کد خبر 1592336
تاریخ انتشار: ۲۴ فروردین ۱۴۰۳ - ۰۴:۰۱

به گزارش مشرق،کانال تلگرامی اندیشکده راهبردی تبیین در مطلبی به دلایل ادغام نیروهای واگنر در ارتش چچن پرداخت و نوشت:

زمانی که ضد حمله اوکراین علیه ارتش روسیه به نتیجه نرسید اساساً اقدامات میدانی روس‌ها در نوار شرقی اوکراین وارد یک فاز جدید شد و همین مسأله موجب شد تا ایالات متحده و اتحادیه اروپا با تزریق تسلیحات جدید به اوکراین این کشور را به سمت تغییر اوضاع میدانی متمایل کنند.

بر اساس آمار موجود چیزی در حدود ۲۰ درصد از خاک اوکراین در دست روسیه است و بر همین اساس به دلیل گرم شدن هوا به نظر می‌رسد که روسیه به دنبال تغییر راهبردهای نظامی خود و تبدیل آن به فاز هجومی است.

این در حالیست که زلنسکی هم مجدداً از غرب درخواست ارسال تسلیحات کرده اما در این بین به نظرم ادغام نیروهای واگنر در ارتش چچن را هم باید یک اقدام مهم و معنادار دانست.

واقعیت این است که بعد از مرگ رهبر واگنر، مسکو اعلام کرد که اعضای این گروه باید در ساختار وزارت دفاع روسیه ادغام و یا اینکه به بلاروس منتقل شوند. بر همین اساس در گذشته هم مسأله ادغام نیروهای واگنر مطرح بود اما اینکه در شرایط فعلی جنگ اوکراین اعضای این گروه قرار است در ارتش چچن ادغام شوند یک موضوع مهم و مرتبط با پرونده اوکراین به حساب می‌آید و حتی ممکن است که آنها در قالب ارتش چچن به کمک ارتش روسیه بیایند.

توجه داشته باشید که روسیه در حال تخریب زیرساخت‌های انرژی اوکراین است و اوکراینی‌ها هم در حال هدف قرار دادن پالایشگاه‌های روسیه هستند اما فارغ از این مسائل آنچه که نباید در مورد ادغام واگنر در ارتش چچن از نظر پنهان بماند مسائل مربوط به قفقاز جنوبی است.

اخیراً نخست‌وزیر ارمنستان مواضعی را اتخاذ کرده که نشان می‌دهد ایروان به دنبال متمایل شدن به سمت غرب است که البته روسیه هم این مسأله را یک تهدید جدی برای خود قلمداد می‌کند.

چرا نیروهای واگنر در ارتش چچن ادغام شدند؟

غرب متشکل از ایالات متحده و اروپا معتقدند که روسیه باید در قفقاز جنوبی درگیر برخی از چالش‌های جدید شود که حتی بحث گسترش ناتو هم در این میان معنا پیدا می‌کند. باید متوجه بود که طرفداران و مهره‌های روسیه در ایروان نتوانستند پاشینیان را از قدرت کنار بزنند؛ چراکه غرب همچنان از وی حمایت می‌کند اما باید دانست که در نهایت ابزارهای روسیه علیه ارمنستان عموماً اقتصادی خواهد بود در صورتی که قبلاً این ابزارها نظامی بودند.

اگر از منظر ژئوپلیتیکی به مسئله قفقاز جنوبی نگاه کنیم به این نتیجه می‌رسیم که روسیه به دنبال آن است که پیرامون خود را از هرگونه گزند غرب حفظ کند و بر همین اساس است که مسکو اعتراض‌هایی را در خصوص همکاری ارمنستان با غرب مطرح کرده است.

پاشینیان به خوبی می‌داند که اوضاع و احوال فعلی ایروان به نفع او نیست اما او با بندبازی میان غرب و شرق همچنان نتوانسته یک توازن را به وجود بیاورد. به همین علت ارمنستان از یک سو روسیه را در شرایطی نمی‌بیند که علیه ایروان دست به اقدام نظامی بزند اما از سوی دیگر باید متوجه بود که مسکو مجرای انرژی صادر شده به سمت ارمنستان را در اختیار دارد و می‌تواند ایروان را از این نقطه تحت فشار قرار دهد.

اگر روسیه به اوکراین حمله نمی‌کرد و پاشینیان هم به سمت غرب متمایل نمی‌شد بدون شک قره‌باغ به دامان آذربایجان قرار نمی‌گرفت و باید گفت که باکو هم در این راستا سناریوی مدنظر خود را پیگیری می‌کند.

بعد از اجلاس اخیر بروکسل ممکن است یک صف‌آرایی جدید در قفقاز جنوبی به وقوع بپیوندد که ارمنستان می‌تواند مرکزیت آن باشد.

این در حالیست که باکو همچنان از حمایت ترکیه برخوردار بوده و باید دید که روس‌ها در این روند چه تصمیمی اتخاذ خواهند کرد و غرب هم چه اقدامی را در دستور کار خود قرار خواهد داد.

*بازنشر مطالب شبکه‌های اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکه‌ها منتشر می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 24
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 6
  • IR ۰۴:۱۱ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۴
    4 1
    اوکراین خودشو مسخره کرده زلنسکی بی عرضه
  • AT ۰۸:۲۵ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۴
    23 10
    ۱.منطقۀ قفقاز از دیرباز جزو خاک ایران بوده که بدلیل ناتوانی نظامی ارتش ایران»توسط روسیه اشغال و به خاکش پیوست شد(ضمیمه شد)...روسیه/ترکیه و دیگر کشورها حق دخالت در قفقاز،به ویژه قفقاز جنوبی را ندارند.»۲.استانهای بادکوبه و ارمنستان دو استان خودگردان ایران هستند و به رسمیت شناختن جمهوری جعلی باکو از سوی دولت وقت(سال۱۳۷۱ خورشیدی)اشتباه راهبردی و بدی بود...
    • IR ۰۹:۵۲ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۴
      20 27
      ایران جزو مملکت قاجار آذربایجانی بودپروفسور
    • مینو IR ۱۲:۵۲ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۴
      3 8
      به ۰۸:۲۵ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۴ یعنی همسایت بیاد خانه تورو بزور بگیره خونه اون میشه مال تو؟ این حکومت قااجار و ... هم از اذربایجان هستش... پس برعکس حرف تو میشه
    • IR ۱۴:۲۲ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۴
      1 0
      صحیح میفرمایید جزاکم الله خیرا .استفاده کردیم
    • ح م IR ۱۵:۰۸ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۴
      12 6
      قاجار آذربایجانی چرا مرکز خلافتش تهران فارسی بوده ؟ تموم نمی کنید این مسخره باز های قومی رو دلقک
    • ناشناس IR ۱۶:۳۵ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۴
      1 2
      قاجار که چوب حراج به ایران زد
  • IR ۰۸:۴۲ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۴
    2 2
    لعنت بر جنگ
  • IR ۰۹:۱۰ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۴
    7 2
    معلوم نشد که نویسنده دنبال چیست جوابی هم به سوال خودش هم نداد!
  • IR ۰۹:۲۵ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۴
    6 5
    در تاریخ آمده است که امپراطور ایران الپ ارسلان کبیر را ترکان تجزیه طلب ضد ایرانی کشتند. آری بزرگترین دشمن ترکان تاجدار ایران، ترکان غیرایرانی بودن نه اینکه اعراب و بقیه.____ حتی اولین شاه آذری یعنی شاه اسماعیل را نیز ترکان ضد ایرانی کشتند‌
    • IR ۱۷:۰۴ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۴
      3 2
      شاه اونا آلپ ارسلان شاه ما رضا پالان
    • IR ۲۱:۳۲ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۴
      0 1
      سلجوقیان خودشان در واقع خزر بودند و اصالتا یهودی بودند. یک دوره از تاریخ دشمن جهان اسلام بودند و در یک دوره دیگر در خدمت اسلام قرار گرفتند. از این مثال ها در تاریخ زیاد است. به عنوان مثال اشکانیان که از نژاد سکاها و در یک دوره دشمن ایران بودند که مرزهای شرقی را تهدید میکردند در یک دوره دیگر بیگانگان را از کشور بیرون کردند و حافظ هویت ایرانی شدند و بعد در یک دوره دیگر به اروپا و ارمنستان کوچ کردند و مجددا دشمن موجودیت ایران شدند و به صورت تهدیدی برای مرزهای غربی در آمدند
  • SE ۰۹:۵۷ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۴
    7 1
    از نظر کانال تلگرامی اندیشکده راهبردی تبیین، ایران هم برگ چغندر است و در این کشاکش هیچ نقش ندارد که به تشریح آن بپردازد
  • IR ۱۱:۲۶ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۴
    15 2
    جناب پروفسور..جنگ قره باغ قیل حمله روسیه به اوکراین بود مطلبی که چاپ می کنید کمی مطالعه کنید آخه بی سواد .قصدوغرضی هم دارید استادانه چاپ کن که خواندگان متوجه نشوند.....ارمنستان متوجه اوضاع آینده شده می خواهد از نابودی کامل ارمنستان فرار کند .
  • علی IR ۱۱:۳۱ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۴
    19 2
    هرکسی یا کشوری یا قوم وقبیله ای از طناب کدخدای شرق پوتین و روسیه وپوتین وارد چاه شود باید خود را درهمان چاه دفن شده ببیند.اگرچه کد خدای غرب را مثل پوتین بی شرف نیستند ولی انقد هم علیه السلام نیستند که منافع خود را در قبال شریک راهبردی نادیده بگیرند حداقل تا زمانی مشکل با غرب پیش نیاید با قاشق چای خوری عسل هست می‌دهند ولی این بیشرف پوتین حتی درنبود مشکل با شریک راهبردی خنجر را فرو می‌کنند ومنتظر مرگ تدریجی هستند
    • DE ۱۲:۲۹ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۴
      4 6
      بجای نفرین کردن و فحش کاری مدرک ارائه بده.
    • IR ۱۴:۲۵ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۴
      5 2
      ذات و خون روسها اینگونه است ذات بد نیکو نگردد آنکه بنیادش بد است
  • IR ۱۲:۱۲ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۴
    7 1
    پاشینیان دقیقا پا تو جا پای زلنسکی گذاشته و داره ارمنستان را اوکرانیزه می کنه. روسیه هم با قطع یکباره حمایت از ارمنستان حماقت پاشینیان رو تکرار و تکمیل کرد. مردم ارمنستان هم بی تقصیر نیستند چراکه هنوز نفهمیده اند که نباید ایران و روسیه را نارحت کنند و احمقانه مشغول پذیرایی گرم از دشمنان ایران و روسیه شده اند.
  • IR ۱۲:۴۵ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۴
    7 6
    روسیه باید به ارمنستان حمله و آن را تسخیر کند
    • IR ۱۶:۰۸ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۴
      1 2
      ایران باید قفقازو بگیره
  • IR ۱۵:۲۵ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۴
    2 1
    ارمنستان باید ناحیه زنگزور را به ایران بفروشد تا محاصره نشود
  • IR ۱۵:۲۶ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۴
    1 2
    در واقع پوتین با این کار ارتش چچن را هم از فرمت قومی مذهبی خارج کرده و یک چهره ملی داده و با یک تیر دو نشان زده
  • IR ۲۱:۲۵ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۴
    0 0
    غربگرایی ناموفق ارمنستان باید درس عبرتی برای اصلاح طلبان باشه. ارمنستان بیچاره با غربگرایی حتی خاکش رو هم از دست داد و داره حتی موجودیتشو از دست میده. همون طوری که پهلوی ها بحرین رو از دست دادن
  • یوسف از همدان IR ۰۷:۳۷ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۵
    0 0
    اسم کانال تلگرامیت به متن منتشر شدت نمی خوره(اندیشه راهبردی تبین)یک سوال طرح کردی بعد نگفتی نتیجه چیه؟ یعنی واگنر قاطی ارتش قدریف شده که بیاد بره قفقاز جنوبی بجنگه؟ یا نه این ارتش ترکیبی می خوادتو اوکراین بجنگه؟

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس