رقبای بیگانه صداوسیما در حالی به نمایش سه‌بعدی تجهیزات نظامی کشورمان پرداختند که رسانه ملی ما هنوز از به‌کارگیری چنین فناوریی برای "نمایش قدرت ایران" غافل است و علت اصلی درجا زدن صداوسیما و عدم بروز و ظهور استفاده از فناوری‌های نوین در این سازمان، دست‌کم برای رسانه‌ها روشن نیست.

گروه جنگ نرم مشرق، اهمیت تکنولوژی و علم و استفاده از آن برای قدرتمند شدن در جهان امروز بارها توسط مقام معظم رهبری مورد تاکید قرارگرفته است؛ ایشان در دیدار با شركت‌كنندگان در اجلاس جهانی اساتيد دانشگاه‌هاى جهان اسلام و بيدارى اسلامى‌ در 21 آذر سال 1391 هجری شمسی در ارتباط با علم آموزی و تکنولوژی فرمودند:


به این جهت برنامه کلان جمهوری اسلامی ایران به فرموده امام امت باید بر مبانی پیشرفت علمی و استفاده از آن به عنوان ابزاری برای ترویج آرمان‌های انقلاب اسلامی ایران باشد و نباید فراموش کرد که تمامی این ابزارآلات صرفا وسیله‌ای برای انتقال بهتر محتوی به مخاطب می‌باشد، اما متاسفانه در بعضی از حوزه‌ها، ابزار‌های رسانه‌ای بر محتوی پیشی گرفته و اصل وجودی آن­ها مورد فراموشی قرارگرفته است.

القای پیام  به صورت غیر مستقیم در لوای سرگرمی‌، از پدیده‌هایی است که در جهان امروز به خوبی توانایی اغوا و اقناع توده مردم را دارد؛ حال اگر سرگرمی مد نظر از دوز بیشتری برخوردار باشد القای پیام غیر مستقیم از اثر گذاری بیشتری برخوردار خواهد بود.


در حوزه سرگرمی از دهه‌های گذشته تاکنون فیلم ها و جذابیت های داستانی آن بسیاری از مردم در سراسر جهان را به پای گیرنده­ های تلویزیونی و صندلی های سینما کشانده است و به مرور زمان ورود رایانه­ ها و کنسول­ های بازی با حالت اکتیو، جوانان را به خود مشغول کرده است.


تمامی این ابزارآلات انتقال پیام در پوشش سرگرمی نقش ویژه­ای را در راستای القای پیام غیر مستقیم به مخاطب داشته است

همچنین در عرصه فیلم و سینما، این مسئله با بهبود چشم گیری کماکان روند رو به رشد خود را ادامه می‌دهد، به گونه ­ای که جدای از جذابیت داستانی فیلم، جذابیت‌های بصری و با کیفیت‌تر شدن تصویر ارائه شده در فیلم ها‌ به القای عمیق­تر پیام به مخاطب بسیار قابل توجه می­ باشد.

در ابتدا این مسئله با ورود دی‌وی‌دی (DVD) و سپس با ورود بلوری (Blu-Ray) به اوج خود رسید و با گذشت نه چندان زیادی سیستم های سه بعدی خود را وارد شبکه سرگرم کننده رسانه‌ای کرد که در طول چند سال گذشته بسیاری از جهانیان با ورود به سینماها برای دیدن فیلم های سه بعدی و یا خرید تلویزیون‌های دارای این سیستم به دیدن این برنامه ها می‌پردازند.


و هم اکنون نیز بسیاری از شبکه های جهانی، سیستم خود را به سه بعدی تغییر دادند اما به دلیل عدم رغبت مردم به این تکنولوژی و گران بودن آن و بایدی استفاده از عینک مخصوص برای دیدن، بسیاری از مردم دیدن فیلم های فول. اچ.دی (FULL HD) را به تکنولوژی سه بعدی ترجیح دادند.


شبکه Xfinity 3Dاز شرکت کامکست (Comcast) بزرگ‌ترین ارائه‌کننده شبکه‌های کابلی در آمریکا محسوب می‌شود، که 24 ساعته برنامه‌های سه بعدی پخش می‌کند.

اما نوع دیگر انتقال پیام که عموما از جذابیت کمتری برخوردار است و در نسبت با فیلم و بازی مخاطبان کمتری دارد، برنامه‌های خبری می­ باشد؛ برنامه­ هایی که عنوان یکی از اقسام انتقالات پیام در القای مستقیم داشته و مبتنی بر مدل انتقال پیام مستقیم عمل می­ نماید.

اما امروزه تکنولوژی به کمک تهیه‌کنندگان اخبار آمده و برنامه­ های خبری را که از ده‌ها سال پیش تا کنون و با اختراع تلویزیون مرسوم ترین نوع انتقال پیام به مخاطب بوده را متحول ساخته است.

به گونه­ ای که با ارائه سیستم‌های ویژه به تصویرسازی شبه سه بعدی و بدون نیاز به عینک پرداخته‌اند تا جذابیت بیشتری به اخبار ارائه شده دهند.


در این باره اخیراً شبکه روسی راشاتودی (Russia Today)‏ با حضور ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه در عملی ابتکاری از شیوه نوین در این شبکه پرده برداشت و برنامه خبری خود را به صورت شبه سه‌ بعدی برای بینندگان پخش کرد.


این شبکه برون مرزی روسی که برای عرب زبانان به پخش اخبار عربی مشغول است با بکارگیری  تکنولوژی و ورود دادن تصاویر کامپیوتری به سالن اخبار و دادن بُعد به آن به واقعی سازی اخبار دست زده و در چهار چوبی سرگرم کننده با ایجاد جذابیت بصری، برنامه خبری خود را به روی آنتن برد.


ورود هواپیما و تانک انیمیشنی به همراه شکلیک گلوله و بمباران در استودیو اخبار شبکه روسی راشاتودی (Russia Today)‏

همچنین شبکه عربی المیادین واقع در کشور لبنان نیز که در رقابت با شبکه الجزیره و العربیه شکل گرفت با ارائه اخباری شبیه شبکه راشاتودی برنامه خبری خود را به شکل سه بعدی پخش کرد و موجبات ایجاد کیف سرگرم کنندگی را برای مخاطب فراهم ساخت.

امری که موجب می­شود تا مخاطب القائیات مستقیم را نادیده گرفته و در پس سرخوشی ناشی از گذران لطیف زمان، قلب و ذهن خود را جهت حکاکی باور­های مدنظر در اختیار فرستنده قرار دهد.


نمونه ای از تصاویر خبری شبکه المیادین، همراه با افکت های صدا

در این راستا می‌توان به نوع دیگری از خبر رسانی جذاب، که به شکل آزمایشی در چند سال قبل در شبکه سی‌.ان.ان (CNN) رخ داد مورد توجه قرار داد، این شبکه خبرنگار این شبکه را به شکل مجازی در استودیو خبر سی.ان.ان ظاهر کرد.


حضور خبرنگار سی.ان.ان به شکل مجازی در استودیو پخش شبکه سی. ان.ان (CNN)

روند خبری این شبکه‌ها و استفاده از انیمیشن های کامپیوتری و واقعی سازی خبر ارائه شده به مخاطب با توجه به رشد تکنولوژی در دیگر ابزارهای رسانه‌ای و وجود سرگرمی زیاد در موارد‌های گوناگون، نظیر بازی و فیلم موجب تغییر ذائقه توده مردم به سمت و سوی برنامه‌های سرگرم کننده شده است، به این جهت در حوزه اخبار که کمترین جذابیت رسانه‌ای برای مخاطب وجود دارد دلیلی بر این شده است که این شبکه‌ها با عملی هوشمدانه و درک صحیح از روند کنونی جهان و جنگ رسانه‌ای موجود در دنیای امروز و نیاز داشتن به اقناع افکار عمومی برای پیشبرد اهداف خود دست به القای بهتر پیام در قالب فضای سه بعدی خبری بزنند و در عین حال نیز بدون ایجاد هیچ گونه هزینه گزاف و اضافی برای مخاطب، برنامه خبری جالب و جذاب را به بیننده خود ارائه دهند.

نکته قابل توجه در این ارتباط اخبار این شبکه ها برای دیگر کشورهاست که در این باره می‌توان توضیحات شبکه خبری چینی در وصف تسلیحات نظامی جمهوری اسلامی ایران و به تصویر کشیدن سامانه پرتاب موشک شهاب3 به حالت سه بعدی را مورد بررسی قرارداد، امری که پیش از این باید توسط نظام رسانه‌ای در داخل کشور رخ می‌داد.


بررسی قدرت و توان دفاعی جمهوری اسلامی ایران در یک شبکه چینی

متاسفانه این مسئله و ارائه تحلیل‌ها و نظرها درباره سامانه موشکی شهاب3 در شبکه تلویزیونی چین به شکل سه بعدی و با ایجاد جذابیت بصری برای نظام رسانه‌ای داخل کشور نوعی عقب ماندگی از سرعت رشد فناوری رسانه‌ای و به تبع آن آسیب دیدن در این جنگ رسانه‌ای محسوب می‌شود.


 نمایش این گونه­ توان دفاعی جمهوری اسلامی و معرفی این چنینی سیستم موشکی ایران توسط شبکه تلویزیونی یک کشور دیگر، کم کاری مسئولان دستگاه رسانه‌ی ملی را نشان می دهد.


دانلود

معرفی نقاط قوت هر کشوری به شکل جذاب و مخاطب پسند برای عوام جامعه، یکی از عوامل قوام یافتن پایه‌های‌ هرحکومتی است؛ اگر مردم کشوری از نقاط قوت و مثبت کشورشان آگاه باشند به طور قطع غرور ملی و امید به آینده در درون آنان به جوش خواهد آمد؛ برای رسیدن به این مسئله و دمیدن در غرور ملی؛ خبر رسانی صحیح و دقیق با استفاده از ابزار آلات روز رسانه‌ای، کمک شایانی به پیش برد خواسته­‌های رسانه‌ای کشور می­‌کند.


رسانه­  ملی                                     رسانه­  چینی


در این راستا معرفی این نقاط قوت توسط اخبار سه بعدی یکی از بهترین روش‌ها برای به تصویر کشیدن هیبت واقعی دستاورد های جمهوری اسلامی ایران می‌باشد، که جذابیت آن نیز به کمک آمده و مخاطبان بشتری را به خود جلب می‌کند


القای پیام غیر مستقیم و قدرت نمایی درقالب این نوع خبر رسانی با ایجاد جذابیت بصری به طور قطع بسیار اثرگذاری بیشتری در نسبت با سبک فعلی خبر رسانی دارد، از این حیث جمهوری اسلامی ایران و نهاد متولی این امر باید با بررسی این جذابیت های سرگرم کننده خبری و خلق اخبار واقعی‌تر برای مخاطب، خود را به سمت و سوی این دست تکنولوژی ها هدایت کرده و با لبیک گفتن به منویات رهبر معظم انقلاب اسلامی ایران هر چه زودتر خود را در مسیر قدرتمند تر شدن رسانه‌ای سوق دهد تا به جای آنکه کشور های همسایه به توصیف تکنولوژی های نظامی ایران اسلامی بپردازند دستگاه­ های رسانه­ ای کشور خود نیز این موضوعات را تبیین کنند.


در مجموع باید پذیرفت برنامه­‌های تلویزیونی به طور قطع عام‌ترین و پرمخاطب‌ترین نوع فناوری رسانه‌ای و انتقال پیام در سراسر جهان هستند؛ بالاخص در جنگ رسانه‌ای دنیای امروز هر کشور که بتواند با توانمند کردن سیستم رسانه‌ای تلویزیون خود به انتقال بهتر پیام بپردازد به طور قطع هژمونی و هیمنه خود را به خوبی می‌تواند بگستراند و بلاخص در جمهوری اسلامی ایران نیز که در زیر آماج حملات رسانه‌ای قرار داد باید هر سریع تر اخبار داخلی کشور و دیگر شبکه های برون مرزی را به این سلاح مسلح کرده و با استفاده از فناوری‌های روز و ایجاد سرگرمی پیام خود را به خوبی به مخاطب القا کند.

غفلت در این امر قطعا موجب ضر و زیان خواهد شد چرا که بدون شک شبکه های ماهواره فارسی زبان که در عرصه خبری نیز فعالیت دارند وارد این عرصه شده و با جذابیت دو چندان خبری، مخاطبان بیشتری را جذب کرده و توانایی اغواگرانه خود را افزایش خواهند داد.

حال اگر دستگاه رسانه‌ای کشور و به‌ویژه سیمای جمهوری اسلامی ایران، با ورود سریع‌تر به این مسئله پیشدستی کند، به‌خوبی می‌توان در جنگ بین حق و باطل با ارشادگری به تبیین جذاب‌تر واقعیات پرداخته و یک گام به سمت و سوی اهداف خود نزدیک تر شد.

در این میان بهتر آن است که فضاسازی سه بعدی خبری هر چه سریع تر در شبکه‌های برون مرزی جمهوری اسلامی ایران، راه اندازی شده تا با تبیین صحیح قدرت داخلی کشور و اعتقادات جمهوری اسلامی در ارتباط با وقایع موجود در جهان، به هدایت و ارشاد افکار عمومی جهانیان پرداخته شود.

با این حال شب گذشته در بخش خبری بیست و سی برای اولین بار از این فناوری برای اطلاع رسانی در مورد سفر رئیس جمهور کشورمان به نیویورک و همچنین نمایش بخشی از دستاوردهای دفاعی استفاده شد که جای خوشحالی دارد و امیدواریم در آینده نزدیک شاهد بهبود کیفی چنین گزارشهایی در صدا و سیما باشیم.

                                                                                             


 


نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 101
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 5
  • ۰۱:۰۹ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۱
    0 0
    شب گذشته برای اولین بار استفاده از این تکنولوژی رو در خبر ساعت 21 شبکه اول شاهد بودیم. جالب بود و جذاب
  • ۰۱:۱۰ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۱
    0 0
    نمي‌توانستن معنا ندارد. نمي خواهند. خواستن هم به ظاهر نيست، اراده و اعتقاد جدي مي‌خواهد.
  • سید مهدی ۰۱:۱۱ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۱
    0 0
    چه توقع هایی از این صداوسیما داری متاسفانه مدیرانی داره که نه فکر خلاقی دارن نه باهوش هستن
  • ۰۱:۱۳ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۱
    0 0
    گزارش سفر روحانی که سه بعدی بود مشرق جان
  • ۰۱:۲۱ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۱
    0 0
    نمي‌توانستن معنا ندارد. نمي خواهند. خواستن هم به ظاهر نيست، اراده و اعتقاد جدي مي‌خواهد.
  • میترا ۰۱:۲۴ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۱
    0 0
    تا وقتی دلمونا به امار بینندگان عزیز ! واحد مرکزی خبر خوش کردیم انتظار بیشتری از این دستگاه عریض و طویل نمیشه داشت ! در حالیکه امروزه شبکه های ماهواره ای با یک فرستنده و 4تا ادم خلاق بیننده ها را مبخکوب میکنند پای تلویزیون و شبکه خبر ما با یه دکور فکسنی وچند تا گوینده مبتدی که فقط روخونی میکنند میخواد رقابت کنه ............ اینکه درگه فیلم و قصه و صحنه نیست که بگن دستمون بسته است !!!
  • حسین ۰۱:۲۷ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۱
    0 0
    عمو جان عقب هستی! همین دیشب (شب دوشنبه) به مناسبت سفر آقای روحانی به نیویورک توی خبر 20:30 و 21 از جلوه‌های 3d استفاده شد در حد تیم ملی جوانان.
  • ۰۱:۵۳ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۱
    0 0
    این اتفاق جالب دیشب در خبر 20:30 زمانی که داشت برنامه سفر رییس جمهور به نیویورک رو می داد اتفاق افتاد و حالب توجه بود.
  • ۰۱:۵۶ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۱
    0 0
    تا وقتی که در صدا وسیمای ما و یا هر سازمان دیگری رابطه و فامیل بازی جای شایسته سالاری را بگیرد وضعیت همین است که می بینیم.
  • ۰۲:۱۷ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۱
    0 0
    اتفاقا همین امشب تو بیست و سی استارت ش رو زدن! گزارش سفر روحانی به نیویورک برا صدا و سیما جذاب تره!!!
  • محسن ۰۲:۲۷ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۱
    0 0
    خب مشرق عزیز به آقای ضرغامی اطلاع بدید، ایشون برادر دلسوزی هستن،دغدغه نظام و مخاطبین دارند، امکان داره از این تجهیزات جدید مطلع نباشن،شما بهشون اطلاع بدید نه اینکه خدای نکرده،باعث تضعیف یکی از ارگان های نظام بشید
  • سینا ۰۳:۲۱ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۱
    0 0
    شنیده بودیم یکی به نعل یکی به میخ ولی همه رو به نعل زدن دیگه نوبره!!!!!! با این مقاله به گوش مسئولین مربوط که نمیرسه هیچ! فقط بهونه دست یه مشت چپی و ضدانقلاب میده واسه سرکوفت زدن!!!! خسته نباشی مشرق جان:)
  • ۰۵:۴۷ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۱
    0 0
    تسلیحات نه تسهیلات
  • ۰۶:۰۲ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۱
    0 0
    فیلم اصلی موشکها و بمبها را زورشون میاد پخش کنند حالا بیان سه بعدیشو درست کنن. این رژه آخر شهریور واقعا یک مانور اقتداره ولی صدا سیما خیلی روش مانور نمیده و پخشمنمیکنه
  • علی ۰۶:۳۱ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۱
    0 0
    الان که صداوسیما دیشب سه بعدی پخش کرد مشرق یادش اومده در این مورد مطلب بنویسه معلوم میشه که مشرق عقب تر از صداوسیماست
  • ۰۶:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۱
    0 0
    من گرافیک کار میکنم و وقتی کیفیت ارم شبکه های صدا و سیما و گرافیک ها رو نگاه میکنم تاسف میخورم یه نگاه به پرس تی وی خودمون بندازید که چه قوی کار میکنه ولی شبکه های دیگمون هیچی . علتش اینه که پرس تی وی یه تشکیلات کوچک ولی چابکه ولی قسمت های دیگه به شدت گسترده و راکد.که البته با اوصافی که گفتید پرس تی وی هم در برابر رقبا عقبه!
  • ۰۷:۱۳ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۱
    0 0
    دیشب اتفاق افتاد!!
  • عبدالله ۰۷:۴۳ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۱
    0 0
    يكي از علل ضعف صدا وسيما همين مافيايي بودن اركان آن مي باشد مديريتي كه نمي تواند از استعداد هاي بي شاعبه كشور استفاده بهينه نمايد جا افسوس دارد انحصاري بودن و نقش رابطه جاي زابطه گرفته است
  • هم وطن ۰۷:۵۱ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۱
    0 0
    مشرق جان نشان دادن هواپیمای واقعی RQ بهتره یا نشان دادن انیمیشن اون؟؟؟
  • محمد ۰۷:۵۳ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۱
    0 0
    متاسفانه این خلا رسانه ای خیلی از کشور ها رو جدیدا به طمع انداخته که از این شرایط بهره بر داری کنند چند روز پیش بود قطر تصویب کرد شبکه الجزیره که یکی از بزرگترین شبکه های اعراب برای انحراف افکار خاور میانه و جهان می باشد ، قصد دارد به دلیل خلا رسانه ای شبکه های ایرانی در سطح بین المللی ، الجزیره فارسی رو روی آنتن بفرسته . ..........................
  • مهدی ۰۸:۱۰ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۱
    0 0
    در حد لیگ بورکینافاسو هم نبود... آخر مسخره بود... با اون هواپیمای صد سال پیشی که مثلاً 3D کردن... یقیناً copy ، paste بود...
  • ۰۸:۱۵ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۱
    0 0
    گریه گریه
  • ۰۸:۱۸ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۱
    0 0
    صدا و سیما اونقدر خدم و حشم داره که پولی برای این کارها نمی مونه
  • ۰۸:۲۴ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۱
    0 0
    کاش یه فکری برای دکور و گرافیک شبکه ی مثلا خبر! بکنن که واقعا افتضاح وآبرو بره!
  • مهدی ۰۸:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۱
    0 0
    متاسفم برای این گزارش قدیمی و زرد!
  • سوسان ۰۸:۳۹ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۱
    0 0
    خصوصی سازی خصوصی سازی خصوصی سازی والسلام دولت کار نمیکنه نظارت میکنه برنامه میده دیگران کار میکنند خصوصی سازی خصوصی سازی خصوصی سازی تا این واژه نباشه همه چیز آشغاله
  • ۰۸:۴۶ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۱
    0 0
    این یارو چینیه داره چی میگه؟؟؟ خل و چل های ایران بهتر از این حرف میزنند
  • ۰۹:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۱
    0 0
    اتفاقا همین امشب تو بیست و سی استارت ش رو زدن! گزارش سفر روحانی به نیویورک برا صدا و سیما جذاب تره!!!
  • ۰۹:۲۴ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۱
    0 0
    تو برنامه به خانه برمیگردیمشون ( یا یه برنامه ای شبیه همین ) لبه میز كابینت دكور آشپزیشون ، ور اومده !!! زورشون میاد درستش كنند !!!!!!!!!! تو میگی سه بعدی ؟؟!!!!!!!!!
  • ۱۰:۱۷ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۱
    0 0
    واقعا!!! اون تصویر دفرم و رنگ پریده خیلی جذاب بود!
  • ۱۰:۱۹ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۱
    0 0
    نه شما جلو هستید . یه کم از خودتون تعریف کنین به اسم مخاطب بیچاره ! اصلا تابلو نیست!
  • ۱۰:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۱
    0 0
    هنوز داري ميسوزي نه ؟!
  • وحدت ۱۰:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۱
    0 0
    فعلآ در حال حاضر بودجه برای اینکارها نیست!!! اگر هم پولی پیدا شد، اولویت با هزینه پخش فوتبال از تلویزیونه!!!هنوز رسانه های ما از فقدان استراتژی رنج میبرند. اونوقت ما دنبال تصویر سه بعدی هستیم. تصویر سه بعدی و این دست ابتکارات ،بدون داشتن برنامه جدی و اثرگذار بعد از مدتی به کلیشه ای تکراری و سرگرمی بی فایده و وصله ای نچسب تبدیل میشود. ساختمانی که بدون نقشه بنا شده و از ضعیف ترین مصالح در بدنه ان استفاده شده ، و معمار آن نمیداند که این ساختمان مسکونی است یا تجاری ویا اداری ،هرچه قدر هم نمای ان را زیبا و چشم نواز باشد، با هر ضربه ای آسیب پذیر است. نیاز امروز رسانه ما، دگرگونی ساختارهای پوسیده و احیای اندیشه نو و پویاست.
  • مادر عروس ۱۰:۴۶ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۱
    0 0
    مشرق سلام،‌اين دست گذاراشهات خوبه ولي آپ تو ديت نيست، يه خورده بجنب، اونوقت يه روز تيتر مي زنند مشرق نمي دانست ، يا نمي خواست نمي دونم ازاين حرفها، البته كاش سيماي ما دقيقا از روي روسيااليوم كپي نمي گرفت يه ايده اي، چيزي،‌ناسلامتي اين همه كارشناس داره حقوقي كه ميگرن رو نبايد حلال كنن. يه نكته حاشيه اي: پيشنها ميكنم 10 ثانيه از فيلم چيني رو حتما (دقيقه 6 الي 10 ثانيه بعدش) رو حتما ببينيد؟!، من هرچه سعي كردم دونگ دينگ دنگ بونگا رو حتي خوب بشنوم چه برسه به تلفظ يا فهمش. خدا رحمت كند فردوسي رو: بسي رنج بردم در اين سال سي/ عجم زنده كردم بدين پارسي/ أه ه ه ه فارسي چقدر زيباست
  • علیا ۱۰:۵۰ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۱
    0 0
    هرچی گشتم اون دوستی که به حجاب ها ی عکس ها همیشه گیر میده رو ندیدم. عجیب بود که نبود تا به حجاب خانم مجری تلویزیون چینی گیر بده. :D
  • ۱۰:۵۷ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۱
    0 0
    مشرق تو بعد از نشون دادن سه بعدی سفر رییس جمهور به نیویورک اومدی همچین انتقادی می کنی اگر بیست و سی دیشب اون تصاویر سه بعدی رو نشون نمی داد تو اصلا به همچین مقوله ای می پرداختی تو صدا و سیما یه کار خوب هم شروع می شه شما نذارید
  • ۱۱:۰۶ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۱
    0 0
    رزولوشن تصاویر ماهواره ها Full HDاست و تلویزیون ما 576P. این کجا و آن کجا .بگذریم که در ژاپن 4K است.
  • ناشناس ۱۱:۱۸ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۱
    0 0
    مشرق . زیر نویس نداره . چی میگه این چینیه اخه؟
  • ۱۲:۱۰ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۱
    0 0
    عربها چقدر کیف میکنند . مشرق یه سوال . چرا همیشه ایران باید دنباله رو باشه . چرا اولین فناوری رو ایران استفاده نمیکنه تا عربها از ما یاد بگیرن ؟
  • سیدمهدی موسوی ۱۲:۱۴ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۱
    0 0
    مشرق جان !!!! حیفه تو باهوشی بازی نخور تاثیر نمایش واقعی تسلیحات از گرافیک و انیمیشن بیشتره و مخاطب وقتی اون رو ملموس و رئال ببینه باورش عمیق تر و پایدار تر هست ولی جلوه های بصری و سینمایی هم هم در رفع ابهام از بیینده موثر می باشد ترکیب این دو یعنی خبر واقعی و جلوه های 3D یعنی همین کاری که سازمان صدا و سیما و بخش خبری می کند بسیار شایسته و به جاست اگر فقط سه بعدی نشان بدهد اونوقت اونوری ها نق می زنند که بله ایران فقط نقاشی نشون می ده و دروغ می گه یادت میاد که پارسال همین موقع نتانیابو با اون نقاشی مضحکش آبروی اسرائیل رو بیشتر برد و همه دنیا را به خنده واداشت !!!!
  • ۱۲:۴۵ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۱
    0 0
    پس باید همه عیوبمون رو مخفی کنیم؟
  • حمزه ۱۲:۴۶ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۱
    0 0
    صدا وما فقط واسه پخش برنامه های سرگرم کننده خوبه
  • ۱۲:۵۰ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۱
    0 0
    فظولی؟
  • ۱۲:۵۳ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۱
    0 0
    ای کلک نکنه میخوای صدا وسیما رو بخری؟؟؟
  • ۱۲:۵۴ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۱
    0 0
    برا خودت متاسف باش مفلوک
  • ۱۳:۰۶ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۱
    0 0
    شبکه های مطرح خبری دنیا غالبا از نظامیان به عنوان کارشناس و تحلیلگر مسائل نظامی بهره میبرن اما صدا وسیما ...
  • ۱۳:۱۵ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۱
    0 0
    ما واقعیت ها را نشان می دیم. پس فردا مثل این فیلمهای هالیوود که آینده رو نشون میده می بینید با تکنولوژی 3دی یه رییس جمهور مرده رو زنده نگهداشتن و دارن باهاش جهانو می چرخونن. اینم یه جنبه مثبت قضیه است. همیشه که نباید منفی دید!
  • محمد ۱۳:۱۷ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۱
    0 0
    این چینی رو نمیشه ترجمه یا زیر نویشو بزراین.چی میگین اینا در باره مملکتمون.یه ایران و تو نقشه هایلایت کرده یه اسرائیل و چی میگه
  • ۱۳:۳۶ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۱
    0 1
    سرگرم کننده؟؟؟؟ هفته دفاع مقدس، 22بهمن و غیره. یه دونه فیلم جدید اینا نمیسازن که نسل امروز رو جذب خودش کنه. هممممش فیلمای سالای 60. صدا و سیما فقط تبلیغ، میزگرد، سخنرانی مذهبی!!!
  • ۱۳:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۱
    0 0
    صدا و سیمای ایران هیچی بارش نیست. یه مشت سیاست دست و پا گیر و با مدیرای مغز خشک که هیچی اراده ای از خودشون ندارن. اولین کاری که بکنن باید به 1001 نفر جواب پس بدن. دریغ از یه ذره خلاقیت! برنامه های خارجی رو میتونن کپی یا مسخره کنند! در این حد استعداد دارن
  • جواد ۱۳:۳۹ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۱
    0 0
    ایرانیا فقط موشک میسازن. توی تقلید و مسخره کردن بقیه شبکه های خارجی استعداد دارن!
  • ۱۳:۴۱ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۱
    0 0
    جانا سخن از زبان ما میگویی صداوسیما در بحث نمایش رژه ها واقعا افتضاح عمل میکنه
  • ۱۳:۴۸ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۱
    0 0
    آخه IQ کی چینی بلده؟
  • ۱۳:۵۰ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۱
    0 0
    اینکارا به چه درد میخوره؟ مهم اینه که اخبار سریع وصحیح اطلاع رسانی بشود همین
  • مهدی ۱۳:۵۳ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۱
    0 0
    اون رو هم بعید می دونم بتونه!
  • ۱۳:۵۳ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۱
    0 0
    وقتی در صدا و سیما آدم دلسوز و دارای حس مسولیت نسبت به نظام نباشد چه انتظاری برای خلاقیت و نوآوری هست در برنامه های خبری سیما فقط به دنبال تقلید از اداها یا ابتکارات شبکه بی بی سی هستند آن هم با چند فاز عقب تر ، دکوراسیون شان هم عقب تر است ، این تکنولوژی های جدید که جای خود دارد
  • مهدی ۱۳:۵۵ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۱
    0 0
    برادر چرا توهین می کنی؟ گزارش قدیمی بود یا نه؟ زرد بود یا نه؟ قدیمی بود چون طرف نمی دونست اخبار ما هم این کار رو کرده! زرد هم بود چون به ظواهر پرداخته بود. مثلا نگفته بود چرا تلوزیون آمریکا و انگلیس از این کارها نکرده بود! اصن مگه هر کی از این کارها بکنه معلومه تکنولوژیش پیشرفته تره؟
  • صامدون ۱۴:۱۵ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۱
    0 0
    مثل اینکه گلایه شما اثرگذار بود امروز اخبار ساعت 14 شبکه 1 از این فن آوری استفاده کرد
  • ۱۴:۳۱ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۱
    0 0
    کل صدا و سیما یک کارشناس که الفبای نظامی گری را هم بداند ندارد. برای مثال بزرگترین دستاورد نظامی اعلام شده سال پیش از نظر تکنولوژی تست گرم موشک فکور 90 بود که پوشش اخبار آن کاملا اسفناک بود ضمن اینکه پوشش دست آوردهای دیگر فاجعه بودند. نه تحلیلی، نه اطلاع رسانی مقدماتی، نه شرح محصول به زبانی که مردم به راحتی بفهمند بطوریکه محصول به مسخرگی کشیده نشود. کلا شاغلین صدا و سیما معلوم نیست که چکاری می کنند. به قول کی از مجریان "من یک فرم پر کردم و تست دادم و الان دارم مجری گری می کنم!!!"
  • یک ایراندوست واقعی ۱۵:۲۶ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۱
    0 0
    مشرق جان دل خوشی داری ها. بچه های بیست و سی که می توان گفت از به روز ترین و تحصیل کرده ترین ها در صدا و سیمای ما هستند، نام وزیر امورخارجه امریکا رو حتی نمی تونند درست تلفظ کنند اونوقت شما دنبال بعد سوم هستی. طرز فکر تک بعدی حداکثر می تواند تصاویر دوبعدی رو هضم کند.
  • علی ۱۵:۴۴ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۱
    0 0
    هوراااااا.... منم امروز تو اخبار ساعت 14 شبکه یک دیدم، جای خوشحالی داشت، من که خوشحال شدم، شما چطور؟؟
  • ۱۶:۰۰ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۱
    0 0
    8.46 خیلی باحالی
  • ناشناس ۱۶:۲۴ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۱
    0 0
    اون شجاعي همون بهتر بره صرفا جهت اطلاعشو بزنه اصلا برا گزارشاي رسمي مناسب نيست ما فکر کرديم ديشب ذهنا رو بسته بوديم رو اينکه مي خواد يه انتقادي کنه ، يه چيزي بگه بخنديم ، تموم که شد نفهميديم چي به چي شد
  • ۱۷:۰۷ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۱
    0 0
    عبدالله جان ضابطه درسته!
  • سيما ۱۸:۰۵ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۱
    0 0
    تو صدا و سيما هم تکنولوژيش هست و هم خلاقيتش. منتها بايد بررسي بشه که چه موقع از اين تکنيکها استفاده بشه تا تاثير خبر بيشتر بشه. بسياري از شبکه هايي که فرموديد اگر کل خبرشان را ببينيد بيشتر شبيه کارتون شده و از تاثير و جديت خبر کاسته. هر گاه مديران از لحاظ تاثيرگذاري رواني خبر تشخيص دهن که استفاده بشود مثل ديشب مطمئنا استفاده خواهد شد.
  • ۱۸:۱۰ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۱
    0 0
    صداوسیما به مفت خوری عادت کرده به بی عرضگی هم همین طور
  • سيما ۱۸:۲۲ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۱
    0 0
    تو صدا و سيما هم تکنولوژيش هست و هم خلاقيتش. منتها بايد بررسي بشه که چه موقع از اين تکنيکها استفاده بشه تا تاثير خبر بيشتر بشه. بسياري از شبکه هايي که فرموديد اگر کل خبرشان را ببينيد بيشتر شبيه کارتون شده و از تاثير و جديت خبر کاسته. هر گاه مديران از لحاظ تاثيرگذاري رواني خبر تشخيص دهن که استفاده بشود مثل ديشب مطمئنا استفاده خواهد شد.
  • ۱۸:۲۴ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۱
    0 0
    آفرین علی آقا
  • ۱۸:۲۶ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۱
    0 0
    باریک الله وحدت جان؛ باریک الله.
  • yaser ۱۸:۴۴ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۱
    0 0
    عمو قناد رو هم بیارن گزارشگر باشه بهتر میشه :)
  • جلال ۱۹:۲۹ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۱
    0 0
    راشا تودی خیلی با کیفیت و باحاله . صحنه پرواز هواپیماهایی که راشاتودی نشان داد خیلی با کیفیت تر از این هواپیمای مسافرتی بود درکل باید مث راشا تودی باشیم خیلی باحال بود شبکه چینی زیاد با کیفیت نبود
  • ۲۰:۱۶ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۱
    0 0
    می خواهند.... اما می خواهند که ما گوسفند باشیم!
  • جلال ۲۰:۲۴ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۱
    0 0
    برو ی بار دیگه نیگا کن اصلا کیفیت داشت
  • جلال ۲۰:۲۴ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۱
    0 0
    نشون داد ولی بی کیفیت بی کیفیت اون از هواپیما تا فرود امدن اون چه فرود اومدنی بود یه عکس از یه فرودگاه داشتن هواپیما رو رو عکسه نشوندن یه باند فرود درست میکردن بعدشم اون چه وضعی بود که ماشین اومد با اون اسکورتش بعدم گوینده میگه هواپیما از روی ترکیه و چندتا کشور اروپایی میره.هواپیما که از رو عربستان و کشور های افریقایی رفت
  • ۲۱:۵۷ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۱
    0 0
    خیلی هم مسخره بود فقط بلدن تقلید بکنن!
  • ۲۱:۵۹ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۱
    0 0
    بازم به چینیا ایرانیا که عرضه ی این کارارو ندارن!!!
  • ۲۲:۳۹ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۱
    0 0
    اصن مگه براشون مهمه که بخوان؟!
  • ۲۲:۴۳ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۱
    0 0
    D:
  • ۲۲:۴۵ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۱
    0 0
    موفق باشین!
  • ۲۲:۴۶ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۱
    0 0
    جدیدا شبکه خبر ورداشته بوق بوقشم شبیه ب ب س کرده!
  • ۲۲:۴۷ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۱
    0 0
    آآآآآآ، عجب مدیرانی داره این سیما و ما نمیدونستیم!!
  • پارسا ۰۰:۲۷ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۲
    0 0
    زمان احمدي نژاد كه فقط يه خط خبر ميگفتن كه رئيس جمهور رفت نيويورك ولي حالا ذوق زده ميشن سه بعدي پخش ميكنن !! وادادگي سياسي خيلي مهمتره تا چهارتا موشك الكي تنش آفرين بد بد بد !!! ارتش و سپاه ميخواهيم چكار !!!!!!!!!!! صدا و سيمايي ها از خداشونه ايران بشه يكي از ايالات آمريكا!!! مشرق جان چه توقعاتي دارين
  • علی ۰۱:۰۶ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۲
    0 0
    بعضیا یه جوری نظر میدن که انگار ایرانی نیستن.بابا جون بیدار شین اینجا کشور ماس. چرا باید علیه خودمون شعار بدیم. اقا جون تو اگه اینقدر از اون طرفیا تعریف میکنی خب برو یه دفعه اونجا زندگی کن دیگه البته اگه بتونی.اینا ظاهرشون اینه واقعیت یه چیز دیگس مردم اونجا کم مونده همدیبگرو بخورن.بیایین قدر خودمونو بدونیم
  • عطا ۰۱:۳۴ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۲
    0 0
    RQ-170 میگیریم . می بریم توی یه سوله و 4 بنر براق میزنیم و فارسی مینوسیم ... . بمب خبری ، مخاطب جهانی و زبان فارسی؟! بگ گراند تبلیغات و پوستر هامون تو راهپیمایی های 22 بهمن و... کوه دماوند و کلی طرح گرافیکی که خودمون وقتی تو TV می بینیم؛ چیزی ازش نمی فهمیم. مقایسه کنید با پوستر ها و دست نوشته های راهپیمایی های انگلیس که حداکثر از 2 رنگ استفاده میکنند .
  • پدرام ۰۱:۵۷ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۲
    0 0
    چاره كار اينه يه سري از مسئولين صدا و سيما رو عوض كنيد
  • سوسان ۰۸:۲۶ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۲
    0 0
    بلاخره یکی میخردش یا من یا یکی مثل من تو چرا میسوزی
  • ۰۹:۰۵ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۲
    0 0
    صداوسیما شده حزب بازی و متاسفانه به خلاقیت اهمیت نمیده. خیلی از مردم اصلا صداوسیما رو قبول ندارن و فقط فوتبال یا بعضی سریالهای خاص رو می بینن. صداوسیما توجهی به ذائقه مردم نداره، ارزشهای بومی و ملی رو مسخره میکنه و تبلیغ دین هم شده سطحی نگری. صداوسیما فقط برای یک طیف خاص مرفه شمال تهرانی سریال میسازه و بقیه اقوام و فرهنگها و گویشها جایی در صداوسیما ندارن
  • ۰۹:۲۶ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۲
    0 0
    براي اول کار خوب بود ، مجري هم خوب اجرا کرد اما به شرطي که صدا و سيما دچار افراط نشه که از فردا تو برنامه آشپزي ام ، دسته ملاقه رو سه بعدي کنن يا اينکه بدن حسيني باي اخبار کنکورو سه بعدي بده . بايد بجا و گزيده از سه بعدي استفاده کنن
  • عماد ۰۹:۴۴ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۲
    0 0
    چه داستان هایی !!!
  • مجتبی ۰۹:۵۶ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۲
    0 0
    تازه اولین بارم واسه خوش خدمتی به روحانی اینکارو کردن!! راستی دیدن هنوز میگن "حجت الاسلام دکتر" روحانی؟!! چطور احمدی نژاد همیشه "محمود" احمدی نژاد بود؟!! اف بر شما...
  • رامین ۱۲:۱۳ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۲
    0 0
    همین مدیران متفکر مملکتو به این وضع انداختن
  • مولکولی ۱۲:۴۲ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۲
    0 0
    مشرق به خدا این شبکه خبر خیلی افتضاحه و که شعار میده: ! شبکه خبر سرعت صحت دقت!!! خداییش این شبکه آنقدر تقلیدی و خرابه که ایرانی جماعت نمیتونه ساعتش را باهاش تنظیم کنه!!
  • ۱۳:۳۱ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۲
    0 0
    یه نگاه به پشت بام خونه ها بندازید مردم منتظر تصمیم مدیران صدا و سیما نیستن!
  • ۱۸:۰۹ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۲
    0 0
    الآن تمام تلویزیون های جدید که وارد ایران میشن یا فول اچ دی هستن یا سوپر اچ دی جالبه صداوسیمای ایران هم یک کانال اچ دی خالی نداره بعد مردم می خوان کیفیت تلویزیونشون تار مات و بی کیفیت نباشه میرن بشقاب می گیرن....
  • ۱۹:۲۷ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۲
    0 0
    ما که از سالهای قبلسه تصویربرداری سه بعدی را در ایران با سیستم Stereoscopic را داشتیم . . . و اضافه می کنم که آقای ضرغامی از سالها قبل که در فارابی بودند با سینمای سه بعدی آشنایی دارند و در جشنواره فجر سال 1379 - 1380 با فیلم های سه بعدی روسیه کار را آغاز کردند اما به جایی نرساندند. همچنین بنده در سال 1378 اولین فیلمهای سه بعدی را با تکنولوژی تلویزیونی - ویدئویی و با حمایت انجمن سینمای جوان ساختم که باز هم از بنده و از این تکنولوژی حمایت نشد و این هم لینک تمام اسناد و مدارک آن http://www.iran3dcenter.com/News/3D-Movie/3D-Movie-NEWS-in-Iran.html حالا هر کسی داوطلب راه اندازی تکنولوژی سه بعدی تلویزیونی با عینک در ایران است بسم الله من هستم. لطفا سلام بنده را به آقای ضرغامی برسانید.
  • ۲۲:۰۶ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۲
    0 0
    خداییش الجزیره و بی بی سی انگلیسی رو میبینم بعد میزنم شبکه خبر یه چیز تو ذهنم نقش میبنده درست یا غلطشو نمیدونم و اون اینه... رسانه ملی واسه من ایرانی ارزش قایل نیست
  • ۲۲:۰۸ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۲
    0 0
    مسوزه چون نا کارامدی رو میبینه
  • ۰۰:۲۰ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۳
    0 0
    نمی تواهد.
  • فهیمه ۰۲:۴۴ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۳
    0 0
    مشرق جان ..................کجای کاری ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ سیمای ما حتی اونقدر به مخاطب احترام نمیگذاره که مجری درست و حسابی بیاره........................بیشتر مجریها ...بد قیافه........... اخمو ... بی سواد ... هستند و انگار الان از خواب بیدار شدن و حوصله حرف زدن ندارن یا انگار با منزل دعوا کردن و حالا منت گذاشته بر سر من ایرانی و برام به زور حرف میزنن........اگه دو تا ادم جوان با استعداد هم پیدا بشه منع التصویر میشه و غیب میشه !!!!!!!!!!!!!!!! نمیخوام توهین کنم ولی واقعیت همینه.....حالا شما اومدی میگی تکنولوژی ؟؟؟؟؟؟ دلت خوشه ها ............. خانه از پای بست ویران است.............سیمای ما در فکر بند ایوان است................در عجبم بعضی از این مجری ها انگار سرقفلی سازمان هستند و بازنشستگی تو کارشون نیست ............برای مثال یکی از عزیزان گوینده خبر ورزشی شبکه سه که اینقدر اجراش رو ی مخ میره که خبر قهرمانی جام جانی رو هم اگه او بگه من تحملشو ندارم.........................................
  • یاسر ۰۵:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۳
    0 0
    اولا که مشرق متاسفم برا یه مشت کاربرت.دوستان به ظاهر محترمی که نظر دادن اکثریت حتی زحمت دیدن و خوندن گزارشت تا ته رو ندادن به خودشون که ببینن گزارش رسانه ی پولی رو هم منعکس کردی،بعد دلت خوشه واسه کدوم مخاطب 3Dکار کنه همین مخاطب عوام بهانه تراش که گزارشتو کامل نخونده اومدن مداوم هم اظهار فضل نمودند که کار کرده کار کرده همین دیشت استارت زده و فلان(پوزخند) بعدشم الان همه چیه مملکت از فساد و فقر وفحشاو.. درست شده موندش اخبار صداوسیم ها:) که 2Dهستش در ضمن این سیم ها اخبارو سیاه نمایی و وارونه نکنه و مثل انسان حقیقتشو پخش کنه وانقدرهم به این امریکای خبیث گیر نده که در می سی سی پی سیل اومد تو کانزاس دزدی شد تو تکزاس قتل رخ داد.فرودگاه نیویورک بخاطر غبار تعطیله ادم حس میکنه تو امریکا زندگی میکنه انقدر اخبار اونجارو پوشش میدن.یااینکه حداقل می خواید بگید از وگاس و کازینو از هالیوود هم بگید.اون وقت 3Dپخش کردن پیشک کشت عزیز دل.طنز شد اما کنایست و تلخ الودب مانند ذهر
  • ۰۹:۱۳ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۳
    0 0
    دلتون خوشه نشستین با هم جر و بحث میکنیناااااااااا چطوری پیشرفت کنن؟ با فیلتر ؟ جوونی که داره غیر حضوری و مکاتبه ای درس میخونه باید یه عالمه پول بده و هزینه کنه که بتونه سایت دانشگاهشو باز کنه و کتابهایی که باید امتحان بده رو بخره تا بتونه بخونه ... همه چی گرونه تورم است آقایان چه پیشرفتی دیگه ؟ در مواد مخدر مگر اینکه پیشرفت کنه .. چرا خودتونو گول میزنین چرا دو آتیشه شدین؟ یه کم فکر کنین منطقی باشین

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس