کد خبر 1601660
تاریخ انتشار: ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۰۴:۰۰
قرص

هشدارهای زیادی از سوی پزشکان درباره مصرف خودسرانه دارو به‌ویژه آنتی‌بیوتیک‌ها همیشه در حال تکرار است، اما به‌نظر نمی‌رسد که تفاوت چندانی در تغییر الگوی مصرف ایرانی‌ها رقم زده باشد.

به گزارش مشرق، سالانه ۶۰میلیون آنتی‌بیوتیک در ایران مصرف می‌شود و آخرین گزارش سازمان جهانی بهداشت WHO هم نشان می‌دهد که ایران رتبه دوم جهان را در مصرف آنتی‌بیوتیک دارد و این یعنی چیزی حدود ۱۶برابر استاندارد جهانی. شاید بارها این جمله را شنیده باشید که مصرف خودسرانه و بی‌رویه آنتی‌بیوتیک‌ها عامل مقاومت میکروبی و از بین رفتن باکتری‌های مفید بدن است، اما نکته جدید و عجیب اینکه این رویه می‌تواند شما را به آلرژی‌های خطرناک یا حساسیت‌های دارویی هم مبتلا کند؛ مشابه سندروم DRESS که همین چند وقت پیش با ابتلای یکی از بازیگران سینما به واژه‌ای نام‌آشنا بدل شد.

عوامل افزایش مصرف

دکتر مرتضی فلاح‌پور، فوق‌تخصص آلرژی و ایمنی‌شناسی بالینی درباره عوامل بروزدهنده آلرژی یا حساسیت دارویی می‌گوید: سندروم«DRESS هم یک نوع آلرژی یا حساسیت دارویی است که آنتی‌بیوتیک و ضدتشنج‌ها شایع‌ترین داروهای بروزدهنده آن هستند. البته ضدتشنج‌ها مصرف خودسرانه ندارند و با تجویز پزشک مصرف می‌شوند، اما در کشور ما مصرف خودسرانه آنتی‌بیوتیک بالاست. اطلاعات نادرست بیمار یا اتکا بر اطلاعاتی که در منابع نادرست وجود دارد، باعث شده که مصرف آنتی‌بیوتیک در کشور ما افزایش پیدا کند؛ ازجمله شبکه‌های مجازی و پیج‌های نامعتبر که اطلاعات نادرست برای درمان عفونت‌های ویروسی منتشر می‌کنند و منجر به افزایش مصرف خودسرانه این داروها در کشور شده‌اند.»‌

فلاح‌پور درباره اینکه چه میزان این مصرف خودسرانه می‌تواند شرایط ابتلا به بیماری‌ها را تشدید کند، بیان می‌کند: «مصرف خودسرانه دارو همواره ممنوع است و احتمال عوارض را بیشتر می‌کند، اما به هر صورت مصرف دارو چه به‌صورت خودسرانه، چه با تجویز پزشک در افرادی که مستعد حساسیت‌های دارویی ازجمله سندروم DRESS هستند، عموما بعد از 3-2 هفته از مصرف دارو، آغاز می‌شود.»

چه باید کرد: متخصصان تأکید می‌کنند که برای جلوگیری از افزایش و مصرف خودسرانه آنتی‌بیوتیک‌ها، مردم باید احساس مسئولیت کنند. انتظارات بیماران و اصرار به تجویز این داروها در نسخه‌ها هم کاهش داشته باشد. در این‌باره همچنین ضرورت دارد مردم آموزش ببینند که هر بیماری نیاز به دارو به‌ویژه آنتی‌بیوتیک ندارد.

منبع:همشهری

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 5
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ادرین DE ۰۵:۰۶ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۳
    1 0
    من سالی حداقل ده تا پنیسیلین میزدم انواع خشک کننده ها اموکسی سفکسیم رو شاخش بود همیشه. تا اینکه بعد از مهاجرت ماه دوم تو سرمای المان انفولانزای شدیدی گرفتم.. دو بار دکتر رفتم دارو نمیداد. احساس میکردم سرتاپام عفونت کرده. بار سوم از عفونت گلوم نمونه برداشتن دادن ازمایش اخرش هم گفتن عفونت میکروبی نیست؛ ویروسیه! تجویز انتی بیوتیک هم ممنوعه..!! پزشکم میگفت به خاطر مصرف انتی بیوتیکهای زیاد سیستم ایمنی بدنت با ویروس مبارزه نمیکنه ، نباید دارو مصرف کنی تا سیستم ایمنی ت از ضعف خارج شه! با اصرار یه بسته ده تایی قرص گیاهی نوشت که فقط خلط اور بود، با یه بسته ایبوپروفین! بعد از یه ماه و نیم خوب شدم. از اون به بعد دیگه خیلی کم سرما خوردم و خداروشکر با همین دمنوش و اینا خوب شدم. خودم باورم نمیشه سه ساله نه یه دونه خشک کننده خوردم نه حتی یه دونه امپول.
  • IR ۰۵:۴۲ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۳
    0 0
    آنتی بیوتیک = ضد حیات سلولی
  • IR ۰۵:۴۲ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۳
    0 0
    آنتی بیوتیک = ضد حیات سلولی
  • IR ۰۸:۲۸ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۳
    1 0
    همه ی مصرف هم خودسرانه نیست. شما به دوره کرونا و تجویز آنتی بیوتیک در مراکز درمانی ایران و جهان نگاه کنید چقدر آزیتروماتیسین برای درمان بیماری ویروسی داده شده که همراه تجویز پزشکان می گفتند آنتی بیوتیک بی فایده است
  • IR ۱۰:۴۰ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۳
    0 0
    به سرسلامتی این دولت که همه مایحتاج مردم را مفت ومجانی کرده همه ملت مریض هستند خدا به داد این مظلومان برسد

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس