تاريخ نگار و نويسنده گفت: تاريخ اسلام بيشتر توسط مخالفان اهل‌بيت نگاشته شده و به همين دليل چهره مختار درتاريخ اسلام به شدت تخريب شده است و دليل ديگر اين تخريب، در هم کوبيدن اشرافيت عرب توسط مختار است.

به گزارش مشرق به نقل از فارس، محمدحسين رجبي دواني، عضو هيئت علمي دانشگاه امام حسين (ع) در نشست تخصصي بررسي ابعاد تاريخي و ديني سريال تلويويزني مختار نامه که عصر امروز در پژوهشگاه فرهنگ و هنر و ارتباطات برگزار شد؛ اظهار داشت: تاريخ اسلام را بيشتر اهل تسنن به دليل اينکه حکومت در اختيار آنان بود؛ نوشته‌اند، به همين دليل چهره مختار درتاريخ به شدت خراب شده است و اسم‌هاي مانند کذاب، کاهن و کسي که ادعاي نبوت کرده معرفي شده است.
وي افزود: اين در حالي است که اهل بيت (ع) براي او طلب رحمت کرده‌اند؛ و بزرگان دين مانند علامه حلي يک رساله براي مختار نوشت و در عصر اخير حاج عباس قمي و آيت‌الله خويي چهره مختار را تاييد کردند و از جانب او به نقل حديث پرداختند.
رجبي با بيان اينکه در علم حديث اگر به اعتقادات راوي شک شود؛ حديث نقل شده از جانب او را نمي‌پذيرند؛ گفت: عالم رجالي مانند آيت‌الله خويي از مختار حديث نقل مي‌کند و اين نشانه اعتبار تاريخي و تاييد تاريخي مختار است. تنها کشتاري که هيچ آزاده‌اي آن را رد نکرده و مذموم ندانسته، انتقام مختار از قاتلين امام حسين (ع) بوده است امام رضا فرمود: در آيه قران سفارش شده است که به اهل بيت احترام کنيد و اگر قرآن سفارش به ظلم به اهل بيت مي‌کرد بدتر از کربلا اتقاق نمي‌افتاد.
وي در پاسخ به کساني که مختار را کذاب مي‌خواندند و باور دارند مختار خونخواهي امام حسين‌ (ع) را براي حکومت بهانه کرده بود؛ افزود: مختار نمي‌توانست با توجه به فضايي که در کوفه يا مدينه آن زمان حاکم بود بدون تدابير وي‍‍ژه بگويد قصد خون خواهي از قاتلين امام حسين (ع) دارد که در آن زمان او را از بين مي‌بردند و مختار از طريق طاغوتي مانند عبدالله بن زبير خواست که به اهدافش برسد که در اين امر موفق شد.
اين کارشناس تاريخ با طرح اين پرسش که چرا تاريخ نويسان عرب چهره مختار را مخدوش کردند اذعان داشت :‌ مختار اشرافيت عرب را به شدت در هم کوبيد و اشراف جنايت کار که حادثه کربلا را ايجاد کرده بودند نابود کرد و اموال انان را از انان مي‌ستاند و به ايرانيان مي‌داد
وي گفت: سريال مختار نامه برخلاف سريال يوسف پيامبر(ع) که متن قرآني است مورد پذيرش تمام مسلمانان است مختار نامه سريالي است که با کينه بعضي از اعراب و با موج منفي روبرو خواهد شد.
رجبي ادامه داد: عبدالله بن زبير به قدرت و شهرت حريص بود با اينکه زبير به اهل‌بيت ارادت داشت، عبدالله پدر را به خاطر حفظ شهرت طلبي‌اش خراب کرد؛ از ديگر ويژگي شخصيتي عبدالله زبير، بي‌سياست بودنش در فهم مسائل سياسي است و با اينکه موفق شد در دوره‌اي از تاريخ از خراسان تا مصر را تصرف کند و با بي سياسيتي همه را از دست داد .
وي افزود: در دوره زبير سه کانون قدرت درجهان اسلام؛ نخست مروان حکم اموي در شام؛ دوم مختار در کوفه و سوم زبير در مکه و مدينه وجود داشت. با اينکه مختار ثقفي در قيام و خونخواهي از امام حسين(ع) لشگر عمر بن زياد را شکست داده بود و حکومت اموي ضعيف شده بود به جاي اينکه حکومت مروان را برچيند و کار امويان يکسره کند؛ با حمله به کوفه، مختار ثقفي را به قتل رساند و سپس توسط مروان حکم و بي‌تدبيري خويش شکست خورد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس