سامانه کنترل آتش این تانک موسوم به " EFCS3 " یک سیستم چند منظوره است که توانایی قابل توجهی چون ایجاد امکان درگیری با اهداف ثابت و یا متحرک در حال حرکت، قابلیت انتقال اطلاعات به کامپیوتر محاسبات، قابلیت شبکه شدن با سامانه های دید در شب اشاره کرد.

به گزارش گروه دفاع و امنیت مشرق، تانک یکی از مهمترین ادوات در رزم های زمینی به حساب آمده و به نوعی از زمان جنگ دوم جهانی تا به امروز به عنوان یکی از اهرم های تاثیر گذار در تعیین نتیجه نبرد به حساب آمده است. در کشور ما ایران تلاش ها برای طراحی و ساخت یک تانک بر مبنای دانش و توان بومی از اوایل دهه 1370 شمسی آغاز شده و تانک ذوالفقار 3 امروز به عنوان محصول نهایی این پروژه به نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران تحویل داده شده است.

شاید بتوان طرح " تانک ذوالفقار " را یکی از طولانی ترین پروژه های تاریخ دفاعی ایران به حساب آورد که هم اکنون پس از گذشتن حدود دو دهه به نتیجه رسیده است. تا به امروز 3 مدل از این تانک معرفی شده است که البته مدل اصلی که در آینده به عنوان تانک اصلی نیروهای زرهی ایران وارد عمل می شود تانک ذوالفقار 3 خواهد بود.

بر اساس اسناد رسمی، در سال 1375 شمسی اولین مدل از تانک ذوالفقار به صورت علنی رونمایی شد.


تانک ذوالفقار 1

از نظر ظاهری باید به این نکته اشاره کرد که در طراحی این تانک از همان ابتدا از بحث طراحی برجک گنبدی شکل که بیشتر در تانک های روسی استفاده می شود دوری شده و طراحان سعی کرده بودند تا از طرح های دیگر در این بخش الگو بگیرند.

بیشتر کارشناسان غربی معتقد هستند که ذوالفقار 1 بیشتر طرحی بر اساس تانک قدیمی " ام 60 " ساخت آمریکا بوده و طراحان ایرانی در این بخش آنچنان به دنبال طرح های متفاوت نرفته اند. باید توجه داشت که به دلیل مسائل امنیتی، پروژه ذوالفقار همواره در هاله ای از ابهام قرار داشته و اطلاعات دقیق و مشخصی در بحث مشخصات و مختصات آن از طرف منابع رسمی وجود ندارد. لذا در این گزارش سعی شده است تا از اعداد و ارقام تخمینی و گمانه زنی های تخصصی اعلام شده در فضای رسانه ها استفاده شود.

تانک ذوالفقار 1 یک حرکت  ابتدایی در بحث طراحی و ساخت تانک به حساب می آید که به متخصصان داخلی این امکان را داد تا با بهره گیری از یک طرح ساده به بسیاری از دانش های پایه و کلی در بحث طراحی تانک برسد. باید گفت که به نظر سلاح اصلی تانکهای سری ذوالفقار توپ های 125 میلی متری بدون خان مدل " 2A46 " ساخت روسیه است.

با کمی انحراف از بحث اصلی باید گفت که ایران در سالهای پس از اتمام جنگ تحمیلی و به منظور تامین فوری نیازهای زرهی خود اقدام به تولید تحت امتیاز تانکهای سری " تی – 72 اس " کرد. از همین طریق دانش مربوط به طراحی و ساخت این توپ به کشور منتقل شد. باید گفت که این توپ از دهه 1960 میلادی و بر روی تانکهای سری تی 64 وارد خدمت شده و تا به امروز به عنوان سلاح اصلی تانکهای روسی مورد استفاده قرار می گیرد.


تانک ذوالفقار 2

این توپ یکی از اولین توپهای جهان مجهز به سیستم گلوله گذاری خودکار به شمار می آید که می توان با کمک آن خدمه تانک را در حد 3 نفر نگاه داشت. گستره قابل توجهی از مهمات هدایت شونده و غیر هدایت شونده توسط این توپ قابل استفاده است. مهمات ضد تانک شدید الانفجار، مهمات ضد زره با باله ثابت شده و موشکهای هدایت لیزری سری " AT-11 " از جمله این مهمات هستند. با استفاده از این مهمات هدایت شونده می توان با اهدافی در فاصله 4 کیلومتری درگیر شد. این توپ دارای نرخ آتشی در حدود 4 تا 6 گلوله در دقیقه است.

در بحث سلاح های ثانویه ذوالفقار از یک قبضه تیربار سبک ام ژ – 3 با کالیبر 7.62 میلی متری و دو قبضه مسلسل سنگین 12.7 میلی متری سری "دشکا" بهره می برد.


مدل اولیه تانک ذوالفقار 3

از نظر تخمین وزن و ابعاد باید گفت که به صورت مشخص تانکهای سری ذوالفقار از مدل 1 تا 3 افزایش ابعاد و وزن را تجربه کردند که به نظر می توان رنج وزنی بین 40 تا 50 تن را برای 3 مدل این تانک در نظر گرفت. در بحث پیشرانه تانکهای سری ذوالفقار از یک موتور دیزل با توان تقریبی 1000 اسب بخار بهره می برد که این تانک را قادر می سازد بر روی جاده به سرعتی در حدود 70 و در روی سطوح ناهموار در حدود 40 تا 45 کیلومتر بر ساعت برسد. این در حالی است که بیشینه سرعت برای تانک تی 72 در حدود 60 کیلومتر بر ساعت است.

اما یکی از نکات جالب در بحث طراحی تانک ذوالفقار، ارتفاع کم این تانک است. ذوالفقار تانکی به حساب می آید که با داشتن ارتفاع تقریبی 2.5 تا 3 متر، طول 7 و پهنای 3.5 متر می تواند بحث پنهانکاری بصری را تا حد قابل قبولی به اجرا بگذارد. تانک ذوالفقار در مدل 2 و 3 به شکل جالبی به مانند تانک آبرامز طراحی شده است. طرح 5 ضلعی برجک تانک و عدم نصب زره های واکنش گر انفجاری " ERA " مثل تانک تی 72، بر روی بدنه این تانک ایرانی این احتمال را مطرح می کند که ذوالفقار از زره های کامپوزیتی و ترکیبی مثل تانکهای مدرن جهان بهره می برد.


مدل جدید ذوالفقار 3

اما یکی از نکات بسیار مهم در تانک ذوالفقار 3 که به صورت مشخص توسط امیر پوردستان فرمانده نزاجا در جریان مراسم رونمایی از تانک ارتقاء یافته ذوالفقار 3 به آن اشاره شد، سامانه کنترل آتش این تانک بود.

سامانه کنترل آتش این تانک موسوم به " EFCS3 " یک سیستم چند منظوره است که توانایی های قابل توجهی را در اختیار ذوالفقار قرار می دهد. از این میان می توان به مواردی همچون: ثابت نگاه داشتن توپ در هنگام انواع مانورها و چرخش ها، ایجاد امکان درگیری با اهداف ثابت و یا متحرک در زمانی که تانک متوقف بوده و یا در حال حرکت است، قابلیت انتقال اطلاعات به کامپیوتر محاسبات بالستیک تانک برای تخمین زاویه مورد نظر برای شلیک، قابلیت شبکه شدن با سامانه های دید در شب موجود در تانک و افزایش شانس مورد اصابت قرار دادن هدف با اولین شلیک اشاره کرد.


مدل جدید تانک ذوالفقار 3

باید تاکید کرد که با توجه به اتخاذ سیاست دفاعی نبرد ناهمطراز از سوی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران و تاکید بر بحث هایی مثل عملیات های غافلگیرانه، باید تانکهای ایرانی به سامانه هایی مجهز شوند که بتوانند با کمک آن در کمترین زمان ممکن و به عبارتی با اولین شلیک هدف خود را مورد اصابت قرار دهند.

بر اساس اطلاعات موجود سامانه های کامل حفاظت ش . م . ه، لانچرهای دود پخش کن و مسافت یاب های لیزری نیز بر روی این تانک نصب شده است. در توضیح باید گفت که سامانه های حفاظتی " ش . م . ه " به وسیله حسگرهای موجود در صورت وجود عوامل شیمیایی، میکروبی و یا هسته ای در فضای اطراف تانک به تصفیه هوای موجود پرداخته و مانع ورود عوامل خطرناک به درون تانک می شود.

سامانه دود پخش کن نیز با پخش دود می توانند به پنهان شدن تانک از دید نفرات دشمن و یا شکستن قفل لیزری سلاح های هدایت شونده منجر شوند. سامانه مسافت سنج لیزری نیز می تواند با ارسال امواج لیزر به نقطه ای مشخص مصافت تانک تا آن نقطه را مشخص کرده و به هدف گیری بهتر تانک کمک کند.


بخشی از سامانه مسافت سنج لیزری ذوالفقار 3

در مدل جدید تانک ذوالفقار بدنه تانک به صورت کامل با تورهای استتاری موسوم به "ترمال" پوشانده شده اند که به نظر، هدف از این حرکت پوشاندن بخش هایی از این تانک از دید است. البته این تورهای استتاری خاص توان کاهش سیگنال های فروسرخ ساطع شونده از تانک را نیز دارند. مشخصا در بحث طراحی کلی برجک و بدنه تفاوت آشکاری بین دو مدل نمایش داده شده از تانک ذوالفقار وجود ندارد اما می توان احتمال داد که سامانه هایی بر روی بدنه تانک در مدل جدید نصب شده است که هنوز نباید به نمایش دربیایند.

در پایان ذکر این نکته مهم به نظر میاید که ذوالفقار 3 محصول نزدیک به دو دهه تلاش و طراحی در جهاد خودکفایی نزاجا است و باعث شده است تا ایران به عنوان تنها کشور منطقه با فناوری بومی تولید تانک در آن شناخته شود. این تانک بنا بر گفته فرماندهان نزاجا دارای مولفه های برتری نسبت به تانک تی 72 اس که در حال حاضر به عنوان تانک اصلی نیروهای مسلح ایران شناخته می شود، است و امید می رود با توجه به نظر مساعد ستاد کل نیروهای مسلح نسبت به این تانک، به زودی شاهد تولید انبوه و تحویل این تانک به واحدهای زرهی باشیم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 76
  • در انتظار بررسی: 4
  • غیر قابل انتشار: 7
  • رسول ۱۱:۳۱ - ۱۳۹۱/۱۱/۲۶
    0 0
    خدا قوت
  • محمد مهدی ۱۲:۰۴ - ۱۳۹۱/۱۱/۲۶
    0 0
    عکس اولی ذوالفقار2 هست نه یک ،عکس دومیم ذوالفقار3 هست نه 2.
  • ۱۲:۱۲ - ۱۳۹۱/۱۱/۲۶
    2 0
    ذوالفقار سرور مرکاوا
  • ۱۲:۱۳ - ۱۳۹۱/۱۱/۲۶
    3 0
    البته باید گفت تا کنون و بعد از بیست سال تعداد ذوالفقار های تولید شده به پنج دستگاه هم نرسیده!!! به نظر می رسه اگر با همین سرعت بخواهیم کار کنیم زمانی به تولید انبوه ذوالفقار می رسیم که دیگر تانک ها نقشی در جنگ ها نداششته باشند.
  • هابيل ايران فر ۱۲:۱۴ - ۱۳۹۱/۱۱/۲۶
    0 0
    با تشكر از شما بابت زحماتتون اما توجه داشته باشيد اطلاعات خيلي كلي بود و كلا من نمي دونم چرا اين همه اطلاعات از تانكهاي پيشرفته دنيا وجود داره كسي نميگه اونا محرمانه هستند اما ما تو ايران همه چيو مخفي ميكنيم ! ضمن اينكه كوتاه قد بودن تانك اصلا چيزيو عوض نميكنه چون تمامي ارتش هاي پيشرفته دنيا حتي كشورهايي مثل تركيه و عربستان از هواپيما و بالگرد براي نابودي تانك استفاده مي كنند بنابراين قد كوتاه مانعي براي از بين بردن تانك نيست و حتي مي توان گفت چون طول و عرض اين تانك زياده اتفاقا از بالا راحتتر زده ميشه...
  • to هابيل ايران فر ۱۳:۱۶ - ۱۳۹۱/۱۱/۲۶
    0 0
    agar makhfi bood keh payamat ra chap nemeekard rooznamehaye Faranseh keh hameh cheez ra barayat sansoor meekonand DADASH
  • ۱۳:۳۰ - ۱۳۹۱/۱۱/۲۶
    0 0
    ففط برای ذوالفقار 1 خیلی سال پیش یک فیلمی در اومد که یک بیابان پر ذوالفقار 1 بود ذوالفقار 3 هم مدلی است که سال هاست داره تولید می شه
  • ۱۳:۳۲ - ۱۳۹۱/۱۱/۲۶
    0 0
    خود ایران قوی ترین ناوگان بالگردی ضد زره خاورمیانه رو داره.. تانک برای مقابله با تانک توسعه یافته و خواهد یافت
  • فرهاد ۱۳:۴۲ - ۱۳۹۱/۱۱/۲۶
    0 0
    منطقی باشیم پیشرفت بسیار خوبی است ولی کاملا بومی به نظر نمی رسد درضمن ارتفاع کوتاه باعث پهن تر شدن بدنه می شود که باعث می شود به هدف خوبی برای موشک های ضد تانک فرا مدرن مثل (ژاولین) که طوری طراحی شده اند که از بالا به ادوات زرهی برخورد می کنند (چون زره تانک ها در این قسمت ها ضعیف تر است) تبدیل شود. در ضمن اسلحه این تانک چه از نظر برد چه از نظر دقت قابل مقایسه با اسلحه اصلی تانک هایی مثل آبرامز، چلنجر، مرکاوا و لئو پارد 2 نیست. ماهیت زره آن نیز نمی تواند قابل رقابت با زره چوهام به کار رفته در تانک های چلنجر و آبرامز باشد. با وجود این در صورت تولید انبوه چون باعث قطع وابستگی به زباله روسی تی 72 می شود بسیار بسیار پیشرفت خوبی است.
  • بلك ارمي ۱۳:۵۲ - ۱۳۹۱/۱۱/۲۶
    0 0
    مشخصات : نوع:تانک میدان نبرد اصلی محل ساخت:ایران تاریخ تولید: 1993 ساخته از: 1996 تا کنون تعداد ساخته شده : 100 ذوالفقار 1 در سال 2001 انواع: ذوالفقار 2 ، 3 ذوالفقار مشخصات (ذوالفقار 1) : وزن: 36-41 تن طول : 7 متر عرض:3.6 متر ارتفاع : 2.5 متر خدمه : 3-4 زره : زره کامپوزیتی اولیه سلاح :توپ 125 میلی متر بدون خان دوم سلاح :اسلحه 12.7 میلی متر و 7.62 میلی متری موتور : 12 سیلندر دیزل / 780 اسب بخار (630 کیلووات) قدرت / وزن : 21.7 اسب بخار / تن انتقال قدرت: 6 - 1200 تف دنده اتوماتیک انتقال سیستم تعلیق : چرخش نوار محدوده عملیاتی : 450 کیلومتر (280 مایل) سرعت: 70 کیلومتر در ساعت (43 مایل در ساعت)
  • ایمان ۱۳:۵۸ - ۱۳۹۱/۱۱/۲۶
    0 0
    درود خدا بر دلاورمردان اسلام
  • بلك ارمي ۱۴:۱۹ - ۱۳۹۱/۱۱/۲۶
    0 0
    مشخصات : نوع:تانک میدان نبرد اصلی محل ساخت:ایران تاریخ تولید: 1993 ساخته از: 1996 تا کنون تعداد ساخته شده : 100 ذوالفقار 1 در سال 2001 انواع: ذوالفقار 2 ، 3 ذوالفقار مشخصات (ذوالفقار 1) : وزن: 36-41 تن طول : 7 متر عرض:3.6 متر ارتفاع : 2.5 متر خدمه : 3-4 زره : زره کامپوزیتی اولیه سلاح :توپ 125 میلی متر بدون خان دوم سلاح :اسلحه 12.7 میلی متر و 7.62 میلی متری موتور : 12 سیلندر دیزل / 780 اسب بخار (630 کیلووات) قدرت / وزن : 21.7 اسب بخار / تن انتقال قدرت: 6 - 1200 تف دنده اتوماتیک انتقال سیستم تعلیق : چرخش نوار محدوده عملیاتی : 450 کیلومتر (280 مایل) سرعت: 70 کیلومتر در ساعت (43 مایل در ساعت)
  • ۱۴:۲۷ - ۱۳۹۱/۱۱/۲۶
    0 0
    نه داداش! همیشه که هلیکوپتر و هواپیما نیست؟ تو فیلمهای دفاع مقدس ببین چندتا آرپی جی زن هستن!
  • جواد ۱۴:۲۸ - ۱۳۹۱/۱۱/۲۶
    0 0
    درود وسلام خدا بر کارکنان زحمتکش ومتخصصان دلسوز وبی ادعا معاونت تحقیقات وجهاد خودکفایی ارتش وکلیه عزیزانی که آنهارا از نظر علمی وتخصصی یاری میدهندعاقبت بخیر باشید عزیزان
  • ۱۴:۳۵ - ۱۳۹۱/۱۱/۲۶
    0 0
    مشرق خواهش میکنم نظر منو بزار چون همیشه برام سوال بوده که آیا درون تانک تصفیه هوا یا کولر یا بخاری یا تهویه و... هست یا اونایی که توشن سختی میکشن؟ یه نفر جواب منو بده.به خدا نمیدونم!
  • ۱۴:۴۴ - ۱۳۹۱/۱۱/۲۶
    1 1
    آقا بنده به این اراجیف مثبت دادم خدایا توبه
  • امیر ۱۴:۴۶ - ۱۳۹۱/۱۱/۲۶
    0 0
    اینو میتونیم به لبنان یا مصر صادر کنیم. هم پول خوبی نصیب ایران میشه هم باعت میشه اسرائیل حوص شیطنت نکنه.
  • ۱۵:۰۲ - ۱۳۹۱/۱۱/۲۶
    0 0
    اینقد رو تانک پارچه ای که عکسشو گذاشتید قبلا بحث میکردید بهتر بود. این تانک این عمع مخفیش کردن معلومه که هیچی جدید نداره فقط خواستن بگن آره
  • ۱۵:۰۴ - ۱۳۹۱/۱۱/۲۶
    0 0
    میشه دوستان که ادعا می کنند تا کنون 100 نمونه از ذوالفقار ساخته شده مدرک ارائه دهند. دوستان شما اگر هم تکنولوژی داشته باشید که بهتریت تانک جهان را بسازید ولیکن خط تولید آن را نداشته باشید تانک ساز نیستید.ترکیه ادعای تانک سازی نمی کند ولیکن خط تولید لئوپارد آلمان را در کشورش دارد بعد ما می گوئیم تانک سازیم ولیکن تاکنون عکسی از حداقل 5 ذوالفقار و یا عکسی از ذوالفقار در مانورها دیده نشده!!جای تعجب نداره؟ از دهه هفتاد هر روز گفتیم در حال ساخت و بروزرسانی هستیم پس این تعداد الان در کدوم لشکر زرهی و در کدام منطقه مشغول خدمتند.بنده که همش تی 72 و تی 65 و تی 55 و چیفتن دیدم.لطفا دوستانی که ادعای ساخت بیش از 100 دستگاه را می دهند منبع هم اعلام کنند.
  • ۱۵:۲۱ - ۱۳۹۱/۱۱/۲۶
    0 0
    هنوز اين تيربار ژ‍3 قديمي رويش نصب است اگر مي خواهيد اين تانك قدر و بي همتا باشد بايد سامانه آتش مسلسل آن هم قدر باشد مثلا ببراي اين تانگ تيربار شش لول يادر اصطلاح ام۶۱ والکان گاتلینگ يا سلطان آتش باشد . واقعا" معركه مي شود يك آدرس تصوير ايت اسلحه راهم برايتان ميگذارم. http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/6/6d/M61_Vulcan_-_ID_051214-N-3488C-058.jpg
  • ۱۶:۵۲ - ۱۳۹۱/۱۱/۲۶
    0 0
    جناب آقای کارشناس، سواد نداری نظر نده!!!! سرچ بکن بعد نظر بده!!!
  • تعمیر کار تانک ۱۶:۵۲ - ۱۳۹۱/۱۱/۲۶
    0 1
    متاسفانه ذو3 ضعف های زیادی داره 1-محض اطلاع شما سیستم گلوله گذاری خودکار به قول شما اولین بار در جهان!!!.. 20 ساله که در جهان وجود داره و نمونه ای که ذولفقار استفاده می کنه نمونه گلوله گزاری چرخان هست همانی که از سال 1379 ایران لیسان تولید آن را از لهستان خرید.. 2-سیستم گلوله گزاری خرچان مدتاهست که دیگه قدیمی شده و سیستم های گلوله گذاری جدید تری که خطرات احتمالی مثل انفجار گلوله در لوله توپ و نابودی پی در پی کل گلوله ها و تانک و...رو در سیستم چرخان ندارند 3-محض اطلاع شما الآن تانگ چلنجر 5 کیلومتر برد داره و خیلی از تانک ها 3 یا 4 کیلومتر برد دارن برد 2 کیلومتر واقعا کمه 4-نقطه قوت تانک های مرکاوای اسرائیل سیستم های دفاع نقطه ای فعال آنها یا به نوعی سیستم های ضد موشکی آنهانست که باعث شد حزب الله لبنان برای زدن هر تانکی بیش از 10 موشک ضد زره پیشرفته شلیک کنه.... 5-سیستم های ناوبری آنلاین صحنه نبرد و همینطور داشتن نسخه های ضدهوایی و ضد موشکی از تانک ذولفقار در یک دسته یا گروه از این تانک با دشمنانی که ما داریم که قدرت آن هواپایه هست از واجب واجباته
  • تعمیر کار تانک ۱۶:۵۳ - ۱۳۹۱/۱۱/۲۶
    0 1
    اتفاقا چون ضعف های زیادی داره کاملا بومی هست الآن پاکستان و کره شمالی ترکیه بهتره از ایران تانک می سازن....
  • ۱۶:۵۵ - ۱۳۹۱/۱۱/۲۶
    0 0
    امیدوارم این تانک تولید انبوه نشه!..چون ضعف های زیادی داره البته من آمار دقیق دارم ذولفقار 4 رو دارن طراحی می کنن...
  • یکی ۱۷:۱۴ - ۱۳۹۱/۱۱/۲۶
    0 0
    این امار رو از کجا اوردی؟
  • ۱۷:۳۶ - ۱۳۹۱/۱۱/۲۶
    1 0
    با سلام،تانک ها دارای یک تهویه بسیار قوی هستند که بتواند دود ناشی از شلیک را در کمتر از چند ثانیه از داخل تانک خارج کند،همچنین دارای سیستم تهویه مطبوع!!!با فیلتر های مخصوص برای مقابله با حملات ش.م.ه هستند که چند ساعتی هوای پاک رو به داخل تانک تزریق میکنه اما هیچ تانکی به طور استاندارد دارای بخاری و یا کولر(مخصوصاً کولر)نیست مگر اینکه به سفارش کشور سفارش دهنده روی اون نصب بشه
  • ۱۷:۴۶ - ۱۳۹۱/۱۱/۲۶
    0 0
    وطن فروش کثیف چرا منفی دادی؟
  • ۱۹:۲۵ - ۱۳۹۱/۱۱/۲۶
    0 0
    زباله روسی رو خوب اومدی میگن ذوالفقار در سطح تی72 اس هست آخه یکنفر نیست بگه اگر تی72 خوب که روسها بعداز اون 2 مدل تانک نمیساختن
  • اقشار ضعیف واسیب پذیر ۱۹:۳۷ - ۱۳۹۱/۱۱/۲۶
    0 0
    با فرمان هیدرولیک ترمز abs
  • ۲۰:۰۴ - ۱۳۹۱/۱۱/۲۶
    0 0
    سلامتیش صلوات، تازه سرور تانک آمریکایی تام هاوک هم است. ان شاءالله سلامتیش بلند صلوات.
  • بلک اوپس ۲۰:۰۸ - ۱۳۹۱/۱۱/۲۶
    0 0
    ماشاءالله کف کردیم.
  • ۲۰:۰۹ - ۱۳۹۱/۱۱/۲۶
    0 0
    خو جواب بدین دیگه. الو الو؟
  • ۲۱:۱۳ - ۱۳۹۱/۱۱/۲۶
    0 0
    قربونت برم ایران...
  • ۲۲:۲۶ - ۱۳۹۱/۱۱/۲۶
    0 0
    کجای کاری عمو!!..الآن دنده اتوماتیک شده با کیسه هوا و فرمان برقی!!....
  • تعمیر کار جنگنده! ۲۲:۳۰ - ۱۳۹۱/۱۱/۲۶
    0 0
    با توجه به استتاری که روی ذو3 هست...نمیشه با قاطعیت گفت سیستم های دفاع نقطه ای فعال روی ذو3 اصلا نیست.... قطعا هم برد تیر 2 کیلومتری که اعلام شده برد واقعی نیست و مثل همیشه حداقل ها رو رسانه ای می کنن اما کلیت فرمایش شما بخصوص درباره نیاز به جدیدتر شدن سیستم گلوله گذاری خودکار و همینطور ضعف هایی در جلو بودن جایگاه موتور و بخصوص اگزوز موتور که نقض بزرگی هست در برابر موشک های ضد زره..... نیاز به رفع شدن داره..
  • ۲۲:۴۲ - ۱۳۹۱/۱۱/۲۶
    1 0
    مرسی که جوابمو دادی. مشرق توهم مرسی که سوالم رو گذاشتی.
  • ۲۳:۳۹ - ۱۳۹۱/۱۱/۲۶
    0 0
    هر راهی جز در مسیر ولایت به سمت فتنه و انحراف است.
  • محمد مهدی ۲۳:۴۰ - ۱۳۹۱/۱۱/۲۶
    0 0
    اگه من اشتباه کردم ،از همه طلب پوزش میکنم ،ولی باور کنید که اشتباه نمی کنم ، من درباره این تانک سه نسلش و هفت مدل تولیدیش تحقیقات زیادی کردم ،ولی خوب شاید شما دوست عزیز بیشتر تحقیق کرده باشی.
  • ۰۰:۱۵ - ۱۳۹۱/۱۱/۲۷
    0 0
    شما خودت ذوالفقار چندی؟
  • ۰۰:۲۳ - ۱۳۹۱/۱۱/۲۷
    0 0
    خوب این که منفی داده شاید اسرائیلیه. اتفاقا خوبه که این منفیا. نشون میده اسرائیلیا از سایتهای ما دیدن میکنن. نظر هم میدن.
  • ۰۰:۳۶ - ۱۳۹۱/۱۱/۲۷
    0 0
    وطن فروش چیه دادا؟ شاید نظرش از نظر کیفی این نبوده و منفی داده!
  • یک دوست ۰۱:۲۲ - ۱۳۹۱/۱۱/۲۷
    0 0
    حرکت در مسیر تولبد اینگونه تحهیزات فی نفسه خوب است البته معلوم است که تجربه متخصصین ما دو دهه است و نسبت به چند دهه تجربه دیگران مشخصا پیشرفت ما عالی بوده است.
  • دانا ۰۱:۴۳ - ۱۳۹۱/۱۱/۲۷
    0 0
    حالا چرا تو ناراحتی که ما این تعداد تانک ساختیم اگر 5 تا ساختیم که باید بری بشگن بزنی ولی معلومه اطلاعات اشتباه به شما رسیده !
  • دانا ۰۱:۴۸ - ۱۳۹۱/۱۱/۲۷
    0 0
    تو مگه تعمیرکار تانک. کره و ترکیه و پاکستان هستی یعنی بین لمللی کار می کنی حتی برای ایران ! دروغ که حناق نیست.
  • شناس ۰۱:۵۳ - ۱۳۹۱/۱۱/۲۷
    0 0
    راستی نگفتی که غیر از کولر دارای مبلومان و تخته خواب می باشد که نکند نازلی ببه ها ناراحت شوند.
  • ناظر ۰۱:۵۵ - ۱۳۹۱/۱۱/۲۷
    0 0
    برای لبنان که کشور کوچکی می باشد تانک مثل سیبل می باشد بهتر از این سلاح موشک می باشد که در اختیار دارند.
  • دانا ۰۱:۵۷ - ۱۳۹۱/۱۱/۲۷
    0 0
    تمام الیاژش را برایت می فرستم و نقشه کامل ان را ای ناشناس دو دوزه باز.
  • ۰۲:۱۶ - ۱۳۹۱/۱۱/۲۷
    0 0
    مومن اومدی ابروش را درست کنی چشمش را کور کردی ...تاماهاک موشک کروزه ... ذوالفقار تانک ایرانی و به امید خدا در سالهای اینده با ارتقا بیشتر یکی از چند تانک برتر جهان
  • ۰۲:۲۱ - ۱۳۹۱/۱۱/۲۷
    0 0
    شما امار 5 فروند را از کجا اوردین ؟ از تعداد نشان داده شده در رژه ها ...خوب باید به این استدلال افرین گفت ! با این حساب ما بیشتر از همون 200 فروند t-72 اخر جنگ نباید تانک داشته باشیم ============ ضمننا خبر تولید انبوه ذولفقار به تازگی رسانه ای شده چون با یک فهم ساده میشه درک کرد که ذولفقار یک پروژه تحت توسعه بوده ...و از نظر بعضی از زیر ساخت ها ( اپتیک - کنترل اتش و .... هنوز جا برای کار زیاد هست )
  • ۰۲:۲۶ - ۱۳۹۱/۱۱/۲۷
    0 0
    فرهاد جان شما از کجا در مورد ماهیت زره ذوالفقار اطلاع داری ؟! میشه منبع حرفات رو اعلام کنی که از لحاظ زره و هسته اصلی بدنه قابلیت رقابت نداره ؟! یکی از تاکیدات ویژه سازندگان و طراحان ذوالفقار به فرم و جنس زره اصلی و هسته مدولار و لایه های ساندویچی داخل بدنه اونه . بعد شما خیلی شسته رفته میای میخوای اینطور القا کنی که ذوالفقار 3 با t72 قوطی حلبی از لحاظ زره یکی هستش ؟!!!!!
  • ۰۲:۳۶ - ۱۳۹۱/۱۱/۲۷
    0 0
    سیستم چرخ فلکی اتولودر مشکل بارگذاری گلوله در زاویه صفر درجه رو داره و کمی هم زمان گلوله گذاری آن طولانیست ولی همانند کاری که روسیه بر روی گلوله گذار T-80 انجام داد و زرهای حفاظتی چند لایه برای آن تعبیه کرد . اینکار بر روی اتولودر ذوالفقار شدنیست و اینکه مهمات اضافی هم توانایی انبار کردن آنها در پشت برجک و جای مناسب بعلت بزرگی برجک برخلاف t72 وجود داره . مورد سوم اینه که زره مدولار و چند لایه ذوالفقار براحتی در مقابل تسلیحات ضد زره توانایی ایستادگی به اندازه کافی را دارد پس خیالتان بابت نفوذ تسلیحات به داخل برجک و انفجار مهمات درون بارگذار به دلایلی که بالا ذکر کردم راحت باشد
  • ۰۲:۴۴ - ۱۳۹۱/۱۱/۲۷
    0 0
    اصولا تانک تولید کره شمالی را تا به حال دیدین ...! حداقل میگفتین کره جنوبی که جز چند تانک برتر دنیاست و تانک ترکیه ای را هم شرکت های کره ای قرار هست براشون بسازند الخالد هم اصولا مالی نیست ! ======= حضرت تعمیر کار اتفاقا از نظر پیشرانه و موتوری ذولفقار تانک بسیار خوبیست ( با توجه به سابقه همکاری ما با کشور بوق ! ) 6td2 را سرچ کنید از نظر شکل و فرم طراحی هم خوب هست و شبیه به تانک معروف ابرامز اما کوتاهتر و کوچکتر که اینها مزیت است ... مشکلات حفاظتی t-72 را هم ندارد به واسطه شکل برجک و محل ذخیره سازی مهمات ... از نظر کنترل اتش و اپتیک هم از t-72 ها سرتر هست به واسطه داشتن سایت پانورما و ...الی ماشالله .....
  • ۰۲:۵۶ - ۱۳۹۱/۱۱/۲۷
    0 0
    با اجازه چند تا نکته را در فرمایشات شما اصلاح میکنم ... اتولدر چرخان یا همان چرخ فلکی ایراد حفاظتی خاصی نداره ایراد در تانک های شرقی مثل t-72 ... و امثالهم مربوط به شکل برجک و محل قرار گیر یمهمات ذخیره است که در ذوالفقار با توجه به شکل برجک محل مهمات ذخیر در پشت ان و تحت حفاظت جداگانه است ...دوم اینکه روی همین پلت فرم z-3 در صورت کار یک تانک کاملا مدرن خواهیم داشت مقایسه کنید سیر تحول مرکاوا مارک یک ت اچهار و همین طور خانواده ابرامز ...بنابر این این که چلنجر از 5 کیلومتری هدف میزنه باعث تا امیدی نیست ذ3 هم با سرمایه گذاری میتونه یک تانک برتر باشه چه این که همین الان هم از نظر کنترل اتش نسبت به t-72 هامون کاملا برتری داره ======== سوم اینکه در جنگگ 33 روزه هنوز سامانه دفاع فعال تروفی روی مرکاوا ها نصب نبود یا اگر بود روی یک سری معدود از مارک چهار ...بنابراین برای سیستم جنگ ندیده تبلیغ بیخود نکنیم ! همین الان هم تنها تعدادی از مرکاوا مارک چهار به این سیستم مجهز شده اند چهارم سیستم ناوبری بر اساس ایستگاه های زمینی و تصیح gps معمولی ( کاهش خطا تا یک متر ) هم اکنون هم در کشور موجوده و برنامه برای سیستم موقعیت یاب ماهواره ای محلی lps دیده شده ... ضمن این که پدافند برای زرهی بر عهده سیستم های موبایل مثل رعد / یا زهرا / تور / شیلکا و امثالهم هست و ضد زرهی ما هم که تعریف خودش را داره ......
  • رسول ۰۹:۱۲ - ۱۳۹۱/۱۱/۲۷
    0 0
    بهترین تانگ در میدان مبارزه و دفاع خصوصیاتش زیاده.باید قدرت مانور زیادی داشته باشه.سرعت زیاد هم به طرف جلو هم عقب.گردش لوله توپ سیصدو شصت درجه حتی در زمان حرکت.و سیستم راداری و دید در شب ....
  • ۱۰:۴۶ - ۱۳۹۱/۱۱/۲۷
    0 0
    کسی که خوابه رو میشه بیدارش کرد ولی کسی که خودشو به خواب میزنه نمیشه متاشفانه پشت این ناامیدی ها و یاسها در مورد پیشرفت ایران باید یقین داشته باشیم که حمایت دشمنه****بچه 7-8 ساله هم میفهمه که حتما یه تکنولوژی جدیدیه که نمایش نمیدن یا اگرم نباشه حدااقلش اینه که موجب ترس و هراس دشمن میشه
  • ۱۶:۵۵ - ۱۳۹۱/۱۱/۲۷
    0 0
    از کی تا به حال تانک ها سیستم راداری دارند؟!
  • تعمیرکار ماشین کوکی ۲۰:۵۶ - ۱۳۹۱/۱۱/۲۷
    0 0
    خیلی خوب بود برای کارم استفاده بهینه کردم.
  • تعمیر کار جنازه ۲۰:۵۷ - ۱۳۹۱/۱۱/۲۷
    0 0
    می شه برای من هم مفید باشد.
  • ایران ۲۰:۵۸ - ۱۳۹۱/۱۱/۲۷
    0 0
    زودتر
  • ناظر ۲۱:۰۰ - ۱۳۹۱/۱۱/۲۷
    0 0
    بعد از بازسازی شهرداری چرا میدان ازادی بشکل صلیب در امده است.
  • رزمنده ۲۱:۰۴ - ۱۳۹۱/۱۱/۲۷
    0 0
    در جنگ تجربه نشان داده که خمپاره انداز و موشکهای دوشپرتاب میان برد و دور برد هم دشمن را زمین گیر می کند و هم کم هزینه تر می باشد.
  • ناظر ۲۱:۰۶ - ۱۳۹۱/۱۱/۲۷
    0 0
    با ساخت جنگافزار انفرادی دور برد کم هزینه تر و با کارائی زیاد می باشد.
  • مرتضی احمدی از اسلام آباد غرب ۲۲:۴۳ - ۱۳۹۱/۱۱/۲۷
    0 0
    اینطور که معلومه بعضیها حتی عرضه احساس غرور رو هم ندارن.کشور ما تاسی سال پیش تیر کمان هم درست نمی کرد الان که دوست ودشمن به موفقیت بچه های ایران اذعان داره.یاعلی
  • ۱۰:۴۷ - ۱۳۹۱/۱۱/۲۸
    0 0
    دست مریزاد ماشاء الله هر نوع تولیداتی نیاز به تلاش ، تحقیقات ، سرمایه گزاری و در بسیاری از موارد اشتباهات و غیره دارد تا بتوانیم به سطوح بالی تکنولوژیکی دست یابیم. این تانک یکی از تانکهای خوب و با مولفه های استاندارد و در سطح بالا ی جهان است. لذا قابل تقدیر و سپاسگزاری از مدیران و متخصصان مربوطه می باشد. متشکریم.
  • ۱۴:۵۶ - ۱۳۹۱/۱۱/۲۸
    0 0
    اره والله میخواستم بنویسم ابرامز، اشتباهی یکی گفت تام هاوک. ماهم نوشتیم تام هاک، عجب سوتییی بود. کلی آب شدم.
  • ۱۵:۳۳ - ۱۳۹۱/۱۱/۲۸
    0 0
    اينكه نوشت تعمير كار تانك :2-سیستم گلوله گزاری خرچان مدتاهست که دیگه قدیمی شده.. من با نظر شما مخالفم و من اتفاقا" با دوستي كه در كامنت بالاي شما در مورد سلاح چرخان « مسلسل» مطلب گذاشت كاملا موافق هستم در ضمن اين سلاح تاكنون در بر روي هيچ تانكي نصب نشده ولي در ماشينهاي وي‍ژه تكاوران بعلت حجم بالاي آتش تهيه نصب است . بحر حال يك ايده جالبي است.
  • رحماني فر ۰۸:۴۱ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۲
    0 0
    اين تو ميدان نبرد مشخص ميشه!
  • داش امیرررر ۱۲:۱۹ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۱
    0 0
    با اقای مرتضی احمدی بسی موافقم کشور ما تا چند سال پیش تیر کمان هم نمیزده اقا ...کجای کارین... حالا ک اومده همچین تانکی زده باید برید خدا رو شکر کنید بعدشم اینطور ک بوش میاد دارن بد جور تو زمینه ساخت تانک پیشرفت میکنن....البته سرمایه گذاری تو ساخت مدل های طراحی شده انگشت شماره....تا نفهمن و آزمایش رو مدل اولی انجام ندن و کامل مشکلاتش رو بررسی نکنن نمیرن سراغ تولید انبوده....ساندویچ نیست ک !!! به نظر من ذو3 تانک شاخیه... مشکلاتشم کم کم رفع میشه و یا در نسخه های بعدی رعایت میشه...مثل ذو4 !!! والله !!! برای جنگ روانی عرض میکنم...همین الان هم دارن کلی میسوزن برا اینکه ایران همچین پیشرفتی کرده برید خدا رو شکر کنید خدایی به جای غم خوردن برید درستون رو بخونید!!! والله!!! لا به لای درس خوندنم 10 سال دیگه ی ایران رو تصور کنید.... چ شود!!!
  • بهرنگ ۱۲:۳۶ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۱
    0 0
    خوبه به نظرم براي مقابله باتانكاي آبرامزآمريكاطراحي شده
  • الف ۱۶:۱۸ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۸
    0 0
    خدا میدونه چقد زحمت و فکر شده روش برای ساخت افرین
  • دكتر رضايي ۱۶:۵۹ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۹
    0 0
    با سلام - من از سال 1365 در طراحي ادوات نظامي كار كردم و بچشم خود اين پيشرفت ها را ديده و لمس كرده ام و رسانه اي شدن گوشه اي از اين پيشرفت مانور تبليغاتي نيست و بايد به اين جوانان ايمان داشته باشيم و اين پيشرفتها كه در رسانه ها مشنويم و مشاهده ميكنيم تنها گوشه از اين ابداعات است و بقيه بدليل سري بودن سكرت است /
  • امین ۲۱:۱۵ - ۱۳۹۴/۰۴/۳۱
    0 0
    نفرین و صد نفرین به اون مزدوران بچه کش های دنیا که میان و منفی میدن برید پیش اربابتون ایران چرا هستید؟ لعنت بهتون که فقط بلدید حرف بزنید و وقتی عمل جوانان این مملکت رو میبینید نمیتونید ببینید
  • محمد رضا همایونی ۱۵:۳۸ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۱
    0 0
    ببین امین جان من اسراییلی نیستم . بچه کش هم نیستم . خودم بچه دارم . خوب توجه کن عزیزم : اولا هر ایرانی حق داره از وضعیت دفاعی کشورش خبر داشته باشه . چه بهتر که خودمون بسازیم و اگر نتونستیم این ننگ نیست که بخریم . چون نود درصد دنیا اسلحه میخره . دوم : ما مردم حق داریم به دنیا اعتراض کنیم که چرا دنیا به ما اسلحه نمیفروشه اونم تو منطقه ای که همه بهترین اسلحه ها را میخره . و همه با کشور من دشمن بوده و هستند . یعنی اعراب . عزیز دلم اگر ایران مورد حمله قرار بگیره دیگه ارمانی نمیمونه که امثال تو براش شعار بدند . تو رو خدا این رو بفهم . عزیز برادر نتیجه درگیری تانکهای تی 72 و ابرامز رو بخون . اما تانک ذوالفقار . یعنی سمبل توهین ارتش به شعور مردم . اگر ایران سالی 100 تا ( ببین صد تا زیاده بگو هشتاد تا ) تانک ذوالفقار ساخته بود الان باید هزار و دویست تا ذوالفقار داشتیم . نه عزیزم ذوالفقار دو و سه و چهار ..... فقط نمونه اند . و مسخره کردن ایرانی نگرانی مثل من . اگه این پروژه دست سپاه بود . رهبر به سپاه گفته بود تانک بسازید الان ده هزار تا تانک ذوالفقار ده داشتیم . پس من باید به این سیستم غیر مسئول منفی بدم . چون ایرانیم چون حرف رهبرم مهمه . چون کلا صد تا ذوالفقار یک بیشتر نداریم . چون داعش لب مرزمونه . چون امثال تو دلشون برای این مملکت . زن و بچه من نمیسوزه . چون تو اصلا دشمنت رو اشتباه گرفتی ( من و امثال منو اسرائیل ) و دوستت عربستان و امارات و سوریه و بقیه عربهای مثلا مسلمان .
  • ستار ۱۴:۰۱ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۵
    0 0
    کدوم تانک کدوم هواپیما؟؟ چندساله ذوالفقار ذوالفقار میکنن اخرش امروز فرمانده نیرو زمینی گفته در داخل تی هفتادو دو تولید میشه!! کو اون جنگندع قاهر که وزیر دفاع وقت در مورد تولید انبوهش در کوتاه مدت میداد. من تا به امروز متوجه شدم فقط ماکت و تبلیغه کارهای ما. اگر جنگنده داریم چرا فوری رفتیم سراغ روس برا خرید سوخو. اگر ذوالفقار با این دب دبه داریم پس چرا خرید تی نود رچس رو در دستور کار دارن و الانم تی هفتادو دو تولید میکن؟؟؟یکی بگه به اینا که مردم میفهمن. اون تولید ارکیو چیشد. واقعا همونو ساختیم؟؟ یه فقط لدنه اونو سوار یه موتور کردیم؟رونماییش رو دیدید؟؟پروازشو دیدید که تو یه تصویر صدای هوا پبما سمپاچ میداد و تو یه تصویر صدای جنگنده رو داشت. ار کیو که بیصدا و هزاران مزیت داشت. امیدوارم خودمونو الکی قانع نکنیم. مدیریت کنیم تا پیشرفت حاصل بشه. تو همه چی نه فقط این چیزا!!
  • علی ۰۴:۰۵ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۲
    0 0
    بد خودمان از خوب دیگران برایمان بهتر است چون بومی است و هر جور صلاح بدونیم اصلاحش میکنییم، امیدوارم روزی برای فن اوری های بومی خود هم اسم بومی انتخاب کنیم.
  • ۱۳:۱۰ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۱
    0 0
    موافقم

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس