کد خبر 165728
تاریخ انتشار: ۳ آبان ۱۳۹۱ - ۱۲:۳۰

مشاور معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: کدگذاری آزمایشی لباس و وارد کردن اطلاعات محصولات از امروز عملیاتی شد.

به گزارش مشرق به نقل از فارس، حمید قبادی،مشاور معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، اظهار داشت: نرم‌افزاری که برای این کار طراحی شده به خوبی پاسخگو بوده و اطلاعات آثاری که مورد تایید ۲ کمیسیون ماده ۴ و کمیسیون فنی و ارزیابی هستند و آثاری که به بخش مسابقه نمایشگاه مد و لباس راه یافتند، وارد شدند.

مشاور معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بیان کرد: به آثاری که به نمایشگاه مد و لباس برگزیده شوند با دستور معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی شناسه کاربری داده می‌شود و از این طریق مالکیت معنوی ثبت می‌شود.

قبادی با اشاره به اینکه حوزه مد و لباس با توجه به قانون سال ۸۵ مورد توجه قرار گرفته است، خاطرنشان کرد: مد و لباس با عنوان یکی از مهم‌ترین قوانین موضوعی و با تأکید قانونگذار بر فرهنگی بودن لباس در دست مجریان امر قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه از سال ۸۶ آیین‌نامه مد و لباس در هیئت دولت تصویب شده است، اظهار داشت: در جهت اجرایی کردن دقیق قانون و عملیاتی کردن مواد مندرج در قانون و برای دیده شدن تأثیر قانون بایستی اقدامات گسترده‌ای صورت گیرد.

مشاور معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: تشکیل بنیاد ملی مد و لباس در‌‌ همان سال اول، اجرایی شدن قانون و شروع فعالیت ستاد اجرایی از اقدامات در این بخش است.

به گفته وی یکی از مهم‌ترین مواد این قانون ترویج الگوی اسلامی ایرانی است و کالا‌ها باید مورد تأیید وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی قرار گیرد تا الگوهای مغایر ترویج داده نشود.

قبادی توضیح داد: در این سازمان سازوکاری به منظور انطباق با قانون گذاشته شده است و به منظور تأثیرگذاری قانون و عملیاتی کردن موضوع مالکیت معنوی که در ماده ۴ قانون مدنظر قرار داده شده است، صدور لیبل و کدگذاری و همچنین حفظ مالکیت معنوی آثار در دستور کار قرار گرفت.

وی ادامه داد: هر محصولی که طرح مالکیت معنوی را بگیرد باید کد کالا دریافت کند که این مسئله در جهت تجاری سازی کالا‌ها است.

مشاور معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: این کار با تحقیقات و بررسی‌هایی که توسط وزارت صنعت و معدن به عنوان مجری ایران کد، صورت گرفته است و ستادی برای عملیاتی کردن تشکیل شد.

قبادی درباره اطلاعاتی که در این کد کالا‌ها قرار می‌گیرد، تصریح کرد: اطلاعات کامل یک محصول از طرح تا تولید که شامل اقلام متفاوتی است مانند خود فرد تولید کننده و عوامل تعیین کننده در تولید مانند جنس، رنگ، کیفیت و… در این کد کالا ثبت می‌شود.

وی افزود: هر کدام از اطلاعات کالا‌ها دارای جداول جداگانه‌ای هستند و محصولاتی که از مسیر قانونی عبور کرده‌اند و قصد تجاری شدن را دارند باید کد کالا دریافت کنند.

مشاور معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پایان خاطرنشان کرد: این موضوع با توجه به ماده ۴ قانون و با همکاری اتحادیه سراسری پوشاک کشور عملیاتی شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس