ارمنستان و جمهوری آذربایجان یکدیگر را به گلوله‌باران مواضع مرزی متهم کردند

ارمنستان و جمهوری آذربایجان روز جمعه اتهاماتی در رابطه با گلوله‌باران مواضع نظامی یکدیگر در منطقه مرزی خودشان رد و بدل کردند.

به گزارش مشرق، وزارت دفاع ارمنستان اعلام کرد نیروهای جمهوری آذربایجان مواضع نظامی در استان‌های «تاووش» و «گغارکونیک» را گلوله‌باران کرده‌اند.

این وزارتخانه در بیانیه‌ای اعلام کرد: «در تاریخ ۵ آوریل ساعت ۱۷:۰۵ [۱۳:۰۵ به وقت گرینویچ] در روستای چیناری (استان تاووش) و در ساعت ۱۷:۳۰ در ورین شورژا (استان گغارکونیک)، یگان‌های نیروهای مسلح جمهوری آذربایجان با استفاده از سلاح‌های سبک به سمت مواضع رزمی ارمنستان تیراندازی کردند.»

در همین حال، وزارت دفاع جمهوری آذربایجان اعلام کرد نیروهای ارمنی به سمت مواضعی در مسیر شهرک «منجوغلو» در منطقه «تووز» تیراندازی کرده‌اند.

در بیانیه این وزارتخانه آمده است: «حدود ساعت ۱۷:۲۵ [۱۳:۲۵ به وقت گرینویچ] یگان‌های نیروهای مسلح ارمنستان از مواضعی در مسیر شهرک چینارلی منطقه «برد» با استفاده از سلاح‌های سبک، مواضع ارتش جمهوری آذربایجان مستقر در مسیر شهرک منجوغلو منطقه تووز را هدف شلیک قرار دادند.»

باکو گفته است که نیروهای ارمنستان تلاش کرده‌اند تا «کارهایی را با هدف بهسازی مهندسی یک سنگر در مقابل مواضع ارتش آذربایجان انجام دهند.» ایروان اما این بیانیه را «یک روایت‌پراکنی نادرست دیگر» خواند.

تعدادی از رسانه‌های جمهوری آذربایجان مانند پورتال خبری «آکسار» با انتشار تصاویری از حرکت نیروهای مسلح ارمنستان به سمت مرز با جمهوری آذربایجان مدعی شدند که ارمنستان در حال انباشت تجهیزات نظامی در منطقه مرزی جنوب شرقی «سیونیک» -بخشی از منطقه موسوم به زنگزور- است.

به گزارش اسپوتنیک، ایروان هنوز درباره این گزارش‌ها اظهار نظر نکرده است. چندین رسانه ارمنی ادعا کردند که این تصاویر قدیمی است.

پیشتر نیکول پاشینیان، نخست‌وزیر ارمنستان در بروکسل با اورزولا فون در لاین، رئیس کمیسیون اروپا و آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا دیدار کرد.

پاشینیان بر تعهد ارمنستان به عادی‌سازی روابط با جمهوری آذربایجان براساس به رسمیت شناختن متقابل حاکمیت و تمامیت ارضی تاکید کرد. در همین حال، الهام علی‌اف، رئیس‌جمهور آذربایجان گفت که این نشست سه‌جانبه علیه هرگونه همکاری در منطقه قفقاز جنوبی است. علی‌اف افزود که طرح آماده شده برای قفقاز جنوبی می‌تواند «به یک فاجعه بزرگ در آینده منجر شود.»

ایروان و باکو بارها یکدیگر را به نقض آتش‌بس شکننده در مرز خودشان متهم کرده‌اند. در اکتبر ۲۰۲۲، اتحادیه اروپا اولین هیات خود را برای نظارت بر وضعیت در مرز با جمهوری آذربایجان در ارمنستان مستقر کرد. دو کشور به کار بر روی تحدید حدود و تعیین مرزها ادامه می‌دهند.

قفقاز جنوبی یکی از پرتنش‌ترین مناطق جهان محسوب می‌شود که بخشی از آن به دلیل درگیری طولانی مدت میان ارمنستان و جمهوری آذربایجان بر سر منطقه قره‌باغ است. در سپتامبر ۲۰۲۳، جمهوری آذربایجان کنترل این منطقه را که عمدتا از ارمنی‌ها تشکیل شده بود، به دست گرفت و تقریبا همه ساکنان محلی به ارمنستان فرار کردند.

