حضرت آيت الله ناصر مکارم شيرازي عنوان کرد: برهنه شدن به هنگام عزاداري در صورتي که در حضور زنان باشد، حرام و اگر زنان هم نباشند در شأن اين مجالس نيست.

به گزارش مشرق به نقل از شهر، چندي است که شاهد سينه زني برهنه برخي عزاداران در روزهاي شهادت امام سوم هستيم. همين نکته نيز با برخي انتقادات همراه شده است. 

 

حضرت آيت الله مکارم شيرازي، از مراجع تقليد در قم، در استسفائيه اي، پاسخي را در اين رابطه اعلام داشته اند که در زير مي خوانيد. اين پرسش و پاسخ بدون دخل و تصرف به انتشار مي رسد: 

  

سؤال:

 

 بسم الله الرّحمن الرّحيم

 

 با اهداء سلام و احترام خدمت مرجع عالي‌قدر و شجاع اسلام، جناب آقاي آيت الله العظمي مکارم شيرازي

 

در ايام عزيز محرم، در عزاداري‌ها اعمالي انجام مي‌شود که در مکروه يا مستحب بودن و يا مباح بودن آن شک دارم. مثلاً عده‌اي در مراسم عزارداري هنگام سينه‌زني پيراهن از تن به در کرده و بالا تنه را برهنه مي‌کنند. آيا اين عمل شايسته است؟ اگر شايسته است، پس چرا امثال شما عالي‌مقامان اين چنين نمي‌کنيد؟

 

با تشکر. با آرزوي عمر طولاني و با عزت روز افزون. يا حق!

 

 

http://rasanews.ir/Images/News/Larg_Pic/11-4-1391/IMAGE634767701778750000.jpg

 

 

پاسخ آيت‌الله مکارم شيرازي:

 

 بسم الله الرحمن الرحيم

 

 با اهداء سلام و تحيت؛

  

عزاداري خامس آل عبا (عليه السلام) از مهم‌ترين شعاير ديني و رمز بقاي تشيع است؛ ولي بايد به گونه‌اي برگزار گردد که موجب وهن مذهب نگردد و آسيبي به بدن وارد نشود، و مدّاحان محترم از اشعار کفر آميز يا آلوده به شرک يا مضاميني که در شأن حضرات معصومين (عليهم السلام) و پيروان آنان نيست خودداري ورزند، و استفاده از آلات موسيقي مناسب مجالس لهو و فساد جايز نيست، و برهنه شدن به هنگام عزاداري در صورتي که در حضور زنان باشد حرام و اگر زنان هم نباشند در شأن اين مجالس نيست.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 43
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 6
  • منتظر ظهور ۱۵:۱۷ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۸
    0 1
    کسی اگر در سينه زني لخت نمي شود توفيق ندارد . پس چطور مسابقات شنا به صورت زنده از تلويزيون جمهوري اسلامي ايران پخش مي شود و دوستان و آقايان ساکت هستند !!؟ آيا واقعاً مشكل اين مملكت نحوه عزاداري براي سالار شهيدان است !؟ دوستان بهتر است بروير و فيلمهاي يك خانواده محترم و من مادر هستم را ببينيد و تذكر دهيد نه عزاداري اباعبدالله كه به هر نحوش هدايتگر است .
  • مقداد ۱۵:۲۷ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۸
    0 0
    ای کاش نظر مراجع بزرگواری مانند آیت الله العظمی وحید خراسانی مدظله را هم بگذارید
  • ۱۵:۳۲ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۸
    1 0
    بفرمایین...
  • mojicivil ۱۵:۴۴ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۸
    0 0
    هر چقدر که بگی فایده نداره کیه گوش بده چند بار بحث کردم همش می گن وحید خراسانی اینو گفت وحید اونو گفت
  • ۱۵:۵۹ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۸
    0 0
    عقلاً هم ثابت می شود که مجلس حسینی پیشتر و بیشتر از شور به شعور احتیاج دارد تا راه حسین گم نشود و در ثانی اگر برهنه شدن فضیلت بود قطعاً علمای بزرگ اسلام نظیر آیت الله قاضی و علامه طباطبایی و امام و آیت الله بهجت و گلپایگانی و سایر علما به این فضیلت سزاوارتر بودند
  • ناشناس نیستم ۱۶:۰۲ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۸
    0 0
    لطمه زدن بده اما به شرطی که لطمه روحی نزده باشی...
  • ۱۶:۱۸ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۸
    0 0
    از یک منتظر این مقایسه بعید است .تو که یک منتظر هستی باید کوچکترین رفتارت هم با محبوب منتظر علیه السلام سر ناسازگاری نداشته باشد.تو با آنها که گفتی فرق داری عزیز.
  • محمود احمدی نژاد ۱۶:۲۲ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۸
    0 0
    برادران عزیز بیائید بنده ارباب بی کفن باشیم نه بنده عزاداری!
  • ۱۶:۲۲ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۸
    0 0
    چرا نظر بقیه مراجع رو نزاشتید که گفتن هیچ مشکلی نداره چرا؟
  • ۱۶:۲۳ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۸
    0 0
    همیشه با عزاداری ها مخالفت شده متاسفانه و این حکومت هم داره به این نوع مبتلا میشه
  • ۱۶:۲۴ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۸
    0 0
    عزیز دل ... که صدا نمی کنی خوبه ما هم به برخی از کسانی که شما از اونها دم میزنی این طوری صدا کنیم از نظر ما همه مراجع محترم هستند ایت الله وحید خراسانی
  • ۱۶:۲۵ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۸
    0 0
    آیت الله قمی شما ببنید که در مجل عزاداری عریان شده است
  • ناشناس نیستم ۱۶:۲۶ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۸
    0 0
    آیت الله سید صادق روحانی : سوال : برهنه شدن مردان و در منظر زنان سینه و زنجیر زدن چه حکمی دارد ؟ جواب : باسمه تعالی ، بر مرد جایز است ولی زنان نگاه نکنند . آیت الله سید صادق شیرازی سوال : سلام علیکم . حکم برهنه به سینه زدن در عزاداری امام حسین برای مردان در صورتی که نامحرم نبیند چیست ؟ جواب : مستحب است آیت الله فاضل لنکرانی (رحمه الله علیه ) سوال : برنه شدن مردان در حال سینه و زنجیر زدن در معرض نگاه زنان چگونه است ؟ جواب : بر زنان لازم است از نظر خودداری کنند . آیت الله بهجت فومنی ( رحمه الله علیه ) سوال 1834 : لخت شدن در عزاداری چگونه است و اگر بر اثر سینه زنی بدن سرخ شود چه حکمی دارد ؟ جواب : اشکال ندارد و لخت شدنی که در معرض نظر حرام باشد جایز نیست . آیت الله بهجت ناصر مکارم شیرازی سوال : لخت شدن در مراسم سینه زنی چه حکمی دارد ؟ در صورتی که زنان باشند این کار حرام است و اگر نباشد هم اشکال دارد . آیت الله وحید خراسانی سوال : برهنه سینه زنی کردن در عزاداری ائمه (ع) خارج از نظر نامحرم چه حکمی دارد ؟ جواب : جایز است آیت الله میرزا جواد تبریزی ( رحمه الله علیه ) سوال : بعضى از مردان براى مراسم سینه زنى و زنجیرزنى لخت ميشوند؛ در حالى كه در دید بانوان هستند، آیا این كار براى مردها جایز است؟ جواب : پوشاندن بیش از مقدار واجب (از ناف تا زانو) بر مردان لازم نیست، و هرگاه بیرون آوردن پیراهن براى یك هدف عقلائى باشد، ایرادى ندارد و مورد سؤال هم از این دسته است. بله؛ براى بانوان نگاه كردن به همراه لذت جنسى به صورت مطلق جایز نیست. آیت الله نوری همدانی سوال 594 - فلسفه سینه زنی چیست؟ کسی که لباسش را در می‏آورد البته به طوری که نامحرم نبیند و سینه بزند تا اینکه از سینه‏اش خون بیاید حکمش چیست؟ جواب: سینه زنی یک نوع عزاداری و اظهار ارادت نسبت به خاندان عصمت و طهارت است که از طریق سینه زنی و روضه خوانی و... خاطره فداکاری و جانبازی امام حسین‏علیه‏السلام و سایر ائمه معصومین‏ علیهم‏السلام برای همیشه در خاطره‏ها زنده می‏ماند و سینه زدن بطور متعارف عملی ارزشمند و پسندیده است.
  • مسعود فروتن ۱۷:۳۷ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۸
    0 0
    مجلس عزای امم حسین را با استخر شنا مقایسه می کنی .قیاس مع الفارق است .هرچیزی شانی دارد شان مجلس سیدالشهدا لخت شدن نیست در استخر هم کسی با لباس شنا نمی کند هر چیز را در جای خود بسنج عزیزم
  • ۱۷:۴۵ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۸
    0 0
    به هر نحوش هدایتگر است؟ البته امثال شما که نه با قرآن و نه با احادیث و نه با حکم و توصیه علما هدایت نمی شوید بلکه در دین مدعی خداوند هم خواهید شد. مظلوم حسین (ع) حالا یه بابایی ناآگاه اومده یه فیلم ساخته، اون به جای خود، صدا و سیما و سازمان تبلیغات و حوزه هنر و سینما خوابند، مملکت کفن پوش داره. آخه برادر من این چه حرفیه که کسی اگر در سينه زني لخت نمي شود توفيق ندارد ! این آیه هست؟ اهل بیت این جور خواستند؟ این که دیگه حرف من نیست، عالم دین داره میگه. میگه:برهنه شدن به هنگام عزاداري در صورتي که در حضور زنان باشد حرام و اگر زنان هم نباشند در شأن اين مجالس نيست.
  • ابوالفضل ۱۷:۵۶ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۸
    0 0
    ولی یه عده دوست دارند لخت شن سینه بزنن! همین لخت شدن 100 سال دیگه میشه رسم و سنت و فرهنگ عمیق شیعی. مگه چیزای دیگه نشد؟ حرف هم که میزنی، میگن شماها نمیفهمین، این یک رسم کهنه و قدمت و فلسفه داره! الان همه علما هم بیان بگن برهنه شدن به هنگام عزاداري در صورتي که در حضور زنان باشد حرام و اگر زنان هم نباشند در شأن اين مجالس نيست، عده ای باز هم کار خودشون رو میکنن. خوب زمان پیامبر هم همینطوری بود.حضرت یه چیز میفرمود،صحابه و امت یه کار دیگه میکردند. درد دین اسلام اینه که هر لحظه داره شاخ و برگش بیشتر میشه به عوض دواندن ریشه.
  • ۱۷:۵۷ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۸
    0 0
    یعنی از علمای بزرگ اسلام سلب توفیق شده و امثال بنده توفیق داریم؟ عزاداری که جای خود دارد، خود وجود سیدالشهدا فدا شد که اسلام بماند و علما حافظان حریم اسلام و اهل بیت هستند و اگر این عزاداریها به ما رسیده به واسطه روشنگری و مجاهدت همین علما در تاریخ بوده است، احترام ریش سفید ایشان به تنهایی بیش از این است که "دوستان" خطاب شوند
  • ۱۷:۵۹ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۸
    0 0
    با شما موافقم اما آیت الله العظمی وحید خراسانی نه وحید خراسانی
  • سلمان ۲۰:۰۶ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۸
    0 0
    رهبری فرمودند اگر زنان نباشند اشکال ندارد
  • ۲۳:۵۱ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۸
    0 0
    باز دوباره عزای آل الله(ع) شد و دین گریزان و اصلاح طلبان به برکت برخی کارها و نظر گرفتن ها و به زعم خام خودشون میخوان اسلام" کراواتی" که تنها مترسکی بیش نخواهد بود و فاقد جوهره حرکت که اساس قیام عاشوراست، هست رو رواج بدن و بی تقیدی رو در نسل حاضر اپیدمی کنن!!! لذا هر روزی به بهانه های مختلف در پی این هدف شومند... یک روز لباس مشکی یک روز سینه زدن و .... اینها همه اش بهانه است... هدف تنها بی قید کردن و اسلام لب طاقچه ای هست و بس..... این دسیسه ابلیس و شیاطین ملعون هم بمانند گذشته بحول و قوه حق شکست خواهد خورد و روسیاهی برای ذغال خواهد ماند..... "يُرِيدُونَ أَن يُطْفِئُواْ نُورَ اللّهِ بِأَفْوَاهِهِمْ وَيَأْبَى اللّهُ إِلاَّ أَن يُتِمَّ نُورَهُ وَلَوْ كَرِهَ الْكَافِرُونَ"...
  • صابر ۰۰:۳۷ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۹
    0 0
    اگر فقط یک نفر در عزاداری برای ائمه چشمش به بدن شما بیافتد و این نگاه روزنه ورود شیطان باشد،قادری جوابگوی امام حسین (علیه السلام)باشی. اگر این همه دلایل منطقی که دوستان عرض کردند ، برایت قانع کننده نیست بدون تاریخ نشون داده که امثالت غافل یا جاهل نیستند،بلکه عاملان سپاه شیطان اند.
  • صابر ۰۰:۴۰ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۹
    0 0
    تو این موارد بنظرم فتوای حضرت آقا شرط است.
  • حسن ۰۰:۴۱ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۹
    0 0
    اتفاقا علمای هم بودن که برهنه سینه میزدن آیت الهه قومی رو توی مشهد من خودم فیلمش رو دیدم که برهنه با اون سنش میون داری میکرد ضمنا آقای مکارم مگر مرجع همست که حرفش برای همه سند باشه ؟ مرجع من گفته اشکال نداره من به عشق ارباب بی کفنم که بعد از شهادت لباس از تنش به غارت رفت برهنه سینه میزنم هر کی هم میخواد بدش بیاد سوسول ها
  • ۰۱:۰۲ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۹
    0 0
    چرا مثالهای عجیب میزنید و نظر میدهید این یک موضوع فقهی است که خیلی از علما هم جایز دونستن البته بعضی هم نه اما به غیر مباحث فقهی آن برخی علما در مورد شعائر حسینی حرفهای شنیدنی دارند عزیز من اینجا مساله عشق مجنون حسین (ع) را چه هراس از سخن خلق
  • ایمان ۰۱:۱۹ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۹
    0 0
    ما که هنوز 4 تا کتاب درست حسابی نخوندیم روی نظر یک مرجع تقلید که چهل سال با تعالیم دینی و قرآن اشنا و مسلطه ان قلت می گیریم....برو بابا... از مراجع سبقت نگیر که با کله میری تو گودال نه عجب که در شهر کوران قورباغه هفت تیر کش شود....
  • محمد ۰۱:۳۰ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۹
    0 0
    لطفا نظر مراجع دیگر را هم بگذارید به خصوص امام رحمه الله
  • morteza ۰۱:۴۱ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۹
    0 0
    تنها مرجع تقلیدی که گفته ایراد داره آیت الله مکارم شیرازی هست. مابقی مراجع تقلید گفتند ایرادی ندارد. مشرقی ها هم بهتره نظر سایر مراجع را هم قرار دهند!!
  • وارث ۰۱:۴۲ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۹
    0 0
    ایشون نظرشون رو دادن !خداروشکر اسلام فقط یه غالم نداره!چندین عالم هستن که تایید میکنن استحباب بخت شدن رو!(حضرات سیستانی وحید خراسانی و..
  • امیرعلی ۰۷:۳۰ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۹
    0 0
    به نظر من این فتواها الان اینجوری بیان میشون قبلا اصلا از این خبرا نبود روزی از ایت اله بروجردی پرسیدن نظرتون رد مورد نحوه عزاداری و قمه زدنی ولطمه زدن به خود در مراسمات عزاداری امام حسین چیه که حضرت فرمودند من مجتهد فقه هستیم مجتهد عشق نیستیم تو کار امام حسین هم فضولی نمیکنیم
  • ۱۱:۳۳ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۹
    0 0
    مشرق...از خباثت دست بردار و مرد باش و نظرات مخالفین اینگونه اظهارات به زعم سطحی نگران عالمانه!!! که تشتت بر انگیز هست رو هم منتشر کن و خودتو بیش از این با اهل بیت(ع) در نیانداز....بترس از زمانیکه حجابها کنار روند و رسوا کنند دلهایی رو که عناد مستتر با خدا و اهل بیت(ع) دارند.....مرد باش....
  • mojicivil ۱۳:۱۷ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۹
    0 0
    دوست عزیز من از قول آنها گفتم
  • mojicivil ۱۳:۱۷ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۹
    0 0
    پس چرا مجلس خود رهبر این کارو نمی کنن
  • صابر ۱۴:۱۰ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۹
    0 0
    متن استفتا رهبری: سلام علیکم و رحمة الله و برکاته برهنه‌شدن و سينه‌زدن در صورتى كه نامحرم نباشد و مستلزم مفسده نباشد، جايز است ولى مناسب است با لباس عزادارى انجام بگيرد. موفق و مؤيد باشيد
  • مهدی ۱۴:۲۴ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۹
    0 0
    احسنت به کامنت آخر
  • مهدی ۱۵:۰۸ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۹
    0 0
    مشکل ما از اونجایی شروع شد که نقش ها مراعات نشد! شان مداحان محترم در نقل بود ها و شدها است. نه! اعلام حکم بایدها و نشایدها! متاسفانه مدتی است که برخی از مداحان عزیز پا در کفش مراجع نموده و خود را در جایگاه مراجع قرار داده و فتوا می دهند. این درحالی است که شان مراجع فتوا دادن است و مداحان باید از مراجع عظام تقلید تبعیت کنند نه اینکه نه تنها خود منشا صدور حکم شوند بلکه به ساحت مراجع هم خئای ناکرده جسارت کنند. دقیقا شبیه آنچه در سال 1384 درخصوص همین آقای مکارم حفظه الله، یکی از برادران مداح مشهور مرتکب جسارت شد
  • ۱۵:۵۳ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۹
    0 0
    دیدی مشرق مرد نیستی....!!!!! انقدر نظر میذارم تا یا همه شون رو منتشر کنی یا کلا این خبر رو برداری.....
  • حسین ۰۱:۳۶ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۰
    0 0
    آیت اله مکارم از علما و از مارجع تقلید هستند فتوای ایشان برای من قابل احترام و برای مقلدینش قابل اجرا ولی می خواستم ببینم درکدام مجلس سینه زنی آقایون چه مسجد و یا منازل خانومها با آقایون یکجا هستند که پیراهن از تن دراوردن آقایون حرام باشه
  • مجنون حسين ۱۲:۵۹ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۰
    0 0
    دو جريان در حوزه قم در حال رشد است كه هر دوى انها دو لبه يك قيچى است كه البته در ضاهر با هم دشمنى دارند ولى در نهايت هر دو جريان خواسته يا نا خواسته در حال از بين بردن شعاعر حسينى است. ١-جريان عقلانيت محض ٢-جريان عاطفى محض يا سوء استفاده از عواطف شيعيان جريان اول با نزديك كردن خود به حكومت براى خود وجه اى دست و پا كرده است وبا هر چيزى كه كمى از حالت عقلانيت دور است مخالفت ميكند.خطر اين جريان از اين بابت است كه به نظام و رهبرى نزديك است و هر نظرى كه ميدهد نا خود اگاه مردم فكر ميكنند كه نظر داده شده نظر نظام و رهبرى است.به خاطر همين از نظام و رهبرى فاصله ميگيرند و بدون تعارف اين جرىان توانسته رهبرى را فردى دشمن شعاعر حسينى جلوه دهد. مسلماً اين افرادى كه از نظام دل زده شده اند به سمت جريان دوم روى مي اورند.و اما جريان دوم كه با سوء استفاده از احساسات شيعيان وبا دورى از نظام ورهبرى به صورت واضح و حتى در مواقعى تبلىق عليه نظام ورهبرى در واقع تكميل كننده جريان اول خواهد بود.اين نوشته خيلى كوتاه فقط براى اين است كه يك هشدارى نسبت به اين قضايا داده شده باشد.با توجه به اينكه تمام اين تحركات ضررش به چشم بچه حزب الله هى ها ميرود وتنها حاميان نظام همينها هستند از شما سايت مشرق خواهش ميكنم در اين زمينه گزارشهايى را اماده كنيد كه فتنه ها در راه است.يا على مدد
  • بسیجی ۰۰:۲۹ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۱
    0 0
    به من میگن سگ حسین به تو میگن ارباب حسین عو عو عو یک رساله منتشر کرده خدا در باب عشق کان به نام آیت الله معظم زینب است داده فتوا عاضقان را سر شکستن جایز است چوب محمل شاهد اینن مدعای زینب است
  • ۱۷:۵۱ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۱
    0 0
    منتظر ظهور عزیز شما این رو در نظر بگیر که اگه تلویزیون میاد تصاویر شنا پخش میکنه نمیشه که ما هم حالا بگیم پس برهنگی مردان عیبی نداره به نظر من اصلا شما نمیتونید مقایسه کنید شنا رو با عزاداری چرا؟ چون مسابقات شنا عملی نیست که مبتکر و باعث و بانیش اسلام باشه اما عزاداری به عنوان یک نماد مقدس و محکم یکی از شعائر و ابزار های تبلیغی در مذهب ماست شما در نظر بگیر با این مراسمات ما داریم 7 میلیارد انسان رو به مذهبمون دعوت میکنیم ، باید یک شان مناسب و خوب براش نگاه داریم بخصوص وقتی که کلی دشمن می خوان خدشه وارد کنن ما تا حد ممکن باید از بهانه دادن به دست اونها هم خود داری کنیم.
  • حجت ۲۲:۴۰ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۱
    0 0
    منفی دادم تا به مرجع توهین نکنین. اما مثل اینکه بعضی ها حمام را با عزاداری اشتباه گرفتن.
  • رازی ۲۳:۲۶ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۱
    0 0
    باسلام وفبولی عزاداری همه با نگاهی به تاریخچه عزاداری در می یابیم که نوع فرهنگ بو می و برداشت فردی در عزاداری بسیار موثر بوده است.سئوال اینست که آیا هر رفتار و عکس العملی را می توان عزاداری نامید به نمونه های از آن اشار می گردد.(صورت خود کندن-قمه زدن -پای پیاده رفتن-قفل بر بدن زدن _با تیغهای متصل به زنجیر برپشت زدن-سربه دیوار زدن -سینه خیزرفتن -باصدای بلند گریه کردن - فریاد زدن-سیلی به صورت زدن -خاک وگل مالی کردن-هروله کردن-علم کشی-و.......)حال کدامیک مقبول اهل البیت است.قطعا" آن عملی که از اعتدال خارج نشود و اما در مورد لخت شدن توجه شما جلب میکنم به سالهای نه چندان دور که سینه زنان قسمتی ازپیراهن خود را باز گذاشته وبا خلوص نیت و دور از اشعاری سبک و ریتمیک اقامه عزا نموده وبدنبال درک عمیق وفیض ناب ازچشمه سار ولایت بودند
  • مهران ۱۰:۴۲ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۰
    0 0
    إفراط در هر چيز جز زيان چيزي نداره . برادري كه عريان ميشي چرا فكر مي كني حجاب فقط براي زنه . سينه اي كه توش داستان امام حسين عليه السلام باشه تفسير زندگيش نباشه كبابشم كني چه فايده . عزا داري به نظر بنده ي حقير بايد در شان حضرت باشه و شخصيت خودش رو ميطلبه.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس