دبير سومين جشنواره معضلات شهري يکي از دلايل تبادل ارتباط ميان کارتونيست‌هاي خارجي و ايراني را تنور داغ مسابقات در کشورمان توصيف کرد.

به گزارش مشرق به نقل از مهر، سيدمسعود شجاعي طباطبايي، مدير خانه کاريکاتور و دبير سومين جشنواره کاريکاتور معضلات شهري در نشست خبري اين جشنواره که صبح امروز، 28 دي در سازمان فرهنگي هنري شهرداري برگزار شد، گفت: فراخوان جشنواره از 22 مرداد با موضوع معضلات شهري منتشر شده‌است.

وي در مورد شرکت‌کنندگان اين دوره ابراز کرد: 61 کشور خارجي در جشنواره شرکت کردند که نشان مي‌دهد جشنواره توانسته است موفق عمل کند. از آنجاکه تنور مسابقات کاريکاتور در ايران هميشه داغ است، خيلي از کارتونيست‌هاي مطرح دنيا مسابقات ايران را دنبال مي‌کنند. علاوه‌بر اينکه سايت ايران کارتون دو سال است به عنوان بهترين سايت کاريکاتور شناخته مي‌شود و توانسته با هنرمندان جهان ارتباط خوبي برقرار کند.

شجاعي طباطبايي با بيان اينکه 1724 اثر به دبيرخانه جشنواره ارسال شده است، عنوان کرد: آثار، طي دو مرحله مورد داروي قرار گرفتند. مرحله اول داروي بسيار سخت بود و در نهايت 760 اثر از ميان آثار ارسال شده قضاوت شدند. آثار به صورت آن لاين در سايت خانه کاريکاتور نشان داده شدند.

دبير سومين جشنواره کاريکاتور معضلات شهري در مورد بيشترين کشورهاي شرکت‌کننده اظهار کرد: 164 کاريکاتوريست ايراني به عنوان بيشترين هنرمندان، در اين رويداد شرکت کردند. پس از آن، ترکيه با 52 هنرمند، اندونزي با 41 کارتونيست، برزيل و چين با 35 هنرمند کشورهايي بودند که بيشترين آثار را داشتند.

به گفته وي به نفر اول 2500 دلار به هراه تنديس و لوح تقدير، به نفر دوم دو هزار دلار به همراه تنديس و لوح تقدير و به نفر سوم هزار دلار به همراه تنديس و لوح تقدير اهدا مي‌شود. ضمن آنکه 10 نفر لوح تقدير دريافت مي‌کنند.

شجاعي طباطبايي در بخش ديگري از اين نشست گفت که از 13 نفر برگزيده، شش نفر ايراني هستند و اين نشاندهنده موفقيت ايراني‌ها است: وضعيت کاريکاتور ايران در بخش نمايشگاهي خيلي خوب است و رشد چشمگيري در اين زمينه داشته‌ايم. وقتي کارتونيست‌هاي ايراني در يک جشنواره شرکت مي‌کنند، موجب ارتقاي آن مي‌شوند.

رئيس خانه کاريکاتور افزود: داوري نهايي 22 دي انجام شد ولي هنوز تاريخ اختتاميه جشنواره مشخص نيست که درحال رايزني اين امر هستيم. يکي از نکات جالب اين دوره حضور پرتعداد کارتونيست‌هاي شهرستاني و بانوان بود که بايد توجه خاص و ويژه‌اي به آنها داشت.

وي در مورد حضور کارتونيست‌هاي خارجي عنوان کرد: تعدادي از کارتونيست‌ها خارجي قرار است در بخش کاريکاتور جشنواره هنرهاي تجسمي فجر شرکت کنند و ما مي‌خواهيم از اين فرصت استفاده و از آنها براي حضور در مراسم اختتاميه جشنواره معضلات شهري دعوت کنيم.

شجاعي طباطبايي همچنين درباره استفاده آثار در سطح شهر ابراز کرد: در دوره‌هاي قبل آثار را در قطع بزرگ به صورت بيلبورد يا به صورت لوح فشرده منتشر کرديم. اميدواريم با عنايت مسئولان فرهنگي هنري شهرداري در اين دوره هم چنين اتفاقي بيفتد.

بهرام ارجمندنيا، يکي از داوران اين جشنواره در مورد شبيه بودن آثار ارسال شده اظهار کرد: بحث کپي آثار باعث شده است داوران و هيئت انتخاب، سختگيري زيادي داشته باشند چون برخي از کاريکاتونيست‌ها با زيرکي آثارشان را کپي يا شبيه کاري مي‌کنند و متاسفانه در اين اواخر با تعداد بيشتري از آثاري که کپي شده‌اند، مواجه شده‌ايم اما سعي کرديم آنها را شناسايي کنيم.

وي سپس در مورد آثار هنرمندان ايراني و خارجي گفت: يکي از مسائلي که در مورد کاريکاتورها وجود داشت، اشتراک ميان فرهنگ‌ها بود چون ظاهرا معضلات شهرها در تمام فرهنگ‌ها نزديک به يکديگر هستند و براي همين در مورد آثار خارجي شاهد موضوع‌هايي بوديم که به صورت روزمره با آنها سروکار داريم. براي همين خيلي از موضوع‌ها نقطه اشتراک ميان ما و کشورهاي ديگر بود.

ابوالفضل محترمي، از ديگر داوران جشنواره در ادامه بيان کرد: بيشترين آثار در مورد محيط زيست، فضاي سبز، آلودگي صوتي و کمترين موضوعي که به آن پرداخته شد، معلولين و فضاهاي شهري بود.

وي در مورد داروي آثار توضيح داد: ما در داوري، منتظر يک اتفاق مهم بوديم. اثري از نظر ما مورد قبول بود که ديد منحصر به فرد، ديد و تکنيک قوي داشته باشد. به همين دليل بايد مطمئن مي‌شديم آثار قبلا نمايش داده نشده‌اند.

آثار سومين جشنواره کاريکاتور معضلات شهري بعد از انجام مراسم اختتاميه در فرهنگسراي نياوران به معرض ديد عموم گذاشته مي‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس