بازتاب مصاحبه سایت جماران با حمید انصاری در روزنامه‌های زنجیره‌ای بود که دیروز در اقدامی هماهنگ و در تیترهای خود به تحریف واکنش ناکافی حمید انصاری پرداختند.

گروه سیاسی مشرق - روزنامه‌های کشور، در لابه‌لای اخبار و مطالب تولیدی خود، به نکات، اخبار و مفاهیمی اشاره می‌کنند که انتخاب و بازنشر آنها می‌تواند مورد علاقه مخاطبان یک رسانه باشد. آنچه در ادامه می‌خوانید گزیده‌ای از مطالب امروز روزنامه‌های کشور به انتخاب خبرنگاران گروه سیاسی مشرق است.

***



تحریف نظرات امام(ره) در روزنامه‌های زنجیره‌ای

به گزارش کیهان، واکنش قائم مقام موسسه نشر آثار امام(ره) به ادعاهای هاشمی رفسنجانی و نوع انتشار این واکنش درروزنامه‌های زنجیره‌ای، از یک تحریف و کلاهبرداری چند لایه‌ حکایت می‌کند.
واکنش حمید انصاری هرچند دیرهنگام و ضمن رودربایستی است- و در واقع اولویت را به حفظ حرمت هاشمی و نه حضرت امام داده!- اما در عین حال واجد نکات قابل توجهی در حد تکذیب بخش‌هایی از ادعاهای هاشمی و سایت وی است ضمن اینکه نشان می‌دهد گردانندگان سایت هاشمی با خود هاشمی نیز بازی می‌کنند. اما نکته جالب بازتاب مصاحبه سایت جماران با حمید انصاری در روزنامه‌های زنجیره‌ای بود که دیروز در اقدامی هماهنگ و در تیترهای خود به تحریف واکنش ناکافی حمید انصاری پرداختند. به عنوان مثال روزنامه زنجیره‌ای اعتماد در تیتر اول خود با تحریف‌ سخنان انصاری مدعی شد «موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی، اظهارات هاشمی را تایید کرد/ اسناد موافقت امام با حذف مرگ بر آمریکا.»! فقط ذیل این تیتر بزرگ در یک سوتیتر ریز نوشته شده «موسسه امام: خاطره آقای هاشمی، قطع شعار مرگ بر آمریکا و مرگ بر شوروی از رادیو و تلویزیون است نه حذف آن از تظاهرات و مناسبت‌ها»! مشابه همین تحریف کلاهبردارانه در تیتر سخنان حمید انصاری، را روزنامه شرق نیز مرتکب شده و تیتر زده است «دستور امام: حذف مرگ بر آمریکا و شوروی»!

کارت اخطار برای عبور از خط قرمز نظام

کیهان نوشت: دو تن از شبه اصلاح‌طلبان فراری و فعال در فتنه سبز به ارزیابی بیانات رهبر معظم ‌انقلاب درباره نابه‌جا بودن برخی پیشامدها در سفر هیئت ایرانی به نیویورک پرداختند.سایت روز آن‌لاین که از پاریس به روزرسانی می‌شود در تحلیلی به قلم «حسین-ع» - دیپلماتی که در فتنه سبز پناهندگی گرفت - نوشت: جمله کوتاه رهبر جمهوری اسلامی که «برخی از آنچه در سفر نیویورک پیش آمد، به‌جا نبود» در مقام تذکر بود که گرچه کوتاه و در حد یک جمله بود اما واجد عناصر شدّت و حدّت و اخطار است.

وی می‌افزاید: معمولا مقام تذکر دهنده نقش موثری در قوت تذکر ایفا می‌کند. در مورد بحث ما، تذکر داده شده به سکانداران سیاست خارجی، توسط شخص رهبر جمهوری اسلامی داده شده است. رهبر در ساختار قدرت جمهوری اسلامی، نایب امام زمان (عنصرمعنوی) و فرمانده کل قوا (عنصر مادی) است. جمع بودن این دو عنصر در رهبر، در ایدئولوژی انقلاب اسلامی موجب می‌شود وی «شخص اول نظام»، «ولی‌مطلق فقیه» و «ولی‌امر مسلمین جهان» تلقی گردد.

این فعال فتنه سبز درباره اهمیت تذکر رهبر معظم انقلاب می‌افزاید: ضرب و قوت تذکر داده شده وقتی مضاعف می‌شود که در نظر آوریم این تذکر به صورت علنی و نه پنهان داده شده است. علنی و آشکار کردن تذکر به منظور «جدی» بودن آن تذکر است که دیگر بار تکرار نشود.
این تحلیل خاطرنشان می‌کند: بار واژگان هم‌معنا لزوما یکی نیست. مثال معروف، آن است که «بفرما و بنشین و بتمرگ» گرچه هر سه، دلالت بر یک فعل (نشستن) دارد اما بار معنایی آن‌ها متفاوت است. «بفرما» حاوی معنای احترام، «بتمرگ» حاوی معنای توهین و «بنشین» فاقد بار احترام و توهین است. اندکی دقت کافی است که رهبر انقلاب اسلامی در تذکر خود واژه «نابجا» را به کار بست که معادل معنایی واژگانی همچون «نسنجیده» و «ناپخته» را به ذهن شنونده متبادر می‌سازد.

اگر عناصر چندگانه بالا را کنار هم بگذاریم، دانسته خواهد شد که سخن ‌[آیت‌الله] خامنه‌ای هر چند کوتاه ولی حاوی اخطاری بس قوی بود که ناگزیر باید آن را کارت اخطار محسوب کرد.یادآور می‌شود رهبر معظم انقلاب در سخنرانی مورد اشاره تأکید کردند که از دیپلماسی دولت و وزارت خارجه پشتیبانی می‌کنند اما به دولت آمریکا که غیرمنطقی، غیرقابل اعتماد، خودبرتربین و عهدشکن است بدبین هستند.
در همین حال گویانیوز در تحلیلی به قلم «اکبر-گ» از همکاران متواری اصلاح‌طلبان و نشریات زنجیره‌ای نوشت: آیت‌الله خامنه‌ای در چارچوبی مشخص برای حل نزاع هسته‌ای به حسن روحانی «اختیار تام» داده است. از نظر او، حل مسئله هسته‌ای به معنای حل مسائل میان ایران و آمریکا و برقراری روابط دوستانه میان این دو کشور نیست.


يك واگذاري شبهه ناك ديگر در شمال!

روزنامه ایران نوشت: خبر اول اين كه نتيجه مزايده انتخاب دو اپراتور جديد بندراميرآباد كه سه ماه پيش برگزار شده بود، در حالي هفته گذشته مشخص شد كه با ابهامات فراواني مواجه است.ايرج نديمي عضو فراكسيون بنادر و صنايع دريايي گفته: درباره بندر اميرآباد مشخصاً نگراني‌هايي از جهت روش واگذاري، اثر و نتايج آن وجود دارد كه در نخستين جلسه تشكيل‌شده فراكسيون بنادر و صنايع دريايي به آن پرداخته خواهد شد.مجلس در جهت واگذاري بندر اميرآباد به شركتي كه در مرحله اول برنده مزايده بوده و در مرحله دوم پس از ابطال نيز مجدداً به‌عنوان برنده معرفي شده است، از همه ابزارهاي نظارتي خود استفاده خواهد كرد.


 مرد پشت‌پرده توافق ایران- آمریکا کیست؟

آرمان روابط عمومی نوشت: شنیده شد که سرگئی کرینکو، مدیر روس اتم و سانده نیروگاه هسته‌ای بوشهر یکی از کانال‌های مستقیم در توافق محرمانه واشنگتن، مسکو و تهران است. انتخاب به نقل از دبکا نوشت؛ کرینکو یکی از معتمدین مشاوران هسته‌ای پوتین است که زمان خود را در ماه‌های جولای و آ گوست بین تهران، مسکو و بوشهر صرف کرد. در آنجا او تیمی متشکل از دانشمندان هسته‌ای فارسی‌زبان روس برای پروژه‌های مشترک هسته‌ای ایران- روسیه راه‌اندازی کرد. این دانشمندان تقریبا تنها بیگانگانی هستند که با تمام بازیگران کلیدی برنامه هسته‌ای ایران آشنا هستند. بنابر ادعای منابع دبکا، پوتین شخصا به این تیم تحت هدایت کرینکو دستور طراحی متن توافق هسته‌ای تهران و واشنگتن را داده است.

وظایف تازه شورای مشورتی اصلاح طلبان

خبر ديگر اين كه مرتضي مبلغ از فعاليت‌تازه شورای مشورتی اصلاح‌طلبان خبر داده و به مهر مي‌گويد: اصلاح‌طلبان با استفاده از ظرفيت‌هاي موجود وارد انتخابات خواهند شد و اگر احزاب جديدي هم تشكيل شود به ظرفيت‌هاي موجود اضافه خواهد شد.

روزنامه ایران نوشت: شوراي مشورتي نيز در راستاي ايجاد هماهنگي و وحدت رويه بين اصلاح‌طلبان عمل خواهد كرد. اصلاح طلبان به عنوان يك جريان سياسي و اجتماعي وظيفه خودشان را انجام مي‌دهند و در راستاي وظيفه ملي ايفاي نقش مي‌كنند و اين هميشه بوده است منتها وقتي بسترش فراهم شود، نقش‌شان فعال‌تر و مؤثرتر خواهد شد. قطعاً اصلاح‌طلبان هم براي آينده و انتخابات مجلس برنامه دارند.

برخلاف دکتر ظریف انگلیس عجله‌ای ندارد

به گزارش روزنامه کیهان، حمایت دولت انگلیس از تحریم‌های ضدایرانی کمتر از کنگره آمریکا نیست.رضا-ت از عناصر اپوزیسیون مقیم لندن که با بی‌بی‌سی و رادیوفردا همکاری دارد، در وبسایت رادیوفردا به بررسی تعیین «کاردار غیر مقیم» از سوی دو کشور ایران و انگلیس که پس از دیدار دکتر ظریف با هیگ صورت گرفت، پرداخت و نوشت: دولت بریتانیا، پیش از داخل شدن ایران در هر نوع سازش موضوعی با غرب پیرامون بخش‌های حساس برنامه اتمی خود و همچنین موافقت با قطع تدریجی کمک‌های نظامی به دولت اسد، عادی‌سازی مناسبات تهران - واشنگتن را گامی سازنده و در جهت تقویت امنیت منطقه‌ای تلقی نمی‌کند. تعیین «کاردار غیرمقیم» به جای گشایش بدون پیش‌شرط سفارت بریتانیا در تهران، نشانه رفتار محتاطانه لندن در رابطه با دولت تازه جمهوری اسلامی است.

وی خاطر نشان کرد: دولت دیوید کامرون از «ابتکار سیاسی» جک استراو، وزیرخارجه پیشین بریتانیا، برای شرکت در مراسم تحلیف حسن روحانی و توسل به «دیپلماسی خط دوم»برای عادی‌سازی سریع‌تر مناسبات با تهران حمایت نکرد.همکار بی‌بی‌سی ادامه می‌دهد: در جمع کشورهای موسوم به 1+5، سیاست‌های بریتانیا نسبت به ایران، با واشنگتن همسوتر از سایرین و در جهاتی حتی سختگیرانه‌تر از آن بوده است. قطعنامه‌های تنبیهی شورای امنیت علیه ایران اغلب توسط هیئت نمایندگی بریتانیا تنظیم و پس از مشورت با آمریکا پیشنهاد شده‌اند.
وی همچنین نوشت: در مورد لغو احتمالی پاره‌ای از تحریم‌های یک‌جانبه آمریکا و اروپا علیه ایران، که تهران به حصول توافق پیرامون آن با دولت آمریکا علاقه‌مند است، مقاومت و مخالفت دولت بریتانیا کمتر از کنگره آمریکا نخواهد بود.

 دولت بریتانیا محتاطانه به دولت اوباما هشدار می‌دهد که به جای تعجیل در دادن امتیازهای سیاسی و یا اقتصادی به دولت تازه تهران، تا دست یافتن به نتایج موضوعی و لمسی در مذاکرات اتمی و تغییر روش ایران در قبال سوریه تنها به تقویت بخش‌های تبلیغاتی کمک به دولت روحانی، از جمله مبادلات ورزشی و ادامه چهره‌سازی مثبت از او در رسانه‌ها، بسنده کند.با این اوصاف به نظر می‌رسد حق با ملت ایران است که در کنار مرگ بر آمریکا، شعار مرگ بر روباه پیر (انگلیس) سر می‌دهند.   

ماجراي پيام «حسن روحاني» به «بوش»

تهران امروز نوشت: محمد البرادعي در كتاب خاطرات خود در بخش مربوط به پرونده ايران در سال ۲۰۰۳-۲۰۰۵ خاطره‌اي از حسن روحاني نقل مي‌كند: يك پيام نوشتاري از حسن روحاني از طرف ايران به همراه داشتم كه در آن گفته شده بود اين كشور آماده است در همه زمينه‌ها از جمله برنامه اتمي ايران و موضوعات گسترده‌تر امنيت منطقه‌اي با ايالات متحده وارد گفت‌وگو شود. يادداشت را به بوش دادم، منبع آن را توضيح دادم و به وي گفتم احساس مي‌كنم چقدر براي ايالات متحده مهم است گفت‌وگو با ايران را آغاز كند. بوش پاسخ داد: «مي‌خواهم در سطح رهبر با رهبر صحبت كنم، اما مطمئن نيستم رهبر ايران آماده مشاركت باشد.»

انتخاب سخنگو به سبك وزارت نفت

وزارت نفت در اقدامي شگفت‌انگيز و عجيب براي انتخاب سخنگوي وزارت نفت فراخوان عمومي صادر كرد. بر اساس گزارش روزنامه تهران امروز، اداره كل روابط‌عمومي وزارت نفت با انتشار اطلاعيه‌اي اعلام كرد، اين وزارتخانه در نظر دارد فردي را از بين همكاران صنعت نفت به عنوان سخنگوي وزارت انتخاب كند. به گزارش پايگاه اطلاع‌رساني شركت ملي نفت ايران طبق فراخوان مذكور، اين فرد بايد علاوه بر آشنايي مطلوب به مسائل صنعت نفت، داراي قدرت بيان متناسب براي انجام اين ماموريت و تسلط به محاوره به زبان انگليسي باشد. در شرايط مساوي خانم‌ها در اولويت هستند.


 خاتمی در آیینه خاتمی

روزنامه آرمان روابط عمومی اولین صفحه رونامه خود را به سیدمحمد خاتمی اختصاص داد و نوشت:  نگاشتن پیرامون خصائل و مسائل سیاستمدار برجسته‌ای که نام‌آشنای عام و خاص است شاید در وهله نخست کار سهل و آسانی به نظر آید اما تدوین و تبیین نوشتاری که واژگان را با چنان منزلت و منقبتی بیاراید که از یکسو به ورطه و وادی غلو و مدیحه‌گویی صرف غوطه‌ور نگردد و از منظری دیگر آن‌گونه که بایسته و شایسته است بازتاب‌دهنده سکنات و وجنات و خردپیشگی ویژه وی باشد، کاری بس پیچیده و صعب است. سیاستمداران ایرانی همواره در این ورطه‌های پیچ در پیچ و زوایای پیدا و پنهان نگریسته شده‌اند. عده‌ای آنان را تا عرش بالا برده و عده‌ای بر فرودشان اهتمام ورزیده‌اند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس