کد خبر 171383
تاریخ انتشار: ۴ آذر ۱۳۹۱ - ۱۶:۴۴

ما به طور ناقص تمدن غرب را گرفتیم و مقداری هم از شرق و مقداری هم از سبک و شیوه های سنتی ایرانی و اسلامی را نیز داخل زندگی خود کردیم اما در آخر هم معلوم نیست که ما در چه محیطی داریم زندگی می کنیم آیا این محیط و فضا ایرانی است؟ و یا اینکه اسلامی است؟ و یا غربی؟

 به گزارش سرويس وبلاگستان مشرق ، نويسنده وبلاگ تركش ولگرد نوشت :  

رهبری در طول دو سه ساله ی اخیر مباحث مربوط به تمدن سازی را مطرح می کردند که در سفر به خراسان شمالی نیز باز به این بحث اشاره فرمودند. همان طور که مطرح می شود تمدن سازی به عنوان یکی از اهداف کلان جمهوری اسلامی و مهم ترین هدف آن هاست.  
 
 مطرح کردن مباحثی پیرامون سبک زندگی و پرسش هایی که در ذیل این بحث مطرح شد از آن جایی مهم تلقی می شود که شکل خرد تمدن سازی را به خود می گیرد.



بدین منظور که پایه و اساس ساخت یک تمدن از همین زندگی های روزمره ی افراد شکل می گیرد از لباس پوشیدنمان گرفته تا غذا خوردن و حرف زدن و رسانه ها و کلیه ی رفتار ها و اهمیتش وقتی بیشتر می شود که اساس  انقلاب اسلامی آماده سازی برای ظهور امام زمان(عج) است که ما باید در این انقلاب زمینه را برای ظهور و ساخت حکومت عدل  و ملک مهدوی آماده سازیم که شکل کلانش  تمدن سازی و شکل خرد آن از شیوه ی زندگی تک تک افراد جامعه است.

 
   خیلی از مشکلاتی را که شاید ملت جوان ما دچار آن هستند ندیدن الگوهای دینی مناسب است درصورتی که ما از این الگو ها کم نداریم ، یعنی شاید خیلی از مشکلاتی که ما در حوزه های مختلف داریم همین باشد که دین با همه ی متعلقاتش آن طور که باید و شاید به مردم معرفی نمی شود.
 و به خاطر این تصویر نادرستی که از دین ساخته می شود دچار دین گریزی می شویم، درصورتی که اگر ما بتوانیم در حوزه های مختلف زندگی مصداق های دینی در امور مختلف را به خوبی معرفی کنیم دیگر خیلی از این مشکلاتی را که درگیرش هستیم را نخواهیم داشت.

به طور مثال در همین عرصه ی پوشاک یا حجاب، خیلی از مشکلات این بخش به این خاطر است که ما الگوی مناسبی از پوشش و حجاب دینی و اسلامی معرفی نکردیم و همواره در دستگاه های مختلف اجرایی و فرهنگی یا خود را اصلا مسئول مو و لباس جوان های کشورمان نمی دانیم یا اینکه با گل گشت هایی در جامعه می خواهیم مردم را ارشاد کنیم و فقط می گوییم که فلان کار را نکن یا فلان لباس را نپوش اما از این طرف که چه باید بکنیم را اصلا مطرح نمی کنیم و این اشکال است و همین می شود که خیلی ها که دنبال مدل و الگویی هستند اولین الگویی را که می بینند می پذیرند و با همان زندگی می کنند بدون آن که آن را بررسی کنند.
 
پیشنهاد زیر با دغدغه هایی که مطرح شد شکل گرفت و برای تناسب با شعار امسال قوت پیدا کرد.
 
 اسم این طرح فروشگاه حزب الله است که به شرح زیر است:
 
فروشگاهی که با پشتوانه ای از افراد متعهد و انقلابی و با دغدغه که در زمینه هایی مثل پوشاک، طراحی لباس، طراحی ساختمان و کارهای رسانه ای فعال باشند یا فعالیت کرده باشند. هدف این فروشگاه ارائه ی محصولاتی مثل لباس از همه نوع ، عطر، محصولات فرهنگی صوتی و تصویری، دکوراسیون منزل، معماری ساختمانی (فعلا همین ها به ذهنم رسیده تا بعد) باشد و هدف این است که به نوعی در هر کدام از این زمینه ها آن چیزی که مورد تایید و پسند اسلام است را به مشتری ها ارائه کنیم.
 
به عنوان مثال ما در باب پوشاک احادیث فراوانی داریم مبنی بر اینکه لباس از چه جنس هایی باشد و یا اینکه شکل ظاهر آن باید چطور باشد یا اینکه در فصول مختلف چگونه لباس بپوشیم یا اینکه  رنگ لباس چطور باید باشد؛ همه ی این ها می تواند ما را  برای طراحی لباس هایی اسلامی و متناسب با فصل و سن و جنسیت افراد کمک کند.


 
از حوزه های دیگر فعالیت این فروشگاه مثلا می تواند عطر فروشی باشد(که سفارش های زیادی در این حوزه داریم) مثلا اینکه «پیامبر بیشتر پول خود را صرف خرید عطر می کردند.» یا این که «اگر ملائکه روی زمین بیایند و بخواهند شغلی را انتخاب کنند، عطر فروشی را انتخاب می کنند.» هم چنین حوزه هایی هم چون معماری اسلامی و دکوراسیون با طرح های مذهبی.

 
 از مهم ترین اهداف این فروشگاه ارائه ی الگوست، از نوع پوشش و ارائه ی مدل گرفته تامدل کوچکی از یک تجارت اسلامی.از نرخ سود اجناس گرفته تا برخورد شایسته با مشتریان و ایجاد یک محیط سالم با پشتوانه ی مذهبی که به ارائه ی الگو در زمینه های پیش رویش می پردازد.

به عنوان مثال  می توان به این مورد اشاره کرد که در این فروشگاه باید دو بخش مجزا برای خانم ها و آقایان وجود داشته باشد که در هر بخش فروشنده ی خاص خودش را داشته باشد و فرشنده ی خانم برای قسمت خانم ها باشد و به نوعی خود این فرشنده ها باید الگویی از آن کاری باشند که می خواهند ارائه دهند از وضع ظاهر گرفته تا نوع برخوردی که می خواهند با هم دیگر و با سایر مشتریان داشته باشند در همه و همه باید برای مشتریان الگو باشد.

شرایط در فروشگاه باید به گونه ای باشد مشتریان درک کنند که سعی شده در این فروشگاه تمامی رفتار ها از مدل لباس ها و رنگ آن ها گرفته تا نرخ سود و تخفبف اجناس همگی از متن دین گرفته شده.

مطرح کردن این شرایط و اوضاع برای این فروشگاه، خواستار یک مجموعه ی هماهنگ و با  جنس این دغدغه ها باید باشد، مجموعه ای که متشکل از چند اقتصاد دان، افراد هنری و دانش آموخته ی رشته های هنر به خصوص رشته هایی که مربوط به طراحی لباس، رنگرزی، طراحی و دکوراسیون منزل، الیاف، طراحی و گرافیک همچنین افرادی که در زمینه ی احادیث و روایات کار کرده باشند و بتوانند در حوزه ی استخراج اصول ثابت موجود در موضوعات مختلف مطروحه فعالیت کنند و همه ی این مجموعه زیر نظر یک عالم دینی فعالیت های خود را گسترش دهد تا مجموعه مسیرش خارج نشود.
 
 این پیشنهاد هم حمایت از سرمایه و کار ایرانی است و هم اگر خوب جا بیفتد می تواند سبک زندگی مردم را در همین چند مورد تغییر دهد، همان طور که الان فروشگاه های زنجیره ای با هزینه های گزاف فعالیت می کنند و تغییرات خود را بر شیوه ی زندگی کردن مردم گذاشتند و به نوعی سبد خرید کالای مردم را با جهت گیری نادرستی هدایت می کنند. حال اگر در همین فروشگاه های زنجیره ای یک تدبیر و نظام دقیق و برگرفته از متن دین باشد چقدر می تواند زندگی مردم جامعه را تغییر دهد!
 
ما با این کار به نوعی می توانیم بخشی از وظیفه ی حکومت اسلامی را که وظیفه ی تربیت مردم را دارد، اجرا کنیم و با چنین تشکیلاتی تاثیر بسزایی در این حوزه بگذاریم ان شاءالله

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ۱۷:۰۰ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۴
    0 0
    عالی بود. دستتان درد نکنه

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس