کد خبر 185238
تاریخ انتشار: ۲۱ دی ۱۳۹۱ - ۱۹:۵۸

تولید پراید با ویژگی هایی که ما در ایران آن را می شناسیم تا سال ۲۰۰۰ در کره و توسط کیاموتورز ادامه داشت تا اینکه کیا، ریو را برای رقابت را فورد فوکوس و فولکس گولف به بازار عرضه کرد.

به گزارش مشرق به نقل از رویداد، تولید پراید با ویژگی هایی که ما در ایران آن را می شناسیم تا سال ۲۰۰۰ در کره و توسط کیاموتورز ادامه داشت تا اینکه کیا، ریو را برای رقابت را فورد فوکوس و فولکس گولف به بازار عرضه کرد.

درحالیکه بر خلاف نظر مسوولان شرکت سایپا مردم هم چنان تولیدات این شرکت را با نام پراید می شناسند، کارخانه سازنده پرایدهای اولیه و درحالیکه دگرگونی بنیادی در طراحی و کیفیت ان ایجاد کرده است، هرگز نام دیگری برای آن انتخاب نکرده است.

،مسوولان شرکت سایپا می گویند خودرویی که این شرکت تولید می کند و نام تجاری پلتفرم آن X۱۰۰ است دیگر پراید نیست و باید مردم اسامی جدید را برای این خودروها به کار برند.

تاریخچه پراید و اصلیت آن را دیگر کمتر کسی است که نداند اما شاید کمتر افرادی باشند که بدانند پراید هنوز در کره جنوبی تولید می شود؛ با همین نام اما با وضعیتی متفاوت تر از آنچه در ایران می گذرد.

تولید پراید با ویژگی هایی که ما در ایران آن را می شناسیم تا سال ۲۰۰۰ در کره و توسط کیاموتورز ادامه داشت تا اینکه کیا، ریو را برای رقابت را فورد فوکوس و فولکس گولف به بازار عرضه کرد.



(پراید تولیدی سال ۲۰۰۵)


ویژگی پراید های اولیه هم این بود که از یک موتور ۱۱۰۰ تا ۱۳۰۰ سی سی کاربوراتی بهره می بردند تا اینکه در راستای استانداردهای اروپا به انژکتوری تغییر یافتند.

سال ۲۰۰۵، انقلاب جدی در موتورهای کیا رخ داد به گونه ای که موتور این خودرو به ۱۴۰۰ سی سی تغییر یافت. سیستم دنده آن اتومات شد و قیمت آن هم به بالای ۱۱ هزار دلار رسید. در سال ۲۰۰۶، باز هم تغییرات ادامه یافت تا اینکه موتور ۱۵۰۰ سی سی آن هم به بازار آمد. نوع سوخت آن به دیزل تغییر یافت اما قیمت آن همان شد که بود.



این خودرو در سال های بعد هم از تغییرات مصون نماند. کیا تغییرات جدی روی این خودرو اعمال کرد. در مدل های بعدی موتور این خودرو با ظرفیت ۱۴۰۰ سی سی عرضه می شدند.



در سال ۲۰۱۰ باز هم تغییرات کاربردی در طراحی و قابلیت های پراید از سوی شرکت کره ای اعمال شد. موتور آن ۱۶۰۰ سی سی شد و سوخت آن هم در دو نوع بنزینی و دیزلی قابل انتخاب بود.



(پراید تولیدی سال ۲۰۱۱)


تغییرات در سال های بعد هم ادامه یافت اما این تغییرات آنگونه هیبت پراید را متفاوت از آن نمونه اولیه کرد که شاید کمتر کسی باور کند این پراید همان پرایدی است که ما امروز در جاده های کشور می شناسیم تازه مسوولان کیا هیچ ادعایی در خصوص نام این خودرو ندارند اما خودروسازان داخلی اصرار دارند آنچه را که خود آنها نتوانسته اند تغییر دهند، خریداران تغییر دهند.

پراید در داخل کشور تا سال های اخیر، و البته آنگونه که پیداست، بنابر فشار بسیاری از نهادها برای ارتقای استانداردها، تغییراتی را به خود ندید. شرکت سایپا سپس روی به طراحی پروژه ای آورد تا بلکه از بار فشارها بر کیفیت این خودرو کم کند. نتیجه اگرچه مثبت بود و پراید واقعا تغییراتی به خود دید اما نه ظاهر و نه باطن خودرو تفاوت معناداری که بتوان نمونه آن را در آنچه شرکت کره ای صورت داده دید، مشاهده نمی شود.

نه موتور خودرو تغییر کرده و نه طراحی آن دگرگون شده هر چه هست همان است که بود. حتی در مدل سایپا۱۱۱، به دلیل اینکه تنها درب هاچ بک آن تغییر کرده بود، عکس هایی که از این مدل موجود است تنها از نمای عقب بوده و جلو و داخل خودرو تفاوتی با مدل های دیگر نکرده است.



(پراید اولیه)


نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 23
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 1
  • ناشناس ۲۰:۳۵ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۱
    1 0
    همه چی تو ایران اینقدر فرق داره
  • اقشار ضعیف واسیب پذیر ۲۱:۳۸ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۱
    1 0
    شبیه ریو
  • ۲۱:۵۳ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۱
    5 0
    پرایداشون آشغال بابا! باید از ایران واسشون بفرستیم! دیگه فراری نمیخرن اگه بفرستیم!
  • کارمند گرفتار ماشین ۲۱:۵۸ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۱
    2 0
    در مرداد ماه امسال خودروی تیبا ازنمایندگی سایپا تحویل گرفتم بعد از چند روز متوجه شدم درب موتور و گلگیر ماشین رنگ شدگی مجدد دارد متاسفانه مسئولین شرکت با توجه به مراجعه بنده هیچگونه پاسخ قانع کننده ای نمی دهند شرکتی که با کلک ماشین عیب دار را به مشتری تحویل می دهد معلوم است توانایی اش بیش از این نیست
  • محمدي ۰۰:۲۱ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۲
    0 0
    اون موقع ها كه هنوز پرايد جاي پيكان نگرفته بوديه استاد داشتيم كه مي گفت پيكان ايراني بخريد براي حمايت از توليد ملي مطمن باشيد اين پيكان در سال هاي آينده به ماشيني با تكنولوژي روز تبديل خواهد شد كافيه بخريد و حمايت كنيد اما چه شد هركه را ميگفتيم ميگفت صد رحمت به پيكان هاي قديمي بازم خدا پدر و مادر وزير صنايع وقت را بيامرزد كه جلوي توليد پيكانو گرفت و گرنه الان پيكان ما شده بود ايرباس قضيه پرايد هم همينه ولي من به جاي استادمون توصيه ميكنم نخريد به خدا اين جوري علاوه بر حفظ آبرو مملكت از توليد ملي نيز حمايت خواهد شد فقط نخريد
  • ناشناس نیستم ۰۰:۴۰ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۲
    0 0
    الان پراید کیلو چنده؟
  • ۰۱:۲۸ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۲
    0 0
    آشغال آشغاله چه پراید باشه چه پلتفرمX۱۰۰ چه 131 و...
  • ۰۳:۰۷ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۲
    0 0
    نمیدونم بخندم ، گریه کنم !!
  • ۰۶:۵۸ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۲
    0 0
    تولید پراید با ویژگی هایی که ما در ایران آن را می شناسیم تا سال ۲۰۰۰ در کره تولید میشده یعنی علی الحساب ما 13 سال از کره عقب تریم .این بماند که پرایدهای 2000 کره ای در کیفیت سرتر از پراید91 خودمون هستن
  • مصطفی ۰۸:۳۲ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۲
    2 0
    ایران بهترین استعدادهای دنیا رو داره ولی متاسفانه مسیول خائن هم کم نداره برای همینه که ما به این پداید هم راضی هستیم خدایا خائنین را اگر قابل هدایت نیستند رسوا ونیست و نابود بفرما انشالله
  • ۰۹:۰۳ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۲
    0 0
    خود كم بيني تا به كجا ؟ اگه قرار مقايسه كنيد با تيبا مقايسه كنيد نه پرايد !
  • محمود ۰۹:۲۷ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۲
    1 0
    این ماشین پراید هم تا 50 سال دیگه مثل پیکان خدا بیامرز در خدمت مردم این مرز و بوم هست و خواهد بود تا اینکه بعد از 50 سال شاید از دست آن خسته شده و تعطیلش کنند. البته ما ایرانی ها فقط بلدیم کاپوت و سپر و درب صندوق عقب و چراغهاشا عوض کنیم مثل بیچاره پژو 405 فرانسه که ایران خودرو هر روز یا همان موتور و گیره بکس و اسکلت را با مقداری تغییر در اتاق و یا کاپوت و یا درب صندوق عقب و چراغها به اسم محصول جدید ارائه میده.... یا مثلا ایران خودرو تازگی ها تو 206 دست برده و با تغییر کاپوت و سپر اسمش را گذاشته رانا بیچاره این مردم ایران که نه دانشمندانش دانشمند هستند نه صنعتگرانش واقعا صنعتگرند و نه مسوولینش به فکر ارتقای صنعت کشور.. برخی فقط به فکر جیب خودشون هستند و یا حداکثر می خواهند وضع موجود را حفظ کنند.... با صنعت کپی برداری شده کشور به جایی نمیرسه.. کاش این دو کارخانه بزرگ سایپا و ایران خودرو و این پارس خودرو و کرمان موتور نابود میشدند تا اقلا گروهی به فکر طراحی خودروهای جدید بیفتند و از دست این صنعت کپی برداری شده راحت بشیم یا بریم سوار همون خرها و اسبهای سنتی بشیم...
  • ۰۹:۵۴ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۲
    1 0
    شمامقایسه کردیدمکتوب فرماییدجهت مطالعه
  • ۱۲:۱۳ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۲
    0 0
    خود ریو هست بابا. پشت عکس دوم هم نوشته ریو. اصلا بروید سایت کارخانه کیا و ببینید که پراید نداره. ریو هست. عکسش هم هست. http://www.kia.com/worldwide/ اولین ماشین کیا پیکانتو و بعدیش ریو و بعدش ریوی 5در هست.
  • نادر ۱۳:۰۵ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۳
    0 0
    پراید وسیله هست مرگ دست خداست مگه نه...
  • امیر عسگریزاده ۲۰:۵۶ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۶
    0 0
    نظر خاصی ندارم فقط همین پراید. داخل آرزوی خود من وخیلیها هست.
  • ۲۰:۲۷ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۵
    0 0
    والا پراید خودمون بهتره هم ارزونه هم کم مصرف
  • ۲۱:۴۲ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۸
    2 1
    والااگه رانندش ادم باش پرايد ماشين بدى نيس
  • ۲۱:۴۲ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۸
    2 0
    والااگه رانندش ادم باش پرايد ماشين بدى نيس
  • ۲۳:۵۴ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۷
    0 0
    پراید آشغال آشغال!مفت نمی ارزه!
  • محسن ۱۷:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۳
    0 0
    ای داد و بیداد اگه تولید پراید متوقف بشه دیگه کدوم خودرو می خواد وظیفه ادم کشی رو بر عهده بگیره
  • IR ۰۱:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۳
    0 0
    خوب بود خیلی چیز ها رو توش یاد گرفتم.
  • خورشید IR ۲۰:۳۹ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۵
    0 0
    از وقتی دیدم نوشتین خورشید از شرق طلوع میکنه با توجه به میزان صحت اخبار و مقالات شما دو به شک شدم که شاید از غرب طلوع میکنه

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس