گروه سیاسی مشرق _ پس از اعلام رسمی اسامی کاندیداهای احراز صلاحیت شده و آمدن چهره های مطرح به عرصه انتخابات جامعه بیشتر درگیر فضای انتخابات خواهد شد و شاهد اظهارنظر نامزدها، گمانه زمانی از انصراف ها و انتشار گزارش ها و تحلیل های مختلفی درباره آخرین وضعیت گروه های سیاسی هستیم.

گروه سیاسی مشرق تا موعد برگزاری انتخابات در سلسله گزارش هایی با عنوان "روزانه انتخابات" و "عصرانه انتخابات" در دو بخش خبری، آخرین تحولات و اظهارنظرهای انتخاباتی را در اختیار مخاطبان قرار می دهد.

در ادامه مهمترین اظهارنظرها و اخبار انتخاباتی را ملاحظه می کنید:

غرب و جبهه انتخاباتی ایران

سعدالله زارعی در سرمقاله امروز روزنامه کیهان نوشت: در سطح بین‌المللی هم انتخابات ایران مورد توجه ویژه قرار می‌گیرد. آمریکایی‌ها کتمان نمی‌کنند که دستگاه‌های اطلاعاتی و رسانه‌ای خود را برای اثرگذاری بر انتخابات ایران فعال کرده‌اند. موضعگیری صریح معاون وزیر خارجه و سخنگوی کاخ سفید آمریکا علیه بررسی صلاحیت‌ کاندیداها توسط شورای نگهبان منعکس‌کننده میزان حساسیت آمریکایی‌ها روی روند و به خصوص جنبه‌های «بومی» انتخابات که تضمین کننده استقلال ایران است، می‌باشد.

در قسمت دیگری از این مقاله آمده است: در همین روزها یکی از عناصر ایرانی وابسته به وزارت امور خارجه آمریکاـ کریم سجادپور- طی مقاله مفصلی در «رند» انتخابات 92 ایران را برای سیاست‌های خارجی آمریکا در منطقه خطرناک توصیف کرد. او در سایت مؤسسه رند نوشت:‌«بررسی‌ها می‌گویند که در نتیجه انتخابات ژوئن 2013، ایران سیاست خارجی سرسختانه‌تری در پیش می‌گیرد و این به معنای آن است که نقش ایران در مسائل منطقه‌ای به خصوص در حد فاصل خلیج‌فارس تا دریای مدیترانه پر رنگ‌تر می‌شود.» این موضوع نشان می‌دهد که آمریکا در عرصه اطلاعاتی و تبلیغاتی به دنبال جریانات تطبیق پذیرتر بوده و ورود شورای نگهبان به بررسی صلاحیت این افراد را مانع ورود کاندیداهای انطباق‌پذیر یعنی کسانی که منافع ملی را قربانی هماهنگی با سیاست‌های آمریکا می‌نمایند، می‌داند.(اینـجا)

تلاش ضد انقلاب برای ترغیب عارف به انصراف

بعد از سرخوردگي جريان ضد انقلاب از قاطعيت شوراي نگهبان در اعلام اسامي نامزدهاي انتخابات رياست جمهوري، اين جريان گام بعدي خود در جهت كاهش مشاركت مردمي را كليد زده‌اند.

از همين رو، سایت کلمه در یادداشتی به قلم "كيانوش راد" به "محمدرضا عارف" توصیه کرده تا در راستای کاهش مشارکت مردم در انتخابات از این عرصه انصراف دهد.

راد در یادداشت خود مدعی شده است که هاشمی قرار بود به سیاست‌ها و رویه‌های جاری که کشور را با بحران های متعدد سیاسی، امنیتی، اقتصادی، فرهنگی و بین‌المللی روبرو کرده است پایان دهد؛ اما حالا که هاشمی رد صلاحیت شده است دیگر هیچ امیدی به تغییر در رویه‌های موجود وجود ندارد.(اینـجا)


دانشگاه آزاد از هیچ کاندیدایی حمایت نمی‌کند

روزنامه وطن امروز در ستون سایه‌روشن امروز خود نوشت: دانشگاه آزاد اسلامی به مناسبت برگزاری همزمان یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای اسلامی شهر، بیانیه‌ای صادر و تصریح کرد که هرگونه شایعه و خبر درباره طرفداری رئیس یا هیات‌رئیسه دانشگاه از هر یک از کاندیداهای محترم، دروغ محض و غیرواقعی است.

در این بیانیه آمده است: برای دانشگاه آزاد اسلامی 2 اصل ولایتمداری و قانونمداری، شروط حرکت در مسیر انتخابات می‌باشند و به هر یک از کاندیداهای محترم که آرای حداکثر رای‌دهندگان را جلب کرده و حکم ریاست جمهوری اسلامی ایران را از دستان مبارک رهبر فرزانه انقلاب دریافت کند، پیشاپیش تبریک می‌گوییم.


برنامه‌های امروز کاندیداها در رسانه ملی

برنامه‌های تبلیغاتی روز شنبه (4خرداد) کاندیداها از شبکه های رسانه ملی به شرح زیر است:

محسن رضایی: شبکه اول سیما - برنامه با دوربین- ساعت 20

سعید جلیلی: شبکه دوم سیما- گفتگوی ویژه خبری- ساعت 22.45 دقیقه

سید محمد غرضی: شبکه جام جم - پاسخ به سؤالات ایرانیان-، ساعت 23.30 دقیقه 


پاسخ جلیلی به اظهارات اخیر یک کاندیدا

اولین همایش انتخاباتی سعید جلیلی کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری عصر روز گذشته (جمعه) در محل ورزشگاه شهید شیرودی برگزار شد.

سعید جلیلی در این همایش با اشراه به سخنان اخیر یک کاندیدا مبنی بر کدخدایی آمریکا در دهکده جهانی و لزوم ارتباط با کدخدا، اظهار داشت: ما به لطف خدا تصمیم داریم که نظام اسلامی را احیا کنیم و اگر نوکران آمریکا نمی پسندند و آن را قدرت طلبی و توسعه طلبی می دانند از آن باکی نداریم و از آن استقبال می کنیم.

وی در ادامه تاکید کرد: گفتمان حضرت امام (ره) در سیاست خارجی نه تنها کدخدایی را برای جهان نمی‌پذیرد بلکه هیچ قدرتی را به رسمیت نمی‌شناسد.(اینـجا)

شوراي نگهبان چه کرده که فرياد آمريکا قطع نمي‌شود؟!

روزنامه کیهان امروز در ستون ویژه های خود نوشت: مقامات وزارت خارجه آمريکا براي چندمين‌بار طي 4 روز گذشته عليه شوراي نگهبان موضع گرفتند و مدعي شدند به خاطر رسيدگي به صلاحيت نامزدها، انتخابات ايران آزاد نيست!در آخرين مورد از اين موضع‌گيري‌ها جان کري وزيرخارجه آمريکا ضمن يک کنفرانس خبري در تل‌آويو از رد صلاحيت برخي نامزدها در ايران انتقاد کرد و گفت: شوراي نگهبان غيرانتخابي صدها نامزد احتمالي را براساس يک سري معيار مبهم، رد صلاحيت کرده است.»

وزير امور خارجه آمريکا افزود؛ شوراي نگهبان، تنها براساس منافع جمهوري اسلامي صلاحيت‌ها را بررسي کرده و به نظرات متفاوت ايرانيان، بي‌اعتنا بوده است.کري گفت: در نبود شفافيت، بسيار بعيد است که نامزدي از ميان هشت نامزد تاييد شده، خواسته گروه بزرگي از ايرانيان را نمايندگي کند يا اينکه به سرمنشا تغييري تبديل شود.

پيش از اين دو تن از معاونين و سخنگويان وزارت خارجه آمريکا - از جمله وندي شرمن- نيز با اسم بردن علني از هاشمي رفسنجاني و رحيم مشايي تصريح کرده بودند به خاطر رد صلاحيت اين دو نفر، انتخابات ايران را غير‌آزاد مي‌دانند و به رسميت نمي‌شناسند.(اینـجا)

چه کسانی ستاد ولایتی را اداره می کنند؟

طی احکام جداگانه ای از سوی علی اکبر ولایتی مسئولان جدید کمیته ها و کارگروههای مشورتی تنظیم برنامه های این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری یازدهم منصوب شدند.
بر اساس احکام مذکور،حجت الاسلام و المسلمین سبحانی نیا عضو هیئت رییسه مجلس شورای اسلامی به عنوان رییس کمیته پارلمانی منصوب شد(اینـجا)

رضایی: عزت را به جوانان باز می‌گردانم

محسن رضایی کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری در اولین برنامه رسمی تبلیغاتی خود که عصر روز گذشته (جمعه) در پارک لاله برگزار شد، با اشاره به مشکل گرانی و بیکاری در جامعه، تصریح کرد: گرانی‌ها و بیکاری‌ها و مشکلات فرهنگی شایسته ملت ایران نیست. ملت ایران یک زندگی معنوی و مادی و پیشرفت می‌خواهد که انقلاب برای آن شکل گرفته است. ما آمده‌ایم که این زندگی را به مردم بدهیم لذا بیکاری جوانان و گرانی‌ها موجب شرمندگی ما می‌شود. 40 هزار تومان امروز برابر است با 15 هزار تومان سال گذشته و این نشان‌دهنده کاهش قدرت خرید مردم است.(اینـجا)

ضرغامی:مناظره‌های این دوره جذاب‌تر است

رئیس رسانه ملی با بیان اینکه مناظره ها در این دوره از جذابیت بیشتری برخوردار خواهد بود، اظهار داشت: صداوسیما مثل مرغی است که در عزا و عروسی سرش را می‌برند.(اینـجا)

جزئیات برنامه‌های انتخاباتی صداوسیما

در مراسم قرعه کشی که عصر روز گذشته با حضور نمایندگان نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری برگزار شد، جدول زمان پخش برنامه های تبلیغی نامزدها شامل مناظره‌های مشترک ، گفتگوهای رادیویی و مستندهای تبلیغاتی آنها از شبکه های رادیویی و تلویزیونی مشخص شد.(اینـجا)

بيانيه هاشمي پس از عدم احراز صلاحیت

آيت الله هاشمي رفسنجاني طي بيانيه‌اي خطاب به مردم ايران اعلام کرد: اگر اعتلاي كشور و عزت و رفاه ملت در سايه نظام اسلامي، هدف اعلا و آرزوي همه ماست، رواست در اين راه مشكلات و تلخي‌ها، ما را از ادامه اين راه مقدس باز ندارد.(اینـجا)

وزیر ارشاد : جلیلی را اصلح می‌دانم

سیدمحمد حسینی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در حاشیه اولین همایش انتخاباتی سعید جلیلی اظهارداشت: حضورم در این مراسم شخصی است و سعید جلیلی را اصلح می‌دانم.(اینـجا)

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 34
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • حسین ۰۹:۵۳ - ۱۳۹۲/۰۳/۰۴
    0 0
    1- قسم میخورم جلیلی ادامه راه احمدی نژاد است 2- ایشان احتمالا نفر مورد توافق جبهه پایداری و دولت است
  • محمد رضا ۱۰:۲۴ - ۱۳۹۲/۰۳/۰۴
    0 0
    رأی ما دکتر جلیلی
  • ۱۱:۱۷ - ۱۳۹۲/۰۳/۰۴
    0 0
    زنده باد.....جلیلی
  • ۱۱:۵۲ - ۱۳۹۲/۰۳/۰۴
    0 0
    هنری کیسینجر می شدی با این تحلیلت حسین جان!
  • ۱۱:۵۲ - ۱۳۹۲/۰۳/۰۴
    0 0
    تخریب ها شروع شد!
  • ۱۲:۱۶ - ۱۳۹۲/۰۳/۰۴
    0 0
    کابینه طلایی ریس جمهور :جلیلی وزیر خارجه :ولایتی اقتصاد :رضایی
  • ۱۲:۲۲ - ۱۳۹۲/۰۳/۰۴
    0 0
    .اصلح جليلي
  • ۱۲:۲۶ - ۱۳۹۲/۰۳/۰۴
    0 0
    جلیلی ادامه دهنده گفتمان انقلاب اسلامی ست
  • ۱۲:۲۶ - ۱۳۹۲/۰۳/۰۴
    0 0
    جلیلیه پاینده، رئیس جمهور آینده»، «خامنه‌ای زنده باد، جلیلی پاینده باد»،
  • ۱۲:۴۴ - ۱۳۹۲/۰۳/۰۴
    0 0
    دكتر جليلي نماد اسلام ناب است تحصيلات علوم انساني با محوريت اسلام دارد ودرعمل هم مرد با ايمان وتقوايي است اخلاص او رمز موفقيتش خواهد بود
  • محسن ۱۲:۴۸ - ۱۳۹۲/۰۳/۰۴
    0 0
    فقط رض
  • ۱۳:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۳/۰۴
    0 0
    به هیچ وجه چنین نیست احمدی نژآد سعی داشت جلیلی را عزل کند اما نتوانست
  • ۱۴:۰۷ - ۱۳۹۲/۰۳/۰۴
    0 0
    منم قسم میخورم که جلیلی نکات مثبت احمدی نژاد رو داره منهای نکات منفی
  • ۱۴:۱۵ - ۱۳۹۲/۰۳/۰۴
    0 0
    بله ادامه اونه! ولی نه در انحراف. اون راهی که کم آورد تووووش!
  • یوسف ۱۴:۲۵ - ۱۳۹۲/۰۳/۰۴
    0 0
    جلیلی ادامه دهنده گفتمان سوم تیر هست ، نه دولت دهم جلیلی ادامه دهنده گفتمان امام و رهبری و مقاومت در مقابل استکبار و حمایت از پابرهنگان است
  • ۱۴:۳۶ - ۱۳۹۲/۰۳/۰۴
    0 0
    ما به جلیلی رای میدهیم .. امیدواریم لبخند رضای دل مردم و رهبر بنشاند
  • 110 ۱۴:۴۳ - ۱۳۹۲/۰۳/۰۴
    0 0
    صل علی محمد شهید زنده آمد
  • ۱۵:۲۵ - ۱۳۹۲/۰۳/۰۴
    0 0
    سوزان مالونی" يكي از نويسندگان مطرح انديشكده بروكينگز در گزارشي [1] درباره انتخابات رياست جمهوري ايران می‌نویسد جلیلی از نسل جوان‌تری آمده که مدعی است به آرمان‌های انقلاب تعهد کامل دارد، که همین امر او را به خادمی تمام عیار برای "خامنه‌ای" بدل می‌کند. جليلي زبان نرم‌تری نسبت به احمدي نژاد دارد، کارهایش را با نظم و دقت بیشتری انجام می‌دهد و قابل اطمینان تر است تفاوت مهم دیگر او با "احمدی نژاد" نوآوری‌ها و توانایی فوق العاده رسانه‌ای اوست. او در هفته گذشته با فایننشال تایمز و کریسچن ساینس مانیتور مصاحبه کرده و خود او (یا کسی از طرف او) در فضای توئیتر فارسی و انگلیسی بسیار فعالیت می‌کند. او یک سایت انتخاباتی رسمی، صفحه فیس‌بوک و سایت گوگل پلاس و حساب کاربری اینستاگرم و تعداد زیادی سایت همکار دارد.[2] در انتهای گزارش چنین آمده است: هوشمندی کارزار انتخاباتی "جلیلی" نشان دهنده سرمایه‌گذاری زمان و انرژی بسیار است و این امر خود کافیست
  • ۱۵:۴۲ - ۱۳۹۲/۰۳/۰۴
    0 0
    شب دراز است و قلندر بیدار بالاخره همه چیز معلوم میشه دوستان عزیز اینقدر حرص نخورید صبور باشید که خدا با صابرین است امیدواریم ایندفعه کلاه اصول گرایان و جلیلی تو هم که اوه اوه خیلی بد میشه
  • ۱۶:۱۲ - ۱۳۹۲/۰۳/۰۴
    0 0
    خودم و خانواده ام به جلیلی رای می دهیم.
  • مهدی ۱۶:۳۲ - ۱۳۹۲/۰۳/۰۴
    0 0
    آقای رضایی عزت جوانان از دست نرفته که حضرتتان بخواهید باز گردانید. لطفا مراقب ادبیاتتان باشید. عزت جوانان در دوره اصلاحات ضعیف شده بود که بعد آن احیا شد.
  • سجاد ۱۷:۳۹ - ۱۳۹۲/۰۳/۰۴
    0 0
    ازهمه خواهانم به صحبتهای دکتر جلیلی به دقت گوش دهند
  • مصطفی ۱۷:۵۶ - ۱۳۹۲/۰۳/۰۴
    0 0
    از موقعی جلیلی اومده همه از ترس نمیدونن چی کار کنن همش تخریب ومانند احمدی نژاد سال 84 لرزه بر اندام لیبرالهاريا،سکولارها،تکنو کراتها ومال مردم خورها انداخته عشقمی جلیلی
  • مهدی ۱۹:۲۰ - ۱۳۹۲/۰۳/۰۴
    0 0
    سلام اقای جلیلی خوب است ولی ولایتی خوبتر
  • ۱۹:۴۵ - ۱۳۹۲/۰۳/۰۴
    0 0
    باقی کابینه رو هم می نوشتی قالیباف وزیر کشور حداد وزیر ارشاد و...
  • ۱۹:۵۳ - ۱۳۹۲/۰۳/۰۴
    0 0
    فقط دکتر قالیباف
  • ۲۰:۰۹ - ۱۳۹۲/۰۳/۰۴
    0 0
    «مالک اشتر علی، جلیلی»،
  • ناشناس ۲۳:۱۵ - ۱۳۹۲/۰۳/۰۴
    0 0
    آقای جلیلی آقای دکتر روحانی نماینه مقام معظم رهبری در امنیت ملی هستند زمانی که دبیر امنیت ملی بودند یک قطعنامه صادر نشد ولی زمانه شما........
  • ۲۳:۱۸ - ۱۳۹۲/۰۳/۰۴
    0 0
    زنده باد و رای ما فلانی چیه تو این نظرات ادم میبینه اگه حرف داری بگو ما هم می خونیم مگه اینجا ستاد انتخاباتی طرفته .... اگه مشرق هزار بار در مورد این نامزدای شما خبر بنویسه شما زحمتتون میشه انقدر قربون صدقه اقایون برین.... انقد شخص پرستی تا کی فکر کن رای بده که مثل این سری نشه اخره شاهنومه قشنگتون
  • ناشناس ۰۱:۰۲ - ۱۳۹۲/۰۳/۰۵
    0 0
    دست خدا بر سر ما خامنه ای رهبر ما جلیلی انتخاب ما
  • ۰۱:۱۱ - ۱۳۹۲/۰۳/۰۵
    0 0
    زنده باد سردار سازندگی محمد باقر قالیباف و مرد حماسه ساز دکتر حسین مظفر، خدا پشت و پناهتان
  • حسین ۰۸:۲۲ - ۱۳۹۲/۰۳/۰۵
    0 0
    جلیلی گمشده دردمندان انقلاب است اودر دل همه رزمندگان دوران جنگ تحمیلی جای دارد اواصلح است.
  • ۱۳:۰۶ - ۱۳۹۲/۰۳/۰۵
    0 0
    فقط رضایی
  • ۱۶:۵۳ - ۱۳۹۲/۰۳/۰۵
    0 0
    اتفاقا زمان آقای روحانی 4 قطعنامه علیه ایران صادر شد جناب ناشناس

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس