سرعت از سرگیری روابط با انگلیس، تابع دیپلماسی جدید ایران - آمریکا است، انگلیس اجازه نخواهد داد که همه گوی های ایران بدون در نظر گرفتن "سهم ملکه" فقط به آمریکایی‌ها برسد. درست نیست که ایران تمامی "کیک" را بدون گرفتن بُرشی، به انگلیس تقدیم کند.

گروه سیاسی مشرق- با قرار گرفتن «محمّدجواد ظریف» در «وزارت خارجه»، رفته رفته شتاب از سرگیری روابط ایران با انگلیس تُند شد. روابطی که بعد از ماجرای سفارت انگلیس توسّط جمعی از دانشجویان و جوانان در آذرماه سال 1390 ه.ش و پس از مصوّبه مجلس به سطح کاردار تنزّل یافته بود، حالا با سرعتی فراتر از تصوّر در حال جوش خوردن است.

البتّه «جمهوری اسلامی» و مسئولین بلندپایه آن، هر چند بطور عمومی به انگلیس به دیده تردید و مراقبت می نگردند امّا هیچگاه به رابطه با انگلیس مانند رابطه با آمریکا، نگاه نکرده‌اند؛ چنانچه امام خمینی (ره)، فقط آمریکا را "شیطان بزرگ" نامیدند، البته هرگاه انگلیس پارا فراتر از گلیم خودش برداشته یا بردارد، ملت ایران سیلی محکمی بر بریتانیا می‌نوازد.

با این وجود، عرصه دیپلماسی قواعد مختصّ به خود را دارد، در دیپلماسی بدون گرفتن امتیازی، امتیازی داده نمی‌شود. این قاعده وقتی پُررنگ‌تر می شود که حریف به اخذ امتیاز نیازمندتر است؛ اینجا تفاوتی نمی کند که این احتیاج از یک نیاز دیپلماتیک ناشی شود یا از مؤلّفه های سیاسی، اقتصادی، امنیتی یا حتّی اطّلاعاتی- جاسوسی.

در حال حاضر که شتاب برای از سرگیری روابط با انگلستان در دولت جدید بسیار سریع شده، برخی سعی دارند بفهمند، در قبال امتیازی که ایران می‌دهد؛ چه ما به ازایی گرفته می‌شود؟ آنها نگرانند که ماجرا، صرفاً امتیازدهی باشد و مسیر به "جادّه‌ای یکطرفه" تبدیل شود!

باید به کارشناسان حق داد که نسبت به یک تئوری خطرناک، وحشت زده و نگران باشند. نگرانی جاری از این تئوری است که هم اکنون برخی از کارشناسان سیاست خارجی آن را مطرح می کنند: "قبل از باز کردن قفل رابطه با آمریکا، قفل دیگری را باید گشود؛ قفل روابط ایران- انگلیس".

«جمهوری اسلامی» متضرّر می‌شود، اگر در مجامع دیپلماتیک و رسانه‌ای به شکلی لجام گسیخته، شیفته رابطه با آمریکا و انگلیس معرّفی شود. چرا که، اگر انگلیسی‌ها نسبت به بازگشایی مجدّد سفارت‌شان در «تهران» از مقامات «پاستور»، بیشتر مشتاق نباشند؛ کمتر مشتاق نیستند. این اشتیاق زاید الوصف، البتّه شواهد رسمی زیادی دارد:

«جک استراو»، «وزیر خارجه پیشین بریتانیا» که روزهای خوبی را با «روحانی» در «تهران» و حین «توافق سعدآباد» گذرانده بود، بعد از مشخّص شدن نتایج انتخابات، در گفتگو با «شبکه سلطنتی B.B.C» از خوشبینی خود نسبت به انتخاب «روحانی» سخن گفته بود و اعلام کرد که قصد دارد با هدف بهبود روابط ایران و بریتانیا، به تهران سفر کند[1]. سفری که از جانب ایران پذیرفته نشد.

«ویلیام هیگ» - وزیر خارجه پادشاهی انگلیس- پیشتر در پاسخ به سئوال فوری «پارلمان انگلیس» در خصوص سیاست های دولت در قبال ایران پس از ریاست جمهوری دکتر «روحانی» گفته بود: «جناب رئیس پارلمان، من به مردم ایران برای مشارکت در انتخابات جمعه و به دکتر «روحانی» برای نتیجه آن تبریک می گویم ... سیاست بریتانیا در قبال ایران در این دولت و دولت قبلی ثابت بوده است. ما همچون جامعه بین الملل نگرانیم، طبق سندیات «آژانس بین المللی انرژی اتمی»، برنامه هسته‌ای ایران صرفاً صلح آمیز نباشد ... دولت امیدوار است به دنبال انتخاب دکتر «روحانی»، ایران از فرصت به دست آمده برای رابطه جدید با جامعه بین‌المللی؛ با تلاش برای دستیابی به توافقی بر طبق مذاکرات هسته‌ای استفاده کند»[2].


بعدها در حالیکه «هیگ» در گذشته حلّ موضوع هسته‌ای را بر رابطه ایران و انگلیس ارجح قلمداد کرده بود، در «مجلس عوام» این کشور، مواضع نرم تری گرفت و سعی کرد؛ مسئله هسته‌ای ایران را در حاشیه ایجاد روابط با ایران قرار دهد. وی آن زمان، در «کمیته روابط خارجی مجلس عوام» (در 25 تیرماه) گفت که «بریتانیا» دیگر سفر نکردن به ایران را توصیه نمی‌کند و کشورش به هرگونه اقدام «روحانی» برای بهبود روابط پاسخ خواهد داد[3]. «هیگ» گفت: «بازسازي روابط و همکاري قبل از بازگشايي سفارت‌ها ضروري است»[4]. خبری که مورد توجّه «شبکه VOA» (صدای آمریکا) نیز قرار گرفت.

«مرضیه افخم» (سخنگوی وزارت خارجه ایران) نیز در رابطه با دیدار «ظریف» و «هیگ» در «نیویورک» گفت: «پیرو مذاکرات دو وزیر خارجه در «نیویورک»، دوشنبه (15 مهرماه) آقای «هیگ» طیّ تماس تلفنی با آقای دکتر «ظریف»، پیشنهاد داد که دو کشور نسبت به تعیین کاردار غیر مقیم اقدام کنند»[5].

بنابر این، درست به نظر نمی‌رسد که ایران تمامی "کیک" را بدون گرفتن بُرشی، به انگلیسی‌ها تقدیم کند. اگر مقداری از "کیک" را هم برای خودمان نگاه داریم، بد نیست؛ در بدترین حالت، شاید احتیاج باشد که وقت دیگری مابقی‌اش را هدیه کنیم.

برخی از تحلیل گران داخلی معتقدند که سرعت از سرگیری مجدّد روابط ایران - انگلیس که در دستورکار وزارت خارجه‌های دو کشور قرار گرفته، تابع "دیپلماسی جدید ایران - آمریکا" است.

عناصری هستند که علاقه دارند، وضعیت "مذاکرات موردی" با «ایالات متّحده» بر سر مسئله هسته‌ای ایران را به وضعیت "رابطه با آمریکا" برای حلّ تمامی مسائل فی مابین تبدیل کنند. در اینصورت انگلیسی‌ها اجازه نخواهند داد که همه گوی‌های ایران بدون در نظر گرفتن "سهم ملکه" فقط به آمریکایی‌ها برسد.

«صادق زیباکلام» در یادداشتی برای «روزنامه شرق» می‌نویسد: «روابط میان ایران و انگلستان ظرف 34 سال گذشته، بسیار پیچیده و دشوار بوده است. شاید سخنی به گزاف نرفته باشد اگر آن را تشبیه به روابط میان زن و شوهری کنیم که با وجود اختلافات بسیار امّا به واسطه فرزندان شان، با یکدیگر زندگی می کنند ... اوّلین و مهم‌ترین تأثیر قطع رابطه (با انگلیس)، در عمیق‌تر شدن دشمنی با آمریکا، خودش را ظاهر می کند؛ در حالیکه داشتن رابطه، به نوعی به مثابه ترمز در کاهش تنش میان ایران و آمریکا عمل می‌کند ... جدای از انگلستان، داشتن رابطه با این کشور برای ما، «کلید» داشتن یک رابطه حدّاقلی با «ایالات متّحده»، اروپا و همسایگان عرب است. بدون داشتن رابطه با «لندن»، نمی توان با اروپا و همسایگان عرب مان هم رابطه داشته باشیم. بماند آمریکا، استرالیا، کانادا و بسیاری از کشورهای دیگر!»[6].


داستان با اوصافی که غرب زده های افراطی می خواهند پیش ببرند، واقعاً شرم آور می شود. کسانی که تمام آرزوهای سیاسی شان در داخل و خارج از ایران، را بر ساخت رابطه «جمهوری اسلامی» با ارباب شان (آمریکا) قرار داده اند، دردسرهای زیادی دارند؛ زیرا گویا این ارباب خود شرکاء و متّحدینی دارد که بدون اذن آنها؛ نمی تواند براحتی وارد معامله با ایران شود.

گویا کانال های مواصلاتی دیپلماتیک به آمریکا از مسیر انگلیس و رژیم صهیونیستی هم می گذرد، با این حال مسئولین «جمهوری اسلامی» لزومی نمی بینند که خود را در دردسرهای غرب زده های داخلی شریک کنند.

در راستای منافع ملّی بهتر است، در قبال هر امتیازی که داده می شود، امتیازی گرفته شود؛ هنوز حواشی و انتقادات به تماس تلفنی بی حاصل رؤسای جمهوری ایران و آمریکا، فروکش نکرده اند، اقدامی که از نظر مردم و نظام، به جا نبود.

بنابر این، «دولت یازدهم» که سعی دارد، گام های دیپلماسی را با رعایت تدبیر و مصالح عمومی کشور بردارد و مجلسی که برای ارتقای سطح روابط با انگلیس به سفارت، مصوّبه آن نیاز است؛ نباید نسبت به تحرّکات تنش آمیز جدید انگلیسی ها بی تفاوت باشند.

«B.B.C» به عنوان ارگان رسمی بریتانیا، در برابر اقدامات تروریستی «گروهک جیش العدل» در منطقه مرزی «سراوان» که به شهید و مجروح شدن مرزبانان «جمهوری اسلامی» انجامید؛  نه تنها تروریزم و تروریست‌ها در ایران را محکوم نکرد، بلکه مواضع مداخله جویانه ای گرفت[7].

این مسئله در حالی صورت گرفت که «گروهک جیش العدل» که از «گروهک ریگی» منشعب شده از همکاری سرویس های جاسوسی آمریکا و اسرائیل و سازمان منافقین تشکیل شده و هدف گذاری بزرگی برای برهم زدن امنیت داخلی کشور و بی ثباتی ایران دارد[8].

به همین منوال، «توئیتر وزارت خارجه انگلیس» در پُست جدیدی درباره ماجرای درگیری دختر «موسوی» و مأمورین انتظامی نوشت: «از گزارش ها درباره سوءرفتار با دختران «موسوی» هنگام دیدار با والدینشان، در روز عید نگران هستیم و امیدواریم به این مسئله بطور جدّی رسیدگی شود»[9]. این در صورتی است که نهادهای رسمی هنوز گزارش کاملی از مقصّرین این ماجرا را رسانه ای نکرده اند.

حدّاقل خواست منطقی از نمایندگان مجلس و وزارت خارجه این است که قبل از تکمیل مراودات با انگلیس، به این کشور یادآوری شود که مصوّبه کاهش سطح روابط دیپلماتیک، به چه دلیل بوده است؛ آن زمان اقدامات جسورانه و دخالت جویانه سفیر این کشور در مورد «فتنه» مورد بحث بود. این انتظار هست که اگر هم امتیازی گرفته نمی شود، لااقل براساس موازین دیپلماتیک، علّت قطع روابط و لزوم پایبندی به آن شروط، به پادشاهی انگلستان فهمانده شود.

همه و مِن جمله مردم، راه «مجلس نهم» و «دولت یازدهم» را از راه غرب زده های افراطی جدا می‌بینند، اعتماد به سیاستمداران همانطور که حفظ شده باید باقی بماند؛ برای سیاستمداران، اعتماد سرمایه بزرگی است؛ آن را به هدر ندهید.



[1] «واکنش های متفاوت به علاقه مندی جک استراو به سفر به ایران»- «خبرگزاری دویچه وله آلمان»- 28/4/1392

[2] «پایگاه اطّلاع رسانی دولت پادشاهی متّحد بریتانیا و ایرلندشمالی»- 18 jun, 2013- مصادف با 28/3/1392

[3] «چراغ سفارتخان ‌ها در تهران و لندن دوباره روشن می شود»- «خبرگزاری فارس»- 17/7/1392

[4] «شبکه خبری Press Tv»- 16/7/1392

[5] «خبرگزاری فارس»- 16/7/1392

[6] «نیاز متقابل ایران و انگلستان»- «صادق زیباکلام»- یادداشت صفحه نخست «روزنامه شرق»- 4/8/1392

[7] رجوع شود به: گزارش های «شبکه سلطنتی B.B.C فارسی»: «دادستان عمومی زاهدان: ۱۶ نفر در پاسخ به درگیری های سراوان اعدام شدند»، «گزارش تصویری/ درگیری در سراوان؛ ۱۴ مأمور کشته و ۱۶ زندانی اعدام شدند»، «گاهشمار تحوّلات مهم امنیتی استان سیستان و بلوچستان»، «گروه 'جیش العدل' قتل مرزبانان ایران را بر عهده گرفت»- 4 و 5 آبانماه 1392

[8] «جزئیاتی از پشت صحنه گروهک تروریستی تحت الحمایه آمریکا (جیش العدل)»- «خبرگزاری فارس»- 5/8/1392

[9] سایت ضدّانقلاب «بالاترین»- 4/8/1392

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 34
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 3
  • ۱۲:۰۷ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۸
    0 0
    با سلام جناب آقای روحانی چند سئوال؟ ۱-آخه عزیز دلم این کابینه است یا خانه سالمندان؟؟؟؟؟؟ ۲-برادر من وقتی دنیا به امریکا بخاطر شنود مکالماتشون بی اعتماد شده شما میای به شهردار تهران وآقای ضرغامی فشار میاری که مبادا شعار های ضد امریکایی پخش کنندبا کدام منطق و استدال؟؟؟؟؟ ۳-روحانی ارجمند شما که از آزادی بیان حرف زدید و گفتید دولت قبل خفقان بود پس چرا به صدا و سیما اجازه پخش جلسه رای اعتماد مجلسو ندادید؟معنی آزادی بیان رو هم فهمیدیم!!!! ۴-پدر گرامی شما که یک دیپلمات حرفه ای هستی!البته این جوری میگن.چرا میای قبل مذاکرات میگی خزانه خالیه؟؟؟با این کارت که حرف اوباما را تایید کردی که گفت ایران از سر اصتیصال مجبور به مذاکره شده!!!بعد هم میگی ما از موضع قدرت مذاکره کردیم!!!!تو که پدر قدرتو آوردی جلو چشماش عزیزم! ۵-فرصت صد روزه ات رو به پایان است.یادت نرفته که تو مناظره ها چه قولی داده بودی؟؟؟فقط جون عارف خان که به خاطرت کنارگیری کرد نگو نذاشتند نگو نمیزارن که یاد محمود خان میفتم!! ۶-راستی شنیده ام شیخ گوشه نشین حاج ناطق نوری رو میخواین بیارین واسه مجلس و....ای کلک میخوای جمع خانه سالمندانتو تکمیل کنی؟؟ اگر وقت داشتی به این سوال ها یه جوابی بده تا دلمون خوش بشه اگه وقت نداری به ظریف جون بگو امشب تو فیسبوک ...........
  • عاصی ۱۲:۳۲ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۸
    1 0
    خدایا ما اگه نخوایم با انگلیس و روسیه و امریکا و چین رابطه داشته باشیم کیو باید ببینیم؟ مگه آلمان چشه؟ مگه ژاپن چشه؟ مگه سوییس چشه؟ مگه کره جنوبی چشه؟ مگه برزیل چشه؟ باز بگم؟؟؟ اصلا دور این 4 تا لعنتی را خیط بکشین!
  • محمد ۱۲:۴۸ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۸
    0 0
    بالاخره این باغ قلهک تکلیفش چی شد؟ نکنه این هم جزو محرمانه هاست.کی بود میگفت دولت راست گو و با ملت صادقه؟ !
  • میترا1 ۱۲:۵۰ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۸
    0 0
    اولا که موضوع همون { کلیده }! در ثانی باور کنید اگه همون موقع که لانه ی جاسوسی امریکا تصرف میشد لانه ی این روباه پیر هم تصرف میشد امام جمله ای میفرمودند که تا ابد کسی نتونه صحبت این انگلیس کثیف را تو ایران بکنه ! اگر کسی تو ایران باشه و نظر مثبتی به این ملکه ی عجوزه و امپراتوریش !! داشته باشه باید به ایرانی بودنش شک کرد ! اگه امریکا از سال 32 وارد ایران شد انگلیس و جنایتهاش از 200 یا 300 سال پیش وارد سیاست ایران و سیاستمداران انگلوفیل ای ران شد !! مرگ بر انگلیس و 2 فرزند ان ! امریکا و اسرائیل !
  • صرفا جهت اطلاع ۱۳:۰۶ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۸
    0 1
    اول انگلیس خطرناکه بعدش پسرش روسیه امریکا که کدخداست اسرائیل هم پرچمش زیر پای ماست
  • ۱۳:۲۵ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۸
    0 0
    ما !؟ مگه چند نفری ؟ ما که میخوایم با همه دنیا رابطه داشته باشیم باید کی ببینیم ؟ چاره کار چیه ؟ رفراندوم با حضور اون اکثریتی که روز 22 بهمن و روز قدس خونه میمونند !؟
  • ۱۳:۲۶ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۸
    0 0
    همه این کشورهایی که مثال زدی هم با آمریکا رابطه دارند .
  • ۱۳:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۸
    0 0
    ببنید اصل قضیه این است برخی آقازاده ها راحت بتوانند مشکل ویزا و سکونت را در انگلیس حل بکنند
  • ۱۳:۴۲ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۸
    0 1
    اولا بجاي كلمه كيو بهتراز از جمله چه كسي را استفاده نمائيدثانيا آقاي روحاني ده سال نون ونمك ملكه را درانگليس خورده هيچ وقت به كدخداها پشت نمي كند ازهمان قماش است
  • ۱۴:۱۸ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۸
    1 0
    راست مي گي پس چين و شوروي چي؟ راستي كيكي هم مونده؟
  • ۱۴:۲۲ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۸
    0 1
    حداقل مانند كومونيستهاي بي دين (چين و روسيه) آش را با جاش سر نمي كشند بعد به شما بخندند!
  • ۱۵:۰۹ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۸
    1 0
    نه بابا چین و روسیه یهو کمونیست شدن و آشو با جاش سر میکشن؟ شما به روح یا به تاریخ هم اعتقادی داری؟
  • حسین ۱۵:۲۷ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۸
    0 0
    به حل حال خدا به خیر بگذرونه روابط با کشورهایی مثل انگلیس و آمریکا مثل سواری‌ گرفتن از اسب چموشه ببینه شل اومدیو داری بهش میدون میدی همچین میزنت زمین که حالا حالا‌ها نمیتونی‌ از جات بلند شی‌‌
  • هادی ۱۶:۱۷ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۸
    0 0
    احسنت. منظور زیبا کلام هم از فرزندان، فرزندان آقایون بوده. خدا لعنت کنه کسانی رو که به خاطر وابستگی شخصی و ذاتی خودشون به استعمارگر پیر، وابستگی ملت و کشور رو هم فراهم میکنند.
  • ۱۶:۱۸ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۸
    0 0
    چاییدی بابا
  • ۱۶:۱۸ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۸
    0 0
    برو بذار باد بیاد
  • ۱۶:۱۸ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۸
    0 0
    اونا که در هر صورت میرن و میان
  • 007 ۱۸:۳۲ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۸
    0 0
    برادر 15:09 خودتو گول نزن
  • ۱۸:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۸
    0 0
    ناشناس 13.25 یه چشم پزشک برو مطمئنی اکثریت نمیرن ؟ شما که عاشق آمریکا هستین میتونین همین امروز بار و بندیل جمع کنین برین
  • ابراهيم ۲۰:۴۱ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۸
    0 0
    برادر فيسبوكي جناب ظريف! اگر رابطه با امريكا آجيل مشكل گشاست، پس گرا پاكستان كه با آمريكا رابطه داره انقد مشكل داره؟ ميانمار كه با آمريكا رابطه داره چرا؟ ليبي كه با آمريكا رابطه داره چرا؟ افغانستان كه با آمريكا رابطه داره چرا؟ مصر كه با آمريكا رابطه داره چرا؟ عراق كه با آمريكا رابطه داره چرا؟ عربستان كه با آمريكا رابطه داره چرا؟ اسپانيا كه با آمريكا رابطه داره چرا؟ يونان كه با آمريكا رابطه داره چرا؟ اينا همه يه طرف اصلن خود آمريكا كه با خودش رابطه داره چرا انقدر مشكل اقتصادي داره؟ ١٧ تريليون دلار بدهي شو چيكار ميخواد كنه!
  • ۲۰:۵۴ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۸
    0 0
    پرفسور ! علامه ! شوروی بیست سال پیش از بین رفت
  • جعفر ۲۱:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۸
    0 0
    شما یه سری به وجدان و انصاف خودت بزن ببین تحریمها برداشته بشه بهتره یا باقی بمونه؟
  • ۲۲:۰۸ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۸
    0 0
    اقای روحانی خیلی وقت است با عدول از شعارهای انتخاباتی که داده است نشان داده اند حتی به حرفهایی هم که به مردم وعده داده اند پایبند نیستند . اینکه دولت قبل را با بی انصافی تمام می کوبند و هیچ نقطه ی مثبتی از ان ذکر نمی کنند هم جزیی از بازی این دولت است . اینها می خواهند با فرافکنی و سیاه نمایی زمان را تلف کنند و این را به مردم اعلام کنند که ببنید مردم ، این همه مشکل از دولت قبلی است و ما هیچ کاره ایم !!! حال سوال اینجاست شما که نمی توانید برای برون رفت از مشکلات طرحی ارائه دهید چرا وارد عرصه انتخابات شدید ؟ چرا عوض ارائه راه حل درباره مشکلات تمام انها را به گردن دولت قبلی می اندازید ؟ خوب شما امدید برای این که مشکلات را حل کنید نه اینکه انها را تکرار کنید و دائم گزارش مشکلات دهید .
  • عرفان ۰۰:۲۱ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۹
    0 0
    لازم نیست حرف دکتر عباسیو اینجا کپی کنی
  • علی ۰۰:۳۲ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۹
    0 0
    رهبر انقلاب پیش تر گفته بودند اگرچه برخی کشورهای اروپایی مثل فرانسه علیه ایران کارهایی راانجام میدهنداما راه برگشت برای انها وجود دارد،ولی درباره ی "انگلیس خبیث "اینطور نیست(نقل به مصمون) سفارت انگلیس درسال88همان نقش سفارت آمریکا درسال58را برعلیه ایران بازی میکرد
  • ۱۷:۳۷ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۹
    0 0
    آها! چین کمونیست افغانستان و پاکستان و بحرین رو از ایران جدا کرد یا ملکه شما ؟
  • ۲۲:۲۷ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۹
    0 0
    دکتر احمدی نژاد : به خدا پشت قضیه تسخیر سفارت انگلیس ، دست انگلیس وجود داشت . انگلیس اولین کشوری بود که بانک مرکزی ایران را تحریم کرد . زمانی که تجارت ما با انگلیس نزدیک صفر شده بود به یکماه نرسید که ماجرای حمله به سفارت را شروع کردند و در حالی که تا قبل از حمله به سفارت ، تنها انگلیس بانک مرکزی ما را تحریم کرده بود با این حمله ، اتحادیه اروپا با تحریک انگلیس مجاب و قانع شد که بانک مرکزی ایران را تحریم کند . کسانی که با اقتصاد سر و کار دارند می دانند که تحریم بانک مرکزی یعنی قتل عام اقتصادی . جالب اینجاست که یک هفته قبل از آن ماجرا ، سفیر انگلیس به همتای اروپایی اش گفته بود یک هفته دیگر اتفاقی می افتد که ورق کاملا بر می گردد !
  • ۰۲:۲۹ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۰
    0 0
    راست میگه به پایان صد روز هم نزدیک داریم میشیم ببنیم جوجه رو آخر پاییز میشماره یا اولش
  • ۰۲:۳۱ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۰
    0 0
    بابا این دولت که دوتا دوتا با هم درگیرند اوضاع وخیمه خدا رحم کنه فکر کنم بابامون در میاره
  • کیا ۰۳:۱۹ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۰
    0 0
    دولت پدر خوانده ها نه سالمندان
  • ۰۳:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۰
    0 0
    باز هم تحریف سخنان رهبری..اتفاقا ایشون جایی گفته بودن ما قرار نیست حتی با امریکا تا ابد دشمن باشیم ایشون گفته بودن تا زمانی که انگلیس و امریکا علیه ما از موضع تکبر و غیر برابر برخورد کنن ما این گونه عمل خواهیم کرد....
  • عبدالله1 ۰۸:۱۰ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۰
    0 0
    قابل توجه خانم میترا1!!!سفارتخانه ی هر کشور به معنای خاک اون کشور هست و اگر به سفارتخانه تعدی بشه به معنای اشغال کشور صاحب سفارتخانه است,اگه افراطی ها به سفارت انگلیس دست درازی نمی کردن این همه فشار به مردم وارد نمی شد,به نظر میرسه شما خیلی تندرو هستید،من از شما خواهش می کنم پیام مردم طرفدار دکتر روحانی در 24 خرداد رو دریافت کنید و این قدر افراطی با قضایا برخورد نکنید!!!
  • کارمند ۱۷:۴۲ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۰
    0 0
    به خدامردم گرسنه اندبالای 65درصدمردم عادی فقیرند افراطیون الان همه پولدارن همش میخواندبه همه بجنگندباباجون جنگ بسه بسه تایکی میادحرف بزنه میگید غیرت نداره دین نداره بهشت رو ادم خوباره همه روقبضه کردین بسه حرف مردم این نیست مشرق توروخداسانسورنکن
  • مسعود ۱۷:۵۰ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۰
    0 0
    مقاله خوبی بود .سپاس. اما کلان سیاستنداران میدانند که انگلیس جزئ ناسیونالیست های افراطی است جزئ به قدرت خود به هیچ چیز دیگری نمی اندیشد .بهترین های جهان را دارد وبرایشان هزینه میکند . وتوانا است چون که داناست .. انچه که ما هرگز نبوده ایم زیرا به دانائی ارجی نمیگذاریم . انگیس روش ریشه زنی فرهنگی را دارد که برخلاف سایر کشور های همترازش است در ریشه زنی فرهنگی روش ها به شدت متغیر است لذا دریافت انرا زمانی متوجه میشویم که کار از کار گذشته در شطرنج سیاسی اش میگذارد احساس نمائی برنده ای وحتی ممکن است اعتراف هم بکند اما همانند بیماری ایدز انگاه میفهمی که همه قوای شناسائی ودفاعی را از دست داده باشی روش ریشه زنی فرهنگی اش در هند وچین به حوبی دیده میشود اعتیاد مفرط.فساد اداری.فحشائ واز بین بردن ریشه های اساسی وتمرکزی اجتماعی تا مرحله بی توجهی مردم به دولت وناتوانی دولت در حل مسائل به دلیل فساد دولتی ها ورخوت نیروی جوان به دلیل بیگانگی با خود وجامعه . در جمع نیازی به اما واگر های روابط دیپلماتیک نیست وبرای انگلیس در یک ساختمان تعریف نمیشود . انچه که اکنون در جامعه میبینیم از جمله عدم وحدت واتحاد بین مسئولین قانون گریزی مردم ومسئولین ؛ رانت های سیاسی واقتصادی.فحشا واختلاص های بی سابقه در تاریخ یکصد ساله !! از بین رفتن کانون های حانواده وحرمت های فرهنگی ودینی .. گسیل فحشائ به کشورهای همجوار ومهمتر از همه یاس وسرخوردگی جوان از نبود یک اینده روشن و.. همه به معنای جای پای استعماری انگلیس است در ایده لوژیک انگلیس که علمی هم هست این جامعه همان سیبی است که به دامن انگلیس خواهد افتاد .جامعه امروزی ما به یک اصلاح بنیادی بیشتر محتاج است تا اگر ومگر های دیپلماتیک

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس