اخیرا کتابهای خاطرات، مخاطبان بسیاری پیدا کرده اند. آثار اسم و رسم داری چون دا، نورالدین پسر ایران، پایی که جا ماند و کتبی از این قبیل را پیشنهاد می کنم که مخاطبات شما حتما مطالعه کنند.

سرویس فرهنگی مشرق - یک عده می گویند سرانه مطالعه در کشور به طور میانگین و برای هر نفر 13 الی 17 دقیقه در روز است. عده دیگری این آمار را تکذیب می کنند و معتقدند این مقدار افزایش پیدا کرده و به یک ساعت رسیده! البته ما به سرانه مطالعه در کشور نگاهی نداریم و حرفمان فقط یک چیز است! "کتاب و کتابخوانی اوضاع خوبی ندارد."

با نگاهی به سیر نزولی فروش آثار ادبی به دلیل افزایش قیمت کاغذ و به خصوص کم اقبالی مردم در نمایشگاه کتاب امسال می تواند نتیجه گرفت که این فرهنگ کاغذی قدیمی و چندین ساله در مقابل رقبای جدیدش در حال مغلوب شدن است.

تصمیم گرفتیم به سهم خودمان قدمی در این مسیر برداریم و به مناسبت فرا رسیدن فصل فراغت بخشی از مردم کشور یعنی تابستان، نظر تنی چند از نویسندگان و شعرای مشهور ایرانی را در مورد آثار ادبی ارزشمندی که به بازار آمده جویا شویم و تعدادی انتخاب خوب و قابل استفاده به مخاطبان مشرق معرفی کنیم.
 
این‌بار به سراغ علیرضا کمری رفتیم تا در چند حوزه مختلف سلیقه ایشان را جویا شویم:

کمری، پانزدهم خرداد 1339 در همدان به دنیا آمد و تحصیلات مقدماتی را در همان دیار به پایان برد. در سال 1357 وارد دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران شد و پس از مدتی تحصیلات خود را در رشته زبان و ادبیات فارسی همين دانشگاه پی‌گرفت.

وی به خاطر کتاب‌ "نامه‌های فهیمه" در جشنواره ربع قرن کتاب دفاع مقدس رتبه ممتاز را کسب کرد و در هفدهمین دوره تجلیل از خادمان نشر، از سوی خانه کتاب به عنوان پژوهشگر برتر انتخاب شد.

برخی از آثار وی عبارتند از:

ـ نامه‌های فهیمه / 1369
ـ خاطرات جانبازان / 1370
ـ حرمان هور/ 1372
ـ جبهه‌ای نو در فرهنگ‌شناسی ایران/ 1373
ـ مجموعه مقاله های سمینار بررسی ادبیات انقلاب اسلامی 1373
ـ درآمدی بر خاطره‌نویسی و خاطره‌نگاشته‌ها در گستره ادب و مقاومت و فرهنگ جبهه/ 1373
ـ بازیابی یک واقعه/ 1375
ـ نام‌آورد/ 1380
ـ یاد مانا/ 1381
ـ گزاره چهل حدیث امام خمینی(ره)/ 1382
ـ حکم می‌کنم!‌ (نگاهی به اخلاق و رفتار رضاشاه)/ 1382
ـ جنگ و خاطره/ 1382
ـ با یاد خاطره (درآمدی بر خاطره‌نویسی، خاطره‌نگاشته‌های پارسی در تاریخ ایران)/ 1383
ـ نگارگر تاریخ (گزیده تاریخ بیهقی)/ 1384
ـ تاریخ‌نگری و تاریخ نگاری جنگ ایران و عراق/ 1387

آنچه در ادامه می خوانید متن گفتگوی کوتاه ما با این نویسنده و پژوهشگر است که تقدیم حضور مخاطبان ارجمند می شود:


مشرق: جناب آقای کمری در حوزه دفاع مقدس کدام کتاب ها توجه شما را به خود جلب کرده اند؟


اخیرا کتابهای خاطرات مخاطبان بسیاری پیدا کرده اند. آثار اسم و رسم داری چون دا، نورالدین پسر ایران، پایی که جا ماند و کتبی از این قبیل را پیشنهاد می کنم که مخاطبات شما حتما مطالعه کنند. البته آثار خوب و ارزشمند کم نیست اما نمی توان همه آنها را نام برد. باز هم اگر بخواهم نام ببرم می توانم به لشکر خوبان، همه دوستان من، عزت شاهی و نوشتم تا بماند اشاره کنم. مجموعه کارهای آقای گل علی بابایی و آقای محسن کاظمی هم قابل توجه و خواندنی است.

در حوزه مطالعات تاریخی جنگ نیز بد نیست به سراغ کارهای دوردیان بروند. مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس نیز در این زمنیه آثار خوبی را منتشر کرده است.

مشرق: کتاب مناسب کودکان و نوجوانان چطور؟

در مورد کتابهای کودک و نوجوان تخصصی ندارم. بهتر است از نویسندگان دیگر بپرسید.


مشرق: شما در حال حاضر مشغول چه فعالیتی هستید؟

در حال حاضر ما در دفتر خودمان مشغول کار بر روی کتابی هستیم تحت عنوان "دیدگاه" که مشتمل بر چند مقاله و مصاحبه است در حوزه تاریخ فرهنگی جنگ. یک اثر کاملا آکادمیک و در نوع خودش بی نظیر. این کتاب چاپ شده اما هنوز در ابعاد گسترده و عام منتشر نشده است.

ضمنا کتاب "دیدگاه" به همت دو تن از همکاران ما به نام های خانم فرانک جمشیدی و آقای دکتر علی رجب لو تهیه شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس