چه لزومی دارد برخی در داخل خشاب تیم مذاکره را از همه فشنگ‌ها خالی کنند تا دیپلمات‌ها با خشاب‌هایی خالی پای "نبرد دیپلماتیک" بنشینند؟ آیا این اقدام، سرانجامی جز تیر خوردن خواهد داشت؟ قطعاً حجّاریان بهتر می‌داند معنای دقیق "خنجرهای آماده‌شده" چیست.

گروه سیاسی مشرق- «شهید علّامه مطهّری» در کتاب «انسان کامل»اش می‌گوید: «كمال انسان در تعادل و توازن اوست، يعني انسان، آن وقت انسان كامل است كه فقط به سوي يك استعداد گرايش پيدا نكند و استعدادهاي ديگرش را مهمل و معطل نگذارد و همه را در يك وضع متعادل و متوازن، همراه هم رشد دهد كه علما مي‌گويند اساساً حقيقت عدل به "توازن" و "هماهنگي" برمي‌گردد. مثال ساده‌اي براي‌تان عرض مي‌كنم: اگر يك انسان فقط بيني‌اش رشد كند و ساير قسمت‌هاي بدنش رشد نكند، مثل كاريكاتورهايي كه مي كشند يا فقط كلّه‌اش رشد كند؛ چنين انساني رشد كرده، ولي رشد ناهماهنگ... اين نكته‌اي است كه غالباً جامعه ها از راه گرايش صد درصد به باطل، به گمراهي كشيده نمي شوند؛ بلكه از افراط در يك حق به فساد كشيده مي شوند.»[1].

در اینجا به همین نسبت نظریّه: "دولت کامل" (یا دولت متکامل) برابر "دولت کاریکاتوری"، مطرح است. بسیاری از مجموعه‌های مدیریتی بدلیل افراط در پرداختن و تمرکز بر روی یک مقوله، دچار نوعی انحراف از اهداف اوّلیه می شوند، این خطر درباره دولت ها نیز صادق است.

همه و از جمله مردم می‌دانند که حتّی در کارزارهای دیپلماتیک نیز استفاده بهینه از تمامی ظرفیت های داخلی در مجموع به نفع تیم مذاکره کننده خواهد بود. ارسال این پیام که تیم مذاکره ای با اتّکاء به قدرت ملّی، استحکام درونی و اقتدار بیرونی پای میز نشسته؛ برون دادی جز این ندارد که قدرت چانه زنی بیشتری علیه حریف داشته باشد. با این حال برخی سعی دارند در داخل، کف تیم سیاست خارجی دولت را از اقتدار و حمایت درونی خالی کنند. این مجموعه، سهواً یا عمداً به تمام امکاناتی که می توانند، قدرت بالقوّه تیم مذاکره‌ای را افزایش دهند؛ حمله می کنند.

دیپلماسی رسمی و پنهان که در حال حاضر با مدیریت دکتر «روحانی» و «ظریف» بین «جمهوری اسلامی» و «5+1» در جریان است، تنها قطعه ای از یک پازل بزرگتر است. دولت اهرُم های دیگری برای پیشبُرد مهمترین اهداف اش شامل: بهبود تولید داخلی، افزایش اشتغال و کاهش تورّم، نیز دارد. آنهایی که بطور اغراق آمیزی نقش سیاست خارجی را در حلّ مشکلات داخلی پُررنگ می کنند، در حال ساخت یک "دولت کاریکاتوری" هستند؛ دولتی که فقط در حوزه دیپلماسی رشد می کند و مابقی استعدادهای داخلی اش را فراموش می کند.

این دولت می تواند در کنار دیپلماسی رسمی و پنهانی که در پیش گرفته، از ظرفیت های داخلی دیگر نیز استفاده کند. بی شک، دیپلماسی عمومی یکی از این قابلیت هاست. چرا بعضی می خواهند، چنین سرمایه ای به کمک دولت نیاید؟ همین حالا که نمایندگان «وزارت خارجه ایران» در حال مذاکره با «5+1» هستند، بخش قابل توجّهی از سرمایه های فکری کارشناسان در نهادهای ذیصلاح صرف این می شود که چطور باید حاکمیت ظاهراً چندپاره آمریکا درباره ایران را مدیریت کنند.

اینکه «کنگره» و «سنا»، خواهان افزایش تحریم ها و فشارها به ایران هستند، دقیقاً کمک به نیروهای «جان کری» پای میز است؛ چندی پیش «خبرگزاری آسیوشیتدپرس» در اینباره نوشته بود: «قانونگذاران در حال حرکت رو به جلو برای "گذراندن قوانین تحریمی جدید" هستند؛ با این طرح محکم کارانه، رئیس جمهور می تواند از تحریم های افزایش یافته به عنوان بخشی از قدرت نفوذ در مذاکرات، استفاده کند. «مارک کِرک»، عضو «کمیته بانکی سنا»، گفت: «سنا» باید بزرگترین فشار اقتصادی را بر ایران تحمیل کند تا برای پیروزی به دیپلماسی، شانسی داده شود.»[2].


با این وجود، برخی از عناصر سعی دارند چنین ظرفیت مهمّی را از دولت بگیرند، «هفته نامه آسمان» - نزدیک به کارگزاران- در شماره اخیر خود گفتگویی با «سعید حجّاریان» ترتیب داده است، با این عنوان: "سرباز نظام را از پُشت نزنید". «حجّاریان» می گوید: «"خاتمی" می‌گوید، لنگه‌کفش مقدّمه است. به قول معروف، "تخم مرغ دزد، شتر دزد می‌شود"! به همین خاطر، معتقدم حق با خاتمی است، باید از ابتدا جلوی اقدامات غیر‌قانونی را گرفت. دولت جدید که با مشکلات جدّی در حوزه اقتصاد و سیاست خارجی مواجه است؛ نباید در حوزه داخلی هم با بحران سازی و خشونت دست به گریبان شود. مخالفان و تُندرو‌ها از همین الآن برای «13 آبان» برنامه دارند و می‌خواهند پرچم آتش بزنند. طبعاً پشت این سازماندهی‌ها نقشه ای وجود دارد ... آقای «ظریف»، الآن سرباز نظام در میدان های دیپلماتیک از «ژنو» تا «نیویورک» است که با حمایت نظام برای مذاکره اعزام شده است. آیا در میدان نبرد سرباز خودی را از پشت می زنند و کاری می‌کنند که شکست بخورد؟»[3].


اکنون که نظام درباره مذاکرات موردی با آمریکا و دیگر قدرت های غربی، جوازهای مشروط و کوتاه مدّتی داده است، بازتاب خواست بخشی از افکار عمومی که به مذاکرات بدبین هستند؛ نه یک تهدید که یک فرصت بزرگ است. دشمنان ایران باید متوجّه باشند که دولت فعلی بخاطر نرمش هایش تحت فشار است و این کمک بزرگی به آنهاست. از طرف دیگر یکپارچه نشان دادن ایران با این محتوا که همه مردم و مسئولین بخاطر مشکلات معیشتی، خواهان "رابطه با آمریکا" هستند، نشان از ضعف درونی کشور دارد که نهایتاً باعث تحدید قدرت چانه زنی تیم هسته ای کشور می شود. لذا بهتر است، چنین تصویری از ایران ارائه شود که، ما تشنه رابطه نیستیم.

"کسی با کلید روی تنه درختی نوشت: زنده باد درخت!"، این استعاره‌ای است جدیدتر از ضرب المثل: "دوستی خاله خرسه". خیلی اوقات آنهایی که خنجری برای فرو کردن در پُشت کس دیگری دارند، برای رد گُم کنی در حالیکه خنجر در دستان خودشان است، با هوچی‌گری فریاد می زنند: خنجر دست کیست؟ بنابر این، اگر اصلاح‌طلبان تُندرو واقعاً در جست‌وجوی خنجری هستند، بهتر است کمی به دستان خود نگاه کنند؛ "شعار مرگ بر آمریکا" ایجاد فرصت برای دولت است نه تضییع فرصت.

علاوه بر استفاده از ظرفیت "دیپلماسی عمومی" و "دیپلماسی رسانه ای" با رویکردی که در بالا گفته شد، لزومی ندارد که مابقی حوزه های مدیریتی در داخل کشور به شکل تعطیل به نمایش درآید. تمرکز بیش از حدّ بر روی اینکه کشور بخاطر تحریم ها در ورشکستگی کامل به سر می برد و به کُما بردن اقدامات عملی در حوزه اقتصاد مقاومتی، واقعاً چه کمکی به تیم مذاکره کننده می کند؟ البتّه مبرهن است که رقباء و دشمنان ما از میزان تدثیرپذیری کشور از تحریم ها باخبرند، شاید دریافت های آنها از میزان تأثیر "پروژه تحریم ها" به این اندازه که برخی در داخل عنوان می کنند؛ وحشتناک نباشد.

لیکن در کلّ نتیجه اینگونه القائات این خواهد بود که دشمن پای میز مذاکره، خواهد فهمید که نمایندگان ایران نه از موضع قدرت و عزّت که از موضع ضعف و ذلّت پای میز نشسته اند؛ حتّی اگر «ظریف» انقلابی ترین جملات را ادا کند. سیاستمداران داخلی باید متوجّه باشند، آنچه انگاره حریف از نمایندگان ایران را می سازد نه حرف ها، که برون دادهای عملی است؛ تغییر لحن ها فقط وقتی کاراست که قرار است یک رویّه جدید ایجاد شود؛ اکنون رویّه جدید آغاز شده، پس آنچه سازنده تصویر از تیم ایران است نه کلمات که عملکردهاست.

در كنار توجّه به منابع داخلي و افزايش هزينه براي آمريكا از طریق قدرت مردمي، مسئولین باید دقّت کنند كه پشت پا زدن به تيم مذاكره ای با الفاظي چون "خزانه خالي" نه تنها كمكي به مشكلات كشور نمي‌كند بلكه پالس هاي نا به جايي به طرف خارجي است مبنی بر اینکه راهبرد تحريم ها براي نشاندن ايرانِ ضعیف پاي مذاكره تأثير گذاشته و براي نگه داشتن ايران پاي این ميز نه تنها نبايد امتيازي داده شود؛ كه بايد بر تحريم‌ها افزود. آنها به موازات این اهرم های فشار، براي جلوگیری از بریده شدن ایران از مذاكرات، به صورت قطره چكانی و صدقه‌اي، امتيازات كوچكي مانند آزادسازی اموال بلوکه شده در خارج؛ را مطرح می سازد.

آنچه اینجا تأکید می کنیم، این است که لزومی ندارد برخی در داخل خشاب تیم مذاکره کننده را از همه فشنگ ها خالی کنند، اگر دیپلمات ها با خشاب هایی خالی پای "نبرد دیپلماتیک"[4] بنشینند؛ آیا در مجموع قرار است، فقط تیر بخورند؟ این معنای دقیق و صحیح، خنجرهای آماده شده است.

رشد متوزان در دولت یک اصل عقلی و منطقی است، لذا این فقط سیاست خارجی نیست که مهم است، دولت تک بُعدی دولت متکاملی نیست. با این تفاسیر، یک سئوال مدام در ذهن ها مرور می شود: چرا برخی سعی دارند، «دولت یازدهم» را به "دولت کاریکاتوری" تبدیل کنند؟ چه کسانی و برای رسیدن به چه نیّاتی، می خواهند مذاکرات به شکست بینجامد؟ پروژه بعدی تُندروهای اصلاحات چیست، داخلی یا خارجی؟



[1] «انسان کامل»- «شهید مرتضی مطهّری»

[2] «آسیوشیتدپرس و واشینگتن پُست: سنا و کنگره برای اعمال تحریم های بیشتر متّفقند»- «پایگاه خبری تحلیلی مشرق»- به نقل از: «Obama engages Iran as Congress is poised to pass tough new economic sanctions»- By Associated Press- 2oct, 2013

[3] «هفته نامه آسمان»- شماره 64- 27/7/1392

[4] «سیّدعبّاس عراقچی» (مسئول تیم مذاکره کننده ایران در ژنو): «وی با بیان اینکه به طرف مقابل خوشبین و ذوق زده نیستیم، گفت: این را یک نبرد دیپلماتیک می دانیم. نبردی که در جنگ 8 ساله علیه اشغالگری صدّام بود، همین جبهه اینجا به شکل دیگری است. به دشمن اعتماد نمی کنیم و خوشبین نیستیم و با ترفندهای آنها مقابله می کنیم.» - «برنامه دو نیم ساعت»- «شبکه خبر ج.ا.ا»- 27/7/1392- به نقل از «خبرگزاری فارس»

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 63
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 3
  • سید امیر ۰۰:۴۰ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۱
    0 0
    تازه این فیس بوک بازی ها به اسم دیپلماسی عمومی فقط در حد خود وزیر خارجه است وگرنه روابط عمومی این مجموعه تعطیله ضمن انکه اگر یک نظر خواهی از کارمندان مجموعه وزارت خارجه بکنید متوجه میشوید همه دارند مسخره میکنند بعضی از کارهای این اقایان را. خدا عاقبت همه را به خیر کند
  • mohsen ۰۰:۴۳ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۱
    0 0
    مشرق با اینکه با بسیاری از مواضعت در سایر خبرها کاملا مخالفم و انتقاد جدی بهشون دارم ولی با این تحلیلت کاملا موافقم تحلیل قشنگی بود
  • سعید ۰۰:۴۸ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۱
    0 0
    تحلیل خوبی بود خدا قوت
  • مردمی ۰۰:۵۴ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۱
    0 0
    مشرق جان ! این همون پروژه ی انحرافی بزرگه که از 2 سال پیش یا سردمداری اقای ه شروع شد و دوستان نادان به ان دامن زدند و در واقع نعل وارونه زدند تا دولت خدمتگزار را روبروی امام و امت نشان دهند و خود میوه اش را در 24 خرداد بچینند فتنه ی بزرگ و انحرافی جدی اینست نه انکه 2 سال تمام مردم را سرکار گذاشتید !!! میدونم تائید نمیکنی ولی دیر نیست که خودتون به این تحلیل برسید ! کما اینکه رسیدید ولی ...........
  • ذوالفقار ۰۱:۱۸ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۱
    0 0
    کس نخوارد پشت من جز ناخن انگشت من اقای روحانی تنها راه برون رفت مشکلات اقتصادی ما اتکا به نسل جوان ماست که بیکار بیرون گود نشستن نه التماس به امریکا وغرب و کدخدا هایی که دنبال پر کردن جیب خودشون هستن
  • ۰۳:۴۵ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۱
    0 0
    نباید اجازه دهیم آمریکاییها ازماامتیاز بگیرندوطلبکارانه ماراپای مذاکره بنشانند
  • ۰۷:۲۹ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۱
    0 0
    درگوش خریاسین خواندن چه سود
  • نینا ۰۷:۴۰ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۱
    0 0
    واقعا متوجه نمیشوم چه خیری برای این دنیا وآخرتشان دارد؟ کسانیکه به اسم مسلمان به اسم خدا وپیغمبری میخواهند ازهمه جلوتر قدم بردارند وحتی درحدود خط ومش های رهبری هم حاضر نیستند گام بردارند...؟خداما را ازشرآدمایی که ادعای دانستن می کنند وپوچ اند نجات بده...
  • حق گو ۰۸:۰۱ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۱
    0 0
    عجيب است كساني داعيه دار اخلاق و حمايت از سرباز نظام شده اند كه در سال 88 نه تنها سرباز نظام كه تمام نظام را مي خواستند منهدم كنند ؟! بنابر اين اين اراجيف مظلوم نمايانه براي ملت . قابل باور و هضم نيست !!!
  • ۰۸:۱۱ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۱
    1 0
    جالب است آقای حجاریان سربازان آمریکائی را با سربازان ایرانی اشتباه گرفته است - آقای حجاریان اظهارات شما تلاش برای کمک به تیم غرب است و منافعی برای خودی ندارد شمارا چی شده که این قدر برای غرب بجای دیپلماتهای آن ها تلاش می کنید. دیپلمات های ایرانی سیزده آبان حمایت مردمی خودرا با هرچه فریاد دارند برسر آمریکا بروز خواهند داد در یافت خواهند داشت شما خیلی نگران وضعیت غربیها نباشید و چاق سلامتی لپ های شما گویای خاطر مبارک شما از مصونیت از تورم وگرانی را نشان می دهد انشاءالله که حال و هوای شمیرانان با الگوی زندگی غربی فاصله نگیرد البته می دانید خیلی مثل مردم البته هسته اصلی مردم تحمل ندارند می دونید مردم همانهایی که در جنگ سرباز ایرانی نام داشتند از رنج بی غذائی هراسی ندارند - خوب می دانید که سربازان آمریکائی کیا هستند همانهایی که هموطننانمان را از ایراباس به آبهای خلیج فارس ریختند (البته حاشا به غیرت نداشته غربی ها که تا انتقام لاکربی را نگرفتند آرام ننشسند ) شما نیز به جای حمایت از سربازان آمریکائی لطف کنید از سربازان هم وطنت حمایت کن خیلی تند رفته اید ارم وعلائم سربازان هم وطنت خیلی نامشخص نیست که نتوانید آن را تشخیص دهید.
  • ۰۸:۲۱ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۱
    0 0
    فقط مشرق و کیهان و فارس به ظریف خنجر میزنه
  • reza ۰۸:۴۰ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۱
    0 0
    به خدا قسم مشکل از داخل کشوره، اگر مدیرهای متخصص ودلسوز سرکارباشند همه چیز حل میشه تحریمها اثر چندانی نمی ذاره.
  • ۰۹:۰۸ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۱
    0 0
    خوب معلومه شما و آقای شزیعتمداری کیهان!!!!!!!!
  • ناشناس ۰۹:۱۵ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۱
    0 0
    چرا فقط تندروهای اصلاحات؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ بدتر از اون اصولگراهای بی منطق رو باید مهار کرد که فعلا بزرگترین ضربه ها از جانب اونهاست...مشرق چشماتو باز کن درسته که در خط اصولگراها هستی ولی بد نیست به عنوان یه منبع خبری واقعیات رو منتشر کنی...
  • ۰۹:۱۹ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۱
    0 0
    مشرق مثل احمدی نژاد توهم داری.
  • سید محمد ۰۹:۳۴ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۱
    0 0
    گزارش و تحلیل غیر مغرضانه و جالبی بودو ممنون که بدون افراط اینقدر خوب تحلیل و انتقاد کردین...
  • محمدجواد ۰۹:۴۰ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۱
    0 0
    آینده از آن امت اسلامی است
  • ۰۹:۴۰ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۱
    0 0
    آقاي حجاريان كه مي گويد بايد ازنظام عبور كرد چگونه ميگويد سرباز نظام را نزنيد اوخود كه كل نظام را نشانه گرفته سرباز كه جاي خود دارد( اين آقا ظاهرا" حالش خوش نيست وتير شليك شده جناح خوديش به مغز او آسيب رسانده است هنوز اعترافاتش درتلويزيون از ياد نرفته است .
  • سید محمد ۰۹:۴۸ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۱
    0 0
    گزارش و تحلیل غیر مغرضانه و جالبی بودو ممنون که بدون افراط اینقدر خوب تحلیل و انتقاد کردین...
  • ۰۹:۵۴ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۱
    0 0
    مشرق برای احمق کردن مردم خودتت را به احمق بودن نزن
  • سید محمد ۱۰:۴۱ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۱
    0 0
    گزارش و تحلیل غیر مغرضانه و جالبی بودو ممنون که بدون افراط اینقدر خوب تحلیل و انتقاد کردین...
  • ۱۱:۳۰ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۱
    0 0
    شما دوست عزیز دوست و هم وطن خودت را با دشمنت آمریکا اشتباه گرفته ای این قدر به حرم و حریم خودتان تیغ نکشید و دوست را با دشمن(آمریکا) ملتاشتباه نگیرید
  • ۱۱:۴۶ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۱
    0 0
    مثلا یکی مثل خودت؟
  • ۱۱:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۱
    0 0
    شما هم به عنوان یه متعصب و هوادار صد در صدی بهتره یهکم گوشاتو باز کنی. شاید صداهای متفاوت رو شنیدی
  • تاپ نیک ۱۲:۱۳ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۱
    0 0
    به امید موفقیت اسلام
  • ۱۲:۱۴ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۱
    0 0
    من هم مثل شما در حال و هوای چند صدایی و متعصب خواندن دیگران غرق بودم اما ازوقتی چشم و گوشم را باز کرده ام متوجه مزخرف بودن این حرف های استحماری شده ام
  • مهدی 90085 ۱۲:۲۰ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۱
    0 0
    حیف شاید بعضی ها سن شون قد نمیده وگرنه امثال حجاریان رو نمیشناسین بخدا به مملکت ضربه زدند
  • علی اکبر ۱۴:۲۷ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۱
    0 0
    عالییی بود خدا قوت...
  • ناشناس ۱۴:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۱
    0 0
    صد در صد موافقم
  • ۱۵:۱۰ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۱
    0 0
    تحلیل خوبی بود
  • ۱۵:۵۲ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۱
    0 0
    بسیار زیبا بود و منطقی ... جای همچین تحلیلی خالی بود
  • گیلدا ۱۶:۰۰ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۱
    0 0
    دهنتو اب بکش بعد اسم احمدی نژاد را بیار ! هنوزم از سایه اش میترسید ! توهم خودت داری و سایتهایی که فکر میکنند بیشمارند !!!!!!!
  • ۱۶:۰۸ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۱
    0 0
    با اینکه هوادار دولت روحانی ام اما حق با شما است نباید خودمان را خلع سلاح کنیم و پای مذاکره برویم. برخی اظهارات نسنجیده و شاید از سر ذوق زدگی است اما کدام انسان عاقلی است که نداند طرف غربی به این اسانی با ما کنار نخواهد امد. متاسفانه مسئولان ما همیشه در حال افراط و تفریطند . آن از دولت احمدی نژاد و این هم از ...
  • ۱۶:۱۶ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۱
    0 0
    مشرق جان آفرین دقیقا زدی به هدف نمیدانم چرا همه تولید ملی حمایت از کار و سرمایه ایرانی را فراموش کرده اند؟ اگر این شعار محقق بشه همه مشکلات حله
  • عبدالله ۱۶:۳۰ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۱
    0 0
    گل گفتي احسنت برتو ذوالفقار
  • ۱۷:۱۰ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۱
    0 0
    تو فتنه 88 که کف خیابون ریخته بودین هم پیروی از خط و مشی رهبری بود ؟؟؟؟؟ برو خودتو رنگ کن حناتون دیگه رنگ نداره
  • ۱۷:۱۲ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۱
    0 0
    آره خودیا شدن دشمن و امریکا شده حلال مشکلات کشور !!!!1؟؟؟ حیا هم خوب چیزیه !!!!!11
  • ۱۷:۱۳ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۱
    0 0
    خداوند در قران می فرماید شما باید به ابراهیم تاسی کنید (هُوَ سَماکُمُ المُسلمین َ مِن قَبل سوره حج ایه 22 ، 78 ) کار ابراهیم چه بود ؟ابراهیم و یارانش به بت پرستانی که با انها دشمنی کردند و ایشان را از شهر و دیار خود بیرون راندندگفتند : اِنا بُرَئاءُ مِنکُم ما از شما بیزاریم اعلان برائت کردند بعد به این هم اکتفا نمی کند می فرماید : بین ما و شما تا روز قیامت دشمنی و کینه برقرار است ، مگر اینکه دست از خیانتکاری خود بردارید
  • ۱۷:۲۶ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۱
    0 0
    مدافعان اعتماد به آمریکا اکنون از این حق هویتی مردم ایران دفاع کنند! که یک مقام رسمی آمریکایی هویت همه ایرانیان را نیرنگ باز اعلام کرده است و آقایان ساکت اند
  • ۱۸:۱۴ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۱
    0 0
    برای کر گفتن و برای کور رقصیدن چه سود
  • sss ۱۸:۵۶ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۱
    0 0
    حجاریان برو کنار بزار باد بیاد..
  • ۱۹:۵۲ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۱
    0 0
    عکسش بگیرید بدهید شناسایی کنند
  • حسین ۲۰:۵۰ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۱
    0 0
    انشاالله...
  • محمد ۲۰:۵۳ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۱
    0 0
    يك كلام ختم كلام: شعار "مرگ بر آمريكا" و "مرگ بر ضد ولايت فقيه" رو از كسي نگرفتيم كه از دستش بديم. اين شعار قرآني است نه دستوري و با دستور و تشر نه تنها از بين نمي‌رود، بلكه بيشتر هم خواهد شد. وعده ما، 13 آبان، روز ملي مرگ بر آمريكا (من اولين بارم هست كه امسال ميخوام برم مراسم 13 آبان از بس اين اصلاح‌طلبان احمق به نفع دشمن حرف زدند.)
  • ۲۱:۴۷ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۱
    0 0
    جانا سخن از زبان ما می‌گويی
  • ۲۱:۵۲ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۱
    0 0
    تير شليك شده از جناح خودي ! مزاح نفرماييد ! اعترافات در تلويزيون هم كه معلومه ...
  • ۲۱:۵۴ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۱
    0 0
    احمق آدم بي تربيتي مثل توست كه حرف زدن هم بلد نيست .
  • ۲۱:۵۷ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۱
    0 0
    تحليل بسيار جالبي بود ! شرمن از يك طرف بياد اراجيف بگه ، از طرف ديگه هم ما مرگ بر آمريكا بگيم !‌ بعد بريم سر ميز مذاكره قهوه بخوريم و مشكلات را حل كنيم !
  • راستگو ۰۰:۰۵ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۲
    0 0
    شما خنجر نزنید کسی خنجر نمی زنه
  • ۰۰:۰۶ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۲
    0 0
    مشرق جان مگر تحریم در مشکلات اقتصادی کنونی تاثیردارد؟ اخه تا روزهای اخر دولت قبلی می فرمودید جریان انحرافی عامل مشکل است و تحریم به خاطر عزت کشور است و قابل تحمل
  • ۰۰:۱۱ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۲
    0 0
    پس حماسه اقتصادی را چرا شروع نمی کنند هیچ علامت حتی یک کلمه حرف هم در دستگاه های دولتی در این خصوص دیده نمی شود غیر از اینکه ایا قلیان باشد یا نباشد؟! این عبارت از هر کسی است خوب گفته است « پیاده کردن اقتصاد مقاومتی بزرگترین پیروزی را حتی در میدان دیپلماسی برای ما ایجاد می کند.»
  • استیضاح اوباما ۰۹:۱۸ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۲
    0 0
    عاون فرماندار ایالت «تگزاس» تاکید کرد که رئیس‌جمهور آمریکا به دلیل لگدمال کردن آزادی‌های مردم این کشور باید استیضاح شود. ریچارد نیکسون تا به امروز اولین و تنها رئیس جمهور این کشور است که از مقام خود کناره‌گیری کرده‌است.
  • ۱۱:۲۲ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۲
    0 0
    اگر این نویسنده (گروه سیاسی مشرق!)به حرف خودش باور داشت اسمش را می نوشت. اینها همان تندروهای افراطی هستند که در نهایت کشور را دودستی تقدیم دشمن می نمایند
  • ۱۴:۰۹ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۲
    0 0
    اگه این اقایون حرفهای رهبری رو گوش میدادن الان هیچ مشکلی نداشتیم
  • mohsen ۱۱:۱۱ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۳
    0 0
    شما نظر سنجی کردی که انقد با اطمینان حرف میزنی؟
  • ۱۳:۳۶ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۳
    0 0
    اين ناشناس 11:22، ازهمان تروريست‌هاي سلفي هست كه در روزنامه‌هاي زنجيره‌اي طيف افسادطلبان نشسته و راپورت نخبگان كشور رو به موساد ميده. خاك بر سر تروريست
  • ۱۳:۰۱ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۴
    0 0
    از حرف زدنت معلمومه كي افراطي و بي منطق و متوهم است !!
  • ناشناس ۱۳:۲۹ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۴
    0 0
    اونسری خودکشیش ناتمام موند ان شالله اینسری با این حرفاشون خودکشیشون تکمیل و موفقیت آمیز میشه .تمام حرفها و کارهای این افراد در ذهن مردمان غیور و متدین ایران زمین خواهد ماند
  • ناشناس ۱۳:۲۹ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۴
    0 0
    البته اگه مدیران به حق و حقوق خودشون قانع باشند
  • ناشناس ۱۳:۳۲ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۴
    0 0
    دلم براشون میسوزه آدم ندارن غیر حجاریان ...
  • ناشناس ۱۳:۳۴ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۴
    0 0
    مگه یارانه تو حذف نشد معیشتت درست بشه
  • ناشناس ۱۳:۳۶ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۴
    0 0
    به حجاریان بگویید ما هرروز پرچم آمریکا را می سوزانیم نه فقط 13 آبان
  • ۱۴:۲۰ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۴
    0 0
    اگر امثال شما تندروها و برادرانتان در صداوسیما به جای مقایسه ایران با سوریه و لبنان و عراق و افغانستان ایران رو با کشورهای توسعه یافته از نظر امنیتی اقتصادی و..مقایسه می کردید این وضع پیش نمی آمد.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس