر استکبار ۰۰:۳۴ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۲
    0 0
    مرگ بر امریکا مرگ بر ضد ولایت فقیه
  • ۰۵:۲۹ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۲
    0 0
    اگه يكمي به اين فكركنيم كه تحريمها كي و واسه چي وضع شد و ما كي سراغ نرمش قهرمانانه رفتيم يسري حقايق تلخ مشخص ميشه.ضمنأ اگه اشتباه نكنم اين رييس جمهور مابود كه دعوت رسمي ملاقات با رييس جمهور آمريكا رو رد كرد و رسانه هاي آمريكا اعتراف كردن كه تحقير شدن.
  • فقیر ۰۸:۱۹ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۲
    0 0
    این را می دانم احمدی نژاد یک کاری را کرد برای قشر زحمتکش که دولت یازدهم نمی تواند ادامه دهد آن مسکن مهر بود . احمدی نژاد متشکریم
  • ۰۸:۲۱ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۲
    0 0
    چون اوباما هیچکارس رئیسهای حزب تصمیم می گیرن.
  • نصرت ۰۸:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۲
    0 0
    ایران به دنبال بمب نیست ولی امریکا که به دنبال بهانه است.
  • کنگره ۰۸:۲۷ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۲
    0 0
    اینقدر فشار می آورم تا روغن کنجد در اید . اونوقت برای ما شرایت بهتر می شود چون کنجد با تبدیل شدن به روغن ارزش افزوده پیدا می کند
  • ناظر ۰۸:۲۹ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۲
    0 0
    اوباما به نتانیابو ما هر تصمیمی بگیریم اول شما را در جریان می گذاریم.
  • میترا ۰۸:۳۱ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۲
    0 0
    همیشه همین بوده وقتی که دنبال سگ بکنی فرار می کنه . ولی اگر از دست سگ دربروی دنبالت می کنه و پاچه ات را می گیرد.
  • داستان راستان ۰۸:۳۴ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۲
    0 0
    شنگولو منگول مواظب گرگه باش این دست واقعی نیست که از لای درب اومده برای دوستی پشت در گرگ می باشد.
  • تآسف ۱۰:۵۵ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۳
    0 0
    تدبیر!!!!امید!!!!!کلید!!!!!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس