به گزارش مشرق، کانال تلگرامی جهان دیپلماسی، در مطلبی با بیان اینکه خطر جنگ هسته ای در خاورمیانه را مهار کنید، نوشت:

یک ماه پس از حمله 7 اکتبر حماس به اسرائیل، یکی از وزرای دولت اسرائیل پیشنهاد کرد که ممکن است بمب اتمی بر غزه انداخته شود. تقریباً همه تحلیل‌گران و قطعاً همه دولت‌ها اظهارات او را به عنوان یک ژست توخالی با هدف اقناع مخاطب خاص داخلی تفسیر کردند. این مقام اسرائیلی بعدها ادعا کرده که سخنان او در مصاحبه رادیویی استعاری بوده و البته تعلیق هم شد.

با این حال، پشت سر تیترها در این باره و خشم ناشی از آن، یک درک مشترک دیرینه وجود دارد که اسرائیل توانایی تسلیحات هسته‌ای اعلام‌نشده‌ای دارد و ایران به عبور از آستانه تسلیحات هسته‌ای نزدیک‌تر شده است.

بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، تمایل خود را برای برخورد نظامی با توسعه برنامه هسته ای ایران پنهان نکرده است. چنین موضعی نشان می‌دهد که سلاح‌های هسته‌ای یک خطر بالقوه در این منطقه هستند و در صورت تشدید تنش منطقه ای می توانند ویرانی هایی به وجود بیاورند.

خطر جنگ هسته ای در خاورمیانه را مهار کنید

چرخه حمله و ضد حمله بین اسرائیل و ایران در آوریل با حمله سریع اسرائیل در مجاورت تاسیسات هسته‌ای اصفهان در ایران پایان یافته است. انتخاب هدف، سیگنال روشنی به ایران بود مبنی بر اینکه اسرائیل در آینده می تواند در صورت تمایل، مخفیانه به سایت های هسته ای ایران حمله کند.

انتخاب‌های ایران در حوزه تسلیحات هسته ای که مدت‌ها مورد بحث مقامات این کشور بود، همچنان به همان شکلی باقی می‌ماند که سال‌ها بوده است:
الف) به عنوان یک کشور آستانه هسته‌ای با قابلیت تولید سلاح‌های هسته‌ای ادامه داده، اما ترجیح دهد حداقل در حال حاضر از این آستانه عبور نکند.
ب) عبور از آستانه هسته ای و اعلام وضعیت خود، یا از طریق انفجار آزمایش سلاح هسته ای یا از طریق اعلامیه.

عربستان سعودی در حال پیشبرد برنامه انرژی هسته ای خود است. بسیاری می ترسند که این پوششی برای شروع یک برنامه تسلیحات هسته ای باشد که رهبران سعودی گهگاه تهدید آن را به زبان آورده اند. با توجه به سکوت ایالات متحده در مورد حمایت از تلاش های هسته ای این کشور، ریاض ممکن است به سمت کمک گرفتن از چین که حاشیه های کمتری دارد، متمایل شود.

*بازنشر مطالب شبکه‌های اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکه‌ها منتشر می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۷:۴۰ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۲
    0 0
    صد البته

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس