
به گزارش مشرق، اولين جشنواره مردمي فيلم «عمار» با هدف بازخواني فتنه 88 از ديدگاه مستندسازان انقلابي و نکوداشت توليدکنندگان مردمي پنجشنبه 16 دي ماه 89 و پس از اکران فيلمهاي مستند يزدان تفنگ ندارد، ايران سبز، ايران تهران نيست، خيابان شهادت، هم غزه هم لبنان، بيراهه، افسران جوان، دختر لر و پايان فراموشي در مشهد به کار خود پايان داد.
فيلمهاي اکران شده در اين جشنواره از مستندهاي ساخته شده در خصوص انتخابات و حوادث پس از آن بود که با حضور رضا برجي مستندساز و عکاس بين المللي و از داوران اين جشنواره مردمي براي علاقمندان به نمايش درآمد. همچنين در حاشيه اين جشنواره، نمايشگاهي با موضوع جنگ فقر و غنا و تقابل اسلام ناب و اسلام امريکايي برپا شده و برخي محصولات فرهنگي با موضوع فتنه نيز به نمايش و فروش گداشته شده بود.
رضا برجي در سخنراني خود در اين جشنواره با تاکيد بر اين که اتفاقات سال 88 يک شبه به وقوع نپيوست و همهي آنها پيشاپيش برنامه ريزي شده بود، خاطر نشان کرد: تهران تمام ايران نيست و همان زمان که در تهران آن اتفاقات افتاد در ديگر شهرها هيچ خبري نبود و مردم حتي نمي دانستند که چه اتفاقي افتاده و اين جماعت براي چه به خيابان آمده اند.
برجي همچنين در ميزگردي با حضور محمدرضا دهشيري کارگردان مستندهاي هولوکاست سبز، ايران سبز و دختر لر و محمدمهدي حالقي کارگردان مستند پابان فراموشي به بررسي آثار اين دو مستندساز مشهدي پرداخته و با اشاره به اين که اين دو اثر به جريانات انتخابات نگاهي فراگير و دو جانبه داشتهاند، تصريح کرد: برخي از مستندسازان حقيقت را مي دانند اما تلاش مي کنند آن را وارونه جلوه دهند اما اين دو مستند اين گونه نبودند.
خالقي نيز در اين ميزگرد گفت: در برخي گفتگوها به نکات بسيار مضحکي برخورد مي کرديم، مثلاً در حالي که ما تصاوير کپرها و دستاس هاي جنوب کرمان را داشتيم، بعضي از مردم شمال تهران مي گفتاد در خانه مردم روستايي حتماً تخت هست و اگر فرزند دانشجويي داشته باشند حتماً کامپيوتر در خانه شان پيدا مي شود! در عين حال ما اين گفتگوها را در فيلم نگذاشتيم. دهشيري نيز تاکيد کرد: من در مستند ايران سبز سعي کردم که تنوع آدمها به صورت تصادفي باشد و در مسير راه خود به صورت کاملاً تصادفي با افراد روستاها صحبت کردم. وي همچنين درباره مستند دختر لر توضيح داد که استدلالات قوميت گرايانه خانم زهرا رهنورد در خصوص پيروزي موسوي در انتخابات، سوژه اي بود که نمي شد از آن گذشت و من معتقدم وي حقيقتاً يکي از روشنفکرترين اشخاص کشور است که با استدلال مضحک خود ماهيت قجري و متحجر جريان بيمار روشنفکري در ايران را آشکار کرد.
رضا برجي نيز با اشاره به ديدگاه هاي شهيد سيد مرتضي آويني درباره ماهيت سينما، پرهيز اين دو مستندساز از بي تقوايي و بي انصافي در استدلالات نهفته در مستندهايشان را به معناي ورود بچه هاي انقلاب به ساحت مخصوص انقلاب اسلامي در حوزه سينما دانست و گفت من سالهاست منتظر چنين لحظه اي هستم. برجي با ابراز خوشحالي از ورود نيرهاي جوان انقلابي به عرصه سينما، غيرتهراني بودن مستندسازان و مردمي بودن نگرش هاي آنان را نقطه قوت اين جريان به شمار آورد. گفتني است از مجموع نزديک به 20 مستند و کليپ هنري شناسايي شده در جشنواره عمار، 6 عنوان از آن ها توسط سه کارگردان مشهدي: محسن اسلامزاده (کارگردان خيابان شهادت)، محمدرضا دهشيري و محمدمهدي خالقي ساخته شده است.
جشنواره مستند عمار که به همت دفتر مطالعات جبهه فرهنگي انقلاب اسلامي مشهد و مشارکت کانون فيلم باران (بسيج دانشجويي دانشگاه علوم پزشکي مشهد) و معاونت دانشجويي فرهنگي دانشگاه علوم پزشکي مشهد در تالار رازي دانشکده بهداشت اين دانشگاه برگزار شده بود، از ساعت 9 صبح پنجشنبه 16 دي ماه 1389 آغاز شده، با استقبال خوبي از سوي چهره هاي فرهنگي مشهد، جوانان انقلابي و فعالان دانشجويي و مسجدي از سراسر شهر مشهد روبرو شد و به خاطر ميزگرد جذاب مستندسازان، ساعت 20 يعني يک ساعت پس از زمان رسمي اعلام شده پايان يافت.