کد خبر 1593797
تاریخ انتشار: ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ - ۰۶:۴۳

به گزارش مشرق، جعفرعلیان‌نژادی در مطلبی با عنوان خطاهای تحلیلی در فهم اهداف عملیات «وعده صادق» در کانال خود در ایتا نوشت:

طی دو روز گذشته، چند خطای تحلیلی در خصوص نتایج عملیات «وعده صادق» به افکار عمومی راه‌یافته که نیاز به اصلاح و ویرایش دارد. یک خطای تحلیلی سنجش توفیق یا عدم‌توفیق عملیات با محک تعداد کُشته‌ گرفته شده از صهیونیست‌ها است. خطای دیگر قضاوت با محک میزان تخریب صورت‌گرفته است. خطای دیگر قضاوت بر اساس درصد اصابت پرتابه‌ها به اهداف عملیاتی است. همه این نحوه قضاوت‌ها به دلیل در نظر نگرفتن اهداف اصلی عملیات و دیدن ماجرا از یک زاویه محدود، منجر به بروز خطاهایی و بستری برای کمرنگ کردن این حرکت تاریخی شده است.

به طور خلاصه می‌توان، هدف اصلی این عملیات را، «تثبیت قدرت بازدارندگی جمهوری اسلامی» و «نواخت سیلی کمرشکن به رژیم صهیونسیتی» دانست. هر دو هدف در این عملیات به نحو احسن محقق شد. اما لازم است برای روشن شدن بیشتر موضوع، توضیحاتی داده شود. قدرت بازدارندگی به معنای نشان دادن توان عملیات منهدم‌کننده، نابودگرانه و غیرقابل‌بازگشت است. به معنای نشان دادن توان نابودی هر نوع فرصت جبران و تلافی توسط طرف مقابل است. در عملیات «وعده صادق»، این پیام به روشنی توسط رژیم صهیونسیتی و روشن‌تر از آن آمریکای جنایت‌کار درک شد.

با این توضیح روشن می‌شود، آنچه در وهله اول و به طور حیاتی اهمیت دارد، این است که به طرف مقابل بفهمانید ما می‌توانیم مستقیم و از ایران بزنیم، از گنبد آهنین شما و هر نوع پدافند دیگر عبور کنیم، با نهایت دقت بصورت نقطه‌ای هر هدفی را مورد اصابت قرار دهیم و با حجمی عظیم، غیرمنتظره، چند مرحله‌ای و ترکیبی عملیات کنیم. در واقعیت میدانی، ساعت چهار صبح، سیستم پدافند اسرائیل از کار افتاد، حالا وقت آن بود که آتش سنگین‌تری حواله رژیم کنیم، اما عملیات را متوقف کردیم. چون به خواسته خود یعنی تفهیم قدرت بازدارندگی به رژیم و اربابش رسیدیم. البته آمریکا این پیام را بهتر و زودتر درک کرد و قلاده به سگ هارش زد.

در خصوص هدف دوم نیز باید گفت، اولاً بین سیلی و انتقام تفاوت وجود دارد. انتقام به معنای نابودی کامل رژیم صهیونسیتی و خروج دائمی آمریکا از منطقه غرب آسیا است. طبیعتاً با حمله محدود یک‌شبه نمی‌توان یک رژیم نامشروع را ساقط کرد. مبارزه دائمی و تدریجی لازم است. از مدت‌ها قبل روند زوال و انهدام رژیم شروع و در این سال‌ها سرعت بیشتری هم یافته است. سیلی کمرشکن، ذیل همین راهبرد انتقام نهایی معنا پیدا می‌کند و نه در عرض یا بجای آن. عملیات وعده صادق، به این دلیل تاریخی و کمرشکن بود که هیبت دروغین و نمادین این رژیم کودک‌کش را فروریخت. حالا نه فقط جبهه مقاومت و ایران، که کل دنیا فهمیدند چرا اسرائیل رفتنی است و گنبدآهنین و بازدارندگی‌اش، افسانه‌ای بیش نبود.

به عنوان نکته پایانی باید گفت، اقتدار یک کشور به معنای استفاده عقلانی از قدرت بازدارنده خود است. در غیر اینصورت، آن اقتدار تبدیل به زور و قدرت عریان می‌شود. تفاوت عملیات نظامی جمهوری اسلامی با جنگ‌طلبی وحشیانه رژیم صهیونیستی، ریشه در همین موضوع دارد. اسرائیل با منطق زور و قدرت عریان کنسولگری ما را مورد هدف قرار داد و به زعم خودش تنی چند از فرماندهان موثر جبهه مقاومت را به شهادت رساند، اما با این اقدام، اقتدار پوشالی‌اش را در معرض ضربه تاریخی ایران قرار داد. این روزها محافل فکری، سیاسی و نظامی اسرائیل از شدت سردرگمی در مرز جنون قرار گرفته‌اند. نمی‌دانند باید پاسخ دهند، نباید پاسخ دهند. عواقب کدام بیشتر است.

شکست، بهترین واژه در توصیف وضعیت این رژیم سفاک است. روزنامه‌های امروز اسرائیل به این واقعیت صراحتاً اعتراف کرده‌اند. حالا اگر حتی اسرائیل پاسخی به عملیات وعده صادق دهد، چیزی عوض نمی‌شود، تنها سرعت سقوط خود را بیشتر می‌کند، چون توان بازدارندگی ما را تماشا کرده‌اند، حالا آن را با تمام وجود لمس می‌کنند. بازدارندگی ما با این سیلی تاریخی تثبیت شد. از این به بعد هر اقدامی، به اقتدار ما اضافه می‌کند و از قدرت رژیم می‌کاهد.

*بازنشر مطالب شبکه‌های اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکه‌ها منتشر می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 12
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • IR ۰۸:۲۱ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۸
    5 4
    همه حرفها درست! اما صهیونها و جمعیت اشغالگری که به هوای زندگی مرفه به فلسطین کشانده اند و اسمش را ملت گذاشته اند تا وقتی امنیت جانی داشته باشند از اشغال دست نمیکشند.
    • IR ۰۹:۱۶ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۸
      1 0
      اگر ایران می‌خواست آدم بکشد برجهای وسط تل‌آویو را هدف قرار می‌داد
    • IR ۰۹:۲۹ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۸
      0 0
      ارواح خاک بن گوریون و موشه دایان ؛99% موشک های ایران منهدم شد و اسراییل هیچیش نشده ــ سگ داند و پینه دوز در انبان چیست ــــ حکایت حمله ایران به اسراییل ـــ پینه دوزی از کسی طلبکار بود و بدهکار بدحسابی می کرد و طلب او را نمی داد. پینه دوز عاقبت خسته شد و یک روز مشته ای (آلت فلزی برای کار کفش دوزی) داخل انبان گذاشت و به سراغ بدهکار رفت تا طلبش را وصول کند و کار یکسره بشود. وقتی به در خانه بدهکار رسید، سگش به او حمله کرد. پینه دوز انبان را بر سر سگ زد و سگ را کشت. یا رب سبب مرگ سگ سلطان چیست برچیدن پینه دوز را دکان چیست انبان که به سگ خورد و سگ افتاد و بمرد سگ داند و پینه دوز در انبان چیست
    • IR ۱۱:۰۹ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۸
      0 0
      آنرا که حساب پاک است ؛ از محاسبه چه باک است؟ اسراییل برای اثبات حرفش که 99% موشکهای ایران را منهدم کرده ؛ خبرنگاران جهان را دعوت کند تا از این دو مرکز که ایران مدعی است زده ؛ بازدید کنند.تا سیه روی شود هر که در او غش باشد.
    • IR ۱۲:۱۶ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۸
      0 0
      ولله ایران دنبال گسترش زیاد درگیری نیست، وگرنه همون چند روز پیش میتونست ضربات مرگبار تری رو وارد کنه، فقط میخواست زهره چشم بگیره وگرنه میتونست به حزبالله و مقاومت عراق بگه همین حجم شلیک رو انجام دهند ف شلیک از مبدا ایران پیام خاصی داشت خیلی از پهبادها فقط برای سرگرمی پدافند هوایی در اطراف اسراییل بود اون هم نوع ارزان پهبادها! از قدرت ایران همین بس که زمانی همه اماده پاسخ ایران بودنذ عملیات رو شروع کرد بدون اصل غافلگیری..!
  • IR ۰۹:۲۹ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۸
    0 0
    ارواح خاک بن گوریون و موشه دایان ؛99% موشک های ایران منهدم شد و اسراییل هیچیش نشده ــ سگ داند و پینه دوز در انبان چیست ــــ حکایت حمله ایران به اسراییل ـــ پینه دوزی از کسی طلبکار بود و بدهکار بدحسابی می کرد و طلب او را نمی داد. پینه دوز عاقبت خسته شد و یک روز مشته ای (آلت فلزی برای کار کفش دوزی) داخل انبان گذاشت و به سراغ بدهکار رفت تا طلبش را وصول کند و کار یکسره بشود. وقتی به در خانه بدهکار رسید، سگش به او حمله کرد. پینه دوز انبان را بر سر سگ زد و سگ را کشت. یا رب سبب مرگ سگ سلطان چیست برچیدن پینه دوز را دکان چیست انبان که به سگ خورد و سگ افتاد و بمرد سگ داند و پینه دوز در انبان چیست
  • IR ۰۹:۳۳ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۸
    0 0
    یه کم هوشمندانه تر جمهوری اسلامی عمل کنه اسرائیل با چهارتا موشک زدن به جنوب لبنان وسوریه قضیه را تموم میکنه و بقول خودش تلافی حمله ایران میشه میره به سمت سیرقهقرائی خودش وپرونده حمله جمهوری اسلامی با پیروزی بسته میشه بیشترازاسرائیل یه سری کشورهای منطقه ای عطش حمله اسرائیل به ایران را دارن متاسفانه کشورهایی که خودشون جرات نفس کشیدن قابل جهوری اسلامی راندارن
  • IR ۱۰:۵۰ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۸
    0 0
    اگر اسرائیل یک سنگ به سمت ایران بیاندازد، یقین کند که پاسخ بعدی ایران، فتح حیفا و تل آویو است. امتحانش مجانی، تماشایش اختیاریست. تمام.
  • پسر IR ۱۰:۵۶ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۸
    0 0
    وقتی۷۲ ساعت قبل بهش گفتی حمله میکنم دیگه چه تنبیهی چه قدرتی
  • IR ۱۱:۴۱ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۸
    1 0
    بزرگترین دستاورد این عملیات ، بستن فرودگاهها بود تا جان انسانهای بی گناه قربانی ندانم کاری بعضی ها نشود
  • IR ۱۳:۰۱ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۸
    0 0
    کاش به همین سادگی بود، دنیای مادی فقط حقایق ملموس در بستر سود و زیان رو متوجه میشه. با سود پیش میاد و با ضرر پس میره. از لحاظ مالی و مادی سود کردن یا ضرر؟
  • ناشناس IR ۱۳:۰۷ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۸
    0 0
    عموم مردم چنین تصورات و تحلیل های واهی و احمقانه ای ندارند و از جان و دل به این عملیات افتخار آفرین و دشمن شکن، افتخار می کنند علیرغم ریسک بزرگ دیر اقدام کردن این عملیات! این عملیات (عکس العمل متقابل) بلافاصله در کمتر از ٢۴ ساعت از اقدام موشکی رژیم ملعون صهیونیستی در ساختمان کنسول گری، باید انجام می شد نه این که ٢ هفته تعلل شود و جهت جبران این تعلل و سهل انگاری، مجبور به عملیات نظامی و نمایشی گسترده تر که ریسک بسیار بالایی دارد و در صورت مقابله آن رژیم پست و گربه صفت خسارت و پیامدهای جبران ناپذیری را در پی خواهد داشت، انجام دهد! نیروهای مسلح باید به گوش و به هوش باشند به جای رجز خوانی و سیاست بازی! به وظایف ذاتی و دفاعی خود به موقع و کمترین هزینه عمل کنند! نه این که غفلت و وادادگی خودشان را با هزینه و ریسک گزاف جبران نمایند! وقتی کسی به شما یک سیلی زد واکنش طبیعی این است که بلافاصله در جواب سیلی او هنان لحظه یک سیلی به او بزنید حال ممکن است آن شخص؛ دیوانه، دارای اختلال روانی، حواس پرتی، تحریک آنی، خطای شناختی و یا دید و سامعه باشد که جواب در لحظه او، از طرف جمیع؛ عقلا، اهل عرف و شرع قابل قبول و امری طبیعی است اما تلتفی چند ساعت و یا چند روز بعد این عمل به هیچ عنوان قابل قبول نیست مگر از طریق محکم قضایی و حقوقی و عرفی!!!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس