همواره این سؤال برای بسیاری مطرح می شود که چرا دختران امام کاظم(ع) بر خلاف تأکید پیامبر(ص) ازدواج نکردند، اما باید گفت که این مسئله دلایل مختلفی دارد.

گروه فرهنگی مشرق؛ در روز اول ذيقعده سال 173 هجري، در شهر مدينه دختری چشم به جهان گشود که قرار شد کریمه اهل بیت باشد و امامی به وجودش افتخار کند. چه افتخار از این بالاتر که امام رضا(ع) به او لقب "معصومه" داده است(بانويي بهشتي، غرق در عبادت و نيايش، پيراسته از زشتي ها و شبنم معطر آفرينش) و فرمود: «هرکس معصومه را در قم زيارت کند، مانند کسي است که مرا زيارت کرده است». مگر این بانو کیست؟ که امام صادق(ع) در رویای صادقه به آیت الله مرعشی که با دعا و راز و نياز، تلاش پيگيري را براي يافتن قبر مطهر حضرت زهرا (س) آغاز کرده خطاب فرمود: برتو باد به کريمه اهل بيت. بانویی که شفیع روز محشر خواهد بود همانند مادر پاکش فاطمه اطهر(س).




دانلود
خدا داده به موسی دختری شبیه زینب- محمود کریمی


در این گزارش سعی شده گوشه ای از عظمت این بانوی بزرگ اسلام را از نظرتان بگذرانیم:

مقام علمي حضرت معصومه (س)
حضرت معصومه (س) از جمله بانوان گرانقدر و والا مقام جهان تشيع است و مقام علمي بلندي دارد. نقل شده که روزي جمعي از شيعيان، به قصد ديدار حضرت موسي بن جعفر (ع) و پرسيدن پرسش هايي از ايشان، به مدينه منوره مشرف شدند. چون امام کاظم (ع) در مسافرت بود، پرسش هاي خود را به حضرت معصومه (س) که در آن هنگام کودکي خردسال بيش نبود، تحويل دادند. فرداي آن روز براي بار ديگر به منزل امام رفتند، ولي هنوز ايشان از سفر برنگشته بود. پس به ناچار، پرسش هاي خود را باز خواستند تا در مسافرت بعدي به خدمت امام برسند، غافل از اين که حضرت معصومه (س) جواب پرسش ها را نگاشته است. وقتي پاسخ ها را ملاحظه کردند، بسيار خوشحال شدند و پس از سپاسگزاري فراوان، شهر مدينه را ترک گفتند. از قضاي روزگار در بين راه با امام موسي بن جعفر (ع) مواجه شده، ماجراي خويش را باز گفتند. وقتي امام پاسخ پرسش ها را مطالعه کردند، سه بار فرمود: پدرش فدايش.

زيارت حضرت معصومه (س) از منظر روايات
درباره فضيلت زيارت حضرت معصومه (س) روايات فراواني از پيشوايان معصوم رسيده است. از جمله، هنگامي که يکي از محدثان برجسته قم، به نام "سعد بن سعد" به محضر مقدس امام رضا (ع) شرفياب مي شود، امام هشتم خطاب به ايشان مي فرمايد: اي سعد! از ما در نزد شما قبري است. سعد مي گويد: فدايت شوم! آيا قبر فاطمه دختر موسي بن جعفر (س) را مي فرماييد؟ مي فرمايد: آري، هر کس او را زيارت کند، در حالي که به حق  او آگاه باشد، بهشت از آن اوست.

پيشواي جهان تشيع امام جعفر صادق (س) نيز در اين باره مي فرمايد: هر کس او را زيارت کند، بهشت بر او واجب گردد. و در حديث ديگري آمده است: زيارت او، هم سنگ بهشت است.


امام رضا (ع) و لقب معصومه
حضرت فاطمه معصومه (س) بانويي بهشتي، غرق در عبادت و نيايش، پيراسته از زشتي ها و شبنم معطر آفرينش است. شايد يکي از دلايل «معصومه» ناميدن اين بانو، آن باشد که عصمت مادرش حضرت زهرا (س) در او تجلي يافته است. بر اساس پاره اي از روايات، اين لقب از سوي امام رضا (ع) به اين بانوي والامقام اسلام وارد شده است؛ چنان که فقيه بلند انديش و سپيد سيرت شيعه، علامه مجلسي (ع) در اينباره ميگويد: امام رضا (ع) در جايي فرمود: «هرکس معصومه را در قم زيارت کند، مانند کسي است که مرا زيارت کرده است».


دانلود
دارم به خدا یقین که ای معصومه ... -حاج منصور ارضی


دلیل ازدواج نکردن حضرت معصومه(س)
همواره این سؤال برای بسیاری مطرح می شود که چرا دختران امام کاظم(ع) بر خلاف تأکید پیامبر(ص) ازدواج نکردند، اما باید گفت که این مسئله دلایل مختلفی دارد. یعقوبی که از مورخین شیعه است درباره علت ازدواج نکردن دختران امام موسی کاظم(ع) می نویسد: حضرت امام موسی کاظم(ع) وصیت فرمود که دخترانش ازدواج نکنند، ولذا هیچیک از آنان ازدواج نکردند، به جز(ام سلمه)که هم ازدواج واقعی نبود، بلکه وی از مصر عازم حج بود برای اینکه در این سفر محرمی داشته باشد با پسر عمویش قاسم بن محمد بن جعفرالصادق(ع) عقد محرمیت جاری کرد.

در پاسخ به این گفته یعقوبی باید گفت که اولا: گفته یعقوبی بی اساس و مخالف با سنت اهل بیت(ع) است، زیرا امکان ندارد ائمه(ع) مخالف سیره جدشان رسول الله(ص) عمل نماید، زیرا که روایات زیادی از ناحیه مقدسه رسول الله(ص) بدست ما رسیده که همه حاکی از اهمیت این امر مستحبی دارد تا جائی که حضرت ختمی مرتبت می فرماید(فلیس منی) یعنی اگر کسی ازدوج ننماید از من نیست. آیا معقول است امامی که ما قائل به معصومیتش می باشیم این وصیت را در حق فرزندانش نماید، پس باید گفت که نظریه یعقوبی خالی از واقعیت و غیرمستند است.

ثانیا: متن وصیتنامه حضرت امام موسی کاظم(ع) در طول قرنها و سالها از حوادث باقی مانده و در کتب تاریخی موجود است که مرحوم کلینی تمام وصیت آن حضرت را در کتاب شریف کافی نقل می نماید که نوشته؛ حضرت امام موسی کاظم(ع) در این وصیتنامه پس از آنکه همه فرزندانش را به تبعیت از امام رضا(ع) فرمان داد، در مورد فرزندانش فرموده: "وان اراد رجل منهم ان یزرج اخته فلیس له ان یزوجهاالا باذنه وامره، فانه اعرف بمناکح قومه". "هرکدام از آنها اگر بخواهد خواهرش را تزویج دهد، بدون اجازه‌ و فرمان امام رضا(ع)چنین حقی را ندارند، زیرا او به مصالح قومش در امر ازدواج از همه آنها آگاهتر است".

در جای دیگر از همین وصیتنامه می فرماید: "ولا یزوج بناتی احد من اخوتهن من امهاتهن ولا سلطان ولا عم الا برأیه ومشورته، فان فعلوا ذلک فقد خالفوا الله ورسوله وجاهدوه فی ملکه، وهو اعرف بمناکح قومه، فان اراد ان یزوج زوج، وان اراد ان یترک ترک". "هیچ یک از دخترانم را نباید برداران مادری و سلاطین و یا عموهایشان شوهر دهند، مگر با نظر و مشورت حضرت رضا(ع) اگر بدون اجازه او به چنین کاری اقدام کنند، با خدا و رسول خدا مخالفت ورزیده اند و در سلطنت خدا منازعه نموده اند، زیرا او به مصالح قومش در امر ازدواج آگاهتر است، پس هرکس را او تزویج دهد اطاعت کند و هرکسی را او تزویج نکند فرمان برد"

باید متذکر شد که در این وصیتنامه حضرت بیشتر خواستند، به فرزندان خود اعلام کند که حجت خدا بعد از وی حضرت رضا(ع) است و باید در هر موردی من جمله مسئله ازدواج از آن حضرت اطاعت و اجازه بگیرند. بنابر بیان فوق باز فرمایش یعقوبی رد می شود و بی اساس بودن قول او را می توان پی برد و لذا صاحب کتاب(حیاه الامام موسی بن جعفر) صریحا مجعول بودن نقل یعقوبی را علان نموده است.

نظریه دوم که در مورد عدم ازدواج دختران حضرت موسی بن جعفر(ع) داده اند این است که گفته اند چون برای آن مخدرات هم کفو پیدا نمی شد لذا ازدواج ننمودند. در رد این نظریه فوق دو جواب ذکر شده است؛ اولا: "سیره ائمه اطهار(ع) این نبود که دختران خود را به جهت پیدا نشدن(کفو) در خانه نگه بدارند و مانع از ازدواج آنها شوند، بلکه آنها عملا‌ و قولا مومن و مؤمنه را کفو یکدیگر می دانستند و امر می فرمودند که اگر دین و تقوای کسی را پسندید دختران خود را به همسری او درآورید.

ثانیا: در عصر امام کاظم(ع) جوانان شایسته ای از اولاد امام حسن مجتبی(ع) و از تبار حضرت سیدالشهداء(ع) بودند که می توانستند کفو دختران آن حضرت باشند. لذا احتمالا نظر سوم درست می باشد و آن خفقان شدید هارونی است. اختناق در عصر هارون الرشید به جائی رسیده بود که کسی جرأت نداشت به در خانه‌ امام کاظم(ع) آمد و شد کند، کجا رسد به اینکه آرزوی دامادی آن حضرت را در سر بپروراند.

اما پاسخ دیگری نیز وجود دارد و آن اینکه اولا: فاطمه کبری حضرت معصومه(ع) در سال 173 هـ .ق بدنیا آمده و نظر به اینکه این بانو به اجماع مورخین بزرگترین دختران حضرت امام موسی کاظم(ع) بوده و همچنین آن حضرت هم در سال 201هـ .ق به شهادت رسید باید گفت که ایشان در زمان شهادت امام کاظم (ع) 10 سال بیشتر نداشت و تازه بحد بلوغ رسیده بود چه رسد که مابقی دختران آن حضرت که از فاطمه معصومه(ع) کوچکتر بودند.

ثانیا: چون مورخین عنایت کافی در تاریخ تولد و وفات و ازدواج اولاد ائمه(ع) و بعضا خود ائمه(ع) نداشتند ممکن است که آن مخدرات با تمام آن مسائل و مصائب و مشکلاتی که مطرح گردید، ازدواج نموده و این سنت شایسته جدشان را پیروی کرده باشند مضافا براینکه(عدم الوجدان لا یدل علی عدم الموجود) چون مورخین مسئله ازدواج اولاد ائمه(ع) را ذکر نکرده و یا در کتب تاریخی موجود نیست دلیل بر ازدواج نکردن آن مخدرات نمی توان باشد گرچه در مورد شخص حضرت معصومه(ع) همان دلائل فوق مبنی بر عدم ازدواجش کافی است.



تاریخچه حرم حضرت معصومه(ع)
پس از دفن حضرت معصومه (س) در قم ، موسى بن خزرج سایبانى از بوریا بر فراز قبر شریفش قرار داد تا این که حضرت زینب فرزند امام جواد (ع) به سال ٢٥٦ هجرى قمرى اولین گنبد را بر فراز قبر شریف عمه بزرگوارش بنا کرد. پس از آن در طول سالیان دراز تا امروز مرقد مطهر ایشان همواره مورد توجه و احترام شیعیان و ارادتمندان بوده و بارها تجدید بنا شده و توسعه و تکمیل یافته است. امروزه حرم مطهر دارای ضریح، گنبد، رواق ها، ایوان ها ،صحن ها، گلدسته هاو....بسیار زیبایی است.

سیر تاریخی هریک ازبناهای حرم به شرح زیر است:

مرقد مطهر

در سال 605 هجرى به دستور «امیر مظفر احمد بن اسماعیل» بزرگ خاندان آل مظفر، بزرگ ترین استاد کاشى ساز آن زمان «محمد بن ابى طاهر کاشى قمى» کار ساخت و پرداخت کاشى هاى متنوع مرقد را شروع کرد و بعد از هشت سال، در سال 613 کاشى هاى آن آماده گردید و کار گذاشته شد. اخیراً در سال 1377 شمسى مرقد مطهر به شکل جدید که آمیخته اى از کاشى و سنگ است تجدید بنا شد و همچنین دیواره هاى داخلى با سنگ مرمر سبز آراسته گردید.


دانلود
روزی که حق به خلقت گل آشنام کرد... - محمد رضا طاهری


ضریح

در سال 965 هجرى شاه طهماسب صفوى، در چهار طرف مرقد ضریحى آجرى آراسته به کاشی هاى هفت رنگ و کتیبه هاى معرق بنا نمود و در اطراف آن منافذى باز بود تا هم مرقد دیده شود و هم زائران نذورات خود را داخل ضریح بریزند.

در سال 1230 هجرى قمرى فتحعلى شاه همان ضریح را نقره پوش کرد که این ضریح به مرور زمان فرسوده شد و در سال 1280 ضریحى که از نقره ضریح سابق و نقره هاى موجود در خزانه ساخته شده بود به جاى آن نصب گردید.

این ضریح چندین مرتبه تجدید بنا و اصلاح شد و سال هاى متمادى روى مرقد حضرت باقى بود تا این که در سال 1368 هجرى شمسى به دستور تولیت آن زمان شکل ضریح را تغییر دادند و ضریحى را با ظرایف و شاهکارهاى هنرى ویژه اى به جاى آن نصب نمودند که آن ضریح همچنان برفراز تربت نورانى حضرت برقرار است و در اسفند ماه 1380 شمسى اصلاحات و تعمیرات جدید صورت گرفت.

رواق ها

محدوده هاى نزدیک تر به ضریح مطهر را رواق می گویند. حرم مطهر دارای چهار رواق است:

1- رواق بالاسر که محوطه بین مسجد بالاسر تا ضریح مطهر است و با آیینه کارى و گچکارى هاى بسیار زیبا آراسته شده است.

2- رواق دارالحفاظ که محوطه بین ایوان طلا و ضریح مطهر است.

3- رواق آینه (شهید بهشتى) که در بخش زنانه و پایین پاى حضرت (س) واقع است.

4- رواق پیشرو که محوطه بین مسجد طباطبایى تا ضریح مطهر است.

صحن ها

حرم مطهر دارای سه صحن است:

1- صحن نو (اتابکى):

این صحن زیبا داراى چهار ایوان شمالى، جنوبى و شرقى و غربى است: ایوان شمالى آن ورودى از میدان آستانه و ایوان جنوبى ورودى از طرف قبله و ایوان شرقى ورودى از خیابان ارم و ایوان غربى همان ایوان آینه است در هر کدام از این ایوان هاى یاد شده ظرایف و آثار هنرى، معمارى خاصى به کار رفته است. این صحن آز آثار (میزرا على اصغر خان صدر اعظم) است که از سال 1295 هجرى قمرى تا سال 1303 بناى آن طول کشیده است.

2- صحن عتیق (قدیم)

صحن عتیق (واقع در شمال روضه مبارکه) اولین صحنى است که در این بارگاه مبارکه بنا شده، این صحن را چهار ایوان زیبا فرا گرفته است. ایوانى با عظمت در جنوب که همان ایوان طلا (ورودى صحن به روضه مطهره) مى باشد و ایوانى در شمال که ورودى فیضیه به صحن را تشکیل مى دهد که ساختمان نقاره خانه روى آن بنا شده است و ایوانى در غرب که ورودى مسجد اعظم به صحن است و در شرق، ایوان ورودى صحن عتیق به صحن نو واقع است. این صحن و ایوان هاى اطراف آن را «شاه بیگى» همسر شاه اسماعیل صفوى در سال 925 هجرى قمرى بنا نمود. از سال 1377 نیز تعمیرات اساسى در این صحن و مقابر اطراف شروع شده است که همچنان ادامه دارد.

3- صحن صاحب الزمان

این صحن با بیوتات متعلق به آن در مساحتی حدود 8 هزار متر مربع با چهار جهت ورودی، در سال 1381 شروع و در سال 1384 افتتاح گردید. (ورودی شرقی "شبستان امام خمینی" ، ورودی غربی "پل آهنچی" ، ورودی شمالی "بست مسجد اعظم" ، ورودی جنوبی "خیابان جدیدالاحداث". دیواره های اطراف این صحن منقوش به کتیبه های قرآنی با خطوط بنائی و کوفی در ساختار و طرح جدید با ترکیبی از سیمان سفید و آجر است.


گلدسته ها:

1-گلدسته های ایوان طلا

در دو طرف این ایوان در صحن عتیق، گلدسته هایی پوشیده از کاشی گرهی به صورت مارپیچ (به بلندی 40/17 متر از سطح بام و قطر 50/1متر) ساخته شده است که بین پیچ ها، اسامی مبارک: «الله»، «محمد»، «على» به خط کوفی نوشته شده است که در بالای آنها زیر مقرنس کتیبه ای قرار دارد، که سقف آن "ان الله و ملائکته یصلون ... " است.

این مأذنه ها به دستور «محمد حسین خان شاهسون شهاب الملک»، در سال 1285 هجرى قمرى، طلا کارى شد.

در سال 1385 هجری شمسی تعمیرات دیگری بر روی این گلدسته ها صورت گرفت و سر گلدسته ها طلاکاری شد.

2-گلدسته هاى ایوان آینه

برفراز پایه هاى دو طرف ایوان دو مأذنه است که، از بلندترین بناهاى آستانه مى باشد.

ارتفاع آنها از سطح بام 28 متر و از سطح صحن 80/42 متر و محیط آن 30/3 متر می باشد. در بالاى مأذنه ها کتیبه اى با پهناى حدود یک متر دیده مى شود که متن آن در یکى از مأذنه ها «لا حول ولا قوه الا بالله العلى العظیم» و در دیگرى «سبحان الله و الحمدلله و لا اله الا الله و الله اکبر» است. پوشش هر دو مأذنه از بالا تا پایین سرتاسر کاشى گرهى است که در میان آن ها نام هاى پروردگار متعال خوانده مى شود.

بانی آنها، امین السلطان و معمار، استاد حسن معمار قمی می باشد و کاشی کاری گلدسته های مذکور بعد از پیروزی انقلاب اسلامی تعویض شده است.

3-گلدسته های صحن بزرگ

در صحن بزرگ (نو یا اتابک) روبروی ایوان آیینه قرار دارند. پوشش آنها، کاشی گرهی هشت ضلعی متساوی است. روی چهار ضلع این گلدسته ها نامای مبارک «الله»، «محمد»، «على» از بالا به پایین 4 مرتبه نوشته شده است.

درباره حضرت معصومه(س) چه کتابی بخوانیم؟


رديف
اسم كتاب
نويسنده
1
گل موسي

حامد حجتي
2
نگاهي بر زندگاني حضرت فاطمه معصومه (س)

غلامرضا حيدري ابهري
3
فروغي از كوثر

الياس محمد بيگي
4
بانوي ملكوت

آية الله كريمي جهرمي
5
عنايات معصوميه از زبان خادمين آستانه مقدسه حضرت معصومه (س)

محمد علي زيني وند
6
الطريق الي خراسان (عربي)

كمال السيد
7
تجلي كوثر در حضرت فاطمه معصومه (س)

مؤسسه كوثر ولايت
8
حضرت معصومه (س) فاطمه(س) دوم

محمد محمدي اشتهاردي
9
نگين قم

جوادمحدثي
10
زندگاني کريمه اهل بيت (س)

علي اکبر مهدي پور
11
کرامات معصوميه (س)

علي اکبر مهدي پور
12
وديعه آل محمد فاطمه معصومه (س)

محمد صادق انصارى زنجانى
13
نظرة الى حياة السيدة فاطمة المعصومة

غلامرضا حيدرى ابهرى
14
خاطرات آيت الله مسعودي خميني

جواد امامي
15
مجموعه رسائل

به کوشش جمعي از نويسندگان
16
شناختنامه حضرت فاطمه معصومه (س)

علي اکبر زماني نژاد
17
دفتر عقل و قلب

احمد عابدي
18
همگام با زائران عارف

علي اشرف عبدي
19
فاطمه معصومه (س) و تارخ و فرهنگ قم

علي صدرايي خويي
20
فهرست کتابهاي چاپ سنگي کتابخانه آستانه

علي صدرايي خويي - ابوالفضل حافضيان
21
کتاب شناسي قم و کريمه اهلبيت (ع)

مهدي رضواني پور
22
مقاله شناسي قم و کريمه اهلبيت (س)

مهدي رضواني پور
23
مجموعه مقالات (جلد اول)

گروهي از نويسندگان
24
مجموعه مقالات (جلد دوم)

گروهي از نويسندگان
25
مجموعه مقالات (جلد سوم)

گروهي از نويسندگان
26
مجموعه مقالات (جلد چهارم)

گروهي از نويسندگان
27
حرم اهلبيت (ع) خاستگاه انقلاب اسلامي

محسن اسماعيلي
28
آيت الله حائري و تحولات سياسي، اجتماعي

ذکرالله محمدي
29
زيور هستي

علي نعيم الدين خاني - زهرا اردستاني - حوريه عظيمي
30
جغرافياي تاريخي هجرت حضرت فاطمه معصومه (س)

سيد عليرضا سيد کباري
31
نگرشي به زيارت نامه حضرت فاطمه معصومه (س)

محسن رفيعي - معصومه شريفي
32
گوهر قم

سيد مرتضي سيفي
33
پرتوي از روي دوست(کرامات حضرت فاطمه معصومه (س) در کلام علماي دين

اسماعيل کرمانشاهي
34
مشک فشان اشعار علما و بزرگان در باره حضرت فاطمه معصومه (س)

مهدي محمدبيگي
35
ستايشگران کوثر قم

منوچهر حق گو
36
تاريخ متوليان آستانه مقدسه حضرت فاطمه معصومه (س)

حميد رضايي
37
فلسفه بست و بست نشيني

غلامعلي عباسي فردويي
38
رواق عصمت

سيد علي حسيني
39
شرح و بررسي قصيده معجزيه

سيد جعفر موسوي
40
المواقف النقدية الادبية لائمة المعصومين

محمد حسن المعصومي البهبهاني



مخاطبان محترم گروه فرهنگی مشرق می توانند مقالات، اشعار، مطالب طنز، تصاویر و هر آن چیزی که در قالب فرهنگ و هنر جای می گیرد را به آدرس culture@mashreghnews.ir ارسال کنند تا در سریع ترین زمان ممکن به نام خودشان و به عنوان یکی از مطالب ویژه مشرق منتشر شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 62
  • در انتظار بررسی: 10
  • غیر قابل انتشار: 20
  • ۱۱:۵۴ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۶
    3 0
    به نظر می رسد فشار های هارون ملعون دلیل عدم ازدواج باشد - مخصوصا که هارون به ه افرادی که نسب قریشی داشتند پول زیادی می داد اما به امام موسی کاظم (ع) با آنکه زن و فرزندان زیاید داشتند خیلی خیلی اندک - وقتی سوال کردند جواب داد برای تحت فشار قرار دادن حضرت اینکار را می کند
  • ۱۲:۵۰ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۶
    15 1
    السلام علیک یا حضرت معصومه س
  • مرتضی ۱۸:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۶
    4 0
    باسلام هرچه راکه از خداوند می خواهید،کریمه اهل بیت حضرت فاطمه معصومه(س)واسطه قرار دهید. انشاءالله حاجت روا می شوید. انشاءالله.
  • ۲۱:۲۸ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۶
    11 0
    اللهم صل علی محمد و آل محمد
  • عبدالله ۲۳:۲۹ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۶
    5 0
    ظاهرا همانطور که در کتاب عیون الاخبار است، علت ازدواج فرزندان حضرت امام موسی بن جعفرفشار هارون بوده.هذا اولا وثانیا حال بسیار بالای این مخدرات بوده بطوری که امور این عالم را بسختی می توانستند اداره کنند.این مطلب در کتاب ستارگان درخشان است
  • عباس ۲۳:۳۰ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۶
    6 0
    مقاله بسیار مفیدی بود. ممنون از شما. السلام علیک یا فاطمة الصدیقة المعصومه
  • ۲۳:۳۵ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۶
    3 1
    این تهمت بزرگی است. استغفار کن.
  • علی ۰۰:۱۷ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۷
    2 0
    لعنت خدا و همه مخلوقاتش بر تمام خلفای اموی، مروانی و عباسی که همگی غاصبین حق امامت ائمه معصومین(ع) می‌باشند.
  • navid 313 ۰۰:۳۹ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۷
    0 1
    سلام تشکر...
  • عاشق اهل بیت ۲۳:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۵
    1 0
    سلام الهی هرکی برای برآورده شدن حاجت من قبولی پسرم در کنکور با توسل به حضرت معصومه (س) دعا کنه این بانوی محترم روز قیامت شفاعتش کنه
  • محمد مالکی ۰۹:۲۴ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۶
    0 0
    مطالب جالب بود در صورت امکان قسمتهایی از زیارت نامه حضرت معصومه (س)را تو سایت بگذارید اجرکم عندا...
  • لیلا ۰۰:۱۹ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۶
    1 1
    مچکرم.مطالب مفیدی بود.ان شاءالله حضرت معصومه به حاجت هممون یه نظری بندازه وحاجت روابشیم.
  • ۰۸:۵۲ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۱
    0 0
    السلام علیک یا کریمه اهل بیت
  • بیت الاحزان کازرون ۰۹:۰۹ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۱
    1 1
    باسلام ممنون از مقاله خوبتون با اجازتون مطالبی از آن را با ذکر منبع در وبلاگمون استفاده میکنیم
  • محمد ۲۳:۲۴ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۷
    2 0
    دعا کنید تا حضرت معصومه (س) پسرم را شفا بدهد
  • ایرج ۱۶:۴۰ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۸
    2 0
    السلام علیک یافاطمه معصومه (س)ان شاءالله که من این هفته نائب الزیاره همه ی شما خواهم بود
  • سایه ۱۶:۵۳ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۵
    0 0
    ممنون از مقاله زیباتون ... یا فاطمه اشفعی لی فی الجنه ... اللهم العن قوم الظالمین .. الهی آمین /●\
  • فاطمه ۰۷:۰۸ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۶
    0 0
    انشالله‏ ‏حضرت‏ ‏معصومه‏ ‏یه‏ ‏نظر‏ ‏خاص‏ ‏به‏ ‏گرفتارا‏ ‏بکنه.بی‏ ‏این‏ ‏جنگ‏ ‏زدها.به‏ ‏این‏ ‏دختر‏ ‏وپسر‏ ‏هایی‏ ‏که‏ ‏دارن‏ ‏نابود‏ ‏میشن‏ ‏ونمیدونن‏ ‏نظری‏ ‏داشته‏ ‏باشه.یا‏ ‏حضرت‏ ‏معصوم‏ ‏از‏ ‏خدا‏ ‏بخواه‏ ‏امام‏ ‏زمان‏ ‏را‏ ‏بفرسته‏ ‏تا‏ ‏تموم‏ ‏گرفتاریا‏ ‏وتموم‏ ‏بی‏ ‏ایمانیاوظلم‏ ‏ها‏ ‏تموم‏ ‏بشه‏ ‏امین
  • فرهاد ۱۵:۰۵ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۰
    0 0
    یا علی بن موسی الرضا تورا به جان خواهر گرامیت حضرت معصومه قسم می دهم همه دردمندان را کمک کنی.یا حضرت معصومه تو واسط قرارمی دهم تا از خدون طلب امرزش برای بنده های گمرا کنی ومن حقیر را ازبند مشکلات نجات دهد.
  • ناشناس ۰۱:۱۸ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۳
    3 0
    سلام ممنون از مباحثی که ارائه کردید اما چرا مطالب منبع دقیق ندارن؟
  • ثریا ۲۲:۱۱ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۷
    0 0
    السلام علیک یا حضرت معصومه.یا حضرت مشکلات زیادی دارم خیلی آرزوها داشتم اما هیچ کدام مستجاب نشد نه شغلی نه درآمدی ازدواج نکردم نا امید تنها ....خیلی از زندگی خسته شده ام بجز مرگ هیچ راهی برام نمونده .از خدا خواستم مشکلاتم حل کند..توام واسطه شو وبرام دعا کن از خدا بخواه بیشتر ازاین عذاب نکشم دیگه تحمل این زندگی برام خیلی سخت شده...
  • حسین ۱۱:۵۵ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۴
    0 0
    اسلام علیک یا حضرت معصومه س
  • ناشناس ۲۳:۴۵ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۴
    0 0
    ممنون خوب بودبي بي توروقسم به امارضا شفام بده ازداروهام خسته شدم
  • الهام ۰۳:۳۷ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۵
    2 0
    السلام علیک یا کریمه اهل بیت حضرت معصومه خودت میدونی تودلم چه خبره و چی ازت میخام کمکم کن
  • ۰۳:۵۸ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۵
    0 1
    السلام علیک یافاطمه معصومه دخترم امشب نزد شما امده انشاالله نظری کنید خانم حاجت روا برگرده ستارگان درخشان است عباس Iran, Islamic Republic of ۲۳:۳۰
  • ن الف ۱۴:۳۸ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۵
    0 0
    یا حضرت معصومه اطهر بحق مقامتان در نزد خداوند شفیع ازدواج دختران باشید دستمان را خالی برمگردان الهی امین
  • فاطمه ۱۸:۵۱ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۵
    0 0
    السلام علیک یافاطمه معصومه یاحضرت معصومه ازخدابرای جوانان کارمناسب وازدواج موفق وخوب بخواهیدمخصوصابرای دهه شصتیهادیگه داره دیرمیشه جوانیشان داره میگذره
  • نگار ۲۳:۱۵ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۵
    2 0
    اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم . . .
  • معصومه ۲۳:۳۵ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۶
    1 0
    خیلی خوب بود مرسی.انشاالله به حق خانم حضرت معصومه حاجت همه جوونابراورده بشه.دوستای خوبم التماس دعا
  • فدایی حسین ۲۰:۰۸ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۳
    1 0
    با دعای اهل بیت همیشه پاینده ایم
  • فری ۰۳:۰۶ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۷
    5 0
    یاحضرت معصومه خودت کمک کن ودل همه اونهای راکه صدات کردن جواب بده هیچ کس وازدر خونت ناامید نکن چون شما اهل کریمه ایت
  • الهه ۰۱:۵۵ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۹
    1 0
    السلام علیک یا کریمه اهل بیت.یا حضرت معصومه به حق امام رضا و به حق امام زمان قسمت میدم.تمام مریضا رو شفا بده.یه نظر هم به داداش منم بنداز و شفاش بده.به خدا من فقط همین یه دونه داداشو دارم.نا امیدم نکن....( ترو خدا همگی برامون دعا کنید)
  • علی ۲۰:۴۸ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۷
    0 0
    اللهم صل علی محمد و آل محمد سلام بر چهارده معصوم سلام بر کریمه اهل بیت حضرت معصومه (س)
  • لیلا ۱۳:۳۶ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۰
    1 0
    یاحضرت معصومه دلم بدجورهوای گریه توحرم توداره دلم خیلی خیلی پره بطلب بیام پابوست ناامیدم نکن امیدبی پناه ها.
  • علی ۰۹:۲۹ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۰
    0 1
    سلام و درود خدا و بنده حقیر بر شهیده عالم حضرت معصومه و برادر بزرگوارش حضرت رضا علیه السلام
  • سمیه ۱۵:۵۲ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۳
    1 1
    خیلی خوب بود ای کاش ایشان مارا در قیامت شفاعت کنند
  • حشمت ۰۰:۰۱ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۷
    0 1
    سلام بربانوی بزرگ اسلام خواهرگرامی امام غریب سلام برامام رضا ضامن اهو یاامام رضا یا حضرت فاطمه معصومه شمارا به عظمت خداقسم میدم واسطه من وخداباشید وخواسته هاوارزوهامو ازش طلب کنید من بنده خوبی براش نبودم شرمم میاد بیشتر ازش خواسته داشته باشم شماشفاعتم کنید یا امام رضاترابجان خواهرت
  • مصطفی ۱۵:۱۶ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۱
    0 1
    با سلام مطالب خیلی مفید بود انشالله به حق این بانوی بزرگوار همه جوونا در ازدواج موفق باشند و همسر آینده شون ضمن الگو قراردادن حضرت معصومه(ع) سیره وروش ایشان را سر لوحه کاراشون قرار بده تا در زندگی مشترکشون موفق باشند وهمدیگرو درک کنند
  • ۱۹:۰۶ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۹
    0 1
    خیلی عالیه
  • زهرا ۰۸:۳۱ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۱
    0 0
    سلام.یاحضرت معصومه واسطه شو تاخدا فرج مهدی فاطمه رو زودتر امضا کند ان شاالله.
  • امیر ۱۰:۰۸ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۱
    0 0
    السلام علیک یاکریمه اهل البیت
  • عباس ۱۹:۵۲ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۱
    0 0
    السلام علیکِ یا فاطمة المعصومه بسیار عالی، بابت مطالب ممنون،، مختصر و دسته بندی خوب درمورد ازدواج ، این مطلب را بیشتر پسندیدم(عدم الوجدان لا یدل علی عدم الموجود)
  • سکینه ۱۴:۲۶ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۰
    0 0
    السلام علیک یا فاطمه المعصومه یا حضرت معصومه دخترم را نجات بده هر طور که صلاح می دانی
  • معصومه ۱۸:۰۷ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۴
    0 0
    یاحضرت معصومه ،هم نام توام کمکم کن زود عصبانی نشم،وجود پدرومادرم برام خیلی خیلی عزیزه بی نهایت اونارا دوست دارم،هوام رو داشته باش اونارو ازخودم نرنجونم
  • عبداله کاظمی خلف ۱۰:۳۹ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۵
    0 0
    السلام علیک یافاطمه معصومه (س)
  • ۰۷:۲۳ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۱
    2 0
    السلام علیک یا معصومه علیهاالسلام
  • ۱۹:۵۲ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۷
    1 0
    السلام علیک یا حضرت فاطمه معصومه ع
  • پروانه ۰۸:۴۴ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۵
    2 0
    سلام بانو فدای شما بشم. دلم میخواد بیام پابوستون ولی ... شما هم باید مثل من دلتون بخواد من مهمونتون بشم. همینطوری که نمیشه. شما باید اجازه بدین تا من بیام بی بی جونم. میخوام بیام دردم رو بهتون بگم و جواب بگیرم بانو جان. بانو دعا کنید خداوند بخاطر شما و به دعا و شفاعت شما در امر ازدواجم فرج و گشایش حاصل کنه. بانو جان 39 سالمه ولی تنهام. خیلی به محبت و بودن در کنار یه همسر نیاز دارم بانو جان. عنایتی کنید و مشکلم رو حل کنید قربان شما بشم
  • پروانه ۰۸:۵۹ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۹
    0 0
    لام من رفتم زیارت بانو و برگشتم یک روز کامل مهمان حضرت معصومه (س) بودم. شارژ شدم. تمام وقت تو حرم بودم و جای دیگه نداشتم برم. خدا رو شکر امیدوارم قسمت همه شما بشه برید پابوس حضرت و حاجت بگیرید. دعا کنید خانم واسطه بشن من هم حاجتم رو بگیرم ان شاء الله
  • ۲۲:۵۱ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۰
    1 1
    سلام.خیلی خوب بود.ای حضرت معصومه ای دختر پاکیژه ی امام معصوم، به اذن خداوند بی همتا کمکم کن تا برای پسر جوانم بعد دوسال نامزدی عروسی بگبرم و براش خونه تهیه کنم.آستان بوس شما طلبه ی کوچک
  • فطرس ۲۲:۴۰ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۲
    0 0
    به ذره گرنظرلطف ملیکه قم کند عالم را ز عظمتش سردرگم کند اجرتون باامام رضاعلیه السلام
  • گره دل به حرمت ۱۷:۲۱ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۴
    0 0
    السلام عليك يافاطمه معصومه بنت موسي كاظم(ع)بانوي بهشتي تولدت مبارك گرفتاري زياددارم تشكريك گره بازكردي ازشمابزرگوارعاجزانه ميخوام گرفتاري بزرگترم راهم دراين روزنظري كني.
    • رقیه IR ۱۴:۰۸ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۱
      0 0
      سلام خوبه
  • عاشق ۱۱:۴۳ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۵
    0 1
    عالی بود من استفاده بردم واسه پاور پونت
  • خادم ائمه معصومین و شهدا ۱۴:۰۰ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۷
    0 0
    ما دختران مسلمان باید حضرت معصومه را الگوی خویش قرار دهیم سلام بر تو ا ی دختر فاطمه
  • ۱۵:۴۴ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۷
    0 0
    السلام علیک یا فاطمه المعصومه.(س )برای برآورده شدن حوایجم دعا بفرمائید.
  • ناشناس ۱۵:۱۸ - ۱۳۹۵/۰۶/۳۱
    0 0
    السلام علیک یاحضرت معصومه(ص)....انشاالله همه حاجت روابشن...التماس دعا
  • فریمان ۰۹:۱۱ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۸
    2 0
    با سلام بر محمد وال محمد انشا الاه با تایید خداوند تاسوعا و عاشورا در قم هستیم ونایب زیارت همه خوانندگان این متن واذربایجانیها التماس دعا
  • فاطمه ۱۴:۴۶ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۷
    2 0
    اللهم صل علی محمد و ال محمد و عجل فرجهم اللهم عجل لولیک الفرج یا حضرت معصومه (س)
  • زینب حقیرت IR ۲۲:۵۹ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۸
    0 0
    السلام علیک یا فااطمه معصومه قربونت برم دلم برات یه زره شده با اینکه سه سال همسایه ات بودم ولی پشیمون اومدم شهر خودم دوس دارم دوباره بر گردم کمکم کن تا مشگل ازدواجم حل شه دیگه ناا امید شدم من بجز به درگاه خدا وامامامون جایی ندارم
  • الهه ۱۰:۰۶ - ۱۳۹۶/۱۰/۰۴
    0 0
    السلام علیک یا فاطمه معصومه سلام الله علیها روحی فداک
  • مهدی ترابی IR ۱۷:۴۶ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۴
    0 0
    خیلی عالیه

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس