به گزارش مشرق به نقل از جام جم آنلاين، دولت لايحه هدفمند کردن يارانهها را در راستاي سياستهاي کلي پيشرفت و عدالت و با هدف اصلاح ساختار اقتصاد و عادلانه ساختن توزيع درآمد در کشور، نهم دي ماه سال 1387 به مجلس ارائه کرد که پس از گذشت بيش از يک سال، اين لايحه 15دي ماه سال گذشته در مجلس شوراي اسلامي تصويب شد و 23دي به تاييد شوراي نگهبان رسيد و در نهايت 26دي ماه از سوي رئيس مجلس به عنوان قانون هدفمند کردن يارانهها به دولت ابلاغ شد.
رئيس جمهور، روز چهارم دي 1388، قانون هدفمند کردن يارانهها را براي اجرا به وزارت امور اقتصادي و دارايي ابلاغ کرد.
طبق ماده 2 قانون مدني، قوانين 15 روز پس از ابلاغ مجلس لازمالاجراء است مگر آنکه در خود قانون، ترتيب خاصي براي موقع اجرا مقرر شده باشد.
در قانون هدفمند کردن يارانهها، براي تعيين نحوه توزيع يارانه نقدي و غيرنقدي به مردم و حمايت از بخش توليد، به دولت حداکثر 3ماه براي تدوين آييننامههاي اجرايي مربوط، فرصت داده شده است.
در قانون هدفمند کردن يارانهها، براي تعيين نحوه توزيع يارانه نقدي و غيرنقدي به مردم و حمايت از بخش توليد، به دولت حداکثر 3ماه براي تدوين آييننامههاي اجرايي مربوط، فرصت داده شده است.
دولت در اجراي قانون هدفمند کردن يارانه ها در سال جاري ترديدي ندارد و دولت اين آمادگي را دارد که در نيمه دوم امسال اين قانون را اجرا کند.
هموطنان سوالات زيادي در خصوص چگونگي اعلام شماره حساب و فرم اطلاعات اقتصادي خانوار دارند که در اين گزارش به نکات اساسي در اين زمينه پرداخته شده است.
دريافت حساب بانکي واريز نقدي يارانه تا دوم شهريور
پرداخت يارانه نقدي تنها از راه اعلام شماره حساب ممکن است،80 درصد مردم در استانهايي که شمار حساب درخواست شده است نسبت به اعلام شماره حساب بانکي خود اقدام کردهاند.
اعلام شماره حساب بانکي براي دريافت يارانه نقدي ضروري است و مردم بايد هرچه سريعتر نسبت به اين امر اقدام کنند.
بر اساس قانون افتتاح حساب تنها روش پيشبيني شده براي دريافت يارانه است و کساني که در مهلت مقرر براي اعلام شماره حساب مراجع نکنند دريافت يارانه براي ايشان با مشکل مواجه ميشود.
دريافت شماره حساب خانوارها در استانها
نخستين مرحله اجراي قانون هدفمندي يارانهها با دريافت شماره حساب سرپرستان خانوار از سهشنبه 28 ارديبهشت به صورت آزمايشي در 3 استان ايلام، گيلان و خراسان شمالي آغاز شد.
همچنين از 27 تير عمليات دريافت حساب بانکي سرپرست خانوارها در استان هاي لرستان، کرمان، خوزستان، فارس و آذربايجان شرقي آغاز شد.
در استانهاي هرمزگان ، مازندران ، سمنان ، کهگيلويه و بوير احمد،سيستان و بلوچستان، آذربايجان غربي، اصفهان،بوشهر،خراسان جنوبي،کرمانشاه و گلستان شماره حساب خانوارها دريافت شده است.
کار جمع آوري شماره حساب براي شش استان يزد، کرمان، زنجان، چهار محال و بختياري، خراسان رضوي و همدان از روز يکشنبه دهم مردادماه و به مدت يک هفته اجرايي خواهد شد.
سه استان تهران، قم و قزوين در آخرين مرحله جمع آوري شماره حساب سرپرست خانوار قرار دارند.
وزارت رفاه اطلاعات کامل از ميزان مشارکت مردم در اين بخش را دوم شهرويور ماه اعلام خواهد کرد.
30 نکته درباره شماره حساب يارانه
دولت اجراي قانون هدفمند کردن يارانه ها را آغاز کرده است و اکنون براي آماده سازي شرايط پرداخت نقدي يارانه ها به مردم در نيمه دوم سال ، مدتي است که طرح دريافت و ثبت شماره حساب بانکي سرپرستان خانوار در استانهاي مختلف آغاز شده است.
کارشناسان اقتصادي دولت براي رفع ابهامات هموطنان در اين زمينه 30 نکته ارائه کرده اند که به اين شرح است .
1-در صورت تعويض شناسنامه به هر علتي از شماره سريال شناسنامه جديد استفاده نماييد.
2-سرپرست خانوار مي تواند با مراجعه به هر يک از بانک هاي دولتي يا خصوصي حساب باز کند. بين بانک هاي دولتي و خصوصي تفاوتي وجود ندارد.
3-شرايط عمومي تمام کارت هاي بانکي عضو شتاب شامل بانک هاي دولتي و خصوصي مورد تاييد است.
4-اگر فردي در استان (الف) اقدام به تکميل فرم اطلاعات اقتصادي کرده باشد و در حال حاضر در استان (ب) ساکن باشد، جهت افتتاح حساب بايستي هنگاميکه استان الف- (استاني که در سال 1387 اقدام به تکميل فرم اقتصاد خانوار خود کردهاند) جهت ثبتنام در سامانه معرفي گرديد اقدام به ثبت حساب خود نمايند.
5-در صورتي که در بانک هاي اعلام شده توسط سيستم حسابي نداريد و يا حساب هاي شما قديمي است و نمي خواهيد از آنها استفاده نمائيد، بانک ديگري را انتخاب نموده و شماره حساب خود را جهت بررسي اعلام نمائيد . پس از بررسي و تائيد شماره حساب اعلام شده ثبت نهايي مي گردد.
6-حساب هايي که در سال هاي قبل افتتاح شده است اکثرا فاقد کد ملي است و قابل قبول نيست، لذا بايد مجددا حسابي با کد ملي فرد سرپرست خانوار تشکيل شود.
7-حساب بانکي بايد به نام سرپرست خانوار باشد و حساب ساير افراد يا حساب هاي مشترک قابل قبول نمي باشد( اگرکسي ازاعضاي خانوار شماره حساب داشته ولي خود سرپرست خانوار شماره حسابي نداشته باشد، نمي تواند شماره حساب فردي را که شماره حساب دارد، وارد کند. حتما بايد شماره حساب سرپرست خانوار وارد شود.)
8-افرادي که حساب آنها در سامانه شناسايي نشده است مي توانند ترجيحا شماره کارت و در غير اينصورت شماره حساب متمرکز خود را اعلام کنند.
9-تنها حساب هاي قرض الحسنه، جاري و کوتاه مدت مورد تاييد است.
10-حساب هاي بانکي متمرکز در اولويت قرار دارند. منظور از حساب هاي بانکي متمرکز، حسابي است که مشتري نيازي به مراجعه به شعبه اي که حساب رادرآن افتتاح کرده، ندارد و در هر شعبه اي از بانک مي تواند کليه امور بانکي را انجام دهد مانند سيبا در بانک ملي وسپهر در بانک صادرات.
11- کساني که به هر دليل در زمان فراخوان وزارت رفاه و تامين اجتماعي موفق به اعلام شماره حساب خود نشده اند، مي توانند در مراحل بعد که اطلاع رساني خواهد شد، حساب خود را اعلام کنند.
12-کساني که کارت بانکي ندارند دقت کنند در ورود شماره کارت يا شماره حساب، فقط اعداد را وارد کرده و حروف و علائم را حذف نمايند مثال شماره حساب 123456/125 به صورت 125123456 وارد مي شود.
13-دارندگان کارت بانک سپه شماره کارت خود را از چپ به راست وارد کنند به طوريکه سه رقم آخر خالي بماند. مثال: شماره کارت 9876543219876 به صورت 6-1987-5432-9876 وارد مي شود.
14-با توجه به اينکه شماره کارت هاي بانک سپه 13 رقمي مي باشد؛ شما ميتوانيد با مراجعه به بانک سپه شماره 16 رقمي جديد کارت خود را دريافت کنيد و يا فقط شماره حساب خود را در سايت ثبت نماييد .
15-در صورتي که با وارد کردن شماره ملي و سريال شناسنامه با اخطار "کد ملي وارد شده اشتباه است " روبرو شديد با شماره 0017-900-900 بدون نياز به پيش شماره از طريق تلفن ثابت يا شماره 48031222- 021 از طريق تلفن ثابت و همراه تماس بگيريد و کد ملي خود را اعلام کنيد. 16- شماره حساب اشتباه وارد شده است و از طرف بانک هم شماره حساب تاييد شده است و با وارد کردن شماره ملي و سريال شناسنامه سايت پيغام مي دهد که" شما قبلا حساب خود را اعلام و تاييد کرده ايد". براي اين مورد شما بايستي با شماره 0017-900-900 بدون نياز به پيش شماره از طريق تلفن ثابت يا شماره 48031222-021 از طريق تلفن ثابت و همراه تماس بگيريد و کد ملي و نام بانک و شماره حساب اشتباه خود را اعلام کنيد تا اصلاح گردد.
17-افرادي که کد ملي آنها توسط سامانه شناسايي نشده باشد و يا با پيغام" کدملي شما هنوز از مرکز آمار اعلام نشده است " به اين دليل است که خود آنها هنگام پرکردن فرم اطلاعات اقتصادي خانوار کد ملي خود را اشتباه وارد کرده اند. بعد از پايان جمع آوري اطلاعات مربوط در مرحله اول از سوي وزارت رفاه، از طرق مختلف با اين افراد ارتباط برقرار ميشود و مشکل آنها برطرف خواهد شد لذا از اين بابت نيز هيچ نگراني وجود ندارد.
18-در صورتيکه در سامانه اعلام حساب خانوار به اشتباه گزينه "قبول ندارم" کليک شود، شما ميتوانيد مجدداً با ورود به سامانه اعلام حساب خانوار، در سامانه ثبتنام نماييد.
19-در صورتيکه در صفحه اول به طور صحيح و کامل تمام فيلدها را پر ميکنيد اما پس از تاييد باز به همان صفحه باز ميگردد، احتمالاً تاريخ يا ساعت کامپيوتر شما اشتباه است. درصورتي که نتوانستيد وارد سايت شويد از مرورگر ديگري استفاده کنيد.
20-در صورتي که با ورود کد ملي و شماره سريال شناسنامه مرتبا به خطاي The requested URL could not be retrieved برخورد مي کنيد، اتصال اينترنت خود را بررسي نموده و پس از اطمينان ، کمي صبر نموده مجددا امتحان نمائيد .
21-در صورت مواجه با اطلاعاتي مغاير با اطلاعات هويتي خود و يا اطلاعات حساب خود پس از اطمينان از صحت آن با شماره 9009000017 تماس حاصل فرمائيد.
22-در صورتي که سرپرست خانوار به دلايلي از جمله زنداني بودن نتواند شخصاً به بانک مراجعه کرده و براي ثبت در سامانه حساب افتتاح نمايد؛ در صورتيکه سرپرست خانوار داراي شماره حساب قديمي (منتهي به سال 1388 و ماقبل آن) باشد، ميتوانيد در سامانه اعلام حساب خانوار ثبتنام نماييد، در غير اينصورت سرپرست خانوار ميتواند با دادن وکالت به شخص ديگري، توسط ايشان اقدام به افتتاح حساب نموده و سپس در سامانه ثبتنام نمايد.
23- کساني که صاحب فرزند شدهاند يا به هر دليلي بعد خانوار آنها تغيير يافته است و يا در صورت بروز هرگونه تغييري در فرم اقتصاد خانوار، بايستي پس از فراخوان استان مورد نظر از سوي وزارت رفاه و تأمين اجتماعي براي ثبت حسابهاي بانکي خود در سامانه اعلام حساب خانوار ثبتنام نموده و پس از اعلام مرکز آمار ايران براي اصلاح فرم اقتصاد خانوار خود اقدام نمايند.
24- در پاسخ به اين سوال که اگر کسي در مرحله قبل شماره حساب اشتباه وارد کرده آيا زماني براي اصلاح شماره خواهد بود؟ و تاريخ آن چه موقع است؟ بايد گفت که اگر حساب اشتباه باشد، پس از بررسي حساب توسط بانک، مشخص شده و شما مي توانيد بامراجعه به سايت اعلام حساب خانوار، حساب خود را اعلام نماييد.
25-براي تغيير سرپرست خانوار به دليل ازدواج، طلاق يا فوت سرپرست خانوار بايستي پس از اعلام مرکز آمار ايران از طريق آن مرکز اقدام نموده و فرم خود را اصلاح نمايند.
26-کنترل و تاييد شماره حساب و مطابقت آن با هويت سرپرست خانوار به عهده بانک است.
27-پس از 10روز براي اطلاع از تاييد حساب اعلام شده، در صورتي که شماره تلفن همراه در فرم اعلام حساب اعلام شده باشد به دارنده حساب پيامک داده خواهد شد ويا بامراجعه به سايت اعلام حساب خانوار و وارد کردن کد ملي و کد پنج رقمي، نتيجه بررسي حساب اعلام مي شود .
28-در حال حاضر امکان تغيير حساب وجود ندارد.
29-اگر افرادي که داراي تمکن مالي براي امرار معاش خود و خانواده هستند، مي توانند از دريافت يارانه صرفنظر کنند اما از هر زمان که تمايل به دريافت يارانه داشته باشند، اين امکان براي آنها فراهم است که با مراجعه به همين سايت refahi.ir و درج مشخصات و اعلام شماره حساب خود از يارانه نقدي برخوردار شوند.
30-نشاني سايت اعلام حساب خانوار و اصلاح حساب تاييد نشده www.refahi.ir است
افرادي که فرم تکميل نکردند
18 ميليون و 500 هزار خانوار که حدود 67 ميليون و600 هزار نفر را شامل ميشوند، براي درافت يارانه ثبت نام کردند.
افرادي که نه در نوبت سال 87 و نه در نوبت سال 89 فرم اطلاعات اقتصادي خانوار را تکميل نکردهاند، دو گروه هستند؛ اول خانوارهايي که جديد تشکيل شدهاند و به تازگي ازدواج کردهاند و يا آنهايي که تمايل به تکميل فرم نداشتهاند.
اطلاعات خانوادههاي تازه تشکيل شده و زوجهاي جوان به صورت خودکار در مرکز آمار ايران به ثبت خواهد رسيد و زوجهاي جوان نيازي به تکميل فرم اطلاعات اقتصادي خانوار ندارند.
از ابتداي تيرماه اصلاحات اطلاعات خانوارها شامل تولد، مرگ، ازدواج و طلاق در حال ثبت در مرکز آمار ايران است.
بر اساس برآوردها، پس از فراخوان اول يعني از سال 87 تاکنون حدود يک ميليون و 780 مورد ازدواج، دو ميليون و650 هزار مورد تولد، 780 هزار مورد فوت و 254 هزار مورد طلاق در سازمان ثبت احوال و سازمان ثبت اسناد کشور به ثبت رسيده است که اطلاعات مورد نياز توسط اين دو سازمان، در اختيار مرکز آمار ايران قرار گرفته است.
در مرکز آمار ايران اطلاعات مربوط به تولد و مرگ به طور خودکار به روز رساني شده است و همچنين به روز رساني اطلاعات مربوط به ازدواج و طلاق از اول تيرماه آغاز شده و تاکنون نيز ادامه دارد.
تکليف افرادي که تاکنون ثبت نام نکردهاند
مرکز آمار ايران دو بار در طول سالهاي 87 و 89 فراخوان داده شد تا افرادي که ثبت نام نکردهاند، نسبت به نام نويسي و تکميل فرم اطلاعات اقتصادي خانوار خود اقدام کنند اما عدهاي تاکنون ثبت نام نکردهاند.
البته بر اساس اطلاعات ما در مرکز آمار ايران، حدود 90 درصد از خانوارها فرم اطلاعات اقتصادي را تکميل کردهاند و تنها 10 درصد باقيماندهاند که بيشتر اين افراد جزء کساني بودهاند که بنابر تمايل خود اطلاعات خانوار را ارائه نکردهاند.
اگر خانوارهايي وجود دارند که بنا به هر دليلي ثبت نام نکردهاند و هم اکنون خواهان ارائه اطلاعات اقتصادي خانوارهاي خود هستند، بعد از جمعآوري تمامي اطلاعات و اصلاح آنها و در فرصت مقتضي براي اين افراد هم امکان ثبت نام فراهم خواهد شد.
نگران کدرهگيري و رمز عبور نباشيد
افرادي که کد رهگيري يا رمز عبور خود را گم کردهاند، ابدا نگران نباشند زيرا در حال حاضر نيازي به رمز عبور و کد رهگيري نيست.
هم اکنون در سايت وزارت رفاه و تامين اجتماعي بر اساس شماره ملي افراد اقدامات مربوط به دريافت يارانه نقدي آنها انجام ميشود و فعلا نيازي به رمز عبور و کد رهگيري نيست.
مشکلات مربوط به عدم ثبت شماره ملي حل ميشود
مشکلاتي که در هنگام ثبت شماره ملي در سامانه وزارت رفاه براي برخي از افراد وجود دارد. تمام اطلاعات خانوارها را براساس مشخصات شناسنامهاي و هويتي به وزارت رفاه ارائه شد که 98 درصد اطلاعات توسط ثبت احوال کشور تاييد شده و چيزي حدود 2 درصد از اطلاعات مربوط به شماره ملي دچار مشکل شده است.
مشخصات اين افراد در سامانه مرکز آمار ايران وجود دارد، اين افراد مطمئن باشند بعد از جمع آوري اطلاعات مربوط به فراخوان وزارت رفاه از طرق مختلف با اين افراد ارتباط برقرار ميشود و مشکل آنها برطرف خواهد شد لذا از اين بابت نيز هيچ نگراني وجود ندارد.
افراد نيازي به مراجعه سايت مرکز آمار ندارند
در حال حاضر نيازي به مراجعه افراد به سايت مرکز آمار ايران براي اصلاح اطلاعات يا وارد کردن اطلاعات جديد وجود ندارد زيرا هم اکنون زمان اصلاح اطلاعات اقتصادي خانوارها نيست و در آينده اگر قرار بر اين بود، به طور يقين اطلاع رساني خواهد شد.
ملاک پرداخت يارانهها در مرحله اول اطلاعات شناسنامهاي است
در نوبت اول پرداخت يارانهها، صرفا ملاک پرداختها اطلاعات فردي و شناسنامهاي افراد است و نيازي به اطلاعات اقتصادي خانوارها نيست.
در مرحله بعدي که اطلاعات اقتصادي خانوارها ملاک پرداخت يارانهها قرار ميگيرد، سامانهاي به مردم ارائه ميشود که از طريق آن بتوانند هرگونه اصلاحاتي که از نظر اقتصادي مانند، شغل، تعداد افراد تحت تکفل، محل سکونت و غيره در خانوادههاي آنها به وجود آمده است را به مرکز آمار اطلاع دهند.
راستي آزمايي اطلاعات اقتصادي خانوارها در مرحله دوم انجام ميشود
از سال 87 تاکنون تغييرات زيادي از نظر اقتصادي و معيشتي در خانوارها اتفاق افتاده است به همين دليل مرحله دوم راستي آزمايي اطلاعات اقتصادي خانوارها را که چيزي حدود 6 تا 9 ماه آينده خواهد بود، اجرا مي شود که در آن زمان افراد ميتوانند هر گونه تغييراتي که از نظر اقتصادي يا محل سکونت آنها اتفاق افتاده است را اصلاح کنند.
در حال حاضر تنها اطلاعات مربوط به تولد، مرگ، ازدواج و طلاق مهم است که مسئولين در حال به روز رساني اين اطلاعات هستند و اصلاحات احتمالي در بقيه موارد که به آن اطلاعات نياز است، در فرصتهاي بعدي انجام خواهد شد.
خوشه بنديها منتفي شده است
به طور کلي با دستور رئيس جمهور خوشه بنديها منتفي شده است و چيزي به عنوان خوشه بندي وجود ندارد لذا مردم نبايد نگران اين قضيه باشند.
به همه متناسب با درآمد، يارانه پرداخت مي شود
قانون پيش بيني کرده و به دولت اختيار داده است که به همه مردم متناسب با درآمد، يارانه پرداخت شود.
اطلاعات اقتصادي خانوار محرمانه باقي ميماند
صرفاً به آن دسته از خانوارها يارانه نقدي پرداخت مي شود که نام آنها در پرسشنامه اطلاعات اقتصادي درج و تحويل شده باشد
بر اساس ضوابط صرفاً به آن دسته از خانوارها و افراد يارانه نقدي پرداخت مي شود که نام آنها در پرسشنامه اطلاعات اقتصادي خانوارها درج و تحويل شده باشد.
دولت تصميم دارد تا قانون هدفمند کردن يارانه ها را از نيمه دوم سال جاري اجرا کند و در حال حاضر وضعيت 25 استان براي اعلام شماره حساب جهت دريافت يارانه نقدي مشخص شده است.