
به گزارش مشرق به نقل از فارس از اصفهان، مجتبي راعي يکشنبه شب در جلسه نقد و بررسي فيلم «عصر روز دهم» در سالن آمفي تئاتر مجتمع فرهنگي هنري استاد فرشچيان اصفهان اظهار داشت: فيلمهاي آمريکايي که با موضوع عراق ساخته ميشوند هيچ ربطي به اين کشور ندارند و بسياري از اين تصاوير نيز در کشور اردن فيلمبرداري شده و به دروغ آن را عراق مينامند اما فيلم «عصر روز دهم» دقيقاً حال و هواي عراق را به تصوير کشيده است.
وي با بيان اينکه براي ساخت اين فيلم زحمات زيادي کشيده شده است، بيان داشت: اين فيلم در شرايط سخت، دشوار و ناامن عراق ساخته شده و من بايد در اين ارتباط از فيلم خودم تشکر کنم.
وي افزود: معمولاً فيلمهاي دفاع مقدس بيشتر به از خودگذشتگي مردان ميپردازد اما فيلم «عصر روز دهم» با به تصوير کشيدن از خود گذشتگي زنان در دوران دفاع مقدس، شجاعت اين قشر از جامعه را نشان داد.
کارگردان فيلم «عصر روز دهم» اين فيلم را يک مستند دانست و بيان داشت: مردم عراق در شرايط سختي به سر ميبرند و براي ساخت اين فيلم سکانسهاي داخل ايران همگي روي سه پايه فيلمبرداري شد اما تمام سکانسهاي کشور عراق به صورت دوربين رودست فيلمبرداري شد که از اين نظر اين فيلم را ميتوان يک مستند دانست.
راعي ادامه داد: فيلم «عصر روز دهم» همدلي ميان مردم ايران و عراق را از طريق تصاوير به نمايش درآورد.
وي با اشاره به اينکه ارتباط گرفتن با بازيگران عراقي دشواري زيادي داشت، تصريح کرد: بازيگران عراقياي که در اين فيلم نقشآفريني کردند فارسي را به خوبي صحبت ميکردند که در اين ارتباط نيز يکي از اين بازيگران 40 سال در ايران زندگي ميکرد.
*«عصر روز دهم» بازيگر عراقي را پس از 40 سال به اقوامش رساند
کارگردان فيلم «عصر روز دهم» افزود: سليم رنگرز يکي از بازيگران عراقي 40 سال در ايران زندگي ميکرد و حتي برخي از فاميلهاي خود را در عراق نميشناخت اما بازي وي در اين فيلم موجب شد که بسياري از خويشاوندان خود را پيدا کند.
راعي با بيان اينکه پوستر فيلم «عصر روز دهم» مردم را به اشتباه مياندازد، اظهار داشت: برخي با مشاهده اين پوستر فکر ميکنند که اين فيلم با موضوع عاشوراست اما اين فيلمي با موضوع دفاع مقدس ساخته شده و در اين ارتباط درصدد بوديم تا اين فيلم چند روز قبل از ماه محرم اکران شود تا با ورود به اين ماه يک فيلم مناسبتي محسوب شود.
وي با اشاره به طرح داستان فيلم «عصر روز دهم» و اينکه فيلمنامه ابتدايي توسط رسول ملاقليپور نگاشته شده بود، تصريح کرد: طرح فيلم توسط تهيه کننده فيلم ارائه شد و فيلمنامه نيز ابتدا توسط مرحوم ملاقليپور نوشته شد اما با درگذشت رسول ملاقليپور نوشتن فيلمنامه را بر عهده گرفتم.
کارگردان فيلم «عصر روز دهم» گفت: فيلمنامه من با فيلمنامه مرحوم ملاقليپور متفاوت بود و به اعتقاد من در صورتي که ملاقليپور اين فيلم را کارگرداني ميکرد بهتر از فيلم من ساخته ميشد و در صورتي که اين ايده به فکر رسول نميافتاد من هم هيچگاه نميتوانستم اين فيلم را بسازم.
راعي با تاکيد بر اينکه فيلمهاي آمريکايي تصويري دروغ را از عراق نشان ميدهند، اظهار داشت: فضاي حال حاضر عراق دقيقاً تصاويري است که در فيلم «عصر روز دهم» نشان داده شده است و مردم بايد به اين فيلم اعتماد کامل داشته باشند.
وي افزود: فيلمهاي آمريکايي با موضوع عراق هيچ ربطي به اين کشور ندارد و بسياري از اين تصاوير نيز در کشور اردن فيلمبرداري شده و به دروغ آن را عراق مينامند، مردم عراق کشورشان را ميسازند و اين فيلم هم براي نسل بعدي عراق ماندگار خواهد بود.
کارگردان فيلم «عصر روز دهم» با بيان اينکه بسياري از مردم عراق به خاطر حضرت ابوالفضلالعباس (ع) از گفتن دروغ صرف نظر ميکنند، بيان داشت: در اين فيلم از اين سنت مردم عراق براي پيشبرد فيلم بهرهگيري شد.
راعي به نحوه پيدا شدن نوزاد توسط خواهر پس از چند سال دوري اشاره کرد و بيان داشت: در تحقيقات فيلمنامه متوجه شدم که صدام در حمله به خرمشهر از شيعيان کربلا بهرهگيري ميکرد و اين در فيلمنامه مسيري بود تا دو خواهر همديگر را پيدا کنند.
وي با اشاره به اينکه بسياري از صحنههاي اين فيلم به صورت ديجيتالي تهيه شده است، گفت: بمباران پل خرمشهر و صحنههاي داخل حرم به دليل اينکه اجازه حضور بازيگر داده نميشد به صورت کروماکي تصويربرداري شد.