منبع: ایسنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 24
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 16
  • IR ۱۲:۰۰ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۸
    3 8
    عاظربایجان جعلی متعلق به ایران است.
    • حسین IR ۱۲:۳۴ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۸
      5 6
      آره آب سربالا بره آذربایجان هم متعلق یه ایران میشه
    • IR ۱۴:۳۳ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۸
      3 5
      آب که سربالا بره، الهام عر عر میکنه!! 🤣🤣🤣🤣🤣
    • بهمن IR ۲۱:۱۷ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۸
      4 0
      هنوز منتظر انتقام سرداران شهید هستیم.خبری نشد!!!
    • IR ۲۲:۴۵ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۹
      0 4
      بهمن! مزدور سازمان امنیت ترکیه: نیروهای قهرمان مسلح ایران زمین مقتدر، دست به ماشه، چهار سال است که پس از ۲۰۲۰ منتظر حمله اردوغان و نوچه اش الهام کمونیست ضدتشبع و دوستان راهبردی اسرائیل به استان سیونیک هستند! اینجا دیگر اسراییل نیست که هم مرز نباشیم! اگر جرأتش را بسم الله!
    • IR ۲۳:۱۳ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۹
      3 0
      کدام ایران مگی افقانستان غربی میگی.
    • IR ۰۳:۳۹ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۰
      0 3
      نه منظورش ارمنستان شرقی(جمهوری جعلی باکو) وایرانی غربی (تورچیه)بود.
    • IR ۲۱:۰۲ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۱
      0 2
      به طور کلی، زبان کوهستان ها و یا نواحی کویری و یا دور از دسترس پهنه باستانی و بزرگ ایران زمین مانند گویش های زبان پهلوی قدیمی تر و غلیظ اشکانی یا پهلوی ساسانی مانند گویش های بومی کرمانجی، سورانی، پشتون، تاجیک، بلوچی، لری، تات، بختیاری، ایلامی، البرزی (کرجی)، مازنی، یزدی، شوشتری، بهبهانی و دزفولی معمولا به دلیل دور از دسترس بودن، دیرتر دچار تغییرات زبانی ناشی از مهاجرت ها شدند و دست نخورده تر ماندند. مغولان زردپوست وحشی بیابانگرد به ایرانیان شهرنشین و متمدن از سر تحقیر «تات» به معنای «یکجا نشین» می گفتند. گویش پهلوی تات به عنوان یک میراث تاریخی در حال انقراض به دلیل تغییرات زبانی ناشی از مهاجرت ها محدود شده است. ولی هنوز گویش تات به شکل جزایر مجزا از هم در اشتهارد کرج، بویین زهرای قزوین، سمنان، تفرش، آذربایجان شرقی، زنجان، اردبیل و تالشان ایران و آران (جمهوری جعلی آذربایجان) دیده می شود. در تقسیم بندی های قدیم جغرافی دانان، استان گیلان در بخش کوهستانی خود تات زبان بوده و آستارای فعلی در گویش بومی تالشی به معنای استر-او (کنار آب یا منطقه ساحل دریا) یکی از بخش های یازده گانه ایالت نشین گیلان بود که تا نزدیکی بادکوبه را هم شامل می شد و گویش مردم بندر ساحلی بادکوبه و حتی گنجه هم به گواهی تاریخ نویسان مستقل تات بود. و گرنه دلیلی نداشت که نظامی گنجوی تفرشی از شهر تات نشین تفرش به شهر دورافتاده گنجه غیر هم زبان با خود برود و برای آنان هفت پیکر و خسرو شیرین را بسراید؟؟!!! نظامی خودش در کتاب اقبالنامه می فرماید: «من اگر در بحر گنجه گمم، ولی از اهل قهستان قمم»، «به تفرش دهی هست (تا) نام او، نظامی از آنجا شده نامجو». شیخ بهایی هم در وصف نظامی گنجوی تفرشی سروده اند که: «ز اهل تفرش است آن گوهر پاک، ولی در گنجه چون گنج است در خاک». متاسفانه با توطئه استالین فاشیست کمونیست جنایتکار لعنت الله علیه که میلیون ها نفر را قتل عام کرد و پیگیری آن توسط زاده های نسل مغول زردپوست در دولت بادکوبه اشغالی تلاش شده است که بر طبق معمول با وقاحتی شگفت آور دست به سرقت، تحریف و جعل تاریخ بزنند و از بنیان، هویت ایرانی نظامی گنجوی تفرشی را منکر شوند! حتی کاشی های مزار آن را کنده اند! همچنین، شیخ صفی الدین اردبیلی کردستانی جد اعلای صفویان نیز سروده هایی به گویش مادری خود یعنی تات دارد.
    • IR ۲۲:۳۲ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۲
      3 0
      ایران بعدپهلوی ملعون ابن ملعون است اسم اصیل امن مرزبوم اسلامی تورکستان است کمی تاریخ مطالعه کنی بدنیست
  • IR ۱۲:۰۳ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۸
    4 7
    استان باکوجزئی از ایران بزرگ است.
    • BR ۲۳:۲۹ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۸
      0 4
      ایران شمالی.
    • IR ۰۱:۵۲ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۹
      0 4
      باکوشهرایرانی.
  • GB ۱۴:۰۸ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۸
    4 4
    شروع جنگ مساویست با پایان سی سال عمر کشور جعلی باکو
    • BR ۱۵:۱۷ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۸
      2 4
      انشاالله. زنده بادایران.
    • IR ۰۱:۵۲ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۹
      0 5
      استان آران بزودی به آغوش ایران برمیگرده.
    • IR ۱۵:۲۵ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۴
      0 1
      صرف وجود جلفای اصفهان با کلیساهای متعدد آن به خودی خود یک سند انکارناپذیر از کوچ اجباری ۱۵۰هزار نفر ارامنه در سال ۱۶۰۵ میلادی یعنی ۴۱۹ سال پیش از جلفای ارس، ایروان، نخجوان، و ارزروم و قارص در ترکیه جعلی تحت فشار عثمانی ها است و افسانه بومی نبودن آنان را در سرزمین تاریخی ارمنستان باطل می کند! البته هزاران نفر از این مردم که از نظر دین مبین اسلام اهل کتاب برشمرده می شدند و فقط بایستی جزیه پرداخت می کردند نه اینکه کشتار می شدند، در هنگام جا به جایی اجباری از بین رفتند و هرگز به اصفهان نرسیدند!
  • IR ۱۷:۰۸ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۸
    4 1
    ارمنستان تنش میخاره.
    • BR ۲۳:۲۸ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۸
      1 4
      عازربادمجان قلابی
  • IR ۰۴:۰۴ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۱
    0 2
    در یک نگاه بی طرفانه، قبل از شاه عباس صفوی اکثریت ساکنان ارمنستان را به گواهی تمام نقشه های جغرافیایی ثبت شده، نوشته های جهانگردان اروپایی و مسلمان، ارامنه مسیحی تشکیل می دادند و پس از آن، تا زمان عهدنامه ترکمنچای در سال ۱۸۲۸ میلادی، به تدریج نسبت مسلمانان در ارمنستان بیشتر شد تا به اکثریت رسید. اما، پس از اشغال ارمنستان توسط تزارها و جدایی آن از ایران زمین، دوباره نسبت جمعیتی به نفع ارامنه مسیحی تا پیش از انقلاب اسلامی در سال ۱۹۷۸ عوض شد و به حالت اول خود در پیش از شاه عباس صفوی بازگشت.
    • IR ۰۳:۲۴ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۴
      2 0
      دریک نگاه بیطرفانه اذربایجان یک کشور قدرتمنداست ودشمنانش روزبه روزذلیل ترمیشوند
    • BR ۱۳:۵۳ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۴
      0 2
      دریک نگاه بی طرفانه پانترکهااحمق ترین وبیشعورترین و مریض ترین موجودات اند.
    • IR ۱۵:۲۸ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۴
      0 2
      نیروهای مسلح قهرمان ایران زمین مقتدر، دست به ماشه، چهار سال است که پس از ۲۰۲۰ منتظر حمله اردوغان و نوچه اش الهام کمونیست ضد تشیع این دوستان راهبردی اسرائیل، به استان سیونیک هستند! اینجا دیگر اسراییل نیست که هم مرز نباشیم! اگر جرأتش را دارید بسم الله!
    • IR ۰۳:۱۸ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۶
      1 0
      زمانی میگفتیدازادی قاراباغ امکان پذیر نیست ولی شدپس مطمئن باشیدکه زنگزورهم ازادخواهدشدمثل قاراباغ
    • IR ۰۳:۱۶ - ۱۴۰۳/۰۱/۳۰
      0 1
      قره باغ و تمامی استان باکو که خاک ایران خودمونه پانترک میمون.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